جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 9مهر 1402

گزارش بازارامروزیکشنبه 9مهر 1402

نوید خاندوزی
اکتبر 1, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزیکشنبه 9مهر 1402 

تغییرات زیرپوستی ؟!

امروز در حالی بازار را اغاز کردیم که به نظر آن فضای تلخ روز گذشته که انتظارات مثبت را تا حدودی ناامید کرد به بازار امروز نیز کشیده شد و شاهد بودیم که گزارش‌ها هم نتوانستند عامل قوی و محکمی برای حرکت بازار شوند
از همین رو دیدیم که امروز بازار در عین انکه امیدوارانه به فضای پیش رو نگاه می‌کند اما دل و جرات خرید در بازار را ندارد ولی برخی معتقدند 3 تغییر دراین روزهای بازار نسبت به  قبل وجود دارد  . تغییر اول در حجم است که  چند روزی است بازار در عین منفی بودن حجم های بیشتری را میخورد و برخی معتقدند جریان خروج پول از صندوق های ثابت هم بیشتر شده مورد دوم تغییر فاز در برخی سهم هاست که جریان تجدید را به عنوان خبری مهم برای تغییر روند در پیش گرفته اند و جریان سوم  جریانی است که چند باری صحبت کرده ایم و آن هم این است که  بازار احتمالا در عدم فعال شدن جریان پول قوی به سراغ  شرکت هایی می رود که در عین چابک و کوچکی گزارش های خوبی داشته و فضای رونق احتمالا هرچند کوتاه آنها بعد از گزارش میاندوره ای مشخص باشد

در مورد جریان پول حرفو نکته زیاد است ولی عین این ماجرا را می‌توان در گزارشی که اخیراً سازمان بورس منتشر کرد دید که سهامداران از بازار خارج می‌شوند و پول در حساب کارگزاری هست که یا صرف خرید اوراق می‌شود و یا در کارگزاری باقی می‌ماند و این نشان دهنده این است که انگیزه‌ها برای خرید در بازار کم شده و آن محرک قوی وجود ندارد . البته در مورد گزارش سازمان بورس سعی خواهیم کرد فردا مفصل و به طور ویژه به ابعاد پیدا و پنهان آن بپردازیم اما در شرایط فعلی شاهدیم که هیچ سنس و آلارم مثبتی از سوی سیاست گذار به بازار وارد نمی‌شود و ای بسا نقطه مقابل او هم قرار گرفتند
جایی که شاهدیم بار دیگر موضوع نرخ خوراک مطرح شده و دولت کماکان روی همان ۷۰۰۰ خود ایستاده است

اتفاقا یکی از مشکلات فعلی بازار همین سیاست‌های بکش زیرش شلنگ تخته انداختن ها اجرای تاکتیک‌های علی پروینی است
هیچکس نمی‌داند قرار است چه اتفاقی رخ دهد به بدترین شکل ممکن سیاست‌های اقتصادی اعلام می‌شود و تو گویی برخی نشسته‌اند یک ساعت بعد دقیقاً عکس آن را بیان کنند و آن طرف هم وزیر محترم اقتصاد از قابل پیش بینی و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد صحبت می‌کند
جایی که حتی سیاست‌های اولیه اقتصادی دولت هم قابل پیش‌بینی نیست با چنین فضایی در چنین شرایطی شما چه انتظاری از جریان پول دارید و بازار دارید . در چنین شرایطی است که گزارش‌ها هم اگر منتشر می‌شود در عین خوب بودن و منطقی بودن باز هم نمی‌تواند تحرک خاصی در بازار ایجاد کند و ما می‌مانیم و دوباره بازار …
البته در مورد بازار چند نکته را عرض کنیم بازار همواره نشان داده اگر نتواند بر این فضا غلبه کند با تلنگری فضای کاهش را پیش می‌گیرد از همین رو این روزها روزهای حساسی است که کوچک‌ترین خبر منفی می‌تواند به طور کلی جریان و جهت بازار را عوض کند.حتی برخی از چارتیست‌ها نیز این موضوع را پیش بینی می‌کنند که اگر طی ۱۰ روز کاری اتفاق مثبتی برای بازار رخ ندهد احتمال ریزش و فشار فروش دوباره در بازار بیشتر خواهد شد

