جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز یکشنبه 10 دی 1402

گزارش بازارامروز یکشنبه 10 دی 1402

نوید خاندوزی
دسامبر 31, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز یکشنبه 10 دی 1402 

کج محلی به اخبار ! 

بازار امروز در حالی که دیروز و دیشب از خبرهای تجدید کمی امیدوار بود انتظار بازار بهتری را داشت و فضای بهتری را برای خود ترسیم میکرد و طبق معمول چی فکرمیکردیم و چی شد تکرار شد و بازار جور دیگری پیش رفت که البته به نظر رفتار بازار تا حدودی منطقی بود که امروز در مورد ان  صحبت خواهیم کرد ولی هر چه بود جو بازار یک کج محلی و بی محلی به اخبار را نشان داد و عموما منفی بود  . تازه خبرهای خودرویی هم منتشر شده  بود و بازهم حنای تجدید خودرویی و هلدینگی برای رنگی نداشت …

و اما بازار …

امروز در حالی بازار را آغاز کردیم که خبرهای تجدید باز هم کمی جدی‌تر پیش رفته بود ولی بازار انگار آن وایب مورد انتظار را از این موضوع دریافت نمی‌کند و برای آن وزن بالایی را در نظر نمی‌گیرد که نگاهی به معاملات سه شرکت فارس و امید و و غدیر به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد که بازار نه اینکه به تجدید وزنی ندهد اما هنوز انگار آن را جدی نگرفته
سه دلیل را می‌توان برای این موضوع برشمرد دلیل اول ماهیت و اتفاقات درون شرکت‌هاست جایی که اشتیاق و آن برق تجدید در چشم هلدینگ‌ها و شرکت‌ها دیده نمی‌شود بازار باهوش است و به وضوح می‌فهمد که در دل این شرکت‌ها چه می‌گذرد وقتی بازار قرار باشد این حس را از شرکت‌ها بگیرد می‌شود یکی مثل ذوب یا یکی مثل اخابر یا حتی فولاد وقتی چنین چیزی را نمی‌بیند و دریافت نمی‌کند به آن وزنی هم نمی‌دهد و از همین روست که ما شاهدیم بازار از خبرهای تجدید خوشحال می‌شود اما به وجد نمی‌آید و آن موج و هیجان قبل را در بازار ایجاد نمی‌کند موضوع دوم اینکه چرا وزنی نمی‌دهد به این باز می‌گردد که مسیر این جریان را طولانی دانسته و اجرای آن را سخت می‌بینند و از همین رو با اطلاعیه‌های این چنینی بازار وزن قوی به این خبر نداده و به قول آن ضرب المثل تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود را مصداق قرار می‌دهند و به موضوع تجدید توجه ندارند و البته همه این موارد در جایی به نام موضوع سوم جمع می‌شود و آن مراحل اجرایی کار و قانونگذاری است

ابهامات این موضوع شامل چند بخش می‌شود که به نظر دو تای از آنها بسیار مهم است اولی که بسیاری از هلدینگ‌ها به آن اشاره می‌کنند و آن را مانع از اجرای تجدید می‌دانند موضوع حسابرسی است که تاکید می‌کند شرکت‌ها اگر یک بار تجدید کنند هر سال باید آن را تجدید نمایند که این موضوع می‌تواند به ۳ تا ۵ سال تغییر کند شنیده می‌شود این ماجرا و این موضوع به جد در دستور کار قرار گرفته و به زودی حل و فصل می‌شود و موضوع دوم زمزمه کاهش زمان تجدید از سایر سرفصل‌ها از ۵ سال به سه سال است که دیروز هم رئیس سازمان بورس به آن اشاراتی داشت و به زودی خبرهای آن جدی‌تر می‌شود اما همین بس که اگر این اتفاق رخ دهد بخش زیادی از شرکت‌ها را می‌تواند با خود همراه سازد

پس فعلاً باید به بازار حق داد که در عین اینکه تجدید را عامل مثبتی می‌دانند کمی با دیده شک و تردید به روند برگشت آن اشاره و نگاه کند

اما همین جا این نکته را نیز عرض کنیم که ظلم بسیار بزرگی به بازار است که فقط او را از دریچه تجدید بخواهیم قضاوت کنیم به نظر صورت‌های مالی و گزارش‌ها و جریان ارزندگی میتواند اشکال جدی‌تر و جدیدتری به خود گرفته و با توجه به تحولات فعلی دلار و ماهیت سود شرکت‌ها در سال آتی بد نیست بازار با نگاه و چشم اندازی به آینده موارد را دنبال کند
قطعا در دل بسیاری از شرکت‌ها سود خوبی نهفته شده و سال بعد نیز اوضاع بدی ندارند

این مطالب را عرض کردیم که بیان کنیم به تجدید نه اینکه وزنی ندهیم اما باید از آن به عنوان یک عامل جهت استارت و حرکت بازار یاد کرد که وظیفه اصلی هدایت و راهبردی آن را ارزندگی خود بازار بر عهده دارد

اما در مورد بازار و فضایی که در پیش داریم دیروز در مورد دو نکته تجدید و گزارش‌ها صحبت کردیم امروز دو نکته دیگر آن چهار عامل رابیان می‌کنیم که یکی دلار و دیگری رسیدن خبرهای خاص از خودرویی‌ها بود.  در مورد دلار هنوز هم زود است که قضاوت کنیم و بگوییم  روند رشد آن آغاز شده چرا که همواره شب‌های ژانویه تقاضا برای دلار افزایش یافته و بعد هم فروکش می‌کند به جای دلار بازار آزاد بیشتر نیما را دنبال می‌کنیم که بعد از یک رشد منطقی تا ۳۹ هزار تومان داشته و در این نقاط فعلاً متوقف شده و خبری از تغییرات نیست حقیقتاً چشم ما بیشتر به تحولات دلار نیماست تا آزاد و فعلاً سعی می‌کنیم از دلار آزاد چیزی نگوییم اما دلایل رشد آن برای همه واضح و روشن است .

عامل بعد که مسیر متفاوتی را می‌تواند برای بازار رقم بزند گروه خودرو و اخابر آن و  البته اگر اجازه بدهید پالایش را هم کنار آن اضافه کنیم اما عاملیت اصلی حرکت بازار خودروست …

دیروز به خوبی شاهد بودیم که در صفحه اخبار دوباره اتفاقات و رویدادهای گروه خودرو مطرح شده که مثلاً تجدید و یا بحث واگذاری و این موارد طرح شده است به نظر بازی گروه خودرو می‌تواند حتی با انرژی و قدرت بیشتر از تجدید مسیر بازار را سر و شکل ببخشد و هدایت کند خودرو با تمام انتقادها و اتفاقاتی که همیشه و همواره داشته ، به معنای واقعی کلمه حبل المتین گیس بازار است که جمعاً به او می‌آویزند و بازار را می‌تواند به حرکت درآورد از همین رو در کنار افکار و اخبار و اتفاقات تجدید از این پس تحولات گروه خودرو و کمی هم پالایش میتواند در بازار به عنوان عامل چهارم تحرک جدید بازار یاد شود البته همچنان از دل این گروه سود و خبر بنیادی خاصی بعید است به گوش برسد اما بحث تجدید یا واگذاری یا آزادسازی به هر حال وزنه‌های قوی برای ذهن بازار است و باید منتظر روزهای اتی بود  …

و اما موضوع آخر به رویداد جالبی اشاره دارد .

خیلی دوست داشتیم در مطلبی جداگانه در مورد سراب شعارهای پوپولیستی و کمونیستی برخی صحبت کنیم . اتفاقا سالگرد سقوط شوروی هم بود ولی نمیدانیم چرا دست  دلمان به نوشتن نیست . ولی دیروز خبری نظرمان را جلب کرد … در خبرها داشتیم که تورم با تمام بگیر و ببندها و ابزارهای  ریز و درشت سرکوب ارز  ،انواع ستادها ،قرارگاه‌های مختلف باز هم افزایش یافت.  به نظر این افزایش تورم در ماه اخیر یک پیام واضح و روشن برای بسیاری از سیاستگذاران و البته بازار سرمایه است …

افزایش نرخ تورم و عدم کاهش آن خط بطلانی بر ایده دلار زدایی و مسخره بازی‌های این چنینی و شعاریست که برخی مطرح می‌کردند (که البته  چای دبش نشان داد پشت این ماجراها چیست !!) و تازه همه متوجه شدند این جماعت که چنین تئوری‌هایی دارند در عمل و اجرا نانوایی را هم به زور می‌توانند اداره کنند…  نکته دیگر به همگان نشان داد که اقتصاد جای حرف زدن و شعار دادن نیست بارها و بارها این مثال را عرض کردیم که اقتصاد و علم اقتصاد یک رفیق بی‌کلک ،صادق ،صبور اما کینه‌ای است …  تا وقتی او را همراهی کنید کنار شما می‌ایستد اما به محض اینکه شروع به زیر آبی رفتن و دور زدن آن بکنید با آنکه صبر زیادی دارد ولی جایی کاسه صبر او لبریز می‌شود و سیلی محکمی به صورت سیاستمداران و سیاستگذاران می‌نوازد

چیزی که ۴۰ سال در این مملکت نتوانستند درک کنند همین است که اقتصاد علم است با دستور نمی‌توان با آن برخورد کرد و جالب است که هر سری هم عده‌ای می‌آیند با زبان دیگری می‌خواهند با این دوست و رفیق همیشه ماندگار صحبت کنند ولی باز ته آن همان  سیلی است  …

اما هدف از گفتن مطالب چه بود کمی به دنیای اطراف خود نگاه کنید خبرهای ژاپن و عربستان  را خواندید ؟! تورم کشورها و مدل اقتصادی آنها را دیده اید ؟! بسیاری معتقدند دلیل تورم  ،نقدینگی سرگردانی است که در جامعه وجود داشته و سرعت ایجاد و چاپ آن به واسطه تحریم‌ها و هزار موضوع دیگر روز به روز بیشتر می‌شود در همه جای دنیا نقدینگی عاملی برای کمک به چرخه شغل و خدمات و تولید است و باید تجمیع ، هدایت و به سمت رشد اقتصادی و مفیدبود  سوق داده شود

اما در کشور ما  تصمیمات عجیب و غیرمنطقی فضای تولید و سرمایه‌گذاری را مخدوش کرده و و بعد انتظار دارم این غول نقدینگی ساکت نشسته و به سایر بازارها حمله نکند نقدینگی سرگردانی که صرف تولید کشور نشود در بازارهای دیگر جولان داده و تورم ایجاد می‌کند این همه چیزی بود که در این چند سال حکمرانی متوجه آن نشده و همچنان در روی همان پاشنه می‌چرخد …

اما هدف از بیان چنین مطالبی چه بود ؟!  هدف این است که سیاستگذاران در یک دوراهی ساده اما سخت قرار گرفتند ساده از این نظر که راه حل‌ها مشخص است و سخت از این نظر که آدم اجرای این کار نیستند و آن دوراهی این است که به علم اقتصاد احترام گذاشته فضای سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و مسیر جریان پول و نقدینگی را به این سمت هدایت کند لازمه این کار دور شدن از شعار و تصمیمات پوپولیستی است که چنین چیزی را خیلی این عزیزان بلد نیستند اما آن طرف ماجرا را هم نگاه کنید هر روز تاکید می‌کنیم هر روزی که از عدم اجرای چنین مواردی می‌گذرد قرض و بدهکاری است که شما به اقتصاد و به حساب خود منظور می‌کنید و این بدهی جایی انباشت و دوباره به مانند ‌سال ها و دهه‌های گذشته به شکل طوفان تورمی چه در ارز و چه در بازارهای دیگر خود را نشان خواهد داد … فقط عزیزان سیاستگذار این را در نظر بگیرید که صبر و تحمل و طاقت مردم هم مثل قبل نیست …کسانی که پشت تویتر و تریبون ها شعارهای قشنگ و پوپولیستی سر میدهند کمی امروز اخبار عربستان و سرمایه گذاری های ژاپن و امارات و … را بخوانند … اقتصاد علم است و به وقتش سیلی خود را خواهد زد …

بگذریم و سراغ بازار برویم

ساختمانی ها در اوج

همچنان نمادهای ساختمانی با روند مثبت خوبی همراه بوده و جز گروه های پر مخاطب بازار دسته بندی می شوند

در ثالوند سهم به قیمت های نزدیک سطوح 1600 تومان رسید سهم نوسانات بسیار عالی در سطوح 1400 الی 1600 تومان داده و توصیه می شود از این نوسانات عالی سهم استفاده شود ثالوندی که ارزش ذاتی 2000 تومانی دارد اما فعلا در کوتاه مدت نوسان گیری در سهم گزینه عالی می باشد

وساخت باید بتواند سطوح 240 تومان را شکسته تا بتواند به صعود ادامه دارش بپردازد سهمی که کف قیمتی 200 و 220 تومانی داشته و خبرهای خوبی دارد این سهم با ورود جریان نقدینگی قوی همراه و همین امر سبب شده تا سهم مهمان نوسانات و قدرت خرید خوبی باشد

ثبهساز هم رشد خوبی را تجربه کرد این سهم در قیمت های 300 الی 320 تومان در نوسان می باشد تا خبر بنیادی قوی از سهم منتشر شود ثبهساز در صورت انتشار خبرهای قوی می تواند سد قیمتی 320 تومانی را پشت سر گذاشته و تا سطوح 360 تومان صعود نماید

بی تفاوتی خودرویی ها

در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی ارامی بودیم به عبارتی خودرویی ها واکنشی به خبرهای مثبت در خصوص پیگیری رییس سازمان بورس برای اجرایی شدن تجدید ارزیابی سهام این گروه نداشت

در ایران خودرو سهم همچنان با نوسانات ارامی همراه می باشد به طوری که این سهم خودرویی با کف حمایتی 260 و مقاومت 280 تومان نوسانات ارامی را تجربه می کند این سهم خودرویی شرایط بنیادی خوبی نداشته و به نظر می رسد تنها پتانسیل اصلی سهم در شرایط فعلی تجدید ارزیابی باشد

خاور قرار است افزایش سرمایه بدهد اما بودجه پیشبینی شده سود خوب و بالایی پیشبینی نشده است همین امر مانعی بر سر راه رشد قیمتی سهام خاور شد خاوری که با کف قیمتی 360 تومانی و اهداف 400 الی 420 تومانی فعلا تا زمان افزایش سرمایه به روند نوسانی خود ادامه می دهد

خساپا هم حمایت 240 تومانی و مقاومت 260 تومانی دارد این سهم هم نوسانات ارامی داشته و یا باید خبر جدی از فروش سهام شرکت های زیر مجموعه اش منتشر شود یا شاهد اعلام برنامه ای برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در این سهم باشیم

در بین قطعه  سازی ها خزر هم  شرایط خوبی دارد  در پاییز در مهر 1388 میلیارد ریال و ابان 1319 میلیارد ریال بود اذر به 1361 میلیارد ریال رسید
9 ماهه 9400 میلیارد ریال بوده
6ماهه 3915 میلیارد ریال بوده مدت مشابه قبل 4206 میلیارد ریال بوده است شنیده می شود گزارش 9ماهه خوبی را راهی بازار میکند سهم تلفیقی خوبی هم  داشته  و 1100 ریال  سود تلفیقی را احتمالا  دارد

خریخت افزایش نرخ گرفت و به  طور کلی فضای بنیادی خوبی دارد هم خریخت هم خموتور جالب هستند و سود خوبی می سازند  . در این گروه خنصیر دیروز بلوک خورد بد نیست  زیرنظر باشد هر چند  نموداری جذاب است ولی بنیای نه خیلی ولی دیروز پر حجم و مورد توجه  بود

دارویی ها در نوسان

در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بوده و اقبال به سمت سهامی است که تحولات بنیادی خوبی دارند

در نماد دارویی کوثر شاهد روند نوسانی منفی بودیم سهمی که تا مقاومت 1250 تومان رشد داشت و انتظار تجدید ارزیابی خوبی از سهم می رفت اما امروز تصویب افزایش سرمایه از محل سود انباشته ام هم نه افزایش سرمایه سنگین سبب شد تا سهم وارد فاز اصلاحی شده و تا قیمت های 1000 الی 1100 تومان کاهش داشته باشد

دارویی فارابی تا قیمت های3600 تومان که مصادف با هدف اولیه خود است رشد کرد سهم هم افزایش سرمایه خوبی داشته و هم برای سال جاری براورد سود 700 تومانی وبرای سال اینده براورد سود 900 تومانی دارد فروش اذر ماه هم عالی بود سهم بنیادی بسیار خوبی در اردوی دارویی ها داشته و اگر بنا به رشد بشتر قیمتی باشد تارگت 4200 تومانی دارد

دلقما به هدف 360 تومانی رسید سهمی که با این فروش های سنگین بازار انتظار های بالایی از سود سازی و میزان رشد سودش به خصصو در نیمه دوم سال سال دارد با افزایش تقاضا و قیمت محصولات شرکت در نیمه دوم سال تحولات خوبی در انتظار سهم است دلقما کف قیمتی 280 الی 300 تومانی داشته و در صورت برگشت به این سطوح باز جذاب خواهد شد

چهارگوشه بازار

کفرا امروز هم صف خرید شد این حمایت های قوی از سهم نشان دهنده در پیش بودن خبرهای خوبی از سهم است کفرایی که شایعات تجدید ارزیابی خوبی داشته و علاوه بر سهامداری در دو معدن طلای کردستان و تفتان خبر تجدید ارزیابی هم به سهم اضافه شده است کفرایی که تا قیمت های 1400 و 1600 تومان تارگت بنیادی دارد

شگستر امروز پس از پذیره نویسی و گذشت مدت زیادی از افزایش سرمایه از صرف سهام بالاخره بازگشایی و صف خرید سنگینی به خود دید به نظر میرسد روند حمایتی خوبی از سهم شکل گرفته باشد و سهم تا سطوح 180 تومان فعلا جای رشد داشته باشد اما سهامداران در سود خوبی از فردا قرار گرفته و افزایش عرضه ها نیز محتمل می باشد

حتوکا به حمایت خوبی رسیده است سهمی که اصلاح قیمتی مناسبی داشته و پتانسیل برگشت روند تا سطوح 360 و 400 تومان را دارد درامد زایی بسیار بالای سهم در 9 ماهه از یک سو و سود سازی بالا از سوی دیگر باعث اقبال به حتوکا خواهد شد شنیده می شود احتمال معامله بلوکی هم در سهم بالا می باشد

در بین  بانکی ها وبصادر را پر حجم ولی با ثبات میخرند ونوین همچنان خوب است وسینا هم همینطور ولی ونوین پر حجم تر است   ونوین که سال رویایی رو پشت سر گذاشته، در پاییز نیز روند رو به رشد خود را حفظ کرده است. افزایش فصلی عملکرد ونوین ناشی از افزایش اسپرد درآمد تسهیلات و سود سپرده است که حتی کاهش خالص کارمزد را نیز کاور کرده است. هزینه مالی در ونوین در پاییز حتی کاهشی هم ثبت شده است.درآمد عملیاتی آذر ماه با رشد 17.3% نسبت به آبان، 4215 میلیارد تومان می باشد.
با توجه به عملکرد خوبی که داشته است، انتظار گزارش نه ماهه خوبی داریم و اگر بتواند سال جاری را با سود دویست تومانی به پایان برساند، P/E سهم 3 خواهد بود.ضمنا دیروز جابجائی بلوک روی سهم داشتیم و رفت و آمدهای خاصی بین حقوقی ها اتفاق افتاد.
در 2 ماه گذشته با وجود اینکه سهم های اصلی گروه بانک تحت تاثیر اخبار تجدید ارزیابی رشد کرده اند، این سهم مقداری نزول را تجربه کرده است،اما انتظار داریم با توجه به گزارش های خوب پیش رو، به شرایط مناسب خود باز گردد.

زبینا هم  شرایط خوبی دارد . زبینا در آذر 60 میلیارد تومان درآمد داشت که 7% بیشتر از آبان بود. مجموعا در پاییز 181 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به تابستان افت 19% داشته. از لحاظ نموداری سهم از کف آبان 35% رشد داشته. به نظر می رسد برای ورود در قیمتهای کنونی کمی پرریسک باشد و این قیمتها محل مناسبی برای شناسایی سود باشد. در صورت اصلاح طی هفته های آتی و نزدیک شدن به قیمت 400 تومان میتواند جهت خرید بررسی گردد.

در بین  فلزاتی ها سراغ  فباهنر می رویم پاییز خوبی داشت
درمهر 7566 میلیارد ریال و ابان 9135 و آذر 9186 میلیارد ریال بود 9 ماهه 75487 میلیارد ریال فروش داشت که مدت مشابه قبل این عدد 48375 میلیارد ریال بود 6 ماهه 49599 میلیارد ریال فروش داشت با دید نوسان و با دید کمی صبر به نظر فباهنر گزینه خوبی در بازار باشد  .

حسینا هم در بازار مورد توجه است  در مورد این  سهم  هم  با اخبار افزایش سرمایه هم  شرایط بنیادی توجه  بازار را  به خود جلب میکند دیروز هم  بلوک هاایی بود حسینا پاییز خوبی داشت
در اذر 3208 ، ابان 3420 و مهر 3310 میلیارد ریال فروخت
شهریور خاصی زد و 3947 میلیترد ریال فروش ودرامد داشت
9ماهه به فروش 25172 میلیاردریالی رسیده و کل سال قبل شرکت 16311 میلیارد ریال بود6 ماهه به فروش 14799 میلیاردریالی رسیده بودحسینا در 6 ماهه به سود 2397 ریالی رسیده است به نظر 5500 ریال  سود هم  برای حسینادور از ذهن و دور از تصور نخواهد بود

امروز در بازار نیان هم خوب صف شد  به نظر با دید یک سهم خاص نوسانی بد نیست  زیرنظر باشد شفاف سازی های خوبی را داشته است

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم