جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 29 آبان 1402

گزارش بازارامروزدوشنبه 29 آبان 1402

نوید خاندوزی
نوامبر 20, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 29 آبان 1402 

بی فرمان ! 

روز خوبی نبود. بازارامروزخوب آغاز نکرد و خوب پیش نرفت و البته برخی معتقدند دراین کویر بی پولی عرضه های ریز و درشت در حال بازار این روزها و امروز موثر بود . بسیاری از موضوع تامین مالی وفروش 4000 میلیارد تومانی مثلا فصبا گلایه میکردند ببینید فردا مفصل در مورد این موضوع صحبت میکنیم ولی این به نظر کمی بد سلیقگی سازمان است که در چنین شرایطی اجازه میدهد بدون گرفتن هر گونه امتیاری این حجم پول از بازار خارج شود . درست است که کارکرد بازار اولیه و ثانویه همین است ولی نمی شود که فقط اینجا جیب سهامدار را بزنید و او را لخت کنید و برای تن خود لباس بدوزید !!!! یک بار نوشتیم چنین فروش سهم ها و پروژه هایی کارکرد درست بازار است ولی دولت با ابزار بازار و سهامدار داماد می شود و پزش را میدهد ! کسی بخیل و حسود داماد شدن او نیست منتهی از بازی باید برد برد باشد نه از جیب ما !

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که بار دیگر فضای یاس و ناامیدی در بازار حکمفرما شده و همه فارغ از ارزندگی بازار و شرایط خاصی که در آن قرار دارد چشم امیدو به قول شاعر بریدن از آسمان و فقط روزها را سپری می‌کنند. البته  برخی معتقدند این یاس به واسطه عدم براورده شدن انتظارات بود که بازار قرار بود رشد کند و پیش برود ولی نرفت و این چنین منفی شد  .
یک نکته جالب در مواجه با افراد در بازار به چشم می‌خورد که شاید کمتر سابقه داشته ولی این روزها بیشتر دیده می شود  …
دوستی داریم که همه او را به خوشبینی مفرط در مورد بازار و اینکه همه چیز خوب می‌شود امید داشته باشیم و این موارد می‌شناسند چند روز پیش با او صحبت می‌کردم حتی او هم ناامید شده بود با خودم گفتم ببینید چه بلایی سر بازار آورده‌اند که او هم ناامید شده . او که همیشه به روند بازار، به برگشت‌ها، به این موارد امیدوار بود به نظر دو رفتار باعث بروز چنین موردی شده است اول رفتار پی در پی دولت به عنوان سیاستگذار در سیاستگذاری‌ها و مواجه با بازار سرمایه است یعنی فرصت نفس کشیدن به بازار نمی‌دهد تا اوضاع می‌خواهد کمی آرام شود دوباره یکی پیدا می‌شود و سیخ داغی به یک جای بازار فرو می‌کند تو گویی او مسئول عذاب سهامداران است و باید چنین رفتاری را ادامه دهد و نکته دوم که به نظر تکمیل نکته اول است این است که این رفتارها عمدتاً در مواقع حساسی صورت می‌گیرد که اتفاقاً بازار به نقطه‌ای رسیده است که به یک محرک برای برگشت احتیاج دارد و درست عکس آن در سخت‌ترین زمان ممکن به بازار فرو می‌شود

حال شما در نظر بگیرید در چنین فضایی با نرخ سود ۳۰ درصد با شرایطی که داریم واقعاً سهام‌دار کار بزرگی می‌کند که در این بازار حضور دارد از نرخ سود ۳۰ درصد گفتیم نکته‌ای در شرایط فعلی بسیار جالب است و آن هم این است که در هیچ کجای تاریخ اقتصادی این مملکت نبوده که با ابزار نرخ سود بتوان برای یک دوره میان مدت نرخ تورم را کنترل کرد و اتفاقاً نرخ سود بالا عاملی برای حرکت سنگین‌تر و خاص‌تر تورم در سال های بعد در بازارها شده .

هرچه این نرخ در مدت زمان طولانی‌تری باقی بماند انرژی جریان نقدینگی برای برگشت را بیشتر و قدرت پول را قوی‌تر می‌کند آن هم پول بدون پشتوانه اما در هر صورت در حال حاضر جریان نرخ سود به عنوان جریانی آزاردهنده در کنار سایر عوامل قرار گرفته و فضای سرد بازار را سردتر کرده است و رفتار سیاستگذار آن هم درست در مواقع حساس به این موضوع دامن زده. سیاست گذاری که اصلا پشت فرمان نیست و فرمان و خودش خلاص است …
شما دقت کنید درست در مقطعی که بازار داشت کمی انرژی جمع می‌کرد تا در حالی که در قیمت‌ها به سطوح ارزنده ای رسیده با کمک اخبار بتواند مسیر بهتری را پیش بگیرد خبر بانکی‌ها می‌رسد و این خبر دوباره بخشی از بازار را زمین گیر کرده و یک سیگنال قوی منفی صادر می‌کند. این دقیقاً درد این روزهای بازار ماست یعنی ترکیبی از تصمیمات سیاستگذار نادان نسبت به بازار سرمایه و ریسک‌های ریز و درشت دیگر باعث بروز چنین وضعیتی شده است که البته ما مدت‌هاست که سرعت ریزش را در بازار نداریم اما شرایط طوری شده است که عدم رشد هم به زیان بازار تمام می‌شود

راه چاره چیست بیشک بهترین و مهم‌ترین و تنهاترین راه چاره چیزی است که ما از او به عنوان چرخش همان فرمان خلاص یاد می‌کنیم… یعنی سیاستگذار کمی عاقلانه‌تر رفتار کرده و شاهد بهبود وضعیت سیاستگذاری‌ها در قبال بازار سرمایه باشیم اولین و مهم‌ترین آزمون این جریان بودجه است که فردا به  مجلس ارائه می شود  .
به نظر بودجه می‌تواند اولین و مهم‌ترین موضوع برای توجه دوباره به بازار شود هرچند دولت بارها نشان داده که حتی به حرف خود نیز پایبند نیست اما شاید رفتار و آرامش در نرخ های بودجه‌ای آرامش موقتی را در بازار به وجود آورد . حرف های قشنگی مانند  تجدید و نرخ خوراک و … اگر باشد  شاید  بتوان امیدوار تر بود  .

یک نکته دیگر آرامش در اخبار است یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات دولت فعلی فشل بودن سیستم اطلاع رسانی است مثلاً در حوزه مالیات خبر می‌رسد که مثلاً قرار است از صندوق‌ها مالیات گرفته شود یکی می‌رود می‌خواند می بیند اصلاً ماجرا این نیست اما ضربه‌ای که این خبر به بازار می‌زند به واسطه نقش پررنگ صندوق‌های درآمد ثابت ضربه کوچکی نیست این یکی دیگر از بزرگترین ضعف‌های فعلی دولت است که علاوه بر اینکه در سیاستگذاری‌ها فشل و بی‌نظم و بی‌منطق رفتار می‌کند در اطلاع رسانی هم این بی‌نظمی محض را به رخ می‌کشد

پس در مجموع اگر در روزی بیان می‌شود که اقبال بازار به سهم‌های کوچک و یا سهم‌هایی که دست دولت خیلی در جیب آنها نیست بیشتر می‌شود دلیلش این است که سهامدار هم جایی از این بازی خسته شده و به سمت دیگری حرکت می‌کند مگر فردا کمی فرمان بچرخد که البته امیدی نداریم …

اما حرف آخر…

تا به حال دیده‌اید در مراسمی که یا مراسم ختم است یا عزاداری دقایق زیاد و ساعت‌ها خود را نگه می‌دارید تا زیر گریه نزنید. در خودتان می‌ریزید بغض می‌کنید اما اشک نمی‌ریزید، اما گاهی اوقات ناگهان سخنران مجلس چیزی را بیان می‌کند که تا عمق جگرتان می‌سوزد و رها می‌شوید و زیر گریه می‌زنید

دیروز انتشار آمار تمایل و علاقه سرمایه‌گذاری مردم عادی تقریباً نقش همان جمله جگرسوز و زدن زیر گریه و ترکیدن بغض ما بورسی‌ها بود…
چه بلایی بر سر اعتماد این مردم آورده‌اید که بورس را آخرین پایگاه و جایگاهی می‌دانند که فقط ۱درصد از این مردم حاضرند پول خود را در آن بسپارند شاید اگر گزینه‌های دیگر مثل آتش زدن، دور ریختن، خدایی نکرده شرط‌بندی کردن و قاچاق کردن وجود داشت آنها امتیاز بالاتری از بورس می‌آوردند!!!!
همین آمار و نظرسنجی نشان دهنده اشتباه استراتژیکی است که دولت در شرایط قبلی و فعلی مرتکب شده و آن را ادامه می‌دهد یعنی کار را به جایی رسانده که هیچکس به بازار سرمایه اعتماد نکند و کسی پولی در اینجا نگذارد و این یعنی نرخ تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری کم کم به صفر میل کرده و مملکت هر روز عقب‌تر از دیروز خواهد بود

این مسیری است که همه دنیا رفته و به توسعه رسیده ما اینجا دلالان مسکن و خودرو را باد می‌کنیم و لای بالش می‌گذاریم که کسی به آنها آسیب نزند و اگر کسی هم کمی شجاعت و ریسک به خرج می‌دهد و وارد بازار سرمایه می‌شود چنان کتف های آن بنده خدا را می‌کشیم که دیگر کسی دل و جرات حضور در این بازار را نکند …
این نظرسنجی و نظرسنجی‌ها کارنامه حکمرانی اقتصادی این مملکت است که نشان می‌دهد چطور و چگونه برخی سیاست گذاران و افراد ناآگاه می‌توانند با حرف و فکر اقتصاد را به چنین وضعیتی بکشانند

یک نکته دیگه را نیز عرض کنیم نظرسنجی خیلی چیزها را نشان می‌دهد که شاید روزهای بعد یکی یکی برخی از آنها را بیان کردیم اما یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در کنار بی‌فکری سیاستگذاران و بی‌منطقی آنها نشان می‌دهد بی عرضگی و خامی سیاست گذاری مانند سازمان بورس است که نتوانسته به عنوان یک متولی اعتماد مردم را جلب کرده و اعتماد ایجاد کرده و بخشی از سرمایه‌ها را به این سمت بکشاند
این موضوع به وضوح خود را در تصمیمات ریز و درشت مرتبط با حقوق سهامدار نشان می‌دهد و این می‌شود که شاهدیم در عین ارزندگی این نوع دارایی در بین تمامی دارایی‌ها هیچکس حاضر به حضور در این بازار نیست
و نکته آخر حتی اگر بگوییم که به دلیل عدم شناخت کافی مزدم از این بازار است که تمایل کم است، باز هم نقش سازمان بورس را برجسته می‌کند که نتوانسته فرهنگ مالی و سواد سهامداری را حتی در حداقل‌های ممکن خود در بین مردم رواج دهد

و این را هم بگوییم و تمام کنیم برخی طی این روزها از ما می‌پرسند این حرف‌ها که می‌زنید ،یعنی بازار سرمایه جای خوبی نیست یعنی بفروشیم و خارج شویم؟!
یعنی همه آن حرف‌ها، دوست دارم‌ها زمزمه‌ها ،عشق‌ها دروغ بود؟!
خیر دروغ نیست اگر روند و منطق اقتصادی را طی چند ده سال گذشته دنبال کنید می‌بینید که اقتصاد بازی خود را دارد و بر اساس اصول و قواعد خود رفتار می‌کند فنر جمع شده فعلی بازار جایی باز خواهد شد و می‌پرد و این تجربه چند ده سال گذشته است که نشان داده نه صعودها و نه نزول‌ها هیچ یک دائمی نیست و بازار سرمایه نیز با تمام ناملایمتی‌ها همراه با تورم بازدهی حتی بالاتر از سایر بازارها را در بلند مدت رقم می‌زند اما در کوتاه مدت شاید اذیت و آزار سیاستگذار روی سر این بازار بیش از باقی بازارها باشد
بگذریم…

فولادی های مورد توجه

در نمادهای فولادی شاهد روند نوسانی از سهام این گروه بودیم فولادی هایی که عمدتا وضعیت بنیادی خوبی داشته و می توانند مورد توجه قرار بگیرند

در نماد فولاد صبا سهم بعد از افزایش سرمایه سنگینش مورد توجه و حمایت قرار گرفته و پس از بازگشایی خوبی که داشت امروز هم مهمان صف خرید شده است صبایی که به نظر می رسد حق تقدمش هم   برای سهامداران بلند مدتی سود مناسبی به همراه داشته باشد ولی شاید کاوه هم  شرایط خاص ترو بهتری داشته  باشد

ارفع کف قیمتیش همین سطوح 2400 تومان است امسال سهم 550 تا 600 تومان سود و ارزش ذاتی 3000 تومانی دارد سهمی که با سطوح ارزش ذاتی خود فاصله 20 درصدی داشته و جای رشد قیمتی خوبی را خواهد داشت ارفع یکی از بهترین عملکرد ها از نظر فروش و سود سازی را به همراه داشته است

فولاد مبارکه اما در رنج قیمتی 500 الی 560 تومان نوسان دارد این سهم فولادی به نظر می رسد فعلا در همین سطوح قیمتی به نوسانات خود ادامه دهد تا شرایط بازار بهتر شود سهمی که امسال 100 تا 110 تومان سود ولی بازار پی بر ای بالایی به سهم نمی دهد

فرود در ۶ماهه حسابرسی شده به سود ۴۲۶ ریالی رسیده است به نظر با دید نوسان  زیرنظر باشد  دیگر گزینه های نوسانی که  بارها اسم  بردیم  فوکا  فنورد بود که هر 3 نماد  فوق قابلیت های خوبی برای نوسان دارند در کنار این  شرکت ها وضعیت  فولاد که قبل تر گفتیم  شرایط خوبی است فخوز هم در سود  زیرمجموعه ها  خوب عمل کرده است  شرکت صنعت فولاد شادگان از زیرمجموعه های  فخوز در ۶ماهه به سود ۱۰۱۲۶ میلیارد ریالی رسیده است به نظر بازی خوبی را میتوان در فخوز داشت ولی اگر دنبال گزینه کم  ریسک می گردید  فولاد  بهترین و راحت ترین گزینه است  .

اگر کمی اهل صبر هستید  کاوه با چشم انداز 2500  تا  2800 ریال سود هم گزینه بسیار خاص و کم ریسکی است

ساختمانی های خوش نوسان

ساختمانی ها بعضا همچنان در حال صعود و نوسانات مثبت خوبی هستند و برخی دیگر با اصلاح قیمتی فرصت مناسبی را به وجود اورده اند

در ثرود سهم قیمت های 2000 تومان را در هم شکسته و به سمت سطوح 2200 تومان در حرکت است سهمیکه سقف های تاریخی خود را هم در حال شکست بوده و به موقعیت خوبی رسیده است سهمی که بازدهی بالای 100 درصدی داده و است و مشخص است پول های داغی در سهم جریان دارد در این قیمت ها سهم ریسک بالایی دارد

ثالوند به قیمت های 1400 تومان برسد برای خرید مناسب خواهد بود سهمی که  دارایی های خوبی داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد اما نیاز دارد تا قبل از اغاز موج صعودی جدیدش یک موج اصلاحی داشته و سپس رشد قیمتی را استارت بزند

وساخت را خوب حمایت کرده و سهم را به قیمت های بالای 200 تومان بردند سهم در مسیر صعود خود سد قیمتی قوی 220 تومان را داشته که اگر بتواند از این سطوح بگذرد تا قیمت های 250 تومان با رشد همراه و بازدهی خوبی خواهد داد

سرمایه گذاری های نورچشمی

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رونق  خوبی در برخی نمادها و تک سهام این گروه و به عبارتی نور چشمی ها بودیم

واتی امروز پس از افزایش سرمایه 90 درصدی از سود انباشته بازگشایی با جهش قیمتی 7 درصدی و صف خرید را شاهد بود سهمی که اگر بتواند از سد قیمتی 920 تومانی فردا عبور نماید مهمان قیمت های 1000 تومانی خواهد شد این سهم به زودی در اذر ماه شاهد عرضه 2 سیت هیئت مدیره شیران خواهد بود که از این طریق در صورت فروش این بلوک سود بسایر سنگینی را شناسایی خواهد کرد

وبانک روند نوسانی را دنبال کرد سهمی  که همچنان در سطوح بالای 1000 تومان قرار دارد این سهم در انتظار مشخص شدن وضعیت معامله بلوک های خود می باشد وبانکی که شاید بلوک های دیگری از شرکت های زیر مجموعه خود را نیز اگهی کند اگر فقط یکی از این بلوک ها معامله شود وبانک جای رشد قیمتی بالایی خواهد داشت

وصندوق در قیمت های 1400 تومان حمایت قوی دارد برای این سهم هم ان ای وی خوبی تخمین زده می شود هم سود سازی بالا به نظر می رسد وصندوق بتواند در قیمت های 1400 تومان مورد حمایت واقع شده و به سمت سطوح 1600 الی 1800 تومان برگشت بزند

چهارگوشه بازار

فزر در کف قیمتی 4200 تومان با اقبال خوبی همراه می شود و در قیمت های 4600 تومان با عرضه های بالا مواجه می شود و به نظر می رسد فزر فعلا در این سطوح قیمتی نوسانات بسیار خوبی داده و گزینه مناسبی برای سهامداران نوسان گیر می باشد

در خکار سهم به زودی به استقبال افزایش سرمایه 50 درصدی از سود انباشته می رود تخمین سود 90 تا 100 تومانی برای سال جاری زده می شود که ارزش ذاتی 600 تومانی را در این قطعه ساز به همراه دارد سهمی که در این گروه شرایط خوبی داشته و با توجه به قیمت نازلش پس از افزایش سرمایه هم به نظر می رسد مهمان روند صعودی خوبی شود

سرمایه گذاری سبحان برای سال جاری سود محدوده 80 تومان را پیشبینی کرده است اما با پی بر ای فوروارد زیر 3 هم باز روند نوسانی دارد سهمی که به زودی افزایش سرمایه خود را اجرایی و سود با کیفیت بالا به دلیل دریافت عمده درامدش از پتروشمیران است این سهم کف قیمتی 220 تومانی و مقاومت های 250 و 280 تومانی دارد

زبینا در مهرماه به خوبی شهریور نبود اما در مجموع مطلوب بود و با فروش ۶۶ میلیارد تومانی در این ماه، جمع فروش ۷ماهه را به ۴۷۱ میلیارد تومان رساند که رشد دو برابری به نسبت مدت مشابه پارسال را نشان می دهد. به نظر گزارش های آبان‌ماه و جو مثبت صنعت زراعی ها که ناشی از اخبار و شایعات تجدید ارزیابی سهام این گروه است بتواند به افزایش تحرکات این سهم کمک کند. از لحاظ نموداری نیز به نظر می توان دو هدف ۴۳۰ و ۵۳۰ تومانی را برای این نماد در نظر گرفت و با دید نوسانی گزینه مناسبی است.

در گروه  فلزاتی ها  فسوژ را در نظر داشته  باشید حاشیه سود ناخالص سهم 55 درصد می باشد. در مهرماه فروشی نداشته است و معمولا فروش چند ماه را در یک ماه به صورت تجمیعی به فروش می رساند.تمرکز شرکت روی فروش صادراتی است و تمام درآمد 158 میلیاردی آن در بازه 7 ماهه از طریق فروش صادراتی به دست آمده است. شرایط فروش و سودآوری شرکت مناسب و در حال رشد است و در شش ماهه به ازای هر سهم 203 تومان سود ساخته است و براورد می شود که در 12 ماهه به 400 تومان دست پیدا کند. کل سود سال 1401 280 تومان بوده است.

در گروه خودرو  شرایط ویژه و خاص دنبال می شود یک حقوقی که برخی از ان از کرمان موتور یا میکنند خریدار بلوک های سایپا در بازار است و این باعث توجه بازار به این نماد شده است از سوی دیگر زمزمه  فروش و سود غیرعملیاتی در خودرویی ها را می شنویم که جدی مطرح شده است یکی دیگر از نکات این گروه تغییر در شکل فروش و بهبود  فروش است که  برای خودرو  رخ داده و خبرخوبی است  . در مجموع با دید نوسان خرید در منفی امروز خساپا با دید نوسان بد نیست  . در این گروه منفی های خبهمن با دید  بنیادی و منفی خکرمان با دید نوسان جالب است

امروز شستا  را خوب خریدند برخی معتقدن خبرهای خاصی از ستاره می رسد در این گروه  شستا  زیر 1150  ریال  بد نیست و در شرایط دیگر از وغدیر شنیده می شود یک خبر افزایش سرمایه خواهد داشت و عدد خوب و جذابی برای بازار است و بد نیست  وغدیر را در نظر داشته  باشیم هر چند همه منتظر اعلام نظر گزارش پردیس هستند

امروز شپلی هم  برگشت و صف شد . حوالی 1200  ریال قیمت خوبی است  . شمواد هم  مجوز را گرفته است  مجوز افزایش سرمایه 4519 درصدی  شمواد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد. یکی از بهترین  گزینه هاست که اگر اهل صبر باشید میتواند  جالب باشد به نظر با دید  خریدن و به مجمع  رفتن  شمواد گزینه  جالبی برای بازار می شود

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم