جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 4مهر 1402

گزارش بازارامروزسه شنبه 4مهر 1402

نوید خاندوزی
سپتامبر 26, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 4مهر 1402 

کوچیک یا بزرگ ! 

امروز بازاررا در حالی آغاز کردیم که حال وروز بازار خیلی تفاوتی با روز قبل نداشت و حجم هم کمی کمتر بود ولی شدت منفی بازار نسبت به روز گذشته کمی کاهش داشت . ارزش کل معاملات امروز بازار 18.923 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 3865 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.

امروز بازار را در حالی پیش بردیم که کمی شاید، فقط کمی، فضای بازار با توجه به اتفاقات و رویدادهای رخ داده به خصوص در دو حوزه وضعیت بهتری داشت
حوزه اول اخبار مربوط به شایعات خروج سیمان و میلگرد از بورس کالا بود که تا حدودی تیر برخی متوهمان خدمت به کشور به سنگ خورد و این موضوع فعلاً با عقلانیت جمعی نسبی از دستور کار خارج شده است
موضوع دوم همان موضوع خاص و جذاب گزارش‌هاست که خود را در قالب گزارش‌های ماهانه و میان‌دوره‌ای نشان داده و می‌تواند اندکی خوشبینی و جو امیدوارانه‌ای را برای بازار رقم بزند. دیروز نکته‌ای را بیان کردیم که به نظر برای بسیاری در بازار جالب است و می‌تواند مورد توجه باشد و آن هم بحث توجه بازار به سهم‌های کوچک به طور کلی قاعده حرکت هم وزن‌هاست که همیشه جدال جالبی بین شاخص کل و هم وزن و سهم‌های این دو دسته برقرار بوده

حالا به نظر بازار نگاه ویژه‌تری به فضای سهم‌های شاخص هم وزن دارد و نقش گزارش این شرکت‌ها می‌تواند در این موضوع برجسته‌تر شود این جمله‌ایست که بارها و بارها در مورد سهم‌های کوچک  و بزرگ و قضاوت بین این دو در بازار نوشته‌ایم که وقتی در بازار حرکت می‌کنید، اندازه مهم نیست عملکرد مهم است ،یعنی به اندازه شرکت که بزرگ است یا کوچک خیلی کاری نداشته باشید عملکرد اوست که در بحران‌های مختلف و مقاطع خاص و فراز و فرود ها و گزارش‌ها و به طور کلی همه شرایط چه کارنامه ای را ثبت میکند .

وقتی به جمله اندازه مهم نیست و عملکرد مهم است رجوع می‌کنیم آنگاه است که در تقسیم بندی این شرکت‌ها بار دیگر نقش گزارش‌ها بیش از پیش به چشم خواهد آمد و به خصوص در مقطع اخیر یک نکته بسیار مهم وجود دارد که ممکن است در شرایط پیش رو توجه بازار را به سمت سهم‌های کوچک بیشتر کند که اشاره‌ای از آن را دیروز در گزارش بازار داشتیم و امروز مفصل‌تر به آن می‌پردازیم

اما نکته اول چرا این دست سهم‌ها ممکن است مورد توجه قرار گیرند؟ به نظر دلیل واضح و روشنی دارد و آن هم این است که وقتی عمق بازار کم می‌شود و طول موج‌های صعود کوتاه ،  جریان نقدینگی کم حجم و کم رمق دنبال گزینه‌های کوچک‌تر برای حرکات بزرگتر خواهد رفت تا بتواند با جریان پول محدود خود در بازار موج افرین باشد از همین روست که سراغ شرکت‌های کوچک بازار می‌رود و آنها را در کانون توجه خود قرار می‌دهند پس دلیل واضح و روشن مورد توجه قرار گرفتن این دسته‌ سهم ها در مقطع فعلی روشن و مشخص است

البته رفتار دولت در مواجهه با سهم‌های بزرگ و زدن جیب این شرکت‌ها نیز در این رفتار بی‌تاثیر نبوده است با این حال بازار در چنین مواقعی نگاهش به این سمت بیشتر می‌شود اما نکته بعد… در بازار همواره شاهدیم که سهم‌های کوچک در مقاطع مختلف حرکات نوسانی خوبی را داشته و البته اصلاح خوبی را هم کردند در شرایط حال حاضر نیز در مقطع فعلی اصلاح اخیر بازار در این نمادها بیشتر به چشم آمده و برخی از آنها افت بسیار چشمگیری را نسبت به سقف‌های قبلی و سایر هم گروهی ها داشتند از همین رو در حال حاضر گزینه‌های جذاب نوسان در بازار می‌توانند باشند
نکته بعد این است که این شرکت‌ها همواره در مقاطع مختلف پی به ای بالاتر از متوسط بازار را داشتند و معمولاً ۲ تا ۳ واحد هم از پی به ای هم گروه‌ها و متوسط بازار جلوتر هستند

وقتی چنین شرکت‌هایی بعد از اصلاح و ارائه گزارش از نظر بنیادی هم جذاب می‌شوند این جرقه در ذهن بازار شکل می‌گیرد که اگر فضا کمی منطقی شود آنها می‌توانند پی ب‌ه ای‌های بالاتر از متوسط خود و همگروه‌ها را داشته و همین موضوع باعث جذابیت این دسته سهم ها می‌شود و باعث خواهد شد بازار با چشم گزینه‌های خاص نوسانی به آنها نگاه کند

در جمع‌بندی موارد فوق باید گفت که هدف از نوشتن این مطالب این بود است تا بازار نگاه عمیق‌تر و دقیق تر وبهتری به این دست نمادها داشته و در سوی دیگر بعد از انتشار گزارش‌های ماهانه و بررسی این گزارش ، می‌شود سراغ گزینه‌هایی رفت که بازدهی خوبی را نیز رقم زده و فضای نوسانی خوبی را داشته باشند از همین روست که تاکید می‌کنیم گزارش‌ها را با دقت دنبال کنید چرا که می‌شود گزینه‌های ریز و درشت خوبی را از دل آن برای بازار بیرون کشید

و اما حرف آخر …چند روزی است که در گزارش‌های آماری مختلف بیان می‌شود که مثلاً بازدهی بازار سرمایه در این مدت در مقایسه با سایر بازارها بازدهی خوبی بود و مورد توجه است و در مقایسه با سایر بازارها عملکرد خوبی را ثبت کرده است به نظر این نوع مقایسه بدون در نظر گرفتن پیشینه بازدهی گذشته نمی‌تواند اتفاق جالبی باشد به عنوان مثال ماشین که یک کالای مصرفی است طی چند سال گذشته رشدهای عجیبی را داشته و حالا ۳۰ درصد اصلاح کرده است و یا در مسکن به همین شکل است و مقایسه این بازارها در یک مدت زمان کوتاه با بازار سرمایه و بعد نتیجه‌گیری اینکه بازار سرمایه خیلی هم بد نبوده نتیجه‌گیری غلطی است.

از سال ۹۹ تا به امروز آب خوش از گلوی سهامداران پایین نرفته است و این دقیقاً جایی است که بازدهی باقی بازارها چندین و چند برابر بوده پس شاید روی آمار و ارقام و کاغذ بازار در مقطعی از بازدهی باقی بازارها بهتر بوده اما در فضای فعلی و طی سالیان گذشته بازدهی بازار از سایر بازارها عقب‌تر بوده است

اما نکته اصلی ما این است که به این موضوع برسیم که چند ماه قبل بیان کردیم… اگر به خاطر داشته باشید چندین و چند بار نوشتیم که اگر به ثبات و یا کاهش اندک نرخ ارز برسیم بازار سرمایه قبل ترکتکش را خورده و این سایر بازارها هستند که باید بترسند و با ریسک مواجه باشند دقیقاً این اتفاق در بازار سکه و ماشین به خوبی رویت شد و سقوط حتی تا ۴۰ درصدی برخی خودروها گواه همین شرایط بود در بازار مسکن هم معتقدیم قیمت‌ها نسبت به چند ماه قبل تا ۱۵ درصد کاهش داشته و رکود عجیب و دامنگیری این بازار را در بر گرفته که می‌تواند در ادامه منجر به افت بیشتر شود

و دقیقاً هر بار حرف ما این است که حالا وقت این است که سیاستگذار با کمی عقل و درایت و با در پیش گرفتن سیاست‌های تشویقی یک تیر و چند نشان زده و با تقویت بازار سرمایه نقدینگی را در مسیر درست و دقیق خود هدایت کرده و اهداف اقتصادی را نشانه بگیرد مقطع فعلی بهترین منطقی‌ترین مقطع برای انجام چنین تصمیماتی است اما هم شاهد بودیم که انگار طرف مقابل درست در نقطه روبروی این ماجرا ایستاده

ما خیلی از دولت انتظاری نداریم درک و فهم آنها در همین حد است که برای ارزانی مسکن به دنبال خروج سیمان و آهن از بورس کالا هستند و یا فکر می‌کنند بچه‌دار شدن زوج های جوان هم با دستور و بخشنامه محقق می‌شود
از آنها که انتظار نیست این وظیفه سازمان بورس و شاید کمی هم وزارت اقتصاد است که با برنامه‌ریزی درست و دقیق و ارائه طرح‌های مختلف زمینه چینی برای این موضوع را رقم بزند

بگذریم و سراغ بازار برویم که امروز هم زیاد صحبت کردیم و وقت شما را گرفتیم …

خوشبینی خودرویی ها

در نمادهای خودرویی شاهد روند معاملاتی بهتری هستیم خوشبینی خوبی در گروه خودرو به نسبت ماهیت گزارش های ماهانه شهریور ماه ایجاد شده است

خزامیا امروز تا صف خرید پیش رفت خبرهای خوبی از فروش سهم در شهریور ماه به گوش می رسد سهمی که معده قیمت های 720تومانیش را داده بودیم و در حال رسیدن به این سطوح قیمتیمی باشد این سهم خودرویی وضعیت بنیادی بسیار خوبی در بین هم گروهیان خود دارد

خاور هم به خوبی توانسته موضع خود را در قیمت های بالای 360 تومان مستحکم نماید این سهم توانایی رشد خوبی دارد بازار فعلا در انتظار ماهیت گزارش شهریور ماه شرکت است اگر وضعیت فروش بهبود داشته باشد سهم توانایی رشد قیمتی خوبی خواهد داشت این سهم اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و به کف قیمتی رسیده است

خودرو به حمایت 280 تومانی برگشت زد سهمی که وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود اگر خرید بلوک دیگر این شرکت توسط خبهمن قطعی شود و کروز جا پایش را در این شرکت محکم نماید سهم با اقبال خوبی همراه خواهد شد به عبارتی این غول خودروساز در انتظار فعال شدن خبر یا پتانسیل بنیادی می باشد

ساختمانی ها در نوسان

در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی عمدتا مثبتی بودیم ساختمانی ها همچنان شرایط مناسبی در بازار داشته و اقبال بسیار خوبی را شاهد می باشند

ثرود که بارها به این سهم تاکید داشتیم مثبت خوبی شد سهم به سمت قیمت های 1400 تومان روانه شده است سهمی که در کف قیمتی 1200 تومان قرار داشته و جز سهام بنیادی و سود ساز گروه ساختمان محسوب می شود شایعات سود 250 تومانی برای سال مالی جدید این سهم در پیش است

وتوس را به خاطر شایعات تجدید ارزیابی از ناحیه شرکت های زیر مجموعه خریداری می کنند سهم با اقبال خوبی همراه و ظاهرا یکی از پروژه های مهم زیر مجموعه به پیشرفت100 درصدی و اماده فروش رسیده است سهم مقاومت قوی در سطوح 1800 تومان دارد

ثغرب هم رشد خوبی را در پیش گرفته وبه سمت قیمت های 1000 تومان می رود این سهم را عمدتا به واسطه دارایی هایش و برنامه فروش زمین خریداری می کنند مضافا این که پول قوی هم در سهم وارد و سبب رشد قیمتی خوبی در ثغرب شده است

پالایشی ها لب مرز

در نمادهای پالایشی شاهد حمایت های خوبی بودیم پالایشی ها لب مرز قرار گرفته و موقعیت خوبی دارند به خصوص این که خبرهای قوی از سود سازی های بالا در صورت های مالی 6 ماهه به گوش می رسد

در شپنا هر چه سهم به قیمت های 820 تومان نزدیک شود جذابیت بالاتری پیدا خواهد کرد این سهم پالایشی که شایعات سود سازی زنج 170 الی 200 تومانی با نفت بالای 90 دلاری را دارد اینده خوبی داشته و انتظار می رود صورت های مالی 6 ماهه بسیار خوبی هم داشته باشد

در شبندر انتظار می رود سهم فعلا در سطوح 1100 الی 1250 تومان در نوسان باشد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود این سهم در کف قیمتی 1100 تومان با اقبال همراه خواهد شد شنیده می شود وضعیت عملیاتی شرکت با نفت فعلی بهبود چشمگیری خواهد داشت

شبریز هم کف قیمتی خوبی در سطوح 1200 تومان ساخته است سهم به دنبال محرکی برای رشد قیمتی است شنیده می شود برنامه عرضه سهام پتروشیمی تبریز دنبال می شود اگر صحت داشته باشد شبریز توانایی رشد میان مدتی خوبی را پیدا خواهد کرد

قطعه سازان خاص

در نمادهای قطعه سازی اقبال خوبی به نسبت سهام این گروه به وجود امده و سهام قطعه ساز با روند مثبت همراه شده اند این رویه به واسطه تحولاتی است که از بابت دریافت افزایش نرخ های خوب این گروه به وجود امده است

خپویش با نوسانات مثبت به قیمت های بالای 2400 تومان برگشت سهم میل زیادی به رشد قیمتی دارد تحولات خوبی در شرکت حادث شده است از دریافت افزایش نرخ های سنگین تا در پیش بودن افتتاح طرح های توسعه ای بسیار خوب که زمینه ساز تحولات اساسی در شرکت می شود فعلا سهم مقاومت 2500 تومانیداشته و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 2800 تومان رشد خواهد کرد

خمهر که شایعات تجدید ارزیابی از محل زمین را دارد با نوسانات ارامی در سطوح 300 تومانی همراه شده است این سهم اگر درصد افزایش سرمایه اش مشخص شود می تواند روند گرفته و به سمت قیمت های 320 الی 360 تومانی برود

ختوقا که از قیمت های بالای 800 تومان به سطوح 600 تومان اصلاح داشت حالا در همین محدوده مهمان نوسانات ارامی شده تا شاید با فعال شدن پتانسیلی بتواند از این سطوح با رشد قیمتیهمراه شود ختوقایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود

چهارگوشه بازار

کالسیمین گزارش فروش ماهانه بسیار خوبی را منتشر کرد این سهم با فروش سنگین شمش روی از موجودی توانست به فروش بالایی برسد این سهم به نظر می رسد ارام ارام به سمت قیمت های 650 تومان در حرکت باشد اهداف میان مدت تر این سهم نیز قیمت های 720 تومان ارزیابی می شود

گنگین از کف قیمتی 5000 تومان برگشت زده و با صف خرید در بازار امروز همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات و شنیده های مثبتی دارد ظاهرا امسال سهم به سود 800 تا 1000 تومانی خواهد رسید و برنامه تقسیم 100 درصدی سود را هم دارد از طرف دیگر احتمال عرضه سهام یکی از زیر مجموعه های فولادیش نیز وجود دارد

تاپیکو هم نوسانات خوبی داشت و با روند مثبت همراه شده است اما همچنان سهم در شکست قیمت های 1800 تومان ناکام مانده سهمی که شنیده می شود امسال سود بالای 300 تومانی دارد و ستاره خلیج فارس همچنان تاثیر مثبتی بر سود سازی این سهم خواهد داشت

شپلی را زیرنظر داشته  باشید  . شپلی که سال مالی منتهی به آذر دارد، در شهریور نیز با تداوم رشد درآمدی همراه بود و این ماه را با فروش ۳۷۹ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت که ۲۱ درصد بیشتر از میانگین فروش ماه های قبل بود. شپلی که در انتظار مجوز سازمان برای تجدید ارزیابی ۶۸۰ درصدیش می‌باشد، از منظر نموداری اصلاح خوبی داشته و به نظر در گام اول هدف ۱۱۵۰ تومان و در گام دوم هدف ۱۲۵۰ تومانی را دنبال می‌کند. سهمی که با انتظار رشد سودآوری گزینه ای جذاب به نظر می رسد.

در بین سهم های خاص تایرا  را هم  زیرنظر بگیرید تایرا در گزارش شهریور ماه خود، با رشدی خوب، خبر از فروش ۲۵۲۹ میلیارد تومانی داد و جمع مبلغ فروش ۶ماهه را به ۹۱۴۹ میلیارد تومان رساند‌ که ۵۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. سهم به واسطه گزارشات،‌ طرح های توسعه ای زیرمجموعه های خود و سودآوری آن ها گزینه ای جذاب به نظر می رسد که در صورت عبور از ۹۰۰ تومان و تثبیت بالای آن می‌توان مجددا به اهداف بالای ۱۰۰۰ تومان رسید.

بین پتروشیمی ها زاگرس هم  شرایط خوبی را دارد . زاگرس در شهریور گزارش خوبی را ثبت کرده و شرکت در این ماه 3044 میلیارد تومان فروش را به ثبت رسانده است که نسبت به ماه قبل و میانگین 5 ماه گذشته به ترتیب 32.8% و 33% رشد داشته است. مجموعا در نیمه اول سال جاری به 14493 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 13.5% داشته است. یکی از دلایل افزایش مبلغ فروش شرکت در ماه اخیر، افزایش نرخ متانول بوده که نسبت به مرداد رشد 8درصدی داشته. برای امسال سود 1600 تومانی به ازای هر سهم برآورد می شود.

در گروه بانک هم شرایط خوبی را شاهد بودیم به خصوص روی وتجارت  … این گروه از وتجارت است که ب زودی معامله بلوک حدود  10% این  سهم  اگهی می شود و جنب و جوش این نماد را بیشتر میکند  . با دید میان مدت و نوسان  وتجارت و با دید کمی صبر بیشتر وبصادر وبملت خاص تر هستند .

در بین  قطعه  سازی ها خموتور گزارش خوبی زد  مرداد و شهریور خوبی داشت
در تیر این عدد به 2478 میلیارد ریال رسید و مرداد 2574 میلیارد ریال و شهریور 2803 میلیارد ریال بوده و 6 ماهه 14189 میلیارد ریال رسید و 6 ماهه قبل این عدد 9584 میلیارد ریال بود . به نظر 180  ریال سود در 6ماهه  را میتواند داشته  باشد یا حتی اعداد  بیشتر سهم  چشم انداز خوبی برای تحقق سود و رشد قیمت دارد

انصافا تا این لحظه گزارش دارویی ها خوب بوده و رشد فروش را نشان میدهد و انگیزه برای یک حرکت دراین گروه بالاست مثلا  دبالک گزارش خوبی داشت  تیر 448 میلیارد ریال فروش داشت
در مرداد 582 میلیارد ریال فروش داشت و مهر به عدد بهتر 683 میلیارد ریالی رسیده است 9 ماهه  4665   میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل 1898 میلیارد ریال بود . دامین هم واقعا خوب ظاهر شددامین تابستان خوبی زد
در تیر این عدد 1276 میلیارد ریال بود و مرداد 1184 میلیارد ریال شد و شهریور به 1210 میلیارد ریال رسیده و تابستان خوبی را ثبت کرد که6 ماهه به 6680 میلیارد ریال رسید و مدت مشابه قبل این عدد 3894 میلیارد ریال است .  فکر میکنیم دامین و به خصوص دکوثر اتفاقات خوبی دارند و بین این دو دکوثر خاص تراست . از بین  خاص ترین ها نیز طبق برخی تحلیل ها دفارا  نزدیک  به 600 تومان سود را دارد و هم دفارا هم دپارس چه با دید بنیادی چه بلند مدت  قابلیت های خوبی را داشته و میتوانند مورد توجه  باشند به نظر دارو هم گزارش خوبی بزن دو درو دفارا دپارس گزینه های کم ریسک این گروه هستند

در بین  برقی ها چند روزی است می نویسیم بازهم  بترانس را  زیرنظر بگیرید در زیرمجموعه ها عالی حرکت میکند در دیگر زیرمجموعه  ترانسفورماتور سازي کوشکن از زیرمجموعه های  بترانس در 6ماهه به سود 1936 میلیارد ریالی رسیده است به نظر این  فضای خوبی برای بترانس است و میتواند گزینه خوبی باشد

 

 

 

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم