جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 24 بهمن 1402

گزارش بازارامروزسه شنبه 24 بهمن 1402

نوید خاندوزی
فوریه 13, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 24 بهمن 1402 

همه فدای یک نرخ … 

عجب روزی بود … بازار بی تفاوت و مایوس آغاز کرد و پیش رفت و برای دقایقی با  نیمچه حمایت های صندوق های تثبیت و توسعه سرپا  بود ولی هر چه جلوتر رفت کار سخت تر شد تا این که اخر وقت  بانک مرکزی اعلام کرد  بله ما خوشمان امده و این  داستان  نرخ  30% ادامه دار تا هر زمان که خودمان  صلاح میدانیم … این یعنی نشان میدهد  فروش های این چند وقت اخیر خیلی هم  عجیب نبوده و برخی از اتفاقات این چنینی خبر داشتند … البته  مفصل فردا در مورد این موضوع  صحبت میکنیم چون واقعا باور نمکنیم این حد از تناقص در سیاست گذاری ها وجود داشته  باشد که وزیر دولت میگوید محدود است و با جدیت  صحبت میکند فردا  رئیس کل چیز دیگری میگوید !!

بازار را در حالی پیش بردیم که امروز هم فاز خاصی برای بازار رقم نخورد و حال و هوای همانطور مثل قبل پیش رفت البته که بازار مدت‌هاست به هوای سرد زمستانی عادت کرده اما در این هوای نصف و نیمه بهاری هم انگار کسی دلش به حال بازار نمی‌سوزد و این روزها در سخت‌ترین لحظات خود به سر می‌برد و هر روز هم خبری روی سر او آوار می شود …  دیروز از دو امیدواری گفتیم که کمی ذهن برخی را قلقلک می‌داد که چقدر احتمال وقوع آن وجود دارد. همه دراین  فضای سرد و تلخ دنبال  روزنه امیدی هستند … حقیقت امر امید چیز ترسناکی است … اما فعلا  امیدواریمو  امیدواری اول تکیه بر گزارش‌ها و همچنین گزارش ماهانه شرکت‌ها بود که آخرین دور از جریان اطلاع رسانی و کدالیزه شدن بازار است که در هفته اول اسفند و روزهای پایانی بهمن انجام می‌شود

بازار شاید خیلی به این موضوع توجهی نشان ندهد چرا که گزارش‌های بهتر از این را با یک تلنگر پالایشی‌ها خراب کرد و به آن وزن نداد اما شاید گزارش فروش بهمن شرکت‌ها و همچنین گزارش ۱۲ ماهه برخی از آنها بتواند کمی فضا را بنیادی تر و فنر ارزندگی را جمع‌تر نماید اما امیدواری دوم صرفاً یک تکرار تاریخی و زمانیست که معتقدیم ممکن است امسال و این بار نیز تکرار شود و آن هم این است که هر سال اسفند و فروردین خوبی را بازار سپری می‌کند و امیدواریم این بار نیز این اتفاق رخ دهد دلایل متعددی می‌توان برای این پیش بینی ذکر کرد اما جمیع عوامل به خصوص در قیمت خوب و جذاب فعلی قرار داشتن  یکی از مهم‌ترین آنهاست البته یک البته اما و ولی بزرگ وجود دارد و آن هم این است که در هیچ مقطعی آوار اخبار منفی و تحولات ریز و درشت ضربه زننده منفی روی سر بازار خراب نشده بود و اینطور بازار را زمین گیر نکرده بود…

شما به همین جریان نرخ سود ۳۰ درصد نگاه کنید بسیاری از فعالان شبکه بانکی و حتی فعالان و مدیران صندوق‌های فیکس معتقدند دولت با این حرکت در جعبه پاندورایی را باز کرده که حالا حالاها باید به ساز آن برقصد و البته هزینه‌های آن را نیز باید دید که هزینه عجیبی را به بازار تحمیل می‌کند منظور از بازار فقط بازار سرمایه نیست هر بازاری که کسب و کاری در آن فعال است با این شرایط به چالش‌های متفاوتی می‌رود بسیاری معتقدند این اوراق و گواهی سپرده ۳۰ درصد چراغ سبز دولت به بانک‌ها برای جذب اعداد بالاتر و بیشتر بود که نتایج آن را احتمالاً در کاهش حاشیه سود بانک‌ها و رکود عمیق کسب و کارها خواهیم دید .. ولی کو گوش شنوا این موضوع نیز مانند  سیسات خارجی است  برای جلوگیری از یک عامل چندین و چند عامل را خراب میکنیم …

