گزارش بازارامروزسه شنبه 26دی 1402
ایستاده در غبار !!
امروز بازار با اتش بازی دیشب و شرایط خاص اخبار دیروز و منفی یک ساعت پایانی روز گذشته کار سختی را در آغاز داشت منفی آغاز کرد ولی در ادامه خیلی بد ظاهر نشد و بد پیش نرفت. میخواستیم بنویسیم نشسته در غبار دیدیم که خیلی هم حالت نشسته نداشت و خوب توانست در مقابل جو منفی مقاومت کند . 3 نکته در چهره بازار امروز روشن و واضح بود . نکته اول این که ترس بازار از برخی تحولات سیاسی ریخته و این اتفاق مهمی است که بازار تا حدودی مثل گذشته به تحولات سیاسی واکنش منفی نشان نمیدهد از سوی دیگر از گوشه و کنار اخبار موثقی می رسد که دست صندوق های حمایتی بازار پر بوده و این دو صندوق حوالی 10 همت نقدینگی برای حمایت از بازار در چنین روزها و چنین اتفاقاتی اماده دارند و بازجالب است که خیلی هم در بازار فعال نیستند و خریداران پا به جفت تری در بازار وجود دارد … و نکته سوم افزایش شجاعت بازار است که میتوان گفت این استاده در فضای غبار الوده او را توجیه میکند . این روزها دلار به یکی از مهم ترین بخش های حرکتی و لحظه ای بازار تبدیل شده و اثرات مهمی در این فضا دارد
با این شرایط و این مختصات بازار امروز کار خود را پیش برد و در عین این که کمی از جو منفی دیروز ترسیده بود ولی میتوان با ضریب قطعیت بالایی گفت امیدوار بود و خیلی از منفی پیش رو نگرانی نداشت … امیدواریم این حس که ما میگوییم برای روزهای بعد محقق شود …
به هر حال امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که فضای خبرها دوباره کمی پرتنش و برای بازار پر استرس دنبال میشد از یک سو صبح کله سحر با خبرهای اربیل و بمباران سوریه مواجه بودیم ، دیروز هم که همه بازیگران سنگ تمام گذاشتند و هرچه خبر منفی بود در نقطه مقاومت شاخص راهی بازار کردند. البته از حق نمیتوان گذشت که امروز بازار وضعیت نسبتا پایدارتری نسبت به دیروز داشتم . بازار یک ساعت آخر دیروز همه را نگران کرده بود
در حال حاضر به نظر میرسد برای کنده شدن از این فضا و فتح سنگر مقاومت تاریخی پیش رو به شوکهای قویتری نیاز داریم و همه منتظر دیدن و شنیدن چنین شوکهایی هستند. شکل کلی و شمای برخی گزارشها که تاکنون رسیده نشان میدهد صورت های مالی نمیتوانند نقش پیشران در بازار فعلی را داشته باشند اما نقش مهمتری را بر عهده خواهند گرفت و آن هم نقش تثبیت کننده قیمتهای فعلی است که میتوانند فضای بازار را به سمت بسته شدن کف قیمت بسیاری از سهمها پیش ببرند اما برای پریدن و رشد کردن انگیزههایی نظیر آنچه در چند روز گذشته شاهد آن بودیم باید به دست آید از همین رو در عین اینکه گزارشها را عامل موثری برای روزهای پیش رو میبینیم اما در شکل دیگر آن را ناجی بازار نمیدانیم و فقط میتواند تثبیت کننده فضای فعلی باشد. که البته طبق معمول تا این لحظه ارسال گزارشها در حداقل ممکن خود بوده و بار دیگر بازار را با چالش مواجه خواهد کرد