البته بهانه‌ها برای این ماجرا هم کم نیست از یک موضوعی کمی می‌ترسیم و واهمه داریم
در عین امیدواری به گزارش ها میترسیم که گزارش‌های شش ماهه که قرار بود نقطه عطف و سکوی پرتاب بازار شود با سیاست‌های دولت زیر یک خم بازار را گرفته و او را ضربه کند
هرچیزی بگویید ممکن است و چنین چیزی اخیرا رخ داد و نمونه آن را در سهرمز دیدیم که افزایش قیمت‌های انرژی و به طور کلی بهای تمام شده وضعیت خوبی را در شرکت رقم نزد و جو را منفی کرد
حالا این ترس در بازار هم وجود دارد که نکند با یک حرکت غلط این اتفاق برای بازار رخ دهد و ما ناگهان مواجه باشیم با گزارش‌های میان دوره‌ای که انتظار ما از آنها بالا بوده اما سباقر را کف دست بازار بگذارند و یک بهانه دیگر برای ریزش جور می‌کنند

نمی‌دانیم امیدواریم اینطور نباشد و این اتفاق رخ ندهد ولی در هر صورت چشم بازار به گزارش‌هایی خواهد بود که اگر منطقی و به دور از رویدادهای عجیب اعلان شود می‌تواند کف بازار را بسته و پی به‌ای بازار را در محدوده ۵ و ۶قرار دهد

و نکته آخر در مورد این موضوع اتفاقیست که معتقدیم رخ خواهد داد و آن هم توجه ویژه بازار به گزارش‌های شرکت‌های کوچک است طی این چند روز که ماهانه‌ها را می‌خواندیم تعداد زیادی از شرکت‌ها و گروه‌های نه چندان بزرگ گزارش‌های نسبتاً خوبی را دادند
که گزارش میان دوره‌ای آنها می‌تواند بازار را غافلگیر کرده و یک موج مثبت کوتاه را در این گروه رقم بزند به نظر این اتفاق مهمی است که رخ داده و محتمل است . از همین رو در عین اینکه می‌دانیم بازار حال و هوای خوبی ندارد و خرید در آن دل شیر و پوست کرگدن می‌خواهد ولی باز هم فکر می‌کنیم این نمادها بتوانند شرایط خوبی را برای بازار رقم بزنند و فضای منطقی را برخی گروه‌ها و سهم‌ها شاهد باشیم
مثلاً گروه دارو ،سیمانی ها،غذایی‌ها ، حمل و نقل برخی از فلزات و معدنی‌ها و برخی تک سهم های خاص در این جلگه بودند که البته فعلاً بازار به طور کلی به گزارش و جریان سودسازی وزنی نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد تماشاچی باشد

و اما حرف آخر …
چند روز پیش شاهد بودیم در مجمع رسالت یکی از مدیران شرکت بدون هیچ تعارفی تکلیف را روشن کرد و بیان می‌کند سهامداران خرد به کتف ما هم نیستند و اولویت آخر ما هستند
اتفاقاً از شجاعت و صداقت ایشان خوشمان آمد حداقل رو بازی می‌کند
آنچه که او در زبان می‌آورد را دولتی‌ها به زبان نمی‌آورند اما چندین برابر پیاده می‌کنند و اجرا می‌کنند منتها گفتار او چند پیام برای ما سهامداران دارد

اول اینکه محیط شرکتی که می‌خریم را بشناسیم و البته این انتظار را داریم که سازمان بورس اگر در این شرکت‌ها قرار است حاکمیت شرکتی را اجرا کند کجای این بازی قرار گرفته ؟ یک بار عرض کردیم حاکمیت شرکتی یعنی پشم، البته دوستان ناراحت شدند و اتفاقا این اظهار نظر به خوبی این ماجرا را نشان می‌دهد که حاکمیت شرکتی نزد چنین مدیران با طرز فکر چه جایگاهی دارد

نکته دیگر این است که آقای مدیر یک تفکیک بسیار جالب بین سهامداران قائل شده است او خود نماینده سهامدار عمده است پس وقتی می‌گوید سهامداران در اولویت آخر ما هستند احتمالاً منظورش سهامداران عمده نیست. آنها جور دیگر و شکل دیگر از بغل این شرکت احتمالاً می‌خورند .
منظور او صریح و شفاف و روشن سهامدار خرد شرکت است که به ساختار بازار سرمایه اعتماد کرده و سهام‌دار شده است و او شفاف و روشن می‌گوید شما ته صف هستید

