گزارش بازارامروز سه شنبه 7 آذر1402
نیمه دوم خاص !
امروز بازار نیمه اول خوبی نداشت و بی رمق و کم حال کار را پیش میبرد اما در نیمه دوم کم کم با ترانه های تجدید برخی سهم ها بازار رقص نرم و آهسته ای را داشت و کمی طراوت و شادابی در 1 ساعت اخر بازار بیشتر شد . البته هنوز بازار با انچه انتظارش را داریم فاصله دارد ولی بد نبود و خوب پیش رفت … در کل بازار امروز را در حالی پیش بردیم که توانست بار دیگر خود را کمی فقط کمی با کمک گزارشها و اخباری از تجدید بالا بکشد از همین رو فضای بازار بیرمق شد و دوباره رها شد و البته در این جو رها شدگی سهمهای کوچک جولان خوبی در بازار میدهند و امروز سعی خواهیم کرد در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم که چرا گرایش بازار به سمت سهمهای کوچک زیاد میشود؟ البته امروز بزرگانی چون ذوب و رمپنا نیز پیشرو بودند ولی گرایش برخی پول ها به کوچکترها بیشتر به چشم می آید …
اول تجربه چندین سال گذشته را بیان کنیم که هر بار چنین اتفاقی رخ داده ابتدا سهمهای کوچک با جریان پول و بازی مورد توجه قرار گرفتهاند و سپس آرام آرام سهمهای بزرگ و باقی بازار به حرکت درآمدند و ممکن است بار دیگر این جریان و این اتفاق را در بازار داشته باشیم که البته هنوز مشخصههای مهم و دقیق آن پدیدار نشده اما میشود زیر لایه خاکستری بازار چنین حرکاتی را مشاهده کرد که گرایش به سمت سهمهای کوچک بیشتر و فشار فروش روی برخی بزرگان افزایش یافته است
اما این رویداد به یکباره به وجود نمیآید و یک پروسه دارد و سلسله اقدامات و اتفاقات مختلف منجر به چنین رویدادی میشود
از دید ما دو عامل به عنوان عوامل کلان این ماجرا شناخته میشوند و باقی ذیل این موارد خواهند بود
شاید مهمترین عامل بیپولی بازار باشد به این شکل که وقتی بازار برای مدت طولانی از بیپولی و رکود رنج میبرد می تواند فضای خوبی را در افزایش حجم ایجاد کند جریان پول فعلی که به دنبال سود است و احساس میکند عقب میماند سراغ گزینههای کوچک و بازیهای نوسانی میرود
و درست در همین شرایط است که آرام و آهسته پروژه بازی و پرزنت سهمهای کوچک در بازار بیشتر میشود اما این یک عامل مهم است همیشه عامل دومی به این ماجرا کمک شایانی کرده و آن چیزی جز رفتار بد دولت نیست
ببینید بسیاری از فعالان بازار اعتقادی به بازی در سهمهای کوچک و سفته بازی و پروژه بازی ندارند و سعی میکنند بر مبنای تحلیل و بازیهای همیشگی خود پیش بروند اما وقتی بازیگری به نام دولت میآید و خلاصه این میز را به هم میزند نتیجه چه خواهد شد آن جریان پولی که به دنبال راه و روش درست هم بود، سهمهایی که دولت در آن مداخله میکند و تا کتف دست در جیب شرکتها دارد را کنار گذاشته و سراغ سهمهای کوچک میرود
به رفتار دولت در دو سال گذشته نگاه کنید دیگر صنعتی نمانده که زخم نکرده باشد هرجا هرچه به دستش رسید زد و کوبید.
پس دو عامل و دو اتفاقی که ذکر شد باعث میشود گرایش به سمت سهمهای کوچک در بازار بیشتر شود البته در این میان برخی رفتارهای دیگر هم منجر به این تحول و تشویق پولها به سمت سهمهای کوچک خواهد شد یکی از مهمترین آنها رفتار حقوقیهاست آنها فرصت نفس کشیدن به سهمی که دارند را نداده به مال خود رحمنمیکنند و حتی با علم به اینکه میدانند این سهم ارزنده است به واسطه نیازهای مالی فروشنده سهم میشوند عرضههای پی در پی سهامداران عمده سهمهای بزرگ باعث میشود تا در چنین بازار راکد و بیرمقی گرایش به این دست سهم ها کاهش یابد
عوامل ریز و درشت دیگر هم در این موضوع موثرند که فعلاً به همین جا بسنده میکنیم پس میبینیم که زمین بازی همه جوره برای حرکت و جولان سهمهای کوچک آماده شده و این نتیجه رفتار بیرونی و درونی در دل بازار است و اینطور هم فکر نکنید که این اولین بار است رخ میدهد خیر این بازی بارها و بارها تکرار شده و سابقه متعددی دارد
اما سوال اصلی اینجاست که ما وارد چنین بازی بشویم یا نشویم و آیا اصلاً حرکت بر مدار سهمهای کوچک در این شرایط بازار کار درستی است ؟
بارها و بارها این جمله را نوشتیم و باز هم تکرار میکنیم که اندازه مهم نیست عملکرد مهم است که در عین نداشتن ریسک بتواند بازدهی خوبی را نیز ثبت نماید و با توجه به اندازه کوچکش فضای مثبتی را رقم بزند از همین رو به هیچ وجه عدم حضور در شرکتهای کوچک را رد نمیکنیم و معتقدیم اتفاقاً بعد از گزارشهای میان دورهای و ماهانه فرصت پیدا کردن چنین گزینههایی بیشتر و بیشتر میشود
امروز گزارشهای ماهانه تمام میشود و اکثر شرکتها گزارش خواهند داد به نظر بد نیست که یک نگاه ویژه دقیق و خاص به صنایع و شرکتهای کوچک بازار داشته باشیم و با کمک گزارشها وضعیت آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و به انتخاب سهمهای این چنینی بپردازیم منتها به بسیاری از عزیزان توصیه میکنیم که اختصاص کل پورتفو به چنین سهمهایی کمی پرریسک است و بهتر است گام به گام و محافظه کارانه پیش رفت
اما بازی بزرگان چه میشود تمام شد ؟! خیر به نظر اتفاقاً ما از هفته بعد رویدادهای متفاوتی را در بازی بزرگان خواهیم داشت این را گوشه یادداشت کرده و در ذهن بسپارید که هفته بعد سرآغاز اتفاقات و رویدادهایی میشود که با محوریت تجدید میتواند فضای متفاوتی را برای بازار رقم بزند
در دو روز گذشته مفصل در مورد تجدید ارزیابی داراییها صحبت کردیم اتفاقی که علاوه بر شرکتهای قبل حالا سراغ هلدینگها رفته و قرار است این دسته از سهامداران را به سمت تجدید سوق دهد بسیاری از عزیزان سوال کرده بودند که نوع تجدید به چه شکل است در زیر مجموعههاست یا خود هلدینگها ؟! ببینید ابتدا باید مشخص کرد که از چه ماهیت تجدیدی صحبت میکنیم صحبت از هلدینگها میشود قاعدتاً زیر مجموعهها میتوانند تجدید ارزیابی از هر محلی را داشته باشند از محل زمین ساختمان و غیره اما بحث امروز ما و به طور کلی موضوع بحث ما تجدید در خود هلدینگها و سرمایهگذاریهاست به این شکل که پرتفوی بلند مدت این گروه با روشهای قیمت گذاری جدید (میانگین 6ماهه و … ) به روز شده و اختلاف ارزش آن به سرمایه اضافه میشود و در واقع تجدید ارزیابی دارایی ذیل سرفصل سرمایهگذاری بلند مدت صورت میگیرد در برخی شرکتهای تولیدی بزرگ هم مانند فولاد فملی و …
که شرکتهای زیر مجموعه دارند این موضوع اجرایی خواهد شد که البته فولاد نزدیکتر است تا باقی شرکتها…
بازار هنوز این موضوع را باور نکرده و به آن وزنی نداده اما از لابلای اخبار و شنیدهها برداشت ما این است که این بار کمی اوضاع متفاوت است و آغاز این تفاوت را در جلسات پیدا و پنهان چند روز گذشته باید جستجو کرد به واقع اگر هفته بعد جرقههای این جریان در بازار زده شد و کدال خوش خبر بود و اخبار جدی را به ما رساند میتوان گفت که ماجرا این بار فرق میکند و احتمالاً هم سازمان و هم شرکتها تمایلات جدی برای این موضوع دارند
و اما حرف آخرو نقش آخر باز هم فعالان بازارند که در این وادی نقش مهم و موثر ایفا میکنند همه ما قبول داریم و خود ما نیز بارها در همین گزارش نوشتیم تجدید نه ۱ عامل برای رشد که یک جرقه موتور محرک برای حرکت بازار است و در نهایت ارزندگی باید بازار را پیش ببرد به نظر موضوع تجدید برای کمک به حال و روز فعلی بازار خودمان نیز شده باید مطالبه جدی سهامداران باشد و حالا که زمین بازی همه جوره توسط سازمان آماده و فراهم شده است بهتر است ناشرین و شرکتها نیز لباس تنبلی و عافیت طلبی را از تن بیرون آورده و کمی در این مسیر محکمتر گام بردارند
برای هل دادن این جماعت به نظر سهامداران خرد و سایر نهادهای مالی میتوانند موثر باشند و این شرکتها را به این سمت سوق بدهند تا شاید موضوع تجدید عاملی برای تغییر جهت در بازارباشد
بگذریم … به بازار 1 ساعت اخر نگاه کنید این فضا میتواند جو امید را در دل سهامداران زنده کند و به نظر رویداد خوب و مهمی برای بازار خواهد بود … برخی در مورد حجم صحبت میکنند که حجم هنوز کم است ببنید در ابتدای هیچ یک از آغاز روند های خاص حجم قوی نبوده و بعد از 10 تا15% رشد حجم وارد شده از همین رو رشد ارام و آهسته حجم مهم است ولی عامل اصلی ماجرا نبوده و به نوعی خود معلول جریان می شود …
لرزه نوسانی ساختمانی ها
در ساختمانی ها همچنان شاهد روند نوسانی و لرزه در سهام این گروه بودیم ساختمانی هایی که فعلا نیاز به کمی استراحت برای شروع موج جدید دارند
در این گروه ثاخت به سمت حمایت 420 تومانی در حرکت سهمی که دارای یهای بالایی به میزان 2 برابر قیمت فعلیش داشته اما عدم توان سود سازی بالا از این دارایی های ارزشمند باعث شده تا سهم به روند اصلاحی خود ادامه دهد
وساخت هم با نوسانات مثبت بار دیگر قیمت های بالای 200 تومان را تثبیت کرد سهمی که جای نوسان مثبت تا سطوح 220 تومان را دارا می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی خوبی را به واسطه خبرهای مثبتش خواهد داشت
ثالوند ترمز افت خود را از قیمت های 1400 تومان کشیده است سهمی که به نظر می رسد افت بیشتری از این قیمت ها نداشته و و با مثبت شدن شرایط بازار بتواند خود را از این وضعیت نجات دهد ثالوندی که اوضاع خوبی از نظر دارایی داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد
دارویی ها در سر پایینی
در نمادهای دارویی شاهد سرپایینی سهام این گروه بودیم دارویی هایی که اوضاع خوبی داشته و اکثرا گزارش های عملکرد ماهانه مثبتی ارائه دادند
گزارش های دارو بد نیست . در این گروه در هلدینگ ها نیز سراغ تیپیکو و وپخش می شود رفت
دتوزیع شرکتی است که 2 ماه اخیر روند صعودی داشته و بد نبوده است دتوزیع اخیرا صعودی بوده است
در ابان 18144 و در مهر با رشد 17595 میلیاردذیال شد و 8 ماهه به 124062 میلیارد ریال رسیده است .
دارو هم بد عمل نکرده و بد نیست با دید میان مدتی سهم را زیرنظر گرفت دارو ابان 4033 میلیارد ریال فروش داشت و مهر با عدد 4026 میلیارد ریالی مواجه بود و بد عمل نکرد شهریور 4374 میلیارد ریال فروش داشت
8 ماهه فروش 30558 میلیارد ریال بود . مدت مشابه قبل این عدد 20371 میلیارد ریال شده است
2 گزارش نسبتا خوب در این گروه یکی دتماد بود و دیگری دفارا . در دتماد عملکرد بسیار جالب بوده است در ابان 1857 میلیارد ریال فروش اشت در مهر 1338 میلیارد ریال فروش شرکت بود در شهریور این عدد 1163 میلیارد ریال بود
8 ماهه 11425 میلیارد ریال بود و مدت مشابه سال قبل این عدد 7612 میلیارد ریال است .دفارا هم همیشه یکی از خوب های این گروه بوده است دفارا مهر و آبان خوبی داشت سهم در مهر 2416 میلیارد ریال و آبان 2510 میلیارد ریال فروخت و 8ماهه 16381 میلیارد ریال است . فروش مشابه سال قبل 8209 میلیارد ریال بود
در دارویی فارابی گزارش خوبی را از عملکرد ماهانه شاهد بودیم سهمی که فعلا روند نوسانی را با کف قیمتی 3000 تومانیو اهداف 3200 و 3600 تومان در پیش گرفته است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند بار دیگر یک نوسان 10 تا 15 درصدی بدهد
کی بی سی بار دیگر به قیمت های 2000 تومان برگشت خواهد زد احتمالا در این سطوح سهم حمایت شده و مجددا در مسیر برگشت به قیمت های 2200 الی 2400 تومان قرار می گیرد این سهم هم تحولات بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود به زودی از قراردادهای جدید واردات دارو رونمایی می کند
در دکوثر اوضاع بهتر است حمایت از سهم باعث شد تا دکوثر از کف قیمتی 1000 تومانی برگشت داشته باشد این سهم دو تارگت 1100 و 1200 تومانی داشته و به نظر می رسد فعلا در همین سطوح قیمتی به نوسانات خود ادامه دهد
بخواهیم گزینه انتخاب کنیم با دید تجدید تیپیکو با دید بنیادی دفارا دتماد دالبر دارو به ترتیب جالب تر بودند
قطعه سازان خوش اقبال
در نمادهای قطعه سازی شاهد اقبال خوب بازار به نمادهای این گروه هستیم قطعه سازانی که خبرهای خوبی در خصوص دریافت دور جدیدی از افزایش نرخ ها دارند
خمهر هم با نوسانات مثبت توانست از قیمت های 320 تومانی عبور نموده و بار دیگر به سمت قیمت های 360 تومانی خواهد رفت بارها سهم به کف قیمتی 280 تومانی رسیده و در برگشت به سطوح 320 الی 360 تومانی نوسانات بسیار خوبی داده است
خپویش هم واکنش خوبی به کف حمایتی 2150 تومانی نشان داده و مثبت شد شایعاتی در خصوص واگذاری بلوک مدریتی این سهم توسط گروه عظام به کروز شنیده می شود که اگر صحت داشته باشد روند صعودی قوی در خپویش شکل خواهد گرفت به نظر می رسد سهم در این قیمت ها از دید تکنیکالی و بنیادی کم ریسک باشد
خمحرکه هم به قیمت های 760 تومانی رسید این سهم باید از سد این قیمت ها با حجم معاملات بالا عبور نماید تا بتواند در گام بعدی مهمان قیمت های 800 الی 820 تومانی شود خمحرکه ای که وضعیت خوبی داشته و با توجه به اصلاح قیمتی از یک سو و اوضاع مناسب تکنیکالی ازسوی دیگر روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود
خودرویی ها میل به صعود
در نمادهای خودرویی هم شاهد روند نوسانی ارام و در برخی نمادهای گروه روند مثبت بودیم
در خاور خبر راه اندازی انبوه تولید اتوبوس های برقی باعث شد تا سهم روند نوسانی مثبت خوبی داشته باشد اتوبوس های برقی می تواند سبد فروش سهم را قوی تر نموده و سود سازی بالایی را به همراه داشته باشد خاوری که قیمت های 360 تومانی را فعلا در پیش رو دارد اما ارزش ذاتیش سطوح بالای 400 تومان براورد می شود
خبهمن در حال تثبیت در قیمت های بالای 180 تومان است این سهم اوضاع خوبی داشته و امسال سود سازی بالایی به واسطه جهش قیمتی سود شرکت های زیر مجموعه خود دارد خبهمنی که اهداف قیمتی 200 و 220 تومانی را دنبال می کند
خزامیا فروش خوبی در آبان نداشت اما به واسطه افزایش سرمایه از سود انباشته همچنان میل به نوسانات مثبت دارد این سهم در صورت شکسته شدن سد قیمتی 560 تومانی تا سطوح 600 الی 650 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت
چهارگوشه بازار
در ذوب سهم به استانه قیمت های 400 تومانی رسید سهمی که وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی رقمش بالاتر از 300 درصد و برخی منابع حتی 500 درصد عنوان می کنند این سهم در صورت عبور از مقاومت 420 تومانی اهداف 460 الی 500 تومانی را دنبال می کند به نظر خبرهای تجدیدی سهم در هفته اتی راهی بازار می شود و نیمه اذر زمان نهایی این است
بیمه دانا که امسال حداقل 100 تومان سود عملیاتی دارد و 6 ماهه خوبی را ارائه داده است شاهد برگشت روند خوبی از سطوح قیمتی 360 تومان هستیم سهم در مسیر رشد قیمتی خود هدف 400 الی 420 تومانی را دنبال و خبرها و تحولات مناسبی از دید بنیادی دارد هر چند دراین گروه کوثرو البرز را قوی ترو بهتری میبیمیم
امروز اخابر را خوب خریدند شنیده می شود که این گروه کارهای قیمت گذاری و … را انجام داده و مراحل کار را اغاز کرده است یکی از سهم های خاص است ولی این که درصد بالای 1500 است یا خیر هنوز مشخص نیست ولی انچه مشخص است این است که اخابر کار را استارت زده ولی ممکن است کمی زمان بر باشد
در خودرو نیزخبرمهم گزارش سهم بود که واقعا بهتر شده است در آبان با فروش و درامد 248494 میلیارد ریالی مواجه بود و به عدد 1566620 میلیارد ریال رسید سهم شهریور 325631 میلیارد ریال فروش داشت در مهر شبیه تیر بود و 189408 میلیارد ریال فروش زد بیش از 50% بیشتر از مدت مشابه است . کمی که خساپا مورد توجه قرار گرفت چرخش به سمت خودرو دوباره بیشتر می شود
در بین گزارش ها به نظر خموتور ختراک خاهن و حتی خریخت هم شرایط خوبی دارند و این یعنی تایرا هم قابلیت های خوبی میتواند داشته باشد . به نظر ختراک خموتور را می توان بهتر دید و شرایط خاص تری داشت .
در بین سهم های خاص صباتامین گزارش شبیه ومهان داشت و بد نیست صبا را زیرنظر گرفت صبا در آبان 5358 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۸,۴۴۱,۹۶۲ میلیون ریال تا ابان سود محقق کرده است. در بین شرکت ها در کل تاصیکو میتواند جالب و جذاب باشد و شاید بهتر باشد کمی او را بیشتر زیرنظر بگیرید . وکغدیر و پارسان دیگر گزینه ها هستند . شنیده می شود وامسید هم امادگی های اولیه را اعلام کرده است .
دیروز در مورد فخوز صحبت کردیم همچنان معتقدیم فخوز یکی از گزینه های خوب بازار میتواند باشد و میان مدت یکی از سهم های قوی است گزارش های خوبی هم دارد . خود فولاد را به طور جدی باید زیرنظر داشت شنیده تقریبا قطعی ماست که فولاد دیروز جلساتی را برای موضوع تجدید داشته و از محل زیرمجموعه ها این کار انجام می وشد و اتفاق مهمی برای سهم است
گروه سیمان هم جالب است دراین گروه اگر دنبال گزینه تجدیدی هستید فکر میکنیم سیتا و سفارس را زیرچشمی باید زیرنظر گرفت به خصوص سیتا که شنیده می شود قابلیت های خوبی برای تجدید دارد امروز سیتا را هم خوب میخریدند .
چند روزی است که در مورد رمپنا صحبت میکنیم یکی از سهم های خاص بازار این روزها رمپناست که معاملات قوی و خوبی را دارد هم با دید شایعات تجدید و هم با دید میان مدت و بنیادی شرایط خوبی را در این سهم داریم و بد نیست زیر نظر باشد . در این گروه بترانس رمپنا گزینه های خوب و قوی هستند و البته منتظر گزارش های بیشتر در رمپنا هستیم
امروز زفجر در بازار خوب مثبت بود سپید هم بد عمل نکرده است به نظز زفجر و سیمرغ تا اینجای کار خوب بودند و روی تابلو هم نشان میدهد وضیت خوبی را دارند بین این شرکت ها زگلدشت هم بد عمل نکرده است زگلدشت در آبان با فروش 1013 میلیارد ریالی مواجه بوده و فروش خوبی در ابان داشت جمعا 8ماهه 7262 میلیارد ریال فروش داشت معتقدیم با دید نوسان زگلدشت زمگسا شاید ولی با دید بنیادی فعلا سیمرغ و زفجر گزینه های اصلی بعد از گزارشها هستند


