جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 5مهر 1402

گزارش بازارامروزچهارشنبه 5مهر 1402

نوید خاندوزی
سپتامبر 27, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزچهارشنبه 5مهر 1402 

بی مهری هفته اول ! 

و این هم هفته اول مهر … مهر هم که منتظرش بودیم خیلی چنگی به دل نمی زند و نه در حجم و نه بازار خیلی تحول خاصی را شاهد نیستیم ولی هنوز بازارامیدواری های خود را دارد و به خصوص این روزها چشم امیدبیشتری به گزارش ها بسته است . وقتی در دل بازار تحول خاصی رخ نمیدهد و بازار از عامل بی خبری رنج میبرد گزارش ها میتواند عامل موثری باشد … البته امروز حجم هم امیدوار کننده ظاهر شد و برای یک چهارشنبه جالب بود ارزش کل معاملات امروز بازار 22.843 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4620 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

امروز بازار را در حالی به پایان بردیم که در این هفته نیز بازار سرمایه چیزی کاسب نبود و گزارش‌ها جلوی چشم او منتشر شد و خبری از تحولات خاص بازار نبود البته به نظر هنوز آن اثری که از گزارش‌ها انتظار داریم در بازار نمود پیدا نکرده و همچنان کمی چشم بازار به تحولات دیگر است اما به نظر میرسد که جریان پول هنوز بهانه‌ای برای حضور در بازار پیدا نکرده و هنوز برای حضور در بازار مردد است با اینکه قیمت‌ها در نقاط حداقلی و نسبتا منطقی قرار دارند اما هنوز منجر به ایجاد یک روند خاص و متفاوت برای بازار نشده است.

البته در حداقل اثر خود گزارش‌ها این قابلیت را داشته که برخی نمادهای کوچک و یا حتی نسبتا بزرگ بازار را کمی حرکت بخشیده اما این حرکات طولانی و یا به شکل مداوم نیست و باید منتظر خبرهای قوی‌تری از شرکت‌ها بود ولی قبل از آن یک نکته بسیار مهم را در مورد اثرگذاری گزارش‌ها در بازار و قیمت سهم‌ها بیان کنید

ببینید وقتی از اثرگذاری گزارش‌ها اعم از ماهانه و میان دوره‌ای در بازار صحبت می‌کنیم این اثر در نهایت باید خود را در جایی به نام تابلو و قیمت سهم نشان دهد و ما نیز هر تجزیه و تحلیل را در نهایت در این بعد قرار می‌دهیم که چه اثراتی در قیمت تابلو دارد اصل ماجرا دقیقاً همین است و از همین روست که گزارش‌ها اهمیت پیدا می‌کند و چند حالت به وجود می‌آید
ممکن است گزارش شرکتی بسیار خوب یا شرایط فروش آن عالی و احتمالاً گزارش میان دوره‌ای هم به تبع آن خوب خواهد بود، اما بنا به هر دلیلی یا پیش بینی بازار و یا خدای نکرده درز اطلاعات این گزارش خوب آثارش در قیمت به اصطلاح پیشخور شده است و هرچه این گزارش می‌زند به در بسته می‌خورد و اثری روی قیمت سهم ندارد چرا که قیمت قبل‌تر رشدش را به این واسطه گرفته است

و درست در نقطه مقابل در نمادهایی با گزارش‌های نه چندان خوب و متوسط همین موضوع مطرح است که قیمت آنقدر افت و اصلاح داشته که این خبرو آثار خبرهای بدتر در آن دیده شده از همین رو گزارش ضعیف و منفی هم اثری در قیمت سهم نخواهد داشت پس این دو موضوع و دو شکل را در نظر داشته باشید تا به مورد سوم برسیم که معتقدیم بازار ما عمدتاً در این حالت سوم است حالتی که اکثر سهم‌ها اصلاح داشته و برای حرکت به یک محرک قوی نیاز دارد
گزارش ماهانه و سپس میان دوره‌ای می‌تواند این محرک باشد منتهی نبود جریان پول قوی باعث می‌شود رشد ناشی از آثار این گزارش در دو سه روز تخلیه شود اما یک مزیت عمده وجود دارد و آن هم این است که کف بسیاری از سهم‌ها احتمالاً با گزارش‌های خوب بسته خواهد شد

و اما گزارش‌ها تا این لحظه چگونه است به نظر گزارش‌های قابل قبولی را داریم و نه خیلی خارج از انتظار و نه منفی است به نظر اگر اتفاق عجیبی در سیستم بهای تمام شده و هزینه شرکت‌ها رخ ندهد می‌توان شاهد ارائه یک گزارش میان دوره خوب از سوی شرکت‌ها بود
البته فکر می‌کنیم در سهم‌های کوچک طول موج رشد بعد از گزارش‌های خوب کمی بلندتر و در سهم‌های بزرگ و با سهام شناور بالا کوتاه‌تر است

روزهای بعد نیز سعی می‌کنیم با پوشش کامل گزارش‌ها و ارائه عملکرد آنها سعی کنیم زاویه‌های مبهم و خاص بنیادی شرکت‌ها را بیشتر واکاوی کنیم و باز هم تکرار می‌کنیم که اثر بنیادی و اثر درآمدی شرکت ها ماندگارترین و پایدارترین اثر موثر در شرکت‌هاست و هرچه گزارش‌ها بتوانند وضعیت بهتری از بنیاد شرکت‌ها را ارائه دهند قیمت‌ها امیدوارانه‌تر روزهای آتی را پیش رو خواهند داشت

موضوع برای گفتن زیاد بود اما از دیروز چیزی ذهنمان را درگیر کرده… اخبار خاصی در مورد چند کالا و چند حوزه به گوش می‌رسد. لاستیک با مشکلات عدیده مواجه شده و افت تولید را دارد،تولید خودرو کم شده، شکر کمیاب شده و دولت دست به دامن واردات شده است، نان با مصرف غیرمنطقی مواجه شده و بحث قاچاق آرد هر روز مطرح می‌شود و بنزین هم به اوج ناترازی خود رسیده و مشکلات جدی را رقم زده است تا صبح می‌شود از این کالاها اسم برد اما با خود فکر کرده‌اید که ویژگی مشترک همه این کالاها چیست

خود به خود یاد جمله فریدمن می افتیم که میگفت اگر مدیریت یک بیابان شنزار را به بخش دولتی واگذار کنید، بعد از پنج سال با کمبود شن مواجه می‌شوید !!! ویژگی مشترک تمام کالاهایی که در بالا به آن اشاره کردیم چیزی است به نام قیمت گذاری دستوری !!یعنی دولت خود را در ردای پیامبری می‌بیند که می‌تواند در علم اقتصاد معجزه کند و به همه دستور بدهد و با عصای موسی نیل را بشکافد اما در واقع و واقعیت عصای او جای دیگر مردم را شکافته!!! این حکایت امروز دانشمندان ما در حوزه اقتصاد است که نمونه کوچک آن را وزیر مملکت و اعوان و انصارش بیان می‌کنند

بارها و بارها طی این سال‌ها این مردم بودند که همچون موش آزمایشگاهی تزهای اقتصادی مسئولین روی آنها پیاده شده و آزمایش پس داده‌اند و حالا نیز این جریان در حال تکرار شدن است و چه عجیب که هیچکس از این ماجرا عبرت نمی‌گیرد و نگاهی به گذشته نمی‌کند که اگر قرار بود قیمت گذاری دستوری موفق باشد امروز وضعیت اقتصاد ما این نبود

برخی خیال می‌کنند ما از بازار سرمایه دفاع می‌کنیم که این حرف‌ها را می‌زنیم در صورتی که هر کسی اندک عقل معاش و اندک دانش اقتصادی داشته باشد می‌داند که سرنوشت یک صنعت  یا یک کالا بعد از قیمت گذاری دستوری چه خواهد شد…

نمی‌دانیم خودمان هم دیگر خسته شدیم از بس مثال‌های ریز و درشت این چنینی زدیم و خیلی عجیب است که هر بار دقیقاً بعد از روضه ای که مفصل میخوانیم دوباره ماجرایی علم می‌شود و تو گویی به عمد و برای اینکه اثبات کنند چقدر بی فکر و نادانند دوباره موضوعی را برای برهم زدن آرامش اقتصادی مطرح می‌کنند…
فقط یک موضوع را بار دیگر تکرار کنیم که عاقبت بخیری مردم چه در دنیا و چه در آخرت چیزی جز تامین رفاه و معیشت آنها و دغدغه آنها نخواهد بود و این موارد با علم ،با دانش ،با پیروی از اصول اقتصاد و روش درست سرمایه‌گذاری به دست می‌آید نه با دعا و پیاده سازی تفکرات چند متوهم تازه به پست رسیده که ای کاش نادان باشند حداقل و امیدواریم از سر فساد و برهم ریختن و ناامید کردن مردم نباشد

بگذریم و سراغ گزارش بازار برویم …

گرای خودرویی

در  نماد خودرویی ها شاهد گرای مثبت سهام این گروه به بازار بودیم خودرویی هایی که ظاهرا فروش های شهریورشان بهبود خوبی داشته است

زامیاد علی رغم فروش 2.2 همتی در شهریور ماه با روند منفی همراه شد سهمی که فروش بسیار خوبی داشته و به نسبت ماه های قبل توانسته دست بالا را داشته باشد این سهم بر سر مقاومت نموداری قرار داشته و در صورتی که بتواند طی هفته اینده از سد این مقاومت عبور نماید تا سطوح 760 تومان رشد خواهد کرد

در خاور شنیده می شود فروش شهریور ماه به 2  همت رسیده است چند روزی است سهم پرحجم خریداری می شود اگر شایعه فوق صحت داشته باشد سهم ممکن است کمی پر عرضه دنبال  شود ولی دقت کنید  امروز خودروی فوتون را خوب فروخت .

خپارس هم در قیمت های 120 تومان مورد حمایت قرار گرفت وضعیت سهم مناسب نیست و از نظر بنیادی زیانده می باشد اما اگر تحولاتی در زمینه افزایش سرمایه یا فروش بلوکی سهامش توسط سهامدار عمده انجام پذیرد سهم می تواند برگشت روند خوبی داشته باشد

بانک های سر بالا

در نمادهای بانکی انتشار تراز مثبت و قابل توجه برخی بانک ها روند مثبت خوبی را در سهام این گروه رقم زده است

در بانک اقتصاد نوین سهم با صف خرید سنگینی همراه شد حالا با این عملکرد عالی در شهریور را داشت ونوین در شهریور عملکردی عالی داشته. سود عملیاتی شرکت مجموعا به 4008 میلیارد تومان رسیده که نسبت به میانگین ماه های قبل رشد مناسب 27درصدی داشته است. تراز بانک در شهریور 1058+ میلیارد تومان بوده که نسبت به مرداد امسال 65% رشد داشته است. مجموعا ونوین در شش ماهه 19770 میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 52% داشته است. برای سال جاری سود بالاتر از 200 تومان برای شرکت برآورد می شود که با قیمتهای فعلی p/e فوروارد زیر 3 واحد بدست می آید که نشان از ارزندگی بالای بنیادی سهم می باشد. به نظر می رسد بعد از چند بار تلاش ناموفق در عبور از سقف 615 تومانی قیمتی در نمودار، اینبار بتواند از آن عبور کرده و به سمت سقف 700 تومانی حرکت کند.

بانک تجارت هم به سمت شکست قیمت های 260 تومان در حرکت است ظاهرا شکسته شدن این سد قیمتی در این سهم کار سختی به نظر می رسد وتجارتی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به دنبال پتانسیلی برای شکسته شدن این سطوح می گردد

بانک دی ظاهرا روند نوسانی را بین سطوح قیمتی 110 الی 125 تومانی در پیش گرفته است خبرهای این سهم عمدتا پیرامون واگذاری پروزه کوهستان پارک می چرخد که این پروزه باید تا پایان سال جاری تعیین و تکلیف شود بانک دی فعلا تا خبر قطعی از این این واگذاری در سوطح 110 الی 125 تومان به نوسانات خود ادامه خواهد داد

در بین  بانکی ها همچنان  تجارت را گزینه خوبی میبیینیم و خبرها و زمزمه های مختلف در مورد  این  بانک در جریان است در کنار این  وبصادر هم  بد نیست ولی در کل اگر بخواهیم  با تراز حرکت کنیم به نظر ونوین با این ترازی که در شهریور داد سرامد است

سرمایه گذاری های خاص

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت خوبی بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و بعضا با تحولات مثبت قوی همراه هستند

تاصیکو با روند نوسانی مثبت همراه و به سمت قیمت های 820 تومان در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات مناسبی در خصوص سود 150 تومانی برای امسال دارد به خصوص این که طرح های توسعه ای خوبی در شرکت های زیر مجموعه به خصوص افتتاح طرح توسعه تولید طلا با ظرفیت سالانه 500 کیلو را به زودی به بهره برداری خواهد رساند

شستا که به زودی مجمع خود را برگزار و سودی خوبی را تقسیم خواهد کرد فعلا در قیمت های 130 تومان مهمان نوسانات ارامی می باشد این غول سرمایه گذاری ها حمایت قوی در این سطوح داشته و با مقاومت 145 تومانی همراه است شنیده می شود شستا بعد از مجمع پی بر ای فوروارد محدوده 4.5 داشته که باعث جذابیت سهم شده است

وغدیر هم روند نوسانی خوبی در سطوح 2000 الی 2200 تومان را در پیش گرفته است وضعیت سهم مناسب بوده و این سهم توانایی بنیادی خوبی دارد شایعات سود سازی بالا باعث شده تا سهم حمایت قوی در سطوح 2000 تومان داشته باشد اما فعلا در کوتاه مدت روند این سهم نوسانی در بازه 10 درصد ارزیابی می شود

قطعه سازان و امیدی بالا

در قطعه سازان برخی با افزایش نرخ های بالایی که دریافت کرده اند و برخی بنا به شایعات مختلف مانند تجدید ارزیابی با اقبال خوبی همراه شده اند

در خمهر که شایعات تجدید ارزیابی بالایی دارد با روند مثبت و صف خرید سنگینی را شاهد بودیم سهم فعلا با کف قیمتی 280 تومانی و مقاومت 320 تومانی در نوسان است در هفته پیش رو اگر این مقاومت شکسته شود سهم تا قیمت های 360 تومان بالا خواهد رفت سهم تجدید ارزیابی خواهد داشت اما درصدش بسیار مهم است

خپویش هم به قیمت های 2500 تومان برگشت این سطوح سد محکمی بر سر راه سهم بوده و مانع از رشد سهم شده است در صورت تثبیت در قیمت های بالای سطوح مقاومتی فعلی سهم اهداف 2800 و 3200 تومانی خواهد داشت خپویشی که شنیده می شود افزایش نرخ 50 درصدی تاکنون دریافت و پروژه مهم کی لس به زودی به بهره برداری می رسد

ختور گزارش معمولی داشت سهمی که با مقاومت های قوی در محدوده 520 و 560 تومانی مواجه می باشد این سهم وضعیت بنیادی خوی داشته اما برای رشد بیشتر قیمتی به خصوص عبور از این سد قیمتی قوی نیاز به محرک های قوی بنیادی دارد

چهارگوشه بازار

در بترانس سهم عالی بود و به سمت قیمت های 300 تومان برگشت زد مدتی است سهم در قیمت های 260 الی 280 تومان با سقف قیمتی 320 تومان در نوسان است بترانسی که هم از دید بنیادی و هم تکنیکالی در شرایط بسیار خوبی به سر برده و تنها به دنبال محرکی برای رشد قوی است

زفکا از بابت افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی دارایی ها با صف خرید خوبی همراه شد این سهم در شرایط خوبی به سر برده و در کف قیمتی 1600 فرصت خوبی داد این سهم با اهداف قیمتی 1800 الی 2000 توماین فعلا مورد توجه قرار گرفته و باید در انتظار مشخص شدن درصد افزایش سرمایه سهم ماند

زشگزا را هم کمی بیشتر زیرنظر داشته  باشید یکی از سهم خای خاص گروه  زراعت است و همیشه در بین  بنیادی ها  فضای خوبی را داشته  زشگزا را میتوان بیشتر هم زیرنظر گرفت  گزارش خوبی داشته و 6ماهه خوبی می زند  در تابستان در تیر 644 میلیارد ریال و مرداد 566 میلیارد ریال شد و شهریور 766 میلیارد ریال شده و 6 ماهه به 3423 میلیارد ریال رسید مدت مشابه قبل 2139 میلیارد ریال بوده است شهریور خوبی داشت و فکر میکنیم همین موضوع به گزارش ماهانه سهم  کمک کند  .

تاپیکو هم به قیمت های بالای 1800 تومان رفت تا بتواند دردور بعدی مهمان قیمت های 2000 تومانی باشد انتظارها از این سهم از ناحیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بالا و سهم توانایی رشد قیمتی خوبی را در میان مدت به همراه ریسک کم را دارد

فاسمین واقعا عالی حرکت کرد و به نظر 6ماهه  رویایی میدهد  فاسمین یک فروش خاص در شهریور داشت و 13281 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ فروش ۸۵۲,۶۰۰,۲۶۵ ریال است و 13 هزار تن فروخته است در حالی که در ۳ماهه اول ۱۰۳۹۲ میلیارد ریال فروش داشت در تیر به عدد۹۱۲۱ میلیارد ریالی رسیده است .
در مرداد 2519 میلیارد ریال فروش زد و نرخ فروش هم تیر ۹۲۱,۲۹۳,۵۳۵ ریال و مرداد ۱,۰۵۲,۷۱۴,۷۰۱ ریال بود
. جمعا6 ماهه به عدد 35315 میلیارد ریال رسیده است به نظر بیش از 600 ریال  سود  را در 6ماهه میتواند محقق کند و چشم  انداز سود  بیش از 900 ریالی را در سهم  داریم  . فاسمین از لحاظ نموداری بعد از افت شارپ چند ماهه ای که داشته در محدوده 550 الی 600 جذابیت خاصی دارد و به نظر می رسد بدلیل واگرایی بین پیوتهای کف اخیر، توانایی حرکتی صعودی هر چند موقت را داشته باشد. هدف کوتاه مدت سهم محدوده 700 تومان می باشد.

در بین سیمانی ها  سبجنو  جالب بود . سبجنو گزینه ای جذاب در میان سیمانی ها به شمار می‌رود که در مجموع تابستان خوبی را پشت سر گذاشت. این شرکت در شهریور ماه موفق به فروش ۱۲۲ میلیارد تومان محصول شد و درآمد فروش ۶ماهه خود را به ۶۱۱ میلیارد تومان رساند، رقمی که در مدت مشابه سال قبل ۳۱۶ میلیارد تومان بوده است. محدوده ۷۳۰۰ تومان حمایت خط روند و پولبک به مقاومت شکسته شده است و هدف سهم در گام اول محدوده ۸۳۰۰ تومان و در گام دوم حوالی ۱۰۰۰۰ تومان به نظر می رسد.

آبیک هم  این  روزها پر حجم است و بد نیست و میتواند با دید میان مدت و بنیادی جالب باشد در کنار او  ساوه هم  احتمالا 6ماهه خوبی میدهد  از ساوه  سود های بالای 25000 ریال شنیده می شود برای کل سال  . در تیر این عدد 2603 میلیارد ریال بود و و مرداد هم شبیه تیر بود و 2605 میلیاردریال فروش داشت و شهریور 2472 میلیارد ریال فروش داشت
سهم در 6 ماهه 15282 میلیارد ریال بود .مدت مشابه قبل 8137 میلیارد ریال بود و 2 برابر مدت مشابه قبل است

امروز برخی کد ها پالایشی میخریدند و پر حجم  بود . دراین گروه همیشه اخبار زودتر از گزارش ها به  بازار میرسد و فکر میکنیم از هفته بعد  تحرکات این گروه در راستای گزارش های خوبی که دارند  اغاز شود در مورد این  گروه دامنه  رشد ممکن است خیلی بلند نباشد ولی جو  میتواند  بهتر شود

در بین دارویی ها گزارش های خوبی را  شاهدیم  دراین گروه انصافا گزارش های خوبی را داریم  دامین را دیروز گفتیم دکوثر هم میتواند کنار او  بهتر باشد  دارو هم  در انتظار یک گزارش خوب است . دراین گروه دکیمی انصافا خوب حرکت کرد و گزارش داد و بد نیست حواستان به این سهم  خوب اصلاح کرده  بازار باشد

دقاضی هم واقعا شرایط خوبی را دارد در تیر به عدد 1221 میلیارد ریالی رسید و مرداد 1353 میلیارد ریال شد و شهریور به 1371 میلیارد ریال رسیده است
6 ماهه 7416 میلیاردریال فروش داشت . دفارا دپارس دارو هم  گزینه های خوب و منطقی و بنیادی این گروه هستند

یکی از سهم های خاص در بازار نیان است  نیان تازه وارد بازار در شهریور ومرداد گزارش خاصی داشت
سهم در مرداد 1669 میلیارد ریال و شهریور به 2725 میلیارد ریال رسیده است و 6ماهه به عدد 6424 میلیارد ریال رسیده است . مدت مشابه قبل این عدد 1849 میلیارد ریال است بهنظر گزارش 6ماهه خاصی میدهد  با دید نوسان  یکی از سهم های خاص است که میتواند  زیرنظر باشد و حتی خرید ان را توصیه میکنیم

ولساپارا هم بین سهم های خاص در نظر داشته  باشید . همچنان  با دید نوسان  گزینه خوبی است و قیمت هم  جای خوبی است  ریسک  به ریوارد سهم را در قیمت های 1600  1650 ریال منطقی و مناسب می بینیم و میتواند گزینه خوب و قوی برای میان مدتی های بازار باشد  .

 

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم