جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز یکشنبه 8 بهمن 1402

گزارش بازارامروز یکشنبه 8 بهمن 1402

نوید خاندوزی
ژانویه 28, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز یکشنبه 8 بهمن 1402 

کوچولوهای دوست داشتی ! 

امروز بازار خوب آغاز کرد و ارام ارام و با صبر استراتژیک مثال زدنی خوب پیش رفت و البته عرضه هارا نیز تا حدودی داشت ولی خوب دوام اورد و در نهایت در اخر بازار و نیم ساعت اخر علاوه بر کلیت  بازار روند خوبی را در اکثر سهم ها داشتیم و جو مثبت بود دو نکته یکی مثبت و یکی منفی در بازار امروز بیشتر به چشم میخورد . نکته مثبت  بازار امروز جریان ورود پول و افزایش تعداد مثبت ها و البته  قرار گرفتن این جریان پول برمدار سهم های کوچک و خودرویی بود و نکته دوم که خیلی مثبت نیست این است که پول بزرگ  تماشاچی بازار است و هنوز جریان پول قوی درگیر بازار نشده است  .ولی این مثبت بازار امروز و چهره شاداب معاملات و منفی نشدن نیمه دوم به همراه تقاضای خوب اهرمی ها در پایان  بازار نشان میدهد میتوان به بازار امیدوار بود

بازار یک شوک مثبت میخواهد و ارامش … ارامشی از جنس سیاسی و اقتصادی … بازار میخواهد آن چکش تصمیمات تلخ و اتفاقات ناگهانی سیاسی را نبیند و کمی نفس بکشد …

بازار امروز را در حالی آغاز میکنیم که گزارش ها به پایان رسیده موج خبرهای سیاسی کمی خاص و چشم انداز ماجرای لبنان کمی مبهم است ولی شاید امروز بتوان گفت ارزشمندی و شجاعت دلاری در بازار به داد سهامداران رسید  و روز بهتری را رقم زد  . معتقدیم بازار امروز قابلیت های خوبی را برای یک برگشت موقت را نشان میدهد جایی که همه خسته و بی قرار به فکر یک بازگشت هستند …

امروز به نظر آنچه بیش از هر چیزی به بازار کمک میکند آرامش نسبی سیاسی و البته تحولات نرخ ارز است که اولی خود را در کاهش ریسک فعلی نشان می‌دهد و دومی چشم انداز سود سال بعد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده  و پی به‌ ای‌های فوروارد حداقلی را برای بازار رقم می‌زند با این شرایط و با این دید به سراغ بازار امروز رفتیم که توانسته بود کمی خود را از فضای تلخ   هفته گذشته دور کند اما نگرانی‌های ریز و درشت سیاسی و ترس از دولت از سر تا پای او به چشم می‌خورد هرچند که به روی خودش نمی‌آورد اما بازار امروز در عین مثبت بودن در پشت پرده آن چهره پوکر فیس نگران جنگی دوباره در لبنان و اسرائیل و یمن و هر انچه  اطراف ماست بود …

همین موضوع باعث شده بود در عین اینکه دلار را به این شکل می‌دید و در ارزندگی بازار شک نداشت کمی محافظه‌کارانه‌تر رفتار می‌کرد که معتقدیم اگر کمی فضا آرام شود و دلار در این محدوده حتی باقی بماند بازار با تکیه بر رشد احتمالی دلار نیما مسیر متفاوتی برای سال بعد خود رقم می‌زند.

نکته بسیار مهم فعلی در بازار این است که ثبات و آرامش به او وعده داده شود و یا نشانه‌های آن را ملموس ببیند .. این آرامش بخشی سیاسی و بخشی دیگر ناشی از تصمیمات دولت است هر چه عاقل‌تر بازار پویاتر و محکم‌تر گام برمی‌دارد.  البته بازار این روزها برای کنده شدن از این شرایط که گزارش‌ها را پشت سر گذاشته و بر ارزندگی آن بسیاری صحه می‌گذارند به یک شوک اساسی نیاز دارد این شوک هرچه می‌گردیم چیزی جز موضوع تجدید و یا خبری برای خودرویی ها نمی‌تواند باشد از همین رو توصیه به تمام کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند به بازار کمک کنند این است که در موضوع تجدید به عنوان یک موتور محرک برای بازار در فضای فعلی بیشتر فکر کنند و باز اینجا نقش سازمان بورس مهم است که بتواند این موضوع را پیش برده به خصوص روی موج فعلی تصمیم سران قوا برای اعطای معافیت از ۵ به ۳ سال مانور بیشتری دهد این اتفاق اگر رخ دهد نه اینکه فضای بنیادی بازار را تغییر می‌دهد خیر اما این قابلیت را دارد که دوباره در بستر ارزندگی فعلی فیتیله سوخت این آتش را روشن کرده و مسیر بهتری برای بازار ترسیم کند.

به قول یکی تجدید حکم قهوه قبل از ورزش را دارد بدن باید برای ورزش آماده باشد انگیزه برای ورزش کردن وجود داشته باشد قهوه فقط به افزایش جنب و جوش کمک می‌کند در حال حاضر تجدید هم حکم همان قهوه را دارد بدن بازار از نظر ارزندگی برای رشد آماده است دلار زمینه چینی خوبی کرده و فضا به طور کلی برای یک رشد آماده بوده اما آن قهوه‌ای که او را به جنب و جوش وادارد هنوز در دسترس نیست …

و در پایان این بخش در مورد تجدید این را تکمیل کنیم که تجدید گروه‌هایی نظیر خودرو و یا برخی هلدینگ‌ها هنوز منتفی نشده و راه‌های زیادی برای این ماجرا وجود دارد منتها جو عمومی بازار و همچنین عدم همراهی شرکت‌ها و بی‌خیالی سازمان بورس منجر شده است تا این موضوع لنگ در هوا باقی بماند سازمان بورس که تلاشی در جهت احقاق حق سهامداران در مقابل دولت نمی‌کند ، حداقل برای اینکه ثابت کند بیکار نیست و کاری انجام می‌دهد کمی در حوزه تجدید فعال‌تر بوده و شرکت‌های ریز و درشت بازار را به سمت این موضوع تشویق نماید …

و اما موضوع آخر بحثی است که از مدت‌ها قبل وجود داشته و همچنان وجود دارد و آن هم موضوع ارز است اگر به خاطر داشته باشید چند وقت قبل در متنی نوشتیم که حاکمیت باید تکلیف خود را با دو موضوع روشن کند یکی بنزین و دیگری نرخ ارز و تا این دو تکلیفش روشن نشود فضای اقتصادی نیز آرام نخواهد شد

تقریبا اواخر اذر و اوایل دی بود که نوشتیم :  سیاستگذار هرچه سریع‌تر باید در مورد دو موضوع در اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کند اولی ارز ترجیحی و اتفاقات و رانت‌ها و فسادهایی است که رقم خورده و شک نداریم بیش از ۵۰ درصد این نرخ با مفسده‌هایی همراه بوده و از سوی دیگر موضوع بعدی بنزین است که او نیز چالش بزرگ کشور شده و امروز قیمت یک لیتر آب و یک لیتر نوشابه از بنزین چند برابر بیشتر است.
این دو موضوع یعنی بنزین و نرخ ارز ترجیحی در کنار دلار نیما مواردی است که دولت باید هرچه سریع‌تر در مورد آن تصمیم‌گیری کرده و اثرات این تصمیمات همه ابعاد اقتصاد به خصوص بازار سرمایه را در بر می‌گیرد از همین رو معتقدیم که به زودی شاید ، نه در سه ماه اتی اما در فصل‌های بعد تغییرات جدی را در مسیر این سه رویداد خواهیم داشت که اثرات بزرگ و بسزایی در بازار ما خواهد داشت و این را برای این عرض کردیم که آن تحلیلگرانی که امروز مدام در شیپور نبود انگیزه برای رشد بازار صحبت می‌کنند و در این کوس بی انگیزگی می‌دمند کمی موارد را بیشتر در محاسبات خود لحاظ کنند…

دیروز که آمار تورم را نگاه می‌کردیم دیدیم که اتفاقاً کالاهایی که به آنها نرخ ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد تورم بیشتری را تجربه کردند و این به وضوح نشان دهنده این است منابعی که باید صرف اقدامات حمایتی می‌شد به واسطه سیاست‌های غلط در نرخ ارز ترجیحی منجر به هدر رفت وسیع و عظیم منابع و سرازیر شدن منافع از سمت دولت و شرکت‌های صادر کننده به سمت وارد کننده و واسطه و سو استفاده کننده‌ها بوده است این میان چه سفره‌ها که رنگی نشد و چه فسادهایی که صورت نگرفت که دبش و امثال آن شاید گونه‌های شفاف شده و مشخص شده آن باشند

اما احساس میکنیم و امیدواریم درست باشد  که کم کم حاکمیت متوجه اشتباه خود شده اما جرات تصمیم گیری در این موضوع را ندارد که البته چند اسکول بی‌سواد هم از این نوع سیاست‌ها حمایت می‌کنند که البته معتقدیم بسیاری از آنها دست در سفره رنگین فساد اختلاف نرخ ارز ترجیحی دارند و زبان آنها بر این مبنا می‌چرخد هرچه جلوتر برویم کارر سخت‌تر خواهد شد اما به نظر به نقاطی رسیده‌ایم که تصمیم گیری در مورد این دو موضوع باید صورت گیرد بسیاری بر این عقیده‌اند سال ۱۴۰۴ سال انتخابات است و هرچه هست باید در نیمه اول ۱۴۰۳ انجام شود …

از همین رو به نظر بد نیست تحلیلگران بازار به مختصات تصمیمات این چنینی در سنوات گذشته و اثر آن در بازار توجه لازم و ویژه را داشته باشند چرا که معتقدیم هم سیاست ارز ۲۸ و ۵۰۰ و هم نرخ نیمای فعلی با این شرایط دیگر ماندگار نخواهد بود و به زودی شاهد تغییرات جدی چه در حوزه ارز و چه در بحث بنزین خواهیم بود و باز این موضوع را برای این نوشتیم که تحلیلگران گوشه ذهن خود به این اتفاقات وزن داده تا چشم انداز و پی به  ای فوروارد را دقیق‌تر و کامل‌تر حساب کنند…

یکه تازی ساختمانی ها

در نمادهای ساختمانی شاهد یکه تازی سهام این گروه هستیم ساختمانی هایی که نشان دادند پول های قوی در ان ها در حال گردش است

جریان پول قوی دراین گروه در حال چرخیدن است و با دید یک سهم خاص نوسانی میتوان به وساخت ثنوسا کرمان اشاره کرد و شرایطخوبی را  برای انها دید اگر اهل صبر هستید و میتوانید  سهم نگهداری کنید  به نظر ثبهساز و ثامید  شرایط خوبی دارند  . هردو  با دید میان مدت جالب هستند و ریسک کمتری در گروه دارند

ثبهساز به سمت هدف قیمتی 320 تومانی به راه افتاده است سهم بر سر حمایت 280 تومانی برگشت قوی زده و با روند صعودی همراه شد این سهم ساختمانی تا سطوح 320 تومان بالا رفته و در صورت عبور از ان مهمان قیمت های 350 الی 360 تومانی می شود

ثمسکن در حال رشد قیمتی می باشد سهم ارزش ان ای وی 2000 تومانی و ارزش ذاتی بالایی داشته و تنها با ضریب 40 درصد از ان ای وی خود در حال معامله است تمام زیر مجموعه های ثمسکن رشد های شارپی داشته و خود سهم از این قافله عقب مانده است ثمسکنی که توان بنیادی بسیار بالایی دارد

ثتران بر سر مقاومت 1100 تومانی با عرضه های سنگینی همراه شد شنیده می شود ارزش زمین های شهریار در صورت برگشت 3 همت می باشد که بالاتر از مارکت فعلی ثتران است این سهم جای نوسانات مثبت خوبی را در صورت شکست قیمت های 1100 تومان تا سطوح 1250 تومان دارد

در کنار این گروه در کاشی ها  دراین گروه هنوز کلوند گزینه خاص ترو بهتر از نظر گزارشی است  و کحافظ هم بد عمل نکرده است

فولادی ها شتاب گرفتند

در نمادهای فولادی شاهد شتاب گیری سهام این گروه هستیم فولادسازانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اخیرا به دلیل تحرکات مثبت قیمت دلار با رشد نوسانی مثبت همراه شده اند

در فولاد هرمزگان سهم به هدف قیمتی 460 تومانی رسید این سهم صادراتی فولادی ها در شرایط ایده الی قرار داشته و وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد در صورت شسکته شدن این مقاومت قوی سهم هدف قیمتی 500 الی 520 تومانی خواهد داشت

فولاد کویر هم با روند برگشتی قوی همراه و صف خرید شد فردا سهم به مقاومت 225 تومانی می رسد و در صورت عبور از این سطوح مهمان قیمت های 240 الی 250 تومانی خواهد شد این سهم فولاد ساز شرایط خوبی داشته و با طرح های توسعه ای جای سود سازی بالایی به خصوص برای سال اینده دارد

کاوه هم فروش عالی در دی ماه داشت جهش سنگینی را در فروش این فولاد ساز و عملکرد 10 ماهه اش شاهد بودیم کاوه نیاز به کمی حمایت برای رشد قیمتی دارد سهمی که امسال سود سازی بالایی داشته و این روند برای سال اینده نیز کماکان ادامه خواهد داشت

بانک های فرصت ساز

در نمادهای بانکی شاهد نوسانات خوبی در سهام این گروه بودیم بانک ها در کف قیمتی در حال فرصت سازی خوبی بوده و بعضا موقعیت های خرید خوبی را به وجود اورده اند

در بانک سامان شاهد قیمت های 300 تومان به بالا بودیم سهم با کوچ از بازار پایه به بازار بالاتر و افزایش دامنه نوسان اقبال بهتری را شاهد است به خصوص این که امسال سود 100 تومانی و سهم با پی بر ای فوروارد 3 در حال معامله می باشد

بانک تجارت بودجه افزایش سرمایه بسیار خوبی را ارائه و در قالب این بودچه سود 67 تومانی را برای سال جاری پیشبینی کرده است وتجارت یکی از بهترین سهام بانکی با وضعیت بنیادی عالی بوده که با نسبت پی بر ای فوروارد بسیار پایین در موقعیت بسیار خوبی از دید بنیادی قرار دارد

در بانک اقتصاد نوین هم امسال سود 220 تومانی در دسترس است ونوینی که فعلا میلی به رشد از خود نشان نداده و در حال نوسانات ارام می باشد این سهم بانکی شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و تحولات جدی برای سال جدید رو کرده است تحولاتی که برای سال اینده نیز کماکان ادامه خواهد داشت

غذایی های خوش نوسان

در نمادهای غذایی روند نوسانی مثبت سهام این گروه ادامه داشته و امروز اکثر غذایی ها به خصوص ان هایی که پتانسیل های بنیادی قوی دارند با اقبال و نوسانات مثبت همراه شدند

در بین غذایی ها غپینو و غپاک خوب بودند اگر اهل نوسان هستید غگل را در نظر داشته باشید . غگل نیز با دید نوسان واقعا سهم خوبی است  دی خوبی داشت
در مهر با فروش و درامد 2222 میلیاردریالی آغاز کرده است و ابان به 2287 میلیارد ریالی رسید و آذر با کمی رشد 2295 میلیارد ریال بود
در زمستان 2408 میلیارد ریال فروش داشته و رشد داشت 4 ماهه 9214 میلیترد ریال بود و تقریبا 2 برابر مدت مشابه قبل است

در غچین سهم با روند مثبت به صف خرید رسید و قیمت های 500 تومانی را باز پس گرفت سهمی که با افزایش قیمت محصولاتش انتظارات بالایی برای رشد سود سازی ایجاد کرده است بار دیگر سهم به سمت هدف قیمتی 560 تومان حرکت خواهد کرد

در پگاه اصفهان این سهم نوسانات خوبیمی دهد کف قیمتی حمایتی 1450 تومان در سهم بسایر خوب عمل کرده و همواره سبب برگشت سهم به قیمت های 1600 و 1800 تومان این سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و از توان سود سازی بالایی برخوردار است این سهم غذایی ظاهرا بازیگران نوسان گیر خوبی دارد

غمینو پس از افزایش سرمایه با اقبال همراه و مهمان صف خرید خوبی شده است این سهم غذایی هم فروش خوبی داشته و هم پی بر ای فوروارد مناسبی در گروهش دارد به نظر می رسد فعلا سهم تا قیمت های 600 تومان با روند حمایتی پیشروی داشته باشد

چهارگوشه بازار

زامیاد تا صف خرید پیش رفت سهمی که فروش عالی ماهانه اش به کمکش امده و افزایش سرمایه پیش رو هم مزید بر علت شده است سهم به سمت هدف 650 تومانی در حرکت است و توانست برگشت خوبی از کف قیمتی تجربه نماید زامیادی که به نظر می رسد با ورود جریان پولی قوی وارد مواجه شده است. بازار روی گروه خودرو شرایط خوبی را گرفته است
قطعاتی ها هم قابلیت های خوبی نوسانی را دارند
در بین  قطعه  سازی ها هم خکار خزر خموتور ختراک  گزینه های خوبی هستند و گزارش های ماهانه نیز این موضوع  را تایید میکند ولی در کل فضای این گروه فضای خوبی است  و بهبود نسبی را داشته  است   . در این گروه  به طور کلی خاور خزامیا خبهمن  در بنیادی ها خودرو  در بزرگان و ختور ختراک خموتور خزر خکار در قطعه  سازی ها  گزینه های جدی ترو قوی تری هستند امروز زامیاد واقعا خوش درخشید و اخر وقت هم مثبت خوب خودرویی ها  برای فردا  روز خوبی را نوید میدهد   . شنیده می شود به  زودی فروش ویژه های این گروه اغاز می شود و اعداد قوی خواهد بود

در فمراد جهش سنگین فروش 10 ماهه را در این سهم شاهد بودیم سهمی که اصلاح قیمتی خوبی داشته و با این ارزش بازار پایین جای رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد به خصوص این که وضعیت تکنیکالی مثبت سهم هم گواه بر یک رشد و برگشت روند قوی را در این سهم با تارگت های 1800 الی 2000 تومانی می دهد

بمپنا هم شایعات تجدید ارزیابی سنگینی دارد شنیده می شود این سهم برای امسال افزایش سرمایه سنگین 1500 درصدی را دارد ظاهرا مپنا در حال تجدید ارزیابی تمام شرکت های زیر مجموعه خود من جملبه بمپنا می باشد سهمی که ارزش ذاتی 900 الی 1000 تومانی دارد

با این خبرهای رسیده پتروشیمی ها را باید بیشتر مورد  توجه و بررسی قرار داد  از اوره گرفته تا متانول از شیراز تا  شخارک  … در بین پتروشیمی ها بوعلی و نوری با هم پیش می روند . بوعلی 1100 تومان نوری 2200 تومان چشم انداز شناسایی سود دارند و هردو جذاب هستند نوری کمی خاص تر است. در گروه پتروشیمی شغدیر هم خوب بود و یکی از سهم های جالب گروه با 1200 تا 130 تومان سود که قابلیت های خوبی برای رشد نوسانی هم خواهد داشت

حفاری را زیرنظر داشته  باشید  سهم نوسانی جالبی شده است  حفاری هم گزارش ماهانه زده و شرایط خوبی دارد با دید نوسان البته حفاری در دی با درامد 3418 میلیارد ریالی اغاز کرد و به عدد 33770 میلیارد ریالی رسید که در 10ماهه تقریبا 2 برابر مدت مشابه قبل فروش و درامد داشته است

گروه حمل و نقل کم کم مورد توجه قرار میگیرد . حتوکا یکی از خاص های گروه است  در دی خوب بود سهم در مهر با درامد 755 میلیاردریالی مواجه بود و آبان این عدد 822 میلیارد ریال شد و آذر با رشد به 987 میلیارد ریال رسید
حتوکا در دی به عدد 1366 میلیارد ریال رسید 10 ماهه به عدد 8867 میلیارد ریالی رسید و کل سال قبل این عدد 7192 میلیارد ریال بود با دید هم نوسان هم  بنیادی جذاب است از سوی دیگر حگهر هم  جالب بود است  با دید این که 2000 ریال سود داشته  باشد  به نظر در قیمت های خوبی قرار دارد

بین سهم های نوسانی بازار رنیک خوب است  فاراک هم جالب است امروز هم فاراک را خوب میخریدند . در مورد  فاراک  با دید یک سهم نوسانی خاص زیرنظر باشد

در گروه  فولاد هم  می شود گزینه های خوب را با روند رشد نرخارز پیدا کرد .با دید کمی بنیادی تر فسپا  فنورد و فوکا خوب هستند گزارش فسپا هم  خوب بود انصافا و 2000 ریال سود را دارد سهم دی خوبی را زد و 4368 میلیارد ریال فروش داشت
در آذر 4609 و آبان به عدد 4472 میلیارد ریالی رسیده بود و 10 ماهه 34691 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه 26892 میلیارد ریال بود به نظ در این گروه سهم های کوچکتر بازدهی قوی تری بدهند هر چند  فخوز کاوه ارفع در گروه  شمش سازها و یا هرمز هم  خوب هستند

در بین لاستیکی ها پکرمان جالب بود پتایرهم خوب بود سهم در دی 3366 میلیارد ریال بود و تداوم روند خوب فروش را حفظ کرد پتایر امسال 400 و سال بعد 500 ریال را دارد

در بین زغالی ها کپرور را زیرنظر داشته باشید گزینه خوبی است کپرور شرایط خوبی دارد  کپرور در دی خوب بود 1772 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۵۵,۶۶۵,۹۱۳ ریال است نسبت به دو ماه قبل در آذر کمی بهبود داشت و 1256 میلیارد ریال فروش داشت نرخ نیز ۵۴,۰۹۶,۲۳۳ ریال است

کاذر امروز با صف خرید و جو مثبت مواجه بود 10ماهه 4742 میلیارد ریال بود و مدت مشابه قبل 3354 میلیارد ریال بوده است به نظر سهم  را بد نمی بینیم و قابلیت های سود های خاص و قوی نزدیک  100 تومانی را در سال بعد  دارد  از همین رو مثبت  بود

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم