جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 28 آذر 1402

گزارش بازارامروزسه شنبه 28 آذر 1402

نوید خاندوزی
دسامبر 19, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 28 آذر 1402 

فشار چارتی ،مپنا افکتی ! 

امروز به عقیده برخی فشار چارتیست هاو فشار روانی شاخص 2200 و از سوی دیگر به عقیده برخی مپنا افکتی باعث عرضه های بیشترو سنگین تر شدن فاز فروش شد و در نهایت حس خوبی را رقم نزد … در مورد  رمپنا مفصل تر بعدا حرف میزنیم ولی همین بس که  بازار از هم جنس خود میخورد و این دردش بیشتر است … !

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر با توجه به حجم معاملات دیروز و همچنین غوغایی که به پا شده بود طبیعی بود که امروز بازار کمی پرفروش‌تر و پرفشارتر حرکت کند و همین موجب شد که فاز عرضه در بازار امروز بیشتر از تقاضا باشد البته هیجان زدگی یک سایت خبری در خبر رمپنا و سپس تکذیب آن  و  تلفیق این دو با هم بی تاثیر نبود و جو بازار را تا حدودی آشفته کرد . اما به طور کلی بازار امروز از نظر ذهنی آماده یک توقف و استراحت در مسیری که در آن قرار گرفته بود . البته حجم  بازار امروز خوب بود و نشان میدهد هنوز امیدواری ها به بازار زیاد است  . ارزش کل معاملات امروز بازار 12.599 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 6792 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

یک نکته را در مورد بازار و فضای فعلی عرض کنیم که البته نکته جدیدی نیست و بارها به آن اشاره کردیم که احتمالاً در زمستان ترکیبی از سه جریان می‌تواند مسیر بازار را هدایت کند که امروز قصد داریم یک جریان مهم دیگر را نیز به آن اضافه کرده و این چهار جریان را توضیح دهیم ببینید گفتیم که ترکیبی از اخبار تجدید ، نرخ ارز نیما و ارزندگی ناشی از گزارش‌های ماهانه و میان دوره‌ای می‌تواند در روزهای سرد زمستان آتش بازار شده و شرایط را گرم نگه دارد.  قبل از هر چیز باید اذعان  داشت که طبیعی است بازار با سرعت قوی حرکت نکند هنوز نیمی از برو بچه‌های بازار اصلاً اعتقادی به تغییر روند ایجاد شده ندارند آنها همچنان بازار را غیر ارزنده  می‌بینند و منتظر شاخص1800 و 1600  هستند اما به نظر زمستان امسال می‌تواند تا حدودی این تفاوت را با این عوامل کمی خاص‌تر تجربه نماید

در مورد نرخ نیما یک بار صحبت کردیم و توضیح بیش از آن را فعلاً به روزهای آتی و تغییرات آتی موکول می‌کنیم  که البته امروز 39 هزاری شدن آن نشان میدهد عامل مهمی در مسیر بازار است  . در مورد تجدید هم هر روز مطالب ریز و درشت را بیان می‌کنیم و اتفاقاً منتظریم تا اخبار امروز این موضوع روشن تر شود و جلسه ای که دیروز قرار بوده برگزار شود و به امروز افتاده کمی ماجرا  را  شفاف تر کند .

امروز قصد ما صحبت در مورد دو عامل دیگر است که اولی گزارش‌هاست و دومی اخبار یک گروه خاص به نام خودرو …

فردا را که تمام کنیم جوجه‌های پاییز هم شمرده شده و دی ماه آغاز می‌شود فصل سردی که انتظارات متفاوتی از آن وجود دارد معتقدیم یکی از پرخبرترین و پرچالش‌ترین ماه‌های بازار خواهد بود.  دی ماه با انتشار گزارش‌های ماهانه آغاز می‌شود گزارش‌هایی که تکمیل کننده ابعاد گزارش میان دوره‌ای شرکت‌ها خواهد شد و آخرین گزارش میان دوره‌ای سال ۱۴۰۲ خواهد بود که شرکت‌ها منتشر می‌کنند و بعد به سال جدید وارد می‌شویم.

گزارش‌های پیش روی میان دوره‌ای از این نظر برای بازار حائز اهمیت است و یک خلا مالی چند ماهه را برای بازار ایجاد می‌کند از سوی دیگر گزارش‌های ماهانه و سپس تکمیل آن توسط گزارش‌های میان دوره‌ای تا حدودی نشان می‌دهد که در دل شرکت‌ها چه سودهایی وجود داشته و محقق شده است این یکی از مهم‌ترین عواملی است که در مسیر کف سازی قیمت سهم‌ها موثر بوده و به نوعی انگیزه بازار برای حرکت در قیمت‌های فعلی ایجاد شده را بیشتر می‌کند پس اهمیت گزارش‌های ماهانه و میان دوره‌ای از این جهت زیاد است که قابلیت انگیزه بخشی به بازار و کاهش ریسک سهامداران را خواهد داشت و اتفاقاً معتقدیم ترکیبی از تجدید و شرکت هایی با گزارش خوب و پی به‌ای نرمال می‌تواند ترکیب برنده چند ماه پیش رو شود از همین روست که روی این موضوع گزارش و اهمیت آن تاکید بیشتری داریم.

اما موضوع چهارم اتفاق و رویدادی است که معتقدیم احتمالاً و باز تاکید می‌کنیم احتمالاً زمزمه‌ها و تحرکات آن آغاز شده و کم کم به بازار می‌رسد و آن هم چیزی نیست جز بازی خاص گروه خودرو … روزهای گذشته در لایه‌های پیدا و پنهان برخی جلسات زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که احتمال واگذاری این دو پیرمرد پرحاشیه بیشتر شده و این بار عزم برای این ماجرا جدی‌تر است تا به امروز دولت و وزارتخانه‌های مختلف با این خبر چند باری از بازار نوسان گرفتند

نمی‌دانیم این بار واگعی یا کیک اما هرچه هست ممکن است تحرکات این صنعت بتواند  بازار را با یک طراوت و تحرک جدی مواجه سازد که سابقه آن قبل‌تر هم وجود داشته و این بدان معنی‌ست که توجه بازار به گروه خودرو می‌تواند یکی از چهار عاملی بوده که زمستان بازار را گرمتر و فضای آن را قابل پذیرش‌تر کند در سال‌های نه چندان دور اگر اشتباه نکنیم سال 94 هم یک بار این اتفاق و رویدادها را شاهد بودیم رمز عملیات آن مقطع تجدید بود و حالا شاید تغییر سهامداری این بار به گوش برسد … این  فقط یک نظر و حدس و شنیده از لابلای اتفاقات مختلف بود که فکر میکنیم  کمی جدی تر پیش می رود …

 

و اما حرف آخر… دیروز شاهد یک رویداد رسانه‌ای بودیم که عطش و شاید هم اشتباه و کمی هم شیطنت یک رسانه ، خبری را منتشر کرد که فلان سهم تجدید دارد البته که در دل کلام آن فرد و صحبت او نیز چنین برداشتی می‌شد اما به هر حال تکذیب سریع و جدی شد و امروز هم  بازار کمی اثر گرفت …

کاری با این ماجرای امروز نداریم و احساس می‌کنیم این عطش خبر زدن جایی هم به ضرر بازار تمام می‌شود اما بحث امروز ما در طرف مقابل و به طور کلی شرکت‌ها و هلدینگ‌ها و ناشرانی هستند که این روزها مخاطب موضوع تجدید قرار گرفتند …

چند باری در مورد این موضوع سربسته و در بسته صحبت کردیم و نوشتیم که بسیاری از آنها شاید در ظاهر فیس حامی سهامدار خرد را گرفته اما در داخل جلسات هیچ اعتقادی به موضوع تجدید ندارند . حقیقت امر  اگر تا دیروز در مورد این موضوع تجدید اندکی تردید داشتیم امروز به قطعیت رسیده‌ایم که اتفاقاً تجدید برای این دست شرکت‌ها لازم است…  اگر بهانه آنها بحث‌های حسابرسی و مالیات است که آنها برطرف می‌شود . و امروز همین موضوع در جلسه بیان خواهد شد اما ماجرا می‌دانید کجاست ؟!  بحث این است که این شرکت‌ها با مدیرانی نالایق و ناکارآمد که هر چند سال یکبار با تغییر دولت تغییر می‌کنند از شفاف شدن صورت‌های مالی و وضعیت بنیادی واهمه دارند…  چرا که شفافیت  بی‌تدبیری و عملکرد ضعیف آنها را نشان می‌دهد و الا هر مدیری که از عملکرد خود اطمینان داشته باشد با سر به سمت این موضوع می‌دود … بسیاری از آنها از شفاف شدن میزان دارایی که در اختیار آنهاست و سپس قضاوت شدن در مورد سود حاصله از این سطح دارایی واهمه دارند و در نهایت این‌ها همان کسانی هستند که همین چند وقت پیش آزمون ویژه حمایت و دفاع از سهامدار خرد را در مورد نرخ خوراک و قیمت گذاری دستوری و این موارد باختند …  بد هم باختند

در کارنامه آنها یک خط قرمز از این بابت دیده می‌شود و امروز همین افراد ژست شفافیت و اصول و مبنای سهامدار خرد را گرفتند .

بدنه دلسوز بازار ،سازمان بورس و سهامداران خرد باید تکلیف خود را با چنین رویکرد و چنین موضوعی روشن نمایند شترسواری بازی با بازار سرمایه و حرکت در آن دولا دولا نمی‌شود  به وقت تامین مالی سهامدار خرد مهم می شود  به وقت شفافیت نامحرم ! به نظر اعتراض به این رویه واکنش طبیعی و منطقی سهامداران و سازمان بورس  باید باشد که از مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌ها شفافیت در رابطه با عدم انجام این کار را بخواهند نه لزوم انجام این کار لزوم که لزوم است  اگر کسی اقدام به عدم انجام میگیرد  دلایلش را ذکر کند  … به خصوص کسانی که اهل بازار هستند و میدانند چه خبر است و مخالفت میکنند باید تکلیفشان روشن تر باشد !حتما برای دلایل مخالفتشان باید حرف های جدیدی داشته  باشند …

بگذریم و سراغ  بابزار برویم …

امید بانک ها

در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی هستیم تا بانک ها خبرهای قطعی از تجدیدشان ندهند فعلا روندشان نوسانی دنبال می شود

در این گروه وپارس مثبت بود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی ندارد اما پتانسیل تجدید ارزیابی سبب رشد قیمتی خوبی در این سهم شده است وپارسی که تارگت 220 تومانی داشته و ارام ارام به این سطوح خواهد رسید

در نماد بانک تجارت سهم با کف قیمتی 240 و سقف 260 تومان در نوسان است این سهم بانکی به نظر می رسد امسال به سود سازی خوبی دست یابد و در 6 ماهه تلفیقی توان بالایی از سود سازی خود به نمایش گذاشت این سهم بانکی اگر به کف قیمتی 220 تومان اصلاح داشته باشد گزینه ارزنده ای خواهد بود

بانک شهر هم یکی از بالاترین رقم های تجدید ارزیابی را دارد این سهم بانکی به واسطه دارای یهای قابل توجه خود عمدتا دارایی های ملکی در شرایط خوبی به سر می برد وشهری که وضعیت بنیادی خوبی هم داشته و در 6 ماهه هم به واسطه جهش سود عملیاتی و هم سود فروش دارایی ها به سود سازی بالایی رسیده است

در ونوین هم  فروش سهام  خزانه جدی تر می شود و گویا بلوک ها در حال جمع بندی و نهایی شدن است و این هم مهم  است که این  بلوک ها قیمت گذاری و واگذار می شود  . در سوی دیگر به نظر سود وز یانی ونوین  با پی به ای بسیار خوبی معامله می شود

 

ساختمانی های زیر خاکی

در نمادهای ساختمانی سهام این گروه پس از یک استراحت کوتاه به نظر می رسد باز قصد اوج گیری داشته باشند فعلا روند این گروه نوسانی بوده تا بار دیگر به قیمت های جذاب برسند

ثاخت برنامه تجدید ارزیابی را اعلان و قصد افزایش سرمایه از این محل را دارد ثاختی که رشد قیمتی خوبی داشته و به قیمت های بالای 500 هم رسید اما امروز روندش منفی بود سهم حمایت 460 تومانی داشته و شنیده می شود تجدید ارزیابیش رقم بالایی در سطوح 500 درصد خواهد بود

ثتران امروز را مثبت بود و تا قیمت های 920 تومان صعود کرد اما فشار عرضه ها سبب متعادل شدن روند سهم شده و سهم نتوانست از این سهم قیمتی عبور نماید برای ثتران انتظار داریم سهم کمی اصلاح نموده و سپس بار دیگر در مسیر صعود قرار بگیرد

برای ثبهساز این سهم بنیادی و سود ساز گروه هم روندش منفی بود سهم کف های قیمتی 300 و 260 تومانی داشته و به نظر می رسد شرایط خوبی را دنبال کند این سهم ساختمانی تا سطوح 360 تومان تارگت میان مدتی برای صعود دارد

ارامش سرمایه گذاری ها

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند ارامی بودیم این گروه مستعد نوسانات مثبت و رو به بالای خوبی بوده و توان بنیادی بسیار خوبی برای صعود دارند

پترول که صعود خوبی تا قیمت های 220 تومان داشت امروز را متعادل شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با ارزش ان ای وی بالایی همراه است اما به واسطه سود سازی ضعیف خودو زیاندهی شرکت پتروشیمی اصلی زیر مجموعه یعنی پتروشیمی ایلام اصلاح بالایی را تجربه کرد

وبانک که یکی از گزینه های اصلی تجدید ارزیابی می باشد به کف قیمتی 1100 تومان نزدیک شده است سطوح قیمتی 1100 و 1000 تومان سطوح حمایتی سهم و قیمت های 1250 و 1400 تومان اهداف قیمتی این سرمایه گذاری پرپتانسیل محسوب می شوند

صبا تامین امروز بازگشایی شد سهمی که در محدوده 330 تومان ارام گرفت این سهم از نظر بنیادی شرایط خوبی داشته و اهداف قیمتی 460 و 400 تومانی دارد اما باید طی روزهای اتی منتظر ماند و دید سهم با عرضه های سنگین و فشار فروش چه خواهد کرد

چهارگوشه بازار

کفرا به خوبی امروز حمایت شد و نشان داد قصد کاهش قیمتی نداشته و سطوح قیمتی 1250 تومان را حفظ کرده است دو پتانسیل عمده سهم همچنان می تواند سبب یک نوسان مثبت خوب در سهم شود شنیده می شود در دی ماه تجدید ارزیابی شرکت اعلان شده و هیئت کارشناسی در شرکت مستقر شده اند این سهم در صورت عبور از این سد قیمتی فعلی تارگت های 1400 و 1600 تومانی را خواهد داشت

فاذر صف خرید شد سهمی  که به نظر می رسد تا قیمت های 220 تومان بار دیگر پیشروی  نماید شایعات قراردادهای جدید و یک تجدید ارزیابی در سهم وجود دارد فاذری که کف قیمتی 180 تومان را بسته و بین سطوح قیمتی 180 الی 220 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد. در کنار این  سهم  فاراک  را هم  با دید نوسان  زیرنظر داشته  باشید

ذوب سعی دارد قیمت های بالای 460 تومان تثبیت شود این سهم در صورت عبور از این مقاومت قوی مهمان سطوح قیمتی 500 الی 520 تومانی خواهد بود ذوب را عمدتا به واسطه تجدید ارزیابی خریداری میکنند سهمی که تجدید ارزیابی سنگینش قرار است در دی ماه اعلان شود . امروز حتی شایعاتی از درصد  1300 درصدی هم  شنیده میشد که عدد جالبی بود  .

در گروه دامی ها  زشریف هم  شرایط خوبی را دارد تلیسه هم  جالب است  تلیسه از جمله شرکت هایی است که عملکرد خوبی در بازه ماهانه و فصلی داشته است. این شرکت در آبان‌ماه 73 میلیارد تومان درآمد کسب کرد و جمع فروش 8ماهه را به 570 میلیارد تومان رساند. تلیسه در تابستان نیز رشد خوب سود آوری را تجربه کرد و به ازای هر سهم 21 تومان شناسایی کرد، در حالی که این رقم در بهار 7تومان گزارش شده بود. فاصله 36% قیمت سهم از سقف اردیبهشت‌ماه و هدف کوتاه مدت 550 تومانی می تواند بر جذابیت سهم اضافه کند، سهمی که از منظر نموداری پتانسیل رشد قیمتی و یک بازدهی خوب را دارد.زفجر و سیمرغ هم خوب بودند . در مورد  این دو  سهم  سیمرغ به واسطه گران  شدن  تخم مرغ وشرایط بازار میتواند مورد توجه  باشد در سوی دیگر زفجر هم  با دید قراردادها و فروش پسته و وضعیت عملیاتیو پی به ای مورد توجه است در هردو سهم  شرایط بنیادی خوبی حاکم است و با دید هم  بنیادی هم نوسان داشتن  انها توصیه می شود و جذاب است

به نظر گزارش پالایشی ها گزارش بدی نمی شود و با این  تحرکات نفت دوباره بهبود را داریم احساس میکنیم  بد نست در منفی این روزها کمی شتران  شپنا و یا پالایش را در پرتفوی داشت و کمی صبر کرد این  3 نماد  در بین  گروه  شرایط خاص ترو ویژه تری دارند  .

در گروه پالایشی به نظر شتران خوب است  از نظر نموداری شتران در یک کانال بلند مدت صعودی قرار دارد و اخیرا به کف کانال واکنش مثبتی نشان داده و مقداری رشد کرده است.در روز گذشته شتران صدرنشین ورود پول حقیقی بود و حجم خیلی خوبی خورد و می توان انتظار داشت که بعد از رشد گروه های دیگر، گروه پالایشی به خصوص شتران و شپنا هم مورد توجه بازار قرار بگیرند.سهم در حال حاضر مقاومت 480 تومان را پیش روی خود دارد.سهم در شش ماهه به ازای هر سهم 41 تومان سود داشته است و برآورد می شود در پایان سال مالی بین 90 الی 100 تومان سود.

در خودرویی ها شرایط خوبی را داریم و به نظر حرف های خوبی را به زودی می شنویم   . این  روزها  واگذاری خودرو خساپاست که حتی رئیس جمهور به  صراحت  به ایران خودرو اشاره کرده است  . به نظر کروز میتواند  سریعتر وارد این بازی شود و بد نیست  خودرو  را  با دید نوسان  زیرنظر بگیرید حتی به نظر خکرمان هم کم کم وارد  بازی خساپا می شود  . به نظر شرایط خوبی را در این دو سهم خواهیم  داشت و حتی وساپا ورنا هم  بهتر می شوند  . در این گروه منفی های خودرو خساپا جذاب است  .

خدیزل از خرداد ماه تاکنون با 30 درصد کاهش قیمت مواجه شده که جزو نمادهایی است که هنوز افت قیمت خود را جبران نکرده و با خبر فروش محصولات خود در بورس کالا میتواند جان دوباره بگیرد.
سهم در فصل اول به سود 324 ریالی و در فصل دوم به سود 166 ریالی رسیده که بهتر ازتحلیل ها ظاهر شده. برای بازه سالانه اگر خدیزل سود 80 تومانی را شناسایی کند، pe نماد به عدد 5 میرسد و اکر بتواند 6 ماهه دوم بهتری داشته باشد میتواند pe خود را به عدد 3 برساند !

در گرو پتروشیمی هم  شرایط خوب است  شپدیس و زاگرس هم جاب اند . شپدیس بالاخره  گزارش 12ماهه  را گذاشت تحقق ۳۶۷۰۵ ریال در گزارش ۱۲ماهه که عدد خوبی است و میتواند موجب اقبال  به این سهم  شود هم  برای شپدیس هم  زاگرس خبرهای خوبی منتشر شده که نرخ نیما مهم ترین ان است . در سوی دیگر شبصیر هم  در این  قیمت ها و با این شرایط سهم خوبی است  . پترول هم  با دید نوسان میتواند  گزینه جالبی برای بازار باشد

اما در پارسان  با این  سود پردیس تقسیم  سود احتمالی 3000 تومانی میتواند  چیزی حوالی 7500 ریال  سود برای پارسان داشته  باشد از همین رو  خرید خود پارسان را هم  توصیه میکنیم و بد نیست تاپیکو هم  روزهای گذشته  گفتیم  با خبرهای ستاره میتواند  جالب باشد

در مورد حفاری هم  بد نیست زیرنظر باشد سهم  گزارش 6ماهه تلفیقی حسابرسی شده و داد و به نظر میرسد  تحقق 1800 1600  ریال سود برای حفاری سخت نیست  یکی از گزینه های مورد  توجه و نوسانی بازر است و کمی اصلاح کند  قابلیت های نوسانی خوب و خاصی را میتواند  داشته  باشد

یکی از سهم های خاص بازار که در گزارش این ماه میتواند تکلیف 9ماهه را روشن کنید معتقدیم حسینا  جز سهم های میان مدتی خوب بازار بوده و در منفی این  روزها می تواند مورد توجه  بازار باشد  . با دید کمی صبر حسینا را زیرنظر داشته  باشید  .

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم