گزارش بازارامروزسه شنبه 23 آبان 1402
بیحالی و ترس !
بازار امروز مثبت دیروز را دیده بود و امروز حسابی توی ذوقش خورده بود …
به طور کلی بعد از تحولات تلخ جنگ و رویدادهای بعد از آن بازار از آخر هفتهها چشم ترسیده دارد و به این راحتی دل به دریای ریسک کردن در آخر هفته نمیدهد از همین رو از روز سهشنبه فاز خریدار احتیاط و ساز او ناکوک میشود و صبر میکند تا تحولات انتهای هفته سپری شود . شاید این چند روز معامله هم سپری شود و کم کم این ترس از دل بازار بیرون بیاید. البته انصافاً دیروز بازار استقامت خوبی را از خود نشان داد چه با کمک بازار ساز و چه بی کمک آن توانست تا حدودی خبر نرخ خوراک را هضم کند البته امروز مفصلتر در مورد این ماجرا صحبت میکنیم اما تا حدودی بازار دیروز ترس بسیاری از سهامداران را کاهش داد که بازار در قیمتهایی است که افت بیشتر از این بعید است رخ دهد اما رشد از اینجا به بعد نیازمند تحولات بیشتر و دقیقتری است یک نکته را نیز در مورد حجم بیان کنیم که تذکر متعدد برخی دوستان بوده است
اخیراً یکی از دوستان خوب تحلیلگر به روند چند سال گذشته رجوع کرده بود و نشان داده بود که در کفهای تاریخی بازار، حجم خیلی تغییر خاصی نکرده و کمی بالاتر از میانگین هفتههای قبل بوده است اما نکته مهم این بوده که به تدریج این حجم افزایش پیدا کرده است اینکه گاهی وقت ها خود ما هم ارزش بالای ۴ یا ۵۰۰۰ را یک نشانه یا ارزش برای حرکت بازار میدانیم به نظر در راستای این فاصله گرفتن از میانگین چند هفته قبل است حجم میتواند در یک فرایند مثبت در اخبار و روند بازار آرام آرام و به تدریج مثبت شده و به سمت اهداف قبلی خود سوق پیدا کند و قطعاً افزایش ناگهانی حجم برای بازار فعلی ما رخ نخواهد داد. به خصوص در بازاری که در حال حاضر بسیاری هنوز به روندهای آن تردید دارند و نمیدانند در چه فضایی قرار داریم
این را برای این نوشتیم که اگر یکی دو روز حجم کم شد و یا افت نسبی را داشتیم شاید در کوتاه مدت نشانه برگشت به دوران آرامش بازار است و پولها کمی احتیاط میکنند اما در یک روند میان مدت و بلند مدت این موضوع نمیتواند آلارم و سیگنال مناسبی برای جهت دهی در بازار باشد
و اما بالاخره موضوع نرخ خوراک مشخص شد و دولت با هر آنچه که در توان داشت سعی کرد تا آرنج دست در جیب شرکتها کند و کسری بودجه خود را از این شرایط جبران کند اما به روایتی که یکی از دوستان بیان میکرد کمی گوش دهیم دولت به شرکتهای پتروشیمی دو قول داد قرار شد شرکت ها نیز یک کمک ویژه به دولت بدهند !!
قول اول در مورد واگذاری شرکتها به شرکتهای اورهای بابت بدهی حدود ۵۰ همتی دولت به اوره سازان بود که فعلاً در جریان است و اتفاقاً پیشرفتهای نسبتاً خوبی داشته اما هنوز به نتیجه نرسیده و قول دوم این بود که نرخ گاز به فرمول برگشته و حوالی ۵ تا ۶ هزار تومان نوسان کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب شرکتها هم بعد از این قول و قرارها سرمست شدند و قرار شد با دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران همراهی کرده و کمک کنند
اما نتیجه چه شد بعد از آنکه خر دولت از پل گذشت!!!! از دفتر تماس گرفتند که آقا اون موارد کنکله و همه چیز به ۷۰۰۰ برگشت به قول یکی از دوستان روی حرف ساقی محل بیشتر میشود حساب کرد تا دولت…
بازار قبلاً کتک نرخ خوراک را خورده بود و از همین رو دیروز خیلی واکنش عجیب غریبی را نشان نداد تکلیف بازار تقریباً با خودش روشن بود تو گویی او از ابتدا میدانست آبی از این دولت برای او گرم نمیشود اما روی صحبت ما با عزیزانی است که شعار میدهند…
