گزارش بازار امروزشنبه 23دی 1402
هضم لقمه سیاست !
امروز بازار مهم ترین کارش هضم لقمه و ریسک سیاسی بود که هرطور شده باید امروز به زور نوشابه و ماست هم شده آن را پایین میداد و خیال خود را راحت میکرد. از همین رو بود که صبح را نسبتا منفی اغاز کرد ولی رفته رفته بهتر بود و حتی به رنج های قوی و خوبی هم رسید ولی در اخر وقت شدت عرضه ها در بازار طبیعی بود که کمی بیشتر شود ولی میتوان امروز جمع بندی کرد و نتیجه گرفت که بازار لقمه سیاست را هضم و جذب کرد …
اما سراغ بازار امروز برویم که از دید برخی بازار انتهای آن نشان از شرایط سخت بازار فردا دارد ولی معتقدیم بازار امروز و واکنش اخر وقتش طبیعی بود و برای بازار فردا نیز با سلسله اتفاقاتی که در پیش است و می بینیم بعید است شرایط منفی باشد . شاید کمی منفی آغاز شود ولی بازار جریان پول را به خوبی به سمت خود جلب و جذب کرده و گردش و چرخش جریان پول به خوبی ملموس است . امروز ارزش کل معاملات امروز بازار 16.558 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 6140 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است و یک عدد خاص را بدون معاملات دقایق پایانی صندوق ها ثبت کرد …
بازار امروز و این هفته را در حالی آغاز کردیم که پر از تلاطمهای ریز و درشت خبری بود که فضای خاص و پر استرس بازار را نشان میداد و به نوعی بازار امروز به خوبی نشان داد که قابلیت شکست موج تحولات سیاسی منفی را در دل خود داشته و قابلیت پشت سر گذاشتن این شوکها یک دستاورد مهم و ویژه برای بازار بود بسیاری در ابتدای کار خیلی تصور خاصی از واکنش بازار نسبت به تحولات سیاسی یمن نداشتند اما بعد از گذشت چند دقیقه و چند ساعت به خوبی این موضوع اثبات شد که این مسائل تا وقتی پای ما را درگیر نکرده ریسک عجیب و غریبی برای بازار به شمار نمیرود.
و به همین دلیل بود که واکنش بازار امروز نسبت به این تحولات خاص سیاسی در کمترین شکل و نوع خود قرار داشت اما به طور کلی بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که یک چهارشنبه متفاوت از نظر جو و حجم بازار را داشتیم چهارشنبهای که جریان پول به شکل جدی در بازار حضور داشت و دو طیف اخبار یعنی اخبار و تحولات دلار و همچنین جریان خبرهای خودرویی او را حمایت میکرد. چهارشنبه تمام شد و به امروز رسیدیم که کمی تحولات سیاسی تردید درباره روند را بیشتر کرده بود که آن هم تا حدودی برطرف شد و بازار ماند و فضای خاص و خوبی که در پیش دارد. البته برخی هنوز تردید دارند و طی همین مدت تردید انها از ابان و تا امروز برخی سهم ها تا 30 40% هم بازدهی داده اند !!!
مطابق هفتههای قبل ابتدا مروری بر رویدادهای مهم پیش رو در هفته جاری داشته باشیم و سپس به سراغ گزارش بازار برویم ….
به نظر هفته پرخبر و پراز اتفاق و شلوغی را داریم بسیار بسیار شلوغ ، شاید مهمترین خبر بازار برخی اذعان کنند که تحولات سیاسی است اما از دید ما که سر و کارمان با کدال است مهم ترین رویداد این هفته انتشار گزارشهای میان دورهای شرکتهاست که معتقدیم اثرات ویژهای در بازار خواهد داشت
در کنار تحولات سیاسی و تحولات کدالی اخبار و رویدادهای دلار و همچنین دلار نیما و در کنار آن تحولات ریز و درشت صنایع و در نهایت اخبار بودجه مهمترین بخش از خبرها بوده که میتواند فضای بازار این هفته را مورد توجه و عنایت خود قرار دهد اما بخواهیم کلی بیان کنیم به نظر سه عامل تحولات سیاسی واکنش دلار و گزارش های کدال مهمترین عوامل موثر در این هفته بازار خواهند بود
اما چرا بسیاری معتقدند این هفته بازار میتواند و یا کمی محافظهکارانهتر بگوییم این احتمال را دارد که فضای بهتری را تجربه کند و چرا روز چهارشنبه بسیاری با این حال و هوا به دل بازار زدند و دوباره خریدها پر حجم شد و شجاعتها بیشتر… همه چیز دوباره به همان چهار عامل برمیگردد چهار عامل طلایی که بارها تکرار کردیم و هر بار هر یکی از آنها عهدهدار حرکت رشد بازار میشود . یعنی دلار و تسعیر ارز و تحولات آن ، تجدید و خبرهای آن ،چشم انداز گزارشها و همچنین اخبار ویژه صنایع .
در هفته گذشته خبرهای ویژه از صنایع پیشرو نظیر پالایش خودرو در مسیر بازار بسیار موثر بود و البته از دید بسیاری حرکت دلار به سمت ۵۲ عاملی برای جهش و حرکت بازار شد. به نظر در این هفته نیز این دو عامل را همراه بازار داریم یعنی هم تحولات دلار کم و بیش در جریان است و هم خبرهای خودرویی و پالایشی اما این هفته معتقدیم دو عامل دیگر هم به کمک این دو خواهد آمد و باعث خواهد شد فضای بازار کمی تغییر کند اولین آن زمزمهها و اخبار از تجدید و تغییر برخی استراتژیها و خبرهاست . طبق برخی شنیدههای موثق موضوع تجدید به موضوع جدیتری در مقامات بالا دست تبدیل شده و به نظر اقدامات و رویدادهای ویژهای طی این هفته و هفتههای آتی رخ خواهد داد که میتواند به طور کلی فضای عملیاتی تجدید ارزیابی داراییها را مورد تغییر قرار دهد اتفاقی که به زودی رگههایی از خبرهای این ماجرا را در این هفته و هفتههای آتی خواهیم دیدکه میتواند موتور محرک و انگیزه قوی برای رشد خیلی از نماد ها در بازار شود بعدها مفصلتر صحبت میکنیم
اما بسیار معتقدیم که عامل دومی که در مسیر فعلی بازار میتواند اثرات مهمی را رقم بزند عامل گزارشهای مین دورهای شرکتها در کدال است قبل از اینکه اثرات دوگانه این موضوع را بیان کنیم ذکر یک نکته لازم است که بگوییم تمام حرفهایی که میزنیم با فرض رسیدن گزارشهای نسبتاً نرمال و خوب است و اگر شرکتها در گزارشهای میان دورهای با بازی بهای تمام شده حاشیه سودها را کم کنند اتفاقا این موضوع در این برهه حساس وزنه منفی سنگینی به پای بازار میشود که حتی تحولات تجدید هم نمیتواند او را به حرکت درآورد چرا که معتقدیم بازی در زمین فضای بنیادی و ارزندگی شرکتها از گزارشات و جریان سودسازی آغاز میشود نه از تجدید … پس آن روی سکه را هم در نظر بگیریم که هرگونه تغییر انتظار و انتشار گزارشهای ضعیف می تواند بازار را به چالش بکشد
اما در مورد گزارشها که به نظر این هفته استارت انتشار آن خواهد خورد باز مثل همیشه ما در پوشش آن در خدمت شما خواهیم بود و امیدواریم ناشران و شرکتها نیز همین قدر تعهد و درک درست از میزان اثرگذاری این رویداد بر بازار داشته باشند معتقدیم گزارشهای پیش رو میتواند اثرات چندگانهای در بازار داشته باشد اولین و مهمترین اثر آن این است که زمین ارزندگی بازار را جذابتر کرده به نوعی کف قیمت بسیاری از سهمها را بسته و پی به ای بازار را بار دیگر کاهش میدهد که این اتفاق و رویداد بسیار مهمی برای بازار است و ریسک بازار را کاهش داده و فضای ارزندگی او را دوباره به چشم سرمایهگذاران برجسته میسازد
اما اثر دوم که معتقدیم ماندگاری کمی کوتاهتری داشته و اثرگذاری لحظهای بیشتری در بازار دارد به اثرات دو روزه برخی از گزارشها اشاره دارد که در این شرایط باعث بروز خوشبینیها و حرکتهای موقتی در برخی نمادها میشود به طوری که انتشار یک گزارش خوب در شرکتها ممکن است ۲ الی نهایت 3 روز وضعیت خوبی را رقم زده و میتواند اثرگذاری خوب و مثبتی را در بازار به وجود آورد و قطعاً تعدد این گزارشها قابلیت حرکت قویتر بازار را نیز دارد که این هفته و اوایل هفته بعد این اثرگذاری را در چهره بازار بیشتر خواهیم دید …
و در نهایت آنچه بیش از هر چیزی مهم است این است که نباید اجازه داد این گزارشها انباشت و برای یکی دو روز آخر گذاشته شود و این حس و فضای اثرگذاری را از بین ببرد…
چندروز است میخواهیم در مورد مالیات ، دلار ، تصمیمات اقتصادی و … بنویسیم ولی انقدر صبرو تحمل ها کم شده که کسی مطالب ولو انتقادی اقتصادی را برنمیتاید ولی در در صورت روزهای اتی کمی با فروکش کردن اخبار ریزو درشت دیگر به این مسائل میرسیم به خصوص مالیات که یکی از مهم ترین اتفاقات و حاشیه های این روزها بازار است …
بگذریم و سراغ بازار برویم …
خودرویی های زیر پوستی
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت و نوسانات رو به بالای سهام این گروه بودیم خودرویی هایی که وضعیت نوسانی خوبی داشته و لیدرهای ان ها در حال عبور از مقاومت های قوی هستند
در ایران خودرو سهم در شرایط خوبی قرار گرفته است این سهم در حال عبور از سد قیمتی 300 تومان است سطوح 300 و 320 تومان دو سد قیمتی بر سر راه رشد این غول خودرویی محسوب می شوند در صورت عبور از این سطوح راه سهم برای رشد تا قیمت های 360 و 400 تومان هموار می شود
خساپا تا رسیدن به مقاومت 260 تومانی همچنان نوسانات ارامی دارد این سهم در صورت عبور از سطوح قیمتی 260 تومان مهمان قیمت های 300 تومانی خواهد شد خساپایی که هم برنامه تجدید ارزیابی و هم فروش سهام برخی شرکت های زیر مجموعه را توامان با هم دنبال می کند
زامیاد نوسانات خوبی در سطوح 600 الی 650 تومانی می دهد این سهم خودرویی شرایط بنیادی خوبی داشته و افزایش سرمایه مناسبی در پیش دارد شرکت انتظار جهش سود خود طی سال های اتی را در قالب گزارش افزایش سرمایه پیشبینی کرده است
قطعه سازان سر سبز
در قطعه سازان نیز جو خوبی ایجاد شده و سهام این گروه هم در مسیر رو به رشد مناسبی قرار گرفتند قطعه سازان هم برخی از ان ها پتانسیل بازدهی بسیار خوبی دارند
خمحرکه با برگشت از کف قیمتی 820 تومانی به سطوح قیمتی 860 تومانی رسیده است شایعات افزایش سرمایه سنگینی در این سهم به گوش می رسد فعلا سهم درگیر با مقاومت 860 تومانی بوده و در صورت عبور از این قیمت ها مهمان سطوح 920 تومان خواهد شد ارزش ذاتی سهم برابر با قیمت های 1000 تومان است
ختوقا با روند مثبتی که در پیش گرفته است مسیر خود را برای رشد تا سطوح 700 الی 720 تومان هموار می سازد این سهم هلدینگ قطعه سازی با شایعات عرضه سهام یکی از شرکت های زیر مجموعه خود در بازار فرابورس مواجه است ختوقایی که امسال سودش هم ناشی از رشد سود شرکت های زیر مجموعه تحولات خوبی خواهد داشت
طرح توسعه کی لس در خپویش افتتاح شده است شنیده می شود این طرح به تولید و فروش انبوه ای سی یو خواهد انجامید و فروش و سود سازی شرکت را به خصوص در سال اینده متحول خواهد کرد سهم فعلا حمایت قوی 2150 تومانی را حفظ کرده و در صورت انتشار یک خبر مثبت به سمت قیمت های 2400 الی 2600 تومان روانه می شود
تحولات درونی سرمایه گذاری ها
در نمادهای سرمایه گذاری ها شاهد روند نوسانی مثبت در سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری ها شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و این دسته از سهام سرمایه گذاری خبرهای خوبی در دل خود دارند
در این گروه پترول برنامه فروش سهام دو شرکت زیر مجموعه خود را دارد که مهمترینش فروش 30 درصد از سهام پتروشیمی صدف است که با پیشرفت 90 درصدی ارزش بالایی داشته و حدود 35 تومان سهمی در صورت فروش برای پترول سود سازی خواهد داشت پترول هدف 220 و 240 تومانی را فعلا در پیش دارد
شستا قیمت های 125 تومانی را حفظ و به نظر نمی رسد جای افت و خیزی فعلا داشته باشد بازار کم حجم و نهنگ بازار یعنی شستا فعلا با نوسانات ارامی همراه می باشد کف سهم قیمت های 125 و 110 و سقف سهم هم فعلا سطوح 140 تومان است
تاصیکوبا برگشت روند خوبی همراه شده و به سمت قیمت های 920 تومان حرکت می کند سهم فعلا با کف قیمتی 860 تومان و تارگت 920 تومانی نوسانات بسیار خوبی داده و شرایط مثبتی را دنبال می کند این سهم با رشد خوبی در ارزش ان ای وی خود همراه و شنیده می شود در تدارک عرضه سهام معدنی طلای زیر مجموعه خود می باشد
دراین گروه بهنظر بازی تجدید روی هلدینگ ها باردیگر داغ می شود و وغدیر پارسان تاپیکو تاصیکو وکغدیر گزینه های جالبی دراین حوزه می شوند به نظر این موضوع سرمایه گذاری و هلدینگ ها مسیرش هموار شود اتفاق مهمی در جریان خواهد بود و میتواند شرایط ویژه ای را رقم بزند ولی با این حال فکر میکنیم وکغدیر دراین قیمت ها و این شرایط بد نباشد که زیرنظر قرار گیرد . فکر میکینم سود وز یانی هم وکغدیر بد نیست
پالایشی ها اماده و منتظر
در نمادهای پالایشی هم شاهد نوسانات مثبت و ارامی بودیم پالایشی ها خوشبین به صورت های مالی 9 ماهه همچنان در انتظار هستند.در بازار گروه پالایش بد نبود دراین گروه خبرهای مهم این است که شتران مجوز افزایش سرمایه گرفته و شپنا هم به زودی به مجمع می رود حقیقت امر خیلی دید میان مدت نمیتوان به این گرونه دشات و بیشتر گزارشی می بینیم ولی اگر دید میان مدت هم داشته باشید باز بین این دو شپنا خاص تر است
در شتران سهم ارام ارام به سمت هدف 460 تومانی پیش می رود سهم نوسانات بسیار عالی در سطوح 420 الی 460 تومانی داشته و شرایط مساعدی از دید بنیادی دارد به خصصو این که هر چه قیمت های جهانی نفت بالاتر برود سهم جای سود سازی بیشتری خواهد داشت فعلا تخمین سود 90 تا 95 تومانی با شرایط فعلی قیمت های جهانی نفت در این سهم زده می شود
رشد ارام شبندر به سمت قیمت های 1100 تومان هم ادامه داشته و سهم تارگت قیمتی 1250 تومان هم دارد این سهم در صورت انتشار صورت های مالی 9 ماهه مثبت رشد خوبی را تجربه و به سمت تارگت دوم خود حرکت خواهد کرد سهمی که به نظر می رسد 3 ماهه سوم شرایط خوبی را به همراه داشته است
در شپنا افتتاح طرح کیفی سازی گازوییل که منجر به افزایش کیفیت و افزایش تولید این محصول شده است در کنار بالا ماندن کرک اسپرد این محصول انتظارات را از شپنا به شدت افزایش داده است همچنان گمانه زنی سود 200 تومانی و قیمت های 1000 تومانی در میان مدت سهم جریان دارد
چهارگوشه بازار
حتوکا با نوسانات مثبت همراه و به سمت تارگت 360 در حرکت است این سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و قیمت های 500 تومان به عنوان سطوح ارزش ذاتیش مطرح است حتوکایی که کف قیمتی 320 تومانی را تاچ و برگشت خوبی را تجربه کرد سهم با شکست قیمت های 360 تاومان مهمان تارگت 420 تومانی می شود تحولات بنیادی خوبی در سهم به خصوص با 4 قرار داد اخیر شکل گرفته است
تایرا سعی داشت تا قیمت های 1000 تومان را در هم شکسته و به سمت سطوح 1100 و 1200 تومانی حرکت نماید سهم توان رشد قیمتی خوبی به واسطح رشد سود سازی شرکت های زیرمجموعه اش دارد این سهم صورت های مالی تلفیقی خاصی داشته و امسال 300 تومان سود تلفیقی دارد
بانک دی عالی حمایت می شود سهم به سمت هدف 125 تومانی در حرکت است این سهم می تواند حتی در میان مدت در صورت انتشار اخباری از فروش دارایی ها یا افزایش سرمایه به طور کلی برنامه مدون در خصوص خروج از ماده 141 با رشد قیمتی بالاتری هم همراه شود
گزارش حتاید بد نبود حتاید گزارش خوبی در 9ماهه زد و 597 ریال محقق کرده در 6ماهه 426 ریال سود محقق کرده بود . به نظر با دید نوسان 900 ریال چشم انداز سود دارد و شرایط برای این سود فراهم می شود
حسینا هم سهم جالب بازار است در آذرماه عملکرد خوبی را ثبت کرد و درآمد فروشی معادل 321 میلیارد تومان را رقم زد که 14 درصد بیشتر از متوسط فروش ماهانه است. به این ترتیب در مجموع پاییز شرکت توانست 994 میلیارد تومان درآمد کسب کند که به نسبت تابستان تغییر محسوسی نداشت. چشم انداز مثبت شرکت و تداوم رشد سودآوری آن نشان می دهد که سود امسال حسینا می تواند از 600 تومان هم فراتر رود. با توجه به عملکرد شرکت به نظر روند صعودی قیمتی ادامه دارد.
در گروه فولاد نیز امروز فولاد را خوب خریدند . دراین گروه بلوک های خوبی در فولاد و فخوز شاهد بودیم شنیده می شود گزارش 6ماهه هردو خوب است در گزارش محور خرید کردن شنیده می شود ارفع نیز شرایط بدی ندارد و میتواند گزارش خوبی بزند
به نظر بد نیست گروه لاستیک را کمی بیشتر زیرنظر گرفت . پکویر و پتایر هردو جالب هستند در سوی دیگر پکرمان هم خوب است . سهم همیشه از جذابهای بنیادی صنعت لاستیک بوده، به نظر با نزدیک شدن به انتشار گزارش های نهماهه میتواند گزینه خوبی باشد. شرکتی که در مجموع فصل پاییز به نسبت تابستان رشد ۱۸ درصدی در مقدار فروش و ۳۴ درصدی در درآمدهای خود داشت. سود هر سهم امسال پکرمان حدود ۶۰۰ تومان برآورد می شود و با توجه به سود سازی لاستیک کردستان، به نظر سهم از تلفیقی جذابی رونمایی کند.
منفی های رمپنا هم شرایط خوبی را دارد در مورد رمپنا انتشار گزارش شرکت های زیرمجموعه شرایط خاص و ویژه ای را رقم زده و به نظر از این قیمت ها میتواند کم کم شرایط بهتری را تجربه کرده و رشد نماید رمپنا را با دید یک سهم بنیادی خاص زیرنظر داشته باشید قابلیت های نوسانی خوبی را میتواند داشته باشد . در شرایط بنیادی فکر میکنیم در این 2 هفته رمپنا ازنظر بنیادی با انتشار برخی گزارش ها شرایط بهتری را خواهد گرفت
حرکتدلار موجب توجه بازار به فزر شده است شایعاتی از سود های قوی این سهم نیز شنیده می شود .در مورد ارزندگی این سهم می توان به عملکرد خوب زیر مجموعه ها اشاره کرد. تخت سلیمان از زیر مجموعه های شرکت شش ماهه 1216 میلیارد تومان سود ساخته است! افزایش قیمت طلا در کنار وضعیت خوب زیر مجموعه ها از فاکتورهای مثبت بنیادی سهم می باشد .با این رشدی که از ارز و صندوق های طلا شاهدیم و با توجه به گزارش خاص پیش رو به نظر بد نیست این سهم را با دید نوسان و حتی نگهداری میان مدت زیر نظر داشته باشید. در هفته گذشته قیمت از محدوده 4500 به 4900 تومان رسید که این محدوده سقف آبان ماه می باشد و اگر شکسته شود موج جدید تقاضا روی سهم ایجاد می شود. تا زمانی که دلار و طلا مسیر صعودی دارند، می توان فزر را به عنوان یک گزینه مناسب مد نظر داشت.
در بین سهم های خاص شکا هم کمی دیگر اصلاح کند جالب می شود شکام از لحاظ نموداری در سه ماه اخیر رشد 20% قیمت داشته و کاهش شیب رشد اخیر می تواند سهم را مدتی حوالی 450 تومان نگه دارد و کمی اصلاح زمانی داشته باشد. معاملات سهم بدلیل رفتار حقوقی در مثبتهای بازار کمی کند و خارج از هیجان دنبال می شود ولی از لحاظ ریسک به ریوارد محدوده فعلی با دید میان مدت جذاب به نظر می رسد.
چدن را هم بد نیست زیرنظر داشت با دید یک سهم نوسانی حجم خوبی این مدت داشته و خوب اصلاح کرده و با دید گزارش 9ماهه خوب چدن میتواند جالب باشد
و در پایان سراغ یکی از پر نوسان تیری و ریسکی ترین سهم های بازار میرویم … تپسی را در این روزها می توان بیشتر در نظر گرفت. گویا گروه گلرنگ وارد سهم می شود و اگهی بلوک ها نیز منتشر شده .
سهم در 9 ماهه به فروش 740 میلیارد تومانی رسیده که در مدت مشابه قبل این عدد برابر با 416 میلیارد تومان بوده که با رشد 78 درصدی مواجه شده.
تحلیل گران برای امسال سود 800 ریالی پیش بینی کرده اند که در قیمت های فعلی pe نماد را با 3 واحد بهبود مواجه می کند و به عدد 9 می رساند.
با توجه به روند قیمتی نماد، 740 تومان آن را میتوان به عنوان حمایت در نظر گرفت، البته 690 تومان میتواند سطوح کم ریسک تری برای تپسی محسوب شود.