و قطعاً بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنا نخواهد بود و او نیز آسیب‌های جدی را از این موضوع خواهد داشت تازه هنوز در مورد فشار به صندوق‌های فیکس و درآمد ثابت نرسیدیم جایی که کار بازار وقتی دشوارتر می‌شود که اکثر آنها در سهم‌های بزرگ و شاخص ساز فروشنده خواهند بود

از همین روست که برخی هنوز به بازار اعتماد ندارند و در عین اینکه قیمت‌ها در حداقل ممکن‌ترین نقاط خود و در ارزنده‌ترین شرایط قرار دارد باز هم جمیع سهامداران  خیلی توجهی به آن نمی‌کنند … در هر صورت هدف از گفتن این مطلب این است که زیرساخت‌ها برای رشد بازار فراهم است انگیزه‌ها نیز وجود دارد اما عوامل این چنینی ممکن است زمان آن را به تاخیر بیندازد و ما خیال کنیم وامیدوار باشیم فضای متفاوتی در اسفند و بهار پیش رو داشته باشیم ولی در عمل چیزی رخ ندهد …

ولی همچنان کسی نمی‌تواند امید به بازار را از ما بگیرد امید به جایی که معتقدیم ارزنده‌ترین فضای فعلی برای سرمایه‌گذاران است و دیر یا زود خود را از چله این چله نشینی ۴ ساله رها می‌کند

و اما حرف آخر … حرف آخر چیزیست که دیروز مطرح شد و زمزمه‌ای است که بازار دیروز آن را شنید و امروز هم حتی در برخی سهم‌ها شاهد وزن‌دهی به این اتفاق بودیم . تغییر تابلو برخی سهم‌ها و انتقال آنها به تابلوی فرعی به نظر سه نکته ویژه و مهم را در پیش داشت که باید به آن توجه کرد نکته اصلی که به نظر بازار باید از آن به عنوان یک اتفاق خاص یاد کند این است که تابلوی اصلی بازار یکدست‌تر شده و حالا قابلیت تغییر دامنه نوسان تغییر حجم مبنا و اتفاقات دیگر در این تابلو فراهم می‌شود در واقع رویداد دیروز یک دست کردن تابلویی بود که مدت‌ها این شرکت‌ها در آن نقش شرکت‌های کمی نامتقارن را ایفا می‌کردند و با رفتن آنها به تابلوی دیگر احتمال تصمیمات معاملاتی برای بازار زیاد است

نکته دیگر که بعد آن طرف ماجراست این است که اتفاقاً بله سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر به شرکت‌ها این هشدار را می‌دهد که باید به یک سلسله عوامل و استانداردها پایبند باشند اعم از گزارش دهی نداشتن زیان و موارد دیگر شترسواری که دولا دولا نمی‌شود نمی‌شود شما خودرو باشی یا سایپا و اتفاقاً بازار را نیز با خود درگیر کنی اما به قوانین مقررات اقتصاد اهمیتی ندهی و اتفاقاً به نظر این یک تلنگر بزرگ برای سیاستگذار است و دولت باید حواسش جمع باشد که البته بعد ازاین موضوع به نظر استارت برنامه تجدید ارزیابی برای کاهش این زیان و ماندن در تابلوهای فعلی و ارتقا به تابلوهای بالاتر مهمترین چیزیست که حالا باید درخواست سهامداران از مدیران شرکت‌ها باشد به نظر رعایت یک سلسله دستورالعمل‌ها برای شرکت‌های بزرگ بازار الزامی است اینکه فضای گزارش دهی نظم و انضباط در ارائه گزارش برای سهامداران و موارد دیگر رعایت شود یک الزام برای لیگ یک و سطح یک بودن است نه یک آپشن

و البته به نظر باز هم معتقدیم ابتدا باید مدیران شرکت‌ها جریمه شوند و نه سهامداران و در جمع‌بندی این دو نکته به نظر بد نیست سازمان بورس روی بحث حد تضمین اعتباری در سهم‌های اصلی و تابلوی اول تجدید نظر کرده و فضای متفاوتی را برای آنها به وجود آورد تا تشویقی برای سهامداران آنها  باشد …

و اما نکته سوم و نکته آخر موضوعی است که اصلاً خیلی به این دو جریان بالا ارتباطی ندارد بحث ما این است که اوکی باشد این کارها برای بازار لازم است ضروریست …باشد شما حرفه‌ای !! اینکاره و  این کارها زیربناییست.  بلند مدت است . همه قبول …  ما همه این‌ها را قبول داریم اما حکایت تصمیمات این چنینی و وضع فعلی بازار حکایت دامادیست که معتاد است و اعتیاد از چهره و قیافه او می‌بارد و به قول قدیمی‌ها تکانش بدهی شیره ناب از او می‌گیرید اما برای مراسم عروسی قرار است او را بزک دوزک کنند و چهره او خیلی به چشم نیاید …اینکه راه کار نیست درمان بازار این مسائل نیست ما برای نجات بازار به تصمیمات مهم‌تر و حیاتی‌تری احتیاج داریم . مثل اینکه در یک کشتی در حال غرق شدن اولویت با پای راست رفتن باشد  یا پای چپ !

باز هم تاکید می‌کنیم هیچکس نمی‌گوید چنین تصمیماتی غلط و یا اشتباه است خیر بحث این است که در مقطع فعلی درمان درد بازار چیز دیگریست و باید کار دیگری را پیش برد اولویت بازار باید موارد و مسائل مهم تری  باشد نه شرایط و تصمیم گیری در مورد تابلوها و باز هم برای چندمین بار تاکید می‌کنیم هیچکس مخالف این گونه تصمیمات نیست اما اولویت‌ها را اشتباه می‌گیرید …

بگذریم و سراغ بازار برویم که حس خوبی از اخبار نمیگیرد …

امید به ساختمانی ها

در نمادهای ساختمانی شاهد نوسانات مثبت و رو به بالا بودیم ساختمانی هایی که همچنان بازار به واسطه نقدینگی قوی که در این گروه جریان دارد امیدهای زیادی دارد

در این گروه ثغرب به قیمت های 1800 تومان  نزدیک می شود سهم اخیرا رشد قیمتی بالایی داشته است این سهم یک بازدهی بسیار خوب طی یکی دو ماهه اخیر داده است اگر سطوح 1800 تومان شکسته شود سهم تارگت 2000 تومانی خواهد داشت

وساخت در حال از دست دادن حمایت 220 تومانی است سهم به کف قیمتی 200 تومانی برسد برای خرید گزینه جذاب و عالی خواهد بود وساختی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و توانسته با رشد بالایی به خصوص از طریق ثنوسا در ارزش ان ای وی خود همراه شود

ثالوند به سمت قیمت های 1450 تومان در حال عقب گرد است سهم بارها و بارها در سطوح 1450 الی 1600 تومان نوسانات عالی داده است این سهم سود سازی و فروش بالایی در گروهش داشته و جز بنیادی های زیر مجموعه ثمسکن محسوب می شود

دارویی های مستعد

در نمادهای دارویی شاهد نوسانات مثبت ارامی در سهام این گروه هستیم دارویی هایی که ریسک پایینی داشته و مستعد رشد قیمتی خوبی هستند

دشیمی نوسانات ارامی در سطوح 3000 تومان دارد کف سهم قیمت های 2800 تومانی و مقاومت سهم سطوح 3200 تومان است این سهم در این رنج قیمتی در نوسان بوده تا پتانسیل مانند افزایش نرخ دریافت کند

دلقما صف خرید شد سهم با حمایت قوی 280 تومانی و اهداف 320 و 360 تومانی این روزها به سهم پرتحرک و نوسان گروه تبدیل شده است سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و تحولات اساسی در فروش و سود سازیش رخ داده است

