گزارش بازارامروزدوشنبه 10مهر 1402
خوش بینی دم تعطیلی !
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که تعطیلات پیش رو و بین تعطیلی بودن چهارشنبه کمی فضای خرید را با ابهام مواجه ساخته بود از همین رو نیمه اول بازار امروز اوضاع جالبی را شاهد نبودیم و بیحرکتی و بیرمقی بازار بیش از پیش به چشم میخورد اما نیمه دوم بازار از ساعت تقریباً ۱۰ به بعد توانست کمی حال و هوای بهتری را بگیرد و شرایط اندکی بهبود داشته باشد البته امروز حرکت اهرمی ها هم خبرخوبی برای بازار بود . البته تا جایی که می بینیم و میدانیم اتفاق و رویداد خاصی رخ نداده و این جو خرید هم به واسطه ارزندگی نسبی قیمتها و شرایط خوب سهمهاست که به وجود آمده
بازار همچنان چشم به گزارشها داشته و موضوع کدال و همچنین بحث تجدید ارزیابی داراییها دو موضوع مهم و جدی اثرگذار در بازار امروز بودند
امروز حرکت و تحرکات عمده در دو گروه خودرو قطعات و همچنین گروه بانک بیش از پیش به چشم میآمد و همین موضوع نیز دقیقاً از نیمه دوم وضعیت بازار را تغییر داد این رویداد دقیقاً اهمیت این گروه و شرایط خاص آن را میرساند که میتواند نشان دهنده اهمیت اثرگذاری این گروه در بازار باشد
در مورد گزارش هفتگی سازمان بورس امروز کمی صحبت میکنیم اما یک نکته در بخشی از این گزارش وجود داشت که کمی نظر ما را به خود جلب کرد و آن هم دقیقاً همین نظر است که صنعت خودرو در خوشبینانهترین حالت ۴ درصد ارزش بازار را تشکیل میدهد اما از آن سو نشان میدهد که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزش معاملات بازار به این گروه اختصاص دارد و این دقیقاً به خوبی نشان دهنده این بحث است که معاملات این گروه چه اهمیت ویژهای برای بازار دارد و اگر قرار است بازار با تحرک خاصی مواجه شود و شرایط متفاوتی را لمس کند این گروه مهمترین، کاراترین و موثرترین جایگاه را در کل بازار دارد
چه بخواهیم چه نخواهیم ،چه زشت چه زیبا،چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم… خودرو نخ تسبیح همه جور تحرکات ریزدرشت در بازار است …
به هر حال مشهود بود که امروز تحرکات بیشتری را در بازار شاهد بودیم و گروههای مختلف حتی صندوقهای اهرمی نظیر اهرم و توان نیز با فضای بهتری مواجه بودند امیدواریم این جو با این شرایط ادامه داشته باشد و روز چهارشنبه بازار بتواند شرایط خاصتری را تجربه کند
اما یک نکته را در نظر داشته باشید که دیروز هم عرض شد گزارشهای میان دورهای اگر بتواند انتظارات بازار را برآورده سازد حداقل در کف سازی بازار کار بزرگی کرده و شرایط ویژهای را رقم میزند
دیروز در گزارش بازار به برخی تحولات زیر پوستی این گروه اشاره کردیم که شاهد آن بودیم و تا حدودی اثرات این جو را میتوان در معاملات امروز مشاهده کرد که فضای نسبتا مساعد و مثبتی را برای بازار رقم زده است
همه مقاطع رشد بازار از جایی آغاز کردند و به هر حال جایی از آن نقطه رکود و سکون خارج شدند به نظر در این مقطع با اهرم گزارشها و همچنین خبرهای تجدید ارزیابی میتوان امیدوار بود که شرکتهای مرتبط با این حوزه که پتانسیل تجدید را دارند و یا شرکتهای کوچکی که گزارشهای خوبی را ارائه کردهاند آغازگر یک حرکت مثبت در بازار شده که بتوانند فضای بازار را آرام آرام از این شرایط خارج سازند
و اما حرف اخر …
روزهای گذشته شاهد انتشار گزارش اماری سازمان بورس بودیم که طی امروز و چهارشنبه درمورد ان و نکات مهم آن که خیلی زود از چشم بازار دور ماند صحبت میکنیم . این گزارش نکات ریزو درشت زیادی داشت …
گزارش هفتگی نشان داد نکتهای در مورد صحبتهای رئیس سازمان بورس و صندوقها وجود دارد این است که وقتی او بیان میکند آمار معاملات در صندوقها افزایش پیدا کرده این موضوع مربوط به صندوقهای سهامی نبوده و نزدیک به ۹۰ درصد معاملات در صندوقهای درآمد ثابت شکل گرفته است و از همین رو نمیتوان این را نشانهای برای ترویج سرمایهگذاری غیر مستقیم و افزایش معاملات صندوقها دانست.
نکته دیگر بسیار مهمی این گزارش که از مرور انتشار آمار دو هفته اخیر به دست میآید این است که تقریباً بیش از ۳۰۰ هزار کد حقیقی فعال در بازار حضور دارد .این در حالیست که تعداد کدهای حقوقی فعال در بازار ۱۱۰۰ الی ۱۲۰۰ کد است که بخشی از آنها نیز تازه شرکتهایی با مسئولیت محدود و سهامی خاص هستند که ماهیت حقیقی دارند ترکیب ارزش معاملات طی دو هفته گذشته نیز این موضوع را به خوبی نشان میدهد که عمده معاملات بازار در اختیار حقیقیهاست و نه اینکه حقوقیها به خصوص صندوقهای تثبیت و توسعه در بازار نقشی نداشته باشند اما به نظر نشان میدهد که بازیگر اصلی و نقش اساسی حرکت منفی و مثبت بازار روی دوش حقیقیهاست
این آمار ، فضای مسلط حقیقیها بر بازار را حکایت میکند و واگر بحث دستکاری است این دست و آن کار ،خود را باید در معاملات کدهای حقوقی نشان دهد در آمار دو هفته اخیر چنین چیزی به چشم نمیخورد و با اینکه معتقدیم حقوقیها و صندوقها و صندوقهای تثبیت توسعه نقش مهمی در بازار دارند اما روند اصلی بازار در اختیار حقیقیهاست.
نکته دوم وقتی میپذیریم فرمان اصلی حرکت بازار در اختیار حقیقیهاست این واقعیت را پذیرفتهایم که جو اخبار و سنتیمنت بازار عامل موثری در تغییر مسیر بازار خواهد بود و در واقع باید بپذیریم و گلایهای نداشته باشیم که اخبار انقدر سریع و قوی جهت بازار را تغییر میدهد و او را مجبور به واکنش میسازد
دقیقاً این اتفاقات و رویدادها ناشی از همین غلبه حقیقی ها و گستردگی معاملات حقیقیها بر کلیت بازار است و اگر هم بازار بخواهد جو مثبت و روند و موجهای صعودی را در پیش بگیرد باید بتواند جو خوشبینی را در حقیقیها تقویت کند و با حمایتهای مصنوعی و خریدهای موقت برخی حقوقیها روند تغییر نخواهد کرد
و نکته آخر که به نظر از دید ما بسیار جالب و مهم آمد معاملات بورس کالا بود که نزدیک به ۳۰ همت معاملات یک هفته بورس کالا بوده است وقتی به این معاملات نگاه میکنیم به نظر به خوبی نقش و جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور روشن میشود و دو نکته به چشم میآید نکته اول این است که این کیک آنقدر بزرگ ،جذاب و جالب است اولاً حذف کردن آن کار آسانی نیست و مشکلات بزرگی برای اقتصاد کشور رقم میزند و دوم جذابیت ویژهای دارد که برخی رانتخواران برای کسب منافع بیشتر در جهت حذف آن آمده و آن را دور بزنند و نکته دیگر وقتی این اعداد و ساختار را میبینیم معتقدیم امثال انهایی که امروز با این موضوع مخالفت میکنند کوچکتر از اندازه این شرایط هستند که بخواهند در مقابل معاملات حجیم و بزرگ این بورس صحبت کنند
به زبان دیگر معاملات یک هفته گذشته بورس کالا آنقدر عدد بزرگ و قویست که از معاملات اوراق و سهام بیشتر شده است و این دقیقاً نشان دهنده این است که افرادی که قصد آسیب زدن به این ساختار را دارند به نظر باید حد و اندازه خود را در مقابل اندازه معامله این بازارها سنجیده و اظهار نظر کنند … بگذریم…
تلاشی از جنس بانک ها
امروز نمادهای بانکی تلاش کردند تا روند مثبت را در پیش بگیرند بانک هایی که عمدتا پتانسیل های خوبی داشته و از نظر بنیادی پی بر ای فوروارد های جذابی دارند
مجوز بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانک ملت از سود انباشته تاثیر زیادی بر این سهم نداشت بانک ملتی که فعلا حمایت 420 تومانی و مقاومت 460 تومانی داشته و شاید صدور مجوز افزایش سرمایه توسط بورس بتواند سهم را تا قیمت های500 تومان بالا ببرد
در نماد ونوین تخمین سود بالای 100 تومانی در 6 ماهه باعث شده تا سهم باز مهمان نوسانات مثبت شود یکی از بنیادی ترین سهام بازار همین ونوین است سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و به نظر می رسد با توجه به توان سود سازی بالا تا پایان سال روند ارام و مثبت خوبی را تا رسیدن به تارگت نهایی 800 تومانی از سهم را شاهد باشیم
بانک شهر همچنان به واسطه شناسایی سودهای غیر عملیاتی بالا مورد توجه می باشد سهم به استانه قیمت های 1500 تومان رسید وشهری که وضعیت خوبی از نظر دارایی ها و برنامه های سریعی در فروش این دارایی ها و شناسایی سود های قابل توجه دارد به نظر می رسد کم کم در قیمت های 1600 تومان شاهد متعادل شدن این سهم بانکی باشیم
اگر اهل ماجراحویی هستید بانک شهر هم شایعات خوبی را دارد و با دید نوسان میتواند جالب باشد . هم شهر هم وسینا شرایط بدی را ندارد ولی شهر نوسانی تر است
معادن خوش نوسان
در نمادهای معدنی شاهد نوسانات بعضا مثبت و خوبی بودیم معادنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و خبرهای خوبی هم در دل خود دارند
در فزر شاهد روند نوسانی مثبت در قیمت های 4200 تومان که مصادف است با مقاومت سهم بودیم شنیده ها حاکی از دست یابی شرکت به پهنه جدید و افزایش ذخایر طلای شرکت دارد سهم در صورت شکست این مقاومت تا سطوح 4600 تومان بالا خواهد رفت سهامدار عمده مشغول حمایت خوبی از سهم است
فسوژ نوسانات خوبی درقیمت های 2000 به عنوان کف قیمتی حمایتی قوی و سطوح 2200 و 2400 تومان به عنوان هدفش می دهد این سهم وضعیت خوبی داشته و امسال براورد سود 400 تومانی دارد فسوژی که با این سود در کف قیمتی 2000 تومان باز مورد توجه واقع می شود
فرآوری یکی از بهترین گزارش های ماهانه را ارائه داد سهمی که با این وضعیت بنیادی می تواند به سود سازی خوبی در 6 ماهه برسد سهم در صورت عبور از مقاومت 4600 تومانی هدف 5200 تومانی خواهد داشت
دارویی های تک پر
در دارویی ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و فروش های خوبی را در شهریور ماه به همراه داشته اند
دکوثر با خبر دریافت افزایش نرخ برخی داروهای انتی بیوتیکیش با اقبال و روند مثبت همراه شد بار دیگر سهم به سمت قیمت های 1200 الی 1250 تومان رهسپار شده است دکوثری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود سازی بالایی برای امسال دارد
دفارا کم کم در حال عبور از سد قیمتی 3200 تومانی است سهمیکه فروش عالی در شهریور ماه داشت این سهم به نظر می رسد با عبور از این سطوح به سمت قیمت های 3600 تومانی برود دفارایی که شایعات سود سازی بالایی برای سال جاری دارد
دبالک فروشش در دوره امسال به نسبت سال قبل جهش سنگینی داشته است و این جهش می تواند سود سازی بسیار بالایی را به همراه داشته باشد سهمی که مقاومت 1250 تومانی را بر سر راه خود داشته و با عبور از این سطوح مهمان قیمت های 1400 تومانی خواهد شد
خودرویی های فراموش شده
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی بهتری بودیم خودرویی هایی که به کف های حمایتی بسیار خوبی رسیده و اصلاح بیشتر برایشان بعید است
در این گروه خودرو با روند نوسانی ارامی سعی به برگشت به قیمت های بالای 280 تومانی داشت این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 280 تومان هدف 300 الی 320 تومانی دارد رشد درست و حسابی در این سهم نیازمند یک خبر بنیادی می باشد
در سایپا فعلا حمایت 240 تومانی مانع از افت بیشتر سهم شده است سهمی که وضعیت خوبی دارد با فروش دارایی ها اگر انجام پذیرد پتانسیل صعود را پیدا خواهد کرد سهم فعلا در انتظار فعال شدن یک خبر خوب است
زامیاد هم وضعیت خوبی پیدا کرده است این سهم با شکست قیمت های 650 تومانی به سمت قیمت های 720 تومان خواهد رفت سهمی که فروش خوبی در شهریور داشته و همچنان توان رسیدن به سود 150 تومانی برای سهم پابرجا است هدف قیمتی 900 تومانی در میان مدت این سهم همچنان وجود دارد
چهارگوشه بازار
فپنتا با شایعات تجدید ارزیابی سنگین صف خرید شد سهمیکه فعلا مدتی است بین سطوح قیمتی 4800 الی 5600 تومان در نوسان است سهم فعلا به این روند نوسانی خود تا زمانی که خبر قطعی از افزایش سرمایه اش منتشر شود ادامه می دهد
در زملارد که تجدید ارزیابی 1700 درصدی را رونمایی کرده است فشار فروش در قیمت های 2000 تومان بالا بود سهمی که امروز صف خریدش عرضه شد بارها تلاش کرد تا در قیمت های بالای 2000 تومان تثبیت شود این سهم در صورت حفظ موقعیت خود تا قیمت های 2200 تومان و سپس 2400 تومان همجای رشد دارد
ذوب هم شایعات تجدید ارزیابی قوی دارد افزایش سرمایه ای که به احتمال زیادی از محل زمین های شرکت و حدود 300 درصد باشد ذوب فعلا بر سر مقاومت 360 تومانی گیر افتاده و باید دید توان عبور از این سد قیمتی و رسیدن به سطوح 420 تومان را دارد یا فعلا تا زمان انتشار رسمی میزان تجدید در همین سطوح در نوسان خواهد بود
کنور تابستان خوبی را پشت سرگذاشت و در مجموع شش ماهه با درآمد فروش ۲۴۰۵ میلیارد تومانی توانست رشد ۳برابری را در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رقم بزند. شرکتی با فروش خوب ۵۸۴ میلیارد تومانی در شهریور ماه، ۴۲ درصد بیشتر از مرداد بود. کنوری که انتظار می رود سود امسال هر سهمش به 340 تومان و حتی بالاتر برسد که با در نظر گرفتن قیمت فعلی، p/e سهم 5.7 برآورد می شود. سهم اصلاح زیادی داشته و ازین محدوده ها مستعد یک رشد قیمتی است.
در گروه حمل و نقل همه خوب بودند توریل حخزر حتاید حسینا و جالب است که حخزر و حسینا خاص بودند در حسینا شرکتی علاوه بر تابستانی خوب در شهریور نیز گل کاشت و رکوردی جدید به جای گذاشت. سهم در یک محدوده کانالیزه در حال نوسان است. کف در محدوده 1950 تا 2000 و سقف این کانال حدود 2250 تومان است.
در بین فولادی ها فنورد از جمله شرکت هایی بود که روند صعودی فروش ماهانه اش، در شهریور ماه شتاب بیشتری گرفت و با رشدی خوب ۴۶۰ میلیارد تومان فروخت. در نهایت جمع درآمد فروش شش ماهه شرکت ۱۶۳۶ میلیارد تومان به ثبت رسید. eps امسال فنورد حدود 350 تومان پیش بینی می شود که در این صورت نسبت PE آیندهنگر نماد ۵.۹ برآورد میشود. محدوده 1900 تومان حمایت مهمی برای سهم است که تا زمانی که حفظ شود می توان دو هدف 2400 تومان و 2800 تومان را زیر نظر داشت.
در مورد پالایشی ها شایعات جالب است برخی شنیده های اولیه حاکی ازان است که گزارشهای خوبی را در این گروه شاهدیم و به طور کلی بخواهیم گزینه انتخاب کنیم سراغ شپنا و شتران می رویم
در مورد ذوب خبرها مختلف است ذوب سهم از دیروز موضوع افزایش سرمایه را به طور جدی مطرح کرده طبق اخرین خبرهای موقف موضوع و اصل ماجرای افزایش سرمایه درست است ولی درصد هایی که بیان می شود نادرست . هنوز کارشناسان رسمی کارخود را اغاز نکردند و چطور ممکن است درصدی وجود داشته باشد ! ولی در مجموع باید گفت خبر تجدید و اصل این خبر گویا درست است
بازار روی سیمانی ها شرایط خوبی را دارد . دراین گروه گزینه های خوب زیاد بود ولی از حاشیه سود ها می ترسیم ساروم و سپاهان گزینه های جدی و خوب و جالب این گروه هستند ولی در مجموع باید کمی بیشتر زیرنظر باشد . وقتی گزارش ها را کنار صورت های مالی میگذارید سخاش اردستان سبجنو سابیک سمازن سغرب ستران سخوز سفانو ساربیل سصوفی ساوه سکرما سپاهان سشرق سهگمت ساروم همگی گزارش های خوبی زدند ولی گزینه بخواهیم پیدا کنیم به نظر ساروم سغرب سپاهان سکرما ساوه سصوفی سفانو سخوز گزینه های خاص تری در این گروه هستندو با دید نوسان جالب تر می باشند .
روزهای گذشته در مورد این دو صحبت کردیم کزغال با چشم انداز 5000 ریال سود و کپرور 2500 ریال با دید نوسان گزینه های خوب جالبی هستند و اگر اهل نوسان هستید به نظر خرید کپرور گزینه خاص و جالبی میتواند باشد
دراین گروه شایعه تجدید در غبهنوش شنیده می شود و با دید کمی نوسان و ریسک پذیری بسیار بالا میتواند جالب باشد و بد نیست زیرنظر قرار گیرد . غمارگ هم با دید نوسان دیروز باز شد و بد نیست ولی از نظر بنیادی تعریفی ندارد . غچین هم گزارش های بدی نداشته و میتواند دراین نقاط کمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و جالب باشد
ولبهمن و ولساپا میتواند جالب باشند . چند باری طی این مدت در مورد ولساپا ولبهمن صحبت شده است به نظر قیمت های زیر 1700 ریال ولساپا را با دید یک سهم خاص کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید البته از دل گزارش چیزی بیرون نمی اید ولی با دید چشم انداز اتی به نظر گزینه خوب و جالبی است
بیمه ها امروز معاملات خوبی را داشتند . دراین گروه فکر میکنیم گزارش های خوبی را شاهد باشیم و احساس میکنیم کوثر اسیا البرز سه گزینه اصلی و خوب و بنیادی این گروه بوده و توانایی های خوبی دارند البته کوثر زیر 3400 3500 ریال میتواند مورد توجه باشد اسیا و البرز هم بع از گزارش 6ماهه بازار را به خود جلب میکند


