گزارش بازارامروزدوشنبه 27 آذر 1402
نجات در ارتفاع 2200 !
امروز دوشنبه ای در شکل و شمایل شنبه بازار یک روز خاص و ویژه و طلایی را ثبت کرد. روزی که بعد از مدتی ارامش و دست به دست شدن دوباره با خبرها شاهد چند رویداد مهم بودیم شاخص 2200 را پس گرفت حجم دوباره به 8 هزار نزدیک شد و موج خبرهای مثبت در بازار جولان میداد و همین موضوعات کافی بود تا یک باردیگر بازار امرز در یک روز بسیار خاص و حساس بتواند نظرها و نگاه ها را به خود جلب نماید .ارزش کل معاملات امروز بازار 273.612 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 8161 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. البته که بازار اخر وقت زیرفشار عرضه ها قرار داشت ولی این موضوع کاملا طبیعی است که بازار در چنین روزها و چنین هیجاناتی این طور رفتار کرده و کمی فشار خرید فروکش نماید.
البته امروز نقش صندوق های اهرمی در بازار هم جالب بود که سعی میکنیم در روزهای اتی درمورد این موضوع صحبت کنیم ولی روزهای اتی همی ورود پول به این صندوق ها میتوانند تا حدودی در کف گیری بازار موثر باشند . و نکته دیگر شاید فردا بازار کمی زیربارفشار فروش بیشتری باشد ولی این موجی که اغاز شده خیلی جای نگرانی ندارد مگر در صورت وقوع احتمالا خاص که در مورد آن امروز کمی بیشتر صحبت میکنیم . اما به طور کلی جو روانی بازار باردیگر برای مسیر رشد اماده شده و یک پله جدید را ممکن است در بازار شاهد باشیم و اتفاقا ذکر این نکته لازم است که بیان کنیم که هنوز پول بیرون بازار وارد بازار نشده و هنوز خیلی از همین بچه های خود بازاردر مورد روند ایجاد شده مردد هستند !
بازار جلوی چشم برخی فعالانش 30تا40% در برخی نماد ها بازدهی داده و آنها هنوز در روند ایجا شده تردید دارند ! و هنوز با چراغ قوه دنبال پی به ای 4 و5 بازار میگردند ! البته لازم به ذکر است که در ابان هم دنبال پی به ای زیر 3 می گشتند و هنوز فراموش نکردیم که در کف تاریخی بازار بخش عمده ای از مدیران دارایی و صندوق ها پیشنهاد فروش سهم و خرید فیکس ودرامد ثابت را میدادند !! بگذریم هر چند زمان که بگذرد قطعا این عملکرد تاریخی را رها نخواهیم کرد … چرا که طی این سال ها 2 3 باری در کارنامه بسیاری این دست اظهارنظرها و عملکرد ها ثبت شده و همه از آن به راحتی گذشته اند …
اما در بازار چه خبر بود … امروز هم بازار ارام و اهسته آغاز کرد ولی دوباره موج خبرهای ریزو درشت و به خصوص حرکت خاص گروه بانک و خبرهای این گروه کمک شایانی به بازار کرد و هوا را به طور کلی دلپذیر کرد و گل از باغ بردمید !