دارویی فارابی به کف قیمتی مهم 3000 تومانی نزدیک شده است این سهم بارها از این قیمت ها برگشت زده و به سطوح 3600 تومان رسیده و یک بازدهی 20 درصدی داده است فارابی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و می تواند باز هم شاهد یک بازدهی مناسب در سهم بود

قطه سازان در کف

در قطعه سازان شاهد روند نوسانی خوبی بودیم سهامی که جای رشد قیمتی خوبی با توجه به تحولات بنیادی دارند

خشرق که افزایش سرمایه جذابی دارد در سطوح قیمتی خوبی قرار گرفته است برای سال اینده با سود بالای 300 تومانی سهم ارزش ذاتی 1600 الی 1800 تومانی داشته ودر بازار مثبت این ارزش ذاتی تا سطوح 2000 تومان هم جای رشد دارد پس خشرق استعداد خوبی برای رشد میان مدتی دارد

خکار به قیمت های 320 تومانی برسد سهم توانایی رشد قیمتی تا سطوح 360 تومانی را دارد این سهم نوسانات بسیار عالی داده و جز سهام بنیادی گروه هم محسوب می شود خکاری که امسال سود سازی قابل توجهی هم در پیش خواهد داشت

فنر امروز با عرضه های سنگین متعادل شد به نظر می رسد با توجه به وضعیت سود سازی و پی بر ای فورواردی که این سهم دارد سیو سود بهتر باشد سهمی که پس از عرضه اولیه بازدهی خوبی داده و به قیمت های مناسبی رسید

فولادی های فراموش شده

فولادی ها این روزها انگاری فراموش شده اند علی رغم تحرکات مثبت قیمت فروش محصولاتشان در بورس کالا فعلا سهام این گروه هم وارد فازی رکودی شده اند

در فولاد مبارکه که شفاف سازی خوبی در خصوص طرح تولید ورق های رنگی و افزایش درامد زایی بالا و سود خوب داشت همچنان سهم در قیمت های بالای 600 تومان در نوسان بوده و به نظر می رسد با همین قیمت ها نیز به استقبال افزایش سرمایه از سود انباشته برود شاید پس از افزایش سرمایه سهم مهمان نوسانات مثبت شود

در فخوز رشد خوبی را تا سطوح 400 تومان شاهد اما سهم با کمی اصلاح همراه شده است این سهم که به واسطه افزایش تقاضا و رشد قیمتی شمشش در بورس کالا با اقبال همراه شد با حمایت قوی 360 تومانی و مقاومت 400 تومانی همراه و فعلا انتظار می رود در همین سطوح در نوسان باشد

در فسازان سهم نتوانست از قیمت های 500 تومان عبور نماید سهمی که به عنوان سهم دلاری گروه فولاد مشهور بوده و بیشترین تاثیر را از افزایش قیمت دلار می پذیرد با ثبات نسبی قیمت دلار این سهم هم با روند نوسانی همراه و فعلا در محدوده قیمتی 440 الی 460 تومان به نوسانات خود ادامه می دهد

چهارگوشه بازار

در فاذر سهم با رنج مثبت صف خرید شد سهمی که در کف قیمتی 160 تومانی قرار داشته و در گزارشهای قبلی بر ارزندگی سهم در این سطوح حمایتی تامید داشتیم دو مهم یکی قراردادهای جدید و دیگری تجدید ارزیابی در انتظار فاذر می باشد که می تواند بار دیگر سهم را به سمت سطوح 200 تومان رهسپار نماید

بانک دی همچنان با روند حمایتی در قیمت های بالای 110 تومان معامله می شود این سهم شرایط نوسانی خوبی در سطوح 110 الی 125 تومانی داشته و با یک خبر می تواند رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید بانک دی که همچنان فروش دارایی ها مهمترین ابزار برای رشدش می تواند باشد

سعی می شود تا از شپنا حمایت شود سهمی که همچنان یکی از بالاترین توان سود سازی ها را در گروه خود دارد این سهم در شرایط بنیادی مناسبی به سر برده و می تواند با نوسانات مثبت قوی همراه شود سهم در کف قیمتی خود قرار داشته و انتشار یک خبر سهم را تا سطوح 860 و 920 تومان بالا خواهد برد

شپلی با سال مالی منتهی به آذر، در اولین ماه از سال مالی جدید ۳۰۹ میلیارد تومان درآمد فروش گزارش کرد. این سهم را خیلی بنیادی نمی‌توان دید و بیشتر با دید نوسانی جذابیت دارد. این سهم که پس از افزایش سرمایه سنگین و بازگشایی، با افزایش تقاضای خوبی مواجه شده بود در هفته های اخیر افت زیادی کرد و به حوالی ۱۰۰ تومان رسیده است‌. از منظر نموداری محدوده های فعلی ریسک زیادی ندارد و با کمی صبر می توان یک بازدهی خوب از آن گرفت. پس بد نیست تا مشاهده تحرکات حجمی بالا، سهم را زیر نظر گرفت.

سپاها با سال مالی منتهی به شهریور، درحالی با فروش ۲۴۷ میلیارد تومانی در دی‌ماه رشد ۴۳ درصدی را نسبت به ماه گذشته رقم زد که درآمد این ماه نسبت به میانگین ماهانه درآمدی نیز افزایش ۸ درصدی داشته است. این سهم که از گزینه های بنیادی صنعت سیمان با p/e جذاب محسوب می شود، نخستین فصل را با سود هر سهم ۱۲۶ تومانی سپری کرد و سود ۵۰۰ تومانی برای امسال سهم مورد انتظار است. با توجه به قرار گرفتن در محدوده های جذاب حمایتی، به نظر می توان سهم را با هدف اول ۲۲۰۰ تومان زیر نظر داشت که مقاومت مهمی نیز محسوب می شود.

سخوز از اوایل دی وارد یک روند خنثی و اصلاح زمانی شده که اگر سهم گزارش ماهانه خوبی در بهمن بدهد میتواند بخشی از این اصلاح را جبران کند. شرکت تا دی ماه به فروش ۲۱۴۶ میلیارد تومانی رسیده که ۷ درصد بیشتر از کل فروش سل قبل است. از طرفی با توجه به روند سودآوری که داشته احتمالا امسال به ازا هر سهم سودی حوالی ۸۵۰ تومان را شناسایی کند که pe نماد را در حدود اعداد فعلی نگه میدارد. با این حال بد نیست روند عرضه و تقاضای آن مدنظر قرار بگیرد.

در گروه  زراعت  زفکا که افزایش سرمایه 711 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارد،در دی ماه هم گزارش خوبی داشت.در آبان 121 میلیارد تومان فروخت و در آذر به 127 رسید و در دی با 4 درصد رشد، 132 میلیارد تومان فروش داشت.میزان فروش دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است.نرخ فروش گوساله نر نسبت به ماه گذشته 13.5 درصد رشد کرده است.در 9 ماهه به ازای هر سهم 162 تومان سود گزارش کرده است و در حالت خوشبینانه می تواند در پایان سال مالی 240 تومان محقق نماید.در مجموع قیمت های فعلی برای ورود کم ریسک و مناسب می باشد.

سراغ  وپارس برویم که در بازار شایعه شده بلوک  اپال با حدود 75 همت  ارزش گذاری جابجا می شود . و باز طبق برخی شایعات و شنیده ها که دقیق نیست  پارسیان سهمی 500 و  وپارس سهمی 250 سود میتواند  شناسایی کند و از همین  روست که معتقدیم خرید وپارس با دید این داستان ها بد نیست  . هردو  نماد تجارت و وپارس را زیرنظر داشته باشید  .

زمزمه هایی در بازار مطرخ است که در سال بعد  افزایش منطقی نرخ  برق را دولت  لحاظ کند چیزی که برای سایر صمایع  خیلی خاص نیست ولی برای برقی ها و نیروگاهی ها خبرخوبی به  شمار می رود  از دید ما  رمپنا بمولد در بین  نیروگاهی ها و بترانس و بنیرو  در بین  سایر شرکت های گروه  بهترین گزینه های این گروه هستند  . بترانس را بهتر است کمی بیشتر و دقیق تر دنبال  کرد  .

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم