گزارش بازارامروز دوشنبه 22 آبان 1402
نیاز به هوای تازه !
بازار امروز خوب اغاز کرد و از انچه فکرش را میکردیم بهتر بود ولی هرچه جلوتر رفت به خصوص در 1 ساعت اخر فشار فروش او زیاد شد تا یک باردیگر قاعده این حرکت های ناقص و رالی ها نصفو نیمه و ناتمام تکرار شود . البته انصافا بازار امروز در بین دو خبر منفی سیاسی و خبر نرخ خوراک خوب ایستاد و خوب مقاومت کرد و در نهایت فضای بدی نداشت ولی نتوانست این قدرت را تا انتها حفظ کند که بی شک این موضوع میتواند ناشی از افت جریان فشار پول و بی انگیزگی بازار باشد . البته امروز حجم کمی بهتر ظاهر شد ارزش کل معاملات امروز بازار 242.309 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4181 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
در مورد نرخ خوراک حرف زیاد برای گفتن است ولی همین را بدانید که باردیگر با دستور یک فرد و نه یک تصمیم گروهی موضوع به روال قبل برگشت و در حالی که قرار بود نرخ 6 ماهه اول حوالی 5هزار باشد و باقی به فرمول با یک سقف مشخص حرکت کند همه چیز به دلیل کسری بودجه و این موارد روی هوا رفت … با تکمیل تر شدن برخی ابعاد موضوع حتما روزهای آینده در مورد این موضوع صحبت میکنیم …
در هر صورت بازار امروز را در حالی پیش بردیم که کمی امروز بر خلاف روزهای گذشته بیشتر تحت تاثیر و ترس اتفاقات خوراک و خبرهای اول وقت سیاسی قرار داشت و دوباره روشن شدن شعلههای تنش ذهن بازار را آزار میداد و از همین رو در خرید در اخر وفت محافظهکارانه عمل میکرد و حتی برخی در سمت فروش قرار داشتند اما فارغ از مسائل سیاسی که معتقدیم بعد از سخنرانیهای اخیر تنش تا حدودی فروکش کرده است(البته اگر بگذارند) اما برای حرکتهای بعدی و فضای پیش رو به یک محرک قویتر و یا به اصطلاح خودمان هوای تازهتری برای بازار احتیاج است.
این هوای تازه باید خود را در قالب جریان پول و خرید و حجمهای قوی نشان دهد و جریان پول هم وامدار اعتماد و اخبار مثبت است اگر تنش و تحولات سیاسی را فعلاً گوشهای کنار بگذاریم و به آن توجه نکنیم باید گفت که سه دسته اخبار و اتفاقات میتواند در تحولات پیش روی بازار اثرگذار باشد اولی که معتقدیم یکی از مهمترین آنهاست بودجه است… بودجه به زودی رونمایی میشود و تحولات در مورد نرخها و دستورالعملها در آن جدی خواهد بود
بسیاری از عزیزان دیروز پرسیدند کجای بودجه قرار است به بازار کمک شود و اثر مثبت بگیریم امسال که دولت حسابی و تا ارنج دست در جیب سهامداران و شرکت ها داشت اما فارغ از این موارد و به امید عقلانیت نسبی ، معتقدیم سه بخش در بودجه وجود دارد که اثرات بسزایی در بازار ما خواهد داشت. بخش اول تحولات نرخ ارز و تسعیر و این موارد است که سیاستهای نرخ ارز را به طور کلی نشان میدهد مورد دوم رقص نرخها در بودجه است که نرخ گاز و سوخت و خوراک و برق و عوارض و مالیات منجمله آن است که در سال جاری بازار از این ناحیه آسیبهای فراوانی دید و چشم ترسیده و ریسمان سیاه و سفید بازار است… اما مورد سوم که معتقدیم میتواند نقطه قوت بودجه امسال باشد بحث تجدید ارزیابی داراییهاست که میتواند سال ۱۴۰۳ را برای بسیاری از شرکتها سال خاص و رویایی رقم بزند اگر در احکام بودجه بحث تجدید گنجانده شود اتفاق خوب و مهمی برای بازار خواهد بود . البته اگر دیدگاه شبیه این چیزی باشد که این بار بود فکر کنم … بگذریم .
دومین بخش و دومین دسته اخبار قطعاً تحولات صنایع و شرکتهای بازار است که خود را در گزارشهای ماهانه ،گزارش سود زیر مجموعهها ،وضعیت عملیاتی و غیر عملیاتی شرکتها نشان میدهد و میتواند از مهمترین این رویدادها باشد که در دو هفته کاری پیش رو این موضوع نیز به شکل جدیتری پیش میرود و عامل سوم اخباریست که در گوشه و کنار شرکتها در مورد تجدید ارزیابی داراییها به گوش میرسد که امروز سعی میکنیم مفصلتر در مورد این موضوع صحبت کنیم اما به طور کلی معتقدیم بازار برای رسیدن به این هوای تازه باید اخبار تازه دریافت کند و جریان پول تازه نیاز دارد اگر این جریان به بازار نرسد انرژی فعلی انرژی کافی و لازم برای یک حرکت شتابان در صعود نیست البته قیمتها آنقدر افت کرده که نزول جدی را نداشته باشیم اما برای صعود موجهای بلندتر و خبرهای قویتر نیاز است
در این میان نقش بازارساز و صندوقهای حمایتی و حقوقیها نیز جالب است چند روز قبل در مورد تیم احیا یک بیمار رو به موت صحبت کردیم که عملکرد صندوقهای تثبیت و توسعه چیزی شبیه این شوکها و تیم احیا هستند حضور آنها در مواقع حساس و حیاتی برای بازار لازم و ضروری است و البته این را هم باید عنوان کرد که حضور آنها نمیتواند در بازار همیشگی و دائمی و اثرگذاری آنها مداوم باشد
نقش آنها را به عنوان تیم احیا در روزها و دقایق حساس میتوان پذیرفت اما اینکه بر هم زننده نظم بازی بازار باشند و یا به طور دائم به بازار خط بدهند به نظر نه منطقی و نه شدنی است… به چه معنی به این معنی که حمایت و زیرگیری از بازار تا جایی میتواند ادامه داشته باشد و جای این پول تمام شده و دوباره بازی شکل دیگری به خود میگیرد
تمام حرف ما که بخواهیم مفهوم را دقیقتر و بهتر منتقل کنیم این است که حمایت از بازار در شرایط فعلی و وضعیت فعلی امری لازم و ضروری است و حتی نیاز بازار است اما این شرایط نمیتواند مدام پیش رفته و دائمی باشد بالاخره بازار باید جایی از ظرفیتهای خود نیز استفاده کند
اما حرف آخر موضوع اخبار و رویدادهایی است که این روزها گوشه و کنار اکثر شرکتها به گوش میرسد و آن هم خبرهای ریز و درشت از تجدید ارزیابی دارایی شرکتهاست بارها و بارها در همین گزارشهای بازار از اهمیت تجدید ارزیابی مزیتها و معایب آن صحبت کرده بودیم و بیان دوباره آن تکرار مکررات است. البته جدیتر شدن این ماجرا طی روزها و هفتههای آتی حتماً بار دیگر در مورد آن صحبت خواهیم کرد اما بحث امروز ما در مورد لزوم یک ساختار درست پاسخگویی در مورد این موضوع است روزی نیست که از خواب بیدار شویم و بشنویم فلان شرکت چند صد یا چند هزار درصد تجدید دارد فارغ از اینکه این شایعات درست یا غلط از چه منبعی منتشر میشوند باید بدانیم که انتشار آن در تابلوی معاملات اثرات بسزایی دارد . همین موضوع باعث توجه بسیاری از سهامداران به برخی شرکتها شده و به نظر باز هم جای خالی نظارت بر ناشران در این نقطه احساس میشود البته آنها هم حق دارند تصمیمات اقتصادی کشور را نمیتوان پیش بینی و ارزیابی کرد اما به نظر باید با شفافیت و قاطعیت بیشتری با این دست اخبار و اتفاقات برخورد کرد
نمیتوان پیشنهاد دقیق و روشنی بابت این موضوع داد که اصلاً ایا شرکتها میتوانند در مورد تجدید اظهار نظر کنند یا خیر و آن را تایید یا تکذیب نمایند اما به نظر بد نیست که در قالب همان چیزی شبیه افشای زمین و ساختمان گزارش شرکتها به کدال و سهامداران باشد و ذیل آن قید شده باشد که در چه سالی آخرین تجدید ارزیابی صورت گرفته قیمتها در آن مقطع چه بود و این موضوع حداقل میتواند پتانسیل شرکتها برای تجدید ارزیابی را نزد سهامداران شفاف و روشن سازد. به نظر این موضوع یعنی به روز شدن افشای زمین و ساختمان و توضیحات در مورد تجدید ارزیابی داراییها میتواند در کنار اعلام برنامههای هیئت مدیره و شرکت در مورد این نوع افزایش سرمایه کمی بازار را از حالت سردرگمی در اخبار در این موضوع نجات داده در سوی دیگر میتواند تا حدودی پتانسیل خوب و قوی برای شرکتها در این بخش باشد .
