گزارش بازارامروز سه شنبه 16آبان 1402
پاییز تابستانی !
در میانه های پاییز بازار رنگ و بوی تابستان گرفته و حال وهوای خوبی دارد !
امروز بعد از مدتها بازار یک روز گرم و نسبتاً طلایی را ثبت کرد که دو ویژگی مهم و بارز در آن به چشم میخورد. ویژگی اول جریان خوب معاملات و به نوعی جو مثبت بازار بود که بسیاری از سهم ها را با صف خرید مواجه میکرد و این موجب شده بود تا طراوت و شادابی خوبی را در بازار شاهد باشیم و همین ماجرا به خوشبینی بیشتر بازار دامن میزد
ویژگی مهم دوم جریان حجم و ارزش معاملات بود که پس از مدتها پنج روز کاری صعودی را ثبت کرده و از همه مهمتر ارزش معاملات از ۵۰۰۰ میلیارد تومان عبور کرد
عدد ۵۰۰۰ عدد مهم و خاصی برای بازار است بسیاری از افراد چارتیست و یا تکنیکالی معتقدند تداوم چند روزه حجم بالای ۵۰۰۰ یک نشانه و یک چراغ سبزی برای بسیاری از مرددین و نقدیون است که با دست به آنها اشاره میکند که عزم سوی ما کن…
البته بازار امروز خالی از عرضه و فشار فروش نبود و این طبیعی بود که بعد از ثبت بازدهیهای خوب اخیر این عرضهها نیز وجود داشته باشد با این حال بارها و بارها در همین مطالب تاکید شده که دست به دست شدن و حجم خوردن بازار فرایند منطقی و طبیعی این اتفاقات است و چیزیست که رخ میدهد به خصوص در روزهای این چنینی که بسیاری هنوز نسبت به روند و تغییر ایجاد شده اطمینان ندارد و برخی همچنان روی همان فکرهای قبلی بایاس ذهنی داشته و احتمالاً اواسط یا اواخر روند تازه به فکر تحلیل و شناسایی سهمها بعد از یک رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی میافتند!!!
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که به نظر میرسد فضای فعلی عرضه و تقاضا به شکلی است که جدال باورنکردنی بین عرضه و تقاضا و خوشبینی و بدبینی در بازار در جریان است خوشبینها به بازار معتقدند کف بازار درست به مانند آبان سال قبل زده شده و شرایط از این به بعد متفاوت خواهد بود و حتی اگر بازار دچار یک افت و خیز موقت هم بشود مسیر تغییر کرده و فرمان چرخیده و این دقیقاً همان چیزیست که از آن به عنوان چرخش جدی بازار و کف زدن بازار در شرایط فعلی یاد میکنند و درست در نقطه مقابل برخی هم معتقدند هنوز اتفاقی نیفتاده و چیزی تغییر نکرده که بازار بخواهد حرکت کند و حجم معاملات نیز ممکن است تداوم نداشته باشد و چراغ چشمک زن قوی را برای بازار روشن نمیکند
ولی اجازه بدهید کمی به سناریو اول که معتقدیم کف بازار شاخص را زدیم بیشتر وزن بدهیم
البته این را هم عرض کنیم که متاسفانه همواره تحلیلگران حتی به اصطلاح حرفهای های بازار هم که تعداد نفراتتیم تحلیل آنها بعضاً از یک تیم فوتبال هم بیشتر است در بسیاری از اوقات دچار اشتباهات تاریخی و افراط و تفریطهای جدی شده که نمونه بارز و تاریخی آن را در آبان سال گذشته داشتیم و حتی معتقدیم امسال هم این اشتباه را دوباره مرتکب شدند
همین حالا بسیاری از سهمها ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و عزیزان تحلیلگری که باید پیشرو و جز حرفهایهای بازار باشند و داعیه مدیریت داراییهای مردم و چشمان تیزبین تحلیلی و عقاب گونه را برای خود متصور هستند همچنان تماشاچی!!!
البته ممکن است استراتژی درستی باشد اما در هر صورت احتمالاً گذر زمان بار دیگر آنها را در میانههای یک رالی و یا انتهای آن به بازار میآورد
از همین روست که همچنان معتقدیم مثبت بودن بازار طی چند روز و چند هفته متوالی میتواند مرددین و تماشاچیهای فعلی را به خریداران بالقوه بازار تبدیل کند
و البته باز هم یک بار دیگر ذکر میکنیم که جماعت بورسیها و تحلیلگران آنها که اسم مدیر دارایی و تحلیلگر را با خود یدک میکشند در جدیدترین اظهار نظرها درست در کمترین قیمتها و کف بازار بالاترین پیشنهادشان صندوقهای فیکس بوده این دقیقاً نشان میدهد تاریخ در بازار تکرار میشود و ذهن ها همچنان یخ بسته باقی میمانند
یک بار دیگر همین تحلیلگران و مدیران یکی از تلخ ترین و تاریخیترین اشتباهات تحلیلی بازار را رقم زدند و در جایی که باید شجاعت به خرج میدادند ترسو بودند و بار دیگر کارنامه آنها این موارد را نشان داد
هدف از گفتن این مطالب این است که این آسیب شناسی در بین اهالی بازار صورت گیرد که این حجم از وابسته بودن به جو بازار ،لحظهای خرید و فروش کردن ، ثانیه ثانیه تابلوها را نگاه کردن روزانه استراتژی کوتاه مدت چیدن و نگاه به بلند مدت نداشتن، بیسابقه بوده که سالیان متمادیست گرفتار آن شدهایم بخشی از این موضوع به نظر به دلیل گسترش سریع و وسیع ابزارها و نهادهای مالی و صندوقهاست که باعث شده افرادی که کمتر تجربه و یا بایاسهای معلول ذهنی را در ادوار گذشته در تفکرات خود داشتهاند با همین نوع تصمیمات مدیریت دارایی را پیش گرفته و اسم تحلیلگر و مدیر دارایی را یدک بکشند
و سرآخر منججر به این میشود که رفتار معاملاتی مدیر تحلیلگر ما از یک فرد تازه کد گرفته غیرحرفهایتر و غیرمعمولتر است و چنین رفتاری هم این چنین بازار را رقم میزند که همه در مراحل نزولی هر روز بدتر از دیروز و در روزهای صعودی هر روز امیدوارتر از روز قبل هستند!!!!
بگذریم امروز در این مورد شاید کمی عصبانی باشیم و حرف زدن منطقی نباشد اما به طور کلی بازار شکل خوبی گرفته و طراوت خوبی را در خرید و فروشها شاهدیم به نظر میرسد بازار سرعت خوبی در رشد نیز گرفته که البته این سرعت دو مرحلهای خواهد بود و احتمالاً بعد از گذشت مدتی از سرعت رشد بازار و نمادها کاسته شده و باز هم به دنبال جریان اخبار خواهد بود و باید بتواند جریان پول را بیشتر به سمت بازار سوق دهد امروز بخشی از مقدمه دوم ما در مورد همین جریان پول است
و باز هم سراغ سیاستگذار و سازمان بورس میرویم به عنوان نهادی که میتواند در این موضوع موثر باشد و باز هم از عزیزان و دوستان مختلف که الگوریتم و بازارگردان را در منفی بازار موثر میدانستند باید بخواهیم که کمی حداقل بیشتر دقت کنند سطح مطالبهگری خود را همراه با سطح دانش خود افزایش داده و از نهاد ناظر یعنی سازمان بورس بخواهند که در راستای بسترسازی و حضور جریان پول دقیقتر و قویتر بازار فعال باشند
حرف ما در فضای فعلی این است که به بازارهای رقیب نگاه کنید .گفته میشود بازار کریپتوها در روز ۱۴۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد .از بخشی از آنکه به واسطه دور زدن تحریمها انجام میشود چشم پوشی کنیم باید اذعان داشت که این جماعتی که آنجا ترید میکنند منافع خالص خود را در نظر گرفته و با این رفتاری که دولت داشته از اینجا دل بریده و به آنجا پناه بردند
برخی دیگر هم به واسطه ریسکپذیری بیشتر سراغ گزینههای این چنینی رفتند به نظر جذب این پولها و یا حداقل بخشی از این پولها به بازار سرمایه وظیفه و رسالت اصلی دست اندرکاران این موضوع باید باشد نکته بعد در مورد سایر بازارهای رقیب اعم از خودرو دلار و سکه و مسکن و حتی سپردههای بانکی…
به نظر بستر امنیت و آرامش اقتصادی اگر فراهم شود بازار قابلیت این را دارد تا بخش زیادی از این پولها را جذب خود کرده و اتفاقاً مدل جذب این پولها میتواند کمک شایانی به بازار کرده و حتی خود دولت را نیز منتفع سازد
همیشه از خود پرسیدیم و باز هم میپرسیم بسیاری با علم به اینکه میدانند رونق بازارهای اولیه و ثانویه در بازار سرمایه در همه جای دنیا کارکرد و نقش خود را نشان داده چرا افرادی که فقط شعار و شعار و شعار روی لب و دهن آنهاست برای عملی کردن بخشی از آن دست کار نمیشوند و به این بازار اهمیت و بها نمیدهند
بگذریم حال بازار امروز خوب است نمیخواهیم با حرفهای همیشگی حال خوبه شما را خراب کنیم اما در چنین روزها و چنین شرایطی است که باید به فکر تصمیمات درست و منطقی بود
سرمایه گذاری های بالا نشین
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت خوبی بودیم سرمایه گذاری هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با این جو مثبت بازار در شرایط خوبی به سر می برند
در بین هلدینگها وکغدیر با چشم انداز سودهای بالا در سال آتی و همچنین ارزش ذاتی مناسب و پی به ان ای وی ۶۰ درصد از گزینههای جذاب گروه هلدینگهاست در این گروه زمزمههای گزارش سود ستاره خلیج فارس به زودی اثرات خوب خود را روی شستا و تاپیکو خواهد گذاشت
در واتی خبرهایی در خصوص مذاکرات این شرکت با هلدینگ خلیج فارس در خصوص فروش فروش بلوکی سهام شیران سبب صف خرید واتی شد سهمی که تارگت قیمتی 160 تومان به شرط عبور از قیمت های 1450 تومانی را خواهد داشت البته همیشه صحبت در مورد بلوک بوده ولی این بار گویا کمی جدی تر پیش رفته و جابجایی اخیر بابت همین بودهاست
وساپا هم در مسیر رو به رشد قوی قرار دارد سهم خوب بالا امده و به مقاومت 460 تومانی نزدیک شد در صورتی که فردا این سد قیمتی در هم شکسته شود سهم تا سطوح قیمتی 500 الی 520 تومان رشد و بازدهی خوبی خواهد داد وساپایی که بحث فروش دارایی هایش همچنان داغ است
شستا هم با روند مثبت خوبی همراه شده است این سهم از کف قیمتی 110 تومانی برگشت زده و به سمت قیمت های 120 الی 125 تومان روانه شده شستایی که اوضاع و احوال خوبی از نظر بنیادی داشته و شرایط مناسبی هم از نظر سود سازی و هم از نظر ان ای وی دارد
حساب پر بانک ها
در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی مثبت خوبی بودیم جو این گروه در سهام بانکی هم تاثیر گذار و سبب رونق خوبی در این گروه هستیم
در صنعت بانکی پس از چند ماه توجه بازار به عملکرد و گزارشات ماهانه به نظر می رسد حالا توجه به بانکی های بزرگ و خبرهایشان بیشتر شده و تغییر رفتار معامله گران در این صنعت را شاهد باشیم. وبصادر روز گذشته با خبر عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر ، مثبت خوبی به ثبت رساند و احتمالا شاهد افزایش تقاضا طی روزهای آتی در این نماد باشیم. گفته می شود مارکت فعلی وبصار به اندازه این شرکت است که عرضه می شود
در بانک تجارت سهم به سمت قیمت های وعده داده شده 250 تومانی در حرکت می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی از نظر بنیادی داشته و شرایط مناسبی را دنبال می کند تجارتی که با فروش دارایی های خود توان سود سازی مناسبی را در نیمه دوم سال خواهد داشت وتجارتی که از کف قیمتی 200 تومان حمایت قوی را تجربه کرد
وشهر هم صف خرید شد تحولات خوبی هم در سود عملیاتی و هم غیر عملیاتی سم جریان یافته است سهمی که تا قیمت های 1450 و 1600 تومان فعلا تارگت دارد شنیده می شود به کمک سود های غیر عملیاتی امسال سهم 1000 تومان سود خواهد داشت و به نظر می رسد برنامه رشد میان مدتی خوبی در این سهم دنبال می شود
بانک سامان موفق به شکست قیمت های 320 تومانی و رشد تا قیمت های 360 تومان خواهد شد این سهم بانکی وضعیت بنیادی خوبی داشته و تا قیمت های 360 تومان وعده داده شده پیشروی خواهد کرد نکته مهم در این سهم توان سود سازی 100 تومانی برای امسال است که تارگت بالایی را رقم زده است
استارت قوی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد صدر نشینی سهام این گروه و رشد رونق معاملاتی قوی هستیم به نظر می رسد خودرویی ها با ورود پول های داغ و قوی همراه شده باشند
در ایران خودرو سهم به صف خرید در قیمت های بالای 260 تومان رسید سهمی که به نظر می رسد موج اصلاحیش به پایان رسیده و یک موج صعودی را تا رسیدن به قیمت های 300 تومان اغاز کرده باشد در این سهم شرایط خوبی را شاهد و به نظر می رسد همچنان به رشد خود ادامه دهد
در خاور تحولات خوبی حادث شده است اگر سهم بتواند از سد قیمت های فعلی 360 تومانی عبور نماید مهمان سطوح قیمتی 400 الی 420 تومانی می شود این سهم شرایط خوبی از نظر بنیادی داشته و فروش مهرماهش عالی و اگر این روند کماکان ادامه داشته باشد باز تخمین سود 100 تومانی و رشد قیمتی خوبی را در این سهم شاهد خواهیم بود
خزامیا با بحث افزایش سرمایه از سود انباشته داغ شد سهمی که تا قیمت های 600 الی 650 تومان جای صعود داشته و در شرایط خوبی به سر می برد این سهم خودرویی وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر بتواند فروش های خود را طی ماه های اتی بهتر نماید اقبال به سهم ادامه دار خواهد شد
خبهمن هم با این رشد سود زیر مجموعه ها جالب است شرکت بازرگاني عصر بهمن از زیرمجموعه های خبهمن در ۶ماهه به سود ۷۷۴ میلیارد ریالی رسیده است به نظر شرایط سایر زیرمجموعه ها نیز جالب خواهد بود . در این گروه خبر مهم برای خزامیا بود که درصد افزایش سرمایه: ۵۳% را از محل انباشته ران کرد و اتفاق مهمی برای سهم است . 3 سهم خاور خزامیا و خبهمن بنیادی و خودرو و خساپا نوسانی هستند . ترکیب خودرو با خزامیا یا خودرو با خبهمن ترکیل بهتری دراین گروه می شود .
فولادی های زیر پوستی
در نمادهای فولادی شاهد روند نوسانی مثبت بودیم فولادی هایی که شرایط خوبی داشته و می توانند با توجه به سود سازی بالا و پی بر ای فوروارد های پایین مورد توجه واقع شوند
فولاد توانست از قیمت های 560 تومانی عبور و به سمت قیمت های 600 تومانی روانه شود فعلا قیمت های 600 الی 620 تومان می تواند سطوح تعادلی خوبی برای این سهم فولادی تلقی شود فولادی که امسال 110 تا 120 تومان سود سازی خواهد داشت
ذوب با قدرت توانست سطوح 360 تومانی را در هم بشکند سهم تا قیمت های 400 الی 420 تومانی بالا خواهد رفت گمانه زنی های مختلفی از رقم تجدید ارزیابی در این سهم شنیده می شود ذوبی که اوضاع و احوال سود سازی نداشته و صرفا خریدهای سنگین به واسطه تخمین های بالا از میزان تجدید ارزیابی شرکت است
فخوز نوساناتش ارام دنبال می شود سهمی که در کف قیمتی 300 تومانی برگشت زده و به سمت قیمت های 320 تومانی در حرکت ارام است سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 320 تومان رشد قیمتی خوبی تا سطوح 360 تومان داشته باشد شرکت مشکلش فروش های کمتر از انتظار بوده که مانع از رشد قیمتی درست و حسابی در سهم شده است
چهارگوشه بازار
تپمپی که اصلاح قیمتی بالایی را شاهد بود و به کف قیمتی 1100 تومان رسیده بود با برگشت روند صف خرید شد شنیده می شود امسال سهم به سود 320 تومانی خواهد رسید که نشان دهنده ارزش ذاتی بالای 1800 تومانی سهم است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و به زودی با انتشار صورت های مالی 6 ماهه شرکت های زیر مجموعه اش بخشی از توان سود سازی بالای خود را به نمایش خواهد گذاشت
در بترانس سهم با رشد قیمتی به سمت هدف 300 تومانی در حرکت است سهم در رنج قیمتی 260 الی 300 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد این سهم هم از دید بنیادی و هم تکنیکالی در شرایط بسیار خوبی قرار داشته و حتی تارگت های میان مدتی قوی دارد بترانسی که تحولات خوبی در دلش نهفته است
در فاذر سهم به قیمت های بالای 200 تومان رسیده و در ادامه به سمت اهداف قیمتی 220 و 250 تومانی خواهد رفت این سهم شرایط خوبی داشته و شنیده می شود به واسطه سهامدار عمده جدید خود 50 تا 60 میلیون دلار قرارداد جدید در حوزه تاسیسات نیروگاه های هسته ای خواهد گرفت
از دید ما رنیک کیسون و فاراک گزینههای خوبی بوده که قابلیتهای نوسانی خاصی در بازار دارند باز هم تاکید میکنیم اعضای این گروه قابلیتهای نوسانی خاص در بازار داشته و دید بنیادی را نمیتوان خیلی در مورد آنها در نظر گرفت
در گروه زراعت شرایط خوبی را در بین برخی گزینه ها شاهدیم در گروه زراعت زفکا چند روزی است که با بلوکها و حجمهای خوب مورد توجه قرار گرفته به نظر در این گروه میشود روی زشریف زبینا و زشگزا حساب کرد که شرایط نسبتا خوبی را دارند این گروه ریسکهای خاص خود را دارد اما به نظر در مقطع فعلی میتواند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت
زگلدشت گزینه ای جذاب در میان زراعتی هاست که مهرماه را با فروش خوب ۹۵ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت که ۹%بیشتر از میانگین فروش ماههای قبل بود. سهمی که با رشد سود عملیاتی همراه شد و سود هر سهم ۵۱ تومانی در بهار را به حدود ۶۰ تومان در تابستان رساند. سهم از منظر تکنیکالی کمی اصلاح داشته و در محدوده های خوبی قرار گرفته و همچنین خبر افزایش سرمایه از محل تجدید را در دل خود دارد که در صورت تاییدش، میتوان رشد قیمتی خوبی را متصور بود.
نیان هم این روزها با دید 2500 تا 3000 تومان سود میتواند جالب باشد شرکت خبر از تولید 100 هزار دستگاه موتور – درایو (اینورتر) داده که که 3،000،000 میلیون ریال تا انتهای سال 1402 و 7،000،000 میلیون ریال در سال اول بهره برداری از محل فروش انواع توان های این محصول به فروش این شرکت اضافه میگردد. از دیگر قراردادهای شرکت می توان به خرید 600 راک رکتیفایر یکپارچه 27 کیلووات به همراه 5400 یکسوکننده اشاره کرد.
غدانه در بازار یکی از پر ریسک های بازار است امسال غدانه احتمالا به سود های خوبی در حوالی 700 ریال خواهد رسید و با توجه به قیمت های فعلی pe نماد بهبود میابد و از بازه فعلی آن را به گزینه ای جذاب تبدیل میکند. نماد از تیر ماه بیش از 40 درصد کاهش قیمت داشته که میتواند با توجه به افت قیمت و احتمال سود گفته شده، سهمی جذاب به شمار آید. بازه های فعلی قیمت غدانه سطوح خوبی برای آن محسوب میشود.
در بین سیمانی ها سابیک و ساوه شرایط خوبی دارد . سابیک از لحاظ نموداری در هفته جاری تقاضای خوبی تجربه کرده و رشدی 10% داشته. از لحاظ نموداری برای شروع روند صعودی سهم نیازمند عبور از قیمت 2500 تومان می باشد که در کوتاه مدت سخت به نظر می رسد. از لحاظ فروش شرکت در گزارش فصلی اخیر نیز عملکرد مطلوبی داشت و سود هر سهم 114 تومان در بهار را به 132 تومان در تابستان رساند. این شرکت با چشم انداز سود 550 تومانی در پایان سال مالی جاری p/e منتهی به اسفند 4.4 واحدی دارد.
جالب است با این سود سپاهان سال بعد 4500 ریال را هم دارد هم سپاهان هم ستران هردو سهم های خوبی دراین گروه می شوند
در گروه روی کیمیا که در شش ماه گذشته افت بیش از 50% را تجربه کرده بود روز گذشته منفی به مثبت جالبی را تجربه کرد و به صف خرید رسید. به نظر می رسد این سهم های کوچکی که ریزش زیادی داشته اند و با حجم کم قابلیت رشد از محدوده های کنونی را دارند مدتی بیشتر مورد توجه بازار باشند. در مسیر پیش روی سهم واکنش معامله گران با محدوده 580 تومان را باید زیر نظر داشت تا مسیر آتی سهم مشخص تر شود.
کسرا امروز خوب صف شد کسرا یکی از گزینههایی بود که بارها مورد توجه نوسانگیران بازار قرار گرفته است دیروز گزارش خاصی از سود یکی از زیر مجموعهها منتشر کرد که رشد خوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد . شرکت آلومينيوم پارس اکسيد کسرا
سرمایه در ۶ماهه به سود ۵۷۰ میلیارد ریالی رسیده است به نظر بد نیست کسرا را نیز با دید یک سهم نوسانی زیر نظر گرفت کاذر کسرا نوسانات خوبی را میدهند
در گروه لاستیک بارها در مورد پکرمان و شرایط خاص آن صحبت کرده بودیم همچنان معتقدیم که سهم قابلیت سودسازی ۷۰۰ تومانی را داشته و میتواند مورد توجه سهامداران میان مدتی قرار گیرد
در این گروه اگر کمی دنبال گزینه پرریسکتر هستید پکویر در این قیمتها اوضاع بدی ندارد و با توجه به بلوکهایی که معامله شده مورد توجه نوسانگیران میتواند . پلاست هم باز صف است . پلاست رشد نسبتا خوبی نسبت به 3ماهه قبل داشته است در حالی که 3ماهه ۴۲۱ ریال سود محقق کرده بود در 6ماهه این عدد 1490 ریال شده است
در 3ماهه سهم ۲۱۷ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۲۱۰ میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود خالص به 745 میلیارد ریال رسیده و سود عملیاتی 748 میلیارد ریال بود به نظر سهم به سمت اعداد بالای 2000 تومان حرکت میکند
پس از مدتها گروه نیروگاهی و گروه برق با اقبال و توجه بازار مواجه شدند در این بین اگر بخواهیم فضای بنیادی را در نظر بگیریم بهترین سهم مپنا خواهد بود که به زودی با انتشار گزارش شش ماهه زیر مجموعهها شرایط متفاوتی را رقم میزند سهم ارزش بازار پایینی دارد و میتواند مورد توجه قرار گیرد وقتی رمپنا در این روزهای بازار مثبت باشد یعنی حال بازار کمی تغییر کرده و این خود نشانه است


