گزارش بازارامروزدوشنبه 13آذر1402
سیزده بدر حجم ها!
امروز بازار یک روز خاص و متفاوت از نظر جریان پول را تجربه کرد و سابقه نداشت که چنین حجمی را بعد ازمدت ها به این شکل شاهد باشیم و این جز همان هنر خلبانی و هدایت هواپیما نیست و نشان میدهد اگر این وسط چاله های هوایی هم دست اندازی را ایجاد کرده و کمی بازار پرعرضه می شود به نظر طبیعت این مسیر است و باید به چشم انداز توجه کرد . صد البته حرکت در مسیر بدون ارزندگی را کسی جذاب نمی بیند ولی در حال حاضر بازار از نظر بنیادی میتواند مولفه های امیدوار کننده ای را داشته باشد
بازار امروز با نزدیک شدن به برخی سطوح مقاومتی و شناسایی سود برخی حقیقی و حقوقی ها کمی پرعرضه ظاهرشد ولی در دو مقطع در بازار امروز عرضه ها تا حدودی جذب شده و بازهم این تیغ تجدید بود که می برید و جریان خوبی در بازار ایجادکرده بود .
بازار امروز بعد از آتش بازی دیروز فضای متفاوتی را تجربه میکرد و نشان داد که میتواند با برخی خبرها و اتفاقات فضای مساعدی برای جذب و جلب نقدینگی را فراهم کند
فعلاً بهانه این موضوع تجدید بوده و خبرهای تجدید ،که رسمی و غیر رسمی راهی بازار میشود و حرکت های قوی جریان پول را رقم زده دست .
اما حتماً باید این موضوع را مورد توجه و بررسی قرار داد که تجدید بدون ارزندگی یک نوسان کوتاه خواهد بود و باید نمادهایی مورد توجه قرار گیرند که این دو عامل را همزمان و همراه با هم داشته باشند. فولاد وبرخی دیگر به این دلیل دیروز صف سنگینی را تشکیل داده که این دو را به همراه دارند
اما بحث فعلی در بازار این است که انرژی تجدید تا کی میتواند بازار را رو به جلو هل دهد و فضای منطقی و مساعدی را رقم بزند در پاسخ به این موضوع باید گفت نحوه مدیریت سازمان به عنوان متولی این ماجرا در تجدید تعیین کننده انرژی بازار و زمان خاص آن است
بارها و بارها از کارگروه و میز تجدید و تصمیمات این چنینی حرف زدیم و گفتیم اگر موضوع فقط به همین جلسات و حرف ها بوده و رها شود ،بازار هم خیلی زود این موضوع را درک کرده و به حال خود رها میشود. پس لازمه این جریان یک برنامه مدون دقیق و خاص است که از نهادهای بالا دست اعم از وزارتخانهها و هیئت دولت آغاز میشود ،به سازمان بورس به عنوان بازوی اجرایی میرسد و در شرکتها پیاده میشود
این انرژی تا وقتی فضای فعلی را پیش میبرد و مدیریت میکند با کمی پستی و بلندی میتواند فضای متفاوتی را برای بازار رقم بزند
اما حالا با فرض اینکه این عقلانیت و اراده و قدرت اجرا وجود داشته باشد بازار چه واکنش و چه اتفاقات و تحولاتی را میتواند پیش روی خود ببیند به نظر هنوز بسیاری از سهامداران و فعالان بازار موضوع تجدید را به عنوان یک موضوع قابل اجرا باور نکردند و تازه دیروز بعد از شفاف سازی فولاد کمی ورق چرخید به نظر مرحله اول باورپذیر شدن این ماجراست که کم کم با مشخص شدن خبرها و ابعاد و اتفاقات مختلف و اظهار نظرها موضوع روشنتر میشود
نکته بعد در سمت خود بازار است
که در تقسیم بندی شرکتها سراغ چه مواردی باید رفت
دیروز به طور خلاصه به آن اشاره کردیم امروز به طور مفصل به آن میپردازیم
در موضوع تجدید یک تقسیم بندی چهاربخشی را داریم که به نظر شرکتها در این بخش طبقهبندی میشوند بخش اول هلدینگها و سرمایهگذاریها هستند که از سرفصل سرمایهگذاری بلند مدت سراغ افزایش سرمایه رفته و آن را عملیاتی خواهند کرد. هنوز هیچ یک از هلدینگها در این موضوع با قطعیت پا پیش نگذاشتند.البته که خالی هم نبود
اظهار نظرهای امروز ومعادن خوب بود. مذاکرات جدی در شستا صورت گرفته تا هلدینگهای زیر مجموعه به این سمت حرکت کنند. در پارسان غدیر موضوع در حال جمعبندی است در وبانک و وامید منتظر نتایج یک جلسه مهم هستند و در باقی نیز هنوز اقدام عملیاتی صورت نگرفته اما به نظر این موضوع و این اتفاق یک دستور غیر رسمی میخواهدکرد اگر نشانههای آن را در چند روز آتی از زبان سیاستمداران و مدیران شنیدیم یک چراغ سبز مهم برای بازار خواهد بود
فکر میکنیم طی این چند هفته مطالب گزارش بازار را اگر مرور کنید متوجه خواهید شد که پشت هر گفتمان و هر صحبتی نکته مهمی قرار دارد که میتواند بُعد معاملاتی نیز داشته باشد
پس برای افزایش سرمایه هلدینگها چراغ سبز این چنینی نیاز است.منتظر سیگنال سیاسیون باشید…
دسته دوم شرکتهایی هستند که قبلتر از موضوع تجدید استفاده کردهاند در قالب سرفصل زمین و ساختمان و حالا ۵ سال آنها تمام شده و یا تاکنون از این موضوع استفاده نکرده و قصد استفاده از این رویداد را دارند یعنی استفاده از سرفصل زمین و ساختمان…
نمونه آن را در فولاد داشتیم که موضوع زمین را آغاز کرده موضوع در بسیاری از شرکتها که دارایی محور هستند میتواند پیش گرفته شود و یک عامل قوی و محرک مهم برای بسیاری از سهمهای بازار شود طیف گستردهای از شرکتها شامل این موضوع شده و به نظر موتور این ماجرا کم کم برای این شرکتها به راه میافتد
دسته سوم شرکتهایی هستند که در دل خود شرکتهای رنگارنگ بورسی و غیر بورسی را دارند که هلدینگ نیستند اما نیمچه نقش هلدینگی را بر عهده دارند تجدید از محل سرمایهگذاری های بلند مدت در این شرکتها کارایی ویژهای داشته و میتواند آنها را در بعد بنیادی در فضای منطقی و مناسبی قرار دهد
به نظر پیدا کردن این دست شرکتها با توجه به ترکیب سهامداری کار سختی نیست اما مدل ارزش گذاری شرکتها اگر بورسی باشند آسانتر و خارج بورسی باشند دشوارتر میشود
انگیزه مدیران شرکتها در هر سه روش بالا بسیار مهم و حیاتی ست و برای همین است که تاکید میکنیم حتماً باید موضوع تجدید در قالب بحثهای ویژه مطرح شده و مسیر مشخصی را برای این موضوع در نظر گرفت .یکی مثل مدیرعامل ومعادن از پتانسیل این ماجرا میگوید دیگری آنرا سخت و بیهوده میداند…
و اما دسته چهارم …
این سه دسته فعلی تا حدودی روشن و مشخص شده اما دسته چهارم دستهای ست که به نظر راند دوم بازی تجدید در بازار است
دو صنعت بانک و خودرو همواره در موضوع تجدید پیشرو بوده و بارها و بارها این صابون را به تن خود مالیده اند اما حالا برخی از آنها با موضوع محدودیت ۵ ساله مواجه شده و آن را قفلی روی کلید تجدید خود میبینند به نظر طی روزها و هفتههای آتی این موضوع در کانون توجه خواهد بود و میتواند به خصوص گروه خودرو را از این نظر کمی متفاوتتر نماید نکته آخر در مورد این ماجرا این است که گروه بانک به دلیل بحثهای کفایت سرمایه کمی موضوع خاص تری را دارد و شاید تجدید به آن شکل که ما فکر میکنیم و به آن سادگی که میاندیشیم برای این گروه قابل وقوع نباشد اما قطعاً بانکها نیز در مسیر تجدید قرار خواهند گرفت و موضوع کفایت سرمایه به شکل دیگر حل میشود…