امروز در یک روز میان هفته که شبیه شنبهها بود بازار را در حالی آغاز کردیم که تحولات چند مرحلهای را در بازار شاهد بودیم و آن هم این بود که بار دیگر خبرهای ریز و درشت متفاوتی برای کمک و حرکت بازار رسید و اوضاع را تغییر داد اخباری که این روزها در جهت تجدید ارائه میشود و نمره قبولی حرکت بازار را گرفته است و البته تغییرات متفاوت و مهمی را در این موضوع نشان میدهد اگر به خاطر داشته باشید چند روز قبل از چراغ سبز دولت برای موضوع تجدید صحبت کردیم که این روزها رد پای آن در اخبار و اتفاقات بیشتر به چشم میآید . امروز یک خبر مالیاتی و احتمالا فردا جلسه وزیر و موضوع حسابرسی نشانه هایی ازاین ماجرا هستند و البته این را هم بگوییم هنوز از چراغ سبز دوم که بسته به تحولات و اتفاقات و رویدادهای ناشران است خبری نیست که شاید جلسه امروز یا فردا بتواند در این موضوع موثر باشد
اما جالب است که همچنان برخی با دیده تردید به این حجم سلسله اخبار و اتفاقات نگاه کرده و آن را خبر درمانی میدانند ببینید شاید نحوه انتشار و هدایت اخبار در بازار تا حدودی مدیریت شده باشد اما انتشار این اخبار حداقل یک چیز را نشان میدهد که باید از آن به عنوان یک عامل مثبت استقبال کرد که شاید حاکمیت تاکید میکنیم شاید حاکمیت و باز هم تاکید میکنیم امیدواریم و شاید حاکمیت سر عقل آمده باشد و به این نتیجه رسیده باشد که حرکت و کمک به بازار سرمایه میتواند در تامین مالی و بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشد و در اولین گام تجدید را انتخاب کرده چرا که هزینه عجیب و غریب اضافی بر خزانه متحمل نمیکند… سعی کردیم تحلیل را بسیار ساده و روان بیان کنیم چون همانقدر هم ساده نگاه میکنند . از همین روست که اخبار ادامهدار به بازار میرسد یعنی شاهدیم که سلسله اتفاقات و رویدادها پشت سر هم رخ داد و برای بازار اتفاق میافتد پس نمیتوان گفت این موضوع کیک است و واقعی نیست اما همچنان روی نظر خود ایستادهایم که تجدید یک محرک برای بازار بوده و سایر عوامل دیگر ارزندگی او را هدایت میکند. البته این روزها در حال حاضر ناشران هم در موضوع تجدید متفاوت عمل میکنند و هوشمندی خاصی در برخی ازانها دیده می شود. هر یک از این ناشران که به موضوع تجدید نزدیکتر باشند واکنش بازار و سهامداران متفاوتتر خواهد بود به عنوان نمونه به شرکتهایی نظیر اخابر و رمپنا و حکشتی یا برخی نمونههای دیگر دقت کنید هر چه این شرکتها واقعیتها و شرایط دقیقتری از تجدید را ترسیم کردند بازار اقبال بیشتری به آن نشان داد.
مهم برای بازار این است که جریان پول بتواند مسیر درست برخی رویدادها و اتفاقات را تشخیص داده و به موقع و دقیق تصمیمگیری کند و دوباره به مانند سنوات قبل در میانه و اواسط مسیر بازار به فکر اعتبار و اهرم بدهی نباشد…
در کنار تجدید که محرک ماجرا شده قطعاً دو مسیر از جریان درست ارزندگی را میتوان یکی در موضوع دلار نیما جستجو کرد و دیگری در گزارش شرکتها که قبلتر در مورد آنها صحبت کرده بودیم اما در حال حاضر با توجه به شرایط به نظر تحولات این دو موضوع نیز با موضوع تجدید همراه شده و میتواند سینرژی خوبی برای کلیت بازار رقم بزند
البته این ماجرا یک نقطه حساس و یک باگ جدی دارد و آن هم این است که اگر به هر دلیلی شرکتها تن به چنین تحولات و اتفاقات تجدیدی ندهند آن وقت دو عامل دیگر یعنی گزارش و وضعیت دلار باید آنقدر متفاوت و خاص رفتار کرده باشند که فضای بازار را به خوبی و به درستی تحت تاثیر قرار دهد و از حس سرخوردگی این ماجرا ریزش عمیقی را تجربه نکند.
و اما حرف آخر یک بار در مورد موضوع شگستر و تامین مالی صحبت کردهایم روزهای گذشته شاهد بازدید برخی از فعالین بازار سرمایه از این مجموعه بودیم و چند بار تاکید شد با منابع ناشی از تامین مالی صورت گرفته از بازار سرمایه این پروژه راه اندازی شده است… فقط خواستیم همین را بگوییم که درد و بلای بازار سرمایه بخورد توی سر این ۴ جاهل اقتصادی که مسیری غیر از مسیر بازار سرمایه را برای این اقتصاد ورشکست شده و شکست خورده پیشنهاد میدهند که راهش یا از سیستم ناکارآمد بانکی ما میگذرد که مطالبات مشکوک الوصول تحولات دیگر آن سر به فلک میزند و یا ارزهای ترجیحی را نشان میدهد که همه در پی رانت و فساد گسترده در صف ایستاده اند
و چه حیف که چپهایی که هیچ چیز نفهمیدند و هنوز هم چیزی نمیفهمند و چه افرادی که با شعارهای پوپولیستی مسیر سرمایهگذاری در این کشور را مختل کردند و امروز باید برای یک امر بدیهی و یک اتفاق این چنینی خوشحال باشیم. نمیدانیم کی سر عقل میآیند و فرمان به نفع عقلانیت میچرخد اما هرچه زودتر نفع مردم و اقتصاد و این مملکت بیشتر خواهد بود
با ندانم کاری سیاستگذاران از ۴۰ سال گذشته تاکنون چیزی جز شعار نصیب سفرههای مردم نشده و جریان پول نقدینگی ایجاد شده در بازارهای غیر مولد نظیر مسکن و ماشین و سکه و طلا میچرخید و چه بسا با جریان پول این بازارها میشد چند صد شگستر و چند صد هزار شغل ایجاد کرد و چه حیف که هیچ چیز بر مدار عقلانیت پیش نمیرود… حداقل این نمونه یا نمونههای موفق اخیر دیگر را کمی بیشتر مطالعه کنید تا از کارکردهای بازار سرمایه مطلع باشید و زمان اظهار نظر و سیاست گذاری کمی عاقلانهتر رفتار کنید…
بگذریم وسراغ بازار برویم …
بانک های تجدیدی
در نمادهای بانکی خبر تجدید ارزیابی در سهام بانک ها سبب شده تا نمادهای بانکی بار دیگر با اقبال و امروز شاهد صدر نشینی ان ها باشیم
در بانک تجارت سهم به صف خرید پیوست سهمی که صورت های مالی 6 ماهه تلفیقی بسیار خوبی هم منتشر کرده وتجارت تا قیمت های 260 تومان و سپس در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 300 تومان هم جای صعود خواهد داشت.در این گروه وتجارت هم کنفرانس را زد و اوهم با کمی تاخیر روی تجدید تاکید دارد وتجارت بنیادی بدی هم نداشته و از نظر موارد دیگر هم ارزنده است
وپارس به سمت قیمت های 200 تومان روانه شده است شنیده می شود این بانک در صدر جدول تجدیدی ها بوده و تجدید ارزیابی خوبی دارد مشخص شدن درصد تجدید ارزیابی می تواند کمک زیادی به رشد سهم نماید
ونوین هم رنج خوبی شده و تا صف خرید پیش رفت سهمی که کف قیمتی 560 تومانی قرار داشته و در این سطوح نوسانات ارامی داشت اما به یکباره امروز با رنج مثبت قوی همراه شد سهمی که تا قیمت های 620 الی 650 تومان جای صعود داشته و توامندی های بنیادی قوی دارد
با دید نوسان های مقطعی سامان را هم زیرنظر داشته باشید و میتواند جالب باشد
ونوین هم شرایط خوبی را دارد و امروز صف بود گزارش خوب 6 ماهه تلفیقی یک اثر تعدیلی مثبت را نیز ثبت میکند شرکت توضیح داده است که با وصول مطالبات مبلغ 1.297میلیارد ریال از ذخایر بانک (1.240 میلیارد ریال از بابت مطالبات از شرکت هفت الماس و 57 میلیارد ریال بابت مطالبات از شرکت استیل البرز ) برگشت میخورد و 40 ریال به زودی ونوین اضافه می شود . به نظر خبرخوبی برای ونوین است .
