گزارش بازارامروزچهارشنبه 22آذر 1402
تب سرد تجدید !
بازار امروز را در حالی پیش بردیم که در یک چهارشنبه متفاوت از نظر ساختار هفتگی قرار داریم و با توجه تعطیلی پیش رو طبیعی بود که امروز تعداد تماشاچیان بازار و کسانی که صبر دارند و صبر کردند بیشتر باشد و البته ذکر نکته ضروری است که در چهره معاملات این روزها جدال بین دو دیدگاه و دو تفکر که یکی فضای تجدید و بازار را منطقی و مناسب میبیند و استراحتها و دست به دست شدنهای فعلی را نیز طبیعی و دیدگاه دیگر اینکه این حرکت اخیر را یک موج موقت دانسته و همچنان بر مدار بدبینی به بازار و بر طبل نامیدی میکوبد… البته اواخر بازار کمی این سهم ها با فشار بیشتری فروش رفت ولی معاملات یک ساعت اخر صندوق های اهرمی کمی همه را امیدوارتر کرد
این دو دیدگاه در این مدت در بازار مدام در حال جدال بودند و البته ما هم معتقدیم گروه اول امیدوارانه پیش رفته و به زودی احتمالاً به خون تازهای در رگ قیام تجدیدیها احتیاج دارد(امیدواریم البته از کم خونی تلف نشود) از همین رو فضای هفته بعد را میتوان تحت تاثیر این گونه اخبار دید.
البته یک نکته دیگر را هم بگوییم همیشه بدبین بودن به بازار و نگاه بدبینانه داشتن راحتترین کار است اما دقت کنید همین مدت اخیر یعنی از آبان تا به امروز بازار بازدهیهای خوبی را داده که بدبینها فقط تماشاچی بازار بوده و به رویداده های ریز و درشت غر زدند اما در مجموع شنیدن نظرات این افراد برای تعدیل حرکتهای انفجاری خالی از لطف نیست
بازار در نبود خبرهای خاص و عاملی برای کنده شدن از این شرایط به یک محرک قوی نیاز داشت که تجدید بهانه خوبی برای این ماجرا شد البته بستر ارزندگی سهمها نیز در این موضوع موثر بود اما در هر صورت در حال حاضر تجدید به حاشیه رفته و بازار و پولی که در آن جریان داشت همچنان امیدوارانه پیش میرود
در چنین شرایطی دو حالت پیش روی بازار است یا واقعاً این موج تجدید یک جو روانی و به قول برخی رویداد فیک موقتی بوده که آتش آن فرو نشست و عطش خرید را کاهش داد که در این صورت بازار دوباره وارد یک چرخه سکون و سکوت شده و برای حرکت دوباره به دنبال عوامل دیگر میگردد یا سناریوی دوم …
و حالت دوم چیزی است که معتقدیم خواسته یا ناخواسته مدیریت شده یا نشده این را نشان میدهد که بازار احتمالاً در این محدوده و در این چند روز که پشت سر گذاشتیم دست به دست شده و خود را حفظ کرده و برای یک حرکت مجدد و موج جدید آماده میشود برخی که به این سناریو معتقدند فکتهای تحلیلی آن را بر سه اصل استوار میدانند اصل اول که اگر تجدید موضوع فیکی بود شرکتها در کنفرانسها و مصاحبهها آن را بیان نمیکردند پس تجدید رویدادی واقعی اما برای اجرایی شدن به تحولات جدیتری نیاز است
اصل دوم و رویداد دوم در حجم معاملات است آنها معتقدند حجم معاملات از آن تب و تاب و هیجان افتاده اما ایستادگی آن در مرز ۵۰۰۰ نشان دهنده این است که همچنان جریان پول امیدوارانه و یا شاید هم با دیتای داخلی و درونی بازار را دنبال میکند و اصل سوم به بازار بلوک و بازی حقوقیها باز میگردد طی چند روز گذشته بازار بلوکها داغ داغ بود و این نشان دهنده این است که جریان سود برگشتی از مجامع شرکتها به دل حقوقیها رفته و آنها را برای خرید در بازار امیدوار نگه داشته و حتی ترغیب میکند و بسیاری معتقدند اگر تب این ماجرا موقتی بود آنها به مانند سنوات گذشته فقط نظارهگر بازار میشدند این فعالیت و حرکت آنها در بازار خود نشانه مهمی بر امیدوار بودن آنها و ادامه روند منطقی از رشدی منطقی ست
گذر زمان همه چیز را نشان خواهد داد اما احساس میکنیم موضوع تجدید به یک پیشران خبری دیگر و یک فشار قوی دیگر نیاز دارد که بتواند این تعادل و بی رمقی و سکون فعلی را بر هم بزند به رویدادهای هفته بعد باید بیشتر توجه کرد که احتمالاً میتواند روزهای متفاوتتری را برای بازار رقم بزند هفتهای که آخر پاییز خواهد شد و وقت شمردن جوجههایی است که ابتدای فصل امیدوارانه به آنها نگاه میکردیم
اما سراغ دو موضوعی برویم که این روزها دوباره مورد توجه قرار گرفته اولی بحث بودجه است بودجه دیروز در مجلس برگشت خورد رویداد غیرمنتظرهای که بسیاری آن را مرتبط با بحث یهای سیاسی و انتخابات پیش رو میدانند نمایندگان میخواهند خودی نشان دهند و اعداد بودجه را در مورد حقوق بازنشستگان و یا سایر هزینهها تغییر دهند از آن سو دولت سفت و سخت ایستاده و هر تغییری را غیرمنطقی میداند . اینکه یک بودجه انقباضی توسط دولت ارائه شد و حالا رد میشود و مجلس خواستار انبساطیتر شدن آن است خبر بدی برای بازار نیست اما نکته مهم این است که آنها که روی آن صندلی نشستهاند فقط به فکر تمدید یک دوره ۴ ساله دیگر هستند و ممکن است برای شعارهای پوپولیستی خود دوباره برنامه دست کردن در جیب شرکتها را پیش ببرند
این ریسک بزرگ برگشت بودجه است که امیدواریم ناظران و سازمان بورس و حتی خود دولت و وزیر اقتصاد نسبت به این موضوع حساس باشند
بازار یک سال چوب این ندارم کاریها را خورده و امیدواریم دوباره این موارد تکرار نشود اما یک بعد خوشبینی هم این فضا دارد
حرف برخی از نمایندهها نیز درست است که دولت برخی مفروضات بودجه را غیر واقعی در نظر گرفته به عنوان مثال نرخ تسعیر ارز و یا بحث مالیات که ابعاد آن مشخص نیست. درمورد مالیات مفصلصحبت کردیم و باز هم صحبت خواهیم کرد اما در مورد نرخ تسعیر به نظر تمام شواهد و قرائن نشان میدهد آنچه به سود همه خواهد بود این است که نرخ ارز به سمت واقعی شدن پیش برود
این موضوع نرخ ارز از زمان تحریمها تا به امروز وجود داشته نگاهی به عملکرد دولت ها داشته باشید سفره مردم هر روز خالیتر، تورم بیشتر و البته جیب برخی هر روز پرتر و پرتر و پرتر میشود
در واقع نرخ ارز ترجیحی بهانهای برای تاراج ثروت عمومی این مملکت به سود عده خاص است که بهانه آن سفره مردم و کنترل تورم است اما در اصل سفره دیگران را رنگین کرده
به نظر اگر بود جه در اولین گام در نرخ ارز به سمت واقعی شدن حرکت کند سیگنال مهم و قوی را برای بازار صادر کرده که وقتی منطق اقتصادی صحیح پیش میرود و اجرا میشود حس خوبی به بازار منتقل شده و فضای مناسبی را رقم میزند
پس موضوع بودجه اگر در نهایت منجر به اصلاحات مفروضات اولیه بودجه به خصوص نرخ ارز شود اتفاقاً رویداد خوب و مناسبی برای بازار خواهد بود اما تغییر برخی سرفصلها و درآمدها که سال گذشته نیز فشار بر شرکتها را بیشتر کرد چه با اسم مالیات چه عوارض و چه سایر درآمدها نقطه تاریک و تلخ برگشت بودجه خواهد بود. سعی میکنیم هفتههای آتی در مورد بودجه باز هم صحبت کنیم اما موضوع دوم و آخر بحث گاز است…
اینکه زمستان سختی را نداشتیم نمیدانیم بگوییم لطف بوده یا عذاب اما با بعد تحلیلی آن اگر بخواهیم مواجه باشیم به نظر ریسک قطعی گاز سالهای گذشته از مهر و آبان گریبان بازار را میگرفت…شد آدر و شد دی … و هنوز قطعی های عجیبی را نمیشنویم و تازه یکی دو پتروشیمی ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرف را کاهش دادهاند به نظر این موضوعی بود که تحلیلگران وزن بالایی در محاسبات سود و زیانی میدادند که به نظر امسال شدت آن با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی کمتر بوده و این موضوع باید خود را به نوعی در گزارشهای فروش و سود و زیان شرکتها نشان دهد
البته که امیدواریم شاهد بارشها و هدیههای آسمانی باشیم اما در هر صورت بعد تحلیلی این ماجرا در حال حاضر برای بازار مهمتر است
البته این موضوع نقصان و بیعرضگی ما در موضوع گاز را نمیپوشاند امسال خدا به ما رحم کرد و هوا اینطور است. هیچ سرمایه گذاری در این حوزه صورت نگرفته و سالهای بعد این ریسک همچنان روی سر بازار خواهد بود
ساختمانی ها در دو مسیر
در نمادهای ساختمانی برخی نمادهای این گروه با روند مثبت و برخی دیگرمهمان اصلاح قیمتی بودند
در این گروه ثاخت تا استانه صف خرید پیش رفت شنیده می شود سهم افزایش سرمایه 800 درصدی از تجدید ارزیابی دارایی های خود را به زودی رونمایی خواهد کرد ثاخت دارایی های سنگینی داشته و می تواند چنین افزایش سرمایه ای داشته باشد سهمی که در صورت صحت این خبر یک رشد خوبی را تجربه خواهد کرد
ثتران به قیمت های 860 تومان برگشت سهم اگر کمی بیشتر اصلاح و به سطوح 800 الی 820 تومان برسد می تواند سهم نوسانی خوبی با تارگت 900 تومان باشد ثترانی که همچنان در انتظار مشخص شدن رای دادگاه زمین های خود می باشد
ثامید هم دارایی های خوبی دارد و هم توان سود سازی بالا سهم با روند مثبت در حال کف سازی در قیمت های بالای 240 تومان است سهمی که می تواند در صورت رشد بیشتر ارام ارام به سمت تارگت نهایی 280 تومانی حرکت نماید سهم سود سازی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش دارد
روی خوش دارویی ها
در نمادهای دارویی خبرهای مثبت در خصوص برنامه تجدید ارزیابی در سهام این گروه و دریافت افزایش نرخ های بیشتر باعث شده تا انتظارات از برخی دارویی ها بالا برود
در گروه دارو دفارا را بارها گفتیم بازهم سهم را زیرنظر داشته باشید در سوی دیگ ددام را نیز در نظر بگیرید سهم بدی نیست . آبان 428 میلیارد ریال فروش اشت و 8 ماهه به 5077 میلیارد ریال رسیده
مدت مشابه قبل این عدد 2925 میلیارد ریال بود. در 3ماهه به سود 604 ریالی رسیده 6ماهه هم خوب بود و 1238 ریال سود محقق کرده است
سهم در 3ماهه 963 میلیارد ریال سود عملیاتی و 694 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6ماهه سود عملیاتی 1987 و سود خالص 1423 میلیادر ریال بود سهم 2500 ریال سود هر سهم داشت و شرایط خوبی را دارد
در دشیمی سهم تا استانه صف خرید پیشروی کرد سهمی که در شرایط خوبی از دید بنیادی به سر برده و امسال سود سازی بسیار خوبی دارد اصل سود شرکت در نیمه دوم سال محقق می شود سهمی که فعلا هدف قیمتی 3600 تومانی داشته اما با دید میان مدت تارگتش 4200 تومان است
دجابر ارام ارام به سمت قیمت های 1800 تومان و در صورت عبور از این سطوح هدف 2000 تومانی دارد وضعیت بنیادی بسیار خوبی در انتظار سهم است و از طرف دیگر سهم نوسانات خوبی با کف 1600 و سقف 2000 تومانی می دهد
شفا دارو با شایعات تجدید ارزیابی همراه است از طرف دیگر باز هم وبانک قصد فروش بلوکی سهامش را دارد فعلا تا قطعی شدن این دو پتانسیل سهم روند نوسانی ارامی با کف قیمتی 2200 و 2000 تومانی دارد سهمی که توان رشد تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان را در میان مدت خواهد داشت
دپارس هم بی سرو صدرا خوب پیش می رود و میتواند همچنان مورد توجه بازار باشد
عقب نشینی در سرمایه گذاری ها
در سرمایه گذاری ها جو نه چندان مثبت بازار باعث شد تا سرمایه گذاری ها نیز روندشان متعادل و بعضا منفی باشند
شستا غول سرمایه گذاری ها فعلا تا انتشار خبر مثبتی در قیمت های 125 تومان در نوسان است سهم برای رشد قیمتی مناسب تا سطوح 140 حتی 160 تومان نیاز به خبرهای قوی دارد خبرهایی از جنس تجدید ارزیابی زیر مجموعه ها که بتواند سبب جذب پول در سهم شود
وصندوق حمایتی خوبی می شود سهم سعی دارد تا قیمت های 1800 تومان را شکسته و به سمت قیمت های 2000 تومان روانه شود این روزها حمایت های قوی از سهم شده و مشخص است که جریان های پولی قوی وارد این سهم شده اند
واتی علی رغم اگهی کردن بلوک شیران فعلا روند منفی را دارد سهم رشد قیمتی خوبی پس از افزایش سرمایه و طی 1 ماه از قیمت های 860 تومان تا اینجا داشته و حدود 30 تا 40 درصد بازدهی داده است و برای رشد بیشتر باید در انتظار سرانجام این بلوک ماند
استراحت خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد روند منفی بودیم خودرویی ها فعلا در فاز اصلاح هستند و در کف های قیمتی باز فرصت سازی خواهند کرد
در ایران خودرو سهم به سمت قیمت های 260 تومان باز می گردد دوحمایت قوی 260 و 240 تومانی در انتظار سهم است که قیمت های 240 تومان سطوح کم ریسک تری برای خرید محسوب می شود خودرویی که با خبرهای مثبت باز به سمت سطوح 280 الی 300 تومان باز خواهد گشت
خاور 360 تومانی ریسکی ندارد سهمی که به تازگی خط تولید اتوبوس های برقیش را راه اندازی کرده و باید در گزارش های ماهانه شاهد فروش های خوبی باشیم خاور امسال همچنان توان سود سازی بالا و رشد قیمتی میان مدتی خوبی را دارا می باشد
خزامیا به قیمت های 560 تومان برگشت سهم با افزایش سرمایه ای که از سود انباشته دارد فعلا در قیمت های 560 الی 620 تومان روند نوسانی خود را حفظ خواهد کرد اما انتظار داریم پس از افزایش سرمایه بار دیگر مورد اقبال واقع شود
چهارگوشه بازار
غچین هفته گذشته به واسطه جهش قیمت محصولاتش به خصوص رب گوجه معرفی شد و سهم امروز با صف خرید خوبی همراه شد غچینی که رشد خود را از کف قیمتی 480 تومان اغاز کرد و به سمت تارگت 560 تومانی در حرکت است شنیده می شود از بابت جهش فروش شرکت سود خوبی در صورت های مالی پیش رو محقق می شود
در کفرا سهم دو تحول عمده دارد یکی تجدید ارزیابی که خبرش دیروز منتشر شد و دیگری ارزش گذاری معدن طلای زیر مجموعه که مالکیت 10 درصدی در اختیار کفرا می باشد تاصیکو سهامدار عمده این معدن قرار است عرضه را در بازار سرمایه انجام دهد با این عرضه کفرا هم با تحولات خوبی همراه خواهد شد
ذوب هم امروز با نوسانات مثبت همراه شد کف قیمتی 420 تومان بسته شده و سهم تمایل به رشد قیمتی تا هدف 460 تومان دارد ذوبی که افزایش سرمایه از تجدیدش قرار است تا پایان این ماه اعلان و رقمش مشخص شود
سمگا امروز خوب ظاهر شد
در ثاخت هم بالاخره خبر تجدید رسید پیرو مصوبه شرکت سرمایه گذاری غدیر در خصوص افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها” صرفا سرمایه گذاری های بلند مدت”، موضوع در هیأت مدیره مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. در این راستا مقرر گردید در اسرع وقت نسبت به ارزش گذاری دارایی های مذکور توسط کارشناسان رسمی دادگستری و تهیه گزارش توجیهی اقدام و مراتب به هیأت مدیره ارائه گردد
اخابر در چند روز اخیر کماکان در محدوده صف خرید یکشنبه هفته گذشته معامله می شود و پس از رشد یکماه اخیر انگار بازار دارد این قیمتها را برای اخابر تثبیت می کند. از لحاظ نموداری سهم در موج سوم حرکت جنبشی اخیر قرار دارد و انتظار می رود در موج پنجم ممتد شده و بتواند بازدهی مناسبی رقم بزند.برخی معتقدند کف تجدید اخابر با هر فرمولی کمتر از 1300 درصد نخواهد بود و برخی سقف ان را با ان ای وی 150 همتی همراه 2500 درصد می دانند
کساوه هم شرایط خوبی را دارد . در این سهم با دید کمی بلند مدت تر و شناسایی 11000 ریال سود در سهم میتواند جالب باشد . کساوه را با دید یک سهم بنیادی میان مدتی باید در نظر گرفت اگر دنبال نوسان در این گروه هستید سراغ کحافظ بروید ولی در کل کساوه گزینه میان مدتی با تحولات افزایش سرمایه است .
ونوین از لحاظ معاملاتی در دو ماه اخیر از توجه بازار دور بوده و با عرضه های پی در پی همراه بوده است. مجموعا از ابتدای آبان 20% افت قیمتی داشته و کاملا برعکس روند بازار و حتی سایر بانکی ها حرکت کرده است. احتمال دارد در محدوده های فعلی همین معاملات کم رمق و کم حجم را داشته باشد و در صورت تحرکات حجم میتاند بعنوان گزینه بنیادی مورد توجه قرار بگیرد. احتمال کم رمق بودن معاملات تا انتهای دی و زمان انتشار گزارشات 9ماهه شرکتها وجود دارد. در بازار شایعاتی وجود داردکه بخشودگی جرایم مسکن نهایی شده و اثرات خوببی روی این گروه خواهد داشت
سمگا امروز مثبت بود سمگا از جمله نمادهای نوسانی محسوب میشود که در روزهای گذشته، معاملات خوبی را تجربه کرد و میتوان نشانه های روند صعودی را در آن مدنظر قرار داد.
با توجه به نمودار سهم، اولین هدف سمگا را می توان حوالی 350 تومان در نظر گرفت که با قیمت های فعلی حدود 15 درصد فاصله دارد .
شرکت معمولا در فصل چهارم عمده سود خود را شناسایی میکند و این در حالی است که تحلیل گران برای امسال و سرمایه 2500 میلیارد تومانی سود 650 ریالی را پیش بینی کرده اند.
رنیک در بین پیمانکاری ها جالب است در بازار اگر دنبال گزینه خاص بنیادی و کوچک و پیمانکاری هستید به نظر از بعد ریسک کم رنیک از زیرمجموعه های بنیاد هم با دید جریان سود آوری امسال و سال بعد و هم بعد نوسانی گزینه خوبی است .چیزی که باعث گنگ و بی حرکت بودن سهم شده رفتار سهامداران عمده است که وقتی سهم قصد حرکت را دارد پر عرضه رفتار میکنند. ولی در هر صورت با دید بنیادی و کمی صبر گزینه خوبیست
برخی خبرهای خودرویی را جالب می بینند خساپا دیروز 2 رویداد مهم داشتیم … اول یک بلوک از صندوق توسعه فولاد به کرمان موتور منتقل شد که نشان میدهد قصد خرید در بازار دارد بعد بلوک اگهی شد در قیمت 2900 ریال . احتمالا بلوک مشتری نداشته باشد این که برخی میگوید به چانگان و این حرف ها بفروشند به نظر بیشتر شبیه یک حرف از روی جو باشد . معتقدیم صفحه بازی فعلی نشان میدهد کرمان موتور همچنان خریدار هست و این بلوک برای کنترل قیمت سهم زده شده و احتمالا فیک باشد .بد نیست منفی های سایپا را در بازار خرید داشتن و شرایط خوبی است .به خصوص برای ریسک پذیرها
در قطعه سازی ها دو سهم از نظر حجم و بلوک و اردرها جالب بود یکی ختور و دیگری ناما البته خزر و برخی دیگر را که هر روز صحبت میکنیم ولی در مجموع ختور گزارش بدی نداشت و تلفیقی سهم رو به بهبود است در سوی دیگر ناما نیز به نظر قیمتی جای خوبی رسیده است . خفنر و خزر هم شرایط خوبی را دارند و بد نیست زیر نظر باشند


