جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 22شهریور 1402

گزارش بازارامروزچهارشنبه 22شهریور 1402

نوید خاندوزی
سپتامبر 13, 2023
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزچهارشنبه 22شهریور 1402

شاید یه روز سرد… ! 

بازار امروز تقریبا روز سرد و بی رمقی بود که همه از ابتدا به قول شاعر چشم  به پایان  داشتند … البته نه این که منفی شدیدی را داشته باشد ولی هر چه بود بد نبود و خوب هم نبود . به خوبی نشان میداد که قبل یک روز تعطیل قرار داریم  .

بازار امروز را در شرایطی پیش بردیم که بدون تعارف برای یک فضای رو به تعطیلی بازار طبیعی بود و اتفاقات و رویدادهای خوبی را نشان می‌داد که یکی از مهم‌ترین آنها این بود که سرانه فروش در بازار به شدت پایین آمده و این می‌تواند زمینه را برای چرخش‌های بزرگ بازار فراهم کند.
البته این رویداد با افت جدی حجم معاملات همراه بوده که کمی تردیدها را بیشتر کرده است در مورد حجم یک نکته را بیان کنیم به خاطر دارید دیروز عرض کردیم :  باید نهاد ناظر یعنی سازمان بورس برنامه‌هایی را تدوین و روشن و مشخص کند تا در دوران رکود و ثبات احتمالی که جریان پول با وسواس در بازارها حرکت می‌کند بازار سرمایه را نیز در اولویت قرار داده و پول در مسیر این بازار در جریان باشد این صحبت‌های آخر دیروز گزارش بازار بود به جریان حجم معاملات نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در روزهای خوب و هیجانی این حجم به ۷۰۰۰ نزدیک می‌شود و خیلی سریع دوباره از ۷۰۰۰ به مرز ۳۰۰۰ باز می‌گردد و این نکته یک چیز را به خوبی نشان می‌دهد که هنوز فقط در این بازار پول‌های اهالی بازار است که درگیر است و پولی از بیرون وارد نشده چرا که اگر پولی از بیرون وارد شده بود حداقل تراز این ماجرا تغییر می‌کرد و این اهمیت این جریان را می‌رساند که هرچه سریع‌تر باید دست به کار شد و انگیزه‌ها و مشوق‌های مثبتی برای بازار تعریف کرد تا در مسیر بهبود قرار گیرد .از همین روست که معتقدیم جریان پول فعلی تواناییش همین است و با شوک‌های خبری مثبت بالا می‌رود و با کوچک‌ترین حرکتی افت می‌کند و از همین رو معتقدیم اگر قرار است بازار سرمایه در مسیر خاصی قرار گیرد می‌بایست شوک‌های خبری قوی‌تر و جریان پول خاصتری راهی بازار شود

البته امروز بازار تا حدودی قصد داشت با خبرهای خاص خودرویی و افزایش نرخ کمی فضای بهتری را بگیرد اما باز هم ابهام و اتفاقات مختلف جلوی این ماجرا ایستاد و ما فضای قوی را در این حوزه نداشتیم .

بازار امروز زیر چشمی جریان نفت را نیز تماشا می‌کرد که اهمیت بسزایی در بخش‌های مختلف بازار ما دارد ولی قبل از بیان کلیت ماجرا چقدر دولت فعلی خوش شانس است که در فضایی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند که نفت در اوج قیمت یک سال اخیر خود است و جریان فروش و تولید نفت نیز بهبود پیدا کرده به نظر از همین روست که دیروز عرض کردیم این دولت علاقه جدی دارد تا با شعار مهار تورم از بازارها انتقام بگیرد و آنها را سرکوب کند و حالا با رشد نفت نیمچه توافق اخیر و فروش نفت تا حدودی ابزارهای آن را نیز در اختیار دارد . البته شاخص بورس و بازار ما همواره با نفت جریان همگرا و صعودی داشته و هر وقت نفت رشد کرده با کمی تاخیر بازار سرمایه نیز با افزایش همراه بوده است این یکی از امیدواری‌هایی است که به نظر طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو با آن مواجه خواهیم بود

و اما در جریان ماجرای برنامه هفتم توسعه موضوع تجدید ارزیابی اجباری یکی از مواردی بود که قبل‌تر سازمان بورس اعلام کرده بود به عنوان پیشنهاد مطرح کرده و البته وقتی متن منتشر شد چندین و چند بار آن را مرور کردیم تا ببینیم در دل آن گنجانده شده یا خیر که دیدیم این اتفاق رخ نداده و این ماجرا همچنان در لایه‌های ابهام قرار دارد
اما قبل از اینکه در مورد پیشنهاد خود صحبت کنیم به یک نکته دقت کنید هرچند که این نکات را در دفعات گذشته و ماه‌ها و حتی سال‌های قبل هم بیان کردیم…
وقتی صحبت از شرکت‌ها می‌کنیم منطقیست که این سود با سطحی از دارایی به روز شده مقایسه شود تا هر اسکول بی‌دانشی به خود اجازه ندهد که تحلیل‌های صد من یک غاز برای جریان حاشیه سود و سودآوری شرکت‌ها داشته باشد اما ماجرا چیز دیگریست و این موضوع یک بعد دیگر هم دارد
اگر سرفصل تجدید ارزیابی اجباری از محل همه دارایی‌ها صورت میگرفت بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های ما احتمالاً به واسطه استهلاک دستگاه ها و تجهیزات سودی پرداخت نمی‌کردند و بعد شما ببینید چه اتفاقی رخ می‌داد ؟؟
اتفاق مثبتش این بود که جریان پول در دل شرکت می‌ماند و سرمایه‌گذاری می‌شد و اتفاق منفی آن این بود که صندوق های بازنشستگی و حتی خود دولت با بحران مواجه می‌شد و تقسیم سودی در کار نبود .به واسطه اینکه دولت محترم چشم انداز بلند مدت نسبت به چیزی ندارد و به فکر سرمایه و تشکیل سرمایه نیست قطعاً بحران صندوق‌های بازنشستگی برای او مهمتر است از همین رو تجدید ارزیابی اجباری است از همه سرفصل‌ها به نظر با این شکل با این دولت‌ها اجرا نمی‌شود

اما راه چاره چیست شرکت‌ها غیر واقعی حرکت کنند ؟؟؟به نظر ادامه شرایط فوق و حرکت شرکت‌ها به همین شکل بدترین استراتژی ممکن است که همه را دچار اشتباه و فهم نادرست از صورت‌های مالی می‌کند. به نظر بهترین و مهم‌ترین پیشنهاد می‌تواند این باشد که شرکت‌ها از محل ۲ سرفصل دارایی اجازه افزایش سرمایه داشته باشند سرفصل اول از محل زمین و ساختمان است. ساختمان را در عین داشتن استهلاک از این جهت بیان می‌کنیم که باید صورت‌های مالی یکدست و شفاف پیش برود و استانداردها رعایت شود و بخش دارایی‌ها نیز واقعی‌تر باشد سرفصل دوم سرفصل سرمایه‌گذاری‌هاست که شرکت‌ها دارایی‌هایی را که در سرفصل سرمایه‌گذاری بلند مدت قرار دارد میتوانند با کارشناسی و البته قیمت منصفانه به سمت تجدید ببرند که این یک مزیت ویژه هم دارد و آن هم این است که در روزی که فروش این دارایی انجام شد سهامدار حقوقی پول را از شرکت خارج نکرده و صرف سرمایه‌گذاری مجدد شود

دولت با در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی می‌تواند شرکت‌ها را به این سمت سوق داده و البته آنها را در مسیر حرکت به سمت بهتر شدن هدایت کند و بند آخر این پیشنهاد این است که شرکت‌هایی که زیان دارند یعنی زیان انباشته آنها بیش از مثلاً فرض کنیم ۳ برابر سرمایه باشد این اجبار را دارند که این موضوع را عملیاتی کنند می‌توان افزایش سرمایه اجباری از تجدید را اینجا و در این شرایط در برنامه گنجاند

به نظر این موضوع می‌تواند مهم‌ترین راهکار برای تصمیم گیران و قانونگذاران باشد که هم صورت‌های مالی شرکت‌ها را شفاف کرده و هم بحث‌های کمک به بازار سرمایه را روشن کرده است و در نهایت سمت راست دارایی شرکت‌ها را نیز تقویت کرده است

پالایشیها و نفت 92 دلاری

در نمادهای پالایشی روند رو به رشد قیمت های جهانی نفت و نزدیک شدن نفت به سطوح بالای 100 دلار باعث شده تا پالایشی ها همچنان مورد توجه خاصی باشند

گروه پالایش با این نفت و کرک ها اگر باقی بماند حال و هوای خوبی را ترسم کرده و همه چیز برای یک  رشد خوب برای سود های این گروه در گزارش 9ماهه اماده است  برخی معتقدند نمی شود ریسک کرد ولی واقعا اگر خرید  شپنا  یا  شتران  را پر ریسک می دانید خرید  شستا که ستاره  را دارد  یا پارسان  را بهتر می بینیم  . ولی در کل در خو این گروه شپنا و شتران  را خاص و جالب می بینیم .

در شپنا سهم با روند نوسانی مثبت به سمت قیمت های 860 تومان و شکست این سطوح و رشد قیمتی تا سطوح 920 تومان روانه شده است این سهم پالایشی وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود هم سود سازی بالا و هم تجدید ارزیابی جذابی داشته باشد

شبندر با کمی نوسان مثبت همراه شد سهمی که فعلا در رنج قیمتی 1100 تومان به عنوان حمایتی قوی و سطوح 1200 الی 1250 تومان به عنوان مقاومتش در نوسان خواهد بود این سهم سود سازی بالایی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود

شاوان دل به اصلاح نداد انتظار داشتیم حداقل سهم تا قیمت های 2200 تومان اصلاح نموده و فرصت خرید خوبی بدهد امسال سهم به قیمت های 2800 الی 3200 تومانی خواهد رسید فعلا سهم کف قیمتی 2200 تومانی و سطوح مقاومتی 2500 تومان را دنبال می کند سهمی که شایعات سود 600 تومانی برای سال جاری دارد

خودرویی ها در نوسان

در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم علی رغم اعمال افزایش نرخ در برخی محصولات خودرویی امروز فشار فروش در سهام این گروه بالا بود

در سایپا افزایش نرخ خوبی در محصولات این شرکت لجاظ شده و معاملات این سهم شرایط بهتری داشت سهمی که در صورت شکسته شدن سد قیمتی 260 تومان وارد فاز صعودی خوبی با هدف قیمتی 300 الی 320 تومانی خواهد شد

خودرو اما فعلا نتوانسته انرژی لازم برای شکستن قیمت های 320 تومانی را به دست اورد این سهم در شرایط خوبی قرار داشته و محصولات این شرکت نیز مشمول افزایش نرخ خواهد شد اما نکته مهمتر برنامه قبضه مدیریتی شرکت توسط گروه کروز و تحولات از این ناحیه می باشد

خبهمن هم نوسانات ارام و منفی داشت سهم فعلا توانسته به قیمت های بالای 200 تومانی برگشته و موقعیت خود را حفظ نماید این سهم به نظر می رسد در شرایط خوبی قرار داشته و اگر موفق به خرید بلوک 3 درصدی بانک تجارت در ایران خودرو شود پتانسیل لازم برای رشد قیمتی تا سطوح 220 الی 250 تومان را به دست خواهد اورد

بانک های راکد

در بانک ها روند معاملاتی ارامی را شاهد هستیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در انتظار محرکی برای رشد قیمتی مناسب هستند

به  زودی وتجارت توسط سرمایه گذاری ایرانیان اگهی شده و قیمت اگهی بالای 400 است و خریداران جدی دارد و از همین رو  سهم  ارام  ارام در مسیر مثبت  قرار میگیرد عین این  رویداد  برای وبصادر نیز تکرار می شود ولی برای وبملت گویا فروش یکی از مهم ترین  زیرمجموعه ها در دستور کار است  . به نظر بازی خاصی دراین گروه در ادامه در جریان است و ازادسازی منابع نیز از نظر روانی به سهم های وتجارت  ووبصادر کمک میکند

در پست بانک شرایط بر خلاف سایر بانک ها مثبت دنبال شد وپستی که مدتی است حمایت های خوبی را تجربه و در شرایط خوبی قرار گرفته است سهم ارام ارام به مصاف قیمت های 1100 تومانی و در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 1200 تومان رشد خواهد کرد

ونوین به نظر می رسد باید در انتظار صورت های مالی 6 ماهه باشد مشخص شدن توان سود سازی کمک بزرگی به رشد این سهم خواهد کرد سهمی که اگر رشد بالایی ندارد اما افت و اصلاحی هم نداشته و این امر نشان می دهد انتظارها از این سهم بالا می باشد

 

سرمایه گذاری های زیر خاکی

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند نوسانی ارامی بودیم برخی سهام این گروه حسابی مستعد رشد قیمتی بوده و تحولات درونی خوبی دارند

در تاصیکو سهمی که برای امسال 150 تومان سود دارد قیمت های فعلی جذاب است شنیده می شود به زودی معدن طلای شرکت هم به بهره برداری می رسد تاصیکو تا قیمت های 900 الی 1000 تومان در میان مدت جای رشد داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد

تاپیکو همچنان در شکست قیمت های 1800 تومان با مشکل همراه است سهمی که امسال هم از طریق پالایشیگاه ستاره خلیج فارس سود بالایی را شناسایی خواهد کرد سهم ارزش ذاتی 2200 تومانی داشته و همچنان جای رشد قیمتی حدود 20 درصدی را دارا می باشد

شستا در محدوده قیمتی 130 تومان نوسانات ارامی را تجربه می کند این سهم سود سازی بالایی داشته و ارزش ان ای وی خوبی هم دارد سهمی که از همین محدوده و نهایتا سطوح 125 تومان پتانسیل برگشت به سمت قیمت های 145 و 160 تومان را دارا می باشد

چهارگوشه بازار

رشد قیمت طلا سبب شد تا فزر هم با نوسانات مثبت همراه شود سهم به قیمت های خوبی رسیده و تارگت 4600 تومانی دارد سهمی که کف قیمتی 3800 و تارگت 4600 تومانی داشته و در این سطوح نوسانات بسیار خوبی را تجربه می کند این سهم در شرایط خوبی از دید بنیادی به سر می برد

تپمپی به سمت قیمت های 1450 و در صورت شکسته شدن این قیمت ها به سمت سطوح قیمتی 1600 تومان خواهد رفت سهم در صورت های مالی 12 ماهه تلفیقی خود به سود جذابی رسیده است و برای امسال شایعات سود 300 تومانی در شرکت اصلی و سود 350 تومان در تلفیق را دارد

گروه مالی شهر با بستن کف قیمتی 200 تومان سعی در شکل دهی به روند مثبت قوی دارد دو خبر مثبت در این سهم جریان دارد یکی فروش سهامش در نیروگاه کیش و دیگری عرضه سهام شهر اتی در فرابورس که سبب تحولات جدی در این سهم خواهد شد

فلوله را همچنین در این گروه میتوان به عنوان یک گزینه پر ریسک مد نظر قرار داد.
شرکت برنامه افزایش سرمایه 24 درصدی ازمحل سود انباشته خواهد داشت که این موضوع می تواند منجر به افزایش تقاضا در سهم شود.
این در حالی است که رشد درآمد شرکت معادل 66 درصد گزارش شده و به رقم 938 میلیارد تومان فروش رسیده است که اگر همچنان روند درآمدی خود را حفظ کند می تواند p/e خود را بهبود دهد.

ذوب هم امروز رنج شد و صف بود و بحث افزایش سرمایه در سهم به شکل جدی مطرح شده است

سود 3 هلدینگ خاص را محاسبه کردیم و میتواننند  جالب باشند  اولی پارسان  بود  6800 ریال ، غدیر 3670 ، وامید  2250 و شستا  220 ریال  سود احتمالی را دارند و بین این  شرکت ها معتقدیم  شستا و پارسان  خاص تر هستند

تکمبا را می توان به عنوان یک نماد نوسانی در نظر گرفت. شرکت روند درآمدی خوبی را تجربه میکند و در 5 ماهه فروش خود را نسبت به مدت مشابه قبل 90 درصد افزایش داده و به درآمد 345 میلیارد تومانی رسیده.
به لحاظ نموداری شرکت به تازگی به سقف قیمتی ابتدای تابستان رسیده و این درحالی است که با سقف اردیبهشت ماه فاصله معنا داری دارد و چنان چه گزارش 6 ماهه خوبی از شرکت منتشر شود می توان به رشد قیمت سهم امیدوار بود.

در غذایی ها غدیس با فروش ۲۲۳ میلیارد تومانی در مرداد ماه، توانسته جمع مبلغ فروش ۵ ماهه را به ۱۰۸۵ میلیارد تومان برساند، رقمی که در مدت مشابه سال قبل ۶۹۶ میلیارد تومان بوده است. Eps امسال سهم حدود ۳۰۰ تومان برآورد می شود که با در نظر گرفتن قیمت فعلی، p/e سهم معادل ۵.۳ خواهد بود. این سهم که کمی اصلاح قیمتی نیز داشته، به نظر ازین محدوده مستعد رشد نوسانی تا ۲۰۰۰ تومان خواهد بود، بنابراین بد نیست زیر نظر باشد.

گروه سیمان هم شرایط خوبی را دارد  . انتشار گزارش ماهانه و سپس میاندوره ای میتواند این گروه را یک پله بالاتر قراردهد . سابیک با چشم انداز 400 تومان حداقل سود ، سفانو 1600 ،ساوه 3000 از سهم های خوب بنیادی هستند بعد از انها  ساربیل سخوز سغرب سرود قرار دارند هر 4 شرکت فضای منطقی و مناسبی را نشان میدهد  . شاید کمی سصوفی را نیز با دید کمی ریسک پذیری بیشتر بشود دید سصوفی
تیر 1574 میلیارد ریال و مرداد به 1559 میلیارد ریال رسیده و5 ماهه 7361 میلیارد ریال رسیده است که مدت مشابه این عدد 5149 میلیارد ریال بود سصوفی در 3ماهه به سود 1627 ریالی رسیده و رشد 46% نسبت به مدت مشابه داشته است سهم 1758 میلیارد ریال سود عملیاتی ، 356 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و 1790 میلیارد ریال سود خالص دارد

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم