جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه 12در 1402

گزارش بازارامروز سه شنبه 12در 1402

نوید خاندوزی
ژانویه 2, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز سه شنبه 12در 1402 

افسرده  بی لبخند ! 

بازار شبیه این ادم های افسرده شده که هیچ خبرخوبی او را خوشحال نمیکند و گاهی اوقات فقط و فقط باشنیدن یک خبر لبخند ریزو سردی می زند و تمام دوباره همان حال و همان  چهره ! البته که اتفاقات خوب در لایه های پایین  بازار در جریان است ولی در حال حاضر بازار هیچ حسی به این رویدادها نداشته و فضا منفی پیش می رود .

بازار امروز را در حالی پیش بردیم که به وضوح در چهره بازار نوعی سردرگمی و انتظار به چشم می‌خورد دیروز هم عرض کردیم بازار نه در منفی‌ها شرایط پایداری دارد و نه مثبت‌های آن می‌تواند خیلی دوام بیاورد از همین رو به نظر در شرایط فعلی به یک محرک و یک شوک قوی‌تر برای پریده شدن از این نقاط نیاز داریم گزارش‌ها تا حدودی توانست یک موج کوتاه در برخی تک سهم‌ها ایجاد کند اخبار تجدید هم کمی موثر بود اما به نظر شوک‌های قوی‌تر و پایدارتر و ماندگارتری برای اثرگذاری در بازار نیاز داریم …

در روزهای گذشته همواره روی چهار عاملی که در بازار موثر است صحبت می‌کردیم تجدید، تسعیر ارز و نیما و  و دلارآزاد ،  گزارش‌ها و در نهایت اخبار خاص خودرویی و بانکی پالایشی یکی از مواردی که بسیاری معتقدند جریان حرکت بازار به آن بسته شده و وزن می‌گیرد دلار است …

همگان بر این عقیده‌اند که اسم رمز تثبیت نرخ و تثبیت قیمت‌ها در نرخ ارز در شرایط حال حاضر در دستور کار بانک مرکزی و دولت قرار گرفته و با هر قیمتی که شده می‌خواهند این نرخ باقی بماند و به هیچ چیز هم توجه ندارند که تورم ۴۰ درصدی کشور ، دلار را در مقابل سایر کالاها ارزان‌تر کرده و کم کم فضا برای جولان این موضوع افزایش پیدا می‌کند . واردات روز به روز تقویت می‌شود و به صرفه‌تر و صادرات تضعیف و این موضوع خود را در تراز منفی بی‌سابقه کشور نشان می‌دهد دولت در حال حاضر همه این موارد را نادیده گرفته و کنار گذاشته است و فقط و فقط به تثبیت فکر می‌کند البته نیم نگاهی هم به کسری بودجه خود دارد اما در حال حاضر باز هم تن به این ماجرا نداده و حاضر است با اوراق سنگین و نرخ‌های عجیب خود را مقروض و بدهکار سازد اما فعلاً با دلار بازی نکند …

البته این رفتار سابقه قبلی هم داشته و نتایج آن هم کاملاً روشن و مشخص است و روی صحبت ما دقیقاً همین است از دید ما دولت دو مسیر را بیشتر در پیش ندارد یا نرخ ارز را متعادل با تورم و فضای تورمی کشور تنظیم کرده و پیش می‌برد که در این حالت نرخ ارز نیما و احتمالاً نرخ ارز بازار آزاد با شیبی آرام و ملایم رشد خواهد داشت و یا سراغ همان رفتار قبل و همان آزمون و خطا و احتمالاً همان نتایج خواهد رفت یعنی سرکوب و عدم تن دادن به نظام بازار و سپس احتمالاً جهش‌های ارزی در مقطع کوتاه…  به نظر چه مسیر اول باشد چه مسیر دوم نتیجه یکیست و ارز در محدوده منطقی خود قرار خواهد گرفت و دولت نمی‌تواند در بلند مدت این موضوع را ثابت نگاه دارد

و هدف از گفتن این موضوع چیست که وقتی صحبت از عوامل چهارگانه می‌کنیم و تسعیر و نرخ ارز را یکی از آنها بیان می‌کنیم هر تغییر کوچکی در سیاست‌های دولت می‌تواند در این مسیر موثر باشد و عاملی برای حرکت و رفتار خاص بازار شود.  درست شبیه رفتاری که در دلار نیما در این مدت شاهد بودیم که البته بازار هم با آن همراهی کرد اما دوباره کند شد و البته امروز دوباره  با یک حرکت بالای 39100 قرار گرفت . امیدواریم این موضوع در مسیر عقلانیت پیش برود  و تحلیل گران بهتر است این نکات مهم را به یاد داشته ور در محاسبات سود  سال اتی و پی به ای فوروارد بازار لحاظ کنند  …

 

و حرف آخر …و مرور یک رویداد خاص … 

همه چیز از یک صبح جمعه آغاز شد. خبری منتشر شد که همه را شوکه کرد و آن ترور سردار سلیمانی بود با خود لحظه‌ای که این خبر را شنیده‌ایم مرور می‌کنم و دقیقاً در اولین تلفن ها همه به دنبال جواب این سوال بودند که حالا چه می‌شود؟! در اهمیت آن روز این را عرض کنیم معتقدیم از آن مقطع تا به امروز چنین ریسک سیاسی به بازار وارد نشده …
همه از ایجاد یک ریسک تمام عیار روی سر بازار و یک جنگ خاص بین ایران و آمریکا صحبت می‌کردند و بورسی‌ها هم که طبق معمول همیشه تا بیخ همه چیز را بریده بودند  و  ریسک جنگ و نابودی کل زیرساخت کشور و کارخانجات را قرار بود در این چند روز کاری روی سر بازار آوار کنند.
اما فارغ از همه این موارد یک بار دیگر به همه اثبات شد که ما مملکت مدیریت بحرانیم یعنی تا بحرانی نباشد هیچکس به اهمیت و شرایط خاص نمی‌رسد و هیچ تصمیمی سریع و جدی گرفته نمی‌شود.
در همان روز جمعه همه متوجه ریسک‌های عجیب و غریب مرتبط با بازار شده بودند و می‌دانستند چه روزهای سخت و تلخ و دشواری در انتظار بازار سرمایه است…

چرا دقیقه به دقیقه و ساعت‌به ساعت آن روزها را به یاد داریم …چون هر روز  هر لحظه آن  برای حقیقی و حقوقی های بازار خاص دنبال شد .
در آن مقطع از روزهای تاریخی بازار ،حقیر مسولیت پرتفوی یک نهاد حقوقی را بر عهده داشت و به هر حال مسئولیت حجمی از دارایی با بنده بود و هیچ وقت حرف یکی از همکاران در آن مقطع را فراموش نمی‌کنم که می‌گفت عمق بحران بورس و بازار را در مقطع ترور سردار سلیمانی ما از اتاق پر از دود و طبقه‌ای سرشار از بوی سیگار فهمیدیم که برای اولین بار بود اتفاق می‌افتاد و این فشار را همه با پوست و گوشت خود لمس کردند…

بحث ما اما واکنش همه به این جریان بود . انگار دست نامرئی همه را در کلام و عمل با هم متحد کرده بود حداقل اگر نگوییم همه ولی بخش عمده ای از افراد را …  البته در همان روزها هم همه با هم یکدل نبودند.درست مثل امروز… منتهی فرقش این است که  در آن مقطع هیچ کسی بیان نمی‌کرد  که همراه نیست
طبیعی هم بود … بسیاری در ان روزها که دور میز جمع می شدند پای کار بودند و کسی بهانه نمی آورد ولی در هر صورت جدال سختی بین  خریداران و فروشنده ها در جیان  بود .
بسیاری از اشخاص حقیقی و بسیاری از شرکت‌های خصوصی در طول آن چهار روز کاری در سمت فروش ظاهر شدند

و بودند معدود شبه دولتی‌ها و حقوقی‌ها که یا همراهی نمی‌کردند و در خرید دست نگه داشته بودند و یا به طور کلی در سمت فروش بودند

و بسیار جالب است که به یاد می‌آوریم موضوع وابستگی معاملات پرتفوی شخصی مدیر دارایی با سبد و صندوق در اختیار ، از همان مقطع اوج گرفت و بیرون زد
رفتار مدیر صندوق و همبستگی پورتفوها با پورتفوی شخصی در آن زمان به اوج خود رسید ‌.
چه بسیار افرادی که بنا به هر دلیلی تا قبل از اینکه دست به فروش پرتفوی شخصی بزنند بیشتر تماشاچی بازار بودند و طی روزهای بعد از حادثه ، با فروش پرتفوی شخصی شروع به فروش سهام صندوق‌ها کردند و این موضوع در روزهای انتهایی، فشار فروش در بازار را بیشتر می‌کرد طوری که همه کسانی که قصد داشتند دور آن میز از بازار حمایت کنند روزهای آخر ناامید شده بودند که از پس این موج فشار فروش بر نمی‌آیند اما جلسات ادامه داشت و محوریت آن جلسات بر یک چیز استوار بود…
آبروی بازار سرمایه حفظ شود … این دستور هر طور که می‌شد باید اجرا می‌شد (مقایسه کنید با این روزها که دیگر انگار کسی انگیزه ای برای این ابروداری ندارد )
این را می‌خواهیم عرض کنیم که افرادی که دور میز جمع می‌شدند و یا تلفنی با یک هسته مرکزی در ارتباط بودند با هر نظر و عقیده‌ای یک موضوع را پیش می‌بردند و آن همین است که در حال حاضر باید به بازار سرمایه کمک شود چیزی که می‌خواهیم امروز و فردا عرض کنیم این است که در هیچ مقطعی بعد از آن نه چنین جمعی جمع شد و نه چنین اتحادی و وحدت هدف و کلمه ای در بازار وجود داشت که برای کمک به بازار چنین رویدادی صورت گیرد
این دقیقاً خود نشان می‌دهد که حاکمیت اگر بخواهد به نوعی اگر عاقلانه تصمیم بگیرد می‌تواند به این بازار ،که بر همگان روشن شده مزایای آن می‌تواند چه اثرات بسزایی در بازار داشته باشد کمک کند و یک بازی برد برد برای کشور رقم‌بزند اما هیچگاه چنین چیزی را دیگر نخواست …

و نکته آخر این بخش امروز این است که در عدم اتحاد فعلی بی‌تعارف نقش سازمان بورس را بیش از هر زمان دیگری موثر می‌بینیم چرا که معتقدیم در حال حاضر نه تنها نهادهای بیرونی که حتی کوچک‌ترین ارگان‌های دولتی و شبه دولتی نیز حرف مدیران سازمان را نمی‌خوانند و اهمیتی به بازار سرمایه نمی‌دهند و این دقیقاً بر عهده این سازمان است که بتواند جای خود را در تصمیم گیری و تصمیم سازی‌ها باز کند پس از بحران ۹۹ سلسله اتفاقات و رویدادهایی به وقوع پیوست که این قدرت نصف و نیمه که وجود داشت رو به زوال گذاشته و امروز حتی این سازمان طرف مشورت کسی هم قرار نمی‌گیرد…

سعی میکنیم فردا نیز به برخی رویدادها و اتفاقات این هفته خاص پس از ترور بپردازیم …

بیمه ای های مستعد

در نمادهای بیمه ای شاهد رونق معاملاتی و رشد قیمتی خوبی در سهام این گروه به خصوص تک سهم های مستعد بودیم

بیمه کوثر که به واسطه دارایی های ارزشمندش از یک سو و سود سازی بالا از سوی دیگر با اقبال از کف قیمتی 320 تومان در مسیر صعودی قرار گرفت امروز با حجم معاملات بالا در صدد شکست قیمت های 360 تومانی برآمد این سهم بیمه ای در صورت رشد بیشتر هدف قیمتی 400 الی 420 تومانی را خواهد داشت

بیمه میهن هم با صف خرید مواجه شد ظاهرا تمام رشته های بیمه ای ارگان سپاه پاسداران به این شرکت انتقال و باید در انتظار تحولات خوبی در بیمه میهن باشیم سهمی که تا قیمت های 1800 تومان تارگت داشته و بر سر راه خود باید از سد مقاومت 1600 تومانی عبور نماید

بیمه سینایی که در 6 ماهه سال قبل زیانده بود امسال به سود دهی خوبی رسیده است این سهم نوسانات بسیار عالی می دهد کف قیمتی سهم سطوح 220 تومان و مقاومت سهم قیمت های 260 و 280 تومان می باشد سهم در حال اصلاح بوده و رسیدن به قیمت های کف قیمتی می تواند با اقبال مجدد همراه شود

دراین گروه  با دید نوسان  سراغ البرز و اسیا هم  بروید و به نظر هردو میتوانند  شرایط خوبی را در بازار داشته  باشند

پروژه بازی ساختمانی ها

این روزها ساختمانی ها جز نمادهای پر اقبال بازار محسوب شده و حتی شاهد پروژه های خوبی در رشد های چند برابری در برخی ساختمانی ها هستیم

ثشرق جز سهامی که قیمتش در یک ساله اخیر چند برابر شده است است این سهم ساختمانی به قیمت های مقاومتی قوی 3600 تومانی رسیده است در این سطوح ریسک این سهم ساختمانی بالا رفته و احتمال اصلاح نیز بعید نیست ثشرقی که با ورود پول های قوی رشد قیمتی بالایی داشته است

ثاخت روز گذشته صف خرید و امروز هم مثبت بود سهمی که بالای سطوح 460 تومان قرار گرفته و می تواند بار دیگر به سطوح 500 الی 520 تومانی برسد این سهم ساختمانی خبرهای خوبی از تجدید ارزیابی سنگین داشته و می تواند با رشد قیمتی بالایی همراه شود

ثالوند را فعلا باید نوسان گرفت محدوده 1400 الی 1450 تومان سهم را خرید و در سطوح نزدیک 1600 تومان سهم را فروخت ویک بازدهی 10 درصدی گرفت ثالوند سهم خوش نوسان و بنیادی گروه بوده و امسال علاوه بر جهش عایدی احتمال افزایش سرمایه هم دارد

تک گل های سرمایه گذاری

درنمادهای سرمایه گذاری هم شاهد نوسانات سهام این گروه بوده و برخی نمادهای سرمایه گذاری که اصلاح خوبی داشته اند به حمایت هایشان واکنش مثبت نشان داده و در مسیر برگشتی روند قرار گرفتند

واتی به کف قیمتی 860 تومان واکنش مثبت داشت فعلا بلوک شیران و فروشش انجام نشده و قرار است بار دیگر با شرایط بهتر این بلوک اگهی شود واتی که به حمایت قوی رسیده و در صورت انتشار یک خبر مثبت می تواند تا قیمت های 1000 تومان برگشت داشته باشد

وبهمن فروش زمین های بافکار انجام نشده و قرار است مجددا این فروش پس از اخذ مجوز های لازم صورت پذیرد به نظر می رسد سرانجام این فروش قطعی شود و وبهمن سود 4 همتی از این محل شناسایی کند وبهمنی که با کف قیمتی 460 تومانی فرصت خرید خوبی را فراهم و می تواند رشد قیمتی مناسبی تا سطوح 560 الی 600 تومان داشته باشد

وبانک نیاز به خبرهای قوی برای برگشت روند دارد هر چه سهم به قیمت های حمایتی 1000 تومان نزدیک تر شود پتانسیل رشد و برگشت روند بهتری خواهد داشت از تجدید ارزیابی تا تحول در سود سازی وبانک را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده و سهم با ارزش ذاتی 1250 تومانی توان بازدهی کم ریسکی خواهد داشت

چهارگوشه بازار

شگستر که روز گذشته بازگشایی و روند قوی داشت با فشار عرضه ها امروزحتی منفی شد خرید و فروش های این سهم عمدتا خلاصه به حقوقی ها شده و حقیقی ها با توجه به مدت زمان زیاد بسته ماندن سهم اقدام به فروش و عرضه می کنند سهمی که برای رشد قیمتی تا سطوح 180 تومان نیاز به حمایت قوی و جذب عرضه ها دارد

ذوب امروز هم با نوسانات مثبت در قیمت های بالای 460 تومان همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تا سطوح قیمتی 500 الی 520 تومان جای رشد را خواهد داشت بازار در این سهم انتظار مشخص شدن رقم و درصد تجدید را می کشد اما نکته مثبت حمایت های بسیار عالی از سهم است که اجازه اصلاح را نمی دهد در این  سهم  شایعه  شده  از 870 تا  920 درصد  تجدید  به  زودی راهی بازار می شود

در وتجارت سهم در حال برگشت به حمایت قوی 220 تومانی است سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته و در تلفیق خود سود سازی بالایی داشته است و به نظر می رسدبرای امسال هم در صورت های مالی 12 ماهه سهامداران خود را سورپرایز نماید وتجارت 220 تومانی با دید میان مدت گزینه ارزنده و کم ریسکی است

بازهم  روی ونوین 5800 5900  ریالی و وسینا در قیمت های فعلی تاکید داریم و فکر میکنیم  میتوانند  فضای خوب و مثبت و بهتری را رقم  بزنند  و برای بازار جالب باشند  . اگر کمی اهل صبر هستید خرید  سامان هم  بد نیست . یک خبر از وپارس منتشر شده که گویا موضوع  فروش سرمایه گذاری پارسیان  جدی تر شده است و این اتفاق مهمی است  که  باید صبر کرد و دید چه می شود

در گروه  فلزات  روی فزر فباهنر فایرا و فاسمین  متوقف شده  مثبت هستیم و برخی تک سهم ها شرایط خوبی را دارند . فتوسا خیلی فروش منظم ندارد اما در آذر ماه با گزارش درآمد فروش 189 میلیارد تومانی رکورد جدیدی را رقم زد و به بیشترین رقم فروش رسید با توجه به نسبت جذاب p/s در حال حاضر در صورت کنترل بهای تمام شده فرصت های سودسازی خوبی برای سهم فراهم خواهد بود، به این تریب سود هر سهم امسال فتوسا حدود 180 تومان برآورد می شود. چشم انداز مثبت کامودیتی ها در کنار نرخ دلار فعلی و تسعیر ارز در گزارش های آینده شرکت های فعال در حوزه روی، می تواند بر جذابیت این سهم بیفزاید. با دید نوسان و با هدف 950 تومان بد نیست سهم را زیر نظر گرفت.

در قطعه  سازی ها  ختراک  پرحجم بود و ثبت افزایش سرمایه موجب افزایش عرضه در سهم  شده است  خفنر هم  شرایط خوبی را داشت   یکی از گزینه های جالب از نظر گزارشی و نموداری است. در پاییز بهتر ظاهر شد و به درآمد 243 میلیارد تومانی دست پیدا کرد که نسبت به فصل تابستان 26 درصد برتری دارد.میانگین فروش 8 ماه گذشته 70 میلیارد تومان بوده است که فروش آذرماه از این مقدار 10 درصد بیشتر است.
به نظر می رسد که قطعه سازی ها در مقایسه با خودروسازها شرایط بهتری داشته باشند و مورد اقبال بازار قرار بگیرند.خفنر به خوبی از کانال نزولی خود خارج شده و فضای بهتری بر سهم حاکم است.میتوان 1300 تومان را به عنوان حد ضرر در نظر گرفت و در صورت رشد می تواند در میان مدت هدف 1800 تومانی را دنبال کند

در بین فولادی ها  یکی دیگر از شرکت های خوب فسبزوار است که  شنیده می شود امسال  11000 ریال  را محقق کرده و پی به ای زیر 4 دارد . فسپا هم  شرایط خوبی را با دید میان مدتی خواهد داشت

در بازار اخابر خوب معامله می شد در مورد اخابر نیز شنیده می شود  طی دو هفته اتی رقم  نهایی تجدید نهایی و راهی کدال می شود و در این گروه هم همراه هم اخابر هردو میتوانند مورد توجه و قابل خرید  باشند با دید کمی صبر اخابر را در این  قیمت ها و محدوده  12000 ریال  جذاب ترو خاص تر می بینیم .

این روزها تکمبا را خوب میخرند در هردو  سهم از نظر بنیادی شرایط خوب بود هم  تایرا هم  تکمبا ولی خبرها و زمزمه های تجدید است که  بیشتر از تکمبا و کمت راز تایرا  شنیده می شود و میتواند عاملی برای حرکت سهم  شود  با دید کمی صبر کردن  به نظر در اصلتح  سراغ  تکمبا  رفتن  بد نبیست با دید میان مدت  خرید تایرا  را جالب ترو خاص ترمی بینیم و هردو  از نظر بنیادی جذاب هستند

در مجموع  بازار خوب نبود و باید  ببنیم  فردا دستی از غیب برون می آید و برای بازار کاری میکند ؟!

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم