گزارش بازارامروز یکشنبه 28 آبان 1402
رقص روی شیشه !
امروز بازار هم شبیه دیروز بود منتهی امیدوارانه تر آغاز کرد ولی نتوانست خوب پیش برود و فشار فروش یک ساعت اخر دوباره او را آزار میداد .
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که انگیزهها برای رشد بازار وجود دارد اما عاملی که بخواهد این انگیزه را به قول سخنرانان به عرصه ظهور بگذارد دیده نمیشود و بازار مواجه شده با شرکتهای ارزنده و مناسبی که انگیزه لازم برای حرکت و رشد آنها وجود ندارد و این دقیقاً چیزیست که در حال حاضر در بازار میبینیم. البته دیروز و امروز حرکات ریز سوسکی وار برخی خودروییها کمی امید را در دل سهامداران زنده کرد اما این شرایط آن چیزی نیست که بازار به دنبالش میگردد …
نتیجه این اتفاقات و رویدادها باعث شده تا تقریباً بتوان اینطور گفت که سهمهای بزرگ در عین ارزندگی بسیار جدی به حاشیه رفته و سهمهای کوچک جای آنها را گرفتند و بازی بازار بازی سهمهای کوچک و حرکات کوچک در بازار شده که به بهانه تجدید یا هر چیز دیگری با سر و شکل متفاوتی را این روزها شاهدند
در واقع حرکت به سمت سهمهای کوچک نه یک خواست که یک اجبار ناگزیر در معاملات شده که وقتی حجم این چنین سقوط میکند جریان پول خود به خود به این سمت حرکت خواهد کرد
اما در مطالب دیروز گزارش بازار هم نکاتی وجود داشت که شاید تاکید میکنیم شاید کمی فضای بازار را موقتا و طی دو هفته آتی اندکی تحت تاثیر خود قرار دهد و آن هم رویدادهایی است که در کدال در جریان است به هر حال سرمان را بزنید و تنمان را شرحه شرحه کنید( حداقل برای من یکی ) کدال نقش مهمی دارد
شاید برخی کدال را در حد یک قبرستان اطلاعیهها میبینند اما در روایات آمده که قبرستان هم جای بدی نیست و معتقدیم میشود درسهای زیادی از این گورستان گرفت هرچند معتقدیم کدال این روزها میتواند نقش متفاوتتری را ایجاد کند در عین اینکه ما هم به مانند بسیاری معتقدیم کدال قابلیت ایجاد طول موجهای بلند را در بازار ندارد
اما چند دسته رویداد و اتفاق در این ۱۰ روز کاری پیش رو در بازار رخ خواهد داد که دوباره کدال را به صدر جدول توجهها آورده و نقش محوری او را یادآوری میکند و شاید اندک رشد را در برخی نماد ها رقمبزند . قبل از هر همه منتظر برخی شفاف سازی ها از بانک گرفته تا تجدید در کدال هستند که فعلا خبری نیست … ولی در باقی اطلاعیه ها …
اولین و مهمترین آن از دید ما انتشار گزارش میان دورهای و یا ۱۲ ماهه برخی شرکتهاست که سال مالی متفاوتی دارند که اتفاقاً تعداد آنها در بازار کم هم نیست و میتواند شور و تحرک بیشتری را در بین برخی سهمها رقم بزند این گزارشها عمدتاً طی چند روز آتی راهی کدال شده و میتوانند اثرات بسزایی در بازار داشته باشند اما طیف وسیع دیگری از گزارشها به زودی راهی کدال میشود که میتواند در کلیت بازار موثر باشد و آن هم گزارش حسابرسی شده ۶ ماهه شرکتهاست معتقدیم در برخی شرکتها و صنایع مانند پتروشیمی ،فولاد، یا پالایشی احتمالاً گزارشهای شش ماهه حسابرسی شده تغییرات مثبت و منفی را داشته باشد که میتواند در کلیت بازار اثرگذار باشد
تغییرات نرخ انرژی و تغییرات مهم دیگر هم احتمالاً باعث خواهد شد برخی گزارشها دستخوش تغییرات باشد پس ناگزیریم که گزارش شش ماهه حسابرسی شده شرکتها را نیز در بازار دنبال کرده و آنها را زیر نظر داشته باشیم و تغییرات آنها برای بازار مهم خواهد بود.
دسته بعد گزارشها که معتقدیم اثرات بسیار مهم و بسزایی در بازار خواهند داشت انتشار گزارش ۶ ماهه و یا ۱۲ ماهه برخی شرکتهای زیر مجموعه شرکتهای اصلی بازار هستند که میتواند این نقش مهم را ایفا کرده که سود تلفیقی شرکتها را شفافتر کرده و ارزندگی بسیاری از نمادهای ریز و درشت بازار را نشان دهد قطعاً این گزارشها که طی دو سه روز آتی به بازار میرسد در برخی نمادهای بزرگ هم موثر است که میتواند یک شوک کوتاه مثبت را به بازار وارد نماید و باز هم تاکید میکنیم شاید این گزارش ها قابلیت ایجاد یک طول موج بلند را نداشته باشد اما بتواند جو مثبت موقت و کوتاهی را رقم بزند
و دسته آخر گزارشهای ماهانه است که میتواند به شکل جدی در بازار موثر بوده و انتشار آن نشان دهنده روند با ثبات فروش شرکتها و ادامه آن است که قابلیتهای مثبتی را در ارزندگی شرکتها بروز میدهد البته به واقع نمیدانیم در دل گزارشهای ماهانه چه خبر است اما تکرار روند دو ماه گذشته به خودی خود برای اثبات ارزندگی بازار کافی خواهد بود
این موارد را بیان کردیم تا بگوییم که رشد های پیش رو در کدال میتوانند یک عامل موقت هرچند کوتاه را در بازار ایجاد کرده و کمی توجه به سمت نمادهای ریز و درشت و پرخبر کدال را بیشتر نماید
و اما حرف آخر انقدر موضوع حاشیهای در بازار وجود دارد که میتوان تا صبح در مورد انواع و اقسام اتفاقات و حاشیههای بازار صحبت کرد اما یک موضوع را چند روزی است میخواهیم بیان کنیم و ذهنمان را درگیر کرده…
شگستر را به یاد بیاورید سهم پروژهای که در بازار پذیرهنویسی شد و حالا مدیران شرکت در شفاف سازی اعلام کردند که با منابع جذب شده سرمایه در گردش را تامین کرده و کار تولید کارخانهای که مدتها متوقف بود را آغاز کردند
*مدل شرکت سهام پروژه ای مانند شگستر در واقع یک مدل واقعی از کارکرد درست جذب سرمایههای خرد و تجهیز آن در راستای افزایش تولید و رشد اقتصادی و همچنین اشتغال است*
عزیزان یک بار دیگر این جملهای که نوشتیم را با خود مرور کنید تک تک این کلمات آمال و آرزوها و شعارهای اقتصادی صدر تا ذیل سیاستمداران ۴۰ سال گذشته بوده است و این هم مدلی نیست که ما کشف کرده باشیم یا ما بخواهیم آن را به وجود بیاوریم.
این فرمول رشد اقتصادی در کل دنیاست یعنی احترام به فضای کسب وکار و سپس به کار بردن سرمایههای ریز و درشت و تجهیز آن برای ایجاد و شکلگیری پروژههای بزرگ که منفعت همه ارکان یک جامعه را در پی دارد، شغل واقعی ایجاد میکند ،سود میسازد و ثروت آفرین است
نمیدانیم واقعاً کجای کاری ایراد دارد یعنی سیاستمداران واقتصادیون سیاست گذار باید کور و کر باشند که چنین مدل موفقی را که در ۱۰۰ سال گذشته در دنیا اجرا شده و جواب داده ببینند و باز تیشه به ریشه این مدل و بستر اجرای آن بزنند
بازار ثانویه و بازار اولیه مکملهای یکدیگر در ایجاد چنین سهم پروژهها و پروژههایی هستند اما شما به صفحه واقعی اقتصاد ما نگاه کنید
به جای رواج این فکر و ایده ها میبینیم کسانی حرف میزنند که تصمیم گیریهای عجیب و غریب دارند .کسانی که عاشق میکروفونند و حرفهای قلمبه سلمبه میزنند که یا سرنوشت آنها چیزی شبیه فرار کردن و رفتن به کاناداست و وبه ریش مردم خندیدند یا ادمی که بعد از چند سال از تمام آنچه گفتهاند پشیمان میشوند… اما این میان هزینه واقعی را مردم دادند کسانی که زیر فشار اقتصادی قرار دارند کسانی که برای شغل دست و پا میزنند و البته نقش دولتمردان و سیاستگذاران هم این میان دقیقاً مشخص است
فرش قرمز پهن کردن برای دلالان و سفته بازان و رانتخواران و دلالان بازار مسکن و خودرو دلار …
و از آن سو برای سرمایهگذار و سهامدار و فعال اقتصادی نقش دولت و سیاستمدار شبیه نقش جبارسینگ در فیلم شعله است که شیشه میشکند میریزد و او را وادار به رقص روی این شیشهها میکند … او با تمام این سختیها عاشقانه میرقصد اما همه میدانیم که ته این فیلم چه خواهد شد ۴۰ سال است که جبارسینگ بازنده این فیلم بود و وضعیت اقتصاد کشور آن را نشان داده اما ای کاش یکی بلند شود و حداقل اصول درست اقتصادی را در گوش این عزیزان زمزمه کند تا شاید کمی عاقل شوند و به مسیر درست اقتصاد بازگردند.
البته که معتقدیم این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد اما هزینه آن مهم است که چه خونها و چه دست و پاهایی که روی این شیشهها زخمی شده و چه خون هایی که ریخته شده و هدر می رود …
بگذریم سراغ بازار امروز برویم
سرمایه گذاری های پیشرو
در نمادهای سرمایه گذاری برخی نمادهای این گروه راهشان را جدا کرده و در مسیر صعودی خوبی قرار گرفتند
وبانک بلوک های شفا دارو هم اگهی کرده و بدین ترتیب علاوه بر شازند قصد خروج از شفا دارو هم را دارد همچنین به نظر می رسد وبانک بلوک های بیشتری را برای فروش اگهی نماید نکته مهم توان فروش این بلوک ها است که خود می تواند دو راهی برای این سهم باشد فعلا وبانک به سمت سطوح 1100 تومان پیشروی خواهد داشت
شستا به نظر نمی رسد افت زیادی داشته باشد سهم در استانه قیمت های 120 تومان در نوسان است سهم کف قیمتی 110 تومانی و مقاومت 120 الی 125 تومانی دارد شستایی که هم ارزش ان ای وی و هم سود سازی قابل توجهی دارد
وساپا ارام ارام به سمت قیمت های 500 الی 520 تومانی در حرکت است یا املاک شرکت باید به فروش برسد یا شاهد تحولاتی در رشد قیمت سهام سایپا باشیم وساپایی که توانست به خوبی از مقاومت 460 تومانی عبور نماید
ساختمانی های صعودی
در ساختمانی ها شاهد دور صعودی ادامه داری هستیم این گروه بیشترین توجه را این روزها به خود اختصاص داده اند
ثرود همچنان در رنج قیمتی 1900 الی 2000 تومانی در نوسان است سهم رشد بالایی داشته و برای رشد بیشتر باید با قدرت تمام سطوح 2000 تومان را در هم بشکند سهمی که وضعیت خوبی داشت اما به نظر می رسد بعد از این رشد بالا و حدود 90 تا 100 درصدی به سقف خود رسیده باشد
ثتران در مسیر اصلاح قرار گرف این سهم هم بازدهی خوبی داده و وارد فاز اصلاحی شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و اگر دارایی هایش برگشت داده و رای دادگاه به نفعش صادر شود تحولات خوبی از نظر دارایی ها تجربه خواهد کرد
ثالوند هم این روزها معاملات خوبی را پشت سر می گذارد اما سهم نزدیک مقاومت قوی 1600 تومانی قرار داشته و برای عبور از این مقاومت کار سختی دارد اما اگر بتواند در سطوح بالای 1600 تومان تثبیت شود یک موج صعودی جدید را تجربه خواهد کرد
خودرویی ها اماده باش
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی عمدتا مثبت ارام هستیم خودرویی ها یک رشد خوب در صورت ادامه کف اسزی های مثبت فعلی خواهند داشت
شکل متفاوتی سایپا در بازار خریدمی شد و می توانستیم این دست متفاوت را در معاملات دیروزسهم ببینیم . به نظر اخباری پس این دو شرکت در جریان است و قطعا بعد ها به گوش بازار می رسد که معتقدیم خبرهای تجدید و تغییر جریان سود و زیانی یکی از مهم ترین انهاست . از همین رو معتقدیم سایپا لیدر شده و خودرو به دنبال او می رود .
سایپا در قیمت های بالای 240 تومان تثبیت شده است سهم توان رشد ارام به سمت سطوح 260 تومان را خواهد داشت سایپایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و تا قیمت های فوق جای نوسان را دارد
ایران خودرو از نظر چارتی وضعیتش بهتر است سهم در حال تشکیل الگوی خوبی بوده و می تواند یک نوسان مثبت خوب تا سطوح 300 الی 320 تومان داشته باشد تنها خبری مثبت می تواند محرک رشد قیمتی در این سهم شود
خبهمن در شرکت های زیر مجموعه متحول شده است جهش سود در سیبا موتور و بهمن موتور نشان می دهد امسال سود بالایی در انتظار سهامداران خبهمن است سهمی که قصد تثبیت در قیمت های بالای 180 تومان و رشد تا سطوح 200 تومان را دارد خبهمن این روزها و این دقایق پر حجم است و بد نیست زینظر باشد به خصوص قیمت های زیر 1800 ریال سهم خاص است سيباموتور در 6ماهه به سود 9488 میلیارد ریالی رسیده است در حالی که کل سود سال قبل شرکت 6874 میلیارد ریال بود به نظر پی به ای تلفیقی خبهمن زیر 3 است و این هم یک سهم خاص یر 1800 ریال ارزنده است .
در گروه قطعه سازی ها 5 سهم خموتور خریخت خفنر خزر خکار را کمی بیشتر و دقیق تر زیرنظر بگیرید گزینه های خوب و خاص و منطقی هستند . به نظر این شرایط برای این گروه میتواند زمینه ساز ورود جریان پول و بهبود نسبی این گروه باشد
پتروشیمی های نوسانی
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند نوسانی ارامی هستیم پتروشیمی هایی که این روزها خیالشان از نرخ خوراک اسوده شده و به دنبال محرکی برای رشد قیمتی هستند
شاراک هم وضعیت بنیادی خوبی دارد هم ظاهرا چندان به عدم معامله بلوک مدیریتیش هم بد بین نیست با اینکه بلوکش چند برابر قیمت تابلو ارزش گذاری شده است باز هم سهم با نوسانات مثبت خود را به قیمت های بالای 3000 تومان رسانده و به سمت سطوح 3200 تومان می رود سرنوشت سهم با معامله یا عدم معامله بلوکش مشخص می شود
بوعلی که قرار است اقدام به ایجاد طرح توسعه تولید بنزین یورو 5 نماید در رنج قیمتی 5200 الی 5600 تومان روند نوسانی را در پیش گرفته است برخی شنیده ها حاکی از سود سازی 900 تا 1000 تومانی سهم برای سال جاری دارد بوعلی که در صورت کمی اصلاح در پتروشیمی ها گزینه ارزنده ای تلقی می شود
شیران هم فعلا روند نوسانی ارامی دارد این شرکت هم قرار است در اذر ماه دو بلوکش توسط واتی اگهی شود ظاهرا قیمت بلوک و شرایط هم مناسب و احتمال معامله بالا می باشد این سهم هم می تواند گزینه ارزنده ای با دید یک الی دو ماهه بوده و یک نوسان 10 تا 20 درصدی بدهد
شگویا سهم خوبی است فروش شرکت در مهرماه با 31 درصد افزایش نسبت به شهریور،2760 میلیارد تومان بوده است.از ابتدای سالی مالی مجموعه 17.5 همت فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده 34 درصد رشد می باشد.ن درآبان ماه نرخ محصولات شگویا در بورس کالا رسد محسوسی داشته است.میانگین نرخ پت بطری در تابستان 48.4 هزار تومان و از ابتدای پاییز 53.9 هزار تومان در کیلو بوده و 11 درصد رشد داشته است. نرخ پت نساجی نیز از 38.3 هزار تومان تابستان به 45.3 هزار تومان در کیلو رسیده و 18 درصد افزایش داشته است. انتظار می رود که در 12 ماهه به ازای هر سهم 330 تومان سود داشته باشد. از نظر نموداری سهم موفق به شکستن روند نزولی از سقف اردیبهشت ماه شده و اولین حمایت آن 1520 تومان است.
چهارگوشه بازار
صبا فولاد امروز بازگشایی شد ان هم چه بازگشایی این فولاد ساز با جهش قیمتی 33 درصدی بازگشایی شد و صف خرید سنگینی هم دید سهم از نظر بنیادی گران است اما ظاهرا حمایت هایی از سهم صورت گرفته تا سهم بالا برود فصبایی که پس از افزایش سرمایه سود بسیار خوبی به سهامدارانش داده است
در فنورد پس از افزایش سرمایه شاهد صف خرید بودیم سهمی که امسال سود سازی خوبی داشته و افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته را اجرایی کرد سهم جای نوسان قیمتی 10 درصدی را دارد اما فعلا ارزش ذاتی سهم همین سطوح 1250 الی 1400 تومان بوده و سهم به نظر می رسد فردا به تعادل برسد
گزارش زیرمجموعه های فخوز کم کم منتشر می شود و میتواند کمک شایانی برای کل گروه باشد . با دید کمی صبر فخوز دراین قیمت ها بد نیست اما فولاد … صنايع معدني فولاد سنگان خراسان از زیرمجموعه های فولاد در 6ماهه به سود 39454 میلیارد ریالی رسیده است که کل سود سال قبل 28564 میلیاردریال است همین چند قلم گزارش زیرمجموعه ها 5 همت سود شده است و هنوز اصلی ها نرسیده اند و به نظر این یک خبرمهم برای فولاد است و میتواند اعداد فعلی را کف سهم قرار دهد . خود فولاد و برخی سهم های کوچک گروه نظیر فرود فنورد فوکا و … را می شود زیرنظر گرفت
تپمپی شنیده می شود در اخر این هفته صورت های مالی 6 ماهه پمپیران و نوید پمپ دو شرکت اصلی زیر مجموعه منتشر می شود اگر رشد سود بالای 50 درصد باشد خود سهم هم جای رشد قیمتی خوبی پیدا و می تواند تا سطوح 1600 بالا برود سهمی که با فرض سود 320 تومانی امسال ارزش ذاتی 1800 الی 2000 تومانی داشته و جز بنیادی های خوب بازار است
شپلی هم بد نبود و امرزو بازشد شپلی 127 مچ شد و به نظر در قیمت های زیر 125 میتواند مورد بررسی باشد کمی صبر کنید روی سهم ولی با دید نوسان سهم خوبی است
یکی از سهم های خاص بازار چدن است و منتظر گزارش تلفیقی سهم هستیم . چدن که عملکرد بسیار خوبی در فروش ماهانه و گزارش فصلی داشته، اخیرا موفق شد که مورد توجه خریداران قرار بگیرد و با پیشروی به بالای سطح ۳۰۰ تومان، از خط روند نزولی کوتاه مدت عبور کند. منفی های سهم، اگر بتواند چندروزی این محدوده را حفظ کند و حجم بخورد، جذاب خواهد بود.
در بازار امروز کفرا هم صف شد و با دید نوسان خوب است کفرا را هم در نظر داشته باشید شهریور و مهر خوبی داشت. مهر 1230 و شهریور 1082 میلیاردریال فروش زد . سهم در مرداد 846 میلیارد ریال فروش داشت و کمی افت کرد در تیر این عدد 977 میلیارد ریال شد و رشد خوبی داشت و 7 ماهه 6290 میلیارد ریال فروش زد مدت مشابه قبل این عدد 5835 میلیارد ریال بوده است .
دیروز کپارس گزارش داد و بد نبود به نظر این گزارش برای کساوه نیز خبرخوبی است و این سهم نیز به عنوان یکی از سهامداران عمده قابلیت های خوبی برای رشد دارد خود کپارس هم در 1100و قیمت های کمتر گزینه خاص و منطقی است
یکی از خاص ترین نماد های گروه زراعت سیمرغ است که این روزها شایعاتی از افزایش سرمایه از تجدید و انباشته در سهم شنیده می شود