دیروز رئیس قوه قضاییه گفته بود فلان دولت با تصمیمات خود به اعتماد مردم ضربه زد کاملا قبول داریم که یکی از بزرگترین ضربههای دولت به بازار سرمایه در دوره دولت قبل اتفاق افتاد اما اگر آن دولت یک بار یک ضربه کاری زده بود دولت فعلی هر هفته و هر ماه یک دشنه و ضربه نه خیلی کاری اما برنده را در پهلوی بازار فرو میکند اگر قرار است سر جریان بیاعتمادی حرفی زده شود کارنامه دولت فعلی پر است از این اتفاقات و رویدادها
نکته بعد اینکه دولت با این تصمیمات دو چیز را به خوبی اثبات کرد ۱ بازار سرمایه به کتف مبارکش هم نیست اصلاً برای او مهم نیست چه اتفاقی میافتد و صد البته دود این رفتار خیلی زودتر از آنچه فکرش را میکنید به چشم خود او خواهد رفت .چرا که پولهایی که قید این بازار را زدند و از رفتار پر تناقض دولت خسته شده سراغ بازارهای موازی میروند
به حال خوش این روزها نگاه نکنید تقی به توقی در مسائل سیاسی بخورد کسی برای حرف دولتمردان در شعارهایی که میدهند تره هم خرد نخواهد کرد چرا که آنها یک بار در همین ماجراها امتحان خود را پس دادند نکته بعد این است که دولت در قامت نهاد تصمیمگیر هیچ اهمیتی برای وضعیت شرکتها قائل نیست و دست در جیب آنها انداخته و فقط به فکر رفع نیازهای خود در این شرایط است. این رفتار دولت در بیپولی ممکن است همچنان ادامه داشته باشد و به نظر رفتار فعلی سهامداران کاملاً درست است که در مقاطع حساسی مانند بودجه چشم به این دارند که ریسکی از این بابت روی سر آنها آوار نشود و این موضوع در این روزها به خوبی به چشم میآید و دیده میشود
و نکته دیگر در مورد رفتار دولت این است که دولت فعلی و به طور کلی حاکمیت اقتصادی اعتقادی به بازار نداشته و این در تصمیمات متعدد و اظهار نظرهای ریز و درشت آنها روشن است وقتی صحبت از زدن جیب سهامدار میشود همه آماده و دست به خشاب هستند و آنجا که قرار است از مسکن یا موارد این چنینی که بازی دولتمردان و دلالان است مالیات گرفته شود همه سوت میزنند و آسمان را نگاه میکنند البته نتیجه این سیاست طی این چند سال گذشته به خوبی خود را در اقتصاد نشان داده اقتصادی که در کنترل نان و شیر خشک درمانده شده و شعارهای بزرگ میدهد…
و حرف آخر طبق معمول روی صحبتمان ابتدا با شرکتها و هیئت مدیرههاست و سپس سازمان بورس …
به نظر هیئت مدیره شرکتها و مدیران آنها بهتر است از این به بعد حرفی از دفاع از سهامدار خرد و این موارد نزنند حداقل در جریان اخیر به خوبی اثبات شد که صندلیها از سهامداران خرد با اهمیت تر هستند
خیلی روی این دسته از افراد نمیتوان حساب کرد
اما سازمان بورس…
به نظر یکی از بدترین عملکردها را سازمان بورس در موضوع نرخ خوراک پتروشیمیها داشت و تقریباً نشان داد که هیچ تمایل و هیچ قدرتی برای دفاع از حقوق سهامدار خرد نداشته هر آنچه که بیان میشود بیشتر شعار است و به پای عمل که میرسد هیچ!!! اتفاقا همین چند روز پیش بود که نوشتیم وظیفه سازمان بورس این است که این نامه در دست برود و از حق و حقوق سهامداران دفاع کند…
دقت کنید این نوشته هفته های قبل است :
در حال حاضر تمام انتظار فعالان بازار از سازمان بورس این است که بعد از انتشار چنین نامههایی وظیفه اصلی خود یعنی حمایت از حقوق سهامداران را در دستور کار قرار داده و انتظار ما این است که رئیس سازمان بورس اولین نفر این نامه را در دست گرفته و به عنوان نهاد ناظر و مدافع حقوق سهامداران راهی ارگانهای مختلف برای تصمیم گیری و تصمیم سازی شود . این وظیفه سازمان بورس است و به نظر تراز و سنجش عملکرد رئیس یک سازمان در چنین روزهایی مشخص میشود.
سهامداران از شرکتها و هیئت مدیره آنها و نهادهای عمومی که سهامدار عمده این شرکتها هستند قطع امید کردند آنها مدتهاست با چسب دوقلویی از جنس عدم شرافت به میزها و صندلیهای خود چسبیده و دهان را هم با همان چسب دوختند، حداقل انتظار از سازمان این است که در چنین پیچهای تاریخی کمک سهامداران باشد …
اما نتیجهای را که شاهد بودیم به خوبی نشان میدهد این از بزرگترین نقاط ضعف سازمان است که قابل انتقاد است و به هیچ وجه قابل دفاع نیست. سازمان در دفاع از منافع سهامداران خرد کوتاهی کرده و هیچ چیز آن قابل دفاع نخواهد بود و حداقل از این پس این سازمان نباید شعار دفاع از سهامدار خرد را بدهد چرا که تلاشی در این راستا صورت نگرفت و در مقابل زنگها و تلفنها چیزی جز چشم و سکوت شنیده نشد …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم…
ساختمانی های پرعرضه
در نمادهای ساختمانی شاهد فشار عرضه های بالا در سهام این گروه بودیم ساختمانی هایی که این روزها شاهد حضور پول های داغی در معاملات خود هستند
در این گروه ثرود در نزدیک قیمت های 2000 تومان ارام اما مثبت بود این سهم به نظر می رسد شرایط خوبی داشته و رشد بالایی را تجربه و حدود 100 درصدی بازدهی داده است ریسک سهم بعد از این قیمت ها دیگر بالا رفته است
ثتران در صعود از قیمت های 820 تومان جا مانده است سهم با مقاومت قوی طرف است مقاومتی که اگر شکسته شود می تواند صعود خوبی برای سهم به همراه داشته باشد ثتران وضعیت بنیادی مناسبی داشته و با دید میان مدت تا قیمت های 900 الی 1000 در صورت انتشار اخبار مثبت از سهم جای رشد دارد
ثغرب در کف قیمتی معرفی شده بود و سهم از قیمت های 760 تومان به سطوح 1100 تومان نزدیک می شود سهم هر بار پروژه شده و ازقیمت های محدوده 700 تومان رشد خوبی را تا قیمت های 1100 الی 1200 تومان در پیش می گیرد این بار هم سهم با ورود نقدینگی قوی با اقبال خوبی همراه شده است
قطعه سازان آماده
در نمادهای قطعه سازی شاهد روند نوسانی بودیم قطعه سازانی که برخی از ان ها پتانسیل های بسیار خوبی برای نوسانات مثبت دارند
در خکار سهم مثبت و در حال شکست قیمت های 460 تومان و صعود به سمت سطوح 520 الی 560 تومان است خبرهای خوبی از سهم شنیده می شود افزایش سرمایه به زودی اجرایی و پس از افزایش سرمایه حمایت خبوی از سهم به عمل خواهد امد خکاری که شنیده می شود امسال سود 90 تا 100 تومانی و رشد قیمتی میان مدتی قوی خواهد داشت
ختور در قیمت های 420 تومان با اقبال همراه خواهد شد سهم روند نوسانی را در سطوح 420 الی 460 تومان در پیش گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال هم سود عملیاتی و هم سود شرکت زیر مجموعه رشد خوبی خواهد داشت
بانک ها برگشت به سمت حمایت
در نمادهای بانکی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم بانک ها بار دیگر به سطوح حمایتی خود در حال برگشت روند هستند
در اینگروه بانک تجارت بار دیگر در حال نزدیک شدن به قیمت های 420 تومان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته ودر بین بانک ها هم تراز ارزی و هم سرمایه گذاری های خوبی داشته و امسال هم شایعات سود 40 تومانی دارد این سهم بانکی فعلا روند نوسانی ارامی در پیش گرفته است
وشهر به قیمت های 1300 تومان رسید سهمی که فعلا در قیمت های 1200 الی 1400 تومان روند نوسانی دارد شنیده می شود برنامه بانک تا پایان سال فروش بیشتر دارایی های خود می باشد بانک شهری که در صورت عبور از قیمت های 1400 تومان اهداف قیمتی 1600 و 1800 تومانی خواهد داشت
وکار هم یکی از بنیادی های گروه می باشد که تقسیم سود بالاتری هم به نسبت سایر بانک های هم گروهش دارد این سهم امسال سود 40 تا 50 تومانی داشته و به نظر می رسد قیمت های 200 تومان کف قوی برای سهم محسوب شود ارزش ذاتی سهم سطوح 250 تومان بوده و در قیمت های 200 تومان می تواند با افزایش اقبال همراه شود
چهارگوشه بازار
در نماد حفاری قرارداد جدید و سنگین این شرکت سبب شد تا سهم با صف خرید همراه شود سهمی که در قیمت های 560 تومان با هدف 750 تومان معرفی و راه زیادی تا رسیدن به هدف خود ندارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال براورد سود 150 تومانی دارد
در مورد این گروه هم بترانس هم رمپنا هردو گزینه های قابل توجه و خوبی هستند رمپنا را میتوان با دید میان مدت و انتشار گزارش 6ماهه زیرمجموعه ها زیرنظر گرفت و بترانس هم همینطور و با دید یک نوسان خاص هردو نماد را کمی بیشتر دراین روزهای بازار در نظر داشته باشید . زمزمه یک افزایش سرمایه در رمپنا نیز شنیده می شود که اتفاق مهمی است .
شنیده می شود طرح تولید 40 هزار تنی کودهای شیمیایی در معدنی املاح به زودی به بهره برداری می رسد امسال و سال اینده شاملا از طریق این طرح تسوعه سود سازی بالایی را به همراه خواهد داشت به نظر می رسد شاملا هم به مانند پتروشیمی ارومیه با تولید این نوع کود شیمیایی تحولات سنگینی را در سود و فروش خود شاهد و با جهش قیمتی همراه شود
بیمه کوثر بودجه افزایش سرمایه قابل توجهی را پیشبینی کرده است به خصوص سود محدوده 140 تومانی برای سال اینده که نشان می دهد سهم پی بر ای فوروارد کمتر از 2.5 واحدی دارد این سهم یکی از بنیادی ترین سهام گروه بیمه و حتی بازار بوده و با شکست قیمت های 360 تومان به سمت سطوح 400 الی 420 تومانی روانه خواهد شد افزایش سرمایه بسیار جذاب با سود سازی های قابل توجه در انتظار سهامداران این شرکت بیمه ای می باشد
گروه پتروشیمی هم امروز زیر فشار بود . این خبر اتفاق خوبی برای گروه نبود و به نظر اوره ای ها را کمی از دور توجه بازار خارج میکند البته برای 6 ماهه دوم ممکن است نرخ 5500 و این حوالی باشد و کمی اوضاع فرق داشته باشد ولی در کل گزارش اوره ای ها خیلی جالب نمی شود . یک خبرمثبت فقط ازاین گروه این است که دولت قرار است بدهی خود به این گروه را با واگذاری دارایی حل کند . این خبر مثبت در کنار خبر منفی نرخ 7 هزار بود که شپدیس را برای کاهش سود اماده میکند . این موضوع روی پارسان و غدیر هم اثر منفی خواهد داشت . ولی در کل شاید وضعیت متانولی ها با 6300 نرخ بهتر باشد و بهتر دیده شود از همین رو شخارک زیرنظر باشد
در بازار میتوان روی گروه کاشی حساب باز کرد . با این خبرهای مسکن و اتفاقات ریزو درشت آن بد نیست گروه کاشی را زیرنظر گرفت و شاید 3 گزینه بنیادی خاص داریم کساوه کلوند کحافظ با توجه به حوزه ساختمان و نزدیک بودن ان به برخی محصولات کساوخ به نظر این سهم را بیشتر در نظر داشته باشید بعد کلوند و بعد کحافظ ولی از نظر ساختار سهامداری کحافظ شرایط خاص ترو بهتری دارد .
کیسون همیشه یکی از گزینه های خاص نوسانی بوده است یکی از خاص ترین سهم های بازار است سهم این مدت درجا زده و مارکت خوبی دارد به نظر با دید نوسان با توجه به شرایط گروه یکی از گزینه های خوب نوسانی گروه است . بازهم تاکید می شود با دید پذیرش ریسک کیسون میتواند جالب باشد با دید ریسک پذیری بالا
در بین بیمه ها حکمت با دید نوسان خوب است . کوثر هم شرایط خوبی را دارد سهم یک افزایش سرمایه دوباره از انباشته را نیز روی کدال گذاشت از مبلغ 24,999,999,620,000 ریال به مبلغ 33,500,000,000,000 ریال از محل سود انباشته ،سایر اندوخته ها به منظور اصلاح ساختار مالي به نظر شرایط خوبی را دارد . سهم با 2 همت پیش بینی سود سال 1402 مواجه است . پی به ای 4 دارد برای بیمه که عدد خوبی است
امروز حکشتی و حسینا شرایط خوبی را داشت . حسینا یکی از گزینه های جذاب صنعت خود محسوب می شود که در روند نزولی اخیر بازار، بازدهی خوبی را نصیب سهامدارانش کرد و از جمله سهم هایی بود که از سقف اردیبهشت ماه عبور کرد. این شرکت که بنیادی هم شرایط مطلوبی دارد، در تابستان درآمد ۹۶۲ میلیارد تومانی را گزارش کرد که ۷۱% بیشتر از بهار بود. همچنین سود شرکت نیز در فصل تابستان 442 میلیارد تومان بوده که نسبت به بهار 192% افزایش داشته است.
خرید منفی های سهم با چشم انداز eps بالغ بر 400 تومانی برای امسال و هدف کوتاه مدت ۲۵۰۰ تومان، میتواند جذاب باشد.
بازار امروز خیلی حرفی برای گفتن نداشت به امید فردا و روز بهتری برای بازار …