بگذریم و سراع بازار برویم …
خودرویی ارام اما مثبت
در نمادهای خودرویی شاهد ادامه روند نوسانی ارام اما مثبت بودیم خودرویی هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد بتوانند صعود متداومی را به همراه داشته باشند
خبهمن با شفاف سازی خوبی که در خصوص جهش سود شرکت های زیر مجموعه بهمن موتور و سیبا موتور داشت با اقبال و رشد قیمتی در سطوح بالای 180 تومان قرار گرفت سهم روند صعودی را تا رسیدن به قیمت های 200 تومان دنبال خواهد کرد تحولات بنیادی بسیار خوبی در خبهمن حادث شده است
در ایران خودرو هم وضعیت مناسب است این سهم تا قیمت های 280 و 300 تومان جای رشد دارد خودرویی که وضعیت خوبی از نظر روانی داشته اما از نظر بنیادی شرایط خوبی ندارد در این سهم بیشتر قبضه بلوک مدیریتی شرکت مطرح بوده و سهم حمایت های خوبی را تجربه می کند
در خاور هم روند مثبت و ارام اما صعودی می باشد این سهم خودرویی تا قیمت های 400 تومان رشد ارامی دارد بازار بیشتر در خاور انتظار ماهیت گزارش فروش ابان را می کشد اگر فروش ابان هم مثبت باشد سهم جای رشد قیمتی خوبی داشته و سطوح 400 الی 420 را به راحتی خواهد دید
لیدری ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی همچنان اقبال بسیار خوبی را در سهام ساختمانی شاهد هستیم گروهی که مدتی است لیدر بازار شده است
بعد از مدت ها ثنوسا دوباره به سود رسیدهاست ثنوسا سال قبل زیان داشت امسال 12ماهه به ازای هرسهم 185 ریال سود محقق کرده استدراین گروه ثبهساز که پیش می رود ولی ثمسکن و ثامید به خصوص ثامید میتواند کمی بیشتر مورد توجه باشد . شاید وساخت را فروخته و جای این سهم کرمان یا ثمسکن و ثامید گرفته شود ریسک کمتر می شود
در این گروه ثرود تا قیمت های نزدیک 2000 تومان هم رشد و یک بازدهی فوق العاده به همراه داشت به نظر می رسد کم کم به پایان این موج قوی در این سهم رسیده باشیم سهمی که از قیمت های 1100 تومان استارت زده و در مدت کوتاهی رشد قیمتی بالایی را تجربه کرد
ثتران سعی داشت تا قیمت های 820 تومان را در هم بشکند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی در صورت برگشت زمین هایش خواهد داشت این سهم ساختمانی در صورتی که می توانست در سطوح بالای 820 تومان تثبیت شود تا قیمت های 900 تومان پیشروی خوبی خواهد داشت
ثبهساز تلاش داشت تا در قیمت های بالای 320 تومان برود اما عرضه ها اجازه نداد سهمی که از کف قیمتی 260 تومان برگشت زده بود و به نظر می رسد در قیمت های 260 تومان خرید و سطوح بالای 300 تومان فروش داشته باشد سهمی که به واسطه سود سازی بالای خود توجه خاص بازار را دارد
قطعه سازان نوسانی
در نمادهای قطعه سازی هم روند نوسانی خوبی را شاهد بودیم قطعه سازانی که شروع خوبی داشته اما رفته رفته با افزایش عرضه ها همراه شدند
خمهر که از افزایش نرخ محصولاتش خبر داده است با برگشت روند از قیمت های 280 تومان به سمت قیمت های 320 تومان روانه شده بود که با فشار عرضه ها مواجه شد خمهری که وضعیت نوسانی خوبی داشته و بارها در این سطوح قیمتی نوسانات بسیار خوبی داده است
خپویش تحولات بنیادی خوبی را شاهد است اگر سه به قیمت های 2000 الی 2100 تومان برسد خریدش جذاب بود در دفعه قبل سهم تا قیمت های 2500 الی 2600 تومان بالا رفته و این بار هم تکرار این روند بعید نیست سهمی که به واسطه جهش فروش با سود سازی بالایی همراه شده است
ختوقا 2 روزی است اقبال بسیار خوبی را شاهد است سهم 20 درصدی رشد کرده و به سمت قیمت های 650 تومان در حرکت بود امروز هم سهم تا صف خرید رفت اما عرضه ها امان سهم را برید سهمی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت توان رشد قیمتی خوبی به خصوص با توجه به رشد سود شرکت های زیر مجموعه اش دارد
شارژ حساب بانک ها
بانک ها امروز ارام و مثبت بودند بانک هایی که در انتظار فعال شدن یک محرک قوی برای رشد قیمتی و نوسانات مثبت هستند
در گروه بانک گزارش ها و شرایط خاص است مثلا وتجارت وبصادر وبملت با دید تجدید در سال بعد شرایط خوبی را دارند . دراین گروه خبرمهم خبر وبملت بود که نرخ تسعیر را بیان کرد تراز ارزی این بانک ۵ میلیارد دلار است…
بانک تجارت ارام ارام به سمت سطوح 240 الی 250 تومانی در حرکت است انتظار بازار از این سهم بالا بوده و اگر در نیمه دوم سال موفق به فروش دارایی هایش شود با توجه به شناسایی سود شرکت های زیر مجموعه امسال موفق به شناسایی سود خوبی خواهد شد
در بانک شهر سهم صف خرید بود سهمی که امسال با کمک سود غیر عملیاتی به سود 1000 تومانی خواهد رسید نکته مهم در وشهر برنامه برای رشد میان مدتی و قوی سهم است این سهم تا قیمت های 1400 تومان جای رشد و فعلا در محدوده 1200 الی 1400 تومان نوسانات خوبی می دهد اما با دید میان مدت سهم جای رشد قیمتی میان مدتی قوی خواهد داشت
بانک ملت در قیمت های بالای 460 تومان تثبیت شده است سهمی که اعلان کرده 5 میلیارد دلار دارایی ارزی در دسترس داشته که قابلیت بالایی برای شناسایی سود تسعیر ارز فراهم خواهد کرد وبملتی که اوضاع و احوال مناسبی داشته و به نظر می رسد ارام ارام به سمت هدف بعدی یعنی قیمت های 500 تومانی روانه شود
چهارگوشه بازار
در گلدیرا دیروز خوب معامله شد توضیحات سهم نیز نشان میدهد وضعیت عملیاتی در 3 ماهه پیش رو بد نیست ولی نه انچنان که دوباره تحولات عجیبی را در سهم شاهد باشیم . در این گروه به زودی گزارش زیرمجموعه های انتخاب منتشر می شود و به نظر میتواند موجب تغییر نگاه به سهم شود انتخاب را ازاین مقطع به بعد با چراغ روشن ترو بازتر زیرنظر بگیرید چشم انداز 4500 ریال سود را دارد
کپشیر را بیاد بیشتر بررسی کرد سهم امروز نوسانات مثبت خوبی داشته و توانست مقاومت 1250 تومانی را در هم بشکند سهمی که هدف 1400 و 1600 تومانی را دنبال میکند به زودی افزایش سرمایه مرحله اول سهم اجرایی و طبق معمول شاهد بازی های خوبی بر سر حق تقدم های سهم خواهیم بود
وبانک 1000 تومانی شد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد با 40 درصد از ارزش ان ای وی خود در حال معامله می باشد و از دید بنیادی جای رشد قیمتی خوبی دارد مضافا اینکه به زودی بار دیگر سهام پتروشیمی شازند را این بار با شرایط جذابتر عرضه خواهد کرد ارام ارام سهم به سمت سطوح قیمتی 1100 و 1250 تومانی حرکت و جز کم ریسک های عالی بازار است
دو کرسی هیئت مدیره شیران مصادف با 30 درصد سهام شرکت توسط واتی در اذرماه عرضه خواهد شد شنیده می شود قیمت پایه 750 الی 800 تومان و رقابت خوبی در این سهم برای خرید خواهد شد و چند حقوقی اعلام امادگی کرده اند اگر خریدار مجموعه فارس یا شپنا باشند برای شیران بسیار عالی بوده و سهم یک رشد میان مدتی خوب را تجربه خواهد کرد
روزهای قبل از خزر میگفتیم خکار هم شرایط خوبی داردافزایش سرمایه 45 درصدی خکار از محل سود انباشته مورد تائید حسابرس قرار گرفته و به زودی مجوز ان از سوی بورس صادر می شود شنیده می شود اوایل اذر به مجمع می رود خکار بخشی از سودش غیرعملیاتی و در پایان دوره شناسایی می شود
۶ماهه خوبی زد و ۳۳۹ ریال محقق کرده است .۳ماهه این عدد ۷۳ ریال بود .
3ماهه 275 میلیارد ریال سود عملیاتی و 251 میلیارد ریال سود خالص داشت
۶ماهه سود عملیاتی با رشد خوب ۱۲۵۶ میلیارد ریال و سود خالص ۱۱۷۲ میلیارد ریال بوده است. ختوقا و خنصیر خزر خپویش خفنر را هم در این گروه بد نیست زیرنظر داشته باشید
اپال هم این روزها مورد توجه است . اپال از جمله سهامی است که سود تلفیقی آن از اهیمت بیشتری نسبت به سود اصلی برخورد است. سهم در 6 ماهه تلفیقی به سود خالص 2887 میلیارد تومانی رسیده و برای هر سهم خود eps 101 تومانی را شناسایی کرده که این عدد برای سال گذشته معادل 49 تومان بوده است.
این در حالی است که شرکت در سود اصلی خود به سود 94 ریالی رسیده و 60 میلیارد تومان آن درآمد غیر معاملاتی بوده.
مارکت اپال 26 هزار میلیارد تومان بوده است و سهم مجوز افزایش سرمایه حدود 25 درصدی از اندوخته را دریافت کرده که این موضوع میتواند نماد را با افزایش تقاضا همراه کند.
نماد در 6 ماهه اخیر حدود 50 درصد ریخته که با وجود صعود اخیر خود، همچنان 40 درصد با سقف اردیبهشت ماه خود فاصله دارد و نمودار سهم خبر از ادامه افزایش قیمت دارد و یک بازده 10 درصدی دیگر برای نماد دور از انتظار نیست.
صنعتي و معدني اپال پارسيان سنگان مهم ترین زیرمجموعه اپال است که کل سال قبل 8999 میلیارد ریال سود خالص داشت امسال 6ماهه به سود 6654 میلیارد ریالی رسیده است . به نظر تغییرات این سود در سود اپال موثر است .
در گروه حمل و نقل توریل را خوب میخرند .قراردادها در حال تعدیل است و این خبرخوبی است دیروز در خبرها داشتیم افزایش نرخ و تعدیل قرارداد در توریل 40% بوده و از اول سال است و اگر به باقی هم کشیده شود یک رویدا ویژه برای سهم است .سهم نوسان جالبی را دارد . دراین گروه حسینا و حکشتی هم جالب هستند . به زودی و طی روزهای اتی یک گزارش در مورد عملکرد سود زیرمجموعه های حکشتی شنیده می شود که منتشر خواهد شد و عدد تاثیر بسزایی در سهم دارد . به نظر کمی بهتر است روی حکشتی حواس جمع تر بود در سوی دیگر حسینا نیزخوب اصللح کرد و فکر میکنیم یک گزارش خوب ماهانه دیگر باعث توجه دوباره بازار به سهمی شود که 4000 ریال چشم انداز سود دارد


