گزارش بازارامروزچهارشنبه 15آذر 1402
استراحت بین راهی …
امروز بازار یک روز آرام و کم افت و خیز تر را نسبت به روزهای گذشته تجربه کرد. نه خبر از حجم های سنگین بود و نه خبرهای خاص … برخی بدبین ها به بازار این حرکت امروز را پایانی بر جشن کوتاه چندروزه بازار می دانستند و برخی دیگر این منفی را فرصت امروز برای دست به دستی بین راهی و حجم خوردن در فرایند خاص بازار این روزها میدانند . بسیاری معتقدند بازار انرژی لازم را ندارد ولی برخی دیگر هم درست در نقطه مقابل معتقدند چراغ تجدید که روشن شده نیم سوز نیست و به این اسانی ها خاموش نمی شود … هر چه بود هفته بعد فضا شفاف ترمی شود ولی بازی تجدید بازی موقتی بازار نیست
در هر حال امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که چهارشنبهها معمولاً بازار تن به اصلاح و استراحت میدهد و کمتر در ساید خرید و فروش ظاهر میشود اما چند صباحی است که چهارشنبهها هم حال و هوای شنبهها را دارد این هفته نیز بازار هفته بسیار خاص و خوبی را سپری کرد و با انرژی تجدید بازار شرایط خوبی را لمس میکرد بازار دیروز تحت تاثیر اخبار دنده معکوس ۵ سال به 3سال خوب حرکت کرد و خودروییها را با خود بالا کشید یک نکته را اینجا مطرح کنیم اگر به واقع به این جمعبندی و عقیده رسیدهایم که تجدید برای بازار و شرکتها و سهامداران مفید و مناسب است به نظر رایزنی تمام قد سازمان بورس و سایر نهادها در مجلس برای گنجانده شدن این موضوع حیاتی است
اما این روزها بازار انگار روی دور خوبی از خوش بینی افتاده که دیگر خیلی نیاز به توضیح و تفسیر نیست و فضا خود توضیح دهنده بسیاری از اتفاقات است به نظر میرسد که خواسته یا ناخواسته آگاهانه یا ناآگاهانه استراتژی دستهای سوخته در بازار در حال پیاده شدن است البته که برای آنها که تماشاچی بودند و نقد و فیکس بودن را به هر چیزی ترجیح میدادند این روزها استراتژیهای انواع سوختگی خودنمایی میکند اما در هر صورت این استراتژی دستهای سوخته طی چند هفته گذشته فروشندگان را افراد پشیمان بازار جلوه داده و آنها که فروشنده بازار بودند هر روز که میگذرد دستشان از فروش سوخته و فردا دوباره فکر حضور در بازار هستند البته این سناریوی مدام ادامه نخواهد داشت اما به نظر در حال حاضر این موضوع با جدیت پیش میرود و همین موضوع باعث شده هرچه میگذرد تمایل به فروش برای خروج از بازار کمتر و گردش و جریان پول بازار در حجم بیشتر میشود
امیدواری و جو خوشبینی و خبرهای خوب سلسله وار باعث این اتفاقات شده و این فضا را رقم زده است اما دو موضوع را باید همگان به خاطر داشته باشند همانطور که در بدترین شرایط بازار برخی بدبین بود و دنبال فروش و فاصله گرفتن از بازار، که دیروز کمی در مورد آن صحبت کردیم ،حالا نیز خوشبینی مفرط روال برخی شده و اسمش را هم سنتیمنت بازار گذاشتند !! این آن ماجرا نیست برادر … شما چیزی جز یک رفتار هیجان زده و گله وار ندارید و دو موضوع از این ماجرا برداشت میشود و باید مراقب بود ۱ بی محابا و بیگدار در بازاری که رشد کرده به آب نزنید و به نظر حرکات متهورانه برای چنین شرایطی را باید با احتیاط انجام داد. این حرکات متحورانه و ملق زدنها را باید یک ماه تا ۴۰ روز پیش انجام میدادید نه حالا … نکته ۲ هنوز بخش عمدهای از بازار در فاز ارزندگی از نظر سودآوری و پی به ای قرار دارد پس در کنار اینکه نباید هیجان زده باشیم باید وزن تحلیل و محاسبه سود و چشم انداز سودآوری را دوباره در کانون توجه قرار دهیم و نکته تکمیلی در این بازی این است که شیفت کردن از صنایع و حتی شرکتها در چنین شرایطی تضمین کننده حرکت و بازدهی پورتفوی شماست یعنی به موقع از شرکتهایی که بازدهی خوبی دادند خارج و در شرکتهایی که پتانسیل حرکت دارند وارد شوید . به اندازه شرکتها و اینکه کوچک و بزرگ هستند هم خیلی توجه نکنید ماجرای تجدید اگر تجدید باشد سراغ کوچکترها هم خواهد آمد به نظر از این نقاط به بعد کم کم در کنار تجدید باید تحولات سودآوری بیش از پیش مورد توجه عزیزان باشد .
نکته آخر و یک توصیه بسیار مهم این است که بارها و بارها قبلتر هم تاکید کردیم که نقش سازمان بورس به عنوان آغاز کننده و متولی این جریان باید روشنتر و خاصتر باشد هنوز خبری از کارگروه و میز تجدید نیست و هنوز کدال اطلاع و جریان خاصی را نداشته به نظر اگر بازار احساس کند که همه چیز در سطح خبر است و شرایط واقعی و خبری از تحولات کدال نیست آرام آرام به این دسته از اخبار بیتفاوت میشود پس به نظر موضوع تجدید شرایط و مسائل آن هرچه سریعتر باید خود را در کدال نیز نشان داده و ما این موضوع را در فضای رسمی نیز شاهد باشیم به طور کلی در حال حاضر نقش سازمان بورس به خصوص در واحد ناشران بیشتر ناظر بود و به نظر میتواند نقش کلیدیتری را در این ماجرا ایفا نماید
و اما حرف آخر این روزها همه جا نقل و صحبت تجدید است و اینکه تجدید قرار است شرکتها را درگیر کرده و فضای متفاوتی را رقم بزند. این موضوع موافقان و مخالفان بسیار زیادی را در دل بازار دارد طبق معمول جماعت بورسی هم هیچگاه با هم توافقی روی یک موضوع ندارند و این خاصیت صنف ماست و البته جذابیت بازار هم همین است …
اما بحث ما امروز این است که فارغ از هر موضوعی به نظر بهتر است روی موضوع تجدید اتفاقا نظرات مثبت و منفی بیان شود که ایراد کار کجاست و شرکتها باید سراغ این موضوع بروند یا نروند…
قبل از بیان برخی مطالب یک نکته را در مورد تجدید آن هم از محل تجهیزات و ماشین آلات بیان کنیم که این روزها سر زبانها افتاده است …
یک بار چند ماه قبل در مورد این موضوع صحبت کردیم که صندوهای بازنشستگی و سهامداران حقوقی اجازه چنین موضوعی را به شرکتها نمیدهند چرا که بحران سودآوری عجیبی را برای این صندوقها رقم میزند اما از آن طرف حرف موافقان هم بیراه نیست آنها میگویند با حقوق صاحبان سهام فریز شده در عدد ثابت، وقتی سود خالص مدام افزایش پیدا میکند و بعد تقسیم میشود سیاستگذار با خود میاندیشد که ای وای چه سود خوبی را میبرید و شروع به کشیدن نقشه در مورد زدن جیب شرکت هامیافتد و به جای اینکه اعداد در قالبهای مختلف اعم از انباشته در دل شرکت ذخیره شود و صرف طرح توسعه گردد، جیب خزانه را پر میکند
از سوی دیگر متوجه نمیشویم که عملکرد مدیران هم چگونه است چرا که سطح دارایی که در اختیار دارند عددی ثابت قدیمی و روند سودآوری آنها با توجه به تورم صعودی است.
عین این موضوع را در مورد هلدینگها هم داریم با ذکر خاطره این موضوع را بیان کنیم مدیری زرنگ و زیرک در مجموعه وجود داشت که هر بار با توجه به احاطه به بحثهای حسابداری با بهای تمام شده شرکتهای سرمایهگذاری در زیر مجموعهها بازی میکرد و هر بار در مقایسه با دیگران خود را بالا نشان میداد .یک بار در مقایسه با هم گروههای هلدینگ و یک بار در صنعت و خلاصه هر ماه گزارشهای او با باگهای حسابداری جزو بهترین عملکردها میشد و جالب اینجا بود که او هیچ کاری در آن شرکت نمیکرد و معتقد بود در سیستم فعلی این مملکت کار نکردن از هر کاری بهتر است او دقیقاً از چیزی استفاده میکرد به نام جهل مدیران و صراحتا بیان میکرد که اینها که دور میز نشستهاند اوج دانش حساب و کتابشان فیش حقوقی شان است و از این باگ حسابداری که بخشی از آن در بخش بهای تمام شده بود استفاده میکرد .
به واقع چرا باید شرکتهای سرمایهگذاری این اختلاف را پنهان کنند و آن وقت تازه روشن میشود که این مدیران با دارایی که در اختیار دارند چه بازدهی را کسب کردند. مفهوم roi و roa انجا معنی پیدا میکند.در ثانی هر فروش سرمایه گذاری منجر به خروج پول نمی شود و برای بازار و خود شرکت هم خوب است
اتفاقاً بسیار موافقیم که این اتفاق رخ دهد تا حداقل یکی پیداشود و یک سیلی به صورت این مدیران زده و آنها را از خواب و توهمی که تورم برای آنها به وجود آورده بیدار کنند
به نظر یکی از دلایلی که برخی از هلدینگها با این تجدید مخالفند همین است که بعد از این جریان آنها باید برای حفظ پورتفو بجنگند و برای نشان دادن عملکرد خود که به زحمت به تورم برسد تلاش کنند …
تجدید در عین نکات ریز و درشت و احتمال بروز برخی معایب شفافیت مالی شرکتها را افزایش میدهد و به نوعی امکان مقایسه و تجزیه و تحلیل دقیقتر و قویتر را به بازار میدهد و میتواند تحول مهمی در حوزه گزارش دهی و مقایسه عملکرد و بازدهی مدیران باشد هیچکس نمیخواهد نظری را تحمیل کند اما اگر مدیری یا مجموعهای با این موضوع مخالف است چه خوب که دلایل مخالفت خود را به دور از هرگونه قضاوت و اتفاق منفی بیان نماید شاید نکاتی در دل این جریان وجود داشته باشد که با این دست مخالفتها ابعاد آن روشنتر شود
سرمایه گذاری های خوش اتیه
در نمادهای سرمایه گذاری برخی سهام این گروه با توجه به خبرها و تحولات درونی اقبال بسیار خوبی را تجربه کردند
در وسپهر سهم به واسطه خبر تجدید ارزیابی 600 الی 700 درصدی با صف خرید همراه شد ظاهرا بخش مهمی از این تجدید ارزیابی از بابت توسعه نیشکر است سهم اهداف قیمتی 560 الی 620 تومانی داشته و جز سهام بنیادی است که رشد بالایی را تجربه نکرده است
در نماد واتی سهم امروزتا صف خرید هم پیش رفت حسابی این روزها از سهم حمایت شده و به نظر می رسد همچنان بازار در انتظار اگهی بلوکی سهام شیران توسط واتی است سهمی که به قیمت های خوبی رسیده و فعلا قیمت های تعادلیش سطوح استانه 1200 تومان براورد می شو.د
وبانک با نوسانات ارامی همراه بود این سهم همچنان میل به مثبت شدن داشته و فعلا بالای سهم سطوح 1250 تومان و حمایت مجکم سهم سطوح 1100 تومان ارزیابی می شود وبانکی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و خبر مهمش برنامه تجدید ارزیابی زیر مجموعه ها می باشد
تاپکیو امروز پرخبر بود و انصافا شرایط خوبی را رقم زد . تاپیکو همچنین خوب معامله شده و در حال حاضر در سقف قیمتی خود معامله می شود.
فارس، نوری و مارون سهم های اصلی پورتفوی تاپیکو محسوب شده و تاپیکو با نسبت p/nav بالای 70 درصد در حال معامله است.
سهم اگر با اصلاح قیمتی مواجه شود تا حوالی 1700 تومان کاهش یابد، میتواند نقاط بررسی خوبی را به دست می دهد.
تحلیل گران برای سال 1403 تخمین سود 340 تومانی داشته که با قیمت های فعلی pe آینده نگر شرکت یک رقم کاهش یافته و به بازه 5 می رسد.
بیمه ای های خاص
در نمادهای بیمه ای شاهد روند معاملاتی خوبی بودیم روند خاصی که در برخی بیمه ای های پر پتانسیل تحولات خوبی را ایجاد کرده است
در بیمه کوثر شرایط بنیادی سهم خوب است و میتواند کمی بیشتر مورد توجه باشد
در بیمه آسیا منفی ها فرصت خوبی می باشد سهم 400 درصد تجدید ارزیابی دارد آسیایی که قیمت های 200 تومان به عنوان حمایت و کف قیمتی قوی سهم ارزیابی شده و اوضاع و احوال خوبی دارد در بیمه اسیا انتظار شکل گیری روند صعودی میان مدتی تا رسیدن به قیمت های 260 و در نهایت 300 تومانی را داریم
بیمه ما فعلا روندش در سطوح قیمتی 420 الی 460 تومان نوسانی دنبال می شود سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و از دید بنیادی با صورت های مالی 6 ماهه نشان داد وضعیت بنیادی بسیار خوی دارد این سهم بیمه ای فعلا نوسانات بسیار خوبی می دهد
ساختمانی ها رو به صعود
در نمادهای ساختمانی شاهد روند صعودی خوبی بودیم ساختمانی هایی که بعضا همچنان مورد توجه جریان های پولی قوی قرار دارند
در ثاخت امروز سهم صف خوبی شد اما با فشار عرضه ها به تعادل رسید رشد سهم تا قیمت های نزدیک 500 تومان را شاهد بودیم و همچنان سهم تحت تاثیر شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی قرار دارد سهم دارایی های ارزشمند اما سود سازی خوبی ندارد
ثالوند انگاری روند نوسانی را در سطوح 1400 الی 1600 تومان در پیش گرفته است سهمی که دارایی های ارزشمندی به میزان 2000 تومان به ازای هر سهم داشته و با ارزش ذاتی خود فاصله دارد ثالوند هم می تواند فعلا نوسانات خوبی در سطوح قیمتی عنوان شده بدهد
وساخت هم کف قیمتی 200 تومانی را بسته و فعلا با مقاومت 229 تومانی همراه است این سهم در صورت شکسته شدن سطوح 220 تومان رشد قیمتی خوبی تا سطوح 240 الی 250 تومانی خواهد داشت بیشتر سهم خبر محور بوده و در انتظار اخباری برای رشد می باشد
بانک ها در صف انتظار
در نمادهای بانکی شاهد روند معاملاتی خوبی هستیم بانک هایی که به نظر می رسد در انتظار اجرایی شدن اخبار تجدید ارزیابی خود هستند
وبصادر در این گروه مستعد تجدید خوبی می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و شنیده می شود تجدید ارزیابی بالایی دارد ابتدا بانک قصد افزایش سرمایه از سلب حق تقدم ها و سپس تجدید ارزیابی را دارد این سهم با حمایت 200 تومانی و مقاومت 220 تومانی مواجه می باشد اما در میان مدت اهداف 250 الی 280 تومانی دارد
وپارس در حال برگشت به خانه اول خود است قیمت های 180 تومان حمایت قوی اول سهم و سطوح 165 تومان کف قیمتیش می باشد شاید وپارس جز اولین سهامی باشد که تجدید ارزیابی خود را در گروه بانکی اجرایی و قبل از این وقایع هم وعده این نوع افزایش سرمایه را داده بود
وبملت هم به سطوح قیمتی 460 تومان برگشت زد سهم قرار است تجدید بدهد اما ابتدا قصد دارد تا افزایش سرمایه از سود انباشته را اجرایی و سپس در سال اینده اقدام به تجدید ارزیابی نماید وبملتی که هم سود سازی بالا و هم افزایش سرمایه از سود انباشته دارد
چهارگوشه بازار
امروز حخزر با صف خرید همراه شد بارها و بارها بر این سهم توصیه شده بود و هم قبل از افزایش سرمایه و هم بعد از افزایش سرمایه در رنج قیمتی 1600 تومان این سهم به واسطه وضعیت بنیادی خوب خود معرفی شد حالا سهم به قیمت های 2000 تومان به عنوان هدف اولیه خود رسیده است در صورت شکست این قیمت ها تارگت 2200 الی 2400 تومانی خواهد داشت
در تایرا سهم صف خرید سنگینی شد در 6 ماهه سهم حدود 150 تومان سود تلفیقی داشته و امسال بالای 300 تومان سود تلفیقی و این سود برای سم بسیار جذاب است سهمی که به نظر می رسد به سمت سطوح 1200 تومان حرکت و در بازه میان مدت تارگت های بیشتر در رنج 1500 تومان داشته باشد
افزایش شدید قیمت رب گوجه سبب شده تا غچین مدتی است با نوسانات مثبت همراه شود گزارش های ماهانه هم جهش فروش سنگینی را نشان داده و امسال علاوه بر سود سازی بالا و از دید تکنیکالی هم انتظار یک صعود خوب از سهم می رود سهمی که بازدهی بالایی را در دل خود داشته و با انتشار صورت های 3 ماه اش می تواند اقبال خوبی را شاهد باشد
سشرق با سال مالی منتهی به شهریور ماه، آبان را با فروش خوب ۱۳۷ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت. رشد ۱۶ درصدی درآمد آبان ماه نسبت به ماه گذشته در حالی محقق شده که درآمد آبان ماه نسبت به میانگین ماهانه درآمدی نیز افزایش ۷ درصدی داشته است. محدوده ۱۵۰۰ تومان حمایت خوبی برای سهم است، سهمی که پس از بازگشایی و کمی اصلاح و همچنین داشتن شایعات تجدید می تواند مورد توجه قرار بگیرد. این سهم برای مجمع سالیانهاش که امروز برگزار می شود هم اکنون متوقف است.
در مورد اسیاتک بارها و بارها صحبت شده بود سهم امسال 1500 و سال بعد 2100 2200 ریال سود را دارد و با این مختصات به نظر قیمت منطقی سهم حوالی 15000 ریال میتواند قرار داشته باشد با دید یک سهم خاص بد نیست زیرنظر باشد . البته از 1300 و 1350 به بالا همیشه فروشنده ها دست به جیب و پرقدرت ظاهر شدند
بترانس هم گزارش خوبی را زد . بترانس در آبان ماه به فروش 369 میلیارد تومانی رسید که علاوه بر رشد 87 درصدی به نسبت ماه قبل، در قیاس با میانگین فروش 7ماهه قبل افزایش 18 درصدی داشته است. این شرکت در گزارش شش ماهه تلفیقی حسابرسی شده به سود 25 تومانی رسیده، در حالی که کل سود سال قبل 40 تومان بوده است. از منظر نموداری سهم در محدوده 300 تومان مقاومت دارد و حوالی 250 تومان از حمایت خوبی برخوردار است. خرید در منفی ها و نزدیک به سطوح حمایتی می تواند جذاب باشد، پس بد نیست سهم را در واچ داشت.
امروز بلوک جالبی در خودرویی ها جابجا شد کرمان موتور در سایپا بلوک خرید . موضوع تجدید 5 به 3 همان چیزی بود که مدت ها قبل از سران قوا درخواست شده بود و حالا به نظر شرایط کمی برای اجرا فراهم تراست و اگر این اتفاق رخ دهد و بحث تجدید اغاز شود خودرویی ها بهتر می شوند و خودرو بهتر از خساپا خواهد بود . در سوی دیگر با دید واگذاری و بلوک ها سایپا بهتر است . فعلا هردو قابلیت های خوب یک نوسان مقطعی را دارند .
در این گروه خبهمن را هم واقعا خوب می بینیم و زیر 2000 و2050 ریال سهم قیمت خوبی است
در بحث واگذاری ها کمی ماجرا جدی تر شده و نکته ای که هنو ز خیلی کسی از ان اطلاع ندارد این است که در برنامه هفتم تصویب شده شرکت های تودلی در هر مجموعه ای حق رای ندارند و این یعنی کار خودرو و خساپا سخت می شود و بحث واگذاری جدی تر … البته فعلا از نظر عملیاتی خبری نیست ولی برخی معتقدن موضوع خرید کرمان موتور در خساپا کروز در خودرو همین است و ازاین فرصت استفاده میکنند
امروز کمی پالایشی ها را بهتر خریدند اکثر بازار رشد کرده و این گروه هنوز درجا میزند به نظر بد نیست نیم نگاهی به این گروه داشته باشیم ولی اگر هم پالایشی میخرید خیلی دید کوتاه مدت نباید داشت و با دید میان مدت سهم بخرید با دید این که 2 الی 3 ماه ممکن است درگیر باشید با این دید خرید شپنا شتران بد نیست و میتواند جالب باشد .
در بین هلدینگ ها زمزمه سود پارسان 700 تومانی و غدیر 370 تومانی زیاد شده است . به نظر هم خود شپدیس ازاین خبرو این گزارش جو خوبی را میگیرد و هم با مشخص شدن تقسیم سود آن پارسان وغدیر خوب می شوند به نظر گزارش خوبی بوده و با دید حتی 60% تقسیم سود اتفاقات خوبی برای پارسان رخ میدهد .


