گزارش بازارامروزیکشنبه 1 بهمن 1402
بهمن نیمه خونین !
بهمن را با ترس و لرز و با سرو صورتی نصف و نیمه خونین آغاز کردیم … بازار دیروز یک سیلی از سیاست خورده بودو یک مشت از پالایشی ها و امروز قصد داشت هر طور شده این فضا را کمی تغییر دهد و البته پالایشی ها دست و پا شکسته کمی اوضاع را بهبود بخشیدند ولی خبری از ارامش سیاسی فعلا نیست و هر چند همین بی خبری هم در دنیای سیاست خوش خبری است !! طوری شده که فعالان بازار سرمایه شب ها با یاد موشک میخوابند و صبح ها اولین دعای بعد از باز شدن چشمشان این است که جایی را نزده باشند !!
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که یکی از پرتلاطمترین و پرخبرترین بهمنهای احتمالی را در پیش داریم چه از بعد خبرهای سیاسی، چه اقتصادی و بودجه ای و دلاری چه کدالی و چه موارد دیگر و البته امیدواریم این بهمن به مانند بهمن اصلی خونین نباشد و انفجاری در کار نباشد و به قول دوستان انفجار پول باشد تا انفجار نور!! اما به هر حال بازار کم از گوشه و کنار میخورد حالا در شروع بهمن هم از ۲ چالش رنج میبرد چالش اول مشخص است که جریان سیاسی است با اینکه معتقدیم قوه عقلانیت نسبی در مسیر حل و فصل مسائل سیاسی و عدم ورود کشور به تنش وجود دارد اما کار هر روز پیچیدهتر شده و طرف مقابل هم ولکن ماجرا نیست و تو گویی هر طور شده میخواهد پای ایران را به میدان عملیات بکشاند این ریسک کوچکی نیست و فضای نرخ ارز همبه خوبی آن را نشان میدهد
اما ریسک دوم شلنگ تخته انداختنهای دولت و ادامه آن هم ندانم کاری شرکتها ست که باعث شده حال و روز بازار اینطور باشد و یکی از دنیای سیاست بخورد و یکی هم از فضای داخل … و این دو چالش یکی از طلایی ترین مقاطع فعلی بازار را که می توانست حرکتی کند به باد داد !
در بهترین مقطع و در حالی که گزارشها که میتوانست نقش عمده و بسزایی در تثبیت قیمتها داشته باشد این چنین با جو منفی خبرهای سیاسی و پالایشی همه چیز را برهم ریخت و کل گزارشها را زیر سوال برد . البته از سازمان بورس بگیر تا ناشرین همه و همه در این موضوع مقصر بودند و بار دیگر شاهد بودیم که گزارشها به دقیقه ۹۳ موکول شد و یک ماجرای منفی اینطور همه چیز را خراب کرد.
بخواهیم از گزارشها صحبت کنیم حرف زیاد است و امروز سعی میکنیم کمی بیشتر مطالب را عنوان کنیم اما دو موضوع در حال حاضر در ابتدای کار بعد از انتشار گزارشها وجود دارد موضوع اول این است که کلیت گزارشها نه خیلی خاص و نه خیلی منفی بود و نرمال و مساعد پیش رفت و البته در برخی شرکتها هم رد پای دولت در زدن جیب شرکتها به چشم میخورد و نکته و موضوع دوم این بود که گزارشها را اگر با قیمتها کنار هم بگذاریم باید گفت که آنقدر قیمتها افت کرده و درجا زده که گزارشهای فعلی که معمولی هستند باعث جذابیت دوباره شده و پیبه های فعلی و فوروارد بازار را کاهش داده است امروز هم بیان شد که رکورد کمترین P/E ttm بازار از ابتدای 1398 رقم خورد . با انتشار گزارشات اکثر شرکتها ، نسبت P/E ttm بازار به محدوده 6.2 واحد رسیده است که کمترین P/E فصلی بازار از ابتدای 1398 می باشد.
اما در مقطع فعلی گزارشها مهم هستند یا خیر ؟! به نظر گزارش ها میتواند عامل مهمی برای بازار شود و اثرات چندگانه را در بازار داشته باشد اثر اول اثر تثبیتی است و به نوعی همزمان با این موضوع کاهش ریسک های بازار را نیز به همراه دارد بدان معنی که انتشار گزارشها یک بار دیگر نشان میدهد که بازار در قیمتهای خوب و منطقی قرار داشته و این نقاط فعلی ریسک آنچنانی برای بازار ندارد از همین رو نقش تثبیت کننده در قیمت را داشته و مانع از افت بیش از پیش قیمتها میشود.
اثر دوم اثر پیشران بودن است بدین معنی که برخی گزارشها آنقدر شرایط خوب را ترسیم میکنند که در کنار قیمت فعلی بازار به این جمعبندی و نتیجه میرسد که قیمتهای فعلی قیمتهای حداقلی بوده و رشد کوتاه مدت موقت را به سمت بازار تزریق میکند بخشی از معاملات امروز بازار در 20 الی 30 نماد به این شکل بود و این موضوع در آن برجسته بود …
اثر سوم اثر زمان و لحاظ شدن سود ها در دل قیمتهاست گزارشهای ۹ ماهه به عنوان آخرین مقطع از گزارشهای میان دورهای که در سال جاری منتشر میشود مهمترین نقشه راه و نشانه برای جریان و چشم انداز سودآوری امسال و سال آتی شرکتهاست. گزارشات فعلی به خوبی نشان دهنده این است که چه چشم اندازی از سود میتواند برای سال آتی وجود داشته باشد و چه میزان تقسیم سود در دل شرکتهاست و دقیقاً اثر گذر زمان در این شرایط زمانی معلوم میشود که ما هرچه پیش برویم سودهای قویتر در دل شرکتها بیشتر شده و فضای بنیادی آنها را با توجه به این سودها بهتر میکند
این دقیقاً همان نکتهای است که بسیاری به آن اذعان دارند و معتقدند هرچه زمان بگذرد و سودها قطعیتر بشود و قیمتها نیز در جا بزنند و تغییر نکنند فنر ارزندگی سهمها جمعتر شده و جایی رها میشود و این دقیقاً پتانسیل فعلی بازار از بعد از گزارشها خواهد بود … حالا کاری نداریم که امروز با بهانه پالایش یا خبرهای سیاسی این موضوع روی زمین مانده …
و در نهایت اثر گزارشها اثر آماری هم به همراه دارد و نشان میدهد که پی بهای بازار بعد از انتشار گزارشها در چه مرتبه و چه مقطعی قرار گرفته و به شکل آماری نیز اثبات میکند که فضای فعلی بازار قابلیتهای قوی برای جذب جریان پول و حرکت را خواهد داشت و یک بار دیگر در جمعبندی بیان میکنیم از گزارشات انتظار ایجاد یک موج عجیب و بلند را نداریم اما احساس میکنیم که گزارشها میتواند ثبات نسبی را در بازار برقرار کرده و ریسک بازار را به حداقل ممکن خود برساند…
اما در بخش پایانی سه موضوع از هفته قبل مورد توجه بسیاری از عزیزان بود و باز هم تکرار شده است…
نکته اول باز هم بحث گزارشهاست که اگر نگوییم روی دلمان میماند تقریبا از آنچه میترسیدیم رخ داد و انتشار دقیقه ۹۰ که نه ۹۳ گزارشها به یک رفتار مالی توسط شرکتها تبدیل شده و هر دوره بدتر میشود
به نظر علاوه بر سازمان ،ناشرین و شرکتها نیز مقصر اصلی این اتفاق و رویداد هستند و نتیجه این موضوع این میشود که شاهدیم همه چیز به دقیقه ۹۰ موکول میشود و یک ماجرا حتی سیاسی کل گزارشها را زیر سوال میبرد، فرصت بررسی گزارشها به حداقل ممکن رسیده، کارایی آنها کم میشود و هزار مورد دیگر که بارها و بارها بیان کردیم… حتی معتقدیم تیم ناشران سازمان انقدر درگیر بود که موضوع پالایشی ها را هندل نکرد !
نمیدانیم واقعا با چه زبانی بگوییم و چطور بیان کنیم که این رویه به سود بازار و سهامداران نیست و سازمان بورس باید به این موضوع پایان دهد و مداخله کند گزارشهای فعلی که تمام شد و در ۱۴۰۲ دیگر گزارشی نداریم اما به نظر از همین حالا و حتی همین امروز باید دست به کار شد و با شرایط متفاوتی این موضوع را تغییر داد باز هم تکرار میکنیم عدم تغییر آن هرچی جلوتر میرویم با توجه به فضای بازار اثرات منفیتری در شرایط بازار و سهامداران خواهد داشت
هرچند انگار فقط ما هستیم که گزارش میخوانیم و این موضوع از دید سایرین خیلی هم اهمیتی ندارد …
دومین و یکی از مهمترین موضوعات امطرح شده در روزهای اخیر اختلاف بین بانک مرکزی و بورس کالا در مورد عرضه شمش و گواهی شمش و این اتفاقات است که از هفته قبل جا ماند ! همه شاهد بودیم که بانک مرکزی برای اینکه حرف خود را به کرسی نشانده باشد معاملات شمش را به بازاری منتقل کرده که نه شفاف است نه نرخ در آن واضح مشخص است و نه فرایند عرضه و تقاضا در آن دیده میشود و تازه اسمش را هم با یک ساختمان عریض و طویل مرکز مبادله گذاشتند. به نظر یک بار دیگر بر همگان ثابت شده که هدف از این کار پنهان کردن قیمت و روشن شدن ناکارآمدی سیاست سرکوب نرخ ارز است اگر نتوانید ابزاری را فراهم آورید تا فعالان اقتصادی ، خیال جمع پوشش ریسک خود در مقابل نوسانات ارزی باشند ، دیر یا زود این تقاضا به بازارهای فیزیکی زده و ابعاد مسئله دارتری را برای دولت به وجود میآورد و به واقع تعجب ما از این است که این مسائل بارها و بارها تکرار شده اما کسی توجه نمیکند یک درس را به بچههای کلاس اول و دوم ابتدایی هم چند بار تکرار کنید یاد میگیرند این اصرار بر عدم یادگیری و عدم رفتار عقلایی چیزی است که در بین تمامی مسئولین اقتصادی که روی این صندلی مینشینند اپیدمی و همگیر است…
امیدواریم سریعتر سر عقل آمده و فضا را فراهم کنند تا نظام و عرضه و تقاضا بتواند خود را در بستر منطقی و مناسب پیدا کرده و تاکید میکنیم غیر از این موضوع هر آنچه اتفاق افتد به نوعی دستکاری در این چرخه نظام منطقی نرخ گذاری است که ثبات مصنوعی و موقتی بوده و ادامهدار نخواهد بود
و اما موضوع سوم که فراموش شد بحث نظارت است که وقتی چهارشنبه در مورد آن نوشتیم برخی انتقادات نسبت به آن مطرح شد که یکجانبه قضاوت میکنید و این قوانین و مقررات و دستورالعملها برای جلوگیری از اتفاقات تلخ گذشته و جلوگیری از بروز سفته بازیها و پروژه بازیها و رویدادهای از این دست است . به واقع اگر آن نوشتار چهارشنبه را با دقت بخوانید در همان مقطع چند بار ذکر شد که هیچکس مخالف برخورد و موافق رفتارهای این چنینی که زمینههای سوء استفاده در آن پررنگ است نبوده و نیست اما بحث ما این بود که شما بستری را در قانون فراهم میکنید که افراد با هر سلیقه و هر جریان فکری در بستر قانون و دستورالعملی که برای آنها فراهم شده تصمیم میگیرند و اعمال سلیقه و قانون میکنند و این میان دوباره هر آنچه که سیستم برای جلب اعتماد سهامداران تلاش کرده باد هوا شده و از بین میرود از همین رو به جد اعتقاد داریم که دستورالعمل فعلی در عین اینکه ممکن است در صورت اجرای درست جلوی بسیاری از اتفاقات را بگیرد اما ایراد و ابهام و دردسرهای آن برای بازار بیشتر از عدم اجرای آن است پس لزوم بازنگری و یا توقف و شفاف شدن اجرای فرایند آن ضروری است …
خواستیم این 3 مورد را جمع بندی کرده و گوشه ای قرار دهیم و ریز ریز سراغ عملیاتی تر نوشتن در بازار برویم که از همین رو امروز هر سه مطرح شد …
اما در بازار چه خبراست …
بازار پر از سهم های خاصی شده که میتواند نوسانی جالب باشد . کاذر 3 ماهه خوبی را در پاییز به ثبت رساند. سهم در بهار به سود 180 ریالی، در تابستان به سود 97 ریالی و در پاییز به سود 225 ریالی به ازا هر سهم رسیده و شرکت در 9 ماهه به عدد 503 ریالی در سود دست پیدا کرده است.
با توجه به روند سود سازی 9 ماهه، کاذر احتمالا در بازه سالانه به سود 700 ریالی برسد که در قیمت های فعلی pe نماد را به عدد 8 میرساند و با یک واحد بهبود مواجه خواهد شد.
روند سهم، حمایت 550 تومانی را نشان میدهد که با قیمت های فعلی حدود 5 درصد فاصله دارد که درآن بازه ها احتمال نوسان مثبت کاذر وجود دارد.
فاما امروز منفی بود و در منفیها بد نیست از ابتدای مهرماه در روند صعودی قرار گرفت و حوالی 40 درصد بازدهی داشت.در شرایط فعلی به نظر می رسد که برای ادامه رشد و صعود به سطوح بالاتر نیاز به یک اصلاح قیمتی دارد و میتوان انتظار داشت تا حوالی 810 تومان اصلاح نماید و بهتر است در آن قیمت ها سهم را برای ورود کم ریسک تر بررسی کنید.
غپینو هم در بین غذایی ها جالب شده است . از نظر نموداری به تازگی موفق به شکست خط روند نزولی میان مدت خود شده و حوالی 370 تومان را می توان به عنوان حمایت کوتاه مدت سهم در نظر گرفت.برآورد می شود در پایان سال مالی به ازای هر سهم حوالی 60 تومان سود محقق کند .دور از ذهن نیست که به واسطه گزارش خوبی که منتشر کرده است علی رغم فضای منفی بازار، تا حوالی مقاومت کوتاه مدت خود یعنی 420 تومان نوسان داشته باشد.
در نمادهای بانکی صورت های مالی بسیار خوب و مثبت و بعضا فرای انتظاری را شاهد و این امر زمینه ساز نوسانات مثبت در برخی نمادهای بانکی شد
در ونوین با گزارش بسیار خوب 9 ماهه و نشان دادن توان بانک برای رسیدن به سود بالای 200 تومان برای سال جاری سهم با روند صعودی به سمت سطوح 720 تومان می رود ارزش ذاتی سهم با این توان سود سازی سطوح بالایی بوده سهم فعلا تارگت 720 و 800 تومانی را دنبال می کند
وپارس را فعلا نمی توان انتظار سود سازی خاصی را از سهم داشت سهمی که پتانسیل اصلیش فروش دارایی و تجدید ارزیابی می باشد این سهم کف قیمتی 180 الی 185 تومانی و هدف 200 الی 220 تومانی داشته و در این سطوح قیمتی نوسانات بسیار خوبی می دهد
بانک تجارت صورت های مالی 9 ماهه خوبی داد اما اصل گزارش سود سازی سهم در12 ماهه با محقق شدن سود شرکت های زیر مجموعه می باشد سهمی که کف حمایتی 220 و سقف 240 الی 250 تومانی داشته و فعلا در سطوح قیمتی مذکور در نوسان بوده و روند نوسانی خوبی دارد
در نمادهای سیمانی شاهد سود سازی خوبی در سهام این گروه هستیم سود سازی های بالایی که در قالب صورت های مالی 9 ماهه این گروه گزارش می شود
سیمان ابیک گزارش بسیار خوبی ارائه داد همین امر زمینه ساز نوسانات مثبت در این سهم شد سهمی که مقاومت 2800 تومانی داشته و در صورت شکست این سطوح قیمتی تا قیمت های 3200 تومان جای رشد خواهد داشت سابیک وضعیت بنیادی خوبی در سیمانی ها داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود
سیمان صوفیان با فروش ها و سود سازی های بالای خود سهامدارانش را سورپرایز کرده است گزارش 9 ماهه این سهم سیمانی هم یکی از بهترین ها بود و سبب نوسانات مثبت سهم شد این سهم تا قیمت های 4000 الی 4200 تومان در صورت عبور از سد قیمتی 3600 تومانی جای صعود دارد
امروز تلاش های زیادی برای برچیده شدن صف فروش فصبا شد و حجم معاملات میلیاردی را در سهم شاهد بودیم همچنان فشار فروش بالا بوده و شاید طی روزهای پیش رو سهم به تعادل برسد فصبایی که به نظر از فردا شاید این شدت فروش را نداشته باشد
حفاری شمال گزارش بسیار خوبی داشته و حتی گزارش 3 ماهه سوم سال از گزارش 3 ماهه دوم سال هم بهتر بوده و سهم با روند نوسانی خوبی همراه شد امسال سود سازی بالای 200 تومانی به واسطه تعدیل نرخ قراردادهای شرکت قطعی و سهم توان رشد قیمتی ارام تا سطوح 1000 تومان که تارگت خوبی برای سهم با پی بر ای فوروارد 5 محسوب می شود را دارد
حسینا هم گزارش بسیار خوبی را ارائه داده و امسال به نظر می رسد براحتی به سود 600 تومانی برسد این سهم رشد قیمتی و برگشت خوبی از محدوده 2000 تومان تا قیمت های فعلی 3000 تومانی در سهم را تجربه کرده و 50 درصدی بازدهی داده است حسینا مقاومت قوی 3200 تومانی را بر سر راه خود دارد
یکی از سهم های جالب بازار فسوژ است سود هر سهم فسوژ در بهار 1505 ریال بود که در تابستان به 2038 رسید و در پاییز با رشد خوب به 3065 رسید.سهم به واسطه گزارش خوب می تواند نوسان مثبت داشته باشد به شرطی شرایط کلی بازار این اجازه را بدهد.روز گذشته با توجه به فضای بد بازار فشار فروش را تجربه کرد و این احتمال وجود دارد که تا 1800 تومان اصلاح کند.در شرایط فعلی ورود به سهم صرفا برای افراد پر ریسک و به دید یک نوسان کوتاه،مدت می تواند توجیه داشته باشد.
در قطعه سازی ها انتظار از خزر بیشتر بود ولی خپویش و خچرخش واقعا خوب عمل کردند ختور هم گزینه خوبی می شود و امروز گزارش روی سهم موثر است . خموتور را هم کمی بیشتر زیرنظر بگیرید هم خموتور هم ختراک افزایش نرخ هم گرفتند و این 3ماهه پایانی و سود سال بعد انها را بهتر میکند
در بین خودرویی ها خاور خوب بود خاور دیگر سهمی بود که امیدوار کننده ظاهر شد و با دید نوسان بد نیست 9ماهه خوبی زد
3ماهه 180 ریال و 6ماهه 326 ریال و 9ماهه 616 ریال سود محقق کرده است و رشد 22% نسبت به مدت مشابه قبل دارد . به نظر 800 و 900 ریال سود را دارد و میتواند به اهداف نزدیک به 4500 ریال برسد
در بین پتروشیمی ها و در بین اوره ای ها شپدیس روزهای قبل بود امروز شیراز نظرها را جلب کرده و با این قیمت این گزارش خاص و خوب است و میتواند عاملی برای حرکت سهم شود دراین گروه خراسان هم بد نبود ولی شیراز بهتر بود شیراز 9ماهه خوبی زد و 3719 ریال تحقق سود داشت
در 3ماهه به سود 1309 ریالی رسیده بود و در 6ماهه این عدد 2242 ریال شد
سهم 23270 میلیاردریال سود عملیاتی و 20020 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6ماهه سود عملیاتی 37524 و سود خالص 34298 میلیارد ریال است
در 9ماهه سود عملیاتی 61701 و سود خالص 56895 میلیارد ریال بود . در کنار این شرکت ها معتقدیم شغدیر هم بد عمل نکرده است و شبصیر هم جالب بوده ولی خیلی خاص و گزارش خیره کننده نبوده اند .نوری و بوعلی را دیروزو روزهای گذشته نیز بیان کردیم در بوعلی هم 9ماهه خوب بود و 7316 ریال سود محقق کرد
امروز شگستر برای دقایقی مثبت بود . زهر فشار فروش سهم تا حدودی گرفته شد و دوباره زیر 1600 ریال گزینه خرید و نوسان می شود در یک شفاف سازی جالب هم گفته است شگستر شفاف سازی زده و گفته است که با درامد های غیرعملیاتی در 9ماهه به سود 843 میلیارد ریالی رسیده و به ازای هر سهم 34 ریال محقق کرده است
امروز پکرمان مثبت بود یکی از بهترین گزارش برای پکرمان بود سهم در ۳ماهه به سود ۱۴۰۳ ریال و 6ماهه با رشد به عدد 2776 ریال و 9ماهه 5798 ریال رسیده است . 3ماهه 5582 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3545 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 9763 سود خالص 7013 میلیارد ریال بوده است
در9ماهه سود عملیاتی 19928 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی کرده است و سود خالص هم 14648 میلیارد ریال بود
بخشی از سود در 12ماهه و از سود سرمایه گذاری ها محقق می شود
به نظر پکرمان میتواند یک رشد 25 تا30% را طی این مدت تجربه کند دراین گروه پیزد و پارتا هم خوب بودند ولی در کل گزارشی 3 سهم پاسا پکرمان و پیزد جذاب بودند


