گزارش بازارامروز دوشنبه 18 دی1402
بازار بی رویا !
بی حوصله ،بی رویا ، دریاچه ی اندوهم تدفین جرگه و جنگل ، سوگواری کوهم آه ، ای منه جان خسته ، عصیان فروخفته …
بازار جان خسته از تصمیمات و اتفاقات که مدام حس عصیان خود را از تصمیمات ریزو درشت پنهان میکند . در هر صورت روز خوبی نبود و حجم هم در بازار کمی کاهشی شده است .
خیلی وقت پیش در همین ستون گزارش بازار و چندروز پیش در یکی از سناریوها نوشتیم اگر بازار نتواند به 4 عاملی که گفته شده واکنش نشان دهد خیلی زود دوره سکون عمیقتر بازار را به شکل ادامه داری پیش میبرد و درست در همین فضاست که احتمالاً کاهش حجم به سراغ بازار آمده و دوباره پروژه بازی و بازی روی سهمهای کوچک را تقویت میکند . امروز به وضوح چنین چیزی را در چهره بازار می دیدیم که هم حجم کم شده بود و هم پروژه بازی و حرکت روی سهم های کوچک شدت گرفته است
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که ابتدای وقت آن با توجه به شرایط سخت بازار دیروز و تکذیبها در گروه خودرویی ،طبیعی بود پرفشار و منفی آغاز کند اما بعد از خبر تجدید کمی بهتر شد و رفته رفته حال و هوای بهتر و شرایط شکل جدیدتری به خود گرفت ولی خیلی طول نکشید که نشان دهد انرژی بازار کافی نیست و دوباره فواره سرازیر شد و با شدت بیشتری هم منفی ها را تکرار کرد تا یکی از بدترین سناریوهای ممکن برای بازار رخ دهد .
امروز در طول بازار خبر نسبتا رسمی پذیرش اصلاح و استاندارد ۱۵ اعلام شد و موضوع تقریباً برای هلدینگها جدی و قطعیتر شده است و حتی خبر داریم که یکی دو هلدینگ به طور جدی کار تجدید را آغاز کرده و مسیر را پیش میبرند ولی بازار فعلا گوشش بدهکار این حرف ها نیست و حتی با وجود شرایط خوب رشد نیما بازهم به این تحولات وزن نمی دهد . چند وقت پیش نوشته بودیم که اگر جریان پول این موارد را به کتفش بگیرد و توجه نکند ، حجم نیز آرام آرام فرود میآید و به سمت کاهش پیش میرود و این موضوع در چند روز گذشته تقریباً به وضوح در بازار مشخص و روشن بوده است
طی روزهای گذشته چند باری نوشتیم که اگر ۴ عاملی که از آنها نام بردیم یعنی تسعیر تجدید گزارشها و خبرهای خودرویی به بازار نرسد دقیقاً همین مسیر در پیش گرفته خواهد شد و ما شاهد این خواهیم بود که حجم رو به کاهش گذاشته و در مرحله بعد بزرگان بازار به حاشیه میروند و بازی سهمهای کوچک آغاز میشود . چیزی که اگر چند روز فضا ادامه داشته باشد شاهدش خواهیم بود …
این موضوع تجدید شاید از بعد روانی کمی بازار را در روزهای اتی آرام کند اما همچنان آن چالشها و رویدادها وجود دارد یکی از مهمترین و بدترین دردهای فعلی بازار این است که چکشی در دست سیاستگذار است و هر خبر یا اخباری که در جهت عقلانیت و بهبود وضعیت بازار و شرکتهاست در سریعترین زمان ممکن با شدیدترین شکل ممکن سرکوب میکند…
شاید تنها نکته مثبت آن 4 عامل فعلا کمی موضوع ارز و نیما باشد …
در مورد موضوع نرخ ارز به نظر بازار هنوز به تبعات و رویدادهای این ماجرا نپرداخته و وزنی نداده است به نظر اثرات این موضوع را به خصوص در سال آتی و در افزایش قیمت پایه برخی محصولات همچنین افزایش نرخ تسعیر شرکتها خواهیم دید و از سوی دیگر برای برخی گروهها نظیر بانک یا پالایش که با نرخ تسعیر سر و کار دارند این موضوع اثرات متفاوتی خواهد داشت از همین روست که به این موضوع اعتقاد داریم افزایش حتی آرام و پیوسته نرخ تسعیر کمک بزرگ و شایانی برای بازار خواهد بود و او را یک گام به سمت منطقی شدن نرخها سوق میدهد.
امروز این نرخ در چند قدمی ۴۰ هزار تومان قرار گرفت و فکر میکنیم رد شدن از ۴۰ هزار چه از بعد روانی و چه از بعد عملیاتی اثرات متفاوتی در بازار خواهد گذاشت و نکته دیگر برخی بر این عقیدهاند که اگر با همین شیب و شتاب شرایط ادامه پیدا کند این نرخ در انتهای سال حوالی ۴۲ هزار تومان است و احتمالاً در سه ماهه اول سال نیز به ۴۵ نزدیک میشود این موضوع را به این دلیل بیان کردیم که اگر سیاست عقلانیت و منطق در نرخ ارز ادامه داشته باشد میتوان متصور بود که این تغییرات اثرات بسزایی را در سود و سپس پی به ای شرکتها خواهد داشت
تمامی این موارد را برای این عرض میکنیم که اگر قرار است عوامل مختلف را در دراریوهای قیمت گذاری و سود شرکتها لحاظ کنیم بهتر است واقع بینانهتر به موضوع تاثیر ارز نگاه کرده و البته هرچه به پایان سال نزدیکتر میشویم باید اذعان داشت که با اتفاقات رخ داده فنر موضوع جمعتر شده و این قابلیت را پیدا میکند تا در برگشتهای بازار واکنش سریعتری را داشته و حرکت قویتری را پیش ببرد.
و نکته بعد در مورد تجدید ارزیابی که همیشه در کنار تسعیر ارز طی روزهای گذشته به عنوان عوامل موثر در بازار یاد کردیم همواره تاکید میشد که دو خبر و دو جریان به زودی منتشر میشود که اولی آن چیزی بود که امروز منتشر شد و ما شاهدش بودیم به نظر گامهای اساسی در جهت رفع موانع افزایش سرمایه هلدینگها از محل تجدید برداشته شده و گام دوم آن چیزی است که اگر مجلس بتواند دستی بجنباند و کاری بکند اتفاق مهمی خواهد بود
اما حرف آخر تکمیل و توضیح نکتهای است که دیروز بیان شد و امروز برخی عزیزان با توضیحات کاملتر آن را گوشزد کردند دیروز گفته شد که بانک مرکزی نرخ ذخایر قانونی را کاهش داده و این برای همه بانکها بوده اما گویا ماجرا اینطور نیست و بسته به صلاح دید !!! بانک مرکزی نسبت به این موضوع اقدام کرده و منجر به این شده که برخی از بانکها با کاهش و برخی دیگر با افزایش مواجه باشند و چه جالب که شنیده میشود از ترس تورم و اثرات این موضوع برای آنها که مشکلات ترازی و جدی دارند این موضوع کاهشی بوده و برای برخی دیگر که اوضاع خوبی دارند افزایشی
یکی مثال جالبی میزد میگفت در سیستم مملکت و مدیریت ما اگر تراز مدیر مجموعه ای قوی و به اصطلاح قدش از قد بقیه مدیران از نظر عملکرد بالاتر باشد هیچکس به کوتاهی قد بقیه اعتراض نمیکند و آن یکی که قد بلند کرده را میزنند. اینجا نیز گویا همین است و بانکهایی که عملکرد خوبی را داشتند به جای تشویق تنبیه کردند البته باید کمی صبر کرد تا خبرهای جدیدتری گرفت اما به هر حال شکل و شمایل کلی ماجرا همین است.
ذکر این موضوع باعث شد تا این را بیان کنیم که شفاف سازی بیشتر باید در دستور کار بانکها قرار گیرد و این موضوع را به اطلاع سهامداران برسانند که البته ممکن است موضوع جذاب و مثبتی نباشد اما در هر صورت وظیفه ما این بود که با توجه به اطلاعات اخذ شده موضوع را کمی تکمیل تر کنیم و این را هم اضافه کنیم که گمان میکردیم کمی تصمیمات بانک مرکزی حداقل عاقلانهتر باشد البته در حوزه ارز و نرخ دلار نیما کمی این فضا را حس میکنیم اما هنوز باگها و ایرادات فراوانی در این رابطه وجود داشته و دارد …
امروز قصد داشتیم در مورد موضوع طلا مالیات و اتفاقات حاشیههای آن صحبت کنیم که به نظر کمی طولانی شده و به روزهای آتی موکول خواهیم کرد اما همین یک جمله را داشته باشید که ارزش معاملات صندوقهای طلا دقیقاً از هفته اول دی رشد چشمگیر حتی سه برابری را داشته که به نظر نشان میدهد که اتفاقاً با برخی سیاستگذاریها میتوان جریان نقدینگی را هدایت کرد …
روزهای بعد در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد
ساختمانی ها همچنان در اوج
ساختمانی ها با نوسانات مثبت خوبی همراه و در مسیر رو به رشد قرار دارند همچنان نمادهای ساختمانی در اوج هستند
در این گروه ثالوند توانسته به قیمت های بالای 1600 تومان صعود داشته باشد اگر همین قیمت ها حفظ شود شاهد رسیدن سهم به سطوح قیمتی 1800 تومانی خواهیم بود سهمی دارایی محور که در گروه ساختمانی از سود سازی بالایی هم برخوردار است
ثغرب با صف خرید به سمت سطوح 1600 تومان روانه شده است این سهم در صورت عبور از این سد قیمتی هدف 1800 و 2000 تومانی خواهد داشت ثغربی که پول قوی وارد جریان معاملاتی سهم شده و سبب رشد قیمتی و نوسانات رو به بالایش شده است
در ثاخت پتانسیل اصلی و عمده سهم بحث تجدید ارزیابی بوده که سهم هم در این خصوص شفاف سازی و این افزایش سرمایه را تایید کرده است ثاخت دارایی هایی به ارزش 800 الی 900 تومان به ازای هر سهم داشته و تجدید ارزیابی سنگینی در پیش رو دارد که این تجدید می تواند سبب جهش قیمتی خوبی در ثاخت شود
غذایی های خوش سود
در نمادهای غذایی شاهد روند معاملاتی بعضا مثبت در نمادهای گروه و سود خوبی برای سهامدارانشان بودیم
در این گروه غچین با روند مثبت همراه و تا صف خرید هم پیش رفت سهم در صورت شکسته شدن مقاومت 560 تومانی مهمان قیمت های 620 تومانی خواهد بود این سهم غذایی به نظر می رسد با ورود نقدینگی قوی همراه و در شرایط خوبی قرار گرفته است
در نمادغگلستا سهم اصلاح قیمتی بسیار بالایی داشته است سهمی که دو حمایت مهم 1800 و 1650 تومانی داشته و کم کم به خصوص از دید تکنیکالی مستعد برگشت روند قوی می باشد این سهم هم از سقف خود فاصله بالایی گرفته است
در جوین هم سهم صف خرید خوبی شد برنامه ها و طرح های توسعه ای از یک سو و افزایش سرمایه از سوی دیگر سهم را در موقعیت مناسبی قرار داده است سهمی که تارگت 650 تومانی داشته و به نظر می رسد باید به طودی تحولات خوبی را در صورت های مالی این سهم شاهد باشیم
بیمه ای ها در نوسان
در بیمه ای ها هم شاهد نوسانات بسیار خوبی هستیم این روزها توجه بازار به سمت سهام بیمه ای افزایش یافته است
بیمه دانا که از کف قیمتی 360 تومانی برگشت زده است ارام ارام به سمت هدف 400 الی 420 تومانی خواهد رفت این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود سازی بالایی دارد که با این سود سازی بالا ارزش ذاتی خوبی هم پیدا می کند
در بیمه ما سهم تا صف خرید رفت شنیده می شود شرکت قرار دادهای خوبی با سهامدار عمده خود یعنی بانک ملت بسته است سود سازی 6 ماهه اول سال عالی و اگر در 6 ماهه دوم سال هم سود سازی خوبی محقق شود بیمه ما با شکست قیمت های 460 تومان مهمان سطوح قیمتی بالای 500 تومان خواهد شد
بیمه سینا اگر دل به یک اصلاح قیمتی 10 درصدی بدهد بسیار عالی خواهد بود سهم با کف حمایتی قوی 220 تومانی و اهداف قیمتی 260 الی 280 تومان یکی از نوسانی ترین سهام گروه بیمه است سهمی که در 6 ماهه امسال بر خلاف سال گذشته به سود سازی بسیار خوبی رسیده است
چهارگوشه بازار
در نماد بانک دی همچنان شاهد روند حمایتی از این سهم بوده و بانک دی با نوسانات مثبت راهی قیمت های 120 تومانی شده است سهمی که اینده اش بستگی به فروش دارایی ها و اجرایی شدن برنامه ای برای خروج از ماده 141 می باشد فعلا سهم با کف قیمتی 110 و مقاومت 120 الی 125 تومانی در نوسان است
سبهان هم با نوسانات مثبت از کف قیمتی 10000 تومان برکشته و مسیر خود را برای رسیدن به سطوح قیمتی 12000 الی 12500 تومان هموار می کند شنیده می شود تجدید ارزیابی شرکت قرار است در این ماه منتشر شود و رقم بالایی می باشد
حفاری هم که شایعات سود 150 الی 170 تومانی برای سال جاری و سود بالای 200 تومانی برای سال اینده را دارد سعی دارد با تثبیت درقیمت های بالای 700 تومان به سمت اهداف 760 و 820 تومانی در حرکت باشد حفاری شمال تحولات خوبی با قراردادهای جدید و تعدیل نرخ قراردادهای فعلیش دارد
در بین قطعه سازی ها خاهن پاییز خوبی را پشت سر گذاشت و با شناسایی درآمد 144 میلیارد تومانی در آذر ماه، جمع مبلغ فروش پاییز را به 410 میلیارد تومان رساند عددی که در فصل قبل 408 میلیارد تومان گزارش شده بود و تغییر محسوسی نداشت. این سهم که روز های گذشته خرید های پرحجمی از سوی سهامداران درصدی خود داشته، با دید نوسان در محدوده های جذابی قرار گرفته و با هدف کوتاه مدت 450 تومان و خرید حوالی 380-400 تومان گزینه بدی نیست. عبور از مقاومت 450 تومانی می تواند سهم را به سوی سقف های قبلی حرکت دهد.
خکار را هم در نظر بگیرید از دید ما 3300 3400 ریالی خکار قیمت خوبی است هر 555میلیارد ریال و 587 میلیارد ریال هم در ابان فروش داشت . در اذر این عدد 587 میلیاردریال شده است
9 ماهه 4908 میلیارد ریال فروش داشت . که مدت مشابه به عدد 2600 میلیارد ریال رسیده است . این سه 6 ماهه 3331 میلیارد ریال فروش داشت
به نظر شبندر و شپنا را به طور جدی زیرنظر داشته باشید هردو هماز نظر نموداری هم بنیادی جالب هستند برای اولین بار بیان می شود که شبندر از محل برگشت برخی ذخایر و … حدود 360 ریال و شپنا نیز 100ریال تعدیل سوددارد و این اتفاق مهمی است برای شتران هم عدد کم است ولی شبندر بالاترین عدد را دارد
پالایشی ها را امروز خوب خریدند از شایعه 1700 1750 ریالی در 9ماهه شبندر بگیر تا گزارش شپنا و شتران شپنا که انتظار داریم در پایان سال مالی به سود 180 تومانی به ازای هر سهم دست پیدا کند،شنیده می شود در نه ماهه حوالی صد و چهل تومن سود ساخته است.از نظر نموداری باید توجه داشت که در محدوده های سقف تاریخی خود در حال نوسان است و در روزهای اخیر به کف کانال صعودی بلند مدت خود رسیده است که با توجه به اخبار مثبت احتمالی ، می توانیم انتظار افزایش تقاضا را داشته باشیم.
در گروه بانک هم شرایط بدی نیست وپست در دورۀ نه ماهه 2803 میلیارد تومان سود خالص گزارش کرده که معادل 171 تومان به ازای هر سهم است. این رقم نسبت به سود دورۀ مشابه سال گذشته 74 درصد رشد دارد. در این دوره درآمد تسهیلات معادل 5380 و هزینۀ سود سپرده ها برابر با 1641 میلیارد تومان است که نسبت به نه ماهۀ سال گذشته به ترتیب 58 و 19 درصد رشد نشان می دهد. برای شرکت در 12ماهه سود 220 تومانی برآورد می شود. از لحاظ نموداری وپست در سه ماه اخیر بر خلاف روند بازار رشد خاصی نداشته و در قیمتهای کف آبان معامله می شود.
در این گروه ونوین هم افزایش سرمایه را پیش برده و اتفاقات خوبی در دل سهم است از وپارس هم با دید نوسان می شود انتظار اتفاقات خوبی داشت و منفی های سهم بد نیست منتظرگزارش وسیناهم هستیم و میتواند یکی از گزارش های خوب بازار شود
ر بین پتروشیمی ها امروز پردیس را خوب خریدند و قطعا خبری از گزارش رسیده است یکی از سهم هایی که با گزارش خوب خود میتواند مورد توجه قرار گیرد شپدیس است شپدیس در آذر با کمی افت 23807 میلیارد ریال فروخت و نرخ ۸۹,۱۱۰,۰۴۸ ریال بود
خوراک را هم ۵۶,۵۴۱ ریال دیده است . آبان با فروش و درامد 33504 میلیارد ریالی مواجه بود 3 ماهه 91703 میلیارد ریال فروش داشته است با دید کمی صبر سراغ سهم بروید و به نظر 3 ماهه 900 تا 1000 توما سود را دارد و 3600 3700 کف سود سهم است به نظر قیمت های بدی نیست و کمی اصلاح پردیس و زاگرس را در ای گروه ارزنده تر میکند
در بازار پترول را نوسانی خوب میخرند و شایعه فروش دارایی و شناسایی سود دارد سهم را هم به واسطه تحولات بنیادی و هم نموداری کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید و به نظر بازی نوسانی خوبی را میتواند داشته باشد . در قیمت های حوالی 1850 و 1900 ریال پترول میتواند گزینه نوسانی خوبی برای بازار باشد .
این روزها کوچکترهای غذایی هم جالب شده اند در بین غذایی ها از غبهنوش شایعاتی از تجدید به گوش میرسد از سوی دیگر غشصفا و غپینو را نیز از دید بنیادی گزینه های عالی می دانیم .عالیس هم خاص است و شرایط جالبی گرفته ولی بیشتر تمرکز و نکاه روی این دو داریم یعنیغپینو و غشصفا هردو در قیمت های منفی قابلیت های نوسانی خوبی دارند
سر اخر سراغ نیان برویم که هم با خبرهای تجدید و هم گزارش تلفیقی 6ماهه خوب نشان میدهد شرایط خوبی را نیزمیتواند شاهد باشد طی روزهای گذشته بلوک بازی در سهم در جریان بود و با دید کمی ریسک پذیری منفی های سهم را بد نیست زیرنظر داشته باشید .


