گزارش بازارامروز چهارشنبه 11 بهمن 1402
دلخوش به تعطیلات !
بازار امروز نمیدانست باید چه رفتاری را داشته باشد،بترسد ،خوشحال باشد،ریسک کند و یا بی تفاوت رد شود . ولی در هر صورت رگه هایی از ترس و تردید نسبت به اخبار سیاسی در بازار امروز به چشم میخورد که باعث شد فضا خیلی رنگ و بوی قوی و جدی به خود نگیرد و شکل منفی را داشته باشد .البته امروز برای دقایقی با خبرهای رسیده از موضوع پالایشی ها و یک چراغ سبز غیرمنتظره از رفتار دولت در مواجه با بازار سرمایه کمی بازار رو به بالا هدایت شد و بهتر معامله میشد ولی اکثر افراد با توجه به تحولات پیش رو ترجیح دادند که امروز بیشتر تماشاچی باشند و افت نسبی حجم نیز از همین بابت بود …
به هر حال امروز بازار را در حالی به پایان بردیم که همچنان ذهن بازار درگیر اتفاقات و رویدادهای خاص ایجاد شده بوده و البته همچنان ریسک های متعدد چه از سمت دولت و چه ریسکهایی بیرونی بازار را رها نمیکنند .خبر جنگ میآید فروکش میکند چند ساعت بعد بحث نرخ سود مطرح میشود هنوز تب اولی و دومی فروکش نکرده دوباره نرخ خوراک روی زبانها میافتد و به طور کلی ریسکها و اتفاقات منفی ثانیهای بازار را آهسته نمیگذارد و همچون سکانس بینظیر ابتدای فیلم نجات سرباز رایان رگباری از اتفاقات منفی روی سر بازار خراب شده که فرصت فکر کردن و نفس کشیدن به بازار را نمیدهد . البته بازهم تاکید میکنیم امروز تعجب همگان برانگیخته شد که ناگهان خبر بازنگری در خوراک و فرمول پالایشی ها امد ولی به همین هم خیلی دلخوش نیستیم …
اما به نظر در این آخر هفته ما شاهد آرام شدن موج اولیه اخبار و آغاز موج دوم خبرها و اثر گذاری آن در هفته بعد بازار را خواهیم داشت دیروز در مورد اثرگذاری موج اول اخبار صحبت کردیم. اینکه همه اخبار منفی غالبا یک موج اولیه سخت دارند که ضربتی ،چکشی و کوتاه مدت در بازار اثرگذار است و سپس یک موج ثانویه که اثرات واقعی آن خبر را نشان میدهد و کمی زمان بر خواهد بود
در هفتهای که گذشت دو خبر بسیار مهم داشتیم که به نظر موج اول هر دو خبر سپری شده و حالا باید منتظر تحولات موج دوم باشیم در موضوع حمله آمریکا آنچه که روشن و مشخص است این بوده که حتی اگر بر فرض آمریکا حملاتی را هم انجام دهد تو گویی نیمچه توافقاتی بین طرفین برقرار بوده که کی و کجا را بزنند از سوی دیگر به نظر میرسد موضوع در حالی پیش میرود که چالشهایی که بازار فکرش را میکرد و از آن ترس داشت کمتر شده و احتمالاً آخر هفته اگر اتفاق عجیب و غریب رخ ندهد فرصتی برای جمع و جور شدن این ماجراست
اما خبر دوم خیلی زود اثرات واقعی و موج دومش مشخص شد موضوع اوراق ۳۰ درصد با نرخ شکست بالا و حدود ۱۲ درصد اتفاقی است که نشان میدهد این سپرده آنقدرها هم نمیتواند برای فعالان اقتصادی و کسانی که فعال هستند جذاب باشد .به خصوص بورسیها چون آنها مدام باید پولشان دم دستشان بوده و آن را مدیریت کنند فریز شدن یک ساله آن جذابیت ویژهای برای بازار و فعالان بازار و اقتصادی هانخواهد داشت
البته باز هم تکرار میکنیم هر کسی که به نظر میگوید این موضوع در بازار بیتأثیر است تحلیل اشتباهی است به هر حال جریان نرخ سود یکی از مهمترین رکنهای اساسی تاثیرگذار در بازار است که نمیتوان از کنار آن به سادگی گذشت و قطعاً شرایط بازار را تحت تاثیر خود قرار میدهد اما آن اثری که برخی از آن به عنوان رویداد ویرانگر یاد میکردند به نظر محقق نمیشود
قبل از رفتن سراغ حرف آخر نکتهای مهم است که لازم است بیان کنیم و شنیدهای نسبتاً موثق و صحیح است در روزهای گذشته نوشتیم که به زودی کشور و به طور کلی نظام باید در مورد دو موضوع تصمیمگیری کند یکی نرخ دلار نیما و اختلاف فاحش آن با دلار آزاد و دیگری مسئله بنزین صحبتهای دیروز رهبری نشان داد که موضوع بنزین احتمالاً به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته و سال آینده این موضوع یکی از مهمترین مؤلفههای موثر و تاثیرگذار است در مورد موضوع نرخ ارز نیز شنیدهها و صحبتهایی مطرح شده که به زودی و در سال جدید نرخهای جدید نیمایی نیز اعلام میشود و این موضوع میتواند تحرک ویژه و خبر بسیار خاصی برای بازار باشد اعداد مختلفی برای این نرخ صحبت میشود اما احتمالاً با آرامتر شدن فضا در نرخ ارز و ثبات احتمالی آن آغاز تغییر در نرخ دلار نیما اغاز میشود که میتواند یک رویداد بسیار حساس و حیاتی و مهم برای بازار باشد تجربه و روندهای نموداری نیز نشان داده است که بازار سرمایه هر بار بعد از تغییرات نرخ نیما تغییرات بزرگی داشته و این بدان معنی است که اگر قرار بر تغییر سیاست ارزی باشد اتفاقات مهمی در انتظار بازار است
و حرف آخر و دوباره روضهای که میخوانیم و گوش کسی بدهکار نیست همین دیروز بود که در مورد تصمیمات دولت و بازی با جمع صفر و منفی تصمیمات او صحبت میکردیم که دوباره زمزمههای برخی اخبار از افزایشهای غیرمنطقی از گوشه و کنار دولت و مجلس شنیده میشود و البته نکته جالب و جدید این است که تازه و به تازگی برخی از همین مسئولان، دوزاری کجشان راست شده که ای وای تصمیماتی که گرفته میشود عمدتاً به خود ما باز میگردد و شاید اثر و منفعت کوتاه مدت را برای ما به همراه داشته باشد اما اثرات بلند مدت زیانبارتری را تحمیل میکند که شاید برگشت از تصمیمات پالایشی و … بخشی از همین ماجرا باشد…
نمونهاش همین بحث عدم اطمینان مردم به دولت و تصمیمات اخیر اوست که باعث شده جریان خروج پول از صندوقها و بانکها شدت گرفته و به سمت بازارهای موازی غیر مولد پیش برود
در شکل دیگر تازه دوستان متوجه این موضوع شدند که فشار وارد کردن به شرکتهای بزرگ کشور دو موضوع را هدف قرار داده موضوع اول این بوده که عمده طرحهای توسعه در کشور توسط این شرکتها پیش میرفته و متوقف کردن آنها متوقف کردن جریان اقتصادی کل کشور است و درجا زدنهای اقتصاد روند متوقف شده در جریان سود و صادرات و موارد این چنینی نشان دهنده همین امر است و موضوع دوم اینکه عمده شرکتهای سهامدار این مجموعهها خود دولت با واسطه و بیواسطه بوده و صندوقهای بازنشستگی پیش از این روی منابع سود این شرکتها حساب کرده بودند حالا با چالش مواجه شده و دوباره به سمت دولت آمدند
یعنی دانشمندان در دولت متوجه شدند از آن طرف با خیال خودشان جیب شرکتها را زده کسری بودجه را جبران میکنند از طرف دیگر به ماههای انتهای سال و ماههای بعد نگاه کرده و میبینند این صندوقها به واسطه افت سود دریافتی از این شرکتها با مشکل مواجه شد و در پی جبران منابع از سمت دولت برمیآیند
و البته شما حساب کنید در این پروسه و این میان ضربه بزرگی به بازار سرمایه و شرکتها وارد شده که جبران لطمات آن امکانپذیر نیست
این دقیقاً همان چیزی است که از آن به عنوان تصمیمات غیرمنطقی غیر عقلایی و به نوعی تصمیمات بازی با جمع صفر و منفی است که هیچ عایدی برای حتی دولت نداشته و شاید در کوتاه مدت بخشی از مشکلات او را حل کند اما در میان مدت و بلند مدت مشکلات را افزایش میدهد
این دقیقاً نکته و اتفاقیست که دولت هم در حال پی بردن به آن است و میبینیم که مشکلات ریز و درشت یکی یکی در صنایع مختلف بیرون میزند
خودرو پتروشیمی پالایش و …
فقط و فقط امیدواریم زمانی که فرمان را میچرخانند و شروع به تصمیمات عاقلانه میگیرند دیر نشده باشد…
ساختمانی ها امید بازار
ساختمانی ها همچنان جز نمادهای مثبت و پر اقبال بازار با روند صعودی خوبی همراه و صدر نشین بازار هستند
در ثاخت امروز صف خرید خوبی را شاهد بودیم این سهم به سمت هدف 560 تومانی در حرکت است و ارزش ذاتی 620 الی 700 تومانی دارد این سهم جز سهام دارایی محور بوده که توان تجدید ارزیابی سنگینی را داشته و در این خصوص هم شفاف سازی کرده است
وساخت با کف قیمتی 220 و هدف 250 تومانی نوسانات بسیار خوبی می دهد این سهم ساختمانی شرایط خوبی داشته و پول قوی در سهم جریان دارد برنامه فروش برخی شرکت های زیر مجموعه سبب ورود پول های قوی به سهم شده است
ثمسکن هم وضعیت خوبی داشته و رشد ارامی دارد سهم بنیادی و جا مانده گروه ساختمانی که شرایط مساعدی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی در پیش رو دارد سهم تا قیمت های 1000 و 1200 تومان تارگت میان مدتی داشته و رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه مازاد رشد سرمایه گذاری های بورسی سنگینی را برای شرکت رقم زده است
بانک های عجیب
در نمادهای بانکی پی بر ای فوروارد برخی بانک ها به سطوح 3 و کمتر رسیده است معاملات عجیبی که باعث شده تا بانک ها در کف قیمتی با سود سازی های بالا قرار بگیرند
در ونوین افزایش سرمایه خوبی در پیش رو می باشد در قالب گزارش افزایش سرمایه سود 220 تومانی برای امسال و سود بالای 240 تومانی برای سال اینده پیشبینی شده است سهم با پی بر ای فوروارد زیر 3 در حال معامله بوده و ارزش ذاتی بالایی دارد این سهم فعلا تارگت 650 و 720 تومانی را در پیش رو دارد
وتجارت در قیمت های 200 تومان فرصت خوبی خواهد ساخت پیشبینی سود 67 تومانی برای امسال نشان می دهد سهم توانایی خوبی برای سود سازی داشته و به خصوص از طریق زیر مجموعه ها در 12 ماهه متحول می شود وتجارتی که خریدش در سطوح 200 تومان ریسک بسیار کمی دارد
بانک سامان هم با کف قیمتی 200 تومانی پس از افزایش سرمایه در موقعیت خوبی قرار دارد امسال سال سود سازی بالای این سهم بوده و صورت های مالی 9 ماهه بسیار خوبی ارائه داده و به نظر می رسد سود بالایی هم در انتظار گزارش 12 ماهه اش باشد
تحرکات سرمایه گذاری ها
در نمادهای سرمایه گذاری ها و برخی سهام این گروه امروز وضعیت کمی بهتر بود و تحرکات مثبت اندکی را در سهام این گروه شاهد بودیم
واتی قیمت های 800 تومان را حفظ کرده و امروز کمی مثبت بود سهمی که جای افت زیادی نداشته و امسال سود سازی بالایی دارد این سهم هدف قیمتی 860 تومانی داشته و اگر شرایط بازار مساعد شود به سمت بازپس گیری این سطوح قیمتی از دست رفته باز خواهد گشت
وبهمن در صورت تثبیت درقیمت های بالای 460 تومان رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفته و به سطوح بالای 500 تومان خواهد رفت بازار در این سهم چشم انتظار نتیجه نهایی فروش زمین های بافکار است فروشی که اگر انجام شود 4 همت سود معادل دو سوم ارزش فعلی سهم شناسایی خواهد شد
وصنعت هم سود سازی خوبی را در قالب افزایش سرمایه خود پیشبینی کرده است کف سهم سطوح 165 تومانی و این سهم اهداف قیمتی 180 و 200 تومانی دارد وصنعتی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به واسطه سود سازی بالایی که دارد می تواند مورد توجه واقع شود
پالایشی ها و یک خبر خوب
در پالایشی ها دستور مخبر برای بازنگری در نرخ فراورده های پالایشی سبب شد تا جو این گروه مثبت و امیدها بار دیگر در پالایشی ها زنده شود
در این گروه شپنا با روند برگشتی همراه شد سهمی که امسال بالای 200 تومان سود داشته و درقیمت های بسیار جذابی قرار دارد سهم به سمت سطوح 820 تومان در حرکت است و فعلا قیمت های 820 الی 860 تومان سطوح تعادلی خوبی برای سهم محسوب می شود اما در بازه میان مدت انتظار رشد قیمتی خوبی را از این سهم داریم
شاوان هم با نوسانات مثبت ارام سعی در بازپس گیری سطوح قیمتی 1800 تومانی داشت این سهم هم شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و روند میان مدشت صعودی ارزیابی می شود برای شاوان انتظار سود سازی خوبی برای سال جاری و سال اینده می رود
شبریز برای رشد قیمتی بیشتر تا هدف 1400 تومانی نیاز دارد با حجم بالا قیمت های 1250 تومان را پشتس ر بگذارد این سهم در شرایط خوبی به سر برده و شنیده می شود برنامه عرضه پتروشیمی تبریز را در صورت مساعد شدن شرایط بازار در دستور کار دارد
چهارگوشه بازار
پارس خودرو بار دیگر از کف قیمتی 110 تومان برگشته و به سمت سطوح 120 الی 125 تومانی در حرکت است هر بار این سهم به واسطه خبرهایی در خصوص تجدید ارزیابی با روند خوبی همراه می شود و نوسانات مناسبی می دهد پارس خودرو جز سهام ریسکی اما پر نوسان گروه خودرو محسوب می شود
فخوز که شاهد رشد ارام قیمت شمش تولیدی خود می باشد توانست سطوح 360 تومان را پشت سر بگذارد و به سمت سطوح قیمتی 420 تومان روانه شود فخوزی که امسال به خصوص سال اینده سود سازی بسیار خوبی خواهد داشت و به نظر می رسد روند میان مدت سهم کماکان صعودی باشد
ذوب به فراموشی سپرده شده است سهمی که 900 تا 1000 درصد تجدید ارزیابی داشته اما ظاهرا بازار اقبال خوبی به این افزایش سرمایه نشان نداد روبی که تا قیمت های 380 تومان جای اصلاح دارد اما انتظار برگشت روند را داریم بازار در انتظار برگزاری جلسه هیئت مدیره و تصویب میزان افزایش سرمایه می باشد
در بین سهم های برقی بنیرو شرایط جالبی را دارد و رمپنا نیز خوب است بترانس هم فضای خوبی ا داشته است . سهم از نظر عملیاتی و بنیادی شرایط خوبی دارد و افزایش سرمایه 50 درصدی نیز دارد.سهم در 9 ماهه و در گزارش اصلی به سود 165 ریالی به ازای هر سهم دست یافته است و در پایان سال مالی می تواند به 450 ریال سود اصلی و 600ریال سود تلفیقی دست پیدا کند.
در بین گروه دارو در پایان سال مالی به حوالی 320 تومان دست پیدا کند.سهم در چند ماه اخیر اصلاح خاصی را تجربه نکرده و در فاصله کم نسبت به سقف اردیبهشت ماه در نوسان است.برای ورود بهتر است صبر کنید تا سهم از سقف اردیبهشت ماه عبور کرده و تثبیت شود زیرا قیمت های فعلی از نظر ریسک به ریوارد جذابیت کمی دارد.
امروز زشگزا سهم جالبی بود و منفی به مثبت شد . زفکا را هم زیرنظر داشته باشید سهم خوبی است و از سوی دیگر زقیام هم مثبت است . زقیام که به صورت خطی و حوالی 100 میلیارد تومان می فروشد، در دی ماه 113 میلیارد تومان درآمد داشت که این مقدار 5 درصد بهتر از ماه گذشته و 11 درصد بیشتر از میانگین 9 ماه گذشته بود. در حالی که در 9 ماهه به 47 تومان سود به ازای هر سهم دست پیدا کرده،برآورد می شود در 12 ماهه به 65 تومان دست پیدا کند.در مجموع زقیام شرایط خوبی دارد و میتوان به دید یک سهم خاص به آن توجه داشت.روز گذشته علی رغم شرایط نامناسب بازار، فضای گروه زراعت خوب بود و این سهم نیز در مدار مثبت معامله شد.به نظر می رسد با توجه به شرایطی که دارد، بتواند تا سقف قبلی خود یعنی 400 تومان رشد کند.
در بین لبنیانی ها غشصفا خوب بود غپاک نیز جالب است . بیشترین مقدار فروش را در بین لبنیها دارد، زمستان را خوب شروع کرد و در دیماه ۴۵۶ میلیارد تومان درآمد فروش گزارش کرد که در قیاس با میانگین فروش ماهانه رشد ۴ درصدی داشته است. حرکت در مسیر رشد سود آوری، سود نهماهه را به ۷۹ تومان رساند ( تابستان ۳۶ تومان و پاییز ۴۳ تومان). این سهم که در مسیر تجدید قدم برمیدارد، رونمایی از درصد آن می تواند محرک خوبی باشد. محدوده های فعلی با دید نوسان و هدف ۱۷۰۰ و ۱۹۰۰ تومان گزینه جذابی است.
دراین گروه غمهرا هم جز گزینه ها بود و نشان داد که میتواند شرایط خوبی را داشته باشد طرح و توسعه سهم نیز به بهره برداری رسیده و این اتفاق مهمی برای سهم است به نظر با دید یک سهم خاص و نوسانی غمهرا شرایط خوبی را دارد در سوی دیگر دراین گروه بارها روی غپینو و غگل تاکید بود و غشصفا را هم در نظر داشتیم و توصیح داده بودیم .
در بین سهم های نوسانی تپسی هم خاص است نسبت به سال گذشته با رشد درآمد خوبی همراه شده. سهم در 10 ماهه به درآمد 828 میلیارد تومان رسیده و این عدد برای کل سال قبل برابر با 627 میلیارد تومان بوده است. از طرفی تپسی پاییز خوبی داشته و در 9 ماهه به سود 900 ریالی رسیده که در بازه 12 ماهه میتوان خوشبینانه سود 1500 ریالی برای آن در نظر گرفت که با توجه به قیمت های فعلی pe نماد به میزان قابل توجهی کاهش میابد و به حوالی عدد 5 میرسد که برای این شرکت عددی چشم گیر است. تپسی در 700 تومان می تواند مورد بررسی قرار بگیرد.
زمزمه هایی در جریان است که نرخ گاز دوباره افزایش خواهد یافت ولی هنوز چیزی تصویب نشده طبق انچه تا این لحظه خبرمیرسد نرخ بر اساس فرمول محاسبه می شود ولی باید دید این خبرها از کجا و چطور منتشر می شود البته با در نظر گرفتن رشد نرخ دلار نیما به نزدیک 50 هزار تومان قاعدتا نرخ خوراک نیز در محاسبات افزایش خواهد یافت و ثابت نیست . ولی همین زمزمه کافی است تا امروز گروه اوره متانول دوباره در گوشه رینگ بازار با چالش مواجه باشند
دراین گروه بوعلی در منفی ها بد نیست و میتواند گزینه خوبی باشد در دی 57137 میلیارد ریال فروش داشت
مهر و ابان خوب بود در اذر هم با درامد 53924 میلیارد ریالی مواجه بود .
ابان 53761 و در سوی دیگر فروش خوبی در مهر ثبت کرد و 56897 میلیارد ریال فروش داشت
10 ماهه 447872 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه قبل 422271 میلیاردریال بود به نظر یکی از گزینه های خوب در کنار نوری میتواند باشد
دراین گروه کرازی با دید نوسان خوب بود کسرا هم چند روزی است حجم در این سهم افزایش پیدا کرده و نوسان های سهم بیشتر شده با دید کمی صبر و نوسان می شود روی کسرا کمی بیشتر زوم بود و با دید یک گزینه نوسانی شرایط خوبی را دارد و بد نیست سهم را زیرنظر بگیرید


