جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 8 آبان 1402

گزارش بازارامروزدوشنبه 8 آبان 1402

نوید خاندوزی
اکتبر 30, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 8 آبان 1402 

چشمک ریز خوش بینی ! 

امروز دومین روزی بود که بازار کمی ارام گرفته بود و فضا نسبتا منطقی پیش میرفت. بسیاری این جو را مصنوعی می بینند و برخی معتقدند بازار انقدر در نقاط جالب و جذابی قرار دارد  که نیمچه تحولات مثبت و حمایت ها به بازار کمک کرده و اوضاع بهتر شده است. البته هنوز هم معتقدیم بعد از دسته گل هایی که دولت به آب داده جلب اعتماد از دست رفته بازار بسیار سخت است .

بازار امروز دوباره با کمک تیم‌های مدیریت بحران و برخی حقوقی‌ها و تحولات و تصمیمات مختلف کمی بهتر بود و مثبت رفتار می‌کرد اما هنوز ترس در چهره بازار کاملاً پیدا و تردید در چهره او روشن و مشخص است بازار برای اینکه دوباره بتواند کمی اعتماد همین فعالان فعلی را به دست بیاورد نیاز دارد تا چند روزی در فضای منفی قرار نگیرد و مثبت باشد تا بتواند در شرایط بهتری قرار گرفته و کمی جریان پول به بازار اعتماد بیشتر و قوی‌تری را داشته باشد
البته لازم به ذکر است که ادامه این شرایط که به طور مصنوعی و یا دستوری و یا هرچه اسمش را بخواهیم بگذاریم فضا پیش برود کمی سخت است و حمایت‌های این چنینی به جریانی احتیاج دارد به نام جریان پول و خبر…  جریان پول تا حدودی تک و توک به بازار می‌رسد و این روزها کمی قدرت خرید در بازار به واسطه فشارها از سوی صندوق‌ها و حقوقی‌ها بیشتر شده است اما خلاء اخبار و جریان خوب خبری در این روزهای بازار به خوبی احساس می‌شود اخباری که باید بتواند جریان پول بیرون نشسته و تماشاچی را قلقلک داده  و به سمت بازار سوق دهد مثلاً دیروز آنچه در ذوب اتفاق افتاد نمونه‌ای از این جریان بود اما این اخبار چه خبرهایی می‌تواند باشد و چطور باید به بازار برسد…

قبل از توضیح آن چند نکته را بیان کنیم بازار همواره در مقاطعی که احساس کرده در کف قیمتی قرار دارد به دنبال بهانه‌هایی برای رشد و صعود بوده که این بهانه‌ها از اخبار گرفته می‌شود پس اگر نهاد های ناظر و بیرونی واقعا قصد کمک واقعی به بازار را دارند به نظر قرار دادن اخبار خوب در دامن  او یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد به عنوان مثال فشار آوردن به شرکت‌های ریز و درشت بازار برای انتشار بیشتر صورت‌های مالی زیر مجموعه‌ها و تحلیل حساسیت‌ها ،پیگیری موضوع تجدید ارزیابی از شرکت‌ها و صنایع مختلف به خصوص خودرو که در این شرایط بازار هر حرکت او می‌تواند زمینه ساز یک حرکت خاص و ویژه در بازار شود .  دو صنعت همواره در بازار بعد از صنعت خودرو پیشرو و پیشگام بودند یکی گروه پالایش و دیگری بانک

انتشار اخبار تغییرات و تحولات این دو صنعت می‌تواند برای بازار رویداد مهم و خوبی باشد اینکه مثلاً طرحی در مورد پالایشی‌ها نوشته شده و در مورد فرمول خوراک و تسعیر و مواردی از این دست در بلند مدت تصمیم‌گیری شده است.  قطعاً انتشار و شفاف‌سازی آن به سود بازار خواهد بود یا در مورد بانکی‌ها مطلعیم که روز شنبه نامه‌ای به همه بانک‌ها در مورد جریان دارایی و بدهی ارزی ارسال شده و بانک‌ها باید پاسخگو باشند

در مورد موضوع نرخ ارز و تسعیر و شرایط فروش نیز البته که هنوز زود است اما کم کم بازار خود را برای این موضوع نیز آماده می‌کند که از پتانسیل جدی نرخ ارز و اختلاف آن روی تابلو برای چشم انداز سودهای آتی بهره ببرد

این موضوعات چیزهاییست که بازار به آن احتیاج دارد و روشن شدن آن می‌تواند تحولات ریز و درشت زیادی را برای بازار رقم بزند از همین روست که به جد معتقدیم جریان اخبار باید در کنار جریان پول حضور داشته باشد و به تنهایی نمی‌توان با جلسات صبحگاهی و اردر چینی و مواردی از این دست جو خوشبینی را به بازار بازگرداند

نکته دیگر چیزی است که به نظر روزهای قبل نیز بیان کردیم .گذر زمان باعث خواهد شد یکی از مهم‌ترین ترس‌های بازار یعنی ترس از ریسک‌های سیاسی کاهش یابد حقیقت امر واقعا درک نکردیم که چرا بازار این مقدار به این جریان وزن می‌داد از دید ما حرف و حدیث‌های بودجه و نرخ گذاری دستوری و تحولات نرخ ارز و نرخ سود اثرات و اخبار بسیار مهم‌تری از لشکرکشی زمینی به غزه است .  طبق معمول بازار نعل وارونه می‌زند و به این جریان سیاسی بیش از حد وزن داد اما گذر زمان می‌تواند این موضوع را نیز تا حدودی به سود بازار حل و فصل کند از ابتدا معتقدیم باز هم تکرار می‌کنیم بسیار بعید است که پای کشور به تحولات این چنینی باز شود و رفت و آمدها و اظهار نظرهای سیاسی هم به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد به طوری که طرف مقابل یعنی اسرائیل می‌گوید که ایران در این ماجرا نقش نداشته و از سوی دیگر وزیر خارجه نیز تاکید می‌کند آقا!!! ما نقشی نداشتیم خودشان بودند اما بورسی‌های ما منتظر آغاز جنگ هستند و البته این را به پای اتفاق همیشگی عدم درک درست رویدادهای سیاسی از سوی بورسی‌ها میگذاریم که بار اول نیست البته عادت بورسی‌هاست که همه چیز را اگزجره و خیلی خاص و یا خیلی منفی و یا بیش از حد  مثبت ببینند

اما در هر صورت گذر زمان ریسک سیاسی را کمرنگ‌تر خواهد کرد و بازار می‌ماند و تحولاتی که با آن مواجه است که عمدتاً باید تحولات بنیادی باشد.

یک نکته را نیز در پایان اشاره کنیم البته حرف برای بحث‌های پایانی زیاد است از کسری بودجه تا کسری تراز تجاری ،از حرف‌های ناگفته انتشار گزارش‌ها بگیر تا تحوللات بازار  و انتشار صورت های مالی شرکت ها ، همین جا داخل پرانتز این را عرض کنیم که طی ۱۰ روز گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ گزارش و اطلاعیه شرکت مورد بررسی قرار گرفت و در کانال قرار داده شد یعنی واقعا نمی‌شد این هزار اطلاعیه در تایم و زمان بهتری به بازار برسد بگذریم در مورد این موضوع مفصل بعداً صحبت خواهیم کرد

اما بحث ما در مورد رویداد آخر این است که دولت در شرایط حال حاضر به نظر کمی سرعقل امده و قصددارد اتفاقاتی را اغاز کند که هر چند چشم ما اب نمیخورد ولی زمزمه‌ها و حرف‌هایی مطرح می‌شود که دولت در پی آن است تا در بودجه ۱۴۰۳ و در قالب برنامه چشم انداز توسعه کشور بسیاری از فرمول‌ها را بلند مدت کرده  و به رویه ثابتی دست پیدا کند چیزی که دو سال همه فریاد می‌زدند اما گوش کسی بدهکار نبود و حالا موضوع به شکل دیگری در حال پیگیری ست معمولاً رفتار دولت در این حوزه قابل اتکا نبوده اما اگر این فرض محقق شود و ما آرامش نسبی را در سیاستگذاری‌های متقابل دولت و شرکت‌ها شاهد باشیم شاید بتوان گفت گام مهمی در جهت آغاز پروسه اعتمادسازی برداشته شده است . ثبات این رویه ها منجر به کاهش ریسک‌های ریز و درشت بازار می‌شود و باعث خواهد شد جریان پول درشت اعتماد قوی‌تری به بازار کرده و حال و هوای بازار هر سال دم بودجه از تصمیمات دولت ابری نشده و تن و بدن او هر سال بابت انواع و اقسام نرخ‌ها از برق و گاز و عوارض و بهره مالکانه و خوراک و مالیات و … نلرزد

چقدر سخت است که باید برای برگشت به مسیری که عاقلانه و منطقی است انقدر خوش بین باشیم و فکر کنیم نمی شود …

خودرویی جان گرفتند

در نمادهای خودرویی روند مثبت خوبی را شاهد و خودرویی ها در بازار امروز جان تازه ای گرفتند

در نماد ایران خودرو شاهد صف خرید خوبی بودیم همانطور که دیروز اشاره داشتیم سهم با اصلاح قیمتی به کف تاریخی خود رسیده بود و حالا در حال برگشت روند می باشد سهم به سمت سطوح قیمتی 260 تومان در حرکت تا بتواند بخشی از اصلاح قیمتی اخیر خود را جبران نماید

خاور به واسطه گزارش عالی مهر ماه و فروش بیش از 4 همت مورد توجه بازار قرار گرفته است اگر وضعیت فروش شرکت احیا شود سهم توان رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد فعلا هدف پیش روی سهم سطوح 360 تومان بوده و سهم توانایی بنیادی بسیار خوبی برای رشد بیشتر در بازه زمانی میان مدت خواهد داشت

خساپا در حال تثبیت در سطوح بالای 220 تومان است سهمی که هدف قیمتی 240 تومان را در صورت رشد بیشتر خواهد داشت همچنان بازار در انتظار فعال شدن یکی از پتانسیل های سهم که فروش زمین و شرکت های زیر مجموعه می باشد سایپا برای رشد درست و حسابی نیاز به فعال شدن یک پتانسیل قوی دارد

پتروشیمی های خاص

در نماد های پتروشیمی شاهد روند مثبت خوبی بودیم پتروشیمی هایی که نوسانات خوبی داشته و بعضا پتانسیل های بنیادی بسیار خوبی دارند

پتروشیمی بوعلی خریداران خوبی دارد خبرهای بسیار جذابی در سهم جریان دارد تولید بنزین یورو 5 مهمترین خبر پیرامون سهم می باشد بوعلی که تا قیمت های 5600 تومان فعلا نوسان مثبت و شایعات سود 1000 تومانی هم برای سال جاری دارد و ارزش ذاتیش قیمت های 6000 تومان براورد می شود

شگویا با اقبال و نوسانات مثبت همراه و شکسته شدن قیمت های 1450 تومان سهم را به سمت قیمت های 1600 تومان روانه خواهد کرد این سهم پتروشیمی وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند مثبت قوی را طی خواهد کرد امسال سود سازی خوبی از بابت فروش بالای سهم پیش رو می باشد

شپدیس بین سطوح قیمتی 15000 الی 18000 تومان در نوسان است فعلا سهم نوسان رو به بالا و پایین خاصی نداشته و در انتظار ایجاد پتانسیلی برای رشد می باشد شپدیسی که فعلا قیمت های جهانی اوره در سطوح متعادلی قرار گرفته و در انتظار وصول مطالبات سنگین فروش اوره داخلی از دولت می باشد

ساختمانی های بالا رو

در نمادهای ساختمانی روند مثبت سهام این گروه کماکان ادامه داشته و سهام ساختمانی در مسیر مثبت خوبی قرار دارند ساختمانی هایی که این روزها جز پر اقبال ترین سهام بازار دسته بندی می شوند

دراین گروه از ثبهساز روزهای قبل گفتیم حالا  ثامید هم گزارش های خوبی را دارد و میتواند جالب باشد  فقط از محل فروش دارایی اخیر 80 میلیار تومان سود شناسایی کرده است  . در این گروه ثمسکن هم به  زودی بلوک میخورد و میتواند جالب باشد  گویا 20 ابان این  بلوک جابجا  شده و کارکنان  بانک ها سهامدار می شود . ثبهساز ثامید ثمسکن  3 ضع  بنیادی این گروه هستند   ثنوسا هم  با این شفاف سازی ها با دید نوسان بد نیست و وساخت  را هم بد نیست  زیرنظر داشته  باشید  .

در ثرود همچنان صف خرید سهم ادامه داشت و راه زیادی تا رسیدن به قیمت های 1450 تومان باقی نمانده است این سهم حمایت خوبی شده و برگشت و بازدهی بسیار عالی از کف 1000 تومان داد بازدهی حدود 35 تا 40 درصدی در سهم رقم خورده و باید دید این سهم با مقاومتش چه خواهد کرد

ثالوند هم خوب مثبت شده و از کف قیمتی 1200 تومان فاصله گرفته است سهم ارزش ذاتی 1500 الی 1600 تومانی داشته و جز بنیادی های گروه دسته بندی می شود ثالوندی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در پیش خواهد داشت برگشت سهم به کف قیمتی 1200 تومان باز ثالوند را در موقعیت خرید خوبی قرار می دهد

ثبهساز با گزارش عالی خود همچنان مثبت است سهمی که امسال دست یابی به سود بالایی را خواهد داشت و تا قیمت های 320 تومان جای رشد دارد این سهم کف قیمتی 260 تومان را حفظ کرده و با عملکرد بسیار خوب مهر ماهش نشان داده پتانسیل های بنیادی بسیار خوبی دارد

فراموشی بانک ها

این روزها خبرهای خوبی از اردوی بانک ها به گوش می رسد احتمال افزایش 20 درصدی نرخ تسعیر ارز می تواند سبب تحولات بسیار خوبی در بانک ها به خصوص بانک های شوند که تراز ارزی بسیار خوبی دارند در این گروه  شایعاتی از تسعیر جدی شده و گویا روز شنبه 6 ابان نامه ای از سازمان  بورس برای بانکی ها رفته و خواسته  شده  اقلامی دارایی بدهی ارزی را منتشر کنند . به نظر به  زودی شفاف سازی تکمیلی در دیگر بانک ها اغاز می شود و این خبرخوبی برای برخی از این  بانک ها نظیر وبملت و تجارت است و بد نیست  انها را زیرنظر داشت در منفی ها به خصوص . این خبرها به زودی به بازار میرسد

در ونوین همانطور که عنوان شد پتانسیل های بنیادی بالای سهم مانع از افت جدی می شود ونوینی که تا قیمت های 650 بالا رفته و در صورت تثبیت در سطوح بالای 650 تومان می تواند بار دیگر شانس خود را برای جدال با مقاومت 720 تومانی امتحان نماید  این سهم هم تراز ارزی خوبی داشته و هم سود بالایی دارد

وبملت این روزها حمایت خوبی می شود در پیش بودن افزایش سرمایه و دارا بودن 5 تا 7 میلیارد دلار تراز ارزی که 5 میلیاردش در دسترس بوده و افزایش 20 درصدی نرخ تسعیر ارز سبب شناسایی سود سنگینی در این بانک می شود اقبال خوبی را رقم زده است بانک ملت از کف قیمتی 420 تومانی فاصله گرفته است اما برای شکست قیمت های 460 تومان نیاز به محرک های قوی تری دارد

وتجارت بتواند در قیمت های بالای 220 تومان تثبیت شود باز احتمال رشد سهم تا سطوح قیمتی 250 تومان وجود خواهد داشت وتجارتی که همچنان در انتظار فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود به خصوص بلوک 3 درصدی در ایران خودرو می باشد

بیمه ای های خوش سود

در نمادهای بیمه ای سهام این گروه به دلیل تحولات بنیادی در عملکرد 6 ماهه خود مورد توجه واقع شده اند

بیمه دانا امسال بالای 100 تومان سود خواهد داشت هم در این قیمت ها بسیار نازل بوده و ارزش ذاتی بالایی دارد سهمی که به سمت قیمت های 420 و سپس 460 تومانی خواهد رفت شنیده می شود 1 همت مطالبات شرکت از ارتش بابت فروش زمین هایش به زودی پرداخت خواهد شد

در بیمه کوثر سهم به کف قیمتی 320 تومانی برگشت زده است بار دیگر فرصت یک نوسان 10 درصدی در این سهم بنیادی بیمه ای به وجود امده است شنیده می شود عملکرد نیمه دوم سهم با توجه به شناسایی سود سرمایه گذاری ها رشد خوبی خواهد داشت اما فعلا نوسان گیری در رنج 320 الی 360 تومان گزینه بهتری می باشد

بیمه ما در 6 ماهه به سود 80 تومانی رسیده است سهم برای کل سال سود 150 تومانی خواهد داشت سهم با قیمت های 420 تومان گزینه بسیار کم ریسکی در گروه محسوب می شود بیمه مایی که به واسطه اتصال به بانک ملت قراردادهای بسیار خوبی داشته و در 6 ماهه هم حسابی متحول شده است

چهارگوشه بازار

در نماد حفاری سهم همچنان رشد قیمتی خوبی را شاهد بود سهم صف خرید شده و به سمت قیمت های 650 تومان در حرکت می باشد این سهم در کف قیمتی 560 تومانی از بابت گزارش عالی 6 ماهه و تحولات شگرف سودش معرفی شده بود حفاری که با فرض سود 150 تومانی حداقل 750 تومان ارزش ذاتی دارد

کپشیر شایعات افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی را دارد سهم امسال بالای 200 تومان سود و سال اینده به واسطه افتتاح طرح توسعه و افزایش ظرفیت 140 درصدیش سود سازی بسیار سنگینی دارد کپشیری که یک بار از همین سطوح تا قیمت های 1600 تومان استارت رشد قیمتی قوی را زد و بار دیگر در صدد یک رشد عالی می باشد

حسینا هم شرایط خوبی داشته و با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شد این سهم به سمت قیمت های 2600 تومان در حرکت است امسال سود 500 تومانی در انتظار حسینا می باشد که ارزش ذاتی 3000 تومانی را در میان مدت رقم خواهد زد تحولات سود حسینا در تابستان و فروش عالی در مهر باعث شده تا سهم همچنان جز گرینه های بنیادی بازار باشد

در بین  سیمانی ها  سآبیک در ادامه رشد خوب فروش ماهانه، در مهر ماه به درآمد فروش 292 میلیارد تومانی رساند که نسبت به میانگین ماههای گذشته 19% رشد داشته است. این شرکت در گزارش فصلی نیز عملکرد مطلوبی داشت و سود هر سهم 114 تومان در بهار را به 132 تومان در تابستان رساند. این شرکت با چشم انداز سود 550 تومانی در پایان سال مالی جاری و هدف کوتاه مدت 2300 تومانی گزینه جذاب به نظر می رسد که با دید نوسانی می توان زیر نظر داشت.

در فولادی ها فرود  را  زیرنظر داشته  باشید فرود در سال جاری پیش بینی سود 80 تومانی به ازای هر سهم دارد که P/E منتهی به سال مالی جاری 4.6 واحد می باشد. همچنین از لحاظ قیمتی محدوده 360 الی 380 ارزندگی بالایی برای خرید دارد.

خاور در بین خودرویی ها گزارش خوبی زد  خاور از لحاظ نموداری پس از 50درصد ریزش طی شش ماه اخیر، دیروز پس از انتشار گزارش مورد تقاضای بازار قرار گرفت و تا صف خرید رفت. به نظر می رسد تشکیل پیوت کف را شاهد بوده ایم و انتظار می رود قیمت از محدوده 300 تومان در روزهای پیش رو پایینتر نرود.

در بین  روانکارها  شرایط خوبی را شنفت دارد  . شنفت مهر خوبی را به ثبت رساند و به درآمد 1109 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به ماه قبل رشد 23 درصدی و نسبت به میانگین 6 ماهه با افزایش 14 درصدی همراه شده.
با وجود اینکه شرکت در مهر ماه برای محصولات اصلی خود (روغن پایه و روغن موتور) کاهش نرخ تجربه کرده اما به دلیل رشد فروش مقداری، توانسته افزایش درآمد را تجربه کند.
شنفت در بازه فصلی هم رشد سود خوبی داشت و حداقل سود 150 تومانی برای امسال نماد، دور از انتظار نیست.
شرکت نسبت به سقف اردیبهشت ماه کاهش قیمت بیش از 30 درصد تجربه کرده که رشد قیمت نفت و کرک اسپردها می تواند به عملکرد بهتر و افزایش تقاضا در سهم کمک کند .

در بین  پتروشیمی ها گزارش های خوب کم نبود و بازه  هنوز شرایط میتواند برای برخی جذاب باشد . مثلا  بوعلی و نوری همچنان عالی گزارش میدهند و بازهم  گزینه های اصلی این گروه هستند

امروز شگویا  صف خرید  بود در بین پترشیمی شرایط خوبی دارد شگویا هم  واعقا  شرایط خوب و خاصی دارد مهر خوبی داشت و 27608 میلیارد ریال فروش داشت و عدد خوبی زد . در تیر 23445 میلیارد ریال بوده و مرداد با کمی افت 21845 میلیارد ریال و شهریور 21089 میلیارد ریال شد
7 ماهه 174519 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه سال قبل 129281 میلیارد ریال بود به نظر شگویا هم  قابلیت های خوبی برای یک رشد موقت را دارد و گزارشی هم  بد نیست  و امسال در حداکثر سود به  3000 ریال میرسد.ر بین اوره متانولی ها  شپدیس را قبل تر گفته  وبدیم ولی در گزارش های فعلی شیراز بیشتر نظرمان را جلب کرد مهر خوبی داشت. سر اخر اگر بحث نرخ گاز اصلاح  شود می شود  سراغ  شخارک هم رفت و شرایط خوبی در فروش داشت

در قطعه  سازی ها خموتور خاص بود خریخت و ختراک هم خوب بودند ولی با گزارش دیروز خزر یکی از گزینه های جذاب برای خرید می شود خزر مهر متفاوتی داشت سهم در تیر 999 میلیارد ریال و مرداد 591 میلیارد ریال بوده
در شهریور با رشد 755 میلیارد ریال و مهر 1388 میلیارد ریال بود و 7 ماهه 6761 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه قبل 2858 میلیارد ریال بوده است

در بین  فولادی ها گزارش فنورد بد نبود . فنورد گزینه دیگر است فنورد شهریور جالبی داشت ولی مهر کمی کم شد و با این حال نسبت به متوسط خوب بودو 3404 میلیارد ریال فروش داشت
در 3ماهه دوم در تیر 2312 میلیارد ریال و مرداد 2739 میلیارد ریال فروش داشت و کمی رشد کرد شهریور این عدد با یک رشد جالب 4597 میلیارد ریال بود
7 ماهه 19489 میلیادر ریال و مدت مشابه قبل فروش 13819 میلیارد ریال بود

در بین  میان مدتی ها هم  کاوه و فولاد  را  زیرنظر داشته  باشید هردو گزینه های خوب و قوی در بازار هستند

سر اخر سراغ اخابر می رویم که شنیده می شود با خبرهای تجدید مورد توجه است و میتواند  یکی از سهم های جالب در بازار باشد

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم