جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 4 دی 1402

گزارش بازارامروزدوشنبه 4 دی 1402

نوید خاندوزی
دسامبر 25, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 4 دی 1402 

تک چراغ تجدید تجارت ! 

بازار امروز با تک چراغ تجدید تجارت کمی روی دور آمد و بد نبود ولی جو  بدبینی دوباره براو غلبه کرد و فشار فروش بازار در نیمه دوم زیاد بود و کار منفی پیش رفت تا یک روز خاص و کمی منفی دیگر در بازار سپری شود . بازار بعد از لمس تن  2200عطشش فروکش کرده و دیگر آن هیجان لحظات خاص آن روزها را ندارد و حتی  تجدید تجارت هم  او را نتوانست خیلی شارژ نگه دارد . البته این تجدید یک معنای دیگر هم داشت  … اگر به خاطر داشته  باشید دیروز نوشتیم :

تا به امروز بسیاری بر این عقیده‌اند که بازی تجدید با اخبار یا شاید هم بازی اخبار با تجدید به پایان رسید و با پایان موج خبرها بازار دوباره در مسیر غروب قرار گرفته است که شاید گزارش‌های میان دوره‌ای و ماهانه بتواند مسیر آن را تغییر دهد … اما معتقدیم و البته در کنار اعتقاد، اطلاع هم داریم که موضوع تجدید به پایان نرسیده و به زودی ۴ الی ۵ شرکت خاص و بزرگ بازار از خانواده‌های مختلف اعم از بانکی، هلدینگی ، فولاد و برخی دیگر از صنایع موضوع تجدید را به طور جدی استارت زده و مسیر را آغاز می‌کنند
منتها بازار دیگر خبرهای مصاحبه‌ای را برنمی‌تابد و فقط و فقط با کدال قانع می‌شود و به نظر آنچه برای فولاد چند هفته قبل و امروز برای تجارت  رخ داد به زودی برای طیف گسترده‌ای از نمادها اتفاق می‌افتد اما سرعت و کیفیت آن هنوز مشخص نیست

و اما سراغ بازار خودمان برویم …

گوزن‌ها حکایت جالبی دارند ‌مدت ها پیش تحلیل فیلم گوزن‌ها را از افراد مختلف می‌خواندم که یکی جالب نوشته بود که گوزن‌ها نماد زیبایی و خطر همگام با رشد و بالغ شدن و زیبا شدنو  شاخ درآوردن و در عین حال با خطرات بیشتر مواجه شدن است.  آنها هرچه بالغ‌تر و بزرگتر می‌شوند شاخ ‌هایشان بزرگتر و قوی‌تر و همین شاخ‌ها هم عاملی برای کم شدن سرعت و یا گیر افتادن آنها در تله‌های ریز و درشت می‌شود
حالا حکایت بازار ما حکایت گوزن‌هایی شده که با اندک رشد خود شاخ‌هایش بیرون زد و در عین جذابیت مشکلات متعددی را دارد
این مقدمه را نوشتیم تا به این موضوع برسیم که بازار را در فضایی آغاز می‌کنیم و پیش بردیم که بعد از یک رشد منطقی و خوب حالا قد کشیده و در تیررس خبرهای منفی بیشتری قرار گرفته و به مانند یک گوزن زیبا با مخاطرات بیشتری مواجه است و البته بیشتر مورد حملات متعدد هم قرار می‌گیرد از همین روست که فکر می‌کنیم بازار در نقطه حساسی قرار گرفته که دیگر خبر درمانی و شبیه این موارد او را حفظ نمیکند  و برای نیفتادن در دام برگشت به روزهای منفی و کم رمقی نیاز به شوک‌های اساسی و جدی دارد… چیزی از جنس تجارت امروز که البته خوب بود ولی تعدد آن باعث کارایی بیشتر می شود

این شوک‌ها قطعاً و فعلا هم می‌تواند کدالی و گزارشی باشد و هم در حوزه تجدید ولی در هر صورت به شدت در این نقاط نیازمند دریافت اخباریست که بتواند امیدواری را به اردوی بازار بازگرداند
بازار به این امیدواری در این لحظات به شدت احتیاج دارد چرا که ادامه مسیر با انرژی فعلی و سطح اخبار فعلی بسیار سخت و دشوار است . به تجارت های بیشتری دراین لحظات احتیاج داریم … و از بد حادثه زمان هم نداریم

در همین راستا قبل‌تر هم عرض کردیم که دو سناریو پیش روی بازار قرار می‌گیرد سناریوی اول این است که طی روزهای آتی کدال و تجدید دست در دست هم رقص دو نفره جذابی را به نمایش گذاشته و بازار را دوباره به وجد آورد که در این حالت فکر می‌کنیم بیشتر شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز در مسیر خوبی قرار می‌گیرند و حالت دوم حالتی است که بازار دوباره به یک رکود نصف و نیمه فرو رفته حجم‌ها دوباره به زیر ۴۰۰۰ برمی‌گردد و البته یک مشخصه مهم دیگر بروز می‌کند و آن همین این است که بازار سرخورده از بزرگان و تجدید آنها، دوباره گرایش به سمت پروژه بازی و سهم‌های کوچک را آغاز می‌کند
تکلیف این سناریو ها خیلی زود روشن می‌شود و به نظر هفته بعد در ابتدای هفته احتمالاً حداقل برای خودمان مشخص است که کجای این صفحه ایستاده‌ایم

البته در این بین برخی معتقدند تحولات دلار و گارد نزولی که گرفته کمی ذهن بازار را آشفته کرده است اما بهتر است به این ماجرا با دو شکل نگاه کرد در کنار کاهش نرخ دلار بازار آزاد ما شاهد افزایش نرخ دلار نیما و کم شدن فاصله این دو نرخ هستیم که به عقیده برخی ادامه این روند در زمستان موجب افزایش تمایل عرضه به ارز در سامانه نیما و همچنین کم شدن صف طولانی دریافت این نرخ و به تبع آن کاهش فشار روی بازار آزاد خواهد بود
اتفاقی که به نظر جز معدود سیاست‌های عاقلانه دولت است که پیش می‌رود و اگر با همین منطق و عقلانیت ادامه پیدا کند می‌تواند آثار خوب و مطمئنی را در بازار بگذارد از سوی دیگر معتقدیم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خیلی جای نگرانی جدی نداشته و حفظ آن در این شرایط و در این نقاط و یا حتی کمی هول دادن آن به محدوده کمتر یک تحول جدی برای سیاستگذار و البته انتقام سفت و سخت در بازارهای سفته بازیست که همین حالا آثار رکود و یخ زدگی آن را در بازار مسکن شاهدیم

پس تا وقتی گارد نیما به سمت منطقی شدن پیش می‌رود معتقدیم این سیاست ثبات ارز نمی‌تواند به زیان بازار باشد به خصوص اگر در کنار این سیاست عدم افزایش نرخ بهره را داشته باشیم کمک شایانی به بازار ما خواهد کرد

و اما حرف آخرو باز هم موضوع عجیبی است که به نظر نباید از کنار آن ساده گذشت اتفاقی که دولت با تغییر قانون و نرخ بهره‌برداری معادن ایجاد کرده فارغ از میزان اثرگذاری در شرکت‌ها یک نکته ویژه و خاص را به بازار یادآوری می‌کند و آن همین است که همچنان خزانه بی‌پول و دست‌ها در جیب شرکت‌هاست …
اما تا به امروز فکر کرده‌اید که منطق چنین تصمیماتی چه مواردی است ؟؟!!
با آمار و اطلاعات می‌توان اثبات کرد که بر فرض اگر دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان از این مسیر از معادن درآمد داشته باشد اگر نگوییم ۸۰ درصد ولی قطعاً نزدیک به ۶۰ درصد آن از جیب شرکت‌هاییست که در نهایت ته آن به خود دولت می‌رسد یعنی این میان دولت از جیب خود برداشته و به آن جیب دیگر می‌گذارد و حس می‌کند این میان درآمدی برای خود ایجاد کرده که البته شاید ایجاد کرده باشد اما به چه قیمتی؟!
اجرای این سیاست‌های این گونه در شرکت‌های بزرگ طرح‌های توسعه را متوقف کرده و قدرت اجرای طرح‌ها را عقب می‌اندازد شرکت‌های کوچک را نیز از دور خارج می‌کند

و بعد از مدتی ما می‌مانیم و موج سودای بی دلاری و افت تولید و و شب تا به روز تنها!!
و تازه متوجه می‌شویم که چرا درآمد کشور در حال افول است .به سیاست‌های چند سال اخیر دولت‌ها نگاه کنید آنها مسیر تولید را هر روز سخت و سخت‌تر کرده از تولید کنندگان و صادرکنندگان کندند و به جیب دولت و واسطه‌ها ریختند و این باعث شده کشور پر شود از دلالان مسکن و خودرو و سکه و دلار و کسانی که در دستکش مخملی تولید دستی چدنی دارند و از نرخ ارز استفاده می‌کنند و این میان قربانی مردم و اقتصاد ایران است…

این چهره‌ای است که یکی باید جلوی سیاستگذاران ترسیم کرد که رفتار آنها اثرات آتی دارد این تصمیمات می‌تواند اعتماد را از تولید و تولید کننده سلب کرده و جریان پول وسرمایه را به دروازه‌های خروج سرمایه وخانه نشستن سوق دهد و درست در همین شرایط است که کل دور و اطراف و کشورهای منطقه در حال ایجاد جذابیت برای جذب پول‌های سرگردان هستند و وقتی به این صفحه را از بالا نگاه می‌کنیم احساس می‌کنیم برخی انگار عامدانه و برای ضربه زدن به کشور دست به چنین تصمیماتی می‌زنند… بگذریم

بانک ها و خبرهای خوب

در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی مثبت و خوبی بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و برخی نیز پتانسیل تجدید ارزیابی هم دارند

وبملت هم  در کنفرانس خود بارها بر تجدی و انباشته و تسعیر تاکید کرده و بنیادی است . وبصادر هم  همه منتظر بازگشایی هستند  . با دید نوسان ونوین در منفی ها و یا  سامان و شهر هم  میتوانند  جالب باشند

وپارس با روند مثبت همراه و باز سعی داشت در قیمت های بالای 200 تومان تثبیت شود این سهم تا قیمت های 220 تومان هم جای نوسان مثبت را خواهد داشت این سهم بانکی اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر خبر قطعی در خصوص تجدید ارزیابی بدهد رشد میان مدتی خوبی خواهد داشت بحث وپارس تجدید  سرمایه گذاری ها هم اگر باشد عجیب می شود ولی فعلا این موضوع نیست

در بانک تجارت هم سهم خبر برنامه تجدید ارزیابی داد علاوه بر این پتانسیل سهم سود سازی بسیار خوبی هم داشته و تلفیق عالی را ارائه کرد این سهم با حمایت 220 تومانی و مقاومت 260 تومانی همراه و در صورت اصلاح در گروه بانکی می تواند گزینه ارزنده ای تلقی شود

بانک سامان در رنج قیمتی 320 الی 360 تومانی نوسانات بسیار خوبی می دهد این سهم بانکی وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشد به طوری که گمانه زنی سود 100 تومانی برای سال جاری در این سهم جریان دارد

ساختمانی های نوسانی

در نمادهای ساختمانی همچنان روند نوسانی سهام این گروه ادامه داشته و برخی مثبت و برخی دیگر منفی بودند

در ثتران سهم در قیمت های 940 تومان با معاملات مثبت همراه شد سهم در حال نزدیک شدن به مقاومت قوی 1000 تومانی خود می باشد ثترانی که بازار همچنان انتظار رای مثبت دادگاه و برگشت دارایی ها و زمین های شهریار شرکت را دارد

در ثمسکن سهم به حمایت 820 تومانی رسید شنیده می شود از بابت رشد شدید قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه سهم با رشد بالایی در ارزش ان ای وی خود مواجه شده است این سهم با 40 الی 45 درصد از ارزش ان ای وی خود در حال معامله بوده و با دید میان مدت جای رشد قیمتی خوبی دارد

ثالوند بار دیگر به سمت قیمت های 1450 تومان عقب گرد می کند خرید سهم در این سطوح قیمتی و فروش در محدوده 1600 تومان یک نوسان 10 درصدی خوب می دهد ثالوندی که ارزش دارایی های بالایی داشته اما فعلا گزینه مناسبی برای نوسان گیری می باشد

قطعه سازان خوش نوسان

این روزها قطعه سازان نوسانات خوبی داده و در یک بازه 10 درصدی اکثرا در نوسان هستند سهامی که به نظر می رسد برخی موقعیت های نوسانی کوتاه مدتی خوبی را ایجاد کرده اند

خکار برای بار چندم از قیمت های 460 تومان به استانه قیمت های 500 تومان رسید این سهم قطعه سازی به زودی افزایش سرمایه خود را اجرایی و شنیده می شود پس از افزایش سرمایه با اقبال و حمایت خوبی همراه خواهد شد همچنان سهم شایعات سود سازی بالایی هم دارد

خمهر در رنج قیمتی 280 الی 320 تومان نوسانات بسیار عالی می دهد سهمیکه فعلا در سقف خود قرار داشته و پس از اصلاح به کف قیمتی موقعیت خوبی خواهد ساخت سهم شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را داشته و هر بار به همین واسطه با اقبال همراه می شود

سایپا شیشه با جهش قیمتی بالایی طی یک سال اخیر به رشد حبابی رسیده اما نکته جالب فاصله قیمتی سهم با حق تقدمش است در حالی که سهم در قیمت های 3000 تومان معامله می شود حق تقدمش با فاصله زیادی در قیمت های 950 تومان معامله شده و فردا اخرین فرصت خرید و پذیره نویسی این حق تقدم ها است به نظر بازی بدی روی حق تقدم پیاده می شود

چهارگوشه بازار

کفرا امروز به صف خرید رسید همانطور که اشاره شد شرکت دو پتانسیل عمده دارد یکی تجدید ارزیابی دارایی ها و دیگری برنامه عرضه سهام شرکت طلای زیر مجموعه تاصیکو که مالکیت 10 درصدیش در اختیار کفرا می باشد این سهم تا قیمت های 1400 الی 1600 تومان در صورت تثبیت در سطوح بالای 1250 تومان جای رشد دارد

در وسدید که حالا رسما در هیئت مدیره فراب خضور به هم رسانیده همچنان شاهد روند مثبت بودیم سهم با عبور از قیمت های 520 تومان راه خود را برای رسیدن به قیمت های 560 الی 600 تومان هموار خواهد کرد وسدیدی که تحولات خوبی از ورود به ترکیب هیئت مدیره فراب خواهد داشت

فولاژ که افزایش سرمایه خوبی داشته و ظاهرا طرح یزد 1 هم راه اندازی شده است با نوسانات مثبت در سطوح بالای 1600 تومان همراه و ارام ارام به سمت سطوح 1800 تومان می رود تحولات خوبی برای سال اینده در فروش و سود سازی شرکت با تولیدات یزد 1 صورت خواهد گرفت و باید در سال اینده در انتظار تحولات چشمگیری در این سهم بود

در سوی دیگر ذوب هم  لیدر نوسانی بازار است  و شنیده می شود  تجدید او نیز به زودی کدال می شود و گویا این  با  قطعی شده که عدد  زیر 1000 است و میتواند به زودی به بازار اعلام  شود  بین 700 تا900 درصد هم اگر باشد  برای ذوب بد نیست

در بین پتروشیمی ها شغدیر جالب بود  شغدیر آذر ماه را با فروش خوب 384 میلیارد تومانی پشت سر گذاشت که نسبت به ماه قبل و میانگین 8 ماه گذشته به ترتیب 17% و 9% رشد داشته است. سود هرسهم شغدیر در پایان امسال حدود 1300 تومان برآورد می شود که با در نظر گرفتن p/e معادل 5.2 واحدی می تواند از منظر بنیادی گزینه جذابی باشد. انتظار می رود با روند صعودی در نرخ های جهانی و چشم انداز مناسب برای pvc همزمان با فرارسیدن سال میلادی و از سرگرفتن صادرات شرکت، شاهد بهبود فضا برای شغدیر باشیم. نموداری نیز به نظر سهم در محدوده های کم ریسکی قرار دارد و پتانسیل رشد قیمتی بیشتر از افت آن است.

امروز بازار در لطیف بلوک خوبی داشت و بزاار به این سهم  جلب شده است  طی آذر ماه به رکوردی جدید دست یافت و 89 میلیارد تومان از محصولاتش را فروخت. این شرکت در بازه فصلی نیز عملکرد خوبی داشت و در بهار 260 تومان سود و در تابستان 245 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد تا جمع سود شش ماهه به 505 تومان برسد. انتظار می رود شرکت در دو کوارتر آتی با احتساب سود سرمایه گذاری ها حوالی 550 تومان توانایی خلق سود داشته باشد. سهمی کوچک و جذاب که به نظر مستعد رشد تا حوالی 8500 تومان است و بد نیست با دید نوسانی زیر نظر باشد.

در غذایی ها غپینو واقعا خوب بود غپینو آبان و اذر متفاوت و خوبی داشت و پاییز خوب بود فروش در مهر 2530 میلیارد ریال بود . در آبان به 3521 میلیارد ریال رسید و رشد کرد و اذر 3154 میلیاردریال است
9 ماهه به 21471 میلیارد ریال رسید که مدت مشابه قبل 16341 میلیارد ریال بود. 6 ماهه به 12265 میلیارد ریال رسید

دربین  سرمایه گذاری ها روی پارسان تاکید  بیشتری داریم  در این گروه بارها و بارها از غدیر و پارسان گفتیم امروز کمی تخصصی تر از پارسان میگوییم که احتمالا چهارشنبه  با تقسیم  سود  3000تومانی پردیس تکلیف این گروه  روشن تر می شود و شنیده می شود  غدیر به  نزدیک  4000 ریال سود میرسد و پارسان  7500 ریال  به نظر هردو نماد چه از بعد  سود و زیانی چه از بعد خبرهای تجدید میتوانند  در بازار جالب توجه  باشند

در گروه  سیمان  شرایط خوب است  با دید یک سهم خاص سپاهان را زیرنظر داشته  باشید  سهم  در سال مالی جاری بالای 4000 ریال  سود دارد و این  یعنی قابلیت های خوبی در رشد سود و قیمت میتواند داشته  باشد  .دراین گروه ساوه هم  شرایط خوبی را دارد ساوه  9 ماهه خوبی می زند در مهر به 2620 و ابان 3233 میلیارد ریال و اذر با کمی افت 2981 میلیاردریال رسید
سهم در 9 ماهه 23845 میلیارد ریال بود .مدت مشابه قبل 14466 میلیارد ریال بود و رشد داشته ست . فروش سهم در 6 ماهه 15282 میلیارد ریال بود سهم  1800 تومان در 6ماهه دارد  و رسیدن به  3000 تومان سود با سود  زیرمجموعه ها سخت نیست و قیمت هم  جای خوبی است  یک خبر ریز تجدید هم  دارد

امروز تایرا خوش حجم  بود  نکات و نقاط خوبی را ترسیم کند  یک فروش متفاوت را در آذر ثبت کرده است سهم در فروش شهریور متفاوتی زد ۲۵۲۹۳ میلیارد ریال فروش داشت. مهر ۱۷۵۸۳ میلیارد ریال و آبان با کمی افت ۱۴۷۶۸ میلیارد ریال فروش زد
در اذر این عدد 31313 میلیارد ریال شد و9 ماهه 156698 میلیارد ریال رسید .مدت مشابه قبل این عدد 94645 میلیارد ریال بود حقیقتا بین این دو  ریسک تایرا کمتر و سرعت رشد او نیز البته کمتر است  ولی قوی ترو بنیادی تر است.

خبر افزایش 100% به نظر محقق نمی شود ولی بین  50تا60% را گویا مجوز میگیرند و این خبرخوبی برای اسیاتک و همراه و های وب است در بین این  3 سهم خب همراه قطعا کم ریسک تر است ولی قرار بر انتخاب سهم  نوسانی باشد  سراغ اسیاتک میرویم و نموداری هم بد نیست  . همراه را هم خوب میخرند و به نظر شرایط خوبی را دارد و میتواند  جالب باشد امروز اردرهای جالبی را داشت

و در آخر سراغ  فاذر میرویم گزارش توجیهی افزایش سرمایه از مبلغ 18.126.475 میلیون ریال به مبلغ 31.721.331 میلیون ریال از محل اندوخته صرف سهام با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور بهسازی و جایگزینی ماشین آلات و تجهیزات تولید، اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز پروژه های در دست اجرا، استفاده از حداکثر ظرفیت تولید شرکت و طرح اصلاح ساختار نیروی انسانی موافقت نمود سهم  صف فروش شد به نظر قیمت سلب شاید کمی پایین است که این  طور سهم  را این نقاط می فروشند  …

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم