جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز دوشنبه 11 دی1402

گزارش بازارامروز دوشنبه 11 دی1402

نوید خاندوزی
ژانویه 1, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز دوشنبه 11 دی1402 

کریسمس سرخ ! 

سال نو میلادی آغاز شد و بازار از حال و هوای کریسمس سرما و رنگ قرمز را گرفته بود بیشتر فشار فروش را در بازار شاهد بودیم و البته فاز خریدار هم در بازار در برخی سهم ها بود ولی حقوقی هم امان نمیداد. بازار نه نای خرید دارد و نه انگیزه  فروش و ازاین سردرگمی بیزار است ! هر روز که میگذرد نسبت به آینده مردد تر می شود و انگیزه برای او کمتر و این دقیقا جایی است که باید کاری کرد … استینی باید  بالابرود و حرکتی انجام شود  تا بازار هم ازاین وضعیت خلاصی یابد  .

بازار این روزها در فضای سرد و سردرگمی قرار گرفته که از یک سو با توجه به اتفاقات و اخبار فعلی در سمت فروش نیست و انگیزه‌ای برای فروش ندارد و بسیاری هم به این عقیده و نتیجه رسیدند که فروش در شرایط فعلی پیشنهاد و راهکار جذابی نیست و از سوی دیگر با این موضوع مواجهیم که انگیزه‌ها برای خرید و گذر از این محدوده نسبت به هفته‌های قبل کمتر شده و

حجم نیز آرام آرام فرود می‌آید و به سمت کاهش پیش می‌رود و این موضوع در چند روز گذشته تقریباً به وضوح در بازار مشخص و روشن بوده است
طی روزهای گذشته چند باری نوشتیم که اگر ۴ عاملی که از آنها نام بردیم یعنی تسعیر تجدید گزارش‌ها و خبرهای خودرویی به بازار نرسد دقیقاً همین مسیر در پیش گرفته خواهد شد و ما شاهد این خواهیم بود که حجم رو به کاهش گذاشته و در مرحله بعد بزرگان بازار  به حاشیه می‌روند و بازی سهم‌های کوچک آغاز می‌شود

به نظر بعد از گزارش‌های ماهانه و فروکش کردن تب تجدید و همچنین کاهش سرعت رشد دلار نیما شاهد این موضوع هستیم که جریان پول دوباره در بازار در مسیر حرکت به سمت سهم‌های کوچک و پروژه محور پیشرفته و این موضوع احتمالاً در دو هفته آتی اگر اتفاق خاصی رخ ندهد مشهودتر خواهد بود البته شاهدیم که همچنان اخبار تجدید داغ است
و تلاش‌ها برای حرکت بازار از طریق تجدید همچنان به شکل جدی هم از سوی حاکمیت و هم از سوی نهاد ناظر به پیش می‌رود
به نظر موضوع تجدید وارد فاز جدیدی شده و از آن چیزی که فکر می‌کردیم شرایط خاص‌تر و بهتری را گرفته است و اینکه موضوع رها نشده و همچنان ادامه دارد یکی از مزیت‌های این بار این ماجراست که نشان می‌دهد مجموعه وزارت اقتصاد و سازمان بورس با همراهی برخی ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر موضوع تجدید را با جدیت دنبال می‌کنند در همین راستا بود که دیروز خبری منتشر شد که بیش از هر چیزی برای بازار و هلدینگ ها مهم بود و گام عملیاتی دیگری در جهت تجدیدارزیابی به شمار‌می رود .
پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری مورد تصویب قرار گرفت و این دقیقا نتیجه نامه سازمان و پاراف محکم وزیر در تایید این موضوع بود که عزم جدی برای اجرای این ماجرا را نشان می‌داد.
طبق این بند شرکت ها در صورت  تجدید ارزیابی سرمایه گذاری های بلند مدت باید هر سال این کار را تکرار می کردند و این بند حسابرسی شستا هم بور و یکی از مهم ترین چالش شرکت هو که بر اساس اصلاح جدید این دوره به 3 تا 5 سال افزایش یافته که در این صورت یک مانع مهم در خصوص تجدید ارزیابی شرکت های هلدینگ برداشته شده است.

این موضوع یکی از مهمترین چالش‌های شرکت‌ها و هلدینگ‌ها در راستای تجدید از محل سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت بود که به نظر برای حل و فصل نهایی به یکی دو جلسه و تایید و تصویب دیگر احتیاج دارد که احتمالاً محقق خواهد شد
نکته دیگر اگر به خاطر داشته باشید یک بار عرض کردیم که یکی از دلایلی که بازار به این موضوع وزن نمی‌دهد این است که اجرای آن را سخت و دشوار می‌بیند رفع موانع مالیاتی و حسابرسی طی روزها و هفته‌های گذشته یکی از مهم‌ترین سیگنال‌هایی است که برای بازار ارسال شده اما بازار همچنان با دیده خبر درمانی به این ماجرا نگاه می‌کند در همین راستا به نظر یک گام عملیاتی دیگر باید برداشته شود و آن گام چیزیست که احتمالاً از سمت مجلس یا نهاد دولت برای بازار ابلاغ می‌شود و آن معافیت مالیاتی از ۵ به ۳ سال است که می‌تواند در مجلس و یا در دولت مطرح ،تصویب و به شرکت‌ها ابلاغ شود و البته برای این ماجرا مستندات مالی و حسابرسی و حسابداری هم وجود دارد در یکی از بندها به صراحت آورده شده که اگر ظرف سه سال تورم بیش از ۱۰۰ باشد این موضوع تجدید به نوعی حتی الزام برای شرکت‌ها خواهد بود .
از همین رو معتقدیم احتمالاً طی روزها و هفته‌های آتی موضوع تجدید وارد فاز جدیدتر و تازه‌تری خواهد شد که یک گام آن در سمت نهاد حاکمیت است و احتمالاً گام‌های دیگر از سمت شرکت‌ها خواهد بود و باز برای چند دهمین بار تکرار می‌کنیم که تجدید تنها موتور محرک حرکت بازار است و آنچه حرکت او را ادامه‌دار و ادامه دهنده می‌کند قطعاً چیزی جز ارزندگی و شرایط بنیادی نیست

و در نهایت در پایان در مورد این موضوع باید اذعان داشت که شنیده می‌شود عزم‌ها برای به حرکت درآوردن چرخ تجدید در دو صنعت بانک و خودرو به شکل جدی‌تر پیش می‌رود و این روزها زمزمه‌ها برای این دو صنعت بیشتر شده است و جسته و گریخته جلساتی هم برای کمک به این موضوع برگزار می‌شود

به نظر این خبرها و رویدادها اگر منجر به این شود که خودرو موتورش در بازار روشن شود و به حرکت درآید میتوان بسیار امیدوار بود که این گروه با توجه به سابقه‌ای که دارد بقیه بازار را نیز با خود بالا بکشد و همراهی کند

و حرف اخر …
امروز خبررسید که دولت برای سال 1402، 130 همت معادل 4 میلیارد و 560 میلیون دلار از صندوق توسعه استقراض می کند. این تغییر سهم صندوق توسعه ملی حدود ۱۳۰ همت منابع برای بودجه ۱۴۰۲ دولت ایجاد خواهد کرد. همانگونه که پیش بینی می شد، کسری بودجه سال 1402 موجب شد در نهایت دولت مجبور باشد درخواست کاهش سهم صندوق توسعه را بدهد و با اجازه ای که گرفت 130 همت معادل 4.560 میلیارد دلار از صندوق توسعه استقراض می کنند.
فقط یک نکته ای … چند وقت پیش که قرار بود مبلغی از سوی صندوق توسعه برای بازار سرمایه پرداخت شود برخی چه بورسی و چه بیرون بورس چنان یقعه پاره میکردند که ای دادددد ای هوار ! برای بورس خرج میکنید ؟! از پول ملت از سهم ملت از خزانه !!
فقط جسارتا امروز سوالی امری فرمایشی برایشان پیش نیامده ؟! این 130 همت از جیب مردم نبوده ؟! از منابع بین نسلی نیست ؟!
تکلیف بیرونی ها که بازار را می زنند مشخص است . مدت هاست به این نتیجه رسیدیم آنها منطقی برای حرف های خود هم ندارند و از سر وظیفه و مقرری رسیده چنین میکنند و الا سر چای دبش باید واکنش ها بیشتر می بود
حرف ما با بر و بچه ای بازار است که آن مقطع گارد گرفته بودند . حرفی نیست بسم الله برای این یکی هم بی زحمت یک عههههه در حد نقی معمولی داشته باشید …
آن مقطع هم عرض کردیم اگر واقعا دلسوز ملت و مردم بودید باید فریاد می زدید و کل پول را باید تبدیل به چنین دارایی هایی نظیر سهم و سهام پروژه میکردید که امروز این طور حیف و میل نشود … چه حیف که بورسی های نقد و دور از سهم از دشمنان خونی بازار خطرناک ترند …

امروز میخواستیم از بازار و همبستگی و همفکری و احترام به محیط بازار صحبت کنیم از این که بالادست چطور میتواند  با برخی اقدامات مسیر بازار را بهتر کند ولی کمی زمان نمیگذارد و به فردا موکول میکنیم که طی 2 روز با بازخوانی تاریخی یک رویداد ویژه و خاص به این موضوع بپردازیم …

 

ساختمانی ها رو به بالا

در نمادهای ساختمانی همچنان نوسانات مثبت و رو به بالا را شاهد بودیم ساختمانی هایی که پول های داغی را این روزها در معاملات خود شاهد هستند

ثتران هم در رنج قیمتی 820 الی 860 و 920 تومان نوسانات خوبی می دهد این سهم با کف قیمتی 820 تومانی و اهداف عنوان شده جز سهام نوسانی این گروه می باشد ثترانی که دارایی های خوبی داشته و در انتظار مشخص شدن رای دادگاه می باشد

ثاخت هم با نوسانات مثبت توانست به صف خرید برسد سهم اصلاح خوبی داشته و خبر افزایش سرمایه 800 الی 900 درصدی از تجدید ارزیابی را دارد ثاخت می تواند با رشد قیمتی به سمت سطوح بالای 500 تومان بازگردد سهمی که جز سهام دارایی محور گروه ساختمان است

ثمسکن به قیمت های 800 تومان بازگردد فرصت مناسبی خواهد داد این سهم وضعیت بنیادی خوبی از نظر ارزش ان ای وی داشته و با ضریب 40 درصد از ان ای وی خود در حال معامله می باشد این سهم به واسطه جهش قیمتی سهام شرکت های زیر مجموعه خود اوضاع بسیار خوبی در بازه میان مدت دارد

تک پرهای فولادی

در نمادهای فولادی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم اکثر سهام این گروه منفی و برخی تک سهم ها با روند نوسانی مثبت همراه شدند

در ذوب شاهد صف خرید این سهم و رشد قیمتی مجددش بودیم ذوب همچنان در انتظار مشخص شدن درصد تجدید ارزیابی خود می باشد تجدیدی که قرار است در همین دی ماه اعلان شود این سهم در صورت شکست مقاومت قوی و سرسخت 460 تومانی جای نوسان مثبت خوبی خواهد داشت

فولادمبارکه فعلا در شکست قیمت های 650 تومان و رشد تا هدف 720 تومانی ناکام مانده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته اما فعلا در رنج قیمتی 600 الی 650 تومان در نوسان بوده و نوسان گیری در سهم بهتر ارزیابی می شود

هرمز هم که امسال بازار از سهم انتظار سود سازی بالایی دارد شاهد نوسانات ارام در محدوده قیمتی 400 تومان است فروش های صادراتی با نرخ های مناسب و افزایش مقداری فروش سبب شده تا انتظارها از این سهم بالا رفته و تخمین های سود بالا زده شود هرمزی که تا قیمت های 420 و سپس 460 تومان جای رشد خواهد داشت

سرمایه گذاری های جذاب

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند نوسانی و رسیدن قیمت برخی سهام این گروه به سطوح جذابی بودیم که سبب شده تا سرمایه گذاری ها مورد توجه واقع شوند

در واتی سطوح 860 تومان حمایت قوی سهم محسوب می شود اینده و سرنوشت سهم به معامله یا عدم معامله بلوکی سهام شیران است واتی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و در صورت فروش سهام شیران یک جامپ قیمتی بالا را تجربه خواهد کرد

وبانک علی رغم شفاف سازی در خصوص تجدید ارزیابی زیر مجموعه ها باز هم با روند نوسانی منفی همراه بود قیمت های 1000 الی 1050 تومان فرصت خرید خوبی در این سهم کم ریسک محسوب شده و با خبرهای خوبی که سهم دارد برگشت خوبی با هدف 1250 تومان در انتظار سهامداران وبانک است

شستا برای رشد قیمتی نیازمند خبرهای بنیادی قوی و ورود پول های سنگین به بازار است سهم فعلا در سطوح 120 الی 125 تومان نوسان داشته و در همین روند نوسانی قرار دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و توان رشد میان مدتی قوی دارد

چهارگوشه بازار

قمرو در قندی ها شرایط خوبی داشته و تا صف خرید رفت سهم در کف قیمتی 900 تومانی معرفی شده بود این سهم تارگت 1250 تومانی داشته و این وضعیت رو به رشد به واسطه تحولات بنیادی سهم و شایعات سود بالای 200 تومانی در قمرو است

وپارس بار دیگر در حال نزدیک شدن به کف قیمتی 180 تومانی می باشد و باز سهم مستعد یک نوسان عالی می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی ندارد اما همچنان پپتانسیل تجدید ارزیابی سبب توجه بازار به این سهم می شود

در حتوکا شاهد نوسانات مثبت و واکنش به قیمت های 320 تومانی بودیم این سهم وضعیت تکنیکالی و بنیادی بسیار خوبی داشته و جای برگشتروند به سطوح 360 و 420 تومانی را دارد سهم درامدش در 9 ماهه متحول شده و امسال سود سازی بالایی خواهد داشت این سهم از دید تکنیکالی ارزش ذاتی 500 تومانی دارد

بازار حالا سراغ  سهم های کوچک امده و این روزها دارویی ها بد نیستند . در گروه دارو  شرایط کمی خاص و ویژه شده و همه منتظر گزارش ها هستند ولی سهم هایی مانند  دتماد دلر کاسپین دفارا  دپارس از نظر بنیادی بسیار مورد  توجه بوده و میتوانند همچنان مورد  توجه  باشند . دکوثر هم  با دید افزایش سرمایه و نگهداری میان مدت خوب است

کاسپین آذرماه را با فروش 152 میلیارد تومانی سپری کرد، رقمی که بیشترین مبلغ فروش شرکت بوده است و موجب رشد خوب درآمد پاییز به نسبت فصول قبل شده است. در این شرکت که برای بهار 70 تومان و برای تابستان 84 تومان سود ساخته، انتظار می رود در پاییز حدود 90 تومان محقق کند. بنابراین تداوم حرکت شرکت در مسیر رشد سودآوری و کاهش p/e مزید بر جذابیت سهم است. با در نظر گرفتن محدوده 2000 تومان به عنوان پایین سهم و سقف 2300 تومان به عنوان هدف، گزینه خوبی برای واچ لیست است.

دلر که یکی از نماد های بنیادی گروه دارو است، در آذر ماه به درآمد 351 میلیارد تومانی دست پیدا کرده که حدود 1 درصد بیشتر از میانگین 8 ماه گذشته می باشد.مجموع فروش پاییز 1151 میلیارد تومان می باشد که هرچند اندک اما نسبت به تابستان رشد داشته است.در گزارش شش ماهه حسابرسی شده به سود 265 تومان به ازای هر سهم رسیده که انتظار داریم در 12 ماهه حداقل 475 تومان سود داشته باشد.از نظر نموداری جز معدود سهم هایی است که از سقف قیمتی اردیبهشت عبور کرده است و به نظر می رسد که برای عبور از 3600 تومان ، نیاز به مقداری اصلاح دارد.

در بین معدنی های کوچک کمنگنر خاص و خوب ظاهر شد . کمنگنز پاییزی عالی را پشت سر گذاشت و با درآمد فروش 60 میلیارد تومانی در آذر، جمع فروش پاییز را به 176 میلیارد تومان رسید که به نسبت تابستان رشد خوب 91 درصدی را داشته است. نماد از سقف اردیبهشت ماه خود بیش از 40 درصد افت قیمت را تجربه کرده است. با توجه به عملکرد خوب شرکت و اصلاحی که داشته، بد نیست با دید نوسان و با هدف 1800 به عنوان گزینه خرید به سهم نگاه کرد. اگر بحث حقوق دولتی او را ازار ندهد  بازدهی خوبی را میتواند ثبت کند

چدن را چند روزی است خوب میخرند با دید نوسان بد نیست سهم زیرنظر باشد

در کنار او فاما هم خاص است و جالب …  سهمی است که می تواند در واچ لیست قرار بگیرد زیرا پاییز خوبی داشت و مخصوصا در آبان و آذر بهتر ظاهر شد. مجموع درآمد تابستان 533 میلیارد تومان بود که در پاییز 6 درصد رشد کرد و به 567 میلیارد تومان رسید. مجموع درآمد 9 ماهه 1555 میلیارد تومان بوده که بیشترین سهم از این درآمد مربوط به الکترود جوشکاری می باشد.
شنیده می شود که در واچ لیست بسیاری از سهامداران و صندوق هاست که می تواند باعث تحرکات سهم شود.از نظر نموداری هم در یک روند صعودی قرار گرفته اما قیمت های فعلی برای ورود ریسک بالایی دارد و بهتر است بعد از مقداری اصلاح ، شرایط را برای ورود به سهم بررسی کرد.

در گروه  برق بترانس اصلاح خوبی کرد . در گروه  برق فکر میکنیم  بترانس یکی از گزینه های خوب این گروه  باشد و شرایط سهم بد نیست هم  بنیادی هم نوسانی این سهم را زیرنظر داشته  باشید 9 ماهه نرمالی هم میدهد آبان و اذر و به طور کلی پاییز خوبی داشت

 

در گروه  فلزات  بعد از فاسمین که تعلیق شد  فزر و فایرا شرایط خوبی دارند در فایرا اوضاع بد نیست از لحاظ نموداری سهم در پنج ماه اخیر حرکت خاصی نداشته و دائما در محدوده 760 تومان نوسان کرده. در این مدت تغییری در حجم معاملات نیز دیده نشده و سهم رفتار متناسب با افت و خیز بازار نداشته است. انتظار می رود تا انتهای ماه و انتشار گزارش فصلی همین شرایط ادامه داشته باشد و ممکن است گزارش متفاوت بتواند زمینه ساز رشد سهم شود. برای امسال سهم سود 120 تومانی به ازای هر سهم برآورد می شود.

امروز اول وقت کمی پالایشی ها  را بهتر میخریدند به نظر دیگر اینجا  فروختن در این گروه هنر ندارد مگر گزارش های عجیبی در راه باشد . زمزمه های مختلف از این گروه میرسد ولی سود های محقق شده در گروه پالایش در 3 ماهه  سوم کمی بیشتر از بهار و کمی کمتر از تابستان است و بینابین این اعداد قرار دارد و البته  گرایش به  سمت تابستان  بیشتر است  احتمالا  تحلیلی شپنا  1350 و شتران  650 ریال در 9ماهه محقق کنند و رسیدن  به  سود های خاص 1800 برای شپنا و 1000 ذیال برای شتران دور از ذهن نیست  همچنان  شپنا و شتران  را در بازار بهتر می بینیم .

در بین  بانکی ها  در این گروه 2 سهم خاص را توصیه میکنیم  با دید بنیادی داشته  باشید یکی ونوین با چشم انداز 2000 ریال  سود در 12ماهه و دیگری وسینا  با اعداد خاص در 9 ماهه هر دو  را مد نظر قرار دهید  وسینا با دید نوسانی م خوب است

وقتی بازار سراغ  بزرگان نمی رود کوچک ترها هم رونق میگیرند و در سیمانی ها جو  این گروه بهتر شده است  .در گروه سیمان شرکت های خوب و خاص که  گزارشی و بنیادی و نوسانی خوب باشند زیاد است اهل نوسان  هستید  سشرق سهگمت سباقر گزینه های خاص نوسانی هستند که  باز سشرق شاید کمی بهتر باشد  .در بنیادی ها  سپاهان خوب است  سخوز سابیک  ساوه که تجدید را زد و متعادل است هم میتوانند جالب باشنددر غرب کشور ساروم  حرکتی نکرده و مورد توجه است  . اذر کمی افت کرد ولی پاییز بد نبود
در مهر با فروش 1848 میلیارد ریالی مواجه بود و ابان 1868 میلیارد ریال بوده است در اذر به 1460 میلیارد ریال رسید
9 ماهه 14953 میلیارد ریال بود . مدت مشابه قبل 7944 میلیارد ریال بود. 6 ماهه 9776 میلیارد ریال بود ساربیل هم  با تحقق احتمالی سود  4000 ریالی جالب است و در این  قیمت ها متطقی است

در گروه کانی ها امروز کقزوی جالب بود کسرا هم  بد نیست  . کایزد و کمینا هم مورد توجه هستند و هردو  قابلیت های نوسانی خوبی را میتوانند داشته  باشند که کایزد  بنیادی ترو کمینا تجدیدی است

سر اخر سراغ  شگستر می رویم که به نظر 1800  1900 را تارگت کرده و امروز هم صف بود . شنیده می شود  در نماد  شگستر بیمه ایران و یکی دو مجموعه دیگر خریداران در منفی سهم هستن و میتوانند  با همین درصد ها و اضافه کردن ان  سراغ هیئت مدیره هم  بروند به نظر سهم  تا  1800  1900 ریال  میتواند  با  سرعت  پیش برود و جالب باشد ولی از نظر بنیادی فعلا خبرخاصی در مورد  سهم نمی شود گفت معاملات جالبی را خواهد داشت

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم