جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 15 بهمن 1402

گزارش بازارامروزیکشنبه 15 بهمن 1402

نوید خاندوزی
فوریه 4, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزیکشنبه 15 بهمن 1402

یه کویر خشک و بی پول !

بازار امروز را در حالی پیش بردیم که ارامش نسبی در ان برقرار شده ولی بی پولی در آن موج میزند و به کویر بی پولی تبدیل شده است که تازه هر روز یکی با خبرهای نرخ سود 30% و روز دیگر با  ثبت نام ماشین و احتمالا  روزهای آتی تکرار این ماجرا به حال بدو خراب این کویر دامن میزند ! دولتی که 10 ما هر چه توانسته خورده و رقصانده و حالا که بدمستی های ولخرجی از سرش پریده دست  به شیرین کاری های جدید می زند … البته در کنار این  فضای انقباضی به  بازار هنوز امیدواریم …

بازار را در حالی امروز پیش بردیم که آنچه که از او به عنوان حلقه مفقوده اثرپذیری در بازار از آن یاد می‌کنیم کلمه‌ای به نام آرامش است این آرامش که در روزهای قبل هم در مورد آن صحبت کردیم خود را در دو بعد به بازار نشان می‌دهد و می‌تواند اثرات قابل توجهی در بازار داشته باشد یک بعد آن بعد آرامش اقتصادی بازار است و بعد دیگر آرامش سیاسی…
دیروز در مورد آرامش سیاسی تا حدودی صحبت کردیم که در این شرایط و با آرام شدن و یا خیال راحتی بازار از تحولات سیاسی و کاهش ریسک جنگ و این موارد ذهن بازار کمی فعال‌تر و خلاق‌تر برای خرید سهام پیش خواهد رفت … البته اگر ارامش اقتصادی بگذارد !

اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و معتقدیم آنچه در حال حاضر بازار بیش از آرامش و ریسک سیاسی به آن احتیاج دارد امنیت و آرامش اقتصادی است که مستقیماً از سمت دولت ساری و جاریست و در بازار حرکت می‌کند این آرامش به این معنی است که دولت اگر تصمیمات عجیب و غریب و غیرمنطقی نگیرد بازار به سطحی رسیده که می‌تواند یک پله رشد معقول و منطقی را پشت سر بگذارد . البته تمامی این شرایط باز هم در نهایت تحت تاثیر ریسک‌های کلان خواهد بود اما حداقل تجربه مدت اخیر بازار به ما نشان داد که ریسک سیاسی شاید یکی دو روز باشد اما تصمیمات دولت تا مدت‌ها اثرات منفی خود را در بازار خواهد گذاشت و شبیه بمب شیمیایی است که آثار آن تا مدت ها هست ولی ریسک سیاسی نارنجک طور عمل میکند

اما درمورد بازار صحبت کنیم بازاری که امروز حال خوبی نداشت و اکثر سهمها به خصوص بزرگانش در نبود پول منفی بودند …

دیروز نکته‌ای برای گزارش بازار بیان شد که نظرات و تحلیل‌های بسیار جالبی را پس از آن به همراه داشت . نمیخواهیم بیش از حد امیدوار باشیم فقط و فقط قرار است  یک احتمال را  بررسی کنیم …

شبیه سازی کردن اتفاقات و رویدادهای سال ۱۴۰۱ و مدل سازی و تعمیم آن رفتار به سال ۱۴۰۲ نکته جالبی بود که وجود داشت در سال ۱۴۰۱ و به خصوص در آبان و آذر بازار زیر سنگین‌ترین فشار سیاسی پس از رویداد شهادت سردار سلیمانی قرار داشت و البته ریسک عجیبی که مدت‌ها بود بازار تجربه نکرده بود برای مدت طولانی با بازار همراه شد. جنبش اعتراضی مهسا ریسکی بود که در آن مقطع بازار سرمایه و سایر بازارها را تحت تاثیر خود داشت و چه جالب که درست در همان فضا بود که قرار بود توافقات انجام شود و با این اعتراضات همه چیز به هم ریخت درست شبیه فضای فعلی که مذاکرات داشت پیش می‌رفت و ناگهان حمله حماس رخ داد و باز هم به هم ریخت…
در روزهای پس از اعتراضات بازار درگیر ریسک سیاسی بود و پس از آرامش اولیه و البته رشد نرخ ارزی که اتفاق افتاده بود و در عین حال ارزندگی و شرایط خاصی که وجود داشت به محض به آرامش رسیدن بازار ،فضا تغییر کرد و جریان پول آهسته و آرام به سمت بازار سرازیر شد
سه شباهت بین آن روزها و روزهای فعلی بازار وجود دارد شباهت اول جریان نرخ ارز است که در هر دو مقطع شاهد افزایش آن بودیم. شباهت دوم ارزندگی بازار است که در هر دو مقطع قیمت‌ها به نقاط حداقلی و پی به‌ای در حداقل شرایط خود قرار داشت و بازار ارزنده به نظر می‌رسید و شباهت سوم روزهای پس از ریسک‌های سیاسی بود که البته احساس می‌کنیم ریسک این دو مقطع با هم متفاوت است و جنس آن فرق می‌کند

البته تفاوت‌هایی هم وجود داشت در آن مقطع دولت عاقل‌تر و رفتارها غیر عقلایی او کمتر بود و دقیقاً به یاد داریم و نوشتیم که بعد از جنبش مهسا مملکت و کشور پرهزینه اداره خواهد شد که دقیقاً نتیجه آن را تا به امروز و بعد از گذشته یک سال می‌بینیم که البته شاید دنگ ما بورسی‌ها در این هزینه کمی بیشتر از بقیه بازارها بوده

اما این میان شباهت‌های دیگری هم وجود داشته است برای مثال در هر دو مقطع بهمن و اسفند روزهای قابل اتکا برای تشکیل پورتفو بوده در هر دو مقطع خودرویی‌ها نقش محوری ایفا کردند که شاید این بار هم رفتارهای معاملات امروز و دیروز این را نشان دهد

و در جمع‌بندی باید اذعان داشت در هر دو مقطع آنچه جمع شده بود و باعث برگشت بازار شد فنر ارزندگی بود و جذابیت‌ها را افزایش داده بود و در نهایت گزارش‌ها نیز به این جذابیت کمک کرد در حال حاضر بازار و سیاستگذار پتانسیل‌های قوی‌تری را هم دارد که این جریان و بازی پول را به سمت بازار هدایت کند موضوع افزایش سرمایه تجدید و همچنین گپ بین دلار آزاد و نیما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های خاص برای پتانسیل‌های پیش روی بازار است که فعلا هیچ کسی به ان نگاه نمیکند …

پس دست  بازار خالی نیست و شباهت‌های این دو مقطع نیز شباهت‌های جدی و ویژه و بسیار زیادیست منتها شاید ضربه‌های متعدد و زخم های کاری طی این مدت که دولت به بازار سرمایه زده کمی وضعیت را خراب‌تر کرده و آن اعتماد قبل به سختی به بازار جلب می‌شود این به نظر نکته منفی و تفاوت بارز و ویژه این روزها با آن مقطع است

نتیجه صحبت بالا و بحث ما این است که می‌توان یک بار دیگر عید و بهار شیرین را برای بازار متصور بود اما معتقدیم تا چراغ سبز روشنی از سمت دولت برای بازار ارسال نشده فضای فعلی را ادامه می‌دهیم و نه رشد عجیبی داریم و نه افت آنچنانی و بازی هم روی کوچکترها خواهد بود

و اما حرف آخر حرف ما در مورد موضوع نرخ سود است که به نظر با صحبت امروز این  حاشیه را نیز تمام می‌کنیم و امیدواریم دیگر سراغ بازار نیاید اما به خاطر دارید در مقطعی برخی از دوستان اذعان می‌کردند که نرخ سود کاهش خواهد یافت ان مقطع چند بار تاکید کردیم هیچ نشانه‌ای از کاهش دیده نمی‌شود و نرخ سود غیر رسمی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد حالا بحث ما چیز دیگریست و تاکید می‌کنیم که این نرخ سود نتوانسته پول‌های سرگردان را به خود جذب کند و بیشتر منابع و سپرده‌هایی که در حال حاضر در بانک‌ها وجود داشت به نرخ ۳۰ درصد رسیدند و ان پیش بینی که جریان پول فعال اقتصادی به این سمت نخواهد رفت گذاره درستی بوده است در واقع فعال اقتصادی که نتواند سود بالای ۳۰ درصد را کسب کند و پول را به سپرده و اوراق بسپارد فعال اقتصادی نیست با این تورم بیشتر مفعول اقتصادی است از همین رو معتقدیم اثرات این مصوبه ارام آرام از بازار خارج شده و با پر شدن ظرفیت بانک‌ها این موضوع شکل واقعی‌تری به خود گرفته و کمی خیال بازار را راحت‌تر می‌کند . اما شک نکنید اثرات منفی 3 گانه را در بازار دارد و نباید از ان غافل بود . اثر اول این است که دولت بازار سرمایه به کتفش هم نیست و از آن بدتر رئیس سازمان بورس هم ساکت و ارام و نان و ماستش را میخورد ! اثر دوم اثر خروج پول از فیکس ها و یا برخی صندوق هاست که فشار روی بازار را بیشتر میکند و از اثر سوم میترسیم … دولت این بازی زیر زبانش مزه کرده و فشار با نرخ های بالا را اغاز کند ! این ترس عمده ماست و امیدواریم  عقلانیت همچنان وجود داشته  باشد !

ولی در کل هدف از بیان چنین موضوعی این بود که شاید این موضوع پالس منفی و اثر منفی را به هر حال داشته باشد اما معتقدیم نباید به واسطه چنین ماجرایی پی به ای بازار را کاهش داد و در سر بازار کوبید قطعاً پایان یک سال تورم و جریانات نرخ ارز به خوبی نشان خواهد داد که کدام  یک از این بازارها فضای منطقی‌تر و عقلانی‌تری را داشتند…

امیدواریم بهمن و اسفند سال بعد شرمنده این متن و نوشته خود نباشیم …

گل های زمستانی

در نمادهای ساختمانی برخی تک سهم های این گروه به مانند گل های زمستانی همچنان سبز و روند مثبت در پیش گرفتند

ثتران همچنان با روند مثبت قوی همراه و در حال شکست قیمت های 1250 تومان و ادامه صعودش به سمت سطوح 1400 الی 1500 تومانی می باشد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی در صورت برگشت زمین های شهریارش پیدا خواهد کرد

ثمسکن اعلام کرد برنامه تجدید ارزیابی دارد با توجه به مازاد قابل توجهی که این سرمایه گذاری ها دارد رقم تجدید هم بالا می باشد این سهم شاهد رشد روز افزون قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه خود و ارزش ان ای وی بالایی می باشد به طوری که با ارزش ان ای وی بالای 2000 تومانی سهم ارزش ذاتی 1200 تومان به بالا دارد

ثاخت به مقاومت بسیار قوی 560 تومانی رسید و متعادل شد سهمی که بعید است رشد بیشتری فعلا از این سطوح داشته باشد سیو سود می تواند گزینه مناسبی در سهم تلقی شود ثاختی که شرایط خوبی از نظر دارایی ها داشته و تنها محرکش می تواند مشخص شدت رقم تجدید ارزیابی باشد

بانک ها در صف انتظار

در نمادهای بانکی فعلا تحرکات خاصی مشاهده نمی شود علی رغم سود سازی های بالا در این گروه شاهد نوسانات خاصی نیستیم

در بانک تجارت سهم کف قیمتی 200 تومانی و اهداف 220 و 250 تومانی دارد به نظر می رسد با توجه به افزایش سرمایه در پیش رو و پیشبینی بودجه بسیار خوب برای سال جاری و سال اینده سهم ریسک بسیار کمی در کف قیمتی خود داشته باشد وتجارتی که برای سال جاری 67 تومان سود پیشبینی کرده است

ونوین به زودی به استقبال افزایش سرمایه می رود سهمی که با پیشبینی سود 220 تومانی برای سال جاری و توان رشد قیمتی میان مدتی بالا اقبالی را شاهد نمی باشد ونوین 9 ماهه بسیار عالی و فراتر از انتظاری هم منتشر کرد اما همچنان روندش ارام دنبال می شود

بانک دی کف قیمتی 110 تومانی را بسته است این سهم می تواند برگشتی به قیمت های 120 الی 125 تومان داشته باشد این روزها روند حمایتی خوبی در این سهم بانکی شکل گرفته وسهامدارانش همچنان چشم انتظار فروش دارایی های بانک به خصصو نیروگاه دماوند و کوهستان پارک هستند

ایست قطعه سازان

در نمادهای قطعه سازی شاهد روند نوسانی سهام این گروه و عدم ادامه رشد قیمتی بودیم و به نوعی ترمز این گروه امروز کشیده شد

ختوقا روند نوسانی خوبی دارد سهم در کف قیمتی 560 تومان به شدت حمایت شده و هدفش سطوح 600 الی 620 تومان است این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با ارزش ان ای وی بالایی همراه است ختوقایی که قرار است در صورت مساعد شدن شرایط بازار اگزوز خراسان را وارد بازار سرمایه نماید

ختور در قیمت های 480 تومانی ترمز رشد خود را کشیده و نتوانست صعود بیشتری داشته باشد این سهم قطعه ساز که افزایش سرمایه جذابی دارد توانست یک نوسان بدهد فعلا سهم کف قیمتی 460 تومانی و هدف 520 تومانی داشته و بین این دو سطح قیمتی تا زمان افزایش سرمایه در نوسان خواهد بود

خکار هم بر سر مقاومت 360 تومانی قرار دارد سهم حمایت قوی 320 تومانی و مقاومت قوی 360 تومانی دارد سهم به تازگی از افزایش سرمایه برگشته و سود خوبی برای سال جاری پیشبینی کرده است در صورت برگشت روند سهم به حمایت عنوان شده در گروه خود می تواند فرصت سازی مناسبی داشته باشد

چهارگوشه بازار

فسبزوار که در 12 ماهه به سود بالای 1000 تومانی رسیده و پی بر ای فوروارد جذابی دارد و به زودی مجمع خود را با تقسیم حداکثری سود برگزار می کند همچنان در سطوح 4600 تومان در نوسان است این سهم به نظر می رسد در حال کف سازی در این قیمت ها باشد و در صورت ایجاد پتانسیلی یک رشد تا سطوح 5200 تومان را تجربه نماید

واتی بین سطوح 800 الی 860 تومان در نوسان است به نظر می رسد اگر شرایط مساعد شود واتی توان رشد قیمتی تا سطوح 920 الی 1000 تومانی را داشته باشد ارزش ان ای وی بالا و پیشبینی سود 200 تومانی برای امسال از دلایل بنیادی سهم محسوب می شود

بترانس همچنان مهمان نوسانات مثبت است سهمی که در صورت ادامه روند رو به رشد قیمت های 300 الی 320 تومانی را در پیش رو دارد این سهم هم وضعیت بنیادی خوبی دارد و هم خوب حمایت می شود به خصوص این که در صورت برگشت به حمایت قوی 260 تومانی می تواند کم ریسک باشد

در بین سهم های خاص شاملا را بد نیست زیرنظر داشته  باشیم  . شاملا در دی‌ماه به درآمد فروش ۱۰۸ میلیارد تومانی رسید که اگرچه به نسبت ماه‌های پاییز افت داشت اما به نسبت میانگین فروش ماهانه ۳ درصد بیشتر بود. شاملا در پاییز با رشدی خوب ۶۳ تومان سود محقق کرد و انتظار می رود این رقم را در پایان سال به 230 تومان برساند. سهم در محدوده های مقاومتی در حال نوسان است و در صورت عبور پرقدرت می توان به رشد سهم تا 2600 تومان امیدوار بود. شرکتی که تا دو ماه دیگر طرح توسعه خود را به صورت فول ظرفیت بهره برداری می کند و فروش شرکت را از میانگین ماهانه ۱۰۰ میلیارد به ۲۵۰ میلیارد (بیش از ۱۵۰ درصد) افزایش می دهد که مزید بر جذابیت سهم است.

بارها  روی فجر و فسپا  صحبت کردیم  به نظر فجر هم قابلیت های خوبی را دارد . فجر دی‌ماه را با درآمد فروش ۳۶۲ میلیارد تومانی به پایان برد که ۲۸ درصد بیشتر از ماه قبل بود. این سهم در حالی در نه ماهه ۱۵۷ تومان سود شناسایی کرد که این رقم برای کل سال قبل ۱۰۱ تومان بوده است‌‌ و برای سال مالی جاری eps بیش از ۲۰۰ تومانی برآورد می شود. این سهم چندروزی است خوب حجم می‌خورد و در صورت عبور از ۹۰۰ تومان می توان به تداوم رشد قیمت امیدوار شد. محدوده ۷۷۰-۷۹۰ پایین این سهم کم ریسک و بنیادی است. دراین گروه بین سهم های خاص نوسانی فپنتا اصلاح خوبی داشت و با دید سهم پر ریسک قابل برسی است فپنتا را می توان به عنوان گزینه ای پرریسک زیر نظر داشت که سال مالی منتهی به دی دارد و با دید گزارش خوب ۱۲ماهه تلفیقی و همچنین شایعاتی از جنس تجدید می تواند توجه خریداران را به خود جلب کند. این شرکت در دی‌ماه درآمد فروش ۱۶۵ میلیارد تومانی داشت که ۱۰ درصد بیشتر از میانگین فروش ماه‌های قبل بود. سود هر سهم ۱۴۰۲ شرکت حدود ۵۹۰ برآورد می شود و از منظر نموداری اصلاح خوبی کرده است.در گروه فولاد در کنار فخوز کاوه و ارفع با دید میان مدت و البته با دید کمی نوسانی تر فجر فنورد  فسپا گزینه های قوی ترو خاص تری هستند

در گروه برق گزینه های خوبی را داریم و فکر میکنیم می شود گزینه های خوبی برای خرید و نوسان هم پیدا کرد در این گروه بترانس گزینه اول است که بازهم توصیه به بررسی و خرید در قیمت های منفی این  روزها را داریم در سوی دیگر نیان هم گزینه خوبی است

توصیه ای برای خرید در گروه  بیمه نداریم ولی در بین بیمه ها اسیا در قیمت های خوبی است از سوی دیگر کوثر در 9ماهه 48 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده و انتظار می رود در 12 ماهه به 75 تومان سود با سرمایه جدید برسد. در اصلاح پیش رو قیمتهای 300 الی 315 تومان حمایت معتبر پیش روی سهم است.

در بین  قندی ها روی قشهد  قصفها و قهکمت و کمی هم  قپیرا مثبت هستیم  قشهد گزارشی جالب تر است  قشهد در دی ماه 272 میلیارد تومان درآمد داشته است که 27% نسبت به میانگین پاییز رشد داشته است. سهم در یکماه اخیر 22% اصلاح داشته و بدلیل شیب اصلاح زیاد فعلا انتظار حرکت صعودی پایداری در سهم نمی توان داشت. با توجه به گزارش خوب دی ماه قشهد می توان گزارشات سهم را زیر نظر داشت تا در صورت تکرار شاهد تاثیر آن بر معاملات سهم باشیم. قصفها میتواند تجدید هم  بدهد

به نظر در بین غذایی ها شرایط غگلپا بد نیست غگلپا هم افزایش سرمایه میدهد و حالا غپاک و غگلپا و غشصفها گزینه های خرید خوبی هستند
پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت شير پاستوريزه پگاه گلپايگان
درصد افزایش سرمایه: 220 درصد بوده و انباشته دارد

در بین  سهم های خاص وکادو و کپرور را در نظر داشته  باشید . کپرور کمی منفی شود با دید یک سهم بنیادی جای خوبی است در 3ماهه به سود 373 ریالی رسیده بود در 6ماهه این عدد 834 ریال شد و 9ماهه نیز با رشد به 1251 ریال رسید  میتوان به سهم امید داشت که  شرایط خوبی را دراین فضا و این  قیمت ها تجربه میکند  .

گروه دارو فعلا خیلی نوسان خاصی ندارد ولی در هر صورت در مورد گزینه های دارویی صحبت کرده بودیم . دفارا دتماد دالبر کاسپین دشیمی گزینه های خوب این گروه هستن و برخی از دکسپول به عنوان گزینه  جالب یا میکنند

امروز هم حفاری هم رنیک هر دو خوب و جذاب بودند . رنیک هم در 9 ماهه کل سود سال قبل رو پوشش داده … p.e تابلو 6.5 … تقسیم سود 70درصد گزینه  بدی نیست به نظر هردو  با دید نوسان گزینه های خوبی خواهند شد

در گروه حمل و نقل دنبال گزینه کم ریسک هستید حسینا و یا حگهر و اگر اهل ریسک هستید حتوکا میتواند جالب باشد سهم یک گزارش دیگر شبیه دی بدهد  بازار تازه  سراغش می رود و گزینه خوبی می شود و بد نیست  زیرنظر باشد به خصوص در منفی …

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم