گزارش بازار امروزچهارشنبه 17 آبان 1402
چهارشنبه هراسی …
این اواخر انقدر چهارشنبه ها و شنبه ها بازار متفاوت بوده که همه سعی میکنند چهارشنبه ها تن به دریای ریسک ندهند …
بازار امروز را در حالی به پایان بردیم که به نظر با توجه به شرایط طول هفته، شناسایی سود در برخی سهامداران و همچنین ترس ناشی از تعطیلات آخر هفته و رویدادهای عجیب و غریب احتمالی باید به بازار حق داد که در فضای فعلی کمی محتاط عمل کرده و خیلی دل به دریای خرید نزند.
این موضوع از امروز و از ابتدای معاملات روشن و مشخص بود، تا انتها نیز حضور داشت و نقطه مثبت بازار امروز این بود که از رنجهای منفی فروش خبری نبود و حتی خریداران در منفی هم حاضر بودند و شاهد خریدهای نسبتا خوب و مثبتی هم در بازار بودیم.
البته حجمها در بازار به اندازه چند روز قبل نبود، ولی قابل تحمل بود؛ امروز ارزش کل معاملات بازار ۷۲۶۳ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۳۹۹۴ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوقهای قابل معامله سهامی بوده است. تقریبا امروز هم بالای ۴هزار بودیم.
بازار را امروز در حالی پیش بردیم که جدال بدبینها و خوشبینها ادامه دارد و همچنان برخی در مورد سناریوهای مرتبط با بازار، شرایط را قابل خرید نمیدانند و معتقدند اتفاق خاصی نیفتاده که بازار بخواهد تغییر فاز داشته باشد. اما فارغ از تمام این رویدادها، به نظر سناریوهای متفاوتی پیش روی بازار خواهد بود و البته همچنان به مانند دیروز که عرض کردیم، معتقدیم کف بازار را دیده و لمس کردهایم و حتی اگر اصلاح موقتی هم داشته باشیم، بعید است قیمتها از آنچه در روزهای ابتدای آبان دیدیم کمتر شوند.
از دید ما، بحث در حال حاضر این است که آیا این رشد، طول موج کوتاهی خواهد داشت و یا میتواند با گامهای بلندتری حرکت کند؟
به نظر در سناریوی اول و از دید برخی محتمل این است که بازار در نزدیکیهای شاخص ۲.۱ میلیونی و بعد از یک بازدهی کوتاهمدت، کمی ایستاده و با سرعت کمتری پیش میرود و طبیعی است که در آن نقاط، برخی دوباره در بازار فروشنده باشند و یک شناسایی سود صورت گیرد. پس ما احتمالا خیلی زود در این موج کوتاهمدت با یک توقف ناشی از عرضهها مواجه خواهیم بود و این دقیقا همان چیزیست که تماشاچیان فعلی به آن اشاره میکنند که روند را کوتاهمدت دیده و دل به دل بازار نمیدهند.
اما سناریوی دیگری که برخی معتقدند میتوان برای بازار متصور بود، این است که بازار حتی اگر در کوتاهمدت هم یک ایست موقت و یک اصلاح کوتاه داشته باشد، خیلی زود مسیر حرکت خود را تغییر داده و دوباره در قیمتهای متعادل شده دست به دست شده و انرژی جمع میکند و حرکت خواهد کرد؛ بدین معنی که در این سناریو نیز اصلاح را منطقی میبیند، اما آن را یک فرصت برای خریدهای بیشتر بازار میداند.
چه سناریوی اول باشد و چه دوم، معتقدیم که بازار هنوز کارش با رشد اخیر تمام نشده و میتواند فضای مثبت و منطقی را در معاملات باز هم شاهد بود. اما طبیعیست که هرچه جلوتر میرویم، ریسک خریداران هم بیشتر خواهد بود و این را باید به عنوان نقطه مهم و خاص این جریان در نظر گرفت.
در بازار این پرسش وجود دارد که آیا اصلا خرید کنیم یا خیر و اگر جواب آری است، چه گزینهای را باید انتخاب کرد. خرید در این قیمتها و این شرایط بسته به ریسک شخص است؛ اگر روند را همچنان ادامهدار میبینید، قطعا خرید در چنین روزهایی و مثل امروز میتواند اتفاقی منطقی باشد. در سوی دیگر، ما با چند طیف از سهام مواجه هستیم که هر فرد میتواند بسته به نوع ریسک و بازدهی که در ذهن دارد، رفتار کند. بخشی از سهام که در حال حاضر مورد توجه بازار هم بوده، اکثرا گروهی هستند که شاید بنیاد آنها (منظور از بنیاد، گزارشها و صورتهای مالی است) خیلی حرفی برای گفتن در مقایسه با سایر سهمها ندارد، اما دو ویژگی مهم را یدک میکشد؛ ویژگی اول، اصلاح سنگینی بوده که طی این مدت داشتند و دوم، زمزمهها و شایعاتی است که وجود دارد و اتفاقات مختلف این دسته از سهمها که اصلاح قیمت، ویژگی اکثر آنهاست. در حال حاضر برای پرریسکها بهترین گزینههای ممکن هستند و اتفاقا سرعت برگشت بالایی دارند.
دسته دیگر، سهمهای خاصی هستند که طی این مدت به واسطه شرایط خوب بنیادی، افت قیمت آنچنانی نداشته و به نوعی صابون ریزش بازار خیلی به تن آنها نخورده است. بسیاری از فعالان بازار معتقدند دست و دل جریان پول به خرید این نوع سهمها نمیرود. چون مولفه مهم اصلاح قیمت سنگین را نداشتند. شاید بسیاری از گروهها نظیر سیمان و دارو چنین شرایطی دارند و از همین روست که حتی با وجود گزارشها و خبرهای مثبت، حرکت و رشد خاصی را از این گروهها نمیبینیم. در عین اینکه ارزندگی لازم را دارند و حتی هنوز هم میتوان شرایط خوبی برای آنها متصور بود.
گروه بعد که شاید سهمهایی باشند که در حال حاضر و احتمالا در رالی بعدی بیشتر از آنها خواهیم شنید، شرکتهای متوسط و کوچکی هستند که قابلیتهای بنیادی و نوسانی خوبی داشته و شرایط مالی آنها اعم از گزارشهای میاندورهای و فروش، سیگنالهای مثبتی را ارسال کرده است. اما در حال حاضر به واسطه عدم اصلاح بالا با تردید به آنها نگاه میشود. معتقدیم در بین این گروه میتوان گزینههای بسیار جالب و جذابی را پیدا کرد که در رالی بعدی بازار مورد توجه باشند و دسته آخر، سهمهای بزرگ و بنیادی بازار هستند که حتی برخی از آنها اصلاح قیمت هم داشتهاند، اما به واسطه بزرگ بودن و نیاز جریان پول قوی برای رشد آنها شاید موتورشان کمی دیر روشن شود، اما در حال حاضر مطمئنترین گزینههای کم ریسک فعلی بازار هستند.
تمام هنر فعالان بازار این است که با توجه به رویدادهای فعلی و البته با توجه به گارد بازار که ممکن است هر لحظه از شرایط تهاجمی فعلی به تدافعی برگردد، پرتفوی خود را چیده و در بازار حرکت کنند. معتقدیم که در حال حاضر و از سه گروه، گروه اول یعنی گروهی که اصلاح خوبی کرده و شرکتهایی که کوچک و بنیادی هستند، در اولویت باشند و بعد دو دسته دیگر؛ یعنی گروههایی که بنیادی هستند و ریزش نداشتند و سپس سایر بزرگان بازار. احساس میکنیم جریان فعلی پول هنوز به نقطهای نرسیده که بتواند گروههایی را که اصلاح نداشتند، حرکت دهد و همچنان محتمل میبینیم که این جریان پول در گروههای کوچک حضور داشته باشد، اما مدیریت منطقی دارایی به ما میگوید که سعی کنیم حداقل از طیفهای متفاوت در حال حاضر در پرتفو داشته باشیم و بعد از یک رشد بازار و تداوم جریان حجم به بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومان کم کم برای حفظ سودهای ایجادشده به سراغ گزینههای بزرگتر برویم.
بگذریم و سراغ بازار نصف و نیمه امروز برویم …
خودرویی های مستعد
در نمادهای خودرویی روند نوسانی عمدتا مثبت در سهام خودرویی ادامه داشت روند به مانند روز گذشته قوی نبود اما همچنان امیدوارکننده بود
در ایران خودرو سهم با تثبیت در قیمت های بالای 260 تومان انرژی خود را جمع تا استارت یک موج صعودی تا رسیدن به قیمت های 300 تومان را می زند این سهم خودرویی وضعیت خوبی از نظر حمایتی داشته و اگر گروه کروز 3 درصد دیگر از سهام شرکت را خریداری نمایید مدیریت ایران خودرو را قبضه خواهد کرد
در زامیاد هم شاهد ادامه نوسانات مثبت بودیم زامیاد به قیمت های 580 تومانی رسیده و اگر شرایط بازار مساعد بماند تا قیمت های 600 و 650 تومان رشد خواهد کرد این سهم خودرویی پس از افزایش سرمایه ای که از سود انباشته دارد به نظر می رسد مورد اقبال واقع شود
باز هم شایعات معامله بلوکی و تجدید ارزیابی بازار خپارس سهم زیانده این گروه را داغ کرده است تولیدات خاصی در این شرکت رخ نداده و همچنان زیان های سنگینی ساخته می شود فعلا سهم به واسطه قیمت اندک و پایینش با اقبال به سمت سطوح 120 الی 125 تومان روانه شده است
خزر هم با دید کمی صبر در قطعه سازی ها خوب است . ختوقا هم گزارش جالبی در زیرمجموعه ها می زند اگزوز خودرو خراسان از زیرمجموعه های ختوقا در 6ماهه به سود 640 میلیاردریالی رسیده است که معادل کل سال قبل است. با دید کمی خوش ریسک تر خرید کردن وساپا و خگستر هم جالب هستند
بوی تجدید سیمانی ها
در نمادهای سیمانی بوی تجدید ارزیابی سبب شده تا سیمانی هایی که تجدید خوبی دارند امروز با اقبال بهتری همراه و معاملات مثبتی داشته باشند
رونمایی سیمان خاش از تجدید ارزیابی بالای 2500 درصدی سبب شد تا سهم با صف خرید همراه شود سهمی که انتظار رشدش تا قیمت های 10500 تومان به عنوان اولین مقاومت و سپس 12000 تومان در صورت ادامه جو مثبت را داریم
سبهان هم به قیمت های 12000 تومان رسید در این سهم شنیده می شود تجدید ارزیابی خوبی رونمایی خواهد شد سهمی که سود سازی جذابی هم داشته و امسال نزدیک 2000 تومان سود خواهد داشت قیمت های فعلی برابر با سطوح مقاومتی سهم بوده و رشد بیشتر برای سهم سخت به نظر می رسد
سابیک هدف اولیه 2500 تومان را زد و متعادل شد سهم با فرض سود 500 تومانی امسال و پی بر ای فوروارد 5 همین سطوح را به عنوان ارزش ذاتی دارد سیمان ابیکی که یکی از بهترین صورت های مالی 6 ماهه را داشته و در 6 ماه امسال به میزان کل سال قبل سود سازی داشته است
استراحت ساختمانی ها
ساختمانی ها پس از یک رالی صعودی خوب امروز را با روند منفی همراه بودند ساختمانی هایی که به نظر می رسد پس از کمی استراحت مجددا به دور صعودی بازگردند
در این گروه ثرود یک رشد عالی داشت سهم در قیمت های 1100 تومان معرفی و دلیل معرفی ارزش بازار پایین در مقابل 1 همت دارایی شرکت عنوان شد حالا سهم پس از بازدهی 50 درصدی به تارگت های بالای 1650 تومانی رسید و متعادل شد به نظر می رسد موج صعودی قوی سهم به اتمام رسیده باشد
ثالوند هم رنج شده و صف خرید شد این سهم نیز به نظر می رسد هدف قیمتی 1600 تومانی داشته باشد ثالوندی که وضعیت خوبی از دید بنیادی داشته و به واسطه ارزش بازار پایین خود و دارایی های ارزشمندش ارزش ذاتی 1800 الی 2000 تومانی دارد
ثتران هم به قیمت های 720 تومان نزدیک می شود سهمی که وضعیت خوبی داشته و اگر رای دادگاه به نفع شرکت صادر شود یک رالی صعودی خواهد داشت تا ان زمان نوسانات این سهم در رنج قیمتی 720 الی 760 تومان دنبال می شود
پالایشی های فراموش شده
افت قیمت نفت از یک سو و از سوی دیگر رشد قیمتی کوتاه مدتی که سهام پالایشی داشتند سبب شده تا سهام این گروه فعلا به فراموشی سپرده شوند
در این گروه شپنا که رشد قیمتی خوبی را تجربه کرده بود بار دیگر در حال برگشت به کف قیمتی 800 تومانی می باشد سهم وضعیت خوبی داشته و شرایطش مساعد است شپنایی که امسال 200 تومان سود و یک افزایش سرمایه هم از سود انباشته دارد و در کف قیمتی عنوان شده باز مورد اقبال واقع خواهد شد
شاوان 2000 تومانی رسید کمی دارد سهم با فرض سود 500 الی 600 تومانی امسال پی بر ای فوروارد بسیار جذابی دارد این سهم نیز در شرایط خوبی به سر برده و در قیمت های 2000 تومان می تواند با اقبال همراه شود
شبندر اما به واسطه گزارش ضعیف خود در 6 ماهه فعلا اصلاحی روندش دنبال می شود این سهم بر سر حمایت قوی 1000 تومانی قرار دارد حمایت مهمی که اگر از دست بدهد تا قیمت های 920 تومان اصلاحش بعید نیست
چهارگوشه بازار
شیران با روند مثبت خوبی همراه شد و به قیمت های 500 تومان نزدیک شد شنیده می شود فارس قصد خرید دو سیت هیئت مدیره این شرکت را دارد در صورت این خبر شیران می تواند تحولات بنیادی بسیار خوبی را تجربه نماید این سهم هدف قیمتی میان مدتی 560 و 620 تومانی را دنبال می کند
تپمپی امروز هم سهامدارانش را یک 7 درصدی دیگر مهمان کرد سهمی که امسال 320 الی 350 تومان سود سازی داشته و به زودی با انتشار صورت های مالی 6 ماهه شرکت های زیر مجموعه توان بالای سود سازی خود را به بازار نشان خواهد داد سهم ارزش ذاتی 1800 الی 2000 تومانی داشته که فاصله زیادی با قیمت های فعلی دارد
فروس پس ازافزایش سرمایه در صف خرید قفلی قرار گرفته است سهمی که در این قیمت ها جذاب و به سمت سطوح قیمتی 400 الی 420 تومانی در حرکت است این سهم طرح توسعه افزایش ظرفیت بسیار جذابی را دنبال و افزایش سرمایه اخیر نیز به همین منظور اجرایی شده بود
نطرین را بد نیست با دید نوسانی زیر نظر داشته باشیم. این شرکت عملکرد خوبی در فروش ماهانه و گزارش فصلی داشته و از منظر نموداری تداوم حرکت صعودی سهم مورد انتظار است. نطرین با فروش 40 میلیارد تومان در مهرماه، جمع فروش 7 ماهه را به 245 میلیارد تومان رساند، رقمی که در مدت مشابه سال قبل 162 میلیارد تومان بوده است. رشد فروش و رشد سود خالص شرکت در تابستان موجب شناسایی سود هر سهم 28 تومانی در این فصل شد که رشد بیش از 2 برابری به نسبت بهار داشته است.
در بین گروه کاشی کحافظ و کلوند شرایط خوبی را دارد . در کلوند 6 ماهه به ازای هر سهم 380 تومان سود شناسایی کرده است و سود 12 ماهه مورد انتظار 700 تومان به ازای هر سهم می باشد.فروش مهرماه کاشی الوند 119 میلیارد تومان و تقریبا مشابه شهریور ماه بوده که در مقایسه با شش ماه گذشته 14% رشد کرده است. از نظر نموداری سهم بخشی از اصلاح خود را جبران کرده است و در صورت تثبیت بالاتر از 4525 تومان، می تواند برای ورود جذاب باشد.مجموع فروش 7 ماهه شرکت 745 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 51% افزایش پیدا کرده است. بیشترین سهم از فروش 7 ماهه این شرکت مربوط به کاشی پرسلان بوده است.
تایرا به زودی گزارش سود در زیرمجموعه ها و انتشار گزارش تلفیقی را اغاز میکند سهم با 2200 2500 ریال سود تلفیقی از دید ما باید بالای 12000 ریال باشد و حرکت سهم میتواند اغاز شود ولی شکلات سهامداری هم دارد و حامیان قوی ندارد ولی بنیادی است
در بین پتروشیمی ها شبصیر را میتوان به عنوان گزینه بنیادی گروه در نظر گرفت. سهم با وجود اینکه در روند ماهانه افزایش فروش را تجربه نکرده با این حال در 7 ماهه نسبت به مدت مشابه قبل رشد 24 درصدی داشته و به فروش 2157 میلیارد تومانی رسیده. این در حالی است که در بازه فصلی توانسته سود به ازا هر سهم خود را 35 درصد افزایش دهد و به سود 161 تومانی برسد. شرکت احتمالا امسال به سود 560 تومانی برسد که در قیمت های فعلی pe آینده نگر سهم به رقم 5 میرسد. سهم با خبر افزایش سرمایه هم همراه است که این موضوع هم میتواند به نوسان مثبت آن کمک کند. شبصیر در روزهای اخیر با رشد قیمت همراه شده و فاصله سهم تا اولین هدف به 7 درصد رسیده.
در مورد رمپنا از روزهای اتی گزاش زیرمجموعه ها منتشر می شود سهم طی این مدت بازدهی خوبی زد و شنیده شده است که به زودی خبر افزایش سرمایه این سهم نیز روی کدال می رود رمپنا را در این گروه کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید . با دید کمی صبر منفی امروز رمپنا بد نیست
طبق برخی شنیده های موثق به زودی اخابر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی و سرفصل سرمایه گذاری بلندمدت را اغاز میکند شنیده می شود این موضوع باعث رشد قیمت خاص شده و در اصلاح می شود دنبال سهم بود معتقدیم منفی های اخابر همراه با حجم خوب میتواند جالب باشد
امروز واتی عرضه شد …در مورد واتی دیروز صف خرید بود و امروز هم ممکن است صف باشد با دید کمی صبر و شایعات این بار انتقال بخشی از بلوک شیران میتواند جالب باشد و بد نیست سهم را دنبال کرد سهم 22 ابان به مجمع افزایش سرمای می رود شنبه نیز متوقف می شود با دید کمی صبر واتی را خوب جالب می بینیم .


