گزارش بازارامروز شنبه 27 آبان 1402
معلم بد !
یک هفته دیگر را اغاز کردیم که اول هفته خیلی خوب آغاز نشد هر چند تقاضای متفاوت برای خودرویی ها جالب بوده است
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که حکایت سهامداران و بازار شبیه دانش آموزانی شده که از مدرسه فراری اند… چرا؟! چون معلم و مدیر بدی دارند که هر روز و هر هفته این دانش آموزان بدبخت و فلک زده را کتک میزنند یک روز به بهانه نرخ خوراک میزنند ،روز دیگر به بهانه برداشت از حساب بانکها و روز دیگر دلار و خلاصه هر روز دستشان پر است و کتکشان به راه …
همین موضوع باعث شده تا بچهها از این مدرسه که باید جایی برای تعالی و پرتاب آنها به مدارج بالاتر باشد فراریاند و مدام آهای معلم بد چقدر جریمه باید را زمزمه میکنند !!
البته بازار امروز به واسطه حرف ها و شایعاتی از تجدید ارزیابی داراییها و همچنین خبرها و رویدادهایی در مورد تکذیب اخبار برداشت از حساب بانکها کمی در خودرویی ها اوضاع بهتری را دنبال میکرد اما به طور کلی فضای منطقی و پرهیجان و با طراوتی که چند هفته قبل داشت را از دست داده است
به هر حال هفته خاصی را آغاز میکنیم که میتواند سرمنشا بروز اخبار متفاوت و مختلفی در بازار شود. مطابق روال همیشگی ابتدا نگاهی به هفته پیش رو خواهیم داشت هفتهای که در آن بازارهای جهانی به خصوص نفت افت داشت و احتمالاً ترکشهای آن دامن بازار را خواهد گرفت و از سوی دیگر شاهد خبرها و اتفاقات متفاوتی خواهیم بود . در رویدادهای سیاسی حرکت به سمت آرامش نسبی سیاسی یکی از مهمترین اتفاقات است. در حوزه اقتصادی اما دامنه اخبار وسیعتر است
به نظر همه چشم و گوشها به بودجه خواهد بود جایی که چند موضوع که هفته قبل نیز به آن اشاره کردیم در آن وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تجدید ارزیابی و دیگری بحثهای نرخهای مختلف است به زودی بودجه به عنوان یکی از مهمترین اخبار اقتصادی و موثر و تاثیرگذار در بازار حرکت خواهد کرد
سومین رویداد در کدال میگذرد که بعد از یک خاموشی و آرامش نسبی در کدال در انتهای آبان انتشار سه دسته گزارش و رویداد مالی در بازار موثر خواهد بود
اولین و مهمترین آن انتشار گزارش ۱۲ ماهه و ۶ماهه حسابرسی شده برخی شرکتهاست که سال مالی متفاوتی دارند و یا گزارش میان دورهای آنها احتمالا تغییر کرده است
دومین رویداد انتشار گزارش حسابرسی شده سود زیر مجموعههاست که برای برخی از شرکتهای موثر بازار میتواند مهم باشد و سومی که این هفته و هفته بعد بازار را درگیر میکند انتشار گزارش ماهانه آبان است که اگر در حول مهر و شهریور باشد تقریبا با قطعیت میتوان گفت ۹ ماههای خوبی در پیش داریم و کف بازار بسته میشود
هفتهای که در پیش داریم هفته پرخبری است و این موضوع خود را در گزارشها نیز نشان خواهد داد البته خبرهای صنایع و شرکتها و به خصوص اخبار مهم از تجدید ارزیابی داراییها در این هفته نیز در بازار موثر خواهد بود مثل چیزی که امروز کمی خودرویی ها را رو آورد
از تجدید گفتیم دیشب خبری منتشر شد که قرار است در بودجه تجدید ارزیابی داراییها و هر سه سال یکبار باشد چند نکته در مورد این خبر وجود داشت اول اینکه نمیتوان به حرف برخی نمایندهها دلخوش بود چرا که سابقه صحبتهای این چنینی قبلتر هم وجود داشته و نتیجه خاصی را شاهد نبودیم دو تای آخر یعنی برنامه هفتم و قبلتر از آن نرخ خوراک و شعار ورود مجلس و این داستانها نمونه بارز آن است!!!!
پس حقیقت امر خیلی به حرف این بزرگواران وزن نمیدهیم تا موضوع جدیتر از سوی دولت و مجلس پیش برود. بازار آنقدر از حرف و صحبت زخم خورده که به این سادگی با چنین حرفهایی در بازار حرکت نکند . واکنش بازار امروز هم به خوبی این را نشان میداد
نکته بعد این است که کم و کیف این ماجرا هنوز مشخص نیست و قطعاً روشن شدن آن میتواند کمک بزرگی برای بازار باشد اما یک نکته را نیز بیان کنیم تجدید ارزیابی میتواند به عنوان یک موتور محرک موقت و نه عامل رشد در بازار موثر باشد این حرف به چه معنی است به این معنی است که تجدید ارزیابی داراییها میتواند بهانه خوبی برای چشمک زدن جریان پول به بازار و مشارکت جریان پول و افزایش چرخش آن شود اما در نهایت آن چیزی که جریان پول را نگه میدارد و حفظ میکند ارزندگی است به عبارت دیگر نمیتوان شعار تجدید داد از آن طرف جیب شرکتها را در نرخ گذاری های مختلف بزنیم در این حالت اخبار تجدید فقط و فقط نوسانهای کوتاه مدت را برای بازار رقم میزند و عامل از دست رفتن ارزندگی وزن قویتری در بازار دارد
پس درست است که به تجدید به عنوان یک موتور محرک وزن بالایی میدهیم اما باید بپذیریم که این موتور محرک در کنار ارزندگی باید خود را نشان دهد نمی توان نرخ سود غیر رسمی بالای ۳۰ درصد داشت جیب شرکتها را زد ولی خوش خیال باشی که با تجدید ارزیابی بازار میتواند رشد کند
و اما حرف آخر به بازارهای جهانی و نفت و ارتباط آن با بازار باز میگردد و قبل از هر چیز بگوییم که ما به عنوان یک نظاره گر و سهامدار به این ماجرا نگاه میکنیم نه یک فرد عادی و از همین رو استدلالات و اتفاقات با دید متفاوت دیده شده است روند نفت کاهشی شده و به نظر ممکن است ادامه داشته باشد
فصل بودجه ریزی است و از سوی دیگر همچنان تحریمها با قدرت و شدت بیشتر ادامه دارد افت ناشی از درآمدهای بودجه میتواند اثرات دوگانهای در بازار داشته باشد اثر اول اثر منفیست که این چند سال با آن دست و پنجه نرم کردیم و شاهد بودیم
دولت بی پول زنگی مستی است که تیغ به دست گرفته و بیهیچ منطق و دلیلی سر میبرد و زخم میزند که از قضا بیشترین زخم این زن زنگی مست زخم کاری بود که به تن بازار سرمایه زد و به نظر بازار هیچگاه ضرباتی که این دولت به او وارد کرده فراموش نخواهد کرد
از همین رو میتوان اذعان داشت که دولتی که به واسطه افت درآمدهای نفتی بیپول شده و تورم فزاینده دارد و رشد درآمدهای بودجهای را نیز محدود میبیند سراغ زدن جیب شرکتها میرود و این اتفاق خوبی برای بازار نیست البته که هر میزند به استخوانش رسیده و دیگر گوشتی نیست که بکند …
از همین رو احتمال دوم را نیز دور نمیبینیم که دولت خیلی زود سراغ گزینههایی نظیر اصلاح انرژی و افزایش احتمالی نرخ ارز در بودجه خواهد رفت که هر دو موضوع میتواند برای بازار سرمایه عامل محرک و جو روانی تورمی و عاملموثر در حرکت جریان پول باشد
این جزو مواردی است که نیاز به بحثهای بیشتری دارد و بازار فعلاً ممکن است جنبه منفی آن را بیشتر از مثبت آن برداشت کند اما رفتار دولت در بودجه ۱۴۰۳ و انتشار جزئیات آن میتواند نکات مهمی را در این حوزه در بر داشته باشد
اما سراغ بازار برویم …
پیشروی ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی همچنان شاهد روند مثبت و ادامه داری هستیم به طوری که اکثر سهام این گروه همچنان میل به صعود را نشان می دهند
ثتران با نوسانات مثبت همراه و همچنان صعودی است سهم بتواند به رشد خود ادامه دهد قیمت های 900 الی 920 تومانی را در پیش رو دارد ثترانی که وضعیت بنیادی خوبی ندارد و تنها امیدش به برگشت زمین های شهریار توسط دادگاه می باشد
ثالوند اوضاع تکنیکالی و بنیادی بسیار خوبی دارد اما سهم برای صعود نیاز به کمی استراحت و اصلاح دارد سهمی که رسیدن تا قیمت های 1400 الی 1450 تومان برایش نیاز بوده و فعلا توان شکست قیمت های 1600 تومانی را ندارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و پس از کمی استراحت وارد فاز صعود خواهد شد
ثغرب هم خوب حمایت شده و نقدینگی قوی پشت سر سهم قرار گرفته است این سهم تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان تارگت دارد سهمی که رشد خوبی داشته و فعلا به بازدهی خوبی در این گروه رسیده است
سیمانی های سرسخت
در نمادهای سیمانی نیز شاهد معاملات خوبی بودیم به طوری که سهام سیمانی در مسیر رو به رشد خوبی قرار گرفته و وضعیت مثبتی را دنبال کردند
در سشرق گزارش 12 ماهه سهم عالی بود و برای سال مالی جدید هم رسیدن به سود 320 الی 350 تومان بعید نمی باشد سهمی که در صورت عبور از مقاومت قوی و تاریخی 1600 تومانی به سمت سطوح 1800 الی 2000 تومان حرکت خواهد کرد
سیمان صوفیان هم به واسطه توان سود سازی بالایی که دارد با اقبال همراه شده و در حال تثبیت موقعیت خود در سطوح بالای 3000 تومان است گمانه زنی سود 600تومانی در این سهم و رسیدن به قیمت های 3600 تومان در میان مدت وجود دارد 20 درصدی سهم با ارزش ذاتیش فاصله و به نظر می رسد ارام ارام به این سطوح قیمتی دست یابد
سفارس هم ظاهرا روند نوسانی را بین دو سطح قیمتی 3200 الی 3600 تومان در پیش گرفته است سهمی که ریسک بسیار کمی داشته و وضعیت بنیادی عالی هم از نظر ان ای وی و هم سود سازی دارد این هلدینگ سیمانی می تواند گزینه کم ریسکی در کف قیمتی عنوان شده در گروهش تلقی شود
خبری خوش برای تایرسازان
خبر برداشته شدن قیمت دستوری از صنعت تایر سبب شد تا امروز شاهد روند مثبت و صعودی قوی در سهام این گروه باشیم
امروز گروه لاستیک یکی از بهترین ها بود . گروه لاستیک در بازار با خبرهایی که منتشر شده میتواند کمی بیشتر مورد توجه باشد به خصوص با موضوع آزادسازی و افزایش قیمت محصولات. وزیر صمت گفته بود کمبود لاستیک بهعلت ناترازی در تولید و مصرف به وجود آمده است، بنابراین با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل برطرف شد، همچنین قیمتگذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.
در این گروه همیشه در گروه لاستیک پکرمان و پکویر گزینههای اصلی گروه بودند در کنار این دو به نظر با دید نوسان گزارشهای پارتا گزارشهای جالبی شده که میتواند فضای این گروه را به سود خود تغییر دهد امروز سهم صف خرید بود و شرایط بدی ندارد
اخیرا سود خوبی از زیر مجموعهها منتشر کرده و با سود اصلی نیز میتواند قابلیت نوسان کوتاهی را در بازار داشته باشد با دید نوسان پارتا و با دید بنیادی پکرمان را زیر نظر داشته باشید و به طور کلی احساس میکنیم گروه لاستیک میتواند یکی از گزینههای جذاب خاص و جالب گروه برای حرکت مجدد در بازار باشد
پتایر صف خرید سنگینی شد سهمی که طرح توسعه خوبی داشته و با این رویه اینده بسیار خوبی دارد پتایر تا قیمت های 300 الی 320 تومان در صورتی که فردا بتواند از سد قیمتی 260 تومان عبور نماید جای رشد خواهد داشت
بارز هم صف خرید شد اما سهم فردا به مقاومت قوی 3200 تومانی می رسد امسال سهم سود سازی بالایی داشته و صورت های مالی 6 ماهه کاملا نشان از تحولات عالی در سهم دارد امسال سهم بالای 500 تومان سود خواهد داشت و به نظر می رسد در صورت ازاد سازی قیمت تایر بتواند 20 درصد دیگر رشد داشته باشد
کویر تایر هم با نوسانات مثبت به سطوح بالای 700 تومانی رسیده تا فردا به جدال با قیمت های 720 تومان برود شکسته شدن سد قیمتی 720 تومانی سهم را تا سطوح 800 الی 820 تومان بالا می برد
قطعه سازان در انتظار تحول
در نمادهای قطعه سازی شاهد تحولات خوبی هستیم افزایش نرخ های دریافتی سبب شده تا سهام این گروه در موقعیت خوبی از نظر فروش و سود سازی قرار بگیرند
خپویش در حال برگشت از کف قیمتی می باشد سهمی که به سطوح بالای 2200 تومان رفته و در این قیمت ها تثبیت شده است سهم امسال توان سود سازی بالایی داشته و به زودی خبرهایی از افتتاح طرح توسعه کی لس هم منتشر می کند سهم فعلا ارزش ذاتی 2500 تومانی دارد
خمهر به نوسانات خود در رنج قیمتی 280 الی 320 تومان ادامه می دهد این سهم وضعیت خوبی داشته و همچنان به واسطه خبرهای تجدید ارزیابی با نوسانات خوبی در این سطوح همراه است این سهم می تواند جز گزینه های مناسب برای سهامداران نوسان گیر باشد
خکار برای امسال تخمین سود 100 تومانی دارد سهمیکه فروشش در 7 ماهه متحول شده و از سوی دیگر توانسته از دید تکنیکالی خط روند نزولی خود را بشکند سهم می تواند برگشتی به قیمت های 520 و 560 تومان داشته باشد و در نهایت به تارگت 600 تومانی برسد
چهارگوشه بازار
در وبانک شاهد تثبیت سهم در قیمت های بالای 1000 تومان هستیم وبانک مجددا بلوک شاراک را اگهی کرده است و این بار قیمت را بالاتر و شرایط اقساط را بهتر کرده است باید دید ایا این بلوک با این قیمت ها خریداری دارد یا نه وبانکی که که از کف قیمتی برگشت خوبی زده وبا تثبیت در سطوح بالای 1000 تومان به سمت قیمت های 1100 تومان روانه خواهد شد
تپمپی امروز نوسانات ارامی داشت اخر این ماه با انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه و سود سازی بالایی که حاصل شده است استارت خوبی در این سهم زده خواهد شد تپمپی که رسیدن به قیمت های 1500 الی 1600 تومان را در این موج داشته و با دید میان مدت سهم توان رشد تا سطوح 1800 الی 2000 تومانی را دارد
کپشیر امروز را مثبت و با رشد خوبی همراه شد سهمب ه سمت قیمت های 1400 الی 1450 تومان روانه تا در گام بعدی مهمان قیمت های 1600 تومان باشد سهم امسال سود سازی بالایی داشته و برای سال دیگر هم طرح توسعه قابل توجهی را افتتاح می کند و به زودی هم گام اول افزایش سرمایه را استارت خواهد زد
رمپنا را بسیار خوب خریدند و امروز کمی مثبت بود. .انتشار گزارش زیر مجموعه آغاز شده سهمی که علاوه بر خبر افزایش سرمایه اخباری از رشد جالب توجه سود زیر مجموعهها دارد دو قلم انتشار گزارش سود زیر مجموعهها از دو شرکت سود بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی را در ۶ ماه نشان میدهد. شرکت توليدبرق توس مپنا در ۶ماهه به سود ۱۴۲۰ میلیارد ریالی رسیده است
شرکت توليد برق غرب کارون مپنا در ۶ماهه به سود ۹۵۰۹ میلیارد ریالی رسیده است
انتشار بیشتر گزارشها از مپن میتواند عاملی برای حرکت و توجه دوباره به این سمت شود با توجه به مارکت شرکت و این گزارش ها بازار باردیگر به رمپنا رجوع میکند
هیچ کسی خبری از بانک ها نمی گیرد … شنیده می شود بانک ها در نیمه دوم نسبت به تعهدات خود عمل میکنند و جریمه ها بخشیده می شود و این توافق وزیر اقتصاد و بانک مرکزی است . شنیده دوم این است که بانکی ها نیز از امروز شفاف سازی ها را به بازار میدهند مثلا وسینا اعلام کرده است توافق کردیم و جریمه ای شامل ما نخواهد شد در وسینا یک فروش دارایی هم دارد و در کل میتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند . یا وخاور که نوشته اقا اصلا سامانه نبوده اون موقع و کسی معرفی نشده است !! ولی در هر صورت به نظر موضوع کم کم حاشیه هایش کمتر می شود
در گروه فولاد انتشار گزارشهای زیر مجموعه فولاد نشان میدهد که در سود غیر عملیاتی هم فولاد میتواند دوباره موفق عمل کند و رسیدن به ۱۳۰ تومان سود برای فولاد گزینه سختی نخواهد بود اما بازی اصلی در این گروه با محوریت ذوب پیش خواهد رفت جایی که شنیده میشود تا ۱۵ آذر کار ارزش گذا ی کارشناسان به پایان رسیده و رقم نهایی به بازار اعلام میشود تا پیش از این اعلام اعداد از ۳۰۰ و ۵۰۰ و یا اعداد بالاتر بیشتر گمانه زنی است ولی با دید نوسان قیمتهای زیر ۳۶۰ ذوب میتواند برای خرید گزینه جالبی باشد
گروه متانول شرایط بدی نداشت و شخارک را بد نمی بینیم به نظر شبدیس مهمترین گزارش این گروه خواهد بود و سپس شیراز میتواند با گزارش خود کمی خیال سهامداران را راحت کند با دید کمی صبر شیراز گزینه بدی نیست و از بقیه بهتر است گفته می شود شیراز 4500 ریال سود را در 12ماهه امسال خواهد داشت
در مجمع شپدیس اعلام میشود که ۴۵ تا ۵۰ همت دارایی برای جبران نرخ تکلیفی اوره به شرکت ها داده خواهد شد
در گروه حمل و نقل شرایط خوب است همچنان حسینا را یکی از قویترین و خاصترین گزینههای این گروه میدانیم که اگر گزارش ماهانه آن طی هفته جاری و یا آتی گزارش جذابی باشد بار دیگر میتواند مورد توجه بازار قرار گیرد در مهر 3310 میلیارد ریال فروخت شهریور خاصی زد و 3947 میلیترد ریال فروش ودرامد داشت. گزارش ۶ماهه بسیار خوبی را زد و ۶ماهه ۲۳۷۷ ریال سود محقق کرده است
در 3ماهه 606 ریال سود محقق کرده بود رسیدن به 4000 ریال سود عجیب نیست .
حفاری از نظر بنیادی به نظر در قیمت های خوبی است ولی مشکل این است که 2 سهامدار عمده در این سهم فروشنده سهم هستند و این باعث می شود صفوف خرید سهم کمی با عرضه پیش برود . ببنید در میان مدت و با توجه به سود ها و قراردادها سهم حرکت میکند ولی فکر میکنیم در استانه 7000 و قیمت های 7000 ریالی سهم با چالش های زیادی مواجه باشد و به این راحتی گذر ازاین محدوده ممکن نخواهد شد .
چدن که عملکرد بسیار خوبی در فروش ماهانه و گزارش فصلی داشته، اخیرا موفق شد که مورد توجه خریداران قرار بگیرد و با پیشروی به بالای سطح ۳۰۰ تومان، از خط روند نزولی کوتاه مدت عبور کند. منفی های سهم، اگر بتواند چندروزی این محدوده را حفظ کند و حجم بخورد، جذاب خواهد بود. سهمی که علاوه بر جذابیت بنیادی، از منظر نموداری نیز میتوان دو هدف ۳۳۰ و ۳۷۰ تومانی را زیر نظر داشت.
بد نیست کفرا را کمی بیشتر زیرنظر داشته باشیم کفرا با فروش خوب 123 میلیارد تومانی در مهرماه، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و در 7ماهه ابتدایی سال به درآمد فروش 629 میلیارد تومانی دست یافت که 46% بیشتر از میانگین فروش ماههای گذشته بود. این سهم را با دید نوسانی بد نیست زیر نظر بگیریم، سهمی که از منظر نموداری احتمال رشدش بیشتر از افت آن است و به نظر می تواند تا 1100 در کوتاه مدت بالا بیاید.
در بین سرمایه گذاری ها، تاصیکو که بیشترین سرمایه گذاری خود را در فولاد، فملی، فباهنر و ومعادن دارد در حال حاضر با p/nav کمتر از 50 درصد در حال معامله است. سهم از اواسط خرداد ماه در یک بازه خنثی در حال نوسان بوده و اصلاح زمانی خوبی داشته. به نظر اگر بازار به فلزی ها روی خوش نشان دهد، تاصیکو می تواند تا سقف قبلی نوسان رو به بالا تجربه کند. سقف قبلی حوالی 880 تومان است که نسبت به قیمت های فعلی 10 درصد اختلاف دارد.


