جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز یکشنبه 3 دی 1402

گزارش بازارامروز یکشنبه 3 دی 1402

نوید خاندوزی
دسامبر 24, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز یکشنبه 3 دی 1402 

زیر باربدبینی ! 

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که حرکت دولت در حقوق دولتی و حاشیه های آن و البته نرسیدن خبرهای تجدید و خاموش شن توپخانه اخبار باعث کم رمقی و کمی حجمی و به  طور کلی بدبینی بازار شد که نتیجه آن را در ارزش معاملات و افت آن هم دیدیم که البته خیلی خاص و چشم گیر و عجیب نبود ولی کاهشی بود  . ارزش کل معاملات امروز بازار 10.755 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 5078 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است

به هر حال امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که فضای عرضه در بازار  در برخی دقایق به واسطه خبرها کمی کنترل شده‌تر رفتار می‌کرد و برخی آن را ناشی از زمزمه‌ها و اخبار دوباره از تجدید می‌دانند و برخی دیگر تحرکات حقوقی‌ها را عامل این شرایط می‌دانستند اما باید به این موضوع اذعان داشت که بازار زیر فشار دو خبر منفی امروز قرار داشت و این اخبار تا حدودی ذهن بازار را آشفته کرده بودند و همین باعث شد در نهایت وا بدهد و فشار فروش بیشتر شود
اولین خبر منفی موضوع افزایش حقوق دولتی معادن بود که امروز مفصل‌تر در مورد آن صحبت می‌کنیم اما بازتاب خوبی در بازار نداشت و کمی بازار را ناامید کرده بود و موضوع دوم کمی به تحولات سیاسی برمی‌گشت که تحولات و اتفاقات کشتی‌ها در یمن کمی بیخ پیدا کرده و انگار اوضاع به این آسانی‌ها نیز نبوده و دوباره دست‌هایی در جریان است تا پای ایران را وسط بکشد
البته به قول یکی از دوستان پای ما همیشه وسط هست و پای بازار سرمایه که هیچ از ابتدا وسط بود و نزده می‌رقصد برخی هم که اصلاپایی هم در کار نباشد در بازار گالیور وار بدبین هستند و منتظر بهانه ای برای نخریدن و نیارزیدن !
اما در هر صورت این اتفاق و رویدادها منجر به این شد تا کمی فشار فروش روی بازار افزایش داشته باشد و تنها برخی تک نمادها با کمک گزارش ها و شایعات کدال کمی بهتر بودند .
تا به امروز بسیاری بر این عقیده‌اند که بازی تجدید با اخبار یا شاید هم بازی اخبار با تجدید به پایان رسید و با پایان موج خبرها بازار دوباره در مسیر غروب قرار گرفته است که شاید گزارش‌های میان دوره‌ای و ماهانه بتواند مسیر آن را تغییر دهد … این دسته از افراد از ابتدا هم خیلی با این روند کنار نمی‌آمدند و حتی بسیاری از آنها همچنان نقد و بدون سهم و با عینک بدبینی نظاره‌گر فضای بازار هستند اما معتقدیم و البته در کنار اعتقاد، اطلاع هم داریم که موضوع تجدید به پایان نرسیده و به زودی ۴ الی ۵ شرکت خاص و بزرگ بازار از خانواده‌های مختلف اعم از بانکی، هلدینگی ، فولاد و برخی دیگر از صنایع موضوع تجدید را به طور جدی استارت زده و مسیر را آغاز می‌کنند
منتها بازار دیگر خبرهای مصاحبه‌ای را برنمی‌تابد و فقط و فقط با کدال قانع می‌شود و به نظر آنچه برای فولاد رخ داد به زودی برای طیف گسترده‌ای از نمادها اتفاق می‌افتد اما سرعت و کیفیت آن هنوز مشخص نیست

اینکه این اطلاعات و اطلاعیه‌ها چه زمانی به بازار می‌رسد به نظر آن هم کمی بستگی به جنب و جوش شرکت‌ها دارد اما برخی در این هفته و برخی در هفته های دیگر در این موضوع فعال‌تر عمل خواهند کرد البته که انتظار بازار کمی بیشتر است .
نکات دیگر موضوع تجدید این است که شرکت‌های ریز و درشت دیگری همین ماجرا را آغاز کردند که بازار نباید از کنار آنها به سادگی عبور کند این موضوع تجدید چه برای شرکت‌های بزرگ و چه کوچک اتفاق جالبی بوده و اتفاقاً شاید بهترین گزینه‌های بازار شرکت‌های کوچکی باشند، که در عین ارزندگی گزارش‌های خوب،  سراغ تجدید رفتند و این دقیقاً تکرار حرف‌های قبل است که فارغ از بزرگی یا کوچکی و اندازه شرکت‌ها ترکیبی از تجدید وضعیت بنیادی شرکت‌ها می‌تواند فضای منطقی و مناسبی را رقم زده و شرکت‌های ریز و درشت را در این حوزه در بازار برجسته نماید

این موضوع را برای این دوباره نوشتیم که به همگان اثبات شود موضوع تجدید موضوع فیک و خبرسازی نبوده و به زودی موج اخبار واقعی آن را در بازار لمس خواهیم کرد اما این موضوع تمام ماجرا نیست و باید تلاش ها و اتفاقات مهم تری رخ دهد  …

و اما حرف آخر و موضوع اخیر افزایش حقوق دولتی معادن…
این موضوع واقعا عجیب است و البته نشان می‌دهد در هنوز روی همان پاشنه تصمیمات به دور از عقلانیت می‌چرخد. حالا درد این موضوع برای ما بورسی‌ها بیشتر هم شده چرا که کسانی این رفتار را دارند و برای جبران کسری بودجه به چنین کاری روی اوردند و تا آرنج دست در جیب شرکت‌ها کرده‌اند که یک قلم فساد اخیر آنها بیش از چند میلیارد دلار بوده
آنها وقتی داشتند نرخ ارز ترجیحی را به جیب های رفقا تخصیص می‌دادند نگران کسری بودجه و تورم نبودند اما حالا به بهانه تورم و برای سرپوش گذاشتن روی کسری بودجه و کسری منابع ناشی از فسادهای این چنینی موضوع افزایش دریافتی از شرکت‌ها را مطرح می‌کنند
قبل از هر چیز یک نکته را در نظر داشته باشید حقوق دولتی در معادن نقش یک نقشه راه را دارد و تغییر آن به یکباره و این چنینی قطعاً به صرف و صلاح بخش معدن کشور نبوده و اثرات زیانبار ناگواری را در حوزه سرمایه‌گذاری در این بخش رقم می‌زند
ثبات سیاست گذاری در این حوزه مهمترین رکن اطمینان سرمایه‌گذار بوده که در حال حاضر دولت با چنین رفتار آن را از بین می‌برد

و البته قطعاً همه به این نتیجه رسیدند که این دولت به دنبال کار بنیادی و بلند مدت نیست و در موضوع حقوق دولتی معادن هم این رویه را پیش می‌برد که قطعاً در بلند مدت آسیب شدیدی به اقتصاد این بخش وارد خواهد شد درست همانطور که آن محمودخان ضربه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور زد که هنوز جایش مانده… اقتصاد علم اعداد است شوخی بردار نیست …

اما نکته بعد موضوع تناقض دولت و سیاستگذار در مورد بازار و شرکت‌هاست ببینید اگر فکر می‌کنید یک جا جیب شرکت‌ها را می‌زنید و از آن سو با آبنبات چوبی تجدید دهان آنها را می‌بندید به نظر سخت در اشتباهید …بارها و بارها عرض کردیم که بازار و سهامداران به ارزندگی وزن بیشتری می‌دهند و تجدید فقط بهانه‌ای برای حرکت بازار است
اگر این حرکت بستر بنیادی نداشته باشد و فضای ارزندگی شرکت‌ها خالی و تهی باشد حرکت تجدید کف روی آبی خواهد بود که زود می‌آید و زود هم می‌رود …
حواستان جمع باشد چه می‌کنید…ان کسی که بیشتر باید حواس جمع باشد سیاست گذار و سازمان بورس است …
نکته آخر در مورد این موضوع واکنش سازمان بورس به عنوان سیاستگذار و البته حامی حقوق سهامداران است که به نظر رفتار او ما را به یاد سکانس به یاد ماندنی نقی و تقلب بچه‌ها می‌اندازد که هماجان ! قصه به نقی می‌گفت نمی‌خوای به این بچه‌ها چیزی بگی و نقی هم یک عهههههه تحویل می‌داد و خلاص … هما هم میگفت همینننننننننن  عههه
این روزها رفتار سازمان بورس در مواجهه با دولت در مورد دفاع از حقوق سهامداران تقریباً شبیه نقش نقی بود و تازه عزیزان همان یک عههههه را هم از ترس دولت دریغ می‌کنند
در نرخ خوراک و موارد این چنینی که سکوت و انفعال را شاهد بودیم بهتر است حداقل اینجا خودی نشان دهنده و اوضاع را کمی تغییر دهند…هرچند بعید میبینیم

موضوع حقوق دولتی معادن را حداقل مثل نرخ خوراک بی تفاوت رد نشوید این موضوعی است که بسیاری از شرکت‌ها را درگیر کرده و به نظر مسیر خوبی را نشان نمی‌دهد.. دولت در سیاستگذاری‌ها شبیه یک نوجوان ۱۳ ساله عمل می‌کند که بهتر است حداقل سیاستگذاران اقتصادی کمی با صدای بلندتر خطرات و موارد این چنینی را به او گوشزد کرده و یادآوری نمایند شاید در بلند مدت اثرات این نرخ با تورم جبران شود اما در نظر داشته باشید که سیاست‌های طرح و توسعه معادن را با چالش‌های گسترده‌ای مواجه می‌سازد

ساختمانی ها و نوسانات عالی

در نمادهای ساختمانی روند نوسانی سهام این گروه کماکان ادامه داشته و سهام ساختمانی در شرایط خوبی به سر بردند

در این گروه ثرود که خبرهای خوبی در مجمع داشت به کف حمایتی 1600 تومانی واکنش مثبت نشان داد سهمی که از قیمت های 1000 تومان تا سطوح بالای 2000 تومان 100 درصدی بازدهی داده و پس از ان وارد فاز اصلاحی شد

در نماد وساخت به نظر می رسد روند نوسانی سهم در سطوح قیمتی 200 الی 220 تومان ادامه داشته باشد وساختی که در انتظار خبرهای مثبت برای خروج از شرایط فعلی می باشد این سهم را فعلا می توان در سطوح قیمتی یاد شده نوسان گرفت

ثالوند هم که ارزش ذاتی 2000 تومانی داشته و دارایی های ارزشمندی دارد و برای سال مالی جدیدش که اغاز شده سود سازی خوبی دارد با روند صعودیو مثبت همراه شده است سهم باید بتواند با حجم بالا قیمت های 1650 تومانی را در هم شکسته و به سمت سطوح قیمتی 1800 الی 2000 تومان حرکت داشته باشد

خودرویی در تعادل

در نمادهای خودرویی روند متعادل ادامه داشت خودرویی هایی که فعلا خبر خاصی نداشته و باید یک پتانسیل و محرک برای خروج از شرایط فعلی ایجاد شود

در زامیاد وضعیت بهتر بود سهم را به واسطه افزایش سرمایه خوب می خرند سهمی که شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و رشد قیمتی مناسبی در میان مدت دارد این سهم افزایش سرمایه مناسبی از سود انباشته دارد که به این واسطه مورد توجه واقع شده است

ایران خودرو کف قیمتی 260 الی 240 تومانی و مقاومت 280 الی 300 تومانی داشته و در این سطوح نوسان دارد سهمی که شرایط بنیادی خوبی ندارد و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی می تواند محرک قوی برای سهم تلقی شود

خاور هم با حمایت قوی 360 تومانی و هدف 400 تومانی نوسانات 10 درصدی خوبی می دهد اگر فروش این ماه شرکت نیز بالای 4 الی 5 همت باشد سهم جای رشد قیمتی خوبی خواهد داشت خاوری که بات تولیدات جدیدش یعنی اتوبوس های برقی شرایط بسیار خوبی تا اخر سال پیدا خواهد کرد

دارویی های زیر پوستی

در نمادهای دارویی برخی نمادهای گروه پتانسیل های بنیادی بسیار خوبی دارند همین امر سبب شده تا بازار به این دسته از سهام دارویی توجه خاصی نشان دهد

در دکوثر شفاف سازی در خصوص افزایش سرمایه که طی دو مرحله هم از سود انباشته و هم تجدید ارزیابی خواهد بود سبب نوسانات مثبت سهم شد البته سهم از قیمت های 1000 تومان برگشت زده و به سطوح مقاومتی 1250 تومان نزدیک شده است سهمی که پتانسیل اصلیش افزایش سرمایه و تحول در فروش انتی بیوتیک هایش در نیمه دوم سال خواهد بود

دارویی فارابی در کف قیمتی 3200 تومانی می تواند مورد توجه واقع شود سهم هم افزایش سرمایه خوبی دارد و هم با دید میان مدت با توجه به پیشبینی سود 700 تومانی برای سال جاری می تواند رشد قیمتی و بازدهی 30 درصدی داشته باشد دفارا یکی از بهترین و بنیادی ترین سهام دارویی محسوب می شود

دجابر با حمایت 1600 تومانی و اهداف 1800 و 2000 تومانی می تواند در این گروه نوسانات خوبی بدهد هدف میان مدت سهم هم با توجه به تحولات سود شرکت اصلی و سود زیر مجموعه ها صعودی و سهم جای رشد قیمتی خوبی دارد

چهارگوشه بازار

بانک شهر با نوسانات مثبت به قیمت های 1300 تومانی رسید این سهم خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه و برنامه فروش تمام شرکت های زیر مجموعه را دارد سهمی که هم سود عملیاتی و هم سود غیر عملیاتی سهم تحولات جدی داشته و به نظر می رسد سهم رشد قیمتی میان مدتی خوبی داشته باشد

در تایرا سهمی که صورت های مالی 6 ماهه تلفیقی بسیار خوبی داشته و سود سازی بالایی داشته است باعث شد تا سهم همچنان نوسانات مثبت داشته باشد این سهم تا قیمت های 1000 و 1100 و در نهایت 1200 تومان جای رشد را خواهد داشت تایرایی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت تحولات ارزنده ای دارد

شنیده های خوبی از درصد تجدید ارزیابی ذوب به گوش می رسد این روزها حمایت های قوی و خوبی از این سهم شده و به نظر می رسد ذوب با روند صعودی قوی بتواند سطوح 460 تومانی را در هم شکسته و به سمت سطوح 500 الی 520 تومانی حرکت نماید مشخص شدن درصد افزایش سرمایه در ذوب روند اتی سهم را رقم خواهد زد از 900 تا  1300 درصد را در ذوب صحبت میکنند ولی باید دید چه می شود

این  روزها هرمز و فولاد  را هم  خوب میخرند  هرمز روز گذشته بازگشایی پس از افزایش سرمایه داشت. با توجه به بسته بودن سهم طی دو هفته اخیر انتظار می رود تحرکات مناسبی داشته باشد. با رعایت حد ضرر 370 تومان می توان ورود به سهم را بررسی کرد. همچنین سهم قبل از بسته شدن بدلیل افزایش سرمایه، فشار فروش زیادی را تجربه کرد و انتظار می رود در روزهای جاری عملکرد بهتری داشته باشد.

در گروه  لاستیک  واقعا گزارش ها خوب بود به لحاظ سودآوری فصل چهارم پارتا از اهمیت بالایی برخوردار است و در بازه سالانه میتوان از نماد انتظار سود 500 ریالی به ازا هر سهم داشت که در قیمت های فعلی pe شرکت نصف می شود و به عدد 13 میرسد.
نماد از نظر نموداری به سطوح مقاومتی مهمی رسیده و احتمال اصلاح قیمت برای سهم در این سطوح دور از انتظار نیست. در صورت اصلاح قیمتی حوالی 640 تومان میتواند حمایت خوبی برای پارتا محسوب شود.

در پتایر هم جو همین است و به نظر گزارش خوبی را می زند  آذر هم رشد فروش داشت و 3446 میلیارد ریال فروش زد ابان 3193 میلیارد ریال و مهر 2791 میلیارد ریال فروش زد 2 ماه اخیر خوب بوده
9 ماهه به 21847 میلیارد ریال رسید  سهم  چشم انداز رسیدن  به  3 همت  فروش را دارد در 6ماهه 12416 میلیارد ریال  رسید و به نظر 9ماهه خوبی را می زند ولی دراین گروه بازهم  پکرمان  را  هنوز توصیه اول داریم

در بین تحولات  بانکی گویا اتفاقات و رویدادهای مثبت در این گروه در جریان است و شنیده می شود 3 بانک  ونوین  وبصادر وتجارت مقدمات  افزایش سرمایه از تجدید  را عملیاتی و اغاز کردند و به زودی این  3 بانک  این موضوع را در بازار شفاف خواهند کرد  .

خموتور تک سهم گزارش داده واقعا خوب عمل کرده است  در آذر با فروش خوب 3150 میلیارد ریالی مواجه بود و به عدد 23463 میلیارد ریال رسید و 9ماهه این عدد در سال قبل 15042 میلیارد ریال بود و رشد خوبی داشت سهم  6 ماهه 14189 میلیارد ریال و 9 ماهه  23463 میلیارد ریال بود و این  یعنی 900  میلیارد تومان ققط در 3 ماهه  سوم داشته و این عملکرد خوبی را برای سهم  نشان میدهد

دربازار در گروه پتروشیمی شرایط خوب و خاص است  بازهم در این گروه بعد از زاگرس و شبصیر و شگویا و شیران به کم  ریسک ترین ها میرسیم و فکر میکنیم پارسان با توجه به سود شپدیس یکی از کم ریسک ترین ها باشد بد نیست سهم  را  زیرنظر گرفت در حوزه تجدید هم  جذاب است

بحث اینترنت باعث توجه به همراه و اسیاتک  شده و های وب هم  طبق معمول خبر دارد ولی بازار بی توجه است  در مورد همراه و اسیاتک شرایط میتواند کمی بهتر شود در اخابر هم  با این  شایعات و زمزمه ها کمی زمان می برد ولی در همین ماه خبر تجدید  را نهایی روی کدال میگذارد و قطعا عدد خوب و قوی خواهد بود  .

امروز هم  فروسیل مثبت است  دیروز در مورد  فروسیل و فباهنر صحبت کردیم هردو  قابلیت های خوبی برای رشد دارند در مورد فروسیل گزینه جالبی است  به نظر بد نیست  زیرنظر باشد البته در مورد  سود امسال  با توجه به  تعویق طرح و توسعه حرفی برای گفتن ندارد ولی سود  سال بعد قابلیت  رشد هیجانی تا  1800 ریال  را خواهد داشت  . در کل با دید نوسان  بد نیست

امروز هم تکمبا خوب بود و هم تایرا  بارها در مورد تایرا  صحبت کردیم  سهم خاصی که گزارش های بنیادی و فروش خاصی می زند و حالا گزارش اذر را زده و عالی عمل کرده است  یک فروش متفاوت را در آذر ثبت کرده است
سهم در فروش شهریور متفاوتی زد ۲۵۲۹۳ میلیارد ریال فروش داشت. مهر ۱۷۵۸۳ میلیارد ریال و آبان با کمی افت ۱۴۷۶۸ میلیارد ریال فروش زد
در اذر این عدد 31313 میلیارد ریال شد و9 ماهه 156698 میلیارد ریال رسید
مدت مشابه قبل این عدد 94645 میلیارد ریال بود به نظر بعد از اصلاحی که داشته  با دید  یک  سهم  بنیادی خریدش دراین قیمت ها بد نیست ولی دقت کنید  کمی صبر می طلبد و به  سرعت رشد ندارد ولی ارزنده است  .مهر و آبان خوب بود مهر 997 میلیارد ریال و آبان ۱۱۵۹ میلیارد ریال فروش داشت  و در اذر به 1182 میلیارد ریال رسید و عدد خوبی را در 3ماهه داشته است
9 ماهه 7415 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه سال قبل  3438 میلیارد ریال است در 6ماهه ۴۰۷۶ میلیارد ریال فروش داشت و 3 ماهه خوبی داشته است

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم