گزارش بازارامروزچهارشنبه 18 بهمن 1402
سه به سه…
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر فضای خوبی را شاهد نبودیم و طبیعی بود که بازار در آستانه تعطیلات وضعیت خاص و مثبتی را داشته باشد البته امیدواریها به بازار کمی بیشتر شده است که امیدواریم خود را در روزها و هفته بعد نشان دهد اما وزن کشی اتفاقات و رویدادها در یک نبرد نابرابر بیشتر به سمت عرضه بود تا تقاضا… هرچند در دقایق پایانی صندوقهای حمایتی در بازار حضور قویتر و فعالتری داشتند
اول از همه باید به تعطیلی پیش رو اشاره کرد که بازار همیشه چهارشنبهها نزده میرقصد وای به حالی که یکی دو روز نیمه تعطیل را نیز در پیش داشته باشیم البته. گفته میشود اگر تیم فوتبال به فینال برسد ممکن است حتی شنبه نیز تعطیل باشد و این اتفاق بیشک در ذهن برخی که به دنبال فرار از ریسکهای ناخوانده هستند مهم بوده و قطعاً ریسک این چند روز تعطیلی را در محاسبات بازار امروز لحاظ میکرد
برخی دیگر معتقدند دلیل دوم برای فشار به بازار ادامه سیاست حبس نقدینگی و ادامه سیاست های انقباضی و فشار به صندوقهای فیکس و به تبع آن بازار بوده که با انتشار اوراق ۳۰ درصد و خروج پول از صندوقهای فیکس شدت گرفته است البته این موضوع نمیتواند ادامهدار باشد ولی در هر صورت همان ابتدا هم میگفتند خیال تو راحتتت !!
و راحت این موضوع خیلی زود تمام میشود اما حالا میبینیم اثرات آن شاید تا مدتها در دل بازار باقی بماند
موضوع سوم نیز برگ جدیدی از رویدادهای تصمیمات انقباضی دولت است که در ثبت نام خودرو و افتتاح و حبس حسابهای وکالتی و… است که این ماجرا خود را در بازار هم نشان داده
سال گذشته نیز دقیقاً در همین مقطع با همین بهانهها بخشی از جریان پول از بازار خارج شد و فشاری را برای بازار به همراه داشت امسال نیز این موضوع تا حدودی در برخی از افراد و سهامداران موثر بوده و منجر به افزایش فشار فروش خرد در بازار شده است این سه عامل و شاید عوامل دیگر باعث شد که این چند روز و امروز بازار زیر فشار عرضه قرار داشته باشد…
البته اینکه کی این فشار برداشته میشود و با انقضای زمانش میتوان شاهد اتمام این اتفاقات بود؟ باید گفت به نظر شاید با اتمام مهلت سپرده ۳۰ درصد و همچنین پایان ثبت نام یکپارچه سایت خودرو بازار هم آرام آرام از اواخر بهمن از لاک دفاعی خود بیرون آمده و تلاش بیشتری برای بهبود خواهد کرد
البته این را هم نادیده نمیگیریم که علاوه بر سه ریسک بالا فشار برخی حقوقیها برای شناسایی سود هم مزید بر علت است اما کم کم در طرف دیگر بازی ۳ عامل دیگر هم میتوانند روبروی این ماجرا قرار گرفته و در وزن کشی عوامل بازار او را به سمت جلو سوق دهد که معتقدیم هرچه زمان جلوتر میرود این عوامل جدی تر شده و خود را بیشتر در بازار نشان میدهند
یکی از مهمترین عواملی که معتقدیم میتواند در این مقاطع و پس از افت چشمگیر بازار به روند برگشت کمک کند بازگشت نصف و نیمه عقلانیت در برخی تصمیمات و همچنین به نوعی برگشت و پشیمانی دولت از برخی کتک هایی است که به بازار و سهامدار زده اند…
موضوع برگشت عوارض صادراتی مواد معدنی یکی از آنها بود ،بحث پالایش و تغییر بخشنامه که جدی شده یکی دیگر ، موضوع دیگر نرخ ارز است ،هر چند بسیار بعید ولی یکی دیگر از این واکنش هاست و در نهایت زمزمهها و اتفاقات از ماجرای خودرو و حتی عرضه دوباره در بورس کالا رخداد مهمی است که بخش بازگشت دولت از برخی تصمیمات مضر و بازگشت به مدار عقلانیت را نشان میدهد تکرار این ماجرا در ذهن بازار آرامش نسبی را ایجاد کرده و اگر در گذر زمان کمی فضای اطمینان و ارامش اقتصادی به بازار تزریق شود بیشک مسیر بهتری را در پیش خواهد گرفت.
عامل دوم کاهش ریسکهای بیرونی و سیاسی است که به نظر خود را در صلح فراگیر منطقهای آرامش در غزه و لبنان و عراق و یمن و سوریه و سایر مناطق نشان میدهد که این موضوع کاهش ریسک بازار را به همراه داشته و اگر دلار بتواند خود را در محدوده ۵۴ و ۵۵ حفظ کند دست به کار بزرگی زده و شرایط متفاوتی را ایجاد کرده است.
و عامل سوم که از دید ما مهمترین عامل در بین تمامی این موارد است موضوع مهم ارزندگیست موضوعی که از دل گزارشهای مالی و وضعیت بنیادی و شرایط قیمت و سود شرکتها به دست میآید
به شدت بر این عقیده هستیم که ماندگارترین عامل برای قیمتها موضوع ارزندگی است و باز هم معتقدیم بازار در مدت طولانی نمیتواند زیر قیمت های ذاتی و به نوعی قیمتهای ارزنده قطعی باقی بماند و جایی جریان پول به آن واکنش نشان میدهد اینکه در حال حاضر در شرایط ارزندهای از نظر قیمتها هستیم یا خیر به نظر فضای سود و قیمت این موضوع را تایید میکند. گزارشهای ماهانه پیش رو نیز خود میتواند گویای همین وضعیت باشد از همین روست که دفعات قبل بیان میکردیم گذر زمان موجب جمع شدن فنر ارزندگی شده و جایی یک بهانه و جرقه خبرمثبت آن را آزاد میکند که بازار همچنان به دنبال آن بهانه برای رشد میگردد
این موارد را بیان کردیم تا بگوییم دست بازار برای رشد خالی نیست اما در حال حاضر این جنگ تن به تن در فضای مثبت و منفی بدون حضور جریان پول قوی باعث مغلوبه شدن فضای بازار شده است
و باز تمام این موارد را شرح دادیم تا بگوییم در عین اینکه فضای بازار را فضای پرتنش و پرچالشی میبینیم اما انگیزهها برای رشد او کم نیست و احتمالاً پس از پایان آتش بازی دولت در جمع آوری پول به هر بهانهای یک جرقه برای رشد بازار کافی خواهد بود که حتی برخی چارتیستها نیز معتقدند از نظر سیکلهای زمانی هفته اول اسفند میتواند مقطع خوبی برای آغاز این رشد باشد
و اما موضوع اخر …
صبح دیروز که از خواب بیدار شدیم با خبری عجیب مواجه بودیم که رسانه بورسی اقتصادی فردای اقتصاد دچار چالشها و مشکلاتی شده است
قبل از هر چیز چند بار و موکدا بگوییم اگر واقعاً مشکلات این رسانه بحثهای امنیتی و یا خدای نکرده اقتصادی باشد به طور کلی ماجرا چیز دیگری است و حرفی نمیتوان زد و فعلاً نمیتوان چیزی گفت… اما دوستان و همکاران در مجموعه کیان را به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه از مدت ها قبل میشناسیم
حقیقت امر از فردای اقتصاد طی این سالها نه رفتار سیاسی عجیبی دیدم و نه موضوع خاص …
دغدغه او فقط و فقط مسائل اقتصادی و بازار بود باز هم تاکید میکنیم اگر موضوع مسائل امنیتی و یا اقتصادی خاص باشد بحث دیگریست اما اگر صرف انتقادات اقتصادی و یا اظهار نظرهای اقتصادی است ، این برخورد صورت گرفته به نظر مسیر درستی را طی نمیکند …
معتقدیم کسانی که امروز دلسوز این کشور و مملکت هستند فضای فعلی انتقاد میکنند وگرنه چه بسیار افرادی که گذاشتند و رفتند و سکوت کردند و چه بسیار افرادی که حضور دارند و از آنها چیزی جز تعریف نمی شنوید و تزها و نظریههای خود را میدهند و این چرخ اقتصاد را هر روز کم باد تر و پنچرتر و ماشین پیشرفت کشور را خرابتر از قبل میکنند از همین رو معتقدیم نسبت به
فضای انتقادی و بیان اظهار نظرها باید کمی با سعه صدر بیشتر برخورد کرد. مسائل اقتصادی تنها نقطهای است که با تضارب آرا و اظهار نظرهای کارشناسی میتوان آن را پیش برد و برخوردهای امنیتی با آن نتیجه معکوس خواهد داشت.این بعد رسانه ای ماجراست..
اما نکته مهمتر در مورد این موضوع کمی بحث امنیت کسب و کار و مسائل مرتبط با آن است. ببینید مجموعهای با ساختار مالی گسترده و حضور پر رنگ در بازار سرمایه و حضور ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر عضو فعال و کارمند با چنین چالشهایی نه تنها در مسیر بازار سرمایه که در فضای کسب و کار خود نیز با مشکلات متعدد مواجه میشوند.
باز هم تاکید میشود فارغ از هر اقدام و رویدادی، ضربههای این چنینی به فضای کسب و کار باعث خواهد شد امنیت سرمایهگذاری به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای اثرگذار در اقتصاد کشور با چالش مواجه باشد از همین روست که معتقدیم که در برخورد با چنین اتفاقات و رویدادهایی هم جنبه رسانهای ماجرا و هم جنبه اثرگذاری در کسب و کار باید لحاظ شود چرا که سالها طول میکشد چنین اعتمادی به مجموعهها به وجود آید و چنین حرکتی نه برای بازار سرمایه نه فضای کسب وکار ها رویداد جالب و جذابی نخواهد بود.
و در آخر به امید پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان که امیدواریم حداقل در این فضای تلخ و تورم و روزگار سخت و هر روز شنیدن اخبار ناراحت کننده این پیروزی بتواند کمی دل مردم کشور را شاد نماید… امیدواریم …
امید ساختمانی ها
همچنان نمادهای ساختمانی جز سهام برتر بازار بوده که شاهد بیشترین اقبال به این گروه هستیم
در ساختمانی ها امروز ثاخت سعی داشت بار دیگر شانس خود را برای شکست قیمت های 560 تومان امتحان نماید به نظر می رسد ثاخت تلاش دارد تا با شکسته شدن این سد قیمتی به سمت سطوح 620 تومان حرکت داشته باشد این سهم ساختمانی مهمترین پتانسیلش تجدید ارزیابی سنگین است
ثتران هم امروز مثبت بود بازار به برگشت زمین های شهریار و ابطال معامله این زمین ها خوشبین و در این صورت دارایی به ارزش 3 همت به شرکت باز خواهد گشت امروز ثتران با روند مثبت سعی در تثبیت در قیمت های بالای 1250 تومان و رشد تا تارگت 1400 تومانی دارد
ثامید هم جز نمادهای سود ساز گروه می باشد سهم مقاومت 240 تومانی را در پیش رو دارد اما ارزش ذاتی سهم قیمت های 280 الی 300 تومانی می باشد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته ودر بین ساختمانی ها جای رشد قیمتی خوبی دارد سود سازی خوب این سهم در کنار قراردادهای جدید ریسک سهم را پایین اورده است
غذایی ها صنعتی خاص
در نمادهای غذایی نیز شاهد تحرکات مثبت در برخی سهام این گروه هستیم به نظر می رسد کم کم سرمایه ها به سمت سهام برتر این گروه جذب و سهام غذایی هم رشد خوبی داشته باشند
در این گروه غچین با صف خرید همراه شد این سهم حمایت های خوبی شده و پشت سرش خریداران قوی دارد این سهم رو به تولید محصولات جدید اورده و شنیده می شود صادرات محصولاتش نیز ازاد شده است این سهم تا قیمت های 600 الی 650 تومان در صورت شکست مقاومت قوی 560 تومانی جای رشد دارد
در غگل سهم به زودی افزایش سرمایه جذاب خود را اجرایی خواهد کرد سهمی با سود 120 تومانی و قیمت 360 تومانی و پی بر ای فوروارد 3 در صنعت غذایی که نشان می دهد پتانسیل های بالایی دارد این سهم تا قیمت های 420 و 500 تومان با دید میان مدت جای رشد و ریسک کمی دارد
غگلستا هم وضعیت و شرایط خوبی از دید بنیادی دارد این سهم کف حمایتی بسیار قوی در قیمت های 1650 تومان ساخته و از طرف دیگر مقاومت های 1800 و 2000 تومانی دارد پیشبینی می شود پس از افزایش سرمایه و رقیق شدن قیمت سهام شرکت اقبال بسیار خوبی را به این سهم شاهد باشیم
تحرکات مثبت در پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی کمی اوضاع معاملاتی امروز بهتر بود سهام پتروشیمی شرایط خوبی داشته و با دید میان مدت جای برای صعود دارند
در این گروه آریا که سود سازی و تقسیم سود بالایی دارد مورد توجه سهامدارانی است که قصد شرکت در مجمع و دریافت سود حداکثری دارند به خصوص این که بلوک سهم هم برای فروش در پیش رو بوده و این سهم در صورت معامله بلوکی هم می تواند اقبال مضاعفی پیدا نماید
شیران کمی امروز بهتر بود و حداقل سعی داشت بهقیمت های بالای 480 تومان بازگردد بلوک 30 درصدی سهام این شرکت بار دیگر از سوی اتیه دماوند این بار با شرایط 55 درصد نقد اگهی شده است و نشان می دهد اصرار برفروش بلوکی این سهم است که در این صورت و خرید از سمت حقوقی های پترو پالایشی شیران با اقبال خوبی همراه می شود
بوعلی برس ر قیمت های 5800 تومان مهمان نوسانات ارام است سهم حمایت 5600 تومانی داشته و با توجه به توان سود سازی بالای 1000 تومانی برای سال جاری و تخمین سود 1300 الی 1400 تومانی برای سال اینده سهم می تواند در صورت کمی اصلاح مورد توجه قرار گیرد
قطعه سازان در ارامش
قطعه سازان همچنان جز سهام مستعد بازار دسته بندی می شوند این گروه امروز روندی ارام را پشت سر گذاشتند اما با دید میان مدت جز سهام مورد اقبال بازار خواهند بود
خمحرکه در حال عبور ازقیمت های 760 تومانی به عنوان کفقیمتی تکنیکالی و رشد به سمت سطوح 820 تومان است این سهم از منظر تکنیکالی در موقعیت صعود خوبی قرار دااشته و اهداف میان مدتی بالایی دارد
فنر امروز عرضه های بالایی داشت اما این عرضه ها جذب شد هر چه به سطوح قیمتی 1200 الی 1250 تومانی نزدیک تر می شویم عرضه ها در سهم بالاتر می رودبه نظر می رسد طی روزهای معاملاتی هفته اینده شاهد متعادل شدن این سهم پس از ثبت بازدهی خوبش باشیم
خشرق در سطوح 1400 تومان میلی به کاهش قیمتی ندارد از یک سو سود سازی سهم متحول و سود بالایی برای سال اینده پیشبینی شده است و از طرف دیگر افزایش سرمایه خوبی در پیش رو می باشد این سهم قطعه ساز به نظر می رسد در صورت مثبت شدن شرایط بازار یک رشد 15 الی 20 درصدی داشته باشد
چهارگوشه بازار
واتی با اگهی مجدد بلوک شیران و کاهش میزان نقدی این بلوک به نظر می رسد اصرار بر فروش شیران دارد اگر شیران به فروش برسد سهمی 1400 تومان سود برای واتی شناسایی و سهم یک جهش قیمتی سنگین خواهد داشت واتی که یک بار ازقیمت های 800 تومان تا سطوح 1200 تومان پیشروی کرد و حالا پس از اصلاح بار دیگر به کف قیمتی رسیده و با واکنش مثبت به سمت سطوح 920 تومان حرکت و در صورت عبور از این قیمت ها تارگت 1000 تومانی خواهد داشت
بیمه دانا که توان سود سازی بالایی برای امسال دارد و ازقیمت های 500 تومانی به سطوح 300 تومان اصلاح شدیدی داشته است کمی با حمایت های مثبت همراه و به سمت قیمت های 360 تومان در حال برگشت روند است دانایی که امسال سودش عملیاتی و به نظرمی رسد به 100 تومان سود را داشته باشد
فزر با سود سازی عالی بالای 800 تومان در 12 ماهه نوسانات خوبی را تجربه و به سمت قیمت های 5200 تومان روانه شده است البته سهم سود امسال را با فروش بخشی از موجودی ها ساخته است و پی بر ای فوروارد بالایی هم گرفته است و فعلا نوساناتش ارام دنبال می شود
کمنگنز افزایش سرمایه را پیش برد و حالا شرایط خاص و بهتر را در بازار دارد . کمنگنز دیماه را با درآمد فروش ۴۶ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت که اگرچه به نسبت ماههای پاییز افت کرد اما ۱۰ درصد بیشتر از میانگین فروش ماهانه امسال بود. شرکت در بازه فصلی عملکرد نرمالی داشت و در بهار ۴۸ تومان، در تابستان ۲۶ تومان، در پاییز ۳۹ تومان سود محقق کرد. این نماد که از سقف اردیبهشت ماه خود همچنان حدود ۳۷ درصد فاصله دارد، روز گذشته از افزایش سرمایه ۱۰۳ درصدی رونمایی کرد. بد نیست با دید نوسان و با هدف ۱۶۵۰ و ۱۸۰۰ تومان تا تحرکات حجمی مثبت سهم را زیر نظر داشت.
شبصیر هم شرایط خوبی را دارد پتروشیمی قائد بصیر که مجوز افزایش سرمایه 80 درصدی از محل انباشته را دریافت کرده است، در دی به درآمد 334 میلیارد تومانی دست پیدا کرد که در مقایسه با ماه گذشته 24 درصد رشد داشته است.میانگین فروش 9 ماه گذشته 301 میلیارد تومان بوده که فروش دی ماه در مقایسه با آن 10 درصد برتری دارد.نرخ فروش گرانول ABS در مقایسه با ماه قبل 7 درصد داشته است.در حالی که در 9 ماهه به ازای هر سهم 374 تومان سود گزارش کرده است، انتظار داریم در 12 ماهه حوالی 520 تومان سود داشته باشد.در محدوده 3150 تا 3250 تومان مقاومت مهمی دارد و مجددا از آن محدوده وارد فاز اصلاحی شده است، در صورتی که مقداری اصلاح کند و در حوالی 2800 تومان می تواند جذاب باشد.
در گروه خودرو و قطعات از خکرمان خبرمیرسد که شرایط خاص و خوبی را در این سهم در عرضه های بورس کالا داریم و نماد خکرمان بد نیست . خودرو فعلا تعلیق است و سایپا هم حرفی برای گفتن ندارد ولی منفی های خبهمن را کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید سهم گزارش های ویژه و خاصی را دارد دقت کنید هبمن 10 همت سود تلفیقی را حداقل دارد و این باید مبنای کار ما باشد و پی به ای تلفیقی سهم زیر 3 است در این گروه در قطعه سازی ها ختور را زیرنظر بگیرید خکار خزر هم همینطور و این 3 سهم قابلیت های خوبی حتی در کوتاه مدت دارند
امروز مجمع فسبزوا بود که 1300 ریال در سود اپال موثر است . دیروز در بازار زمزمه هایی وجود داشت که گویا مجموعه اپال ارزش گذاری میشود و دنبال واگذاری ان هستند که موضوع این بار بسیار جدی و خاص دنبال می شود با دید کمی صبر کردن در سهمی مثل وپارس شرایط میتواند خاص باشد و حتی خود اپال هم قیمتش مشخص شود جالب می شود بیمه پارسیان هم ازاین موضوع سود می برد ولی مارکت وپارس انقدر خاص است که این موضوع اثر ویژه ای بر سهم دارد
کنور دیروز و امروز صف خرید بود . دیروز جز پر حجم های بازار بود ماجرا ازاین قرار است که سود به حق تقدم ها تعلق نمیگیرد و سهم امسال نزدیک به 300 تومان سود دارد و اکثر ان را نیز تقسیم میکند سهم در بازار 700 تومان است وبه خوبی نشان میدهد که دلیل صف خرید بودن سهم چیست . به نظر یک بازی موقت روی سهم صورت میگیرد و میتواند جالب باشد کنور را با دید نوسان این چند روز و یا حتی خرید و نگهداری تا مجمع زیرنظر داشته باشید . طی 18 ماه پیش رو به اندازه 60% قیمت فعلی سهم قابلیت تقسیم سود دارد