فقط امیدواریم دقیقه ۹۰ کدال خراب نشود و بر هم زننده نظم دقیقه ۹۰ آقایان نشود !! ای کاش انقدری که به فکر مصاحبه کردن و خبردادن در روابط عمومی ها بودید کمی در صورت های مالی تعجیل میکردید …
واما برسیم که دعوای اخیر و چالش اخیر بین بانک مرکزی و سازمان بورس …
چالش این روزهای بازار شبیه جنگ جمل است و این بار نه دولت که بانک مرکزی و نه افراد غیر تخصصی که برخی به اصطلاح بورسیها و بچه های بازار به جنگ بازار سرمایه آمدهاند و بزرگترین درد ماجرا همین است که افرادی که چنین تصمیماتی را میگیرند میدانند به کجا و چطور ضربه میزنند . به یک چیز اعتقاد داریم شفاف ترین ،سالم ترین ،روشن ترین و کاراترین روش برای هر بازاری جایی است که نظام عرضه وتقاضا در آن روشن باشد. بورس کالا نماد این ماجرا بود و هر دستی چه بورسی چه غیر بورسی بخواهد این نظام را با چالش مواجه کند به نظر مسیر اشتباهی را میرود و در نهایت شمشیر تیز اقتصاد و دست نامرئی بازار او را هدایت خواهد کرد …
اما در میان تمام این اتفاقات و رویدادها برای تحلیلگران بازار و سهامداران چند نشانه بارز و روشن وجود دارد اگر به واقع دولت معتقد است سکه غیر واقعی و قیمت آن حباب است بسم الله چرا دست به کار نمیشود تمام حرف ما این است که با بلوف و بستن نظام منطقی عرضه و تقاضا کاری حل نمیشود ای کاش کمی وقت بگذارید و تاریخچه این اتفاقات را مرور کنید که بارها و بارها تکرار شده و نتیجه هم در نهایت روشن و مشخص است و البته حالا صحبت ما با تحلیلگران است که برای دارایی که در اختیار دارند ارزش قائل شده و با محاسبات دقیقتر به پیش بینی سود و چشم انداز آتی بپردازند
این دقیقاً چیزی است که به نظر باید از رویدادهای فعلی برداشت کرد و مشخص است که تاریخ رویدادهای قدیمی بازار یک بار دیگر در حال تکرار شدن است و احتمالاً روزهای پیش رو و سال آتی میتواند فضای متفاوتی برای بازارها باشد
اما چند موضوع در مورد اتفاق اخیر وجود دارد اولین موضوع در ارتباط با سازمان بورس است یک سوال واضح و شفاف و روشن از این عزیزان داریم واقعاً این صندلی چه ارزشی دارد که اینطور حاضرید به خاطرش سکوت اختیار کرده و حرفی نزنید ؟! بانک مرکزی در روز روشن به بورس کالای شما میگوید عامل سفته بازی و نوسان و باید تعطیل شود و شما هاج و واج از ترس مجادلات مشغول تماشا کردن هستید ؟! کمی حداقل از حیثیت این بازار دفاع کنید کارهای منچولباف و مسخره و این که فلانی بلوک فروخت و آن یکی سهم عرضه کرد و چرا خرد تابلو را میفروشد را کمی کنار بگذارید از حیثیت بازار دفاع کنید این برای چندمین بار است که ما شاهدیم سازمان بورس در مقابل تصمیمات دولت بر علیه بازار سرمایه فقط و فقط تماشاچیست و نگاه میکند امروز به بازار سکه و صندوقهای این حوزه ورود میکنند فردا مجسمه های بلاهت و دلار زدا تزهای دیگری میدهند که بله بورس کالا هم عامل گران شدن فلان چیز است و شما باز طبق معمول برای ماندن در صندلی سکوت میکنید !
باز هم تاکید میکنیم گویا رفتار مدیران شرکتها که از ترس دولت و چسبیدن به آن صندلی سکوت کرده بودند به شما نیز سرایت کرده و البته امیدواریم طی روزهای آتی حداقل جواب درخوری به این اتفاقات و رویدادها بدهید تا نشان داده شود حداقل در ظاهر نگران سرمایههای مردم هستید
و باز در حاشیه تاکید میکنیم قول و قرارمان با هم سر جایش است اگر هر کار خوبی صورت گیرد بیان میکنیم و قطعاً در کنار آن نقاط ضعف بارز و روشنی به این وضوح قابل چشم پوشی و سکوت نیست
و اما حرف آخر بگردید در همین گزارشهای بازار بارها و بارها این جمله را نوشتیم که باد بکارید طوفان درو میکنید … اتفاقی که امروز در خروج پول از صندوقهای ثابت و ورود آن به بازارهایی نظیر سکه و خودرو ارز و این موارد شاهد هستیم دقیقاً تازه مقدمه و شروع طوفانی است که احتمالاً در پیش است و این دقیقاً نتیجه بذری است که روی سنگ کاشتهاید و حالا نتایج آن را میبینید
اثر بیعقلی و نادانی و مشورت با ۴ آدم بی سواد را می بینید ! چنان اعتمادی از بازار سرمایه ربودید و پایههای این بازار را ویران کردید که امروز هیچ راه فراری برای نقدینگی که ایجاد کردید و پولی که چاپ کردهاید ندارید و این جریان پول تبدیل به اژدهایی شده که آرام آرام بزرگ شده و سرهای آن بیرون میزند و شما فقط از راه دور برای او رجز میخوانید ! خیانت و ضربهای که با تصمیمات نادرست طی این سالها به بازار سرمایه زدهاید امروز خود را در این موارد نشان میدهد که توانایی جذب این سرمایههای سرگردان به بازارهای مولد و ضد تورمی نظیر بازار سرمایه را ندارید و از همه بدتر سرمایه اجتماعی را هم در اختیار ندارید که مردم به حرف شما اعتماد کنند
به یاد بیاورید آن روزهایی که با تبر به جان بازار سرمایه افتاده بودید و آن را زیر چکمههای تصمیمات غیرمنطقی لگدمال میکردید امروز چوب آن را میخورید که هیچکس حاضر نیست در عین جذابیت و مفید بودن این بازار ،سرمایههای خود را با حرف شما و با اعتماد به شما در این مسیر قرار دهد. بله این سیلی علم اقتصاد به صورت شماست و بازنده این بازی قطعاً شما هستید . چرا که تورم در نهایت همه داراییها را همراه میکند اما تصمیم گیران و تصمیم سازانی که برای شما نسخه میپیچیند موجب بیحیثیت شدن تصمیمات شما می شوند ! و ای بسا که شدند…
این تصمیمات فعلی بانک مرکزی نیز ادامه همان مسیر است و طرز فکری که بورس کالا که نظام عرضه و تقاضا بر آن استوار است را باعث سفته بازی و نوسان میداند از چند حال خارج نیست یا مثل مدافعان ارز ترجیحی میخواهد دست در سفره رانت اختلاف قیمت داشته باشد و یا چیزی از این بازار را درک نکرده و بدا به حال مردم که چنین مدیرانی بر سرنوشت آنها تصمیم میگیرند…
حقیقت امر امروز نمیخواستیم مطالب را بیان کنیم اما میبینیم که صدا از کسی در نمیآید و کسانی که نقششان دفاع از حیثیت بازار است سکوت کردند فعالان بازار هم همینطور ای کاش کمی برای عرصه کسب و کار خود ارزش قائل باشیم …
بگذریم امروز زیاد حرف زدیم و سر شما را درد آوردیم امیدواریم حرفهایی که زده شده دوباره از دید برخی انتقاد غیر سازنده تلقی نشود همه این موارد از سر دلسوزی بیان میشود و الا زمان و گذر زمان همه چیز را یک به یک نشان خواهد داد و باز هم این شما هستید و تورم و اتفاقات آتی …
بانک ها زیر بار فروش
در نمادهای بانکی شاهد فشار فروش در سهام این گروه بودیم به طوری که سهام بانکی با وضعیت پرعرضه ای همراه شدند
بانک ملت که گزارش خوبی از عملکرد 9 ماهه خود داد با عرضه های سنگین به سمت قیمت های 240 تومان عقب گرد کرده است سهمی که به نظرمی رسد تا این سطوح اصلاح داشته باشد فعلا وبملت در رنج 240 الی 260 تومان روندش نوسانی دنبال می شود
وبصادر هم زیر بار عرضه ها به کانال 180 تومانی برگشت فعلا سهم جای افتی ندارد اما برای رشد قیمتی نیاز به خبرها و محرک های قوی دارد در صورت برگشت روند سهم تارگت 200 و 220 تومانی خواهد داشت
ونوین اما وضعیتش بهتر دنبال شد سهم انتظارات بالایی از ماهیت صورت های مالی 9 ماهه خود ایجاد نماید اگر سود سازی بانک طوری باشد که رسیدن به سود 200 تومانی را برای سال جاری تایید کند سهم ارام ارام در یک روند نوسانی خوب و رشد قیمتی قوی قرار خواهد گرفت
ساختمانی ها و فاز استراحت
در نمادهای ساختمانی هم شاهد روند نوسانی بودیم و عمدتا سهام این گروه در فاز استراحت و اصلاح قیمتی قرار گرفتند
در این گروه وساخت با اصلاح قیمتی به سمت سطوح 240 تومان برگشت زد اگر در این قیمت ها سهم حمایت نشود احتمال افت بیشتر تا قیمت های 220 تومان هم بعید نیست بدین ترتیب فردا روز بسیار مهمی در این سهم و مواجهه با حمایت قویش محسوب می شود
ثبهساز هم به فاز استراحت وارد و اوضاع اصلاحی را در پیش گرفت دو حمایت معتبر 280 و 260 تومان در پیش روی سهم قرار داشته و به نظر می رسد ثبهساز در شرایط و وضعیت خوبی به سر می برد این سهم جز سود سازترین و بنیادی ترین سهام ساختمانی بوده که در سطوح حمایتی عوان شده می تواند مورد توجه واقع شود
ثتران نیاز به استراحت بیشتری دارد سهم فعلا نتوانسته از پس مقاومت 920 تومانی بر بیاید اگر بار دیگر سهم به کف قیمتی 800 الی 820 تومانی برگشت داشت که می توان انتظار برگشت روند قوی را داشت در غیر این صورت فعلا روند نوسانی ارامی مورد انتظار است
ثامید را میدیدیم که رشدی نکرده بهنظر با دید نوسان سهم بدی نیست و جالب است
تک گل های فولاد ساز
در فولادی ها هم شرایط کلی اصلاحی و منفی دنبال و تنها در این بین تک سهم هایی بودند که با نوسانات مثبت همراه شدند
ارفع کمی مثبت بود فعلا سهم هدف 2800 تومانی داشته و به نظر می رسد بازار انتظار سود سازی خوبی از این تولید کننده شمش را در 9 ماهه دارد ارفع سود سازی بالایی برای سال جاری داشته و یکی از پایین ترین نسبت های پی بر ای فوروارد را در گروهش دارد
در ذوب همچنان بازار در بی خبری از تجدید ارزیابی این سهم قرار دارد ذوبی که تخمین های متفاوتی از رقم و درصد این تجدید دارد این سهم کف حمایتی قوی 420 تومانی و هدف 460 تومانی دارد و فعلا به نظر می رسدتا مشخص شدن افزایش سرمایه در این دو سطح در نوسان باشد
فولاد مبارکه هم به نظر می رسد با توجه به نرخ های فروش بالای ورق سود خوبی در 9 ماهه ساخته باشد این سهم کف قیمتی 600 تومانی داشته و مقاومتش نیز فعلا در سطوح 650 تومان است این سهم فولادی هم سود سازی بسیار خوبی دارد و با توجه به در پیش بودن افزایش سرمایه از سود انباشته و تجدید ارزیابی در سال اینده مستعد صعود خوبی است
چهارگوشه بازار
بیمه دانا در کف قیمتی 360 تومان نشان می دهد در این سطوح به شدت حمایت شده توان برگشت روند خوبی دارد این سهم در شرایط مساعدی قرار داشته و قیمت های مناسبی را می تواند ببیند صورت های مالی 9 ماهه و میزان سود محقق شده در این گزارش کمک بسیار زیادی به روند سهم خواهد کرد
پالایشی ها را فقط باید صورت های مالی 9 ماهه تکانی بدهد اگر سود های بالایی محقق شده باشد می توان به یک رشد خوب نوسانی مثبت خوشبین بود در این گروه شپنا با گمانه زنی سود سازی بهتری همراه و به نظر می رسد شرایط بهتری نیز داشته باشد
چدن مجموعا در پاییز مجموعا 475 میلیارد تومان فروش داشته که 27% بیشتر از تابستان بوده است. سهم در دو روز اخیر پس از رسیدن به حمایت 250 تومان، مورد تقاضای بازار بود و به نظر می رسد مسیر صعودی سهم ادامه دار باشد. برای سال جاری سود 55 تومانی به ازای هر سهم برآورد می شود که با قیمتهای فعلی p/e منتهی به اسفند 4.9 واحد می باشد
کرمان از لحاظ نموداری در دو روز گذشته با افزایش حجم همراه بود و پس از واکنش به محدوده حمایتی 130 تومان مجددا شاهد افزایش تقاضا هستیم. انتظار می رود با توجه به عقب ماندگی سهم از لحاظ بازدهی بین همگروه های خود، جریان نقدینگی مناسبی وارد سهم شود و بتواند در میان مدت به سقف اردیبهشت برسد.
در ونوین هم خبرهای خوبی از 1500 ریال گزارش 9ماهه به گوش میرسد که میتواند جالب توجه باشد
شفارا را هم در نظر داشته باشید شفارا از آبان ماه حدود 40 درصد افت قیمت تجربه کرده و در حال حاضر به سطوح قیمتی رسیده که با توجه به اخبار مثبت حول آن میتوان به رشد قیمت آن امیدوار بود و چنانچه سهم 9 ماهه خوبی را منتشر کند، احتمالا افزایش تقاضا در آن بهبود میابد.
در بین خودرویی ها امروز منفی خودرویی ها را خوب خریدند دراین گروه نموداری امروز قیمت های منفی خودرو و حتی منفی خساپا نیز بد نبست و میتواند جالب باشد برخی روی خاور تحرکاتی را می بینند و به نظر میتواند جالب باشد و بد نیست این سهم نیز زیرنظر باشد . کوچکترین خبری از بلوک وپارس هم خود وپارس و هم خودرو را دوباره روشن میکند با دی نموداری معتقدیم این منفی این بار جای خوبی برای خرید و نوسان در خودرو و خساپا و خبهمن است . اهل ریسک هستید در این منفی دو روزه میتواند همراه این سهم ها شوید
در گروه قطعه سازی ها نیز ناما خبرهای جالبی را داشت گفته می شود برای سال آینده ۱۶۰،۱۷۰ میلیارد تومان سود خالص پیشبینی میشودکه عدد خوبی است و به نظر ناما قابلیت بدی برای نوسان ندارد
در بورس کالا دیروز شمش رقابت شد و به بالای 20 رسید و به نظر روند خاص و خوبی را گرفته است این اثرات به زودی خود را در ارفع کاوه و به خصوص فخوز نشان میدهد و بد نیست این 3 سهم زیرنظر باشند . به نظر گزارشی هم گروه فولاد شرایط بدی را ندارد
شگستر هم امروز صف بود . در این سهم و این نماد شرایط کمی ویژه است نه خیلی تحلیل دقیقی داریم و نه سود و زیان شخصی ولی سال بعد 350 و 400 ریال سود رابرخی معتقدند میرسد ولی در حال حاضر بیشتر نوسانی است و احتمالا یک بازی تا 1800 1900 ریال را داشته باشد
نیان هم امروز خوب مثبت بود . نیان که تایید حسابرسی را در افزایش سرمایه گرفت حالا سراغ 9ماهه رفته که در تلفیقی خوش درخشیده است نیان در گزارش تلفیقی ۶ماهه ۱۰۱۸۰ و در ۹ماهه سود ۱۵۹۳۵ ریالی را داشته است
در 6 ماهه 9763 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود و ۹ماهه به ۱۲۰۹۴ ریال رسید که البته سود تلفیقی برای نیان مهم تر است به نظر امسال 22000 تا25000 ریال سود را دارد
دیروز مفصل در مورد فاراک صحبت شد البته گزارش داده است که تجدید را فعلا نداریم مگر 5 به 3 رخ دهد از سوی دیگر به نظر میرسد شرایط خوبی را در سهم با دی نوسان داشته باشیم قیمت های زیر 1700 ریال فاراک با دید نوسان یکی از گزینه های خوب و منطقی بازار میتواند باشد
گزارش شپاکسا نه خیلی خاص بود و نه بد بود شپاکسا در گزارش 12ماهه به سود 291 ریالی رسیده است
در 3ماهه 24 ریال زیان محقق کرد و 6ماهه این عدد به 221 ریال سود رسید . ۹ماهه پیشرفتی نداشت و ۲۳۵ ریال محقق کرد
۹ماهه ۱۴۰۶ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۲۱۷۲ میلیارد ریال سود خالص دارد که رشد بهای تمام شده در درجا زدن سود موثر بود در 9ماهه سود عملیاتی 2245 و سود خالص 2678 میلیارد ریال است به نظر سال بعد شرکت میتواند 350 تا 400 ریال باشد . به نظر یک رشد محدود تا 3200 3300 ریال را داشته باشد و ان نقاط فروشنده بیشتر شود .


