جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزشنبه 15 مهر 1402

گزارش بازارامروزشنبه 15 مهر 1402

نوید خاندوزی
اکتبر 7, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزشنبه 15 مهر 1402 

کندل های موشکی ! 

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که ابتدای صبح بازار از خبرهای سیاسی غافلگیر شد و این موضوع هم  بهانه ای جدید برای نخریدن و ضربه سخت دیگری به بازار برای ریزش در رکود فعلی شد . ببنید وقتی بازار در رکود قرار دارد  برای خارج شدن از ان به محرک های قوی احتیاج است وقتی چنین محرک هایی وجود نداشته  باشد اخبار منفی او را زمین گیر میکند درست  شبیه ان چیزی که امروز دیدیم . البته داستان  غزه و اسرایل همیشه با خبرهای نه خیلی مهم اذربایجان و این موارد فرق داشته و اگر میخواهید شدت آن را  ببنید به  روزهای بورس در سابقه جنگ 22 و 33 روزه برسید که کار سخت بود و امروز هم انگار موشک ها علاوه بر انجا اینجا هم  موج ایجاد کرد و شدت منفی و فشار فروش را شاهد  بودیم و از بدحادثه این اتفاق دقیقا زمانی رخ داد که بازار برای تعیین جهت و تغییر مسیر اماده  میشد  …

بی تعارف این ماجرا دوسر دارد یا به زودی جمع و جور می شود که احتمالا این موضوع  باید در 2 3 روز اینده  نشان داده شده و یا ابعاد تازه ای به خود میگیرد که قطعا اثرات این  ریسک ها را در بازار می بینیم و البته  بسته  به درگیر شدن کشور دراین ماجرا این درجه ریسک  فرق میکند ولی امیدواریم  هر چه سریعتر موضوع جمع و جور شود چرا که بازار امادگی مواجه با چنین  ریسکی را ندارد …

اما  بازار درست در نقطه ای بودکه باید یک حرکت خاص را برای فرار ازاین نقاط انجام میداد ولی خیلی زود دراین نقطه حساس خبرهای منفی اورا غافلگیر کرد و امروز کندل های موشکلی منفی را در بازار شاهد بودیم  … اما در کل هفته را در حالی اغاز میکنیم که کلیت  بازار هم میتواند خاص باشد … این بار شنبه کمی زود آغاز شد چرا که هفته‌های گذشته به طور کلی تعطیلات چاشنی هفته بود و از این هفته بازار می‌تواند خود را در میانه روزهای غیر تعطیل قرار داده و تحولات مستمر و پیوسته را تجربه کند اما نیمه دوم را در حالی آغاز می‌کنیم که اخبار و تحولات دو هفته اول مهر خیلی چنگی به دل نزده و فضای خاصی را شاهد نبودیم بازار بیشتر سعی می‌کرد بایستد و تماشاچی باشد و کمتر درگیر خرید و فروش‌ها شود البته ریز موج‌های نسبتاً خوبی را در برخی روزها شاهد بودیم اما تحول آنچنانی را به همراه نداشت.

و حالا این دو هفته باقی مهر را در حالی آغاز می‌کنیم که رویدادهای مهمی پیش روی این ۱۰ روز کاری بازار است از تحولات سیاسی بگیر تا کدالی … فعلا  سعی میکنیم خیلی جو  بازار را سیاسی نکنیم و کمی به ابعاد دیگر بپردازیم تا تکلیف اخبار روشن تر شود … ازدید ما چه برخی بخواهند و چه نخواهند چه اهمیت بدهیم یا ندهیم گزارش‌های میان دوره‌ای که تا آخر مهر وقت ارائه به کدال را دارند در این ۱۰ روز کاری راهی بازار می‌شوند که البته در ۵ روز اول و هفته فعلی شاید شدت آن کمتر و در هفته آخر مهر بیشتر باشد

امروز در مورد گزارش‌ها دوباره کمی مفصل‌تر و بیشتر صحبت خواهیم کرد اما دو رویداد دیگر هم از این پس همراه بازار هستند اولی تحولات صنایع و اخبار ریز و درشت صنایع است که هر یک می‌توانند در مسیر بازار موثر باشند که صنعت خودرو بانک و پالایش سه ضلع اصلی این مثلث اخبار خواهند بود و همچنین سایر اخبار و اتفاقات و رویدادهای اقتصادی … و رویداد دوم موضوع مهم نرخ ارز است

که در عین اینکه ثبات نسبی را در این مدت در آن شاهد بودیم برخی زمزمه‌ها از احتمال افزایش آن در بازار صحبت می‌کنند که  تحولات سیاسی اخیرو امروز هم به ان دامن میزند … البته رگه‌هایی از آن را در چند روز گذشته شاهد بودیم ذکر این نکته مهم است که حتی یک افزایش اندک هم می‌تواند در شرایط فعلی در روحیه بازار بسیار موثر بوده و بازار را از این شرایط و این جو خارج سازد

پس می‌توان نتیجه گرفت که در دو هفته پیش رو نیز این سه عامل یعنی گزارش‌ها ، دلار و اخبار ریز و درشت صنایع مهم‌ترین اتفاقات احتمالی قابل وقوع برای تغییر مسیر بازار است البته روزهای گذشته نیز تاکید کردیم که حتی گزارش‌ها اگر منطقی و مثبت باشند و نتوانند رشد قیمت ایجاد کنند می‌توانند حداقل کف بازار را بسته و ریسک بازار را کاهش دهند . در کنار این 3 موضوع امروز جنگ را نیز اضافه میکنیم که فعلا بازار فقط تماشاچی است و البته این  بارانگار کمی اضاع هم فرق دارد …

همچنان روی گزارش‌ها اتفاقات و رویدادهای پس از آن نگرانی‌هایی وجود دارد اینکه گزارش‌ها دیر به بازار می‌رسد چالش همیشه ماست موضوع کمی فراتر است و این ترس و واهمه را داریم که صنایع و شرکت‌های مختلف با اعمال سلیقه و در نظر گرفتن سناریوهای متفاوت گزارش‌های نه چندان دلچسبی را راهی کدال کرده که نتیجه آن قطعاً حس ناامیدی و افزایش رکود در بازار خواهد بود .از همین روست که معتقدیم کار واحد نظارت بر ناشران بازار در این ۱۰ روز بسیار حساس ویژه و حیاتی خواهد بود

اما در مورد کلیت بازار ذکر این نکته مهم است که بازار به نقاطی رسیده است که باید تصمیم بگیرد و تعیین مسیر کند .  این خبرها  اتفاق خوبی نیست و فقط و فقط باید امیدوار بود که تمام شود  . بازار می‌تواند منطقی ظاهر شود  منتها برای این چرخش و جهش به یک محرک خاص و ویژه احتیاج دارد که در حال حاضر در دسترس‌ترین محرک همین دو موضوعی است که عرض کردیم یکی گزارش‌ها و یکی دلار . از دلار خیلی انتظاری نداریم و نمی‌شود صحبت کرد اما معتقدیم گزارش‌ها می‌تواند در سهم‌های مختلف بازار یک رشد منطقی را ایجاد نماید سهم‌های بزرگ که طول موج این رشد کوتاه‌تر و در کوچکترها بلندتر و قوی‌تر است . البته  زیر بار موشک و خبرهای جنگی چنین چیزی حاصل نمی شود و کمی باید صبر کرد  …

اما حرف آخر چند روزی بود که می‌خواستیم در مورد افتتاح برخی طرح‌ها و ژستی که دولت و دولت مردان در افتتاح آنها می‌گیرند صحبت کنیم به چند طرح اخیری که افتتاح شده دقت کنید یکی برای فولاد بود، یکی پالایش نفت اصفهان یکی مپنا… همه و همه شرکت‌های این بازار بودند که با مدیریت کمی عقلانی و منطقی‌تر ،منابع را صرف این سرمایه‌گذاری‌های مفید و منطقی کردند.
اگر به طور خلاصه بخواهیم مقصود را بیان کنیم باید اذعان داشت بپذیرید که بخش خصوصی و حتی چنین شرکت‌های شبه دولتی که نظارت سهامداران خرد در آنها وجود دارد بهینه‌تر عاقلانه‌تر و منطقی‌تر رفتار کرده و می‌توانند در رشد اقتصادی و پیشرفت کشور موثر باشند اگر چنین شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری نکنند به واقع عقبگرد کشور روز به روز بیشتر خواهد شد …
حال دو راه پیش روست یا عاقل هستید و به تقویت این شرکت‌ها و جلوگیری و دست انداختن در جیب آنها اقدام می‌کنید و اجازه اجرای طرح و توسعه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های متعدد را می‌دهید و یا در نقطه مقابل ایستاده و دست خود را تا آرنج در جیب آیت شرکت ها کرده و در کوتاه مدت این شرکت‌ها را می‌دوشید و در بلند مدت ویرانه‌های کشور را تحویل می‌دهید …
عزیزان بپذیرید که شما این کاره نیستید و نمی‌توانید تصمیمات بهینه اقتصادی بگیرید.نمونه آن نرخ خوراک ،اف ای تی اف،عربستان و زمستان سرد و … حتی همان دانشمندی که ادعای ساخت مسکن و مدیریت تورم و گرانی فولاد و خروج آن از بورس کالا را می‌داد امروز در مدیریت ساده سیستم حمل و نقل کشور مانده و بلیط هواپیما و اتوبوس و قطار را نمی‌تواند مدیریت کند. بپذیرید که شما این کاره علم اقتصاد نیستید تصمیمات این چنینی ضربه‌های سهمگینی به کشور وارد کرده و باز رویدادهای اخیر یک بار دیگر نشان داد هر کجا دولت دست انداخته و حرکت کرده چیزی جز ویرانی، کمبود و مشکلات بیشتر را به جا نیاورده است بهترین کار دور بودن دولت از اقتصاد و بازار سپردن آن به اصول درست و منطقی است.

امروز خیلی دلمان میخواست در مورد مصوبه اخیر در مورد پرداخت های صندوق توسعه بازار و کارگزاری ها بنویسیم ولی نشد روزهای اتی حتما این مورد را مفصل صحبت خواهیم  کرد

اما سراع  بازار برویم که خیلی حرفی برای گفتن نداشت …

دارویی ها و نوسانات ارام

در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی ارامی بودیم دارویی هایی که عملکرد خوی داشتند و در کف قیمتی قرار دارند

در دشیمی سهم همچنان در کف قیمتی و حمایتی قوی 3000 تومان در نوسان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و توان صعود میان مدتی خوبی خواهد داشت امسال سهم براورد سود 700 تومانی و ارزش ذاتی 4200 تومانی دارد

دفارا وضعیتش بهتر دنبال می شود این انتی بیوتیک ساز بازار فروش خوبی در شهریور داشته است و به نظر می رسد صورت های مالی 6 ماهه مناسبی را ارائه دهد دفارایی که فعلا تارگت 3600 تومانی را دنبال می کند

دکوثر را همانطور که عنوان شد فعلا باید نوسان گرفت سهم با حمایت 1050 تومانی و مقاومت 1200 تومانی نوسانات بسیار خوبی می دهد شنیده می شود شرکت در برخی محصولاتش افزایش نرخ خوبی دریافت کرده است این سهم دارویی وضعیت سود سازی خوبی داشته و به نظر می رسد با صورت های مالی 6 ماهه بتواند وضعیت معاملات بهتری داشته باشد

بانک ها رو به پایین

در نمادهای بانکی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم بانک هایی که اکثرا در سطوح حمایتی قوی قرار داشته و جو منفی بازار باعث شده بانک ها از سطوح ارزش ذاتی خود فاصله داشته باشند

در وبصادر سهم به قیمت های 200 تومان عقب گرد می کند خبرهای مختلف نتوانسته این سهم بانکی را با اقبال همراه سازد و فعلا شاهد نوسانات ارام سهم در قیمت های 200 الی 220 تومان هستیم وبصادری که اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر بازار مثبت شود شرایط صعود خوبی را پیدا خواهد کرد

بانک تجارت هم به قیمت های 240 تومان رسید این سطوح برای سهم حساس بوده و اگر بخواهد این قیمت ها را هم از دست بدهد تا سطوح 220 تومان هم جای اصلاح خواهد داشت وتجارتی که اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر خبرهایش فعال شود می تواند وضعیت بهتری را شاهد باشد

ونوین به سمت کف 60 تومانی می رود سهم در سطوح 580 الی 600 تومان خوب حمایت می شود یکی از بهترین صورت های مالی 6 ماهه متعلق به این سهم است ونوینی که امسال سود سازی بالایی داشته و شنیده می شود در 6 ماهه به سود بالای 100 تومانی خواهد رسید

شنیده مشود طی این  روزها  وپست به زودی گزارش 6ماهه خوبی را راهی کدال میکند و یک  نوسان  خاص را در وپست داریم . با دید کمی صبر بد نیست ونوین و وبملت همچنان گزینه های بنیادی گروه هستند وتجارت هم  بد نیست ولی فشار فروش سهم در برخی اوقات  بالاست . وبصادر هم  منتظر خبرهای بهتری از سهم  است . ولی در کل در حال حاضر با دید بنیادی هر چه می بی نیم  وبملت ونوین  وپست  خاص تر هستند  با ددی  ریسک  بالا  3 سهم  وگردش دی وپارس گزینه های قوی تر این بازی هستند

 

سیمانی های تک نوسان

در نمادهای سیمانی شاهد روند نوسانی بودیم و برخی در این بین میل به صعود به واسطه تحولات درونی خود داشتند

سیمان شرق با روند مثبت و صف خرید همراه شد سهمی که به واسطه گزارش عالی 12 ماهه سیمان سفید شرق و جهش سود این زیر مجموعه با  صف خرید و جهش 7 درصدی قیمتی همراه شد سهم فعلا تارگت 1600 تومانی دارد و روند خوبی دارد

سبهان به زودی اخبار خوبی از تحدید ارزیابی سنگینش منتشر خواهد کرد این سهم سیمانی امسال سود خوبی هم داشته و شنیده می شود سهمی 2000 تومان سود خواهد داشت این سهم سیمانی در شرایط خوبی به سر برده و اگر خبری از تجدیدش منتشر شود تا قیمت های 12000 الی 12500 تومان یک نوسان مثبت خوب خواهد داشت

سفارس هم در سطوح حمایتی قوی 3200 تومانی قرار دارد این سهم سیمانی وضعیت خوبی داشته و هم ارزش ان ای وی بالا و هم سود سازی قابل قبولی دارد به خصوص این که شرکت های زیر مجموعه های سهم اوضاع بسیار خوبی دارد

چهارگوشه بازار

در سهام شرکت های قندی شاهد خبرهایی در خصوص احتمال ازاد سازی نرخ شکر و حواله واردات شکر خام به تامین ارزی از سوی سامانه دوم نیمایی بودیم قندی هایی که پتانسیل های خوبی داشته و در صورت ازاد سازی تحولات بنیادی قابل توجیه پیدا خواهند کرد در این گروه قند قزوین شرایط خوبی دارد و به نظر می رسد هم از نظر تولید و فروش و هم ارزش بازار سهم توان رشد قیمتی خوبی داشته و اهداف 860 الی 920 تومانی در انتظار سهم است

در فزر شاهد روند نوسانی مثبت بودیم همچنان سهم در قیمت های 4200 تومان که مصادف با مقاومت قوی و سرسخت سهم است گیر افتاده است و در صورت شکست این قیمت ها تا سطوح 4600 تومان بالا خواهد رفت این سهم معدنی شایعاتی در خصوص کشف ذخایر جدید طلا هم دارد که باعث افزایش حمایت ها از سهم شده است

زملارد وارد فاز اصلاحی شد سهمیکه نزدیک به قیمتش تجدید ارزیابی داشته و با قیمت تئوریک بسیار خوبی بازگشایی خواهد شد این سهم وضعیت خوبی در این خصوص داشته و دو حمایت معتبر 1800 و 1600 تومانی دارد صدور مجوز افزایش سرمایه می تواند روند سهم را بهتر نماید

در بین  فولادی ها فجر در شهریور ماه به درآمد فروش 441 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل 27.5%- تغییر و نسبت به میانگین ماه های گذشته تغییر 23.5%- را نشان می دهد. جمع مبلغ فروش فجر در دوره 6 ماهه به 3330 میلیارد تومان رسیده است که تغییر41 % را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد. برای سال جاری 180 تومان سود به ازای هر سهم فجر براورد می شود که با قیمتهای فعلی p/e فوروارد 4.5 واحدی بدست می آید.

ارفع نیز گزینه جالبی است و بد نیست زیرنظر باشد  شرکت در آخرین برآورد خود، پیش بینی فروش 16973 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 21 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان شهریور 1402 حدود 53 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد. و این  یعنی یک گزارش خوب از ارفع که او هم  زود گزارش میدهد  .

کپشیر با خبر افزایش سرمایه از تجدید همراه است و از طرفی سهم در 6 ماهه درآمد خود را2 برابر کرده و به فروش 412 میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که تحلیل گران برای امسال شرکت eps 120 تومانی پیش بینی کرده اند که با این رقم p/e fwd کپشیر به عدد 11 میرسد. نماد افت قیمت خوبی را نسبت به هم گروهی های خود تجربه کرده و به قیمت هایی رسیده که امکان رشد قیمت در بازه های فعلی برای سهم وجود دارد.

سهم  یک افزایش نرخ خوب گرفته است  انواع تراکتور (پرفروش ترین محصول تراکتور 475 دو دیفرانسیل) نرخ قبلي4,250,266,000 ريال  بد  با 15% رشد به
نرخ جديد4,887,806,000 ريال رسیده است . به نظر 6ماهه تلفیقی خوبی را می زند و شرایط خوبی برای سهم  چه  باردید نوسان که البته کمتر و چه با دید بنیادی برقرار است

شکام هم بد نیست زیرنظر باشد  . با دید یک  سهم خاص شکام را کمی بیشتر زیرنظر داشته  باشید سهم  یک  خبر افزایش سرمایه 93% را نیز دارد ولی در کل بنیادی و گزارشی هم بد نبود 6 ماهه به 18211  میلیارد ریال رسید3ماهه به 8758 میلیارد ریال رسیده  بود و این یعنی 800 ریال سود در 6ماهه سهم ممکن است اعلام  شود  .

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم