گزارش بازارامروز یکشنبه 23مهر 1402
مریض حالی مهر!
عجب روز تلخی بود . صبح را با شنیدن خبر کشته شدن مهرجویی آغاز کردیم .واقعا بعضی اوقات تلخی ها چنان به انسان فشار می آورند که تحمل آنها سخت ودشوار می شود . مهرجویی که خالق هامون بود . هامون که تقابل نظرات و دیدگاه ها و مواجه شدن روشنفکری و واقعیت جامعه آن زمان خود بود . ای کاش یکی هم پیدا میشد هامون اقتصاد ما را می نوشت . از پوپولیسم هایی که توهمات اقتصادی دارند تا روشنفکران اقتصادی که هنوز در دوران چپ گیر افتاده و از قیمت گذاری دستوری و … دفاع میکنند . بگذریم … هر چه بود روز تلخی بود .
البته شروع بازار امروز تلاش هایی برای بهبود بازار صورت گرفت ولی این تلاش ها بی فایده بود . وقتی قرار باشد چیزی روی پایه های محکم بنانشود این موقتی بودن از سر و روی او می بارد ! امروز حجم هم نشان میداد که هنوز اوضاع خوب نیست و هنوز برخی ریسک های سیاسی را بهانه منفی بازار می دانند البته برخی هم الگوریتم و داستان های دیگر را مثال می زنند که سعی میکنیم امروز مفصل تر صحبت کنیم . ولی همچنان که با شما صحبت میکنیم خبری از گزارش ها نیست و البته احساس میکنیم این گزارشات از فردا در قالب شنیده ها کف بازار رد و بدل می شود ولی همین که با وجود این شایعات و شنیده ها بازار را خوب نمیخرند کمی ترسناک می شود. حجم هم امروز ویران بود . ارزش کل معاملات امروز بازار 9110 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 3044 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است
بازار این روزها در حال سقوط به دره بیاعتمادیست و هیچ بند و بستی هم برای نگه داشتن او از این سقوط وارد نمیشود دقت کردید که کوهنوردان و صخره نوردان وقتی میخواهند صعود کنند با هزار بست و طناب خود را محکم کرده و از تبعات این سقوط جلوگیری میکنند و ریسک آن را به حداقل میرسانند اما اینجا هیچ چیزی برای نگه داشتن بازار نیست و گزارشها که به قول شاعر شبیه نوش داروی بعد مرگ سهراب شده و در خبرهای منفی فقط جولان میدهند
کار بازار این روزها دشوار شده و البته انگیزه لازم نیز در بازار برای بهبود وضعیت وجود ندارد و دیده نمیشود انگیزهای که بتواند با خود حجم قوی را به همراه بیاورد برخی میگویند به جای غر زدن و انتقاد کردن راهکار و پیشنهاد بدهید چه چیزی به این بازار میتواند کمک کند و او را از این شرایط خارج سازد؟!
به واقع اگر بخواهیم واقع بینانه صحبت کنیم بازار از رفتار دولت ناامید و این ناامیدی باعث بروز بیاعتمادی شده است و جالب این است که هیچ تغییر رفتاری هم در دولت نمیبینیم و در همچنان روی پاشنه بیعقلی در تصمیمات و اظهار نظرهای کوتوله های اقتصاد نخوانده و بیکفایتی و بیتدبیری در تصمیمات میچرخد در چنین فضایی جریان پول هم قطعاً اعتماد نمیکند اما شاید اگر کسی بخواهد یک نجات و یک برنامه کوتاه مدت برای خروج بازار از بحران تهیه کند میتواند روی سه محور کار کرده و حرکت کند
این سه محور که تقریباً همه به آن اذعان دارند سه ضلع مثلث برمودای بازار است که همیشه همه چیز را با خود پایین کشیده و یا بالا می برند و تغییر فاز هر یک از این سه ضلع میتواند فضای بازار را بهبود بخشد. اولین و مهمترین آن گروه خودروست که به نظر به شدت به انتظار موضوع تجدید ارزیابی که قرار بود در جلسه سران قوا بررسی شود و همچنین افزایش نرخ و عرضه در بورس کالا و تصمیمات در شورای رقابت نشسته و منتظر است گاهی اوقات برخی تصمیمات را باید هول داد و به نظر سازمان بورس با محوریت شرکتهای خودروسازی باید در این زمینه فعال بود و فضای هول دادن تصمیم گیران را به سمت این موضوع سوق دهند امی که به نظر میتواند یکی از وظایف مهم این روزهای سازمان بورس باشد که به جای برگزاری همایش و کارهای این چنینی به دنبال این موضوع برود و توجیهات دقیق تری را به دانشمندان دولت ارائه کند .
مورد دوم بحثهای گروه بانک است که هم در تجدید و هم در تسعیر میتواند اخبار مهمی منتشر شود در حال حاضر به نظر سازمان بورس با کمک بانک مرکزی باید هرچه سریعتر زمینه سازی برای این موضوع را رقم زده و تکلیف نرخ تسعیر روشن و به بازار اعلام شود.
و مورد سوم گروه پالایش است که بازار در انتظار گزارشهای این گروه بوده تعامل با این شرکتها در جهت ارائه گزارشهای منطقی یکی از اتفاقاتی است که میتواند در کمک به بازار موثر باشد ببینید میدانیم شاید خیلی از این اتفاقات حتی وظایف سازمان بورس نیز نباشد اما به هر حال برای نجات بازار باید کسی آستین بالا بزند و چشم امید همه به سازمان است که به عنوان یک نهاد ناظر و البته پیشانی مواجهه با دولت پا پیش گذاشته و این موارد را تصریح کند تصحیح شدن این موارد قطعاً به بازار هم کمک خواهد کرد و کم کم در این فضا بهبود قیمتها را رقم میزند
یکی از بزرگترین ایرادات سازمان بورس فعلی این است که وقتی می بیند با چنین دولتی طرف است و حرف حساب سرش نمی شود تلاشی برای ریل گذاری و هدایت او نمیکند … البته همه از صندلی ها می ترسند !
اما موضوع دوم …
ای کاش در این روزها که بازار به کمک فکری ، آرامش و هدایت کردن مجسمه بلاهتی به نام تصمیم گیران و اظهار نظر کنندگان در اقتصاد نیاز دارد کمی از افرادی که رسانه دارند دستی بر آتش ، این موضوع را درک کرده و به جای پیچیدن به بازیهای داخلی که انرژی همه را میگیرد روی این موارد متمرکز باشند ! صد البته همه به عملکرد سازمان ایراداتی را داریم بر هیچکس پوشیده نیست کارنامه فعلی مدیران هم طلایی و روشن نیست اما حداقل اگر قرار است انتقاد هم بکنیم انتقادی درست و منطقی و تحلیلی باشد نه از سر جو و بازی رسانه ای . این روزها دو موضوع الگوریتم و بازار گردان ها دوباره بالا گرفته سر بازارگردان مفصل بحث داریم چون تفاوت های زیادی با الگوریتم ها دارند …
اما طی چند روز گذشته شاهد بودیم که دوباره اطلاعات و گزارش های هفتگی خوبی از دیتای معاملات و همچنین الگوریتمها از سوی سازمان بورس به بازار ارائه شد دو موضوع در اینجا مطرح میشود که بهتر است با آن بپردازیم موضوع اول اصل ارائه این اخبار و اطلاعات است که کاری است که جدیداً آغاز شده و به نظر با قدرت باید ادامه داشته باشد و حتی جزئیات بیشتری از اتفاقات بازار را باید رصد کنیم پس اصل این ماجرا و موضوع که دادن اطلاعات به بازار و شفاف کردن رویدادهای مختلف و ابزارهای فعلی بازار است امری بسیار مهم قابل تقدیر و امیدواریم ادامهدار و گستردهتر و دقیقتر باشد
اما دوباره بازار چند روز منفی شد و برخی فریاد میزدند که ای وای الگوریتمها باعث ریزش بازار شدند و یا دلیل ریزش بازار هستند و این را تکرار میکنند برخی هم که سواد بازار را نداشته و بیرون نشستهاند روی حرف این بچه ها که بسیاری دلسوز بازار هستند اسکی میروند…
همچنان با قدرت این جمله را که بارها بیان کردیم و البته مورد قبول بسیاری نیست و برخی حتی ناراحت میشوند میگوییم کسانی که الگوریتمها را عامل ریزش بازار و یا حتی یکی از عوامل ریزش بازار میدانند درک درستی از نحوه معاملات و یا حتی خود بازار نداشته و همین باعث چنین اظهار نظری میشود البته باید به این دسته از افراد حق داد که در کویر بی دلیلی و نبود انگیزه برای رشد بازار هر کسی به هر چیزی چنگ بزند و آن را دلیل منفی بازار بداند
اما در مورد الگوریتم یک نکته را بیان کنیم حکایت الگوریتمها و اثرات آن در بازار شبیه کارکرد چاقوست چاقو میتواند مفید یا مضر باشد بسته به انگیزه کسی است که آن را به دست گرفته است و این چاقو در اختیار اوست … در دستان او این چاقو میتواند یک شی برنده برای پوست کردن میوه و حتی هرس کردن درخت و موجب رشد ادوار بعدی او شود و میتواند در دست یک قاتل قرار گرفته و جانی را بگیرد … این چاقو در هر دو حالت همان چاقوست با همان کارکرد اما انگیزهها اتفاقات مختلف را رقم میزند
بگذارید با مثالی دقیقتر ماجرا را توضیح دهیم تقریبا در اواخر مرداد بود که به واسطه اطلاعاتی از یکی از نمادهای خودرویی معاملات آن را بیشتر مورد بررسی قرار دادیم در دو روز پایانی مرداد یکی از صندوقها و همچنین یک شرکت سبد گردان با الگوریتم مشغول فروش آن نماد در بازار بودند که البته در دامنه مشخص فروشنده بازار میشدند و خبری از رنجهای عجیب و فروشهای غیرمنطقی نبود اما به هر حال فروش این دو صندوق و سبد گردان در بازار و از ابتدای وقت مشهود بود . درست بعد از ساعت ۱۰ که بخشی از فروش این صندوق و سبد گردان انجام شده بود ناگهان دو فروشنده و دو کد حقیقی شروع به فروش رنجی در بازار کرد و اتفاقاً یکی از آنها با آنلاین حجم بالایی از سهم را در ۳۰ دقیقه به فروش رساند
سهم منفی بود منفی تر شد و البته در روزهای بعد مثبت شدن بازار باعث شد کسی نه حرفی بزند که الگوریتمی در کار بوده و یا کسی رنج کشیده اما هیچکس در آن روزهای منفی از یک نکته نپرسید که دلیل فروش این افراد چیست چرا آنها باید سهمی که خریدند را اینطور در قیمتهای پایینتر بفروشند حالا چه فرقی میکند با الگوریتم بفروشند یا رنج روی تابلو اتفاقاً در بسیاری از اوقات فروش الگوریتمی سهمی منطقیتر از رنجهای برخی رنجرهای بازار است اما حرف ما این هم نیست حرف ما این است که هیچکس به عامل و انگیزه ایجاد شده برای فروش این چنینی و شناسایی ضرر نمیپردازد و همه به این بند کردند که الگوریتم عامل منفی شدن بازار است اصلا الگوریتم را از او بگیرید جور دیگری میفروشد این چه استدلالیست که برخی ایجاد کردند و برای همین است که میگوییم دلیل چنین اظهار نظرهایی عدم شناخت از بازار است
هیچکس در این مورد صحبت نمیکند که یک نفر ایستاده و با شکل غیرمنطقی از افزایش نرخ خودرو در شورای رقابت جلوگیری میکند و یا نمیپرسد که چرا شرکتهای خودروسازی به دنبال اجرای اصلاح ساختار و برنامههای تجدید نیستند . چرا کسی از سازمان مطالبه نمیکند که برای تحقق منافع و حقوق سهامداران خرد باید در مقابل تصمیمات دولت قرار گیرد . بله پاسخ به این سوالات سخت است اما الگوریتم و موارد دیگر آسان است و میتوان همه چیز را سر او شکست…
نمیدانیم چه بگوییم ولی به نظر در چنین روزهای منفی که از در و دیوار اخبار تلخ و قتل و مردن و ضرر و جنگ میبارد نمک پاشیدن روی زخمهای این چنینی دردی را دوا نمیکند
امروز قصد داشتیم در مورد چند موضوع دیگر صحبت کنیم ولی این فاز اتفاقات نگذاشت . روزهای اتی در مورد پی به ای تحلیلی بازار و جای خالی عملکرد حقوقی ها و صندوق ها در بازار مفصل تر صحبت میکنیم ..
ساختمانی ها رو به بالا
در نمادهای ساختمانی برخی نمادهای گروه روند مثبت نوسانی خوبی داشته و رو به بالا حرکت کردند
ثتران به سمت جدال با مقاومت 720 تومانی در حرکت است خبرهایی خوبی از دادگاه این شرکت و احتمال برگشت زمین هایش شنیده می شود ثترانی که در صورت عبور از این مقاومت قوی تارگت 800 تومانی خواهد داشت
در نماد ثرود هم نوسانات مثبت ارام ادامه داشت سهم تارگت 1200 الی 1250 تومانی دارد ثترانی که دارایی های به ارزش 1 همت داشته و با 50 درصد از ارزش ان ای وی خود در حال معامله است این سهم نیز در میان مدت رشد قیمتی خوبی را در بر خواهد داشت
ثغرب در سطوح حمایتی 760 تومان قرار دارد سهم اصلاح قیمتی بسیار خوبی از سطوح بالای 1000 تومان داشته و به قیمت های خوبی رسیده است این سهم وضعیت معاملاتی خوبی داشته و پول های قوی در سهم جریان دارد ثغربی که باز هم می تواند یک موج برگشتی خوبی داشته باشد
در بین شرکت های ساختمانی ثبهساز خوش حجم و با شرایط خوبی مواجه شده و به نظر منفی امروز سهم از نظر نموداری جای بدی نیست در این گروه وساخت را هم کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید گزینه خوبی است
سرمایه گذاری های کف نشین
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند نوسانی بودیم این بین اکثر سرمایه گذاری ها در سطوح حمایتی قوی و کف قیمتی قرار گرفته اند
پارسان به واسطه افزایش سرمایه 200 درصدی که دیروز شفاف سازی شد امروز با کمی اقبال همراه شده است پارسانی که خوب پایین امده و به قیمت های مناسبی رسیده است به خصوص این که صورت های مالی 6 ماهه پالایشی ها می تواند باعث اقبال بیشتر به سهم شود فعلا پارسان اگر بنا بر رشدش باشد هدف 4200 تومانی دارد
شستا هم با نوسانات مثبت ارامی همراه شد این سهم وضعیت خوبی داشته و به حمایت قوی رسیده است سطوح 125 تومان قیمت های حمایتی قوی در سهم محسوب می شود شستایی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد به خصوص این که مجمع سهم به زودی برگزارش و سهم سود بالایی را تقسیم و 1 ماهه نیز پرداخت می کند
وبانک با اصلاح قیمتی به سطوح 900 تومان رسید این سهم وضعیت خوبی داشته وبانکی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و اصلاح خوبی از قیمت های 1200 تومان تجربه کرده است افت زیادی در انتظار این سهم نیست اما رشدش نیز بستگی به شرایط بازار دارد
خودرویی ها در دست انداز
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی بودیم خودرویی هایی که میل زیادی به کاهش قیمتی از خود نشان نداده و بیشتر مستعد رشد قیمتی هستند
خاور میلی به افت قیمتی ندارد سهم امروز روندش مثبت بود و نشان داد با توجه به افزایش نرخ دریافتی و در پیش بودن صورت های مالی 6 ماهه بیشتر تمایل به رشد قیمتی دارد سهمی که فعلا سد 360 تومانی بر سر راهش قرار گرفته و روندش نوسانی دنبال می شود
در خبهمن هم سهم در کف قیمتی 160 الی 165 تومانی قرار دارد خبهمن همواره از این سطوح تا قیمت های 200 تومان برگشت خوبی زده است اگر شرایط بازار بهتر شود این بار هم شاهد رشد قیمتی خوبی و یک نوسان 15 الی 20 درصدی در سهم خواهیم بود
زامیاد 560 تومانی ریسکی ندارد و جز کم ریسک های گروه می باشد اصلاح قیمتی عمیق و همچنان مناسب بودن روند فروش در سهم اگر منجر به انتشار صورت های مالی 6 ماهه مثبت شود زامیاد یک برگشت خوب را تجربه خواهد کرد
در بین قطعه سازی ها از خکار و خزر بارها گفتیم خپویش را هم بررسی کردیم و خفنر هم گفتیم به نظر بد نیست در سایر اعضای این گروه ختور هم وضعیت بدی ندارد در این سهم در در تیر با فروش خوب 2102 میلیارد ریالی و مرداد 1923 میلیارد ریال مواجه بود
شهریور این عدد با افت 1560 میلیارد ریال بود و به جمع 6 ماهه 9769 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه قبل 5713 میلیارد ریال بود به نظر امسال تلفیقی ختور بالای 600 ریال است .
در سیار اعضای گروه ناما را هم بررسی کنید گزارش خوبی می زند و بد نیست سهم با چشم انداز 2500 ریال سود دراین قیمت ها منطقی است
چهارگوشه بازار
حخزر پس از افزایش سرمایه با صف خرید سنگینی همراه شد به نظر می رسد سهم به سمت قیمت های 1800 الی 2000 تومانی حرکت داشته باشد سهمی که شنیده می شود افزایش نرخ های اخیر سبب فروش های خوبی درل سهم شده است همچنین شایعات سودبالا در 6 ماهه باعث شده تا سهم با اقبال خوبی همراه شود
توریل که هم بنیاد خوبی دارد و هم از منظر نموداری در کف کانال قمیتی قرار گرفته، می تواند به عنوان گزینه ای مناسب خرید زیر نظر باشد. شرکتی که تابستان پرباری را پشت سر گذاشت و با رشدی خوب مبلغ فروش شهریور را به ۲۹۷ میلیارد تومان رساند. انتظار رشد سود آوری و بهبود نسبت p/e در کنار هدف قیمتی ۸۰۰ تومانی برای سهم می تواند بر جذابیت سهم بیفزاید.
کپشیر همچنان نوسانات مثبت همراه و سعی دارد تا در سطوح قیمتی بالای 1250 تومان تثبیت شود کپشیری که اوضاع و احوال خوبی داشته و شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و طرح توسعه باعث شده تا سهم همچنان جز سهام مورد توجه بازار باشد
بیمه دانا خبرهای خوبی دارد شنیده می شود در 6 ماه هسهم سود 80 تومانی ساخته و برای کل سال به سود 120 الی 140 تومانی خواهد رسید همچنین مطالبات 1 همتی فروش زمین هایش نیز به زودی پرداخت می شود بیمه دانا یکی از پایین ترین نسبت های پی بر ای فوروارد را داشته و با دید میان مدت جای رشد خوبی دارد
گفته می شود بانک دی و بانک پارسیان هردو به زودی شفاف سازی هایی را از فروش دارایی و جابجایی ها انجام میدهند و اطلاع رسانی خواهد شد در سوی دیگر خبر تسعیر ارز برای بانک های تجارت و ملت خبرخوبی است با دید کمی صبر وسینا هم بد نیست ولی در کل گروه بانک قابلیت های خوبی برای رشد دارند از ونوین هم طبق معمول شایعه یک گزارش خوب به گوش میرسد . گویا امروز وپست هم با ی گزارش ویژه و خاص بازار را غافلگیر میکند و میتواند شرایط خوبی را برای سهم رقم بزند .
گروه زراعت هم شرایط خوبی را دارد . دراین گروه گزارش زفجر اولین گزارش بود و واقعا خوش درخشید زفجر در گزارش 3ماهه به سود 450ریالی و 6ماهه با رشدی چشم گیر به عدد 1609 ریالی رسیده است
عملکرد خوبی را ثبت کرده چرا که سهم در 3ماهه 177 میلیارد ریال سود عملیاتی و 240 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و 405 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6ماهه سود عملیاتی 1078 سود فروش دارایی 426 و سود خالص 1448 میلیارد ریال بود با فرض رسیدن به 4000 ریال سود در زفجر میتوان گفت که قابلیت های حرکت به سمت 3000 تومان در یک بازار هیجانی و صعودی هست . در این گروه سپید و سیمرغ هم اصلاح خوبی کردند و هردو با دید کمی صبر میتوانند مورد توجه بازار باشند .
گروه سیمان همچنان منتظر یک گزارش است تا ببینم چه کرده .
همه منتظر یک گزارش از این گروه هستند تا شرایط کمی تغییر کند. تقریبا هر روز در مورد این گروه صحبت کردیم و لی بخواهیم مرتب و منظم شده لیست کنیم به نظر سغرب سابیک سخوز سفانو سصوفی ساربیل سکرما ساوه سهگمت ساروم گزینه های خوبی هستند و شرایط خوبی دارند به نظر بازار منتظر یکی دو گزارش ازاین صنعت است تا با بررسی دقیق تر سراغ این گروه برود .
ساروم با کسب درآمد فروش ۱۸۱ میلیارد تومانی در شهریور ماه، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و در شش ماهه ابتدایی سال مبلغ فروش معادل ۹۷۸ میلیارد تومانی را گزارش کرد، رقمی که در مدت مشابه سال قبل ۵۵۷ میلیارد تومان بود. انتظار می رود سود هر سهم شرکت در پایان امسال به رقمی بالغ بر 700 تومان برسد. عملکرد عالی شرکت p/e سهم را به طور قابل توجهی کاهش داده و از منظر بنیادی و نموداری گزینه ای جذاب به نظر می رسد.
نکته خاصی که باید در ذهن داشته باشید این است که گروه سیمان رشد داشته طی این مدت و اصلاح خاصی نکرده و اگر کوچکترین حرکتی را در گزارش ها شاهد باشد و جو منفی شود شرایط به هم خواهد ریخت . این ریسک فعلی گروه است
گروه لاستیک افزایش نرخ خوبی گرفته و فکر میکنیم در این گروه پکویر و پکرمان خاص تر باشند . پکویر دیروز افزایش نرخ 20% برای تایرهای رادیال را دریافت کرد. شرکت نسبت به ماه قبل رشد 5 درصدی در درآمدها داشته اما نسبت به میانگین ماههای قبل افت 15 درصدی در درآمدها گزارش کرده که عامل اصلی آن کاهش مقداری فروش 25 درصدی نسبت به میانیگن ماههای قبل میباشد. در نمودار پکویر سهم در پنج ماه اخیر در یک باکس اصلاحی حرکت کرده است و برای اینکه سهم وارد رالی جدید صعودی بشود نیازمند عبور از سقف 750 تومانی با حجم بالاست و در غیر اینصورت احتمال افزایش مجدد عرضه ها در مقامت مذکور وجود دارد.


