گزارش بازارآخرین روزکاری پاییز !
تم یلدایی و دل دریایی !
این هم از پاییز و آخرش و جوجههایی که باید میشمردیم…
انگار همین دیروز بود که با شاهرخ و آهنگ پاییز و این فصل را به امید روزهای بهتر آغاز کردیم و خدا رحمت کند شاهرخ را چقدر همه چیز عجیب پیش میرود کی فکرش را میکرد که او آخر پاییز را نبیند
روزها مثل برق و باد میگذرد و احتمالاً خیلی زود پایان سال را نیز با همین سرعت لمس کنیم
بگذریم و سراغ بازار برویم که در عین این که دلش دریایی و امیدوار بود اما امروز تم یلدایی خود را کامل کرد و چیزی برای گفتن نداشت و این اتفاق با وجود خبرهای نسبتا خوب جلسه دیشب رخ داد. اما بازار خیلی توجه به این موضوع نداشته و کار خود را میکرد و شد آنچه شاهدش بودیم که آخرین روز پاییز اوضاع چندان جالب و منطقی و خوب پیش نرفت البته همیشه در روزهای این چنینی
که آخر فصل حسابداری و حسابرسی است فشار عرضه به واسطه شناسایی سود و یا تصفیه برخی مشتریان وجود دارد .
اما در هر صورت پاییز را با شمارش جوجههای ریز و درشتی تمام کردیم که خیلی بد نبود اما منفی هم بسته نشد و روزهای خوب این فصل کم نبود
مطابق روزهای آخر فصل ابتدا ببینیم پاییز را چگونه به پایان بردیم…
ابتدای فصل و روزهای مهر روزهای چندان دلچسب و خاصی برای بازار به شمار نمیرفت. تحولات غزه فشار سیاسی و روانی جنگ و رویدادهای دیگر باعث شد بازار در عین ارزندگی از نظر گزارش و بنیاد و وضعیت شرکتها اوضاع جذابی نداشته باشد اما هرچه به انتهای مهر و آبان نزدیک شدیم فضای بازار خاصتر و بهتر شد که البته نقش گزارشهای شش ماهه و بعد از آن نقش خبرها و تحولات بنیادی و روند آرام دلار نیما هم موثر بود .اما آنچه آبان و آذر را فضای بهتر و منطقیتری برای بازار کرد و باعث شد آن رنگ زرد و قرمز پاییز کمی در بازار قابل تحملتر باشد شایعاتی بر مدار و مسیر تجدید بود که با یک دعوتنامه از سمت سازمان بورس آغاز شد و بازدهی خوبی را در آبان و آذر در برخی سهمها به وجود آورد حجم و ارزش معاملات در میانههای پاییز بین ۳ تا ۴ همت بود و این روزها اعداد بالای ۸۰۰۰ را هم لمس کرده و به خوبی این جریان اثرگذار و موثر را نشان میدهد
رویداد تجدید اسم رمز ۴۰ روز شرایط خاص بازار بود که پشت سر گذاشتیم و با آن مواجه بودیم که البته بازدهیهای جالبی را رقم زد و در ثانی ماجرایی است که نشان میدهد هنوز تمام نشده
قبل از اینکه در مورد فصل زمستان و تحولات و رویدادهای آن صحبت کنیم نکتهای در مورد جلسه دیروز و واکنش بازار و جزئیات و ابعاد آن بیان کنیم که شاید برای بسیاری جالب باشد
نکته اول چرا جلسه در موعد مقرر خود برگزار نشد. گویا در آن تایم که در دعوتنامه قید شده بود رییس جمهور به وزارت اقتصاد میآید و جلسه موقتاً یک روز عقب میافتد
سوال بعد اینکه چرا جلسه رسانهای نشد گویا این خواست طرفهای حاضر در جلسه بوده که ابعاد رسانهای ماجرا فعلاً برجسته نشود
سوال سوم در جلسه چه اتفاقاتی رخ داده آنچه از روایتهای مستقیم و غیر مستقیم حاضرین در جلسه شنیده میشود این است که جلسه بسیار موفقی برگزار شده و همه روی یک موضوع توافق داشتند و آن هم کمک و همراهی به بازار سرمایه بود تا از این شرایط و از این وضعیت خارج شود
اما جزئیات فنی و تحلیلی نیز این جلسه داشته که بحث مالیات و موضوع استاندارد حسابرسی از مهمترین آنها بود که گویا وزیر در جلسه نسبت به حل آن قول قطعی داده است از سوی دیگر شرکتها نیز مشکلات و موانع خود را بیان کردند اما جمعبندی کلی جلسه این بود که این موضوع از هفته پیش رو در شرکتها آغاز شود…
اما به نظر شما چرا بازار جریان اخبار جلسه را جدی نگرفته و به آن وزن نمیدهد
ببینید بازار تا جایی این موضوع اخبار تجدید در شرکتها را در قیمتها لحاظ میکند اما ریسک عملکرد مدیران نظیر آنچه در مپنا اتفاق افتاد باعث شده سطح اطمینان به خبرها کاهش یافته و بازار از این پس فقط و فقط به دنبال راهکار اجرایی ماجرا باشد و آن هم کدال است
اگر قرار است تجدید به عنوان یک قوای محرکه و یک انگیزه کافی برای بازار مطرح باشد حرف و مصاحبه دیگر کافیست و باید خبرها و رویداد تجدید را روی کدالدیده و تصمیم قطعی شرکتها را در صورت جلسهها و گزارشهای ویژه شرکتها شاهد باشیم
از همین روست که بازار امروز در عین اطلاع از جلسه خوب دیشب به آن توجه نکرده و به دنبال اخبار قطعیتر و قویتری برای جریان بازار است و دقیقاً این بحث بعدی ماست که زمستان را با همین دست اخبار و اتفاقات آغاز میکنیم. روزهای گذشته در مورد تحولات چهارگانه موثر بر بازار صحبت کردیم که ترکیبی از تجدید، نیما و تسعیر ارز، گزارشهای ماهانه و میان دورهای و همچنین خبرهای گروه پیشران بازار یعنی خودرو و تا حدودی پالایش در بازار میتواند زمستان متفاوتی را داشته و شرایط خاصی را تجربه نماید
دی به عنوان اولین ماه زمستان قطعاً سردترین و احتمالاً پرخبرترین و داغترین ماه بازار خواهد بود که میتواند منشا تغییرات و تحولات بزرگی در بازار شود از همین رو در عین اینکه فکر میکنیم زمستان پرچالشی را در بازار داشته باشیم میتوان موج خبرهای مثبت را نیز برای بازار در نظر گرفت که حتما شرایط متفاوتی را برای بازار رقم میزند و البته همچنان معتقدیم ترکیبی از اتفاقات و رویدادها که خود را در تجدید و گزارشهای میان دورهای و وضعیت اخبار و چشم انداز آتی یک شرکت نشان دهد ترکیب برنده ۶ ماه آتی خواهد بود و فکر میکنیم این ۶ ماه پیش رو بتواند بازدهی نرمال و معقول و منطقی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد
کافیست کمی به جای غر زدن و دیدن زشتیها و پلیدیهای اقتصاد خوشبینانهتر و مهربانتر با بازار رفتار کنیم
و نکته آخر یک بار دیگر تکرار حرفهای قدیمی است که تجدید محرک بسیار مهم و قوی برای بازار بوده و خواهد بود اما برای اینکه بستر بازار بتواند از این محرک به عنوان یک عامل خوب و قوی و منطقی استفاده کند دو پیش زمینه مهم نیاز دارد که امیدواریم وزرا و بالادستیها که قصد هل دادن بازار و کمک کردن به آن را دارند درک کرده و بپذیرند بخش اول آن مربوط به همین عزیزان است که باید بستر امن پیش بینی پذیر و منطقی را برای جریان پول فراهم کرده و با اظهار نظرها و ندانم کاریها و کاردستیها و شیرین کاریهای ریز و درشت که در این چند سال در کارنامه شما عزیزان بود بازار را به چالش نکشید و نکته دیگر این است که تجدید یک موتور محرک برای استارت این بازی است ادامه مسیر قطعاً با تحولات و رویدادهای بنیادی باید پیش برود که یک سر آن در گزارشها و وضعیت شرکتها و سر دیگران در فضای عمومی کسب و کار اعم از بازارهای جهانی و دلار است بدون این موارد و این اتفاقات نمیتوان به ایجاد یک موج ادامهدار و بلند مدت در بازار فکر کرد
و قطعاً معتقدیم این بار فضا برای این حرکت فراهمتر است که امیدواریم خود را به خصوص در روزهای سرد دی به بازار نشان داده و دل سهامداران و فعالان را گرمتر کند
این بازار نیاز به اثبات ندارد بارها و بارها خود را به اثبات رسانده، نشان داده که اگر تنورش گرم و چراغش روشن باشد همه ی ابعاد صحیح یک اقتصاد از کنار او منفعت خواهند برد
این بازار تنها بازاریست که گرم بودن تنور آن نیاز به سرد شدن چراغ دیگری ندارد.
البته چراغ دلالان را خاموش و دل آنها را سرد میکند اما منفعت آن برای جامعه و اقتصاد بیش از هر چیز دیگریست که دو نمونه اخیر تامین مالی دو شرکت را به عنوان دو نمونه کار این بازار میتوان ذکر کرد
از ماجرای سهام عدالت، نقش بی بدیل آن در جمع آوری نقدینگی و داستانهای همیشگی این چنینی میگذریم…
و باز دست به دعا آرزو میکنیم و دعا میکنیم خداوند انشالله برخی را اهل عاقل کند تا درایت در تصمیمگیریها بیشتر شود…
سرمایه گذاری در انتظار محرک
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند نوسانی این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که به دنبال محرک قوی برای رشد قیمتی هستند
شپدیس با تقسیم سود احتمالی 3000 تومانی و قیمت فعلی هم جذاب است و پارسان هم با در نظر گرفتن سود شپدیس 7400 7500 ریال را داشته و یکی از سهم های کم ریسک در این قیمت هاست
در وبهمن شرکتی که موفق به فروش ملک بافکار شده و از این طریق 4 همت سود شناسایی خواهد کرد با رشد قیمتی و نوسانان مثبت همراه شده است سهم ارزش ذاتی 600 الی 650 تومانی داشته و با این فروش دارایی به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی داشته باشد
شستا که به دنبال تجدید ارزیابی زیر مجموعه های خود می باشد همچنان در استانه قیمت های 125 تومان با روند ارام نوسانی همراه است شستایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و جای افتی ندارد اما رشدش هم منوط به خبرهای قوی در خصوص تجدید ارزیابی می باشد
ومعادن با نوسانات ارامی همراه است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم تجدید مناسبی دارد و هم امسال از بابت سنگ اهنی ها سود سازی قابل توجهی را حاصل خواهد کرد ومعادن در صورت عبور از قیمت های 560 تومانی تا سطوح قیمتی 600 الی 650 تومان رشد خواهد کرد
بانک ها در انتظار کارنامه تجدیدی
در نمادهای بانکی همچنان سهام این گروه در انتظار تجدید های خود هستند تجدید هایی که در بانک ها حکم قبولی و یک صعود عالی دارد
وبملت در انتظار یک شفاف سازی است در سوی دیگر وبصادر هم در استانه بازگشایی و به نظر تحولات خوبی را دارد . خرید سلب حق تقدم وبصادر رویداد خوب و مهمی است . در کنار این دو ونوین را همچنان خوب و وتجارت ر یکی از به قیمت ترین سهم های حال حاضر می بینیم . در کنار این سهم ها با دید نوسان وکار و سامان را در نظر داشته باشید به خصوص وکار که یک بلوک عجیب را داشت
در وپارس سهم با روند منفی به قیمت های 200 تومان غقب گرد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی ندارد اما به واسطه تجدید ارزیابی مورد توجه می باشد این سهم بانکی کف های قوی در سطوح 180 تومان بسته است و فعلا با اهداف 200 و 220 تومان در نوسان است
در نماد بانک شهر هم سهم امروز را مثبت بود این سهم بانکی قصد فروش تمامی شرکت های زیر مجموعه خود را دارد همچنین شنیده می شود با توجه به دارایی های سنگین بانک قصد تجدید ارزیابی خوبی را از محل دارایی های خود داشته که رقم بالایی خواهد شد
بانک سامان در این گروه نوسانات خوبی داشت فعلا سهم با کف قیمتی 300 الی 320 تومانی و مقاومت 360 تومانی در نوسان می باشد بانک سامان در صورت برگشت به کف قیمتی خود بار دیگر می تواند مورد توجه واقع شود سامانی که شایعات سود 100 تومانی را برای سال جاری دارد
غذایی های خوش معامله
در نمادهای غذایی شاهد معاملات خوبی بودیم غذایی هایی که تحولات خوبی در نرخ فروش محصولات خود شاهد و روند صعودی خوبی را طی خواهند کرد
در غچین رشد شدی قیمت محصولات شرکت انتظارات را از این سهم به شدت بالا برده است در محصول اصلی شرکت یعنی رب گوجه قیمت ها به شدت بالا رفته است و همین امر سبب فروش و سود سازی قابل توجهی در سهم می شود غچینی که اهداف قیمتی 560 و 620 و در نهایت 700 تومانی دارد
در نماد غزر این روزها سهم حمایت خوبی می شود در مجمع افزایش سرمایه خبرهای خوبی منتشر شد و به نظر می رسد تحولات خوبی در انتظار این سهم غذایی است سهمی که تا قیمت های 300 الی 320 تومان جای نوسانات مثبت و رو به بالا را دارد
غپاک بیشتر به واسطه تجدید ارزیابیش مورد توجه واقع شده است سهمیکه افزایش سرمایه خوبی داشته و به نظر می رسد پس از افزایش سرمایه بتواند با اقبال همراه شود این سهم غذایی رشد قیمتی خوبی در پیش رو دارد اما فعلا در سطوح 1600 الی 2000 تومان در این بازه نوسان دارد
چهارگوشه بازار
بمپنا با صف خرید و رنج قیمتی بسیار خوبی همراه شد سهم از دید تکنیکالی در کف قیمتی قرار داشت از دید بنیادی خبر تجدید ارزیابی سهم جدی و با توجه به ارزش بالای این شرکت رقم تجدید در حد 1500 الی 2000 درصد به گوش می رسد سهم رش قیمتی میان مدتی خوبی خواهد داشت و خبر تجدید ارزیابی در این سهم جدی می باشد
در ذوب هم سهم مثبت و حمایت عالی شد و این امر نشان داد تجدید ارزیابی خوبی در انتظار سهم است گمانه زنی ها از ررقم های گوناگون تجدید ارزیابی حکایت دارد اما هر چه رقم از 500 درصد بالاتر باشد سهم جای رشد بیشتری خواهد داشت و ذوبی که قرار است در هیمن ماه پیش رو رقم و درصد تجدیدش اعلام شود
بارها عنوان شد خمحرکه با قیمت های 650 تومان بسیار ارزان و سهم اصلاح بالایی داشت حالا سهم در حال نزدیک شدن به قیمت های 920 تومان است سهمی که رشد قیمتی خوبی طی چند روز اخیر داشته و هفته اینده باید به مصاف قیمت های 920 تومان برود تا در صورت شکست این قیمت ها مهمان سطوح 1000 تومان شود
چند روزی است در بازار شنفت پر حجم است در آبان ماه به درآمد فروش 1139 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به مهر 2.8% و نسبت به میانگین ماههای گذشته 15.6% افزایش داشته است. جمع مبلغ فروش شنفت در دوره 8 ماهه به 8044 میلیارد تومان رسیده است که رشد 31% نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان میدهد. حجم معاملات روز گذشته سهم بسیار خوب بود و شاهد سرانه خرید 83 میلیون تومانی حقیقی ها بودیم.
در این گروه با این رقابت روی ورق به نظر شرایط خاص شده و خود فولاد را در نظر داشته باشید هر تغییری در نرخ ارز برای شمش هم جالب می شود و کاوه و فخوز بد نیستند در سوی دیگر فولاژ هم بادید یک سهم بنیادی خاص است
فولاژ که در چند ماه اخیر نوسانات بسیار کمی داشته روز گذشته مورد توجه بازار بود و به نظر می رسد در این قیمتها با رعایت حد ضرر 1500 تومانی گزینه مناسبی باشد که هنوز رشد خاصی انجام نداده است. همچنین در سیکل صعودی سال قبل شاهد افزایش مشهود حجم در رشد قیمتی سهم بودیم که هنوز این موضوع در معاملات روزهای اخیر رخ نداده است و باید تحرکات حجمی روزهای آینده را نیز زیر نظر گرفت. برای فولاژ در سال مالی جاری سود 250 تومانی به ازای هر سهم برآورد می شود.
کمی رشد قیمت نفت گروه پالایش را قلقلک میدهد گروهی که تجدید ندارد ولی گزارش 9ماهه میتواند اتش این گروه و بازار را روشن کند . توجه بازار به این گروه به واسطه چند رویداد از افزایش نرخ ارز نیما گرفته تا تحولات خاص بورس کالا و گزارش ها بیشتر شده است
شپنا از لحاظ نموداری در پنج ماه اخیر توانسته بازدهی 50% قیمتی ایجاد کند که در نوع خود جالب توجه است. حمایتهای حقوقی و عملکرد خوب شرکت از لحاظ گزارشات موجب شده کماکان سرمایه گذاران شپنا را در این قیمت ها ارزنده بدانند. هر چند سهم برای عبور از مقاومت 900 تومان کار سختی دارد و نیاز به افزایش شدید تقاضا و رشد حجم می باشد که می توان واکنش بازار به این موضوع را در روزهای آینده هنگام انتشار گزارش 9ماهه بررسی کرد. اگر به دنبال گزینه ای در این گروه هستید که از لحاظ بازدهی در چند ماه اخیر عقب تر از شپنا باشد، شتران نیز گزینه مناسبی می باشد.
سهم های خاص قراردادی هستند و فاذر با دی میان مدت و حتی کوتاه مدت نوسانی گزینه خوبی است ولی فاراک را عقب مانده تراز روند بازار و نوسانی تر می بینیم . حتی کیسون و کمی رنیک را هم قابل بررسی می بیینیم و معتقدیم فضای خوبی را میتواند رقم بزند .
در بین سهم های خاص بازار پدرخش از گزینه های ریسکی لاستیک سازها محسوب میشود که در بازه فصلی خوب ظاهر شده. سهم عموما فصل چهارم خوبی داشته، اما در فصل های اول و دوم امسال روند سود سازی خوبی داشته.
شرکت در فصل اول به سود 124 ریالی و در فصل دوم سود 246 ریالی شناسایی کرده و خوش بینانه میتواند به سود 100 تومانی برسد.
پدرخش در حال حاضر به مقاومت مهمی رسیده و احتمال کاهش قیمت برای نماد وجود دارد و بازه 950 تومان میتواند برای سهم حمایت خوبی محسوب شود. اگر پدرخش از مقاومت فعلی عبور کند، میتواند یک بازده 20 درصدی نصیب سهام داران خود کند.
دراین گروه از بین نماد ها زمزمه ها برای خودرو کمی بیشتر است . نمیتوان به شکل قطعی گفت ولی این بار در گروه خورو بازی بلوک و عمده و احتمال تصاحب کروز در این شرکت بسیار بالاست امروز بحث افزایش نرخ و قیمت گذاری در اختیار شرکت ها نیز مطرح بود
و در پایان برای تک تک شما عزیزان شب یلدایی گرم را در کنار خانواده و دوستان و یار و معشوق و همراه خود آرزومندیم.
سلامت و شاد و خوشحال و ثروتمند باشید…


