گزارش بازارامروزشنبه 4 آذر 1402
میکس کدال و بودجه …
انصافا در مورد بازار چه میتوانیم بگوییم بازاری که نه نای بلندشدن از زمینی که خورده را دارد و نه میتواند از این حال زمین خورده فعلی بدتر شود . بیحال و کتک خورده و بی رمق به امید رسیدن رفیق و دوستی برای گرفتن دستش نشسته و روزگار می گذارند … امروز بازار کمی با امیدواری آغاز کرد ولی هر چه جلوتر رفت فشار فروش در بازار بیشتر شد .
امروز در اولین روز هفته کار را در حالی آغاز کردیم که به نظر بازار نسبت به بودجه نتوانسته حس مثبت یا منفی دقیقی بگیرد و این عدم جهت شناسی در معاملات امروز به طور واضح، روشن و ملموس بود.
امروز می توانستیم ببینیم که فضای بازار در ادامه روند بدون جهت هفتههای قبل خود پیش میرود. بازار تا به این لحظه که صحبت میکنیم نتوانسته حس مثبتی از بودجه بگیرد و البته حس منفی را هم نگرفته که امروز کمی در مورد ابعاد بودجه بیشتر صحبت خواهیم کرد اما قبل از هر چیز مطابق روال معمول هفته ببینیم چه اتفاقات و رویدادهایی در انتظار بازار است
به نظر دو اتفاق و رویداد بیش از هفتههای قبل این هفته بازار را درگیر خود خواهد کرد یکی گزارشهای ماهانه و ادامه انتشار گزارشهای میان دورهای در کدال است و دیگری انتشار ابعاد ریز و درشت بودجه و تحولات آن…
در مورد گزارشها به نظر بازار به این نیاز دارد تا بار دیگر به خود اثبات کند که این نقاط کف بنیادی سهمهاست و یکی از مواردی که از آن، این حس مهم را میگیرد وضعیت گزارشهاست
به طور کلی در این مدت به وضوح شاهد بودیم که خبرهای منفی اثرات سنگین منفی را از دست داده و نمیتوانند بازار را به فاز منفی و جدی فروش ببرند اما به وضوح و خیلی جدی انگیزههای خریداران را میگیرند و در آن سو خبرهای مثبت ذ(البته اگر برسد ) قابلیت اثرگذاری بیشتری را در بازار پیدا کردند که این ناشی از این جریان است که بازار با کمک همین گزارشها و یا کمی هم کمک بازارساز تا حدودی توانسته کف فعلی خود را تثبیت کند و به فکر اهداف بالاتر باشد برای همین در لابلای بودجه دنبال خبری از تجدید بوده و یا هر چیزی که به او کمک کند … که هر چه گشت نبود و حقیقتا انتظاری هم نبود …
دومین رویداد مهم و خاص این هفته همان بودجه و روشن شدن ابعاد و جزئیات آن است که امروز یک بار دیگر سعی میکنیم در مورد برخی از مهمترین موارد موثر آن در بازار صحبت کنیم اگر به خاطر داشته باشید یک بار عرض کردیم که تجدید ارزیابی داراییها نمیتواند یک عامل خاص برای رشد بازار شود، اما میتواند موتور محرک خوبی برای روشن شدن موتورهای بازار شده. تا به این لحظه آنچه از بودجه خوانده و شنیده میشود این است که موضوع تجدید ارزیابی داراییها در بودجه آورده نشده و فعلاً بازار نباید به آن دلخوش باشد اما ابعاد دیگری در بودجه قرار دارد و وجود دارد که میتواند برای بازار مهم باشد و قبل از هر چیز باز هم بیان کنیم که بودجه دو مرحله دارد و مرحله اول ارائه از سمت دولت و مرحله دوم تغییرات در مجلس است و همین جا هم این پرانتز را باز کنیم که اگر سازمان بورس و یا هر نهاد دیگری قصد کمک به بازار را دارد در این مرحله که موفق نشد و دولت بازار و مدیران بازار سرمایه را به کتفش حساب کرد، حداقل در مرحله مجلس کمی از این حالت تدافعی خارج شده و بیشتر فعال باشد تا اینطور آوار بلا و هزینههای ریز و درشت روی سر بازار خراب نشود
سال ۱۴۰۲ بازار در نرخ خوراک بسیار آسیب دید و اذیت شد و به نظر امسال چشمش کمی به این نرخ خواهد بود که فکر میکنیم با توجه به ابعاد ریز و درشت بودجه افزایش خاصی را در این حوزه نداریم در سایر هزینهها نیز به نظر دولت تا حدودی دستش بسته است و هرچه میتوانسته در این چند سال زده و برده پس احتمالاً در حوزه نرخ خوراک و انرژی دولت خیلی فضای منفی را نداشته و بعید است آثار عجیبی را در بازار داشته باشد
موارد مهم دیگر که بودجه میتواند اثرگذار باشد سایر هزینهها برای شرکتهاست که خود را در دو شکل نشان میدهد اولی عوارض و سایر مواردی است که بارها با آن مواجهیم که در حال حاضر خیلی با آنکه رفتار دولت چگونه خواهد بود نمیتوانیم این را تشخیص دهیم اما در بعد دیگری از هزینهها همانطور که چهارشنبه هم گفتیم نگرانی بسیاری داریم و آن هم حوزه مالیات است
دولت به خوبی میداند دیگر جیب شرکتها در بخش بهای تمام شده و سربار خالی شده و قدرت زدن ندارد و دنبال مسیر جدید میگردد باز هم تاکید میکنیم اگر رفتار عاقلانه قرار باشد صورت گیرد هزینهها در قالب مالیات و عوارض باید کاهش داشته باشد اما هیچ یک از رفتار فعلی این دولت عاقلانه نبوده از همین رو شاید بتوان گفت در حال حاضر نگرانی بزرگ بازار از بعد هزینههای مالیاتی است
در سایر حوزهها در بودجه نرخ تسعیر تغییر نکرده است و این نشان میدهد از این موضوع چیزی عاید بازار نخواهد شد مگر اینکه مجلس نرخ تسعیر فروش نفت را از ۲۸ و ۵۰۰ به اعداد بالاتر تغییر دهند که البته در روزهای آتی مفصل در مورد این ماجرا صحبت میکنیم که نرخ تسعیر به عنوان یک نرخ مهم در بودجه کارکرد اسمی خود را از دست داده و بیشتر به ابزاری برای رانتجویان تبدیل شده که جیب مردم و دولت به طور کلی بودجه مملکت را زده و به سمت منافع خود میبرد
تصویب این نرخ یعنی پول نفت و فروش آن با چندین و چند لایه تخفیف چه در فروش به چین و چه در تسعیر نرخ ارز به جیب وارد کنندهای میرود که در نهایت منافع آن را نیز مردم نمیبرند و تازه مردم بیچاره زیر منگنه مالیات دولت نیز قرار میگیرد
در جمعبندی از موارد بالا باید تاکید کرد که فعلاً بازار سرمایه از بودجه حس و سنس منفی نگرفته است اما اخبار مثبتی هم در دل بودجه برای بازار وجود ندارد شاید به قول یکی بیخبری ،خوش خبری باشد. آنقدر بلا سر بازار آوردند که وقتی او را رها میکنند و خبر منفی به گوش نمیرسد برداشت مثبتی از رویدادها میشود که در حال حاضر با توجه به ابعاد فعلی ،این موضوع خود را بیشتر نشان میدهد
و اما حرف آخر و یک توصیه…
با اینکه یک سال گذشته به ما نشان میدهد که نه دل نمایندهها برای بازار میسوزد و نه سازمان بورس آن برش و کشش لازم برای تثبیت برخی اتفاقات خوب در بازار را دارد، اما توصیه میکنیم تیم هایی از بچه های بازار و سازمان بورس، همین امروز تاکید میکنیم همین امروز پیشنهادات مفید و موثر بر اقتصاد و بازار را نوشته و برای ارائه در بودجه به نمایندهها پرزنت کنند.نمیدانیم چرا حس میکنیم تاثیری ندارد چرا چون رفتار گذشته را دیدهایم اما به هر حال تلاشی است برای تغییر وضعیت بازار که به قول شاعر به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که واقعا این پیشنهاد از نشستن باطل و دست روی دست گذاشتن بهتر است
خدا را شکر برای رساندن گوش چنین پیشنهاداتی به مجلس کار به سختی دولت نیست که یاسین و این حرف ها باشد… برخی از نمایندهها هستند که هم بلندگو و دیده شدن را دوست دارند و هم حواسشان به بازار است از همین رو معتقدیم پیشنهادات منطقی و هزینهها و بررسی اتفاقات و رویدادها به دقیقترین شکل ممکن خود گنجانده شده و از سمت بازار سرمایه به مجلس ارائه شود تا شاید حداقل بخشی از زخمهای زده شده به تن بازار با این شکل التیام داده شود بازار اگر از بودجه سنس منفی نگیرد و دولت مدام با چاقوی تیز هزینهها او را تهدید نکند آرام آرام قیمتهای ارزنده و فضای بنیادی شرکتها و نزدیک شدن به پایان سال مالی و مجامع ،توان حرکت دهی آرام بازار را هرچند با سرعت کم اما با قدرت نسبی خواهد داشت
در مورد تجدید حرف زیاد است فردا به طور اختصاصی مطالبی را در مورد تجدید ارزیابی بیان میکنیم که میتواند نکات مهمی را برای بازار در برداشته باشد حتما روزهای اتی همین ستون و همین بخش را دنبال کنید …
سرمایه گذاری های خوش نوسان
در بازار امروز برخی سرمایه گذاری ها توانستند با نوسانات مثبت صدر نشین بازار شده و بر خلاف سایر هم گروهیان خود معاملات بهتری داشته باشند
سرمایه گذاری پتروشیمی با نماد وپترو به واسطه تحولات عالی که در گزارش 6 ماهه شیمی باف شاهد بود و جهش سود سازی بالا با اقبال به صف خرید نزدیک شد سهمیکه در صورت شکست قیمت های 3200 تومان می تواند تا سطوح 3500 الی 3600 تومان رشد داشته باشد
وبهمن هم خبرهایی در خصوص احتمال تهاتر زمین بافت کار دارد زمینی که در جنوب تهران واقع شده و ارزش بسیار بالایی دارد این سهم تا قیمت های 500 الی 520 تومانی به شرط شکسته شدن سد قیمتی 460 تومانی جای رشد قیمتی خوبی خواهد داشت
وسپه در حال تثبیت در قیمت های بالای 460 تومان است سهم بنیادی خوبی داشته و به واسطه جهش سود سنگ اهنی ها امسال وضعیت مناسبی دارد سهم هم ارزش ان ای وی و هم سود سازی قابل توجهی داشته و جز سهام کم ریسک دسته بندی می شود
شیرینی قندی ها
در نمادهای قندی شاهد روند نوسانی مثبن بودیم این روزها تحولات رشد نرخ فروش شکر در صورت هیا مالی قندی ها تحولات خوبی را رقم زده است
قزوین امسال سود بالای 120 تومانی دارد اما سال اینده شنیده می شود شرکت محدوده 160 الی 170 تومان سود و ارام ارام به سمت اهداف میان مدتی 900 تومانی در حرکت است فعلا سهم توانسته به خوبی در سطوح بالای 760 تومان تثبیت شود
در قشهد هم افزایش سرمایه خوبی اجرایی شده و سال مالی شرکت به اتمام و در سال مالی جدید شرکت سود سازی بالایی خواهد داشت سهم استارت خوبی را به سمت قیمت های 1800 و 2000 تومان زده و یکی از بنیادی ترین سهام گروه قندی محسوب می شود
در قمرو سهم هم بنیادی و هم تکنیکال خوبی دارد در گزارش 4 ماهه فروش شرکت به بالای 100 درصد رشد رسید به نظر می رسد سود بالای 200 تومانی و قیمت های 1200 تومان انتظار این قندی پر پتانسیل را می کشد سهمی که پارسال 140 سود داشته و رسیدن به سود 200 تومانی بعید نمی باشد
انتظار پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند نوسانی و تعداد اندکی مثبت و مابقی اصلاحی بودند
در این گروه نوری این روزها خوب حمایت می شود این سهم به نظر می رسد روند نوسانی ارامی در پیش گرفته و تارگتش نیز 16000 تومان است فروش سهم متحول و در نیمه دوم سال بازار انتظار سود سازی قابل توجهی از نوری را دارد همین امر سبب شده تا تقاضای خوبی در سهم شکل بگیرد
در پتروشیمی پارس فعلا باید نوسان گیری کرد سهم با کف قیمتی 220 تومانی و مقاومت 240 تومانی نوسانات بسیار خوبی می دهد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از نظر سودس ازی در شرایط مناسبی به سر می برد
شیران در انتظار اگهی شدن بلوکش توسط واتی است ظاهرا قرار است دو سیت شیران با قیمت پایه هر سهم 700 الی 750 تومان اگهی و تاکنون 5 خریدار اعلان امادگی کرده اند به نظر می رسد در صورتی که یک پالایشی موفق به خرید این بلوک ها شود شیران با تحولات اساسی همراه و رشد خوبی داشته باشد خبر مهم دیگر شریان خرید نفت سفید از سایر پالایشگاه ها بوده که میتواند برش های نفتی را هم مستقیما به فروش رسانده و سود بالایی به دست اورد
ساختمانی ها در فاز استراحت
در نمادهای ساختمانی پس از روند صعودی اخیر شاهد استراحت سهام این گروه بودیم گروهی که صدر نشین بازار چند ماهه اخیر بوده است
در این گروه ثرود که پرچم دار رشد قیمتی بوده است با اصلاح همراه و به قیمت های زیر 2000 تومان برگشت سهم 100 درصد بازدهی داده و این اصلاح قیمتی نیاز اساسی سهم بود ثرودی که از دید بنیادی به ارزش ذاتی خود رسیده و رشد بیشتر سهم باعث حبابی شدنش می شود
در وساخت سهم به حمایت 200 تومانی عقب گرد می کند سهمی که در این سطوح حمایتی قوی داشته و به نظر می رسد بتواند متعادل شود سهم با دید میان مدت انتظار روند صعودی بیشتری را داشته و می تواند صعود خوبی را تجربه نماید
فشار فروش در ثغرب هم بالا بوده و سهم به نظر می رسد تا قیمت های 1000 تومان در صورت از دست رفتن حمایت 1100 تومان اصلاح داشته باشد ثغربی که اخیرا رشد بالایی داشته و به بازدهی خوبی رسیده است این سهم هم پس از بازدهی اخیرش به کمی استراحت نیاز دارد
چهارگوشه بازار
کفرا باز صف خرید شد این امر نشان می دهد پول خوبی وارد سهم شده است کفرایی که اگر در قیمت های بالای 1000 تومان تثبیت شود تا سطوح 1100 الی 1200 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت مالکیت شرکت در معدن طلای تاصیکو و احتمال ورود این شرکت به فرابورس سبب اقبال بازار به کفرا شده است
صورت های مالی زیر مجموعه های مادیرا بسیار عالی بود این امر نشان می دهد این سهم که در کف تکنیکالی خود قرار دارد فرصت رشد خوبی را دارد مادیرا حمایت 420 و مقاومت های 460 و 520 تومانی داشته و به نظر می رسد با این حجم معاملات بتواند صعود میان مدتی خوبی داشته باشد به خصوص این که وضعیت بنیادیش نیز تحول خوبی داشته است
بجهرم هم معامله بلوکی دارد و مدیریتش توط بانک سپه به قیمت های بالایی اگهی شده است شنیده می شود گهر زمین خریدار این بلوک خواهد بود بجهرمی که اصلاح قیمتی بالایی داشته و در حال برگشت روند است به نظر می رسد قیمت های 250 تومان و سپس 280 تومان در انتظار سهم باشد تا تکلیف بلوک مدیریتیش مشخص شود
بازار در بین خودرویی ها میتواند جالب باشد. به نظر لیدر بازار گروه خودرو خواهد بود در این گروه خساپا هم جالب است برنامه های خوبی را داشته و برای خروج از ماده 141 روی تجدید تاکید کرده است به نظر خساپا در منفی خریدش همچنان یکی از گزینه ها باشد . خودرو هم همینطور . ولی فعلا لیدر خساپاست
خزر هم تلفیقی داده و رسیدن به سود های خاص را میتواند داشته باشد خزر در 6ماهه تلفیقی حسابرسی شه به سود 267 ریالی رسیده است که رشد 56% را نسبت به مدت مشابه دارد.خکار هم شرایط خوبی را دارد ايرکا پارت پويا از زیرمجموعه های خکار در 6ماهه 358 میلیارد ریال سو خالص داشت که 126% بیشتر از مدت مشابه قبل است . خفنر هم شرایط خوبی را میتواند داشته باشد خفنر مهر و آبان خوب بود .
آبان 880 و مهر 770 میلیارد ریال فروخت
سهم در تیر این عدد 921 میلیارد ریال بود مرداد به 452 میلیارد ریال و شهریور 544 میلیارد ریال رسید
8ماهه 5592 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 3862 میلیارد ریال بود
در بین پتروشیمی ها هنوز پردیس گزارش نداده و با این گزارش کمی فضا روشن ترمی شود ولی دقت کنید زاگرس تایید کردهکه نرخ 7 هزار دوباره در جلسه 28 ابان کمی تغییر کرده است . اگر این باشد به سود این گروه خواهد شد . با دید کمی ریسک کردن روی این موضوع خود پارسان بد نیست . شبصیر هم میتواند جالب باشد شبصیر در گزارش ۶ماهه حسابرسی شده به سود ۳۰۴۳ ریالی رسیده است . 6ماهه 2807 ریال سود محقق کرده و این نشان دهنده اتفاقات خوب در شبصیر است
وپترو هم شرایط خوبی را دارد . وپترو هم با این گزارش زیرمجموعه ها میتواند جالب باشد شيمي بافت از زیرمجموعه های وپترو در 6ماهه به سود 5465 میلیارد ریالی رسیده و نزدیک به کل سال قبل سود داشته است این هم نشانه خوبی برای وپتروست . با دید بنیادی وپترو با دید نوسان پترول شرایط بهتری دارند
در گروه ساختمان به نظر هنوز ثبهساز و ثامید گزینه های خوبی هستند و در سوی دیگر ثاخت هم با شایعاتی از تجدید میتواند جالب باشد. البته در مورد ثاخت شایعه زیاد است ولی در هر صورت شرایط ثاخت میتواند جالب ترو خاص تر باشد . دراین گروه ثمسکن را هم میتوان در سود تلفیقی جالب تر دید .
در کگروه سیمان گزارش سهگمت خوب بود . سهگمت هم با این گزارش ها 1100 1200 تومان سقف سودش میتواند باشد و قیمت خوبی دارد و ستران هم میتواند بعد از کمی اصلاح جالب شود در این گروه سابیک و ساوه هم جالب بودند در ابیک مهر و ابان خوب بود .سهم در مهر 2915 میلیارد ریال فروش داشت و ابان 2919 میلیارد ریال شد
در تیر با فروش 2340 میلیارد ریالی مواجه بودو مرداد 2584 میلیارد ریال و شهریور با رشد 2891 میلیارد ریال شده است
8 ماهه 20581 میلیارد ریال فروش زد . مدت مشابه قبل 12393 میلیارد ریال بود ساوه را هم بد نیست زیرنظر داشته باشید
در بین گزارش های گروه های مختلف لاستیکی ها را حتما باید زیرنظر گرفت . معتقدیم این گروه گزارش های خوبی را داشته و یک رشد نوسانی را خواهد داشت از پکرمان تا پارتا . پارتا واقعا گزارشی خوب بود . پارتا مهر و آبان خوبی زد
در تیر این عدد به 1693 میلیارد ریال رسید و مرداد 1501 میلیارد ریال بود و شهریور با کمی افت 1399 میلیارد ریال
در پاییز مهر 2081 میلیارد ریال و آبان 3432 میلیارد ریال شده است. 8 ماهه به 15711 میلیارد ریال رسید که مدت مشابه قبل 13957 میلیارد ریال بود پکویر را هم زیرنظر داشته باشید ولی پکرمان و پارتا شرایط خاص ترو بهتری دارند .
امروز کسرا را خوب خریدندیکی از سهم های خاص بازار است و اخیرا بلوک هایی را دارد و میتواند جالب باشد .به نظر میرسد این سهم میتواند در شرایط نوسانی بازار حرکات خوبی را داشته باشد گزارش های خوبی را در زیرمجموعه ها دارد .
قندی ها هم شرایط خوبی را دارند قصفها خوب است . قندی ها شرایط خوبی را دارند و گزارش های ماهانه های خوبی دارند . قصفها در 6ماهه حسابرسی شده 2944 ریال سود محقق کرده است قصفها آبان خوبی داشت و 3997 میلیارد ریال فروش داشت و 8ماهه به 13551 میلیارد ریال رسیده است با دید یک سهم خاص بنیادی و با دید تجدید میتواند جالب توجه باشد .
در بین دارویی ها بارها روی دفارا دپارس صحبت کردیم . اما گزارشی فعلا دبالک خوب بود . دبالک مهر و آبان خوبی داشت و موفق شد در آبان ماه بیشترین فروش خود را ثبت کند.این شرکت در آبان به فروش 87 میلیارد تومانی دست پیدا کرد که نسبت به مهر ماه 7 درصد و در مقایسه با میانگین ماه های گذشته 54.5 درصد رشد داشت.مجموع فروش شرکت در بازه 8 ماهه 635.5 میلیارد و 155 درصد بیشتر مدت مشابه سال قبل می باشد.از نظر نموداری سهم در یک روند نزولی میان مدت قرار دارد و حمایت مهم سهم 800 تومان می باشد.