و این دقیقاً نگاهی است که مدیران دولتی و کسانی که سیاستگذار این کشور شده‌اند دارند، بازار سرمایه برای آنها یک اسم و ویترین است و هیچ ارزشی ندارد حالا یکی مثل این بنده خدا شفاف و روشن بیان می‌کند بقیه حرف نمیزنند عمل می‌کنند و در نهایت در تکمیل صحبت‌های بالا به نکته‌ای اشاره کنیم. این روزها فارغ از بحث ارزندگی یا عدم ارزندگی سهمی به نام شگستر پذیره نویسی می‌شود اولین سهام پروژه‌ای که قرار است یک طرح ملی و صنعتی که اشتغال زایی خوبی هم دارد با جمع آوری جریان نقدی نقدینگی و تامین مالی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی شکل گرفته و این شرکت تشکیل گردد

بستر این تشکیل سرمایه بازار سرمایه است و ساختار آن هم ساختار بازار سرمایه … بهتر است سیاستگذاران نادان ما که اینطور سیاست‌های اقتصادی کشور را به بازی گرفته‌اند به این مدلی که اجرا شده خوب دقت کنند
البته این مدل مدل من درآوردی ما نیست در کل دنیا در حال اجرا شدن است

اما ما اینجا چه کرده‌ایم از این ظرفیتی که می‌تواند در ماه چندین و چند شرکت را سرپا کرده و ساختار دقیق و درست تشکیل سرمایه را اجرا کند چشم پوشی کردیم و درست روبروی او ایستادیم
تقویت بازار سرمایه و ایجاد چنین شرکت هایی به نفع مردم، اقتصاد و کشور است اما دقت کنید که چه رفتاری را در مقابل این بازار در پیش گرفته‌ایم با مغزهای تهی از دانش و زبان‌های دراز و دهان‌های گشاد مدام بر سر عقلانیت و منطق کوبیده و به جنگ با اقتصاد رفته‌ایم و چه حیف که مغز های کوچک زنگ زده برخی اجازه چنین رفتارها و تصمیمات عقلانی را نمی‌دهد بگذریم و سراغ بازار امروز برویم…

روز تجدیدی ها

در بازار امروز بیشتر بازار بر سهامی که تجدید ارزیابی دارند گشته و رونق در سهام این گروه مشهود بود

در زملارد که تجدید سنگین حدود 1700 درصدی را رونمایی کرده است صف خرید سنگین و عرضه کم سهم را شاهد هستیم زملاردی که تا قیمت های 2000 و 2200 فعلا جای رشد داشته و بعید نیست تا سطوح بالاتر یعنی قیمت های 2400 الی 2500 تومان هم به عنوان هدف دوم رشد داشته باشد

غپاک هم تجدید 900 درصدی را رونمایی کرده و هم فروش بسیار جذابی در شهریور ماه داشت این سهم با این وضعیت به نظر می رسد یک رشد خوب تا قیمت های 2000 و 2200 تومان داشته باشد سهم امروز مهمان صف خرید بود اما صفش عرضه شد

ذوب هم امروز صف خرید شد این سهم هم به واسطه خبرهایی تجدید ارزیابی 300 درصدی از محل زمین هایش با اقبال همراه شد سهمی که بر سر مقاومت 360 تومانی قرار داشته و در صورتی که بتواند از سد این مقاومت عبور نماید تا سطوح 420 تومان هم جای رشد خواهد داشت

پالایشی های فراموش شده

در نمادهای پالایشی شاهد روند منفی و اصلاحی بودیم این روزها پالایشی ها به دلیل افت یکباره کرک اسپرد بنزین زیر بار عرضه قرار گرفته اند

شپنا با روند منفی به سمت کف قیمتی 800 تومان در حرکت است سهم حمایت قوی در این سطوح داردو بعید است افت بیشتری داشته باشد فعلا ماهیت صورت های مالی 6 ماهه مثبت ارزیابی شده و همچنان کرک اسپرد گازوییل به عنوان دیگر محصول اصلی شرکت بالا می باشد

شبندر به حمایت قوی 1100 تومانی رسید اگر این سطوح از دست برود سهم تا قیمت های 1000 تومان هم افت خواهد داشت شبندری که وضعیت بنیادی بهتری داشته و امید ها به سود بالای 200 تومان در سهم وجود دارد

شاوان هم ظاهرا در حال از دست دادن قیمت های 2200 تومانی می باشد این سهم با کف قیمتی 2000 تومانی همراه بوده و اوضاع و احوال خوبی دارد شاوانی که بیشترین سود را از رشد یکباره قیمت های جهانی نفت می برد

بانک ها در کف

در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی ارامی هستیم بانک هایی که اکثرا در کف قیمتی قرار داشته و برخی پتانسیل های بنیادی بالایی دارند

بانک تجارت در سطوح قیمتی 260 تومان همچنان نوسانات ارامی را تجربه می کند سهم در فکر شکست این سد قیمتی می باشد اما برای عبور از ان نیازمند یک محرک قوی می باشد وتجارتی که ارزش ذاتی 300 تومانی دارد

بانک ملت انگاری در قیمت های 420 تومان الی 460 تومان فعلا روند نوسانی را در پیش گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم سود سازی بالا و افزایش سرمایه دارد اما تاخیر در وعده ها به خصوص افزایش سرمایه سبب شده تا سهم فعلا روند نوسانی داشته باشد

ونوین را در انتظار مشخص شدن ماهیت صورت های مالی 6 ماهه هستند سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و اخیرا هم گزارش عملکرد شهریور ماه اش با تراز عملیاتی مثبت قابل توجهی همراه بود این سهم بانکی ارزش ذاتی 800 تومانی داشته و با انتظار صورت های مالی 6 ماهه و مشخص شدن سودش به این سطوح خواهد رسید

اگر بخواهیم گزارشی به این گروه نگاه کنیم  قطعا  3 شرکت ونوین  وپست وخاور میتوانند گزارش های 6ماهه خوبی بدهند  دیروز تراز وپست هم  رسید و او هم  شرایط خوبی دارد  وپست در شهریور کمی افت درامد داشت 5635 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 1992 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد و تراز 6 ماهه 16837 و 5ماهه 25099 میلیارد ریال مثبت است با دید کمی صبر ونوین و وخاور هم خوب هستند و بین این  3 ترجیح ما با ونوین است

چهارگوشه بازار

زفکا هم شایعات تجدید ارزیابی بالای 2000 درصدی دارد این سهم نوسانات خوبی از کف 1600 تومانی داده و امروز متعادل شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی هم داشته اما مهمترین پتانسیلش تجدید ارزیابی می باشد

دشیمی در کف قیمتی 3000 تومانی حمایت می شود بعید است سهم اصلاح بیشتری داشته باشد دشیمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و براورد سود 700 تومانی و برنامه تجدید ارزیابی دارد این سهم اهداف میان مدتی بالایی از دید تکنیکالی و بنیادی دارد

فنورد که ازبابت گزارش بسیار عالی خود در شهریور ماه دیروز را مثبت بود امروز با روند منفی و نوسانات رو به پایین مواجه شد سهمی که صورت های مالی 6 ماهه خوبی داشته و سود 250 تومانی در این گزارش به نظر محتمل است امسال سهم سود 500 تا 600 تومانی و در شرایط بسیار خوبی از دید بنیادی قرار دارد

در بازار فروژ را جالب میخرند فروژ خبر افزایش سرمایه حوالی 1500 درصدی از محل تجدید را به همراه دارد و این در حالی است که فروش شرکت در6 ماهه به میزان سال گذشته بوده.
سهم اخیرا در یک کانال رنج نوسان میکند و در قیمت های سقف کانال معامله میشود. در صورت اصلاح بازه های حوالی 4200 تومان را میتوان کف قیمتی سهم در نظر گرفت.

در بین گروه حمل و نقل حتما حسیرنا و حتاید خوب بودند و حخزر هم  جالب شده  حخزر در شهریور فروش خوبی را به ثبت رساند و به درآمد 190 میلیارد تومانی رسید. درآمد 6 ماهه شرکت رقمی معادل 1072 میلیارد تومان گزارش شده که 128 درصد نسبت به 6 ماهه گذشته رشد درآمد داشته است.
حخزر از جمله سهام بنیادی گروه است که طرح های توسعه ای قابل توجهی هم دارد و ادامه افزایش درآمد شرکت دور از انتظار نیست . این در حالی است که بازده سهم نسبت به هم گروهی های خود در یک ماهه کمتر بوده و در قیمت های 4500 تومان میتوان آن را بیشتر بررسی کرد.

شکام هم  یکی از سهم های خوب و نوسانی بازار میتواند  باشد شکام از لحاظ نموداری در محدوده های جذابی قرار دارد. سهم پس از تشکیل اصلاح زیگزاگ از سقف اردیبهشت و افت 40درصدی در ابتدای شهریور پیوت قیمتی کف مهمی را تشکیل داده. محدوده 860 الی 910 تومان ریسک به ریوارد مناسبی برای ورود به سهم دارد.

بعد از گزارش خوب ماهانه انتظار داشتیم امروز شکربن وضعیت خاص و بهتری را بگیرد . شکربن در سال جاری پیش بینی سود 110 تومانی به ازای هر سهم دارد که p/e فوروارد در محدوده 4.5 واحد قرار می گیرد. از لحاظ نموداری حرکت اخیر بدلیل کاهش شیب صعودی نسبت به رشد ابتدای سال هنوز موفق به رسیدن به سقف قیمتی اردیبهشت نشده و به نظر می رسد نیازمند سپری شدن زمان بیشتری است تا شدت تقاضا و حجم معاملات سهم افزایش یابد.

کحافظ در گروه کاشی خوش درخشید و میتواند  130 تومان را داشته  باشد  در سال جاری 130 تومان سود به ازای هر سهم برآورد می شود و p/e فوروارد سهم 5.3 واحد است و در محدوده ارزنده ای قرار دارد. از لحاظ نموداری کحافظ پس از اصلاح دیامتریک چهار ماهه به محدوده هایی رسیده که قیمت 650 تومان اعتبار حمایتی بالایی برای آن دارد و به نظر می رسد هر چه قیمت به این محدوده نزدیکتر شود ریسک به ریوارد سهم جذابتر می شود.

چالش های گروه پتروشیمی زیاد شده ولی نوری را جالب می بینیم  البته در گروه پتروشیمی هم  سهم های خوب باگزارش های خوب وجود داشت  یکی از انها که بسیار معتقدیم میتواند جالب حرکت کند نوری بوده در تیر با رشد فروش 112016 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۲۵۳,۸۵۱,۵۷۱ ریال است
در مرداد به 117679 میلیارد ریال رسید و نرخ ۳۰۴,۶۹۷,۵۶۱ ریال
در شهریور به عدد 120393 میلیارد ریال رسیده
6 ماهه 570624 میلیارد ریال بوده مدت مشابه سال قبل 492082 میلیارد ریال بود

دراین گروه  اگر اهل نوسان هستید با این معاملات خاص شصفها هم میتواند  مورد توجه  باشد و صف زدن و خرید  با دید بلند مدت  و تجدید  یکی از گزینه های خاص بازار می شود

در بین معدنی ها  گزارش اکثر شرکت های گروه  روی رسید  فکر میکنیم  فاسمین در یک سو و فزرین در سوی دیگر گزارش های خاص و بهتری را داشتند در فزرین تابستان خوبی داشت
سهم درشهریور1081 و در مرداد با فروش 1384 میلیارد ریالی مواجه بوده و 6ماهه به 4548 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه قبل 3869 میلیارد ریال بوده است به نظر یکی از خاص ترین سهم های گروه است و ریسک خاص خود را هم دارد ولی اگر اهل روی خریدن هستید به نظر فاسمین  تا اینجا  شرایط بهتری دارد

و سراخر به نظر یکی از بهترین گزارش ها برای گروه دارو  بود  …

3 سهم در صدر گزارش های خوب بودند اولی دارو  بود سهم در تیر 4050 و مرداد 4131 میلیارد ریال و شهریور 4374 میلیارد ریال فروش داشت
6 ماهه فروش 22787 میلیارد ریال بود . مدت مشابه قبل این عدد 14753 میلیارد ریال شده است

دلر گزینه بعدی بود که او هم خوب عمل کرد  تابستان خوبی داشت
در 3ماهه دوم در تیر به 3652 میلیارد ریال و مرداد 3805 میلیارد ریال و شهریور 3871 میلیارد ریال رسیده و عدد خوبی را داشت
6 ماهه 19731 میلیارد ریال بود و مدت مشابه قبل 11853 میلیاردریال

و در نهایت  سراغ دفارا می رویم که به نظر او هم جز خوب های بازار است در بین دارویی ها خوب عمل کرده است
در 3ماهه دوم در تیر با فروش 1928 میلیارد ریالی آغاز کرد و مرداد 2112 میلیارد ریال و شهریور 2200 میلیارد ریال بود و 6 ماهه 11454 میلیارد ریال است . فروش مشابه سال قبل 4456 میلیارد ریال بود

فکر میکنیم داشتن  دارویی با این گزارش ها در پرتفوی لازم است و بد نیست سهم دارویی در پرتفوی داشت  به خصوص این  3 تای اخر یعنی دلر دارو  دفارا  را  بیشتر زیرنظر بگیرید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم