گزارش بازارامروز شنبه 11 آذر 1402
آذر به دلم بر زد ، بر زد به دلم آذر !
امروز بازار شرایط خاصی را آغاز کرد و با خوش بینی این روزهای گرم آذر را پیش میبرد . البته امروز با نزدیک شدن بازار و شاخص به نقاط مقاومت ذهنی تکنیکالی کمی فشار فروش در نیمه دوم بیشتر شد ولی هرچه بود بازار خوب و پرحجمی را داشتیم و البته بازار هم نیم نگاهی به جلسه امروز و اتفاقات و خروجی های آن چشم دوخته است .ولی هر چه هست بازار همچنان برمدار تجدید می چرخد !
امروز بازار و به طور کلی این هفته را در حالی آغاز کردیم که یک آذر متفاوت و خاص برای بازار شکل گرفته که آخر هفته اخیر نمونه کامل و بارزی از آن چیزی بود را دیدیم و به وضوح تفاوت را نشان میداد طی 2 هفته اخیر نزدیک به 4 همت پول وارد کارگزاری ها شده و این مثبت بودن جریان تراز پول شرایط خاص بازار را نوید میدهد و امیدواری را تزریق میکند . از سوی دیگر به خوبی شاهدیم که حجم معاملات هم افزایش پیدا کرده و شاهد رشد چشمگیر جنب و جوش جریان پول در بازار هستیم با این اتفاقات و تفاوتها هفته تجدیدی آذر را آغاز کردیم که بازار تشنه خبرهای تجدیدی و شنیدهها و رویدادهایی است که برای آن لحظه شماری میکند
دو سری اخبار و تحولات در بازار در جریان است که هر دو بر محور و پایه تجدید میچرخند و این دو موضوع روند بازار را میتواند تغییر دهد اما قبل از هر چیز مطابق روال همیشه ابتدا اشاره کنیم و به این بپردازیم که چه اتفاقات و رویدادهایی در این هفته در انتظار بازار است به نظر رویدادهای مهم بازار تمرکزش از دنیای سیاست کمتر و به سمت تحولات کدالی و اقتصادی بیشتر شده است.
همین که امروز با وجود خبرهای نصف و نیمه آغاز جنگ دوباره در غزه، بازار بیتفاوت به آن واکنش نشان داد نشان دهنده این است که کمی خیالش از این بابت راحت شده و سراغ مؤلفهها و گزینههای خاصتری میرود که تجدید و اخبار مهم آن که از بودجه و برنامه هفتم اغاز میشود مهمترین آن است. از دیگر رویدادهای مهم این هفته میتوان به تحولات نرخ ارز و واکنشها به این نرخ اشاره کرد که شرایط خاص و متفاوتی را رقم زده است از سوی دیگر روند بازارهای جهانی و اخبار داخلی هم میتواند برای بازار موثر باشد اما اگر بخواهیم یک عامل و یک موضوع را برای اهمیت این هفته در بازار بیان کنیم باید اذعان داشت کدال و جلسات امروز و فردای شرکت ها با سازمان و نتایحج آن در کدال به عنوان دریچهای که اخبار مهم تجدید را این هفته بازنشر میکند به نظر مهمترین رویداد پیش روی بازار در این هفته است .
اما سراغ بازار برویم که دو عامل و دو دسته خبر فعلاً در بازار موثر است دسته اول اخباری بود که هفته گذشته منتشر شد هلدینگها را تارگت کرده بود و نقش محوری بر عهده سازمان بورس بود که این سازمان با دعوت از شرکتهای بزرگ که قابلیت تجدید ارزیابی از محل سرمایهگذاری بلند مدت و یا هر طبقه دیگری را دارند شوک خوبی به بازار وارد کرده اما دسته دوم و عامل دوم شایعهای بود که در دل بازار وجود داشت و فضای متفاوتی را رقم زد و آن هم این است که در بودجه به عنوان یک سند بالادستی معافیتهای مالیاتی برای تجدید لحاظ شده و این یعنی در سال ۱۴۰۳ صنایع و شرکتهایی که حتی کمتر از ۵ سال گذشته هم سراغ تجدید رفتند باز هم میتوانند با معافیت مالیاتی موضوع را انجام دهند که خبر بسیار مهمی برای دو گروه پیشران و محرک قوی بازار یعنی خودرو و بانک است امروز جو و شایعه این خبر در بازار جولان میداد و اکثر سهمها را مثبت کرده بود اما آنچه از این پس برای بازار مهم است چگونگی رسیدن به این دو عامل بالاست این دو عامل چطور میتوانند در بازار موثر باشند بودجه که خیلی زود رو میشود و مشخص میشود چنین چیزی درست است یا خیر
حقیقت امر خیلی به این موضوع خوشبین نیستیم فکر نمیکنیم چنین چیزی و چنین عقلانیتی از سمت دولت برای بازار آورده شود ولی مجلس و سازمان بورس میتواند ان را در دل این لایحه بگنجاند …
اگر این اتفاق رخ داد قطعاً تحول بزرگی برای بازار و یک نقطه آغاز مهم برای سهامداران است…
اما در موضوع دیگر یعنی بحث تجدید هلدینگها به نظر حلقه مفقوده بزرگی میان وجود دارد که از دو سمت ناشرین و سازمان باید پر شود و چون فکر میکنیم متولی این ماجرا سازمان بورس است این موضوع با محوریت او باید پیش برود و آن هم چیزی نیست جز شفافیت و اطلاع رسانی …
یک نکته را دقت کنید دو نامه تاکنون در مورد دعوت به تجدید منتشر شده یکی از اتفاقات خوب در حوزه اطلاع رسانی که به نوعی درس عبرت گرفتن از گذشته و به کار بردن در مسیر آینده شده ، این است که انتشار نامه با زمان تنظیم آن تقریباً برابر است و با اطلاع دقیق خدمت شما عرض میکنیم که بسیاری از این نامهها حتی در فاصله کمتر از یک ساعت از زمان تهیه و امضا منتشر شده یعنی از زمان امضا رسمی تا انتشار یک ساعت فاصله بوده که یک تحول بزرگ است …
از همین رو معتقدیم این مدل موفق باید در شکل دیگر هم خود را نشان دهد و آن اطلاع رسانی دقیق و درست شرکتها از کم و کیف موضوع تجدید و بیان کردن شفاف برنامهها برای این موضوع است . سهامدار باید در ریز جزئیات مذاکرات صورت گرفته در سازمان قرار گیرند و بدانند که حتی چه شرکتهایی اعلام آمادگی کردهاند این موضوع فارغ از بحث ایده میز تجدید و کمکهای فنی سازمان و این موارد است و معتقدیم پاشنه آشیل این موضوع بحث اطلاع رسانی است که اگر برای آن به خصوص از دریچه کدال برنامهریزی صورت نگیرد تمام زحمات کشیده شده از بین خواهد رفت
یک نکته بسیار مهم در مورد این موضوع که باید همگان به آن توجه کنند این است که اگر این ماجرای اطلاع رسانی نتواند فضای امیدوارانه و شفاف را رقم بزند خیلی زود تجدید اثرات روانی خود را از دست داده و فقط به عامل حرکت بازار آن هم به شکل موقت تبدیل میشود که فقط جایی برای لمس نمودار است دقیقاً نکته بعدی بحث ما همین است…
حرف آخر و نکته آخر در مورد تجدید این است که بارها و بارها در همین بخش اشاره کردیم که تجدید موتور محرک اولیه بازار و بسیاری از صنایع میتواند باشد اما ادامه روند بازار باید با تحولات و اتفاقات بنیادی که ارزندگی را به اثبات برساند پیش برود
بسیاری بر این عقیدهاند که سه دسته رویداد و تحول در این حوزه باید رخ بدهد تا مسیر تجدید به شکل ادامهداری پیش گرفته و توسط سایر موارد به جلو برود
امروز به طور خلاصه در مورد این سه رویداد صحبت میکنیم و روزهای آینده تحولات قویتر و بیشتر را در این مورد دنبال خواهیم کرد
به نظر علاوه بر تجدید ۳ عامل دیگر میتواند در ادامهدار بودن و روند مثبت تجدید موثر باشد
اولین آن کاهش نرخ سود است که منجر به افزایش پی بهای بازار شده و میتواند چشم انداز خوبی را رقم بزند و معتقدیم فعلاً چنین چیزی در چهره بازار دیده نمیشود و بعید است شاهد کاهش نرخ سود باشیم نکته بعد و عامل بعد نرخ دلار و تورم است که به این موضوع کمی بیشتر وزن میدهیم که افزایش نرخ ارز در ماههای پایانی و سال بعد رشد سود شرکتها و تحولات آنها را رقم بزند و موجب جریان پول ادامه دهنده در مسیر رشد قیمتها باشد
و نکته آخر بحث سودآوری و جریان سود شرکتهاست نکته جالب از این موضوع این است که ارزندگی با ترکیبی از این سه عامل ایجاد میشود و تجدید ارزیابی داراییها نمیتواند در میان مدت و بلند مدت عاملی برای حفظ شرایط بازار شود و باید تکیه بر جریان نقدینگی و همچنین ارزندگی زده شود
در همین راستا و در تکمیل بحث بالا یک نکته دیگر را نیز عرض کنیم که این روزها مورد توجه قرار گرفته و آن هم این است که اگر قرار بر تجدید و افت قیمت سهمها به محدوده قیمت اسمی میباشد قطعاً انتخاب بین سهمهای زیانده با قیمت پایین و سهمهای سودآور با قیمت پایین انتخاب جالب و جذابی خواهد بود و پس از برابر شدن شرایط تا حدودی گرایش بازار به نظر بر سهمهای محدوده قیمت اسمی که سودآور باشند بیشتر میشود و این نکتهای است که از بعد معاملاتی و بازاری کم کم مورد بررسی و توجه قرار میگیرد
در دل این دنیای تجدید آنقدر حرف و نکته وجود دارد که هر روز هم در مورد آن صحبت شود کم است سعی خواهد شد روزهای آتی بیشتر در مورد آن حرف بزنیم
پرچم بانک ها افراشته شد
در بانک ها پرچم تجدید ارزیابی در بانک ها افراشته و سبب شد تا بانک ها با دعوت سازمان بورس از این گروه به منظور ارائه برنامه تجدید ارزیابی با اقبال خوبی همراه شوند
بانک صادرات جز بانک های تجدیدی است وبصادری که به سمت قیمت های 220 تومان در حرکت و در صورت شکست قیمت های 220 تومان تا سطوح 240 تومان سهم جای رشد دارد وبصادری که مشخص شدن رقم و درصد تجدید ارزیابیش می تواند سهم را با اقبال خوبی همراه سازد
وپارس هم با رشد قیمتی به سطوح بالای 180 تومان رسیده و به سمت قیمت های 200 تومان در حرکت است وپارسی که پیش از این نیز از قصد خود برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی گفته بود سهم توان صعود تا قیمت های فراتر از سطوح 200 تومان و حتی تا قیمت های 220 تومان را دارد
بانک ملت هم به سطوح قیمتی بالای 260 تومان رسید تثبیت سهم در قیمت های بالای 260 تومان باعث رشد سهم تا قیمت های 280 الی 300 تومانی خواهد شد وبملتی که هم افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته داشته و هم برای امسال سود 140 تومانی پیشبینی کرده و یکی از پایین ترنی نسبت های پی بر ای فوروارد را دارد
خودرویی ها تخته گاز
در نمادهای خودرویی شاهد تخه گازی سهام این گروه و رشد قیمتی بسیار خوبی هستیم خودروی ها جز گروه های صدر نشین بازار هستند
در خاور که این روزها به واسطه دو خبر افتتاح خط تولید اتوبوس های برقی و گزارش عالی ابان ماه با فروش 5 همتی با اقبال همراه شده است سهم به سمت هدف 420 تومانی می رود مقاومتی که اگر شکسته شود سهم تا سطوح 460 تومان هم بالا خواهد رفت
خودرو به قیمت های 280 تومان نزدیک می شود در صورت شکسته شدن سد قیمتی 280 تومانی خودرو 300 الی 320 تومانی در دسترس است سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و به نظر می رسد خبرهای مثبیت در پیش رو داشته باشد به خصوص این که سهم مستعد تجدید ارزیابی نیز می باشد
در خپارس گمانه زنی ها در خصوص تجدید ارزیابی با توجه به قیمت های پایین سهم باعث شده تا خپارس با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت قیمت های 125 تومان در حرکت باشد سهمی که شنیده می شود درصد افزایش سرمایه حدود 150 درصد خواهد بود
با دید قطعه سازی ها خزر به افزایش سرمایه می رود و گزینه خوبی خواهد شد . کمی خاهن را بیشتر زیرنظر داشته باشید فروش خوبی در ابان زد
در مهر 1211 میلیارد ریال فروش داشت و ابان 1453 میلیارد ریال بوده است . 8 ماهه به 12074 میلیارد ریال رسیده است خفنر و خریخت را هم می شود در نظر گرفت خفن اور هم با این خبر تجدید جالب می شود
سرمایه گذاری های پر سود
در نمادهای سرمایه گذاری نیز شاهد روند مثبت و رو به رشد خوبی در برخی نمادهای گروه بوده و بازدهی های خوبی به ثبت رسید
در واتی سهم به استانه قیمت های 1000 تومانی رسیده و حتی توان رشد و صعود به قیمت های 1100 الی 1200 تومان هم دارد عرضه در استانه قیمت های 1000 تومان بالا رفته و روز های اینده برای این سهم مهم ارزیابی می شود همچنان مهمترین رویداد سهم عرضه دو کرسی شیران است
با جو مثبت خودرویی ها وساپا هم به قیمت های بالای 500 تومان رفت سهمی که در صورت رشد بیشتر قیمت های 560 تومان را به عنوان هدفش در پیش رو دارد این سهم در شرایط خوبی به سر برده و برنامه فروش 3 زمین خود را دارد که فعلا در این زمینه ناکام بوده است
وبانک در انتظار نتیجه اگهی فروش بلوکی سهام شرکت های زیر مجموعه خود می باشد گر فقط یکی از این بلوک ها هم به فروش برسد وبانک متحول می شود وبانکی که فعلا درقیمت های 1000 الی 1100 تومان نوسان دارد
ساختمانی ها در نوسان
در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم به طوری که اکثر ساختمانی ها مهمان روند ارام و مثبتی بودند
ثاخت به قیمت های 480 تومان رسید سهم شروع خوبی داشته و با صف خرید همراه بود اما فشار عرضه ها در سهم بالا و باعث تعادلش شد سهمی که حمایت های 460 و 420 تومانی و مقاومت 520 تومانی دارد این سهم شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه را دنبال می کند
ثالوند از قیمت های 1400 تومان برگشت و بار دیگر به قیمت های استانه 1600 تومانی رسید این ساختمانیکه ارزش دارایی هایش سهمی 2000 تومان است به قیمت های بسیار خوبی رسیده است و به نظر می رسد در صورت توان شکست مقاومتش یک رشد 20 تا 30 درصدی را به همراه داشته باشد
وساخت فعلا در استانه قیمت های 200 تومان در نوسان بوده و امروز را منفی بود سهمی که در انتظار انتشار اخبار مثبت بیشتری برای ادامه رشد قیمتی می باشد سهم به شدت روندش بستگی به جریان های پولی داشته و این جریان های پولی هستند که دراینده سهم را تعیین میکنند
معادن خوش اتیه
در نمادهای معدنی شاهد صعود خوبی در برخی نمادهای گروه و صدر نشینی بودیم
در باما سهم به صف خرید رسید اما عرضه ها امانش نداده و متعادل شد با این همه سهم توانست درقیمت های بالای 500 تومان تثبیت شود این سهم هم خبرهای خوبی به خصوص از شرکت های زیر مجموعه خود داشته و به همین دلیل با اقبال همراه شده است
در فزر هم سهم در رنج قیمتی 4200 الی 4600 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد این سهم اوضاع بسیار خوبی داشته و اگر بتواند موجودی خود را به فروش برساندسهمی 700 تا 800 تومان سود شناسایی می کند روند رو به رشد قیمت اونس جهانی طلا سبب شد تا امروز سهم با روند مثبت خوبی همراه شود
فسوژرا باید در کف قیمتی 2000 تومان خرید و در قیمت های 2200 تومان با یک نوسان سیو سود داشت سهمی که حمایت های خوبی هم می شود اما فعلا روند نوسانی خوبی را تشکیل و نوسان گیری مناسبترین گزینه است
چهارگوشه بازار
مادیران رشد بسیار خوبی داشته و با صف خرید فردا به سطوح 500 تومان نزدیک می شود سهمی که به واسطه صورت های مالی عالی شرکت های زیر مجموعه با اقبال و رشد برگشت روند قوی را از سطوح 420 تومان تجربه کرد و بازدهی خوبی داده است
شاملا به قیمت های 2200 تومان رسید خبر دریافت مجوز بهره برداری از دو واحد کودهای شیمیایی و فروش موجودی تولید شده از ابتدای سال در اذر ماه سبب شد تا این سهم با رشد نوسانی خوبی همراه شود در ثورت تثبیت سهم در قیمت های بالای 2200 تومان سهم مهمان سطوح 2500 الی 2600 تومانی می شود
در سفارس شاهد برگشت عالی سهم از کف قیمتی ورشد مداوم تا رسیدن به قیمت های استانه 4000 تومان هستیم سهم از کف قیمتی خود بازدهی خوبی داده و به مقاومت خود رسیده است سفارسی که کار سختی با سطوح 4200 تومان دارد . خوب سهم سف شد و زمزمه بیش از 4800 درصد تجید دارد . دراین گروه می شود روی هلدینگ ها مثبت بود و سفارس و سیتا این روزها مورد توجه بازار هستند . در سوی دیگر با دید کمی صبر روی بقیه نماد های بنیادی این گروه نیز می شود صحبت کرد . 5 نماد از نظر بنیادی نظرها را جلب میکند . ساوه سابیک سپاهان ساروم سغرب خاص تر هستند و این 5 گزینه گزینه هی جالبی برای بازار می توانند اشند
در اوره ای ها شیراز و در متانولی ها شخارک متفاوت بوده اند مهر و آبان خوبی داشت
در آبان 12964 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ٨٧,٨٧۴,٧٧۴ ریال است
مهر 14421 میلیارد ریال فروش داشت و 55هزار تن به نرخ ۱۰۳,۰۲۶,۰۶۶ ریالی رسیده است . در شهریور این عدد 3377 میلیارد ریال شد و افت داشت و 16 هزار تن با نرخ ۸۰,۳۵۷,۳۷۲ ریال فروخته است .
8 ماهه به عدد 80466 میلیارد ریالی رسیده . خود زاگرس هم بدنیست ولی شخارک خاص تر رفتار میکند . بوعلی هم خبرهای خوبی را داشت و اگر بخواهیم از بین پتروشیمی های دیگر 5 شرکت نام ببریم برای خرید جذاب باشند پارس بوعلی شیران شبصیر شگویا هستند که این 5 شرکت هم گزارشی و هم سود و زیانی شرایط خوبی را دارند .
در دارویی ها شرایط خوب است گزینه های دارویی جالب و خاص هستند و گزارش های اخیرو شایعه تجدید برخی از انها را بهبود بخشیده و در لست واچ خرید اورده است . دفارا و دپارس را هم به واسطه تجدیدی بودن و هم گزارش بنیادی خوب همچنان توصیه میکنیم و گزینه های اول این گروه هستند
امروز فولا معاملت خوبی داشت دراین گروه شنیده می شود فولاد قصد دارد افزایش سرمایه از سرمایه گذاری های بلند مدت را در کنار زمین و ساختمان پیش ببرد و در این حالت نزدیک به 400% میتواند شود ولی در حالت فقط سرمایه گذاری زیر 200% است با دید کمی صبر می شود سراغ فولاد رفت یکی از بهترین گزینه ها و کم ریسک ترین هاست . فخوز هم شرایط خوبی دارد و اصلاح خوبی داشته است و بد نیست زیرنظر باشد یکی از گزینه های جالب بازار دراین مدت می تواند باشد
در سوی دیگر در بین خاص ترها فسپا را خوب می بینیم فرود هم گزارش واقعا خوبی زد فرود مهر و ابان خوبی داشت
حسینا در گروه حمل شرایط خوبی را دارد . در گزارش دهی ها هم حسینا جذاب و جالب بود و هم حخزر ولی حسینا رابهتر می بینیم . در ابان 3420 و مهر 3310 میلیارد ریال فروختدر توریل هم با این افزایش نرخ اتفاقات خوبی در انتظار سهم است
شتوکا این روزها مورد توجه است شتوکا در ادامه فروش خوب ماهانه، طی آبان ماه درآمد فروش 45 میلیارد تومانی را گزارش کرد و جمع فروش 8 ماهه را به 272 میلیارد تومان رساند، رقمی که در مدت مشابه سال قبل 98 میلیارد تومان بوده است. این شرکت در تابستان موفق به شناسایی سود 65 تومانی به ازای هر سهم شد، رقمی که در بهار 39 تومان گزارش شده بود. تحقق سود هر سهم 250-300 تومان در پایان امسال در حالی برآورد می شود که به نظر با توجه به انتظار تداوم رشد سود آوری و فاصله 36 درصدی از سقف قیمتی امسال، مستعد یک رشد کوتاه مدت می باشد. پایین سهم را می توان محدوده 1900-2000 تومان در نظر گرفت.
امروز کیسون صف بود و فاراک هم میتواند کم کم مورد توجه باشد . هردو سهم خصوصیت های مشترک زیادی دارند هردو در قیمت های افت کرده و خوبی قرار گرفته اند هردو شرایط ویژه ای در بنیادی و قرارداد ها داشته و هردو میتوانند مورد توجه باشند اگر اهل نوسان هستید و دنبال گزینه های خاص هستید به نظر خرید کیسون وفاراک دراین حوزه میتواند جالب باشد . هردو سهم را کمی بیشتر و خاص تر در نظر داشته باشید .
گزارش خوب غمینو غصینو و غپینو نکته خوب این سهم است و البته اگر قرار بر این شد فضای بازار تغییر کرده و تجدید از حل سرمایه گذاری بلند مدت داده شود به نظر خودکقا نیز یکی از گزینه های جذاب و جالب می تواند باشد این سهم را زیر نظر بگیرید امروز هم صف خرید خوبی بود


