گزارش بازارامروزیکشنبه 21 آبان 1402
جدال در نیمه مربی ها !؟
بازار جالبی را داشتیم درست شبیه تیمی که با انگیزه نه خیلی زیاد وارد زمین شد و نیمه اول را باخت و پر عرضه دنبال شد ولی نیمه دوم حالا نمیگوییم با کمک داور ولی با امدادهای غیبی و دست های پیدا و پنهان دوباره جو بهتری گرفت و مثبت شد . این که با حجم پول کم بازار تغییر روند میدهد نشان از خالی بودن سمت فروش است و این که این ماجرا هر بار تکرار می شود باگ کار بوده چرا که در روزهای بعد سهامداران قطعا دست بازار ساز را میخوانند !
ولی در هر صورت بازار امروز در نیمه دوم وضعیت بهتری را داشت حجم ولی کمی افت کرد و این نشانه خیلی جذابی نیست ولی این نوع معاملات باعث می شود چلچراغ میخونه روشن بمونه !!! ارزش کل معاملات امروز بازار 6644 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 3793 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است
دیروز در بخشی از مطالب گزارش بازار عنوان کردیم که از این به بعد و با فروکش کردن مسائل سیاسی خبرهای صنایع شرکتها در یک سو و در سوی دیگر خبرهای کلان اقتصاد و آنچه در بازار موثر است و میتواند موثر باشد و عوامل مهم این چند ماه باقیمانده سال خواهند بود و میتوانند اثرات بسزایی در بازار داشته باشند
در مورد صنایع و شرکتها به نظر اخبار تجدید وهمچنین گزارشهای ماهانه پیش رو دو رویداد مهم و متفاوت این جریان است اینکه این دو رویداد قابلیت تغییر فضا را دارد یا خیر به نظر کمی خوشبینانه است اما در هر صورت هر اتفاق و رویدادی باید بتواند در نهایت منتهی به یک موضوع شود و آن حضور جریان پول در بازار است چیزی که در حال حاضر بازار از آن رنج میبرد و به نوعی خلاء آن در بازار به شدت احساس میشود.
بازار در حال حاضر در عین ارزندگی با خلع و بحران بیپولی مواجه است که این بحران باید هرچه سریعتر در جهتهای مثبت آن حل شود برخی معتقدند این بحران با نبود اعتماد گره خورده و تا وقتی اعتماد به بازار باز نگردد جریان پول قوی نیز راهی بازار نمیشود که تا حدودی درست است و به نظر همین بعد ماجراست که انتشار اخبار و تحولات اقتصادی را برای بازار سرمایه مهم میکند اما قبل از اینکه سراغ این تحولات و بررسی و نام بردن از آنها برویم دو نکته و دو خبر این روزها برای بازار مهم شده که بد نیست با آنها اشاره کنیم
اولین نکته این بحث است که از این ماه به بعد حقوقیهای ریز و درشت بازار جریان سود نقدی را دریافت میکنند و این موضوع میتواند در بهبود بازار و فضای فعلی بازار بسیار موثر باشد به عبارتی بخشی از جریان پولی که بازار به آن احتیاج دارد میتواند طی ماههای پیش رو با دریافت سود نقدی شدت و سرعت بیشتری برای ورود به بازار بگیرد
به نظر در فضای فعلی همراه با ان بیاعتمادی و بحران بیپولی بد نیست که سازمان بورس و وزارت اقتصاد با بسیج کردن انواع و اقسام ابزارهای خود در هدایت بخشی از این جریان سودهای نقدی به سمت بازار سرمایه نقش موثری ایفا کرده تا بازار بتواند نفسی بکشد و حرکتی کند اما نکته دوم که این روزها نقل محافل و اخبار شده موضوع آزاد شدن واریز وجه نقد به حساب کارگزاریهاست که محدودیتهای آن برداشته شده است. ببینید حقیقت امر اینکه این موضوع از دید برخی یک سیگنال برای اغاز ورود جریان پول به بازار است نمیگوییم غلط اما حدس و تحلیل درستی نیست البته و صد البته این کار ورود جریان پول به بازار را تسهیل خواهد کرد و اتفاقاً معتقدیم تصمیم درست در راستای بازگشت همان جریان سود نقدی به بازار است اما اینکه این را سیگنالی برای پولها بدانیم به نظر کمی اغراق آمیز است پولهای درشت با چنین شرایط و چنین تسهیلاتی راهی بازار نمیشوند پول درشت با یک تلفن باز میگردد اما اینکه این اتفاق میتواند بخشی از ورود جریان پول به بازار را تسریع کند درست است اما اینکه عامل و یا نشانهای برای حضور خاص جریان پول در بازار باشد به نظر خیلی درست نیست و بیشتر تسهیل کردن یک فرایند است که امیدواریم موثر واقع شود
اما این روزها چند متغیر اقتصادی ذهن و مغز بازار را درگیر کرده و به نظر رسیدن اخبار مثبت از دل این متغیرها میتواند نگاه قوی و جالبی را برای بازار ایجاد نماید. اولین آن چراغ سبزهای مالیاتی بود که مالیات شرکتها را دوباره کاهش داده و این یک رویداد بسیار مهم و مثبت برای بازار است البته به شرطی که دولت چند برابر آن را جای دیگر از جیب این شرکتها نزند اما گسترده شدن چتر مالیاتی برای بسیاری از فعالانی که فعالیت اقتصادی پنهان دارند و حساب پس نمیدهند میتواند نکته مهمی در اقتصاد و اثرات ویژهای در بازار سرمایه داشته باشد این موضوع آنقدر پیچیده و زیاد است که در یک فرصت مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد
عامل اقتصادی بعد نرخ سود است برخی معتقدند نرخ سود به سمت کاهش میرود ولی کاهش نرخ سود باید خود را در کاهش تقاضای پول بانکها نشان دهد که چنین چیزی در حال حاضر دیده نمیشود عطش جذب پول با نرخهای بالای ۲۵ همچنان وجود دارد و همچنان قربانی میگیرد البته معتقدیم در فضای فعلی که هستیم سقف نرخ سود را زده و خیلی افزایش بیش از این را تجربه نخواهیم کرد اما اینکه روند نرخ سود را کاهشی ببینیم خیر به نظر هنوز چنین چیزی برای بازار رقم نخورده است
و مورد آخر بودجه است که به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی در بازار اثرگذار خواهد بود شنیده میشود از هفته بعد بودجه و مختصات آن منتشر شده و راهی رسانهها و سپس مجلس میشود .اگر به خاطر بیاورید سال ۱۴۰۰ دولت تمهیدات سفت و سختی در بودجه در نظر گرفت ۱۴۰۱ تقریباً افزایش خاصی را نداشتیم در ۱۴۰۲ پوست همه را کند و تقریبا کاسهای نبود که دولت کف آن را نان نکشیده باشد و به نظر این موارد در بازار ۱۴۰۲ لحاظ شد و حالا نوبت ۱۴۰۳ است یا دولت همین کاسه ته لیسیده را نیز میشکند و روی سر بازار خراب میکند و یا مثل سال ۱۴۰۱ به ثبات در دریافتها و فرمول و نرخ گذاریهای منطقی رجوع میکند… البته این روزها شایعه تجدید و گنجانده شدن آن در بودجه هم شنیده می شود اگر درست باشد این بار بودجه میتواند نقش متفاوت تری را ایفا کند …
رفتار دولت در مواجهه با بازار و شرکتها در هر یک میتواند سرنوشت بازار را رقم بزند و در وضعیت بازار موثر باشد
بودجه به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی به نظر میتواند تاثیر بسزایی در بازار داشته و تحولات مثبت و منفی احتمالی را طی روزهای خاص آذر رقم بزند و البته حدس ما و شنیدهها در این حد است که آنچه در ۱۴۰۲ تنظیم شد برای ۱۴۰۳ نیز تکرار میشود و افزایش و کاهش خاصی در کار نخواهد بود
هر 3 این رویدادها برای خود دنیای مفصلی دارند و سر فرصت سراغشان می رویم ولی هر سیگنالی از سمت این رویدادهای اقتصادی برای بازار یک فاز مثبت و یک پالس قوی برای جریان پول خواهد بود که میتواند فضا را از این حالت سردرگمی خارج کرده و به سمت بهبود اوضاع پیش ببرد و البته دوست نداریم این را بنویسیم اما تجربه نشان داده خود را باید برای هر رویدادی آماده کنیم چرا که همچنان در روی همان پاشنه بی خردی و بی دانشی و عدم اعتقاد به بازار سرمایه میچرخد که امیدواریم این روزها شاهد چرخش عقلانیت در مسیر اقتصادی کشور باشیم…
خودرویی های تک تاز
در نمادهای خودرویی برخی نمادهای این گروه مثبت بوده و به واسطه برخی تحولات درونی امروز را مهمان روند صعودی بودند
در زامیاد سهم شرایط خوبی داشت سهمی که به قیمت های بالای 600 تومان صعود کرده و اگر در همین قیمت ها تثبیت شود تا سطوح 650 تومان جای رشد خواهد داشت این سهم خبرهای خوبی داشته که مهمترینش افزایش سرمایه از سود انباشته است
خساپا هم سعی دارد تا در قیمت های 240 تومان تثبیت شود سهمی که اگر در سطوح بالای این سطوح قرار بگیرد رسیدن به سطوح 260 تومان هم بعید به نظر نمی رسد تحولات خوبی در سهم جریان گرفته و اگر بحث فروش دارایی ها از سهام تا زمین انجام شود سایپا دور تازه ای از صعود را اغاز می کند
خاور چشم انتظار فعال شدن یک پتانسیل برای رشد قیمتی می باشد شاید فروش ابان ماه به کمک سهم بیاید اگر این فروش به مانند فروش مهر بالا باشد سهم توان رشد تاقیمت های 400 الی 420 تومانی را پیدا خواهد کرد
ببنید دقت کنید که افزایش نرخ خودرو خساپا ارام ارام خود را در گزارش این شرکت ها نشان خواهد داد .
خبهمن فردا بازمی شود در همین چند گزارش 5300 میلیارد تومان سود محقق شده و این یعنی با فرض تکرار پی به ای تلفیقی سهم زیر 3 است . واقعا خبهمن در این قیمت ها عجیب است و خاص بوده خرید سهم منطقی و با دید نگهداری جالب است
ساختمانی های بی همتا
در ساختمانی ها هم شاهد ادامه اقبال ویژه بازار به سهام این گروه و صدر نشینی سهام ساختمانی هستیم
در این گروه ثتران که بارها بر این سهم تاکید داشتیم با رنج قیمتی از سطوح 800 تومان هم عبور کرده و به سمت قیمت های 860 تومان در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود ثترانی که اگر بتواند از قیمت های 860 تومان هم بگذرد هدف 900 الی 920 تومانی را دنبال خواهد کرد
ثامید هم مثبت و به سمت شکست قیمت های 220 تومان در حرکت است شنیده می شود امسال هم سود سازی خوبی در انتظار سهامداران این سهم می باشد ثامید هدف قیمتی بعدیش سطوح 240 تومان ارزیابی می شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و همچنان سود سازی بالا و فروش های جذابش دلیل اقبال به سهم است
ثاخت در تلاش است تا بار دیگر شانس خود را برای شکست قیمت های 420 تومان امتحان نماید این سهم در صورت عبور از این سطوح قیمتی مهمان قیمت های 460 تومانی خواهد شد ثاختی که ارزش ان ای وی بالایی داشته اما در سود سازی ناتوان است فعلا شاهد ورود پول قوی در این سهم هستیم
ارامش بانک ها
در نمادهای بانکی هم شاهد نوسانات ارامی هستیم بانک ها برای رشد قیمتی بالاتر و بیشتر نیازمند خبرهای بنیادی می باشند
بانک تجارت با نوسانات ارام خود به سمت سطوح قیمتی 240 الی 250 تومانی در حرکت است وتجارتی که اوضاع و احوال خوبی داشته و بازار در انتظار تعیین و تکلیف فروش دارایی هایش به خصوص 3 درصد سهامش در ایران خودرو می باشد
بانک شهر علی رغم اعلان خبر فروش سهامش در نیروگاه اب و برق کیش باز هم زیر بار فروش رفت سم فعلا درقیمت های 1200 الی 1400 تومان نوسان می دهد تا خبر قوی از فروش دارایی ها در سهم منتشر شود سهمی که ارزش ذاتی میان مدتی بالایی داشته و به نظر می رسد با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم باشد
بانک سامان نتوانست از سد قیمتی های 360 تومانی عبور نماید سهم در انتظار خبری از افزایش نرخ تسعیر ارز می باشد سامانی که کف قیمتی 320 تومانی و مقاومت 360 تومانی را به همراه داشته و شرایط خوبی از دید بنیادی دارد
چهارگوشه بازار
کپشیر با رنج مثبت همراه و سطوح قیمتی 1250 تومان را پشت سر گذاشت سهم هدف قیمتی 1400 الی 1500 تومانی دارد کپشیری که خبرهای مثبتی از افزایش سرمایه تا افتتاح طرح توسعه در شهریور سال اتی و افزوده شدن 140 درصد ظرفیت به تولیدات فعلیش را دارد این روزها شاهد ورود 3 حقوقی جدید به ترکیب سهامداری این سهم هستیم
در شیران خبرهای در پیش بودن معامله بلوکی سهم و فروش 28 درصد سهام متعلق به واتی سبب تحرکت مثبت در سهم شده است اگر دو کرسی شیران را سهامداران مربوط مانند شپنا یا هلدینگ خلیج فارس خریداری نمایند شیران تحولات بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد فعلا انتظار داریم سهم ارام ارام به سمت هدف 560 تومانی پیشروی نماید
حخزر را باید بیشتر بررسی داشت نرخ های خدمات دهی شرکت به دوران اوج خود برگشته و حخزر که درامدش ارزی می باشد با این نرخ ها سود سازی بالایی در نیمه دوم سال خواهد داشت رسیدن به سود 380 الی 400 تومانی و ارزش ذاتی 2000 الی 2200 تومانی را برای این سهم بنیادی انتظار داریم سهمیکه با ارزش ذاتی خود 30 تا 40 درصدی فاصله گرفته است
در بین قطعه سازان پلاست هم بد نیست و البته با صف پیش میرود پلاست یکی از گزینه های خاص و جذاب صنعت خود محسوب می شود، شرکتی که در سنوات گذشته زیان ده بوده و با عملکرد خوبی که در جهت رشد درآمدی و سودآوری داشته، در چهار سال اخیر توانسته با اعمال تغییرات در سبد فروش و تسویه تسهیلات مالی ، از زیان خارج شود به طوری که شرکت در سال مالی گذشته زیان انباشته 38 میلیارد تومانی را به طور کامل پوشش داده و به 74 میلیارد تومان سود انباشته رسیده است. پلاست در شش ماهه ابتدایی امسال نیز عملکرد مطلوبی داشت و با رشدی خوب، سود 42 تومانی بهار را به 107 تومان در تابستان افزایش داد. در صورت کمی صبوری، خرید منفی های سهم با هدف 2100 تومانی بد نیست.
در این گروه به نظر خنصیر در منفی ها با دید کمی ریسک پذیری و خزر با دید انتشار صورت های مالی زیرمجموعه ها میتواند جالب باشد . ولی واقعا خبهمن یکی از ارزان ترین مقاطع خود را پشت سرمیگذارد
زمستان ساروم را اذیت نکن دیکی از پایین ترین پی به ای ها را در بین سیمانی ها دارد . ساروم با کسب درآمد فروش ۱۸۵ میلیارد تومانی در مهرماه، رکورد جدیدی را به ثبت رساند که به نسبت میانگین فروش ماههای قبل رشد ۱۳% را نشان میدهد. این شرکت در حالی سود ۲۰۹ تومانی در فصل بهار را به ۲۴۲ تومان به ازای هر سهم در تابستان افزایش داده که انتظار می رود سود هر سهم شرکت در پایان امسال به رقمی بالغ بر ۷۰۰ تومان برسد. عملکرد عالی شرکت p/e سهم را به طور قابل توجهی کاهش داده و از منظر بنیادی و نموداری گزینه ای جذاب به نظر می رسد.
در غذایی ها 3 گزینه پر ریسک غذانه غمایه غبهار را بارها و بارها عرض کردیم حتی غزر هم به نظر با دید اصلاح بد نیست . در بین گزارش های ماهانه غگل هم خاص است . سال مالی شرکت منتهی به 1402/06/31 می باشد.شرکت مهر ماه رویایی را پشت سر گذاشت و موفق شد رکورد فروش تاریخ شرکت را جابجا کند. فروش شرکت در مهرماه 222 میلیارد تومان بود که 38 درصد بیشتر از شهریور و 41 درصد بیشتر از میانگین فصل تابستان است.پیش بینی می شود پاییز خوبی در انتظار سهم باشد و رکورد فروش فصلی نیز جابجا شود. میانگین فروش ماهانه شرکت 145 میلیارد تومان است که در صورت ادامه دار بودن روند فروش، جذابیت های گزارش بیشتر می شود. از نظر نموداری سهم بعد از شکست روند نزولی،وارد یک روند خنثی شده است و در صورت عبور از مقاومت 420 تومانی، برای ورود جذابیت بیشتری پیدا می کند.
در بین سهم های خاص فسوژ بد نیست فسوژ شرایط خاص و جالبی را دارد در 6ماهه به سود 2038 ریال رسیده است .در مهر تولید داشت ولی نفروخت به نظر میتواند سهم را در حوالی سود 4000 ریال دید و این یعنی قیمت هم جا دارد تغیر کند و به سمت بهبود برود فسوژ را بعد ازاین اصلاحی که داشت با دید نوسان میتوان زیرنظر گرفت
امروز اخابر تا 4% منفی هم رسید بازهم در مورد اخابر باید گفت اگر کمی اصلاح شود و خبرهای افزایش سرمایه درست باشد به نظر بد نیست در منفی سراغ سهم رفته8 و کمی صبور باشیم تا خبرها برسد . اخابر را در منفی ها زیرنظر داشته باشید


