جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه 10 بهمن 1402

گزارش بازارامروز سه شنبه 10 بهمن 1402

نوید خاندوزی
ژانویه 30, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز سه شنبه 10 بهمن 1402 

ریسک بامن زاده شده … منو  رها نمیکنه ! 

دقیقا حکایت این روزهای بازار شبیه اهنگ همان مرحوم است که می خواند ریسک و اتفاقات منفی با بازار زاده  شده و او را رها نمیکند و حتی سرهم  برمیگرداند  دنبال او می آید ! ریسک ها و خبرهای منفی بازار را ول نمی کند و هنوز آن  یکی تمام نشده خبر جدیدی میرسد …

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که موج‌های خبرهای ریز و درشت و رنگارنگ بازار را رها نمی‌کنند. موج‌ها یکی پس از دیگری به صخره بازار می‌کوبند و او را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند البته در روانشناسی و اثرگذاری اخبار معمولاً دو موج ایجاد می‌شود موج اول موج قوی روانی و اولیه اخبار است و زود هم تخلیه می‌شود و موج دوم موج واقعی اثرگذار در بازار خواهد بود که اولی کوتاه و دومی کمی میان مدت و زمان بر می‌شود…

در موج اول ابتدا خبرهای سیاسی و حمله به آمریکا را داشتیم و بازار دیروز کمی از این موضوع اثر گرفت و البته دلار هم مسیر صعودی داشت هنوز پس لرزه‌های آن حمله خود را نشان نداده اما به نظر می‌رسد واکنشی محدود به عراق و سوریه و لبنان و این حوالی داشته باشد و این کمی خیال بازار را راحت‌تر می‌کند چرا که بازار تا بیخ جنگ با آمریکا را برای خود بریده بود حالا از این پس موج دوم این دست اخبار را لمس می‌کنیم که معتقدیم اثر گذاری کمتری دارد البته اگر این وسط کسی دیوانگی نکند !!
هنوز تحولات سیاسی تمام نشده بود که ما موج اول خبر افزایش نرخ سود را امروز در بازار لمس کردیم…

بی شک خبر افزایش نرخ سود هم دو موج دارد یک موج ابتدای روانی که یک سیگنال منفی قوی از سوی سیاستگذار به بازار ارائه می‌شود و موج دوم موج واقعی و اثرات واقعی این جریان است که در اجرا و اثرگذاری واقعی این مصوبه در بازار صحبت می‌کند. به نظر ما موج اول را امروز تا حدودی پشت سر گذاشتیم البته  برخی معتقدند  فردا هم هست ولی شدت  سخت آن امروز بود تا اثرات واقعی آن ملموس شود  …

اما در مورد اثرات واقعی باید کمی زمان داد و طی روزهای آینده نیز در مورد آن بیشتر صحبت می‌کنیم اما به نظر می‌رسد این نرخ سود ۳۰ درصد با نرخ شکست بالا و البته محدود بودن احتمالی به واسطه اجرای برخی پروژه‌ها برنامه‌ریزی شده است و به نظر این  نرخ حداقل برای اهالی اقتصادی چیز عجیبی نیست و همین نرخ در حال حاضر در دسترس بچه‌های بازار هست تازه بدون شکست… اما شاید بخشی از پول بیرون را قلقلک دهد که البته آن پول هم بعید است دل به یکی دو درصد بالاتر خوش کرده باشد و به این سمت بیاید اگر دانشمندانی که این تصمیم را گرفته‌اند کمی روند خروج پول از صندوق‌های فیکس طی این مدت و رجعت آن به بازارهای موازی را دنبال می‌کردند خوب متوجه می‌شدند که در حال حاضر سیاست‌های انقباضی پولی و بحث افزایش نرخ سود چاره کار نیست
اعتماد و تورم انتظاری دو حلقه مفقوده ماجراست … کما اینکه در سال‌های گذشته نیز این موضوع امتحان شده و نتیجه آن مشخص بوده و چه عجیب که تاریخ تصمیمات این چنینی مو به مو در حال تکرار شدن است… فقط یکی سیبیل دارد و خوش تیپ تر است و آن یکی کت شلوارش گشاد تر بود…

اما در هر صورت صحنه فعلی بازار صحنه زد و خورد بین این اخبار و اتفاقات است از یک سو خوشبینی نرخ ارز و احتمال افزایش نرخ دلار نیما و قرار گرفتن بازار در قیمت‌ها و فضای حداقلی یک طرف قرار دارد و در سوی دیگر تحولات سیاسی و ریسک‌های آن و همچنین جریان نرخ سود در طرف دیگر است و در مبارزه و وزن کشی این دو جریان فعلاً مسیر بازار و واکنش آن خیلی جذاب نبوده و انرژی عجیبی را از بازار گرفته است…

در نهایت در مورد نرخ سود  باید گفت این یک سیگنال منفی قوی از سوی سیاستگذار به بازار بود نگذاشت تا حتی جوهر قلم حرف دیروز ما خشک شود و اثبات کند که همچنان ریسک دولت و تصمیمات دولت از حتی ریسک سیاسی و تحولات جنگ نیز بیشتر است در بخش بعد در مورد این موضوع مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد و اتفاقاً معتقدیم چنین سیاستی یک آلارم و آژیر هشدار برای سرمایه‌گذاران است و البته بی‌شک نمی‌تواند تبعات منفی در بازار در پی نداشته باشد

اما در مورد نرخ سود
امروز برخی منفی‌های بازار و فشار فروش را ناشی از انتشار اوراق ۳۰ درصد می‌دانستند اما لازم است تا در مورد این اوراق چند نکته را بیان کنیم نکته مهم اول این است که نرخ شکست این اوراق مهم است و به نظر نرخ جریمه و شکست کمتر از یک سال باعث می‌شود جذابیت فعلی از بین برود
نکته بعد این که همین حالا بسیاری از صندوق‌ها نرخ ۲۸ و ۲۹ را تا حدودی ساپورت می‌کردند و یکی دو درصد راه به جایی نمی‌برد .
البته این یک سیاست آشکار از سوی بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم و شاید هم نرخ ارز است و از دیدما این موضوع را نشان می‌دهد که آخرین تیرهای ترکش برای کنترل و نهیب زدن به تورم و نرخ ارز در حال رها شدن است و پس این ماجرا و ایجاد و رشد نقدینگی این چنینی قطعاً اتفاقات متفاوتی نهفته است…
اما در مجموع به مانند همه اتفاقات باز هم نشان داد که دولت بزرگترین ریسک بازار است و تصمیمات این چنینی بزرگترین آسیب را به بازار می‌زند دولتی که نمی‌تواند سرمایه‌های اجتماعی را برای جذب پول به رویدادهای مولد داشته باشد سرنوشتی جز این ندارد
مجبور است این جریان پول را با نرخ‌های بالا و هزینه عجیب برای یک سال هم شده فریز نگه دارد
اما همه و همه سرجمع یک نکته را به ما یادآوری می‌کند که عنان کار با این تحولات و اتفاقات کم کم دارد از دست خارج می‌شود و دولت اگر نتواند نقدینگی فعلی را در مسیر درست هدایت کند بی شک انتشار چنین اوراق حتی با نرخ‌های سود بالاتر هم چاره کار نخواهد بود
ایجاد یک رکود دامنگیر ،افزایش بیکاری و ادامه تورم به واسطه نبود اطمینان به دولت و کاهش ارزش پول ملی البته گسترده‌تر شدن رانت و فساد و دلالی از مهم‌ترین نتایج اجرای چنین سیاست‌هایی خواهد بود و بار دیگر تاکید می‌کنیم طوفانی که امروز شاهد آن هستید نتیجه بادیست که طی این سال ها با ضربه زدن به بازارهای مختلف کاشته اید و امروز طوفان درو می‌کنید
سیاست اعتماد زدایی از بازارهای مولدی که قابلیت جذب پول و ایجاد سرشکن های ضد تورمی را دارد به هدف اول شما تبدیل شد و چنین رفتاری جریان پولی که می‌توانست در یک مسیر درست در بازارهای اولیه و ثانویه هم تامین مالی کرده و هم نیاز بنگاه‌ها را با نرخ‌های بسیار کمتر فراهم آورد امروز نه تنها با نرخ‌های بالاتر از ۳۰ جذب نخواهد شد بلکه حرف شما را نیز قبول ندارد و به بازارهای غیر مولدی همچون طلا دلار ملک و خودرو زده است
بله عزیزان این نتیجه همان سیاستی است که خودتان ایجاد کرده‌اید و رقم زده‌اید نتیجه گوش فرا دادن به سیاست‌های پوپولیستی است که نتیجه آن امروز کاملاً مشخص است مشروعیت زدایی از بازار سرمایه گذر پوستی بود که خیلی زود به دباغ خانه افتاد و امروز به نظر برای اجرای این سیاست‌ها کمی دیر شده
البته معتقدیم اگر از همین حالا نیز فرمان عقلانیت به جای تصمیمات غیر عقلایی حاکم شود خسارت آن کمتر خواهد بود
در نهایت علم اقتصاد را دست کم نگیرید او شبیه یک دوست با معرفت برای شما میتواند ظاهر شود اما اگر بخواهید زیر و رو بکشید و او را دور بزنید خیلی زود رد انگشت‌های سیلی او روی صورتتان می‌ماند هرچند همین حالا نیز روی صورتتان نشسته منتها کسی نیست در آینه به شما نشان دهد…

و حرف آخر هرچه سعی کردیم خود را کنترل کنیم و حرفی نزنیم نشد که نشد…
این چند وقت و چند ماه مدیریت برخی افراد به نظر تقابل واقعی، دقیق و درست دو جریان است… جریان تعقل تدبیر و فکر کردن در مقابل جریان هوچی‌گری و عوام فریبی و بدون پایه حرف زدن ،تقابل حرف درست و منطقی در مقابل حرف مفت… تقابل علم اقتصاد با علم کشک و پشم برخی افراد … تقابل از سر دلسوزی حرف زدن با حرف و شعار و باد هوا
و معتقدیم کسانی که داعیه دار این جريان و ماجرا بودند حتی قدرت پیش بینی متغیرهای اولیه اقتصادی را هم نداشتند
نمی‌دانیم تا کی قرار است کشور با چنین تفکراتی اداره شود اقتصاد علم است نمی‌دانیم چرا نمی‌خواهید قبول کنید که با علم و مسائل علمی که بارها و بارها کل دنیا با آن مواجه بود و آن را حل کرده شما راه حل متفاوتی نخواهید داشت… البته اگر تئوری‌ پردازی اساکیلی که حرف می‌زنند را قبول دارید که هیچ … اما گویا واقعا مملکت بر اساس همین تئوری‌ها تاکنون اداره می‌شده اما اگر قبول ندارید به نظر گام برداشتن در مسیر درست علم اقتصاد که تکیه بر تءوری‌های درست و منطقی بازار است تنها راه نجات شما خواهد بود.

یا به نظام عرضه و تقاضا منطق این موضوع احترام می‌گذارید، به سرمایه و سرمایه‌گذاری اهمیت می‌دهید ،قوانین را اصلاح می‌کنید و یا این بارهم  با بی تفاوت از کنار آن رد می‌شوید … که فعلا رد شدید اما بدانید امروز این سیلی افزایش ۱۵ درصدی نرخ ارز و بی‌ارزش شدن پول ملی را در کنار سایر مشکلات به شکلی آرام و آهسته خوردید فردا با تجمیع مشکلات و اتفاقات مشت محکمی از  علم اقتصاد و دست نامرئی بازار خواهید خورد…

بگذریم و سراغ بازار برویم …

ساختمانی های لیدر

در نمادهای ساختمانی این گروه جز معدود گروه های مثبت بازار و صدر نشین هستند لیدرهایی که این روزها بسیار خوب عمل کرده اند

وساخت با عبور از قیمت های 220 تومان بار دیگر به سمت قیمت های 240 الی 250 تومانی در حرکت است این سهم حمایت های خوبی شده و نوسانات بسیار خوبی می دهد خبرهای خوبی در خصوص برنامه فروش برخی زیر مجوعه ها در وساخت شکل گرفته است

ثغرب با صف خرید بار دیگذ قصد عبور از سد قیمتی 1600 تومانی و صعود به سطوح 1800 الی 2000 تومانی را دارد این سهم ساختمانی در شرایط خوبی به سر برده و عمدتا به واسطه پول های داغ و قوی با اقبال همراه و به نظر می رسد سرانجام هم بتواند سطوح قیمتی عنوان شده را تاچ نماید

در وضعیتی که شاهد رشد قیمتی زیر مجموعه ثمسکن هستیم خود این سهم در حال درجا زدن در محدوده قیمتی 800 تومان است سهمی با ارزش ان ای وی بالا که شاهد رشد های سنگینی در قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه خود بوده است این سهم یک رشد بالا را به بازار بدهکار است

فولادی های دلاری

در نمادهای فولادی رشد و نوسانات مثبت محصولات این شرکت ها در بورس کالا و افزایش قیمت های صادراتی سبب توجهاتی در سهام این گروه شده است

فسازان امروز همچنان مهمان نوسانات مثبت بود سهم با روند نوسانی مثبت سعی دارد به قیمت های 520 تومانی برسد این سهم فولادی تاثیرات بالایی از رشد قیمت دلار گرفته و شنیده می شود دلارهای صادراتیش را با نرخ های بالاتر از نرخ های نیمایی عرضه می کند

هرمز در حال برگشت به حمایت 420 تومانی است هم خرید با دید نوسانی و هدف 460 تومان و هم دید بلند مدت می تواند در این فولاد ساز صادراتی مناسب باشد سهمی که برای سال های پیش رو سود های بالایی را پیشبینی کرده است

فسازان با سود سازی بالای 1000 تومانی در سال مالی اخیر و شایعات سود 1200 تومانی برای سال مالی پیش رو در قیمت های 4600 تومان که مصادف است با حمایت قوی در حال معامله است این سهم به زودی مجمع خود را برگزار و به نظر می رسد تقسیم سود بالایی هم داشته باشد

پتروشیمی های جا مانده

با رشد قیمت دلار پتروشیمی ها هم می توانند تحرکات مثبت داشته باشند به خصوص این که طی توافق اخیر پتروشیمی ها می توانند بخشی از دلارهای صادراتیشان را در بازار ازاد عرضه کنند

در بوعلی انتظار سود بالای 1000 تومانی می رود برای سال 1403 سود سازی بیشتری هم با افزایش ظرفیت تولید در انتظار این سهم است بوعلی کف قیمتی 6000 تومانی و مقاومت 6500 تومانی داشته و فعلا در این سطوح در نوسان است به نظر می رسد تحولات خوبی در انتظار این سهم باشد

در پتروشیمی پردیس سهم حمایت 14500 تومانی را محکم حفظ کرده است فعلا سهم جای نوسان خاصی نداشته و در انتظار خبری از دریافت مطالبات فروش اوره داخلی یا رشد قیمت های جهانی اوره می باشد کف سهم همین سطوح و سقف قیمتی سهم سطوح سطوح 18000 تومان ارزیابی می شود

زاگرس بیشترین تاثیر را از رشد قیمت دلار می گیرد اما سهم توان سود سازی بسیار بالایی نداشته و به عبارتی قیمت های فعلی سقف سهم محسوب می شود با فرض سود 2000تومانی سهم پی بر ای فوروارد 6 دارد و فعلا روند نوسانی ارام در این سهم دنبال می شود

چهارگوشه بازار

حتوکا برگشت روند خوبی از حمایت 300 تومانی را تجربه کرد سهم سیکل نوسانی مناسبی با حمایت های 300 الی 320 و هدف 360 تومانی ساخته است سهم اخیرا 4 قرارداد جدید بسته و انتظارات بالایی را ایجاد کرده به خصوص این که از دید تکنیکالی سهم این مدت اصلاح قیمتی بالایی داشته است

بانک دی بار دیگر در کف قیمتی 110 تومانی مورد حمایت واقع شد اگر بازار شرایش بهتر شود این سهم بانکی به واسطه روند حمایتی تا قیمت های 120 تومان جای یک نوسان 10 درصدی را خواهد داشت بانک دی تا زمانی موفق به فروش دارایی های خود نشود فعلا روندش نوسانی ارام دنبال می  شود

بازار طلا این روزها داغ و فزر هم با نوسانات مثبت سعی در شکست قیمت های 4800 تومانی دارد سهمی که در صورت عبور از این سطوح قیمتی تا قیمت های 5200 الی 5600 تومان جای رشد خواهد داشت این سهم امسال 700 تا 800 تومان سود سازی دارد و اگر قیمت طلا همچنان بالا برود برای سال اینده هم جای رسیدن به سود خوبی خواهد داشت

در بین غذایی ها  غپونه دی‌ماه را با فروش خوب ۸۲ میلیارد تومان از محصولاتش پشت سر گذاشت که در قیاس با میانگین فروش ماهانه رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. سودآوری شرکت اگرچه به نسبت مدت مشابه سال قبل افت داشته اما پاییز خوب بود به طوری که در بهار ۱۹ تومان، در تابستان ۱۱ تومان و در پاییز ۲۴ تومان سود به ازای هر سهم ساخت. مجوز افزایش سرمایه ۹۸ درصدی غپونه صادر شده و احتمالا در روزهای آینده برای مجمع متوقف شود. سهم اصلاح خوبی داشته و با دید نوسان و فاصله قابل توجهی که از سقف قیمتی امسال دارد می تواند گزینه ای جذاب برای نوسان باشد.

غزر و غگل را نیز دراین گروه زیرنظر داشته  باشید  به خصوص در غگل . سهم روال خوبی در فروش دارد . در مهر با فروش و درامد 2222 میلیاردریالی آغاز کرده است و ابان به 2287 میلیارد ریالی رسید و آذر با کمی رشد 2295 میلیارد ریال بود
در زمستان 2408 میلیارد ریال فروش داشته و رشد داشت 4 ماهه 9214 میلیترد ریال بود و تقریبا 2 برابر مدت مشابه قبل است در 3ماهه به سود جالب 149 ریالی رسیده و 1492 میلیارد ریال سود خالص دارد و 1802 میلیادر ریال سود عملیاتی  با در نظ گرفتن  150  ریال سود و 600  ریال سود  اتی به نظر قیمت های خوبی دراین محدوده است و قابلیت های رسیدن  به  5000 ریال  را در یک فضای خاص دارد

در قطعه  سازی ها  در خپویش نیز به تدریج سود اضافه می شود و میتواند این سهم نیز در این  شرایط قیمت خوبی را داشته  باشد بعضی از سود  4000 ریالی در سهم  صحبت میکنند ولی مختصات آن خیلی مشخص نیست

طی 2 هفته گذشته حجم بالایی از شمش عرضه و جذب شده و این یعنی این ماه و ماه های اتی گزارش فروش فولادی ها توفان به پا میکند از همین و  دراین گروه  روی فخوز و کاوه کمی بیشتر تاکید داریم . در سوی دیگر در گزینه های خاص تر فنورد هم  شرایط خوبی دارد.فسپا  را هم  دیروز گفتیم  شرایط خوبی داشت  و میتوان این دو سهم  را در کنار فخوز و ارفع  با دید میانمدت  زیرنظر گرفت

در مورد  زراعتی ها  زفکا شرایط خوبی را گرفته است  و میتواند در منفی ها  جالب باشد  بحث تجدید  700% را در سهم داریم در سوی دیگر گزارشی نیزخوب بود در دی 1363 میلیارد ریال فروش داشت ، اذر 1284 و آبان با کمی افت 1272 میلیارد ریال فروش زد ، مهر 1344 میلیارد ریال فروش داشت
10 ماهه 12250 میلیارد ریال بود که مدت مشابه قبل 8462 میلیارد ریال است . در 9ماهه 1620 ریال سود محقق کرده است و در6ماهه خوب بود و 1053 ریال و در 3ماهه به سود 509 ریالی رسیده است حبت از 2200 ریال  سود است و این قیمت ها برای سهم بد نیست  .

در سوی دیگر زقیام هم  شرایط خوبی را دار و با دید یک سهم  خاص و 650 ریال سود قیمت های خوبی را گرفته است

سومی زمگساست که این سهم نیز بد نیست و هم  با دید تجدید هم  بنیادی شرایط خوبی را دارد

در بین سهم های گروه  ساختمان  این روزها  ثبهساز ثامید و ثاخت  شرایط خوبی دارند از ثاخت خبرمیرسد افزایش سرمایه سهم  جدی تر شده و به  زودی اخبار ان احتمالا در هفته بعد اعلام می شود

در بازار کسرا خوب معامله می شود کسرا در گزارش دی ماه به 51 میلیارد تومان فروش رسیده که 7% کمتر از میانگین ماه های گذشته بوده است. از لحاظ نموداری و دیدگاه بلندمدت سهم طی سه سال اخیر یک الگوی دیامتریک تشکیل داده و اکنون در حال سپری کردن شاخه g آن است. برای سرمایه گذاران بلندمدت جذابیت بالایی دارد و انتظار می رود پس از پایان این موج اصلاحی شاهد شروع رشد سهم باشیم. محدوده 540 الی 600 تومان را محدوده با پتانسیل برگشت می توان در نظر گرفت.

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم