گزارش بازارامروز دوشنبه 15 آبان 1402
وسوسه های رفتن !
بازار امروز در شرایطی پیش رفت که خیلی خوب اغازنکرد ولی هر چه پیشرفت وضعیت بهتری را داشت تا برخی پول های مردد وسوسه شوند و دوباره در بازار میل به خرید پیدا کنند . به طور کلی بازار بتواند چند روز شرایط خوب مثبت را حفظ کند میتواند با انگیزه قوی تری پول های تماشاچی بازار را جذب خود کرده و فضای بهتری را رقم بزند . یک نکته مثبت این 3 4 روز اخیر در بازار حجم است که برای چندمین روز بالای 4 هزار میلیارد باقی مانده و نشان دهنده اتفاقات بهتری است . ارزش کل معاملات امروز بازار 238.175 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4155 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است نکته دیگر این است که اگر امروز به صفحه اردرهای خرید و فروش نگاه میکردید می دیدید که فضای فروش به هیچ وجه عمق قوی را ندارد و با کوچکترین تحرکی فضا تغییر میکند و دقیقا همین رویداد را در بازار امروز شاهد بودیم … و نکته دیگر لیدر محوری برخی سهم هاست که میتواند ان حس شیطان و زیرک سفته بازی را در برخی قلقلک دهد که 3 سهم خاص ذوب فاذر و وبصادر امروز این موضوع را تا حدودی بر عهده داشتند …
در مجموع مثبت بازار امروز امیدوارانه و برای کسانی که بیرون نشسته اند وسوسه انگیز بود ولی هنوز آن شکل و شمایلی که بخواهد از اغاز یک تغییر بزرگ صحبت کند کمی زود است …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که در روز مهم و تصمیم سازی قرار داشتیم که بازار باید خودی نشان میداد و به همه اثبات میکرد که هنوز هم در پی آن است که نشان دهد از بحران فاصله گرفته و خط قرمزی روی روزهای منفی بازار بکشد البته در این بین آن چیزی که هنوز بازار را در این مسیر یاری نمیکند بدبینی برخی به بازار و عدم امیدواری به این رویه است . هنوز از سوی برخی اطمینان جدی به روند بازار ایجاد نشده و ما به خوبی آن را در ساق پای جریان بازی بازیگران و جریان حجم و پول بازار میبینیم. برخی حتی پا را فراتر گذاشته و امروز را پایان یک دور نوسان کوتاه مدت در بازار قلمداد میکردند و معتقدند همچنان در روی همان پاشنه میچرخد و خبری از تغییر رفتار در روزهای خوب نیست ولی به نظر اتفاقا امروز در نیمه دوم شاید خط بطلانی بر این ماجرا کشیده شد و جو امیدواری بیش از هر چیزی به چشم میخورد ولی بازهم تکرار میکنیم برای این موضوع به اخبار و ابزار بیشتری نیاز است.
اما برخی دلیل این بی اعتمادی را ادامه دار بودن ریسک های بازار می دانند . روزهای قبل هم بیان کردیم که طبل جنگ و وزن بیش از اندازه بازار به موضوع جنگ به واسطه رفتار بیاعتمادی است که به کل بازار وجود دارد و از رفتار دولت گرفته میشود .برای اثبات این موضوع و برای اثبات گفته هم اینکه سیاستگذاریهای اقتصادی به فشلگونهترین شکل ممکن پیش میرود کافیست به همین جریان نرخ خوراک و نرخ گاز و نامه رجوع کنید … اصلاً فعلاً با نحوه اعلام و اینکه در فضای مجازی زودتر شنیده میشد و این موارد کاری نداریم بعد از گذشت ۸ ماه کش و قوسهای فراوان و رفت و آمدهای پی در پی بخشنامهای ابلاغ میشود که نه نرخ دقیق برای ماههای مختلف آن مشخص است و نه کسی میداند در آینده چه خبر خواهد بود و بعد وزیر اقتصاد از قابل پیشبینی پذیر بودن عوامل موثر اقتصادی صحبت میکند !!!! این دقیقاً همان چیزی است که بازار به آن نگاه میکند و دست و دلش به جریان خرید قوی نمیرود این سیاست لنگ در هوا و نامفهوم و سردرگم در نرخ گاز ، تقریباً در اکثر موارد دیگر وجود دارد و نکته مهم این است که بازار وقتی با اخبار مثبت این چنینی حتی با ابهام مواجه میشود ناگهان دستهای پر حجم فروش هم از راه رسیده و این جریان تردید و بدبینی را تکمیل میکند که نکند اخبار این چنینی فرصتی برای فروش حقوقیها باشد!!
در هر صورت هرچه که بود و هرچه هست حتی با فرض اینکه ماههای باقیمانده سال هم نرخ ۵۰۰۰ گذاشته شود باز هم نحوه اعلام و نامشخص بودن سیاستگذاریها در مقابل شرکتها ،باعث میشود جریان پول حس تماشاچی بودن خود را درست بداند .و اتفاقا نقطه اغاز قوی بازار دقیقا جایی است که این جریان پول از تماشاچی بودن پشیمان شده و مسیر دیگری در پیش بگیرد . این حس پشیمانی را باید از 2 چیز بگیرد اولی روند ادامه دار مثبت بازار و دومی تغییر رویه در وضعیت بازار …
اما این روزها سوال بسیاری این است که آیا بازار از آن فضای منفی عبور کرده و باز هم آبان کف بازار بوده است؟؟! سوالی که قطعاً گذر زمان به آن پاسخ میدهد و ما هم معتقدیم یک کف جدی را در آبان شناسایی کردیم که شکست آن به این راحتیها امکانپذیر نیست بازار هم کورمال کورمال و سینه خیز با تمام زخمهایی که خورده سعی دارد از این تنگه ابوقریب حساس و خاکریز فعلی عبور کرده و پیشروی کند و البته معتقدیم جریان پول همچنان توانایی عبور دادن بازار از این فضا را ندارد و باز هم این جریان اخبار است که باید به او کمک کند. اخباری که یک سر همه آن به سیاست گذاری وصل است که هنوز نمیداند در نرخ خوراک قرار است چه اتفاقی رخ دهد!!! کمی زیادی از حد باید خوشبین باشیم که دولت بتواند ما را در این بازی و در این جنگ تمام عیار کمک کند. دولتی که خود روبروی بازار در برخی اوقات ایستاده و نمونههای آن را هم به یاد داریم.اابته ناامید نیستیم چرا که معتقدیم اکثر تصمیمات از یک بی دانشی گسترده نشات میگیرد که کمی آزمون وخطا و گذر زمان به بهبود آن کمک خواهد کرد
اما حرف آخر چند وقت پیش در پاسخ به دوستانی که سازمان بورس را در مورد الگوریتم و شاخص و بازارگردان و این موارد زیر باد انتقاد و سوال گرفته بودند عرض کردیم مثل این میماند که کلیت اصول دین را کنار بگذارید و در مورد فرعیات آن اینکه با پای چپ وارد شویم یا پای راست صحبت کنیم!!! در حال حاضر تمام انتظار فعالان بازار از سازمان بورس این است که بعد از انتشار چنین نامههایی وظیفه اصلی خود یعنی حمایت از حقوق سهامداران را در دستور کار قرار داده و انتظار ما این است که رئیس سازمان بورس اولین نفر این نامه را در دست گرفته و به عنوان نهاد ناظر و مدافع حقوق سهامداران راهی ارگانهای مختلف برای تصمیم گیری و تصمیم سازی شود . این وظیفه سازمان بورس است و به نظر تراز و سنجش عملکرد رئیس یک سازمان در چنین روزهایی مشخص میشود.
سهامداران از شرکتها و هیئت مدیره آنها و نهادهای عمومی که سهامدار عمده این شرکتها هستند قطع امید کردند آنها مدتهاست با چسب دوقلویی از جنس عدم شرافت به میزها و صندلیهای خود چسبیده و دهان را هم با همان چسب دوختند، حداقل انتظار از سازمان این است که در چنین پیچهای تاریخی کمک سهامداران باشد و البته باز هم این ضعف عدم دانش و اشراف برخی از اهالی رسانه و سهامداران است که سطح خواستههای سهامداران را به سطوحی چون الگوریتم و بازارگردان تقلیل دادند و این وظایف مهم از چشم همه خارج شده است
و بی تعارف اگر قرار است در مقابل چنین چیزهایی هم سکوت شود ، همان مدل چسب دوقلو برای مدیران و روسای سازمان پیش گرفته شود پس همان بهتر که انتقادها با همان سطح و همان مرتبه و همان ادبیات وجود داشته باشد…
سیمانی های خوش سود
در نمادهای سیمانی شاهد روند نوسانی مثبت بودیم به طوری که امروز شاهد رش قیمتی اکثر سهام سیمانی بودیم
در سیمان شرق سهم به واسطه گزارش عالی خود با رشد قیمتی مناسبی همراه شده است سهم به سمت قیمت های 1600 تومانی رفته تا در صورت شکست این قیمت ها مهمان سطوح 1800 الی 2000 تومانی شود برای سال مالی جاری سهم توانایی رسیدن به سود 320 الی 350 تومانیرا خواهد داشت
بارها بر سیمان آبیک و پتانسیل هایش تاکید داشتیم امروز سهم تا صف خرید هم پیشروی کرد سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی بسیار خوبی داشته و امسال 450 تا 500 تومان سود دارد قیمت های تعادلی اولیه سهم همین قیمت های 2400 الی 2500 تومان است
سفارس از کف قیمتی 3200 تومانی برگشت زده و به سمت قیمت های 3500 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت خوبی داشته و قیمت های 3500 الی 3600 تومان سطوح تعادلی خوبی برای سم محسوب می شود سفارس این روزها هم از نظر ان ای وی و هم سود سازی متحول شده است
پتروشیمی ها و جو مثبت
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند نوسانی خوبی بودیم خبر دیروز مبنی بر نرخ خوراک مناسب سبب شد تا پتروشیمی ها در مسیر بهتری قرار بگیرند
در این گروه شپدیس با روند مثبت همراه و با عبور از قیمت های 16500 تومانی به سمت قیمت های 18000 تومانی خواهد رفت امسال هم شپدیس می تواند به سود خوبی برسد اما حد بالای سهم فعلا همان سطوح 18000 تومان ارزیابی می شود
برای زاگرس سود 1600 تومانی تخمین زده می شود با این سود قیمت های 12500 تومان نشان دهنده پی بر ای فوروارد بالا می باشد زاگرس به نظر می رسد فعلا کشش رشد قیمتی بالایی ندارد مگر اینکه قیمت های جهانی متانول با رشد خوبی همراه شده و سبب پتانسیل های بنیادی برای زاگرس شود
شفن در حال تثبیت در قیمت های بالای 560 تومان است این پتروشیمی در صورت تثبیت در این سطوح تا قیمت های 600 الی 620 تومان جای صعود دارد شفن وضعیت خوبی داشته و روند نوسانی مثبتی را دنبال می کند این سهم هم از نظر سود سازی پتانسیل زیادی نداشته و از نظر تکنیکالی شکست سطوح 560 تومان سبب رشد سهم خواهد شد
فولادی های خوش اقبال
در نمادهای فولادی برخی نمادهای گروه در روند صعودی قوی قرار گرفته و سبب شده تا برخی سهام فولادی در وضعیت مناسبی به سر ببرند
در ذوب سهم با صف خرید به استقبال مقاومت 360 توماین رفت بارها سهم با این قیمت ها در جدال بوده است ذوبی که با شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 400 تومان جای رشد و صعود دارد ذوب خبرهای بنیادی خوبی داشته و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و استقرار کارشناسان تجدید ارزیابیدر شرکت سبب اقبال به سهم شده است
در فرود سهم به قیمت های بالای 400 تومان برگشت زد امسال سهم 80 تا 90 تومان سود خواهد داشت سهم فعلا مقاومت 420 تومانی را بر سر راه خود داشته و برای شکست این مقاومت نیازمند پتانسیل های بنیادی و روند حمایتی قوی می باشد فرودی که تارگت بعدیش سطوح 460 تومان است
ارفع امسال قابلیت رسیدن به سود 600 تومانیرا دارد با این سود سهم پی بر ای فوروارد بسیار پایینی دارد گزارش مهر ماه کمی ضعیف و مانع از رشد قیمتی سهم شده است اگر گزارش فروش ابان ماه مثبت باشد سهم توان جهش قیمتی خوبی را تا رسیدن به سطوح 3000 تومان خواهد داشت
تک گل های دارویی
در نمادهای دارویی هم روند نوسانی مثبت در عمده نمادهای دارویی شکل گرفت سهامی که علی رغم گزارشهای عملکردی مثبت خود رشدی را تجربه نکرده بودند
دلقما صف خرید شد اما عرضه ها هم در سهم بالا بود سهمی که کف قیمتی 280 تومانی و مقاومت 320 تومانی داشته و در این رنج قیمتی فعلا در نوسان است دلقما سود سازی بالایی به دلیل جهش نرخ انتی بیوتیک های تولیدی خود شاهد خواهد بود
دسانکو 600 تومانی ریسک کمی دارد این سهم شراط و اوضاع خوبی داشته و به دلیل تولیدات جدید و افزایش قیمت محصولات سرطانی با اقبال خوبی همراه شده است دسانکویی که به نظر می رسد تا قیمت های 650 تومان فعلا جای رشد داشته باشد اما روند میان مدت سهم صعودی تر ارزیابی می شود
دشیمی جای رشد تا قیمت های 3000 الی 3200 تومانی سقف قبلی خود را دارد و یک بازدهی 10 الی 15 درصدی در دلش نهفته است این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی دارد سهمی که مواد اولیه دارویی تولید و رشد قیمت فروش بسیار بالایی داشته است
در بین گزینه های دارویی دپارس یکی از گزینه هاست. دپارسی که در بهار ۹۷ تومان برای هر سهم محقق کرده بود و با رشدی چشمگیر این رقم را در تابستان به ۱۶۷ تومان رساند. همچنین در فروش ماهانه نیز عملکرد خوبی داشت و مهر را با درآمد فروش ۱۲۱ میلیارد تومانی به پایان برد که در قیاس با میانگین فروش ماه های قبل رشد ۵ درصدی داشته است. سهمی که علاوه بر وضعیت خوب بنیادی و پیش بینی eps بیش از ۱۰۰۰ تومان برای امسال، از منظر نموداری نیز در محدوده هایی قرار گرفته که ریسک به ریوارد جذابی دارد.
ساختمانی های خوش اشتها
در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت بودیم در این گروه همچنان اقبال بالایی را شاهد و ساختمانی ها شرایط خوبی دارند
ثرود تا قیمت های 1650 بالا امد و همچنان اشتهایخریداران سهم بالا می باشد به نظر می رسد در گام بعدی شاهد قیمت های 1800 تومانی در این سهم باشیم سهمی که از سقف 2000 تومانی اصلاح و به کف قیمتی 1100 تومان رسیده و سپس در مسیر برگشتی نصف بیشتر این اصلاح را تاکنون جبران کرده است
ثامید که تا همین دیروز صف خرید سنگینی داشت امروز متعادل شد به نظر می رسد حد بالای سهم فعلا سطوح 220 تومان باشد ثامیدی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و از نظر بنیادی و سود سازی در شرایط خوبی به سر می برد ثامید هم به واسطه سود سازی بالای خود مورد توجه قرار دارد
ثالوند فعلا به کمی اصلاح نیاز دارد سهم دارایی های خوبی داشته و فروش و سود سازی مناسبی هم دارد سهم در صورت رسیدن به قیمت های 1200 تومان برای خرید جذاب خواهد بود ثالوندی که هدف میان مدتی 1500 الی 1600 تومانی داشته و شرایط بنیادی خوبی را در پیش رو دارد
چهارگوشه بازار
فاذر صف خرید خوبی شد شنیده می شود شرکت قراردادهای بسیار خوبی گرفته و به واسطه سهامدار عمده خود قرار است مشارکت هایی در بخش تاسیسات فاز دوم نیروگاه بوشهر و نیروگاه جدید 300 مگاواتی غرب کارون داشته باشه قراردادهای خوبی به حجم 50 الی 60 میلیون دلار در انتظار سهم بوده و فاذر به همین واسطه با صف خرید همراه و به سمت قیمت های 320 تومانی در حرکت است
وبصادر هم اوضاع خوبی داشت سهم خبرهای خوبی داشته و اگر موفق شود دارایی های خود را به فروش برساند رشد قیمتی خوبی را تجربه می کند این سهم هدف قیمتی 200 تومانی و در صورت تثبیت در قیمت های بالای 200 تومان به سمت سطوح قیمتی 220 تومان حرکت خواهد کرد وبصادر شرایط بنیادی خوبی در بین بانک ها دارد
حخزر هم با خبر افزایش 45 درصدی مبادلات از طریق خزر سبب شد با روند مثبت همراه شود شنیده می شود شرکت امسال سود سازی بالای داشته و با سرمایه جدید سهمی 400 تومان سود خواهد ساخت این سهم ارزش ذاتی 2000 الی 2400 تومانیداشته و فاصله بالایی با ارزش ذاتی خود داشته و از دید بنیادی جای رشد قیمتی خوبی دارد
در بین بانکی ها وبصادر با خبرهای خاص خوب شد و به دنبال ان بقیه هم بهتر شدند . وپارس از جمله سهام نوسانی گروه است که با حرکت صنعت می تواند یک نوسان رو به بالا داشته باشد.
نماد از سقف اردیبهشت ماه خود حدود 50 درصد افت قیمت داشته و سطوح 150 تومانی می تواند حمایت مهمی برای وپارس محسوب شود.
تحرکات مثبت سهم در روزهای اخیر می تواند آن را به گزینه ای جذاب تبدیل کند که در صورت حرکت نماد 200 تومان را میتوان به عنوان اولین هدف سهم در نظر گرفت که با قیمت های فعلی 10درصد فاصله دارد.
همچنان یکی از بهترین و کم ریسک ترین سهم های بازار فولاد است . فولاد که در سال جاری پیش بینی سود 130 تومانی به ازای هر سهم را دارد، برای سال بعد سود حدودا 170 تومانی بر اساس گزارش خود شرکت پیش بینی شده است. p/e forward سهم با قیمتهای فعلی 3.2 واحدی بدست می آید. از لحاظ نموداری فولاد در آستانه رسیدن به سقف شهریور قرار دارد و رشد مناسبی در چند روز اخیر داشته است. انتظار می رود با توجه به ارزندگی و شرایط مناسب نموداری، سهم ارزش خرید میان مدت و بلندمدت بالایی دارد.
در مورد اخابرو همراه شنیده می شود به زودی یکی از تامین سرمایه ها همراه اول را ارزش گذاری کرده و ارزش این دارایی در تجدید اخابر می نشیند و برخی از اعداد 1400 درصد برای اخابر صحبت میکنند
در بین غذایی ها غشصفا در بین لبنیاتی ها شرایط خوبی رادارد
غشصفا 458 ریال سود در 3ماهه محقق کرده است
در 6ماهه 1016 ریال سود محقق کرده
6 ماهه 1413 میلیارد ریال سود عملیاتی 1174 میلیارد ریال سود خالص دارد
سهم 650 میلیارد ریال سود عملیاتی و 529 میلیارد ریال سود خالص دارد