هدف از بیان این چهار دسته این است که اگر سهامداران قصد دارند در بازار در بحث تجدید حرکت کرده و مسیر تجدید را در پیش بگیرند این موارد برای آنها میتواند مهم و حیاتی و اثرگذار باشد در مورد تجدید میشود تا صبح در مورد اتفاقات و رویدادها صحبت کرد و حرف زد سعی میکنیم هر روز که میگذرد با توجه به شرایط زمان، موضوع را بیشتر پیش ببریم و باز کنیم…
و اما حرف آخر تا به اینجای کار بازار از کفی که شناسایی کرده رشد خوبی داشته و برخی نمادها ،۳۰ تا ۴۰ درصد رشد را نیز تجربه کردند
بسیاری از سهم ها بازدهی جالبی را بی سر و صدا در این مدت شاهد بوده و با بازدهی این چند روز اخیر تقریباً میتوانیم یک بار دیگر به شکل قطعی و قاطعانه بنویسیم دوباره آبان ،دوباره کف بازار و دوباره تحلیلگران و فعالان بازاری که دچار یک اشتباه تاریخی تحلیلی شده و درست در مقطع که باید با اهرم و اعتبار و بدهی در بازار حرکت میکردند در نظرسنجیها صندوقهای فیکس را گزینه اصلی دانسته و در پی کاهش اعتبار بودند…
یک بار دیگر به خوبی نمایان شد که تحلیلگران بازار دچار اشتباهات جدی و عجیبی در شناخت بازار بوده و باردیگر در زمان حرکت بازار دچار اشتباه استراتژیک شدند البته هنوز هم که با شما صحبت میکنیم بسیاری به این موضوع اعتقاد و عقیده ندارند و حرکت بازار را یک بازی موقت میدانند و همچنان در ساید تماشاچی بازار به نظاره نشستند امیدواریم فقط در انتهای مسیر رشد بازار و نقاطی که دیگر بسیاری به فکر شناسایی سود هستند این دسته از عزیزان به فکر اعتبار و مثبت بودن روی بازار نباشند…
بحث ما روی معاملات شخصی این دسته از افراد نیست آنها اختیار دارند پول خود را آتش بزنند دلمان وقتی میسوزد که منابع مردم در قالب صندوقهای ریز و درشت در اختیار این افراد است و امیدواریم حداقل کمی مسیر بهبود را در این شرایط از سوی این افراد در بازار داشته باشیم و بازار هم عملکرد صندوق ها را در فراز و فرود ها زیرنظر بیشتری داشته باشد
انتشار دقیق و کامل گزارش عملکرد صندوقها میتواند کمک شایانی به انتخاب درست سرمایهگذاران غیر مستقیم داشته باشد…
و نکته آخر اینکه فقط دادن تعداد زیادی از مجوز ایجاد صندوقهای متعدد نمیتواند عاملی برای گسترش سرمایهگذاری غیر مستقیم باشد نیاز است تا افراد حرفهای و کارکشته در این صندوقها حضور داشته باشند صرف اینکه کسی مدرکی را دارد و یا چند سالی در بازار حضور داشته نمیتواند ملاک و مقیاس خوبی برای تصمیم گیری برای حجم بزرگی از داراییها باشد
بگذریم برای همه آرزوی توفیق میکنیمممم…
استپ بانک ها
بانک ها امروز با فشار عرضه ها همراه شدند گروهی که رشد خوبی اخیرا به واسطه شایعات تجدید ارزیابی داشته و حالا پس از رسیدن به مقاومت های سنگین اکثرا متعادل شدند
در مورد بانکی ها شنیده می شود که 2 بانک وتجارت ووبصادر مذاکراتی را برای تجدید از دو سرفصل زمین و ساختمان و سرمایه گذاری ها ارائه دادند که این موضوع برای وبصادر نزدیک ترو جدی تراست و برای وتجارت کمی زمان برتر . در این گروه توصیه بیشتر به نوسان گیری است
بانک صادرات بیشترین احتمال تجدید را دارد سهم در قیمت های 220 تومان با اماج عرضه ها همراه شد وبصادری که وضعیت خوبی داشته اما در صورت برگشت به قیمت های 200 تومان با دید تجدید ارزیابی باز می تواند مورد توجه واقع شود
بانک ملت در قیمت های بالای 460 تومان جا خوش کرده است این سهم افزایش سرمایه دارد اما جنس افزایش سرمایه بانک از سود انباشته است بانک ملتی که سود بالایی برای سال جاری داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 520 تومان در پیش رو دارد این سهم بانکی جز بنیادی های گروه می باشد
ونوین در قیمت های 560 تومانی گزینه بسیار کم ریسکی می باشد سود بالای 100 تومانی در 6 ماهه و قابلیت رسیدن به سود 200 تومانی در 12 ماهه باز هم سهم در حال معامله با پی بر ای فوروارد نازل زیر 3 مرتبه ای است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و در قیمت های 560 تومان می تواند حمایت شود
فولادی ها و موج عرضه
در نمادهای فولادی شاهد روند پرعرضه ای بودیم فولادی هایی که این روزها معاملاتشان از بابت تجدید ارزیابی حسابی داغ شده است
فولاد افزایش سرمایه را تایید کرد که ترکیبی از 3 محل تجدید زمین ،سرمایه گذاری و انباشته است . کار کمی برای فولاد خاص شده این درصد های عجیبی که بیان می شود 800 و 700 به نظر صحیح نیست و معتقدیم بالاترین حد این افزایش سرمایه 400% است ولی بازهم خوب است . فخوز هم به زودی این اخبار را تکمیل میکند فولاد و فخوز هردو جذاب هستند . در سوی دیگر اهل نوسان هستید فرود فسپا فوکا فجر گزینه های بدی نبوده و قابلیت های خوبی را دارند .
فولاد مبارکه با خبر دیروز مبنی بر افزایش سرمایه از سود انباشته و سپس تجدید ارزیابی دارایی هایی که از دهه 80 تجدید نشده اند با اقبال همراه و به قیمت های بالای 600 تومان صعود کرد تارگت اولیه سهم قیمت های 650 تومان بوده که به نظر می رسد سهم در این سطوح قیمتی به تعادل برسد
در ذوب هم شاهد روند نوسانی ارامی بودیم ذوب برای رشد بیشتر نیاز به شکست پرقدرت قیمت های 420 تومانی دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و در صورت شکسته شدن این طوح قیمتی تا قیمت های 460 الی 500 تومان رشد خواهد کرد این سهم علی رغم زیاندهی به واسطه شایعات تجدید سنگین با رشد همراه شده است
فرود رشد خوبی را به همراه داشت کف قیمتی سهم سطوح 420 تومان و مقاومتش سطوح 460 تومان ارزیابی می شود فرودی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و از سوی دیگر ارزش بازار پایینی هم دارد وضعیت تکنیکالی سهم فعلا روند نوسانی بین دو سطح قیمتی عنوان شده را گواهی می دهد
سرمایه گذاری ها در ارامش
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت خوبی بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت مناسبی داشته و رشد خوبی را به همراه و امروز با عرضه های بالاتری مواجه شدند
در شستا سهم متعادل بود و مثبت اما این مثبت شیب ارام تری داشت شستایی که هدف قیمتی 140 تومانی داشته و در شرایط خوبی به سر می برد این سهم هم پی بر ای فوروارد خوبی داشته و هم وعده تجدید ارزیابی در شرکت های زیر مجموعه خود را داده است
ومعادن با دو خبر مثبت همراه است یکی افزایش قابل توجه سود سنگ اهنی ها و دیگری برنامه تجدید ارزیابی در شرکت های زیر مجموعه سهم به مقاومت 520 تومانی رسیده و فعلا متعادل شد ومعادنی که استارت خوبی از کانال 400 تومانی زده و 20 درصدی بالا امده است
وبانک به قیمت های بالای 1100 تومان صعود کرد سهمی که در گام بعدی اهداف قیمتی 1200 الی 1250 تومانی دارد کف قیمتی سهم در سطوح 1000 تومان بسته شده و تحولات و اخبار مثبت خوبی در انتظار وبانک می باشد این سهم هم امسال سود خوبی دارد و هم برنامه عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه را که در صورت موفقیت امیز بودن یکی از این عرضه ها سهم می تواند رشد خوبی داشته باشد
پالایشی ها هم جان گرفتند
در پالایشی ها که مدتی بود خبری از ان ها نبود شاهد رونق معاملاتی و رشد قیمتیو نوسانات مثبت رو به بالایی بودیم
در این گروه شپنا که سود 200 تومانی را برای سال جاری پیشبینی کرده است با رشد قیمتی خود را به استانه قیمت های 920 تومان رسند مقاومت قوی که اگر شپنا بخواهد از ان عبور نماید باید با حجم بالا موفق به شکستش شود سهم کف قوی در قیمت های 820 تومان بسته است
شاوان حمایت قوی 2000 تومانی و مقاومت 2200 تومانی دارد همچنان براورد سود 500 تومانی در این سهم و ارزش ذاتی 2500 الی 2600 تومانیو حتی در میان مدت سطوح 3000 تومان باقی است در پالایشی ها سهم زیر ارزش ذاتی خود قرار داشته و در کف قیمتی 2000 تومان ارزنده است
شبندر هم فعلا به نظر می رسد در رنج قیمتی 1000 الی 1100 تومان به نوساناتش ادامه دهد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و تعدیل مثبت در قالب صورت های مالی 6 ماهه حسابرسی شده این سهم سهامداران را به این سهم امیدوارتر کرده است
چهارگوشه بازار
کفرا همچنان با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد شنیده می شود به زودی معدن طلای تفتان زیر مجموعه تاصیکو با ظرفیت 500 کیلو شمش طلا در بازار عرضه شده که مالکیت 10 درصدیش در اختیار کفرا می باشد سهم تارگت قیمتی 1250 و 1400 تومانی داشته و شرایط بسیار خوبی به سر می برد
حفاری که براورد سود 150 تومانی برای امسال دارد با رشد قیمتی به استانه سطوح 700 تومان رسید قیمت های 700 الی 750 تومان اولین سطح قیمتی سهم و سطوح 900 تومانی هدف میان مدتی تلقی می شود حفاری که این روزها خریداران قوی و بهتری پیدا کرده است
ثالوند با صف خرید همراه و قیمت های 1600 تومان را پشت سر گذاشت سهم هدف های 1800 و 2000 تومانی داشته و دارایی های سنگینی دارد همچنین سود سازی بالایی که در 12 ماهه امسال داشت براورد سود بالاتری را برای امسال به همراه داشته است این ساختمانی از صعود شارپی مابقی گروه جا مانده و در حال جبرانش است
امروز در بین غذایی ها غپینو خوب بود پارس مینو در آبان خوب ظاهر شد و با توجه به اینکه تغییر محسوسی در نرخ محصولات نداشت به درآمد 352 میلیارد تومانی دست پیدا کرد که این مقدار 39 درصد بیشتر از مهر ماه و 66 درصد بیشتر از میانگین ماه های گذشته می باشد.مجموع درآمد 8 ماهه شرکت 1831 میلیارد تومان و 30 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل می باشد.سود هر سهم در گزارش شش ماهه 245 ریال اعلام شده که در پایان سال مالی و در گزارش تلفیقی می تواند به 650-700 ریال برسد.از نظر نموداری در روزهای اخیر یک روند صعودی کوتاه مدت داشته و در حال تلاش برای شکست خط روند میان مدت می باشد.
حکشتی را با شایعه تجدید میخرند ولی حسینا از نظر بنیادی جالب تر است حسینا در شهریور خیلی خوب ظاهر شد و سپس در مهر ماه مقداری از حیث درآمد افت کرد.در آبان با 3.3% رشد نسبت به مهر، 342 میلیارد تومان درآمد داشت که این مقدار نسبت به میانگین ماه های گذشته 27.5% برتری دارد.مجموع درآمد شرکت در بازه 8 ماهه 2196 میلیارد و 35 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل می باشد.سود شش ماهه شرکت 237 تومان و در 12 ماهه می تواند به 400 تومان برسد. از نظر نموداری برخلاف اکثر سهم ها در مقایسه با اردیبهشت ماه رشد خوبی را تجربه کرده است و در حال حاضر در یک روند صعودی در حال رشد می باشد و می توان تا زمانی که این شرایط صادق است ، با سهم ادامه داد. به نظر توریل هم حرف های خاصی برای گفتن دارد و احتمالا یک فروش دارایی خواهد داشت
در این گروه با دید بنیادی 3 سهم شبصیر شگویا و پارس را زیرنظر داشته باشید قابلیت های خوبی را میتوانند در سود سازی و قیمت داشته باشند .
شبصیر در این گروه شرایط بدی نداشت شبصیر را می توان به عنوان گزینهای خوب و بنیادی زیر نظر داشت. شرکتی که در آبان با رشدی خوب ۳۲۶ میلیارد تومان از محصولاتش را فروخت، رقمی که به نسبت میانگین فروش ماههای قبل ۸ درصد بیشتر بود. در حالی این شرکت در گزارش شش ماهه حسابرسی شده سود خود را به ۳۰۴ تومان افزایش داد که eps حدود 600 تومانی برای امسال شبصیر برآورده می شود. سهمی که در مسیر افزایش سرمایه ۸۰ درصدی از محل سود انباشته است و از منظر نموداری هدف کوتاه مدت 3150 تومان را متصور هستیم که در صورت عبور از این محدوده می تواند به روند صعودی ادامه دهد.
گفته می شود به زودی اخابر یک شفاف سازی در مورد افزایش سرمایه خواهد داشت و خبرهای این تجدید را تایید میکند برخی از اعداد بین 900 تا 1100 درصد برای اخابر صحبت میکنند و به نظر شرایط خوبی را دارد
در گروه زراعت زفجر و سیمرغ را هم خوب میخریدند . زفجر یکی از بنیادی ترین اعضای گروه است و گزارش های خوبی زده است زفجر مهر و ابان خوبی داشت
مهر 1146 میلیارد ریال و ابان 1369 میلیارد ریال فروش زد در مرداد به 1006 میلیاراد ریال و شهریور 803 میلیارد ریال بود و 8 ماهه به عدد 7475 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه قبل 4682 میلیارد ریال بود به نظر با دید کمی صبر خرید زفجر با دید یک سهم خاص بنیادی گزینه خوبی است و بد نیست زیرنظر باشد . صحبت تجدید دراین سهم جدی مطرح است
در بین بیمه ها بازار راه بیافتد این شرکت ها نیز حرکت میکنند . 3 شرکت اسیا البرز و کوثر هر 3 بنیادی های جالبی هستند و میتوانند مورد توجه باشند با دید کمی صبر این 3 سهم هم از بعد تجدیدی و هم نوسانی قابلیت های خوبی دارند ولی گروه بیمه در اولویت پایین تر بازار است