جهش سرمایه گذاری ها
امروز بازار برخی سرمایه گذاری داغ بوده و سهام این گروه هم با جو مثبت بازار در روند خوبی قرار گرفتند
در وسپهر شاهد رسیدن سهم به صف خرید بودیم باز بحث عرضه توسعه نیشکر در این سهم داغ شده و از طرف دیگر شایعاتی نیز در خصوص افزایش سرمایه سنگین 700 تا 800 از تجدید ارزیابی دارد این سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 560 و 620 تومانی در حرکت می باشد
تاپیکو هم با روند مثبت از سد قیمت های 1800 تومانی عبور و به سمت قیمت های 2000 تومان روانه شده است سهم تا سطوح 2200 الی 2400 تومان هم جای رشد داشته و شنیده می شود امسال هم سودش و هم احتمال تجدید ارزیابی خوبی از طریق شرکت زیر مجموعه اصلی یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در انتظار سهم است
سرمایه گذاری بهمن بازگشایی خوبی داشت سهمی که به تازگی ملک بافکار را قولنامه کرده و اگر این فروش به ثمر برسد سهم یک سوم مارکت خود سود شناسایی خواهد کرد وبهمنی که تا قیمت های 600 الی 650 تومان جای رشد داشته و فروش این ملک سبب اقبال و صف خرید خوبی در این سهم شده است
پتروشیمی ها و جانی تازه
در نمادهای پتروشیمی هم شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم به خصوص برخی پتروشیمی ها که ازرشد ارام قیمت دلار نیمایی سود خوبی خواهند برد
امروز پتروشیمی شیراز شرایط خوبی را به نمایش گذاشت این سهم پتروشیمی وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با نوسانات خوبی در سطوح 2200 تومان به عنوان کف قیمتی و سطوح 2500 تومان به عنوان سقف خود همراه است
شیران ظاهرا فعلا کنترل شده تا وضعیت معامله بلوکی مشخص شود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال و سال اینده سود سازی خوبی داشته و برای سال اینده شاهد افتتاح طرح توسعه افزایش ظرفیت 2 برابری خود هم خواهد بود فعلا در کوتاه مدت مشخص شدن خریدار احتمالی بلوکش تاثیرات بسزایی بر روند سهم خواهد داشت
زاگرس هم خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه از تجدید ارزیالی منتشر کرد سهمی که از دید بنیادی امسال سود خوبی دارد اما پی بر ای فوروارد سهم به شدت بالا و از نظر سود سازی فعلا توجیهی برای رشد قیمتی بالا ندارد سهم سطوح 14000 الی 14500 تومان مقاومت قوی دارد
بیمه ای ها رو به بالا
در نمادهای بیمه ای هم شاهد اقبال خوبی در برخی نمادهای بنیادی این گروه و شکل گیری روند نوسانی مثبت بودیم
بیمه دانا از کف قیمتی 360 تومانی در روند برگشتی خوبی قرار گرفت این سهم بیمه ای به نظر می رسد تا قیمت های 400 الی 420 تومان جای صعود داشته باشد بیمه دانایی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار است
بیمه کوثر همچنان در قیمت های 320 الی 360 تومان در نوسان است این سهم بیمه ای هم دارایی های خوبی دارد و هم سود سازی بالا اما فعلا ظاهرا در رنج قیمتی 320 الی 360 تومان در نوسان است این سهم بیمه ای اوضاع و احوال خوبی داشته و در صورت شکسته شدن مقاومت 360 تومان تا سطوح 420 تومان رشد خواهد کرد
بیمه اسیا را در کف قیمتی 200 خریداری و در سطوح 220 تومان به فروش می رسانند این سهم بیمه ای هم افزایش سرمایه خوبی داشته و شنیده می شود در نیمه دوم سال با رشد سود سازی خوبی همراه خواهد شد این سهم بیمه ای تارگت 240 الی 260 تومانی را در بازه میان مدت تر دارد
چهارگوشه بازار
ذوب شنیده می شود تجدید ارزیابیش هم نزدیک و هم رقم بالایی است همین امر سبب شده تا این سهم با روند مثبت سعی در تثبیت در سطوح بالای 460 تومان دارد این سهم در صورتی که رقم تجدید بالایی اعلان نماید تا قیمت های 520 و حتی 600 تومان هم جای رشد دارد به عبارتی اینده سهم بسته به این رقم تجدید دارد
دراین گروه چند روزی است فخوز و کاوه بیشتر مورد توجه بازار و بلوک بازی هستند کاوه از نظر فروش در 2ماه گذشته خوب بوده در آبان 30697 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ داخلی ٢٠١,۵٨١,۴٧٩ ریال است مهر با رشد خوب 30145 میلیارد ریال فروش داشت 8 ماهه 246570 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه سال قبل شرکت 154505 میلیارد ریال بود. 6ماهه 1579 و در 3ماهه به سود 843 ریالی رسیده است سهم 2700 و 2800 ریال چشم انداز سود را دارد و در مجموع در نقاط خوبی است . فخوزهم همینطور و هردو شرایط خوبی را ازاین نظر دارند .
مپنا هم شرایط خوبی دارد این شرکت اعلان نموده در حال تجدید ارزیابی شرکت های زیر مجموعه است این هلدینگ انرژی به واسطه دارایی های سنگین و پر ارزش می تواند رقم تجدید بالایی داشته باشد سهم بتواند از سد قیمتی 1600 تومانی عبور نماید مهمان سطوح قیمتی 1800 الی 2000 تومانی خواهد شد. امروز خبری منتشر شد که یک مقام مسئول در گروه مپنا از آغاز فرآیند تجدید ارزیابی دارایی ها در زیرمجموعه های این گروه از جمله «ومپنا» و «بمپنا» و «پرند» خبر داد.خلیل بهبهانی عضو هیات مدیره گروه مپنا در گفت و گو با خبرنگار بورس۲۴ افزود: هلدینگ نیروگاهی مپنا در حال تجدید ارزیابی دارایی است و همین فرآیند را برای دارایی های نیروگاهیمان هم انجام میشود.وی گفت: هلدینگ نیروگاهی مپنا با نماد «ومپنا» به زودی در بورس پذیرش و عرضه عرضه خواهد شد.بهبهانی گفت: مدتی است که موضوع تجدید ارزیابی در شرکت های زیر مجموعه آغاز شده است، نیروگاه پرند ارزیابی شده است و در شرکت برق عسلویه هم این موضوع وجود دارد.
در نماد کفرا سهم با روند نوسانی ارامی سطوح 1250 تومان را حفظ کرده است سهم شایعات تجدید ارزیابی را در پیش رو دارد و هم عرضه شرکت طلای زیر مجموعه که مالکیت 10 درصدیش را در اختیار دارد در صورت وقوع یکی از این تحولات سهم تا قیمت های 1400 و 1800 تومان جای صعود خواهد داشت
در گروه سنگ آهن کزغال هم شرایط خوبی را دارد کطبس در آبانماه موفق به فروش 52 میلیارد تومان محصول شد که نسبت به ماه گذشته رشد 16 درصدی داشته است. این در حالیست که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 10 درصد بیشتر بوده است. شرکتی که در مسیر افزایش سرمایه 148 درصدی از محلول سود انباشته است و بعید نیست بعد از این افزایش سرمایه، از برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها از پهنه های عظیم معدنی خود که تاکنون از این محل اقدامی نکرده است رونمایی کند. از منظر نموداری، منفی های سهم با هدف اول 2300 تومانی گزینه جذابی است.
به نظر در بین قطعاتی ها خکار بد نست شرکت تصمیم به افزایش سرمایه 45 درصدی از محل انباشته دارد که میتواند خبری مثبت برای نماد محسوب شود.
خکار در فصل دوم عملکرد خوبی در سودسازی داشته و در 6 ماهه به سود 323 ریالی رسیده و این در حالی است که در بازه سالانه احتمالا به eps 1000 ریالی برسد که با احتساب قیمت های فعلی pe نماد به رقم 4 میرسد که نشان از ارزندگی سهم دارد.
با توجه به روند نموداری، قیمت های حوالی 420 تومان را حمایت خوبی برای خکار در نظر گرفت که با قیمت های فعلی حدود 6 – 7 درصد فاصله دارد.
در بین سیمانی ها سغدیر در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده به سود ۱۳۱۸ ریالی رسیده است و به نظر 1200 ریال تقسیم کند و با دید میان مدت و چشم انداز 2000 ریال سود سال بعد قیمت در نقاط خوبی است و شرایط خوبی را دارد
در بین سرمایه گذاری ها پترول امروز خوب بود و صف شذ . سهم در طی این مدت حجم زیادی را معامله کرده و پرحجم بوده است و بد نیست زیرنظر باشد به خصوص بادید نوسان گیری همیشه یکی از سهم های مورد توجه بازار بوده است در حال حاضر نیز با دید نوسان توصیه می شود در منفی ها کمی سهم بیشتر زیرنظر باشد .
پکرمان هم واقعا خوب بود و میتواند دراین گروه جالب باشد برخی معتقدند پکرمان امسال 7000ریال و سال بعد 9000 ریال سود را خواهد داشت و اتفاق مهم و بزرگی برای سهم است . به نظر کرمان شرایط خوبی را میتواند در بین گروه لاسصتیک رقم زده و ازدید بنیادی دراین قیمت ها یکی از منطقی ترین اعضای گروه است در صورتی که کمی قیمت اصلاح کند باردیگر گزینه جذابی می شود
سراخر سراغ گروه پالایش برویم … به نظر این گروه کمی از بازار عقب مانده و میتواند کمی در بازر جولان دهد به نظر بد نیست این گروه زیرنظر باشد .


