گزارش بازارامروز چهارشنبه آخرین روز تابستان !
تابستان خود را چگونه گذرانده اید !
یک روز بی رمق و خاص دیگر را پشت سرگذاشتیم و البته با تمام شدن بازار امروز تابستان هم به پایان رسید …
فقط خواهش میکنم وقتی تیتر را میخوانید فحش های کمتری به تابستان و بازار این مدت بدهید …
حکایت امروز ما شبیه بچه دبستانیهایی شده که اول مهر زنگ انشا به آنها میگویند موضوع تابستان خود را چگونه گذراندهاید ؟! را میخواندند که البته اگر ما بخواهیم روایتگر تابستان تلخ ۱۴۰۲ باشیم باید مرثیههای پی در پی ریزش و افت و جای دشنههای تیز در پشت بازار را روایت کنیم . خبرهای ریز و درشتی که یکی یکی اعتماد بازار را نشانه گرفت و باعث شد تابستان بی رمق و تلخی برای همه رقم بخورد . تابستانی که دو ماه اول آن یعنی تیر و مرداد هر هفدهم دوره ریزش جدیدی آغاز میشد که بازار را گرفتار کرده بود و جالب آن است که بگوییم و بدانیم وقتی به نوشتههای خود در ابتدای تابستان رجوع میکردیم اصلاح تلخ و فرسایشی اردیبهشت و خرداد را داشتیم و چه خوش خیال فکر میکردیم تحولات ماه تیر یعنی گزارشهای ماهانه و ۱۲ ماهه برگزاری مجامع میتواند به این ماجرا کمک کند و در بهبود اوضاع موثر باشد اما دولت آنقدر رفتار عجیب و غیرمنطقی در پیش گرفت که اصلاً فصل مجامع و گزارشها به کتف بازار هم حساب نشد و جو منفی بازار، آنها را لگدمال کرد و پشت سر گذاشت
اما همه تابستان آنقدر غیرمنطقی و سیاه و تلخ نبود و روزهای انتهای مرداد و ابتدای شهریور اخبار ریز و درشتی به بازار رسید که به هر حال بالاخره جیغ و داد سهامداران به گوش تصمیم گیران رسید و کمی از مواضع غیر منطقی و غیر اصولی خود کوتاه آمدند و بازار هم کمی نفس کشید. اما آن اعتمادی که در تابستان از بین رفت و آن حیثیتی که از بازار سرمایه ساقط شد به این آسانیها به دست نمیآید.
در هر صورت دو تحول مهم برگشت به نرخ خوراک در فرمول و مهمتر از آن حذف ارز ۲۸ و ۵۰۰ و جایگزین شدن ۳۸ اخباری بود که باعث بهبود بازار در شهریور شد و کمی فضای شهریور و انتهای تابستان بازار را بهبود بخشید اما بسیار جالب است که دوباره در هفدهم و هجدهم شهریور بود که نه اینکه ریزش داشته باشیم ولی ترمز رشد بازار کشیده شد تا باز هم17 ام های رمز آلود تابستان پابرجا باشد
در هر صورت تابستان را در حالی به پایان میبریم که فصل خوبی برای ما بورسیها نبود و اوضاع خوب پیش نرفت تابستان با شاخص بالای یک میلیون ۲۰۰ آغاز شده امروز که آن را تحویل میدهیم همین حوالیست ولی نقطه جالب ماجرا اینجاست که پرتفوی همه از ابتدای تابستان حداقل درصد کمتر است
این هم هنر خاص تابستان است که به ظاهر نمیگذارد کسی دلخور باشد اما در باطن ماجرا چیز دیگری در جریان بود و به طور کلی نشان میداد اوضاع جالبی را در تابستان نداشتیم . نکته دیگر تابستان فعلی این است که یکی از مهمترین اتفاقات این بود که دولت توانست دلار را در محدوده ۵۰ هزار فعلی نگه دارد و جز معدود فصلهایی بود که ما در عین انتظارات رشد ارز این موضوع را شاهد نبودیم و همین هم در روند بازار تاثیرگذار بود و البته این ثبات را باید مدیون کاهش ریسکهای سیاسی بازار باشد که برخی را سر عقل آورد و دوباره راهی مذاکرات کرد…
و اما تابستان را تمام میکنیم و وارد پاییز میشویم فصلی که بازی رنگها در آن مهمترین و بهترین اتفاق ممکن است و هدیه طبیعت به انسانهاست امیدواریم بازی رنگ بازار سرمایه در عین زیبا بودن و در خلاف رنگ پاییز بیشتر در جهت سبز جریان داشته باشد… چه اشکالی دارد تابستان بازار پاییزی و قرمز رنگ و برگ ریزان و زرد بود ، حالا پاییز بازار سبز باشد
آرزو که بر جوان عیب نیست به نظر پاییز پرخبر و خاصی را خواهیم داشت که از مهرش مشخص است . به نظر مهمترین تحول بازار در مهر اخبار سیاسی برنامه هفتم و رویدادهای خاص کدال اعم از گزارشهای ماهانه و میان دورهای هستند که میتوانند تحول مهمی را برای سهامداران رقم بزنند اما این را هم بیان کنیم هنوز جریان پول با بازار آشتی نکرده و بازار کمیتش لنگ میزند
امروز بازار را با بی رمقی و نیمه تعطیل بودن تمام به پایان بردیم تا احتمالا شنبه هم خبری نباشد و به استقبال دوشنبه باید رفت …
اما مطابق برنامه روزهای قبل امروز بخش پایانی بحث نظارت را تکمیل میکنیم البته بعد از گفتن مطالب چند روز گذشته آنقدر بازخوردها عجیب و جالب بود و واکنشهای متفاوتی را شاهد بودیم که سعی میکنیم در یک مطلب جدا باز هم در مورد حوزه نظارت و بحث صندوقها حقوقیها و سبدگردانها و همچنین نقش سازمان بورس در آن بیشتر و روشنتر صحبت کنیم اما امروز به موضوع دیگری میپردازیم به نام ابطال و توقف و بازگشایی نمادها البته در مورد بازگشاییها نمیتوان خیلی صحبت کرد و سعی میکنیم به روزهای آتی موکول کنیم اما بحث توقف و یا ابطال برخی از معاملات به خصوص بحث ابطال موضوع امروز ماست
نهاد ناظر به تازگی دلایل ابطال خود را در بسیاری از پیام های ناظر بیان میکند که به عنوان مثال ظن دستکاری قیمت ، معاملات چرخشی و یک نکته و سرفصل جدید به نام عدم انصاف دلایل عمده ابطال معاملات فعلی است بیش از هر چیز این درخواست را از نهاد ناظر داریم که شفاف و روشن یک بار با سهامداران نشسته و صحبت کند که هر یک از این موارد شامل چه بحثهایی میشود
بحث ما بر بودن یا نبودن این ماجرا نیست بخث بر سر پرهیز از رفتار سلیقه ایست … به عنوان مثال بخشی از معاملات بابت ظن دستکاری ابطال میشود خطکش این ماجرا کجاست ترس از این است که دوباره رفتار سلیقهای تکرار شود دوباره یکی پیدا نشود که از روی عقده گشایی با نمادها و فعالان بازار برخورد کند؟!! بحث بر سر این است و الا موضوع بسیاری از ابطالها تا حدودی منطقی است به عنوان مثال مطلعیم که عمده معاملات یک نماد به این شکل بوده که از سمت بازارگردان و چند حقوقی به یک کد خاص منتقل شده ناظر هم پس از بررسیها شرط عدم انصاف را آورده و بخشی از آن را ابطال کرده است یا در یک نمادی یک حقوقی از بالا تا پایین رنج منفی کشیده و سهم را در صف فروش گذاشته و به طور کلی ۹۰ درصد فشار فروش آن روز این نماد مربوط به این حقوقی بوده است به هر حال تشخیص بند عدم انصاف به کمک نهاد ناظر آمده ، بخشی از این معاملات را ابطال میکند هرچند اینجا هم حرف و حدیث زیاد است و خط کش این ماجرا را نمیدانیم بگذارید کمی شفافتر و واضحتر صحبت کنیم
با توجه به شناختی که از تیم فعلی در سازمان داریم معتقدیم نیت آنها برای انجام این کار کمک به بازار است اما ممکن است اسیر و گرفتار برخی تفکرهای خاص شده دوباره رفتار سلیقهای و چکشی را برای برخی نمادها و فعالان بازار اعمال نمایند از همین رو معتقدیم برای موفق بودن این ماجرا باز هم شفافیت و اطلاع رسانی دقیق و درست بخش مهمی از ماجراست
به واقع نمیدانیم چرا برخی از بیان برخی حرف ها میترسند اگر موضوعی آنقدر تخلف بزرگی است که باعث شده بخشی از معاملات ابطال شود قطعاً اطلاع رسانی و بیان آن هم برای بازار ضروری خواهد بود از همین روست که به جد اعتقاد داریم اگر قرار است موضوع بیان دلایل ابطال معاملات به شکل جدی مطرح باشد قبل از همه باید جزئیات این ماجرا برای فعالان بازار توضیح داده شده و در طول ماجرا نیز سازمان از بیان شفاف تخلفات ترسی نداشته باشد و آنها را بیان کند
بگذریم در این چند روز به واقع زیاد صحبت کردیم و امیدواریم موضوع نظارت که موضوع مهمی در بازار است مورد توجه قرار گیرد و ابعاد آن بتواند در کلیت بازار موثر بود و جو منطقی را ایجاد نماید سراغ بازار برویم که امروز خبری نبود و شنبه نیز بعید است خبری باشد
رونق قطعه سازان
در نمادهای قطعه سازی امروز شاهد شکل گیری روند مثبت خوبی در سهام این گروه بودیم خبرهای خوبی از رشد فروش و سود سازی در سهام این گروه به گوش می رسد
خمهر را به واسطه شایعات تجدید ارزیابی خریداری می کنند سهمی که با صف خرید در بازار امروز همراه و به سمت مقاومت 320 تومانی در حرکت است این سهم قطعه سازی به نظرمی رسد در صورت انتشار خبر رسمی افزایش سرمایه بتواند بازدهی خوبی بدهد
خپویش هم با روند مثبت خوبی همراه شد این سهم در کف قیمتی 1800 الی 2000 تومان معرفی و به قیمت های 2500 تومان رسید به نظر می رسد فعلا عبور از این سطوح برای سهم کمی سخت باشد اما اگر در هفته اینده سهم بتواند از این سد قیمتی بگذرد تا سطوح 2800 تومان جای رشد خواهد داشت
ختور امسال تحولات خوبی در فروش هم شرکت اصلی و هم زیر مجموعه خود دارد سود عملیاتی و درامدهای سرمایه گذاری در این قطعه ساز با رشد خوبی همراه می شود ختوری که اوضاع و احوال خوبی داشته توان رشد ارام به سمت قیمت های 560 تومانی را دارا می باشد
در بین برخی قطعه سازی ها ختراک را برخی پیشنهاد میدهند بد نیست سهم را بیشتر زیرنظر بگیریم فروشش در مرداد خوب بود
در تیر این عدد 2799 میلیارد ریال و مرداد 2832 میلیارد ریال شده و 5 ماهه 13279 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه قبل 8254 میلیارد ریال بوده است .
دارویی های سر سبز
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی بودیم برخی دارویی های سود ساز بنیادی امروز مهمان روند نوسانی مثبت بودند
دشیمی هم شایعه تجدید ارزیابی دارد هم سود محدوده 720 الی 750 تومانی بدون افزایش سرمایه با این سود سازی بالا سهم ارزش ذاتی بالای 4000 تومانی دارد که بیش از 30 درصد با ارزش ذاتیش فاصله دارد سهم بنیادی گروه دارویی که زیر ارزش ذاتی معامله می شود
دکوثر امروز خود را به قیمت های 1250 تومانی رساند اما فشار عرضه ها مانع از رشد قیمتی جدی در سهم شد دکوثری که در صورت عبور از این مقاومت جای رشد قیمتی 10 درصدی دیگر را داشت فشار عرضه ها در سهم به واسطه مقاومت قوی فعلا باعث عدم رشد قیمتی سهم شده است دکوثری که شایعات سود سازی خوبی هم دنبال میکند
کی بی سی شایعات قرارداد با چند شرکت خارجی به منظور واردات برخی ملزومات دارویی از اسپری های تنفسی تا برخی واکسن ها را دارد فعلا سهم در رنج قیمتی 2000 الی 2200 تومان در نوسان است اما اگر موفق به شکست سطوح قیمتی 2200 تومان شود مهمان قیمت های 2400 الی 2500 تومانی می شود
خودرویی ها در انتظار خبر
در نمادهای خودرویی شاهد انتظار سهام این گروه برای انتشار یک خبر و یا محرک مثبت هستیم خودرویی هایی که فعلا مهمان نوسانات ارامی می باشند
ایران خودرو کماکان در قیمت های 300 تومان نوسانات ارامی دارد این سهم خودرویی فعلا نه میلی به اصلاح دارد نه رشد بیشتر مگر اینکه یا خبری از افزایش نرخ محصولاتش منتشر شود یا شاهد خرید بیشتر سهام شرکت توسط کروز و قبضه مدیریتش باشد
خاور اصلاح قیمتی بالایی داشته و حالا به کف قیمتی رسیده است علت این اصلاح گزارش ضعیف مرداد ماه و شایعات مشکل فروش به واسطه رکود می باشد اگر گزارش شهریور ماه مثبت باشد می توان انتظار یک برگشت روند خوب را از این سهم به سطوح 400 تومان داشت
زامیاد هم اصلاح قیمتی زیادی داشته است زامیادی که انتظارهای بالایی را ایجاد اما فعلا نتوانسته در راستای انتظاراتش عمل نماید بازار برای امسال انتظار سود سازی 150 الی 200 تومانی را از زامیاد داشته وگزارش های عملکردی پیش رو برای سهم بسیار مهم است
پالایشی های خفته
در نمادهای پالایشی شاهد روند نوسانی منفی اما ارامی بودیم فعلا پالایشی ها به نظرمی رسد روند نوسانی ارامی را طی کنند و شاید اگر قیمت های جهانی نفت به 100 دلار برسد پالایشی ها استارت خوبی بزنند
شپنا هم با روند منفی به قیمت های حمایتی قوی 860 تومانی رسید سهمی که با این قیمت های جهانی نفت و این کرک اسپرد به خصوص در گازوییل سود سازی بالایی داشته و رسیدن به سود 200 تومانی برای امسال وجود دارد سهم ارزش ذاتی بالایی دارد و در بین پالایشی ها موقعیت ارزنده ای را دنبال می کند
شتران نتوانسته سد قیمتی 460 تومانی را در هم بشکند سهمی که حمایت قوی 420 تومانی داشته و فعلا در قیمت های 420 الی 460 تومان نوسانات 10 درصدی می دهد شایعات سود 90 تا 100 تومانی برای شتران وجود دارد
شاوان اگر به قیمت های 2200 تومان برگشت داشته باشد فرصت سازی بسیار خوبی خواهد داشت شاوانی که امسال 500 تومان سود سازی و 3000 تومان ارزش ذاتی دارد و از این جهش قیمت های جهانی نفت بیشترین تاثیر مثبت را می پذیرد
چهارگوشه بازار
کقزوی را در قیمت های 2400 تومان بارها توصیه به خرید داشتیم سهمی که وضعیت و اوضاع خوبی داشته و با خبر افتتاح طرح توسعه شیشه های سولار با اقبال و صف خرید در بازار امروز همراه شد سهم مقاومت 2800 تومانی را داشته و نهایت رشد این موج سهم قیمت های 3000 الی 3200 تومان است به عبارتی انتظار می رود سهم به پایان این موج صعودی نزدیک شده باشد
گروه مالی شهر خبر از عرضه سهامش در نیروگاه کیش داده است که با این فروش سود بالایی را شناسایی خواهد کرد همچنین شنیده می شود به زودی شهر اتیه با ارزش ان ای وی 900 تومانی از زیر مجموعه های اصلی این شرکت عرضه خواهد شد به نظر می رسدکف کف قیمتی 200 تومان سطوح مناسبی برای گروه مالی شهر باشد تا پس از فعال شدن پتانسیل هایش شاهد موج صعودی قوی باشد
تاپیکو نتوانسته از سد قیمتی 1800 تومان بگذرد و فعلا با نوسانات منفی همراه شده است شنیده می شود پالایشگاه ستاره خلیج فارس 200 همت ارزش گذاری شده است امسال هم سود خوبی از دل این پالایشگاه برای تاپیکو ایجاد خواهد شد
در گروه روانکار به نظر افزایش نرخ با این افزایش لوبکات منطقی است شرانل خوب است و شنفت هم بد نیست . شنفت یکی از گزینه های خوب در میان هم گروهی های خود است و با دید نوسانی بد نیست زیر نظر باشد، شرکتی که محصولاتش نیز در بورس کالا با رقابت خوبی همراه است. مجموع درآمد فروش ۵ماهه شنفت به ۴۸۹۹ میلیارد تومان رسیده، رقمی که در مدت مشابه سال قبل ۳۷۸۹ میلیارد تومان گزارش شده بود. شناسایی سود ۱۴۰-۱۵۰ تومانی به ازای هر سهم برای شنفت دور از انتظار نیست که با فرض قیمت فعلی p/e سهم ۵.۷ خواهد بود. سهم اصلاح زیادی کرده و به نظر ازین محدوده مستعد یک رشد خواهد بود.
شپلی و شمواد را هردو زیرنظر داشته باشید . شمواد و تایید حسابرس بر این افزایش سرمایه بیش از ۴۵۰۰ درصدی از راه رسید. شموادی که مرداد را با فروش خوب ۱۹۳ میلیارد تومانی به پایان برد و در مجموع ۱۱ماهه به فروش ۱۴۵۰ میلیارد تومانی دست یافت، رقمی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۴۴ میلیارد تومان بوده است. این شرکت که سال مالی منتهی به شهریور دارد، با انتظار گزارش ۱۲ماهه ای خوب و خبر تجدید و شرایط خوب نموداری، گزینه ای جذاب به نظر می رسد. به نظر با دید نوسان شپلی هم میتواند جالب باشد
در بین غذایی ها غبشهر که بیش از 40% اصلاح داشته مجددا به قیمت ابتدای شهریور ماه رسیده و در کمترین قیمتهای سال جاری معامله می شود. از لحاظ نموداری وجود واگرایی مثبت بین کف اخیر و کف قیمتی ابتدای شهریور می تواند نشانه مثبتی از افزایش تقاضا در قیمتهای فعلی باشد. و ریسک به ریوارد سهم دز قیمتهای کنونی بسیار مناسب می باشد .
شیران از جمله نمادهایی است که می تواند گزینه خوبی برای بررسی باشد.
سهم بنیاد و روند درآمد خوبی دارد و در حال حاضر آلکیل بنزن خطی که محصول اصلی شرکت بوده و خوراک مصرفی گروه شوینده است بازار رو به رشدی دارد.
سال مالی شرکت منتهی به آذر است و تحلیل گران برای سال جاری سودی حدود ۹۰۰ ریال (با سرمایه جدید) را پیش بینی کرده اند که با توجه به سود ۶ ماهه سهم، عددی دور از انتظار نیست. با این سود p/e آینده نگر شرکت به میزان قابل توجهی بهبود یافته و به رقمی حوالی ۵ واحد میرسد.
سهم بعد از ثبت افزایش سرمایه از محل تجدید و آورده با کاهش قیمت مواجه شده که از بازه های فعلی احتمال برگشت قیمت وجود دارد.
فاسمین در این گروه شرایط خوبی گرفته و اگر منفی شد بد نیست زیرنظر باشد . در سوی دیگر با زمزمه های خوب برای کیمیا و برخی دیگر از اعضای این گروه مواجه ایم و فکر میکنیم شرایط خوبی دارند به طور کلی گروه روی را کمی بیشتر و قوی تر زیرنظر داشته باشیم .
بترانس که چند روز قبل صف خرید شده بود در انتشار گزارش زیرمجموع هها نشان داده که رشد خوبی در سود دارد فقط در یک شرکت ايران ترانسفو ري در 6ماهه به سود 2160 میلیارد ریالی رسیده که کل سال قبل این عدد 1820 میلیارد ریال بود به نظر باید به بترانس توجه ویژه شود و با دید نوسان و دید بنیادی سهم جای خوبی است
اخر هفته و تعطیلات و بین تعطیلات خوبی داشته باشید


