گزارش بازارامروز سه شنبه 30 آبان 1402
آبان بی آب و نان !
امروز سوت پایان آبان زده شد و البته بازار از دیروز منتظر خبرهای بودجه بود که نرسید و نصف نیمه چیزهایی منتشر شد . در بازار امروز ابازر ساز دست به کار مهمی زد و کمی بازار را در شرایط منفی رو به بالا حمایت میکرد که البته دل بازار هم امروز اندکی بیشتر کوک بود و تا حدودی با ساز بازار همنوایی کرد و فضا کمی بهتر شد ولی همچنان همه چیز در هاله ای از ابهام و ترس قرار دارد . امروز بازار خیلی خاص آغاز نکرد ولی در دقایقی با حمایت های نصف و نیمه از نماد های بزرگ و رنگ و بوی بهتری گرفت و شرایط خوبی را داشت و هر چه بود آبان را به پایان برد . آبان ماه خوبی برای بازار نبود و شایعات و حرف و حدیث های متعدد از سوی سیاست گذار حسابی او را کلافه کرده بود هر چند بودند روزهای ابتدای آبان که سرو شکل بازار بهتر بود ولی به انتها نرسید و بنزین تمام کرد … تا برایند آبان بی آب و نانی رقم بخورد و آنچه به دست آید آش دهن سوزی نبود …
امروز بازار دنبال انگیزه قوی برای تغییر شرایط بود ولی پیدا نکرد او منتظر بودجه و اخبار بودجه بود ولی فعلا یک روز به تعویق افتاده است …از سوی دیگر بازاری که برای حرکت انگیزه و عاملی ندارد دوباره چشم به دستان قاتل قدیمی خود دوخته تا شاید این بار شیوهٔ چشمش فریب جنگ نباشد و ای کاش نگوییم که ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم … امیدواریم این بار در بودجه کمی فضای منطقی و مناسبتری را شاهد باشیم . بازار حس خوبی از بودجه دریافت کند …
دیروز اگر به خاطر داشته باشید عرض کردیم که برخی حتی از خوشبینهای بازار هم به بازار و شرایط فعلی کمی ناامیدانه نگاه میکنند و این نگاه دقیقاً ناشی از رفتاری است که دولت در پیش گرفته و ما شاهد آن هستیم
رفتاری که بزن در رویی و تلکه کردن جیب سهامدار را در دستور کار دارد و آنقدر عجیب این موضوع پیش میرود که همه متعجب شدند
چرا عجیب دقت کنید دولت یک یک تاکید میکنیم یک یک شرکتهای بزرگ را شناسایی کرده و فارغ از اینکه سهامدار دارند، حق الناس است، سهام عدالت است و … جیب آنها را زده و خوشحال و شاد و خندان پیش میرود
بعد برخی سوال میکنند چرا بازار درست نمیشود؟! مگر این جیب بریهای پی در پی تمام شده که به بازار حس مثبت دست بدهد
آن نهادهای نظارتی و امنیتی که مدام از دلایل عدم رشد بازار میپرسند کافیست کمی فضای فعلی بازار را نگاه کرده و در رفتار دولت را ببینند و این تناقضها و اتفاقات را مشاهده کنند که چطور رفتار سیاستگذار باعث بروز بیاعتمادی در بازار شده است
اگر بخواهیم به سلسله اتفاقات و رویدادها دقت کنیم انصافاً بازار مقاومت خوبی داشته که در مقابل این حجم از ناملایمتیها ایستادگی کرده است و البته هزینه این ایستادن را طبق معمول سهامداران دادند
هزینه هایی که از عوارض و مالیاتها بر فولاد شروع شد، نرخ گاز نرخ خوراک قیمت گذاری دستوری، خروج محصولات از بورس کالا، جریمه بانکها و این آخرین شیرینکاری هم دست اندازی در جیب معادن بود که لیست بلند بالایی را برای بازار رقم زده است که البته در این میان نقش سهامداران فقط نقش کتک خور و نقش نهادی به نام سازمان بورس که وظیفه اصلی آن حمایت از حقوق سهامداران خرد است فقط تماشاچی بوده
اما به هر حال باز هم این سهامدار امیدوار است، تا چرخشهای نصف و نیمه را در چینش بودجه شاهد باشد و سال ۱۴۰۳ شاید سال متفاوتی برای بازار شود
اما حرف آخر دیروز اشاره کوچکی به موضوع فروش فصبا و رفتار آن در بازار اشاره کردیم. تمام ماجرای بازار سرمایه در همه دنیا همین چیزی است که فصبا روی تابلو دارد یعنی کارکرد درست بازار سرمایه در این ماجرا خود را نشان میدهد که دو گزینه اخیر شگستر و فصبا نمونههای بارز و کامل این ماجرا هستند تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بازار اولیه و همچنین تجهیز سرمایههای خرد در جهت ایجاد و راهاندازی شرکتهای بزرگ
این چیزیست که بارها اشاره کردیم در اقتصاد دنیا منطقی به نظر رسیده و در حال اجرای آن است اما یک موضوعی وجود دارد شما نمیتوانید بدون در نظر گرفتن شرایط بازار ثانویه و تابلوی معاملات به دنبال تامین مالی این چنینی در بازار باشید اگر هم به دنبال آن باشید اجرای به قیمت آن باشید ،فرصت و فضارا به بازار باخته و بیشتر تامین مالیهای بعدی را از بین بردهاید فرصت
یکی میگفت دولت از وضعیت زتدگی مشترک فقط شب جمعههایش را درست اجرا میکند
وقت رسیدن به پول و جمع کردن غنایم سرحال و مست سر وقت آماده حاضر میشود اما از آن طرف هیچ کمکی به بازار سرمایه نمیکند
هیچکس نسبت به فروش سلب حق تقدم فصبا اعتراضی ندارد اما حرف ما این است که سازمان بورس به عنوان متولی این ماجرا باید در قبال اجرای چنین کارهایی امتیازهای متناسب را گرفته تا جریان نقدینگی از تن بیجان این بازار خارج نشده و این وضعیت را رقم نزند
کارکرد درست بازار اولیه و پذیره نویسی و فروش سهام و تامین مالی شرکتهای متعدد اصل اصلی بازار است و ماهیت واقعی آن را نشان میدهد اما در کنار این ماجرا توجه به بازار ثانویه و وضعیت حال و روز شرکتها نیز مهم است
قرار نیست شما روی ویرانههای دارایی و اعتماد مردم خانه بسازید که البته شاید یکی دوتا را بتوانید بسازید اما این وضعیت ادامهدار نخواهد بود و امیدواریم سازمان بورس کارکرد درست این بازار را به گوش سیاست گذار خوانده و کمی با صدای بلندتر با او صحبت کند… اگر بتواند البته…
بودجه منتشر شد و حرف و حدیثها در مورد براوردهای اولیه زیاد است ولی کم کم در مورد ابعاد آن روزهای آتی صحبت خواهیم کرد
و اما سراغ بازار برویم …
قطعه سازان پیشتاز
در نمادهای قطعه سازی امروز شاهد پیشتازی سهام این گروه بوده و سهام قطعه سازان وارد فاز صعودی خوبی شدند
در خکار که افزایش سرمایه 50 درصدی داشته و براورد سود 80 تا 90 تومانی برای امسال و سود بالای 100 تومان برای سال اینده دارد سهم به سمت قیمت های 520 تومان روانه شده است سهم ارزش ذاتی 600 تومانی داشته و با دید میان مدت جای بازدهی و رشد خوبی دارد
خمهر به قیمت های بالای 300 تومان صعود و صف خرید خوبی زد سهمی که فعلا در رنج قیمتی 280 الی 320 تومان نوسانات خوبی داده و شنیده می شود افزایش سرمایه بالای 100 درصدی از تجدید ارزیابی را دارد سهم اگر بتواند طی هفته اینده از سد قیمتی 320 تومانی عبور نماید تا قیمت های 360 تومان هم جای رشد دارد
خمحرکه که اصلاح بالایی را تجربه کرده بود از حمایت 650 تومانی برگشته تا خود را به اولین سطوح هدف خود یعنی قیمت های 720 تومان برساند سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت حتی توان شکست سطوح 720 و رشد تا قیمت های 800 تومانی را دارد
پول قوی در ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی شاهد رونق خوبی هستیم مدت ها است ساختمانی ها با اقبال و بازدهی بالایی هم داده اند
در وساخت شاهد رشد سهم به سمت قیمت های 220 تومانی هستیم خبر مهم سهم اگهی کردن بلوک ثتوسا بود به نظر می رسد در صورتی که این بلوک فروخته شود نقدینگی مناسبی وارد شرکت می شودوساخت خبرهای دیگری هم دارد که شاید بتواند سبب عبور از مقاومت 220 تومانیش شود
ثغرب دل به اصلاح نداده و مجددا مثبت و صف خرید شد سهمی که اهداف قیمتی 1200 الی 1250 تومان و حمایت های قوی 1100 و 1000 تومانی دارد این سهم در ساختمانی ها شرایط خوبی داشته و نوسانات مناسبی را تجربه می کند اما باید توجه داشت طی یک ماهه اخیر رشد بالایی را هم تجربه کرده است
باز برای ثاخت صف خرید سنگین تشکیل داده و سهم با روند قوی همراه شد مقاومت 420 تومانی بر سر راه سهم قرار داشته که اگر شکسته شود سهم تا سطوح 460 تومان صعود می کند ثاختی که دارایی های ارزشمندی داشته اما توان سود سازی پایینی دارد
سرمایه گذاری های تحول گرا
در نمادهای سرمایه گذاری این روزها روند نوسانی ارامی را همسو با شاخص شاهد هستیم اما نکته مهم تحول در برخی سرمایه گذاری ها می باشد
در واتی شنیده می شود پیشنهاد خرید جدی سهام شیران از سوی دو پالایشگاه مطرح شده است همچنین شنیده می شود 3 خریدار جدی دیگر برای خرید این بلوک اعلان امادگی کرده اند اگر شیران با همان قیمت پایه مد نظر واتی معامله شود سهمی 1200 تا 1300 تومان سود در واتی شناسایی و سهم متحول می شود
وسبحان نوسانات مثبت را تجربه و به سمت اهداف 240 الی 250 تومانی حرکت می کند این سهم وضعیت خوبی داشته و امسال سود 80 تومانی پیشبینی کرده است سهمی که به این سود سازی بالا جای رشد قیمتی بسیار خوبی داشته و در موقعیت جذابی قرار گرفته است
شستا همچنان نوسانات ارام مثبت را تجربه می کند سهم با رشد به سمت سطوح بالای 120 تومان اماده مصاف با قیمت های 125 تومانی خواهد شد شنیده می شود استارت رشد سهم با فعال شدن تجدید ارزیابی شرکت های زیر مجموعه زده خواهد شد. از نظر بنیادی شستا و غدیر خاص تر بوده غدیر به زودی یک افزایش سرمایه از انباشته را رونمایی میکند . با دید کمی صبر بد نیست .
از تاصیکو شایعه فروش دارایی به گوش میرسد و بد نیست تاصیکو زیرنظر باشد . در مجموع شرایط خاصی را در این گروه شاهدیم و باید بیشتر این گروه را زیرنطر گرفت .
قندی ها بیدار می شوند
در نمادهای قندی شاهد تحرکات خوبی هستیم تحولات منسایب در قندی ها رخ داده است افزایش قیمت های جهانی شکر و افزایش هزینه واردات و رشد قیمت فروش داخلی سبب شده تا قندی ها در شرایط خاصی قرارب گیرند
قمرو که سال گذشته به سود 140 تومانی رسیده بود برای سال جاری شایعات سود 220 تومانی دارد سهمی که در قیمت های 900 تومان و کف تکنیکالی خود قرار داشته و توان یک استارت رشد قیمتی تا سطوح 1100 الی 1200 تومان را دارا می باشد
قشیر هم برگشت خوبی زد سهم در حال شکست و عبور از سد قیمتی 820 تومانی بوده و در صورت تثبیت در این قیمت ها ارام ارام به سمت سطوح قیمتی 900 تومان حرکت خواهد کرد قشیری که امسال می تواند به سود سازی قابل توجهی دست یابد
قزوین که یکی از بالاترین ظرفیت های تولید را در گروه داشته و با نرخ های فروش فعلی شرایط مناسبی را تجربه می کند در حال شکست قیمت های 760 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و تا قیمت های 820 تومان هم تارگت دارد
قند اصفهان را هم با دید کمی تجدیئ و اتفاقات بنیادی میتوان زیرنظر داشت
چهارگوشه بازار
فاذر نوسانات خوبی پیدا کرده است سهم عمدتا میل به مثبت شدن دارد و مجددا به قیمت های بالای 200 تومان برگشت زد سهمی که تا قیمت های 220 تومانجای رشد داشته و مهمترین خبرش 30 تا 40 میلیون دلار قرار داد جدید به واسطه سهامدار عمده اش است
صبا فولاد همچنان صدر نشین است روند حمایتی سهم به دلیل جذاب شدن روز افزون حق تقدم ها است حالا حق تقدم ها با سهم اصلی فاصله قیمتی 45 درصدی پیدا کرده است و قرار است طی بازه زمانی 1 الی 2 ماه بازگشایی شوند به نظر می رسد میل به خرید هم به واسطه انتظار بازار از سود مناسب پذیره نویسی است
ذوب بار دیگر به قیمت های 360 تومان واکنش نشان داده و برگشت خوبی زد این سهم فعلا در سطوح 360 الی 390 تومان در نوسان است و در انتظار مشخص شدن نتیجه ارزیابی زمین های شرکت و توان افزایش سرمایه از این محل است فعلا براورد ها از افزایش سرمایه 300 و در حالت خوشبینانه 400 الی 500 درصد است
بازار کم کم به گروه فولاد واکنش های بهتری را نشان میدهد دراین گروه فولاد شرایط خوبی دارد ولی گزینه خاص جدید بعد از یکی دو گزارش فخوز است صنعتي و معدني توسعه فراگير سناباد از زیر مجموعه های شرکت در 6ماهه به سود 12408 میلیارد ریالی رسیده است شرکت صنعت فولاد شادگان از زیرمجموعه های فخوز در ۶ماهه به سود ۱۰۱۲۶ میلیارد ریالی رسیده است همین دو قلم و ادامه مسیر خوب انها میتواند فخوز را تغییر فاز دهد و به نظر بد نیست فخوز فولاد ذوب و برخی دیگر از سهم های خاص گروه نظیر فنورد فوکا و … را زیرنظر داشت
امروز جو بانکی ها کمی بهتر بود از آنجایی که این بانک بر اساس معرفی های صورت گرفته از سوی وزارت شهرسازی و در صورت حائز شرایط بودن متقاضیان،نسبت به اعطای تسهیلات به آنان اقدام نموده لذا هیچ گونه استنکافی از پرداخت تسهیلات متوجه ای بانک نمی باشد و مراتب اعتراض در هیئت های حل اختلاف مالیاتی در دست اقدام می باشد و البته در سال 1401 از این بابت 18هزار میلیارد ریال ذخایر نیز در حساب ها منظور شده است. به نظر بازی خوبی را دارد و در منفی ها در این گروه با دید برطرف شدن جریان جریمه ها بد نیست ریسک کردن .
میتوان به زوی شفاف سازی های بیشتر را در این حوزه شاهد بود . ونوین وبصادر وتجارت و برخی دیگر در این شرایط هستند .
رشد قیمت فلزات و شرایط خاص فملی باعث اقبال حقوقی ها به سهم شده هر چند برای حقیقی ها کمی کند است . ببینید یا به فملی و پیش بینی شرکت اطمینان داریم و با نداریم یا حرف شرکت قبول است و 956 هزار میلیاد ریال برای سال 1403 سود خواهد داشت یا باید اعداد کمتری را لحاظ کرد و لی با این مختصات به نظر فملی پی به ای فوروارد 4 را دارد و این خود یعنی احتمال اقبال حقوقی ها به سهم فملی را کمی بیشتر و خاص تر زیرنظر داشته باشید . منتهی با دید میان مدت و بلند مدت
کقزوی امروز مثبت بود هم سهم پی به ای خوبی دارد و هم شرایط تجدید داشت بالاخره سهم خبر افزایش سرمایه را رونمایی کرد . 1680 درصد از تجدید . گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ1,428,000,000,000 ریال به مبلغ
25,400,000,000,000 ریال از محل سود انباشته ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلاح ساختار مالی و استفاده از مزایای معافیت مالیاتی که در تاریخ
1402/08/29 به تصویب هیئت مدیره رسیده به نظر کقزوی با دید کمی ریسک بد نیست در پایان امسال eps حدود ۴۸۰ تومانی برای سهم پیش بینی میشود و از منظر نموداری دو هدف ۳۲۵۰ و ۳۵۰۰ تومان را می توان در نظر داشت. بنابراین به عنوان گزینه ای نوسانی و جذاب خوب است سهم را در واچ داشت.
زمزمه هایی در لابلای اخبار شنیده می شود که بازهم افزایش نرخ تعرف را در همراه اول داریم و این اتفاق مهمی برای سهم است به نظر با دید یک سهم بنیادی همراه اول و با دید میان مدت و خبرهای تجدید اخابر شرایط خاص و ویژه ای را دارد و البته از دید ما اخابر ارزنده تر و خاصتر است
خفنر در بین قطعه سازی ها شرایط خوبی را دارد خفنر در مهرماه گزارش خوبی ارائه کرد و 77 میلیارد تومان فروش به ثبت رساند که این میزان در مقایسه با شهریور ماه 42 درصد و نسبت به میانگین شش ماه گذشته 17 درصد رشد داشته است. درآمد 7 ماهه شرکت 471 میلیارد تومان و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش داشته است.در شش ماهه به 90 تومان سود به ازای هر سهم رسیده است که در پایان سال 200 تومان متحمل است.از نظر نموداری سهم اصلاح مناسبی داشته و به محدوده حمایتی مهم 1150-1200 واکنش مثبت نشان داده و بعید به نظر می رسد که این محدوده را به پایین بشکند.


