گزارش بازارامروزیکشنبه 19شهریور 1402
چرا بنزین تموم شد ؟!!
به قول ان تبلیغ زمان قدیم !! مهندس چرا بنزین تموم شد ؟! توگویی دوباره بعد از یک رالی و اتفاقات خوب بنزین بازار تمام شد و البته امروز در عین این که بازار شدت منفی کمتری را داشت ولی در حجم عقب نشینی شفاف و واضحی را داشتیم و اولین زنگ خطر برای این روزها به صدادرامد … ارزش کل معاملات امروز بازار 9779 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4400 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است
این روزها هر کسی از ظن خود یار بازار شده و برای بیرمقی و کسلی او دلایل متفاوت میتراشد و دارو تجویزمیکند ! دلایل ریز و درشتی که برخی تا حدودی جنبه منطقی داشته و برخی کمی فضای غیر منطقی را نشان میدهد
اما سوال بسیاری این است که چرا بازاری که روز سهشنبه آن فضای خوب و قوی و محکم را داشت این دو روز اینطور با چالش مواجه شده است برای ریزش و درجا زدن بهانه زیاد است دلایل متعددی را ذکر میکنند برخی معتقدند همه چیز از خودروییها آغاز میشود و به خودروییها هم ختم میشود ماجرای خودرویی ها سر دراز دارد … کی این گروه خودرو دست از سر بازار بردارد خدا میداند اما تا بوده همین بوده و خودرو لیدر اصلی و اساسی بازار بوده است برخی معتقدند جریانات خبرهای منفی خودرو یکی از مهمترین دلایل بازار در افت اخیر است اگر به خاطر داشته باشید چند روز قبل نوشتهای را در مورد خودرو بیان کردیم و به نظر امروز آن نگرانی خود را در قالب اخبار مختلف نشان میدهد … طولانی می شود ولی بهتر است همین جا در مورد خودرو موضوع را باز کنیم و این موضوع را چند روز پیش هم سربسته و دربسته گفته بودیم و حالا امروز روشن تر شده است :
دوباره اسیر فضای غیرمنطقی و غیرکارشناسی پوپولیستی برخی مقامات شده است. طبق آنچه که خبر رسیده افزایش نرخ گروه خودرو به واسطه صورتهای مالی و محاسبات انجام شده و افزایش نرخ بین ۲۵ تا ۴۰ درصد را تصویب کرده است . این موضوع برای تایید نهایی روی میز دولت رفته و بار دیگر شاهدیم که دولت که این روزها اسیر و گروگان تفکرات چپ گرایانه و غیراقتصادی و شعارگونه است،با این موضوع مخالفت کرد و از بار روانی آن میترسد به خاطر داشته باشید آخرین باری که با این شکل و با این دستور دولت در بازار خودرو مداخله کرد زمانی بود که داشت عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می یافت و شدت میگرفت و دقیقاً در همان مقطع با این موضوع مخالفت شد و شاهد بودیم که چطور قیمت برخی خودروها بعد از آن جریان افزایش چشمگیر و حتی تا دو برابر قیمت بورس کالا معامله شد
یک بار دیگر تصمیمات غیر کارشناسی در حال اجرا شدن در ماجرای خودروست و هرچه جلوتر میرویم خسارت این ماجرا بر صنایع بیشتر میشود و آن فردی که میخواهد با جیب سهامدار و پول خودروییها داماد شود خوشحالتر !!!
به واقع دولت اگر دلش هم برای مصرف کننده میسوزد چرا جیب سهامدار باید خالی شود و اصلاً چرا این تصمیمات غیر کارشناسی از جیب صنایع و مردم و شرکت ها گرفته میشود که تازه بخش عمده ای در جیب دلالان میرود…
البته جریان خودروییها همانطور که ترمز بازار میشوند میتوانند با یک خبر نظیر تجدید و یا مواردی شبیه این موتور محرک بازار هم باشند
برخی هم معتقدند که عرضههای فعلی و عدم خرید به واسطه پایان سال مالی برخی کارگزاریها و حقوقیهاست که شهریور و انتهای آن را همواره با چالش مواجه کرده است البته سالهاست که دیگر جریان اعتبار کارگزاریها عامل موثری در عرضه بازار نیست اما به هر حال جو روانی آن موثر است
برخی دیگر تحولات تکنیکالی را برای بازار ذکر میکنند و معتقدند بازار جایی است که به یک استراحت چند روزه نیاز دارد و دوباره در مسیر خوب خود قرار میگیرد و این اصلاحهای فعلی را ریز موجهای اصلاحی طبیعی در یک روند صعودی میدانند
برخی دیگر معتقدند نبود پول در بازار و ضربههای متعدد دولت به اعتماد بازار جریان پول را از بازار سرمایه دور کرده و تشدید سیاستهای انقباضی و سرکوب نرخ ارز نیز در این موضوع موثر بوده است و همین عوامل باعث بروز چالش بیپولی در بازار شده که طول موجهای صعود را کوتاه و شرایط را سخت میکند
برخی دیگر معتقدند دولت در ضربه زدن قوی محکم قاطع و بیرحم عمل کرد اما وقتی میخواست دکمه شکر خوردم را بزند قاطعانه این کار را نکرد و با هزار حرف و حدیث مواجه بود همین حالا نیز بسیاری با حرف و حدیث و چالش به موضوع نرخ ارز و یا نرخ خوراک نگاه میکنند و هنوز کسی نمیداند چه بلایی دقیقاً سر شرکتها آمده و این موضوع در شفاف سازی شرکتها نیز روشن است که انها نیز گیج می زنند …
و دسته آخر هم سیاسیون بازار هستند که معتقدند تحولات و خبرهای سیاسی طی روزهای اخیر و احتمالاً روزهای آتی مانع از حرکت قوی بازار شده است اتفاقاتی نظیر زمزمه جنگ در ارمنستان و آذربایجان و یا سالگرد مهسا دو عامل بسیار مهم برخی سیاسیون برای دور ماندن از بازار به واسطه تحولات سیاسی است !!!
جدا از اینکه از نظر شخصی معتقدیم در حوزه سیاست اتفاق عجیبی که بخواهد بازار را تحت تاثیر قرار دهد رخ نخواهد داد چه مهسا باشد چه جنگ آذربایجان به یک نکته نیز بارها و بارها اشاره کردیم جماعت بورسی همیشه در تجزیه و تحلیل تحولات سیاسی جو گیر ،هیجان زده با اشتباهات بسیار زیاد و نتایج غلط کار را پیش می برند ! تجربه چندین و چند اتفاق مهم سیاسی به خوبی نشان دهنده همین وضعیت است از انتخابات امریکا بگیر تا مسائل داخلی همه و همه همواره با خطای فاحش و به نوعی بزرگنمایی یک رویداد نسبتاً نه خیلی بزرگ مواجه بوده است
در موضوع مهسا که به طور کلی ماجرا فرق میکند اما در مورد جنگ ارمنستان و آذربایجان معتقدیم خود طرفین جنگ آنقدر به این موضوع وزن ندادند که اهالی بازار ما وزن دادند ولی چه کنیم که این رفتار همیشه همراه بازار هست و تا بوده همین بوده… ای کاش کمی این تحلیل گران سیاسی بازار سرمایه آنقدری که برای دنبال کردن اخبار جنگ و مسائل سیاسی وقت میگذاشتند کمی هم برای کدال و خواندن صورتهای مالی زمان صرف میکردند
معتقدیم ماجرای سیاست در بازار همواره موثر بوده اما این بار به نظر بازار کمی با بزرگنمایی و جو زدگی با این دو موضوع اخیر برخورد میکند به هر حال جمیع این اتفاقات و موارد عواملی است که موجب بهانهها برای چالشهای بازار میشود و این موضوع خود را روی تابلو نیز به خوبی نشان داده که البته باید اذعان داشت دلایل فشار فروش در بازار هم همه این موارد هست و هیچ کدام نیست . شاید بازار نیازدارد تا کمی استراحت کند و دوباره با انرژی جدیدی حرکت کند …
سر اخر در مورد برنامه هفتم و ابعاد اثرگذاری آن در بازار شاید خیلی نباید دلخوش باشیم ولی امیدواری ذات بازار و سهامداران است … هنوز ابعاد دقیقی از این برنامه مشخص نشده اما شنیده میشود موضوع تجدید ارزیابی بانکها و به طور کلی فضای بانکیها در این برنامه مورد تاکید قرار گرفته است،صنعت برق و حمل و نقل مورد توجه هستند، کاهش زمان پرداخت سود به سه ماه قطعی شده،موضوع برخی ردیفها و بحثهای مالیاتی، فرمولیزه شدن نرخ خوراک تا سقف ۶۵درصد میانگین داخل و صادرات و خبرهای نسبتا خوب برای گروه خودرو و به خصوص در حق رای و همچنین توجه به بخش خصوصی از مهمترین اتفاقات و خبرهای برنامه هفتم است.هرچند باگ هایی هم دارد که در اولین فرصت به کلیت اشاره خواهیم داشت …
میخواستیم گزارش بازار را با موارد مهم دیگر پیش ببریم اما چند روزی است نکتهای ذهن ما را درگیر کرده نقش صندوقهای تثبیت و توسعه شاید در بازارها با روندهای نزولی بیش از هر چیز دیگر برجسته میشود و دقیقاً زمانی که بازار به دو مؤلفه اخبار و جریان پول نیاز دارد نقش این دو صندوق در بعد جریان پول و دور کردن بازار از حالت پنیک فروش روشن تر میشود مدتهاست که صندوق توسعه در بازار فعالیتهای بیشتری داشته و حتی با انتشار اوراق و تامین مالیهای متعدد نه مثل سابق ، اما در حد و اندازههای خود عمل کرده است البته به هر عملکردی انتقاداتی نیز وارد است که بحث امروز ما نیست اما بحث ما در مورد صندوق تثبیت است که دولتی بوده و بعد از تغییرات اخیر تقریباً در بازار ساکت بوده و نه حرکت خاصی داشته و نه به دنبال حق خود از ردیفهای تصویب شده بودجه برای کمک به بازار است خواهشاً برخی ژست اینکه آآآآآآی بازار باید با روند مستقل حرکت کند و این موارد را نگیرید چطور قرار است در بودجه چوب عوارض و مالیات و نرخهای مختلف را بخوریم ، موعد دریافت ردیف بودجه که میرسد نقش دیگری بگیریم ؟!
به نظر صندوق تثبیت در بازار باید فعالتر رفتار کند و فضای همراهی با بازار را به عنوان یک صندوق بازارساز ایفا نماید در حال حاضر نقش صندوق توسعه شبیه شمشیرزن یک دستی شده که بالاخره جایی کم میآورد حرکت و خرید و حضور صندوق تثبیت در کنار او میتواند در روزهای منفی بازار اثرات بسزایی در بازار داشته باشد و به نظر این اتفاق بسیار مهمی است که این دو صندوق در روزهای حساس و خاص بازار تا حدودی کنار سهامداران باشند و البته همچنان معتقدیم نقش مصنوعی خرید و رنج زدن به نماد های شاخص و بازار نباید وظیفه این گروه باشد و روان کردن معاملات دور کردن بازار از شرایط پنیک عصبی فروش مهمترین وظیفه اوست …
به نظر صندوق تثبیت در بازار باید در کنار توسعه فعال بود و این روزهای بازار است که به این حضور نیاز مبرم داریم از همین رو عدم انعطاف جدی او در مقابل شرایط بازار کمی غیر منطقی و انتظار فعالان بازار این است که در این روزهای حساس این صندوق نیز با قدرت بیشتری در کنار سهامداران قرار گیرد اگر صلاح دانستند تماشاچی نباشند … چه درخرید چه فروش …
بگذریم و سراغ بازار برویم …
تک گل های دارویی
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی مثبت در برخی نمادهای گروه مستعد سود سازی بالا بودیم
در دشیمی خبر سود سازی 700 الی 750 تومانی و تقسیم 90 درصدی سود به همراه دریافت افزایش نرخ های مناسب سبب شده تا این سهم با رشد قیمتی و روند صعودی در حال شکست مقاومت 3200 و رشد تا سطوح 3600 تومان باشیم این سهم تارگت میان مدتی 4200 الی 4600 تومان داشته جز سهام بنیادی بازار می باشد
ریشمک را می توان نوسانات خوبی گرفت سهم با کف قیمتی 3200 تومانی و مقاومت 3600 تومانی نوسانات بسیار خوبی می دهد سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و از دید بنیادی امسال 600 تومان سود و افزایش سرمایه جذابی هم دارد
در دسانکو قیمت ها جذاب شده است سهم توانایی رشد تا قیمت های 800 تومان به بالا را دارد و تنها در این راه نیاز به کمی محرک دارد دسانکویی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تحولات خوبی در فروش و سود سازیش صورت خواهد پذیرفت
از بین دارویی ها گزینه های خوب میتوان جدا کرد ولی قبل از هر چیز هلدینگ های این گروه نظیر وپخش و شفا روی تابلو جذاب هستند به نظر با دید کمی صبر وپخش گزینه خوبی است در سوی دیگر با دید یک سهم خاص می شود سراغ دشیمی هم رفت و شرایط بدی ندارد سهم در تیر به 1185 میلیارد ریال و مرداد 1103 میلیارد ریال رسید و 5 ماهه 6144 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه این عدد 2114 میلیارد ریال بود
در این گروه دپارس هم خاص است ولی صبر زیادی میخواهد دلر دارو دفارا هم 3 گزینه بی دردسر خوب بنیادی گروه هستند
یکی دیگر از خاص این این گروه داوه بود . داوه بود که با جامپی قابل توجه به رکوردی جدید دست یافت و فروش 26 میلیارد تومانی را گزارش کرد که در قیاس با میانگین 4 ماه گذشته رشد 160 درصدی داشته است. سهم از منظر تکنیکالی نیز گزینه جذابی به نظر می رسد، خرید حوالی 1030-1050 سهم با دید کوتاه مدت و هدف 1150 تومانی بد نیست. همچنین در صورت کمی صبوری به نظر هدف 1350 تومان دور از ذهن نباشد.
ساختمانی های خوش نوسان
در نمادهای ساختمانی هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم ساختمانی ها اوضاع و احوال خوبی داشته و همچنان توان نوسانات خوبی دارند
در ثغرب شاهد نوسانات مثبت خوب و قوی هستیم سهمی که اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و وضعیت بنیادی رو به جلویی را دنبال می کند دارایی های خوبی که این سهم داشته و برنامه برای فروششان سبب شده تا انتظارات بالا برود سهم فعلا هدف قیمتی 920 تومانی دارد
ثاخت ظاهرا حمایت 360 تومانی را خوب حفظ کرده است سهمی که قصد پایینتر امدن از حمایت خود را نداشته و در شرایط خوبی به سر می برد این سهم ساختمانی به دلیل دارایی های خوبی که دارد جای اصلاح بالایی را ندارد
ثتران به قیمت های بالای 700 تومانی برگشته و تا راه خود را برای رسیدن به سطوح 760 تومان هموار سازد سهمی که خبرهای خوبی در دل خود داشته اما در دسترس ترین خبرش برنامه فروش پروژه های شهرک اندیشه است
همیشه در بررسی این گروه گفتیم ثامید ثبهساز ثاخت ثمسکن گزینه های کم دردسر و بنیادی گروه هستند ولی با دید نوسان گزینه خوب زیاد است ثنوسا و وساخت زوج نوسانی خاص هستند که وساخت را در این قیمت ها جالب و قابل بررسی می دانیم
اگر باز خیلی نوسانی تر میخواهید ثفارس و کرمان دو گزینه خاص نوسانی پر ریسک بازار هستند .
آ س پ هم این روزها با شایعات و زمزمه های مختلف مواجه شده و میتواند کمی نوسانی تر باشد ولی به جای ا س پ ثاخت بهتر است زیرنظر باشد
بانک ها در تکاپو
در این گروه شاهد روند خوبی بودیم برخی مثبت و برخی دیگر بر سر مقاومت های خود اصلاحی بودند
در پست بانک سهم مدتی است با حمایت های خوبی همراه شده است سهم امروز تا صف خرید هم پیش رفت سهمی که که شایعات سود 240 تومانی و اهداف بنیادی 1100 الی 1200 تومانی را در این مرحله دارد
بانک تجارت ارام و مثبت بود اما سهم برای شکسته شدن مقاومت 260 تومانی نیاز به یک محرک قوی دارد اگر این مقاومت شکسته شود بانک تجارت به سقف قبلی یعنی سطوح 300 الی 320 تومانی بازخواهد گشت این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی مستعد رشد خوبی در صورت شکسته شدن مقاومتش می باشد
ونوین هم خوب مقاومتی می کند این سهم توان رشد قیمتی تا سطوح 650 تومانی را دارا می باشد سهم سود ساز گروه که شایعات سود بالای 200 تومانی داشته اما پی بر ای سهم زیر 3 می باشد سهمی که با پی بر ای فوروارد 4 هم ارزش ذاتی 800 تومانی داشته و این امر نشان می دهد سهم جای رشد قیمتی میان مدتی خوبی را دارد
وبصادر هم در قیمت های 220 تومان نوسانات ارامی را تجربه می کند این سهم در وضعیت خوبی به سر برده و شانس رشد قیمتی بالایی دارد وبصادری که اگر موفق به فروش سایر سهام و سرمایه گذاری هایش شود پتانسیل نوسانات مثبت خوبی را پیدا خواهد کرد
ولی اگر کمی اهل نوسان هستید موبصادر و وپارس دراین فضا در این شرایط با دید نوسان جذاب تر هستند .
حرکت در دامنه اخبار
در نمادهای پالایشی علی رغم روند رو به رشد قیمت های جهانی نفت و چشم انداز بسیار خوب در این زمینه و رشد بالای کرک اسپرد این گروه پالایشی ها در سطوح نزدیک حمایت های خود فرصت سازی خوبی میکنند البته باید اصلاح عمیق تری را برای جذاب شدن داشته باشند .
شپنا به قیمت های 820 تومان برسد برای خرید جذاب خواهد شد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی صعودی قوی دارد شپنایی که سود سازی بالا و افزایش سرمایه ترکیبی از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته و پتانسیل های قوی محسوب می شود
برای شاوان سود 600 تومانی تخمین زده می شود حدود 500 تومان سود عملیاتی و حدود 100 تومان هم سود فروش تولیدات با قیمت پایینتر در مخازن خود این سهم در قیمت های 2200 تومان حمایت خوبی خواهد شد و در مسیر برگشتی تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان رشد خواهد کرد
شتران فعلا در قیمت های 460 تومان ارام گرفته است سهمی که این سطوح را به عنوان حمایتی قوی بسته است شتران هم برای رشد قیمتی نیاز به یک خبر خوبو مثبت دارد تا راهش برای صعود تا قیمت های 520 الی 560 تومان هموار شود
چهارگوشه بازار
سرمایه گذاری خوارزمی با افزایش سرمایه صف خرید سنگینی بست اما فشار عرضه ها هم بالا بود فردا روز مهمی برای سهم است اگر بتواند از سد قیمتی 560 تومانی بگذرد سهم تا قیمت های 620 تومان هم صعود خواهد کرد در غیر این صورت باز روند سهم متعادل خواهد شد
شیران حمایت های خوبی شد و ارام ارام در حال رشد قیمتی می باشد وضعیت بنیادی و تکنیکالی سهم عالی دنبال شده و به نظر می رسد شاهد رشد سهم به سمت سطوح قیمتی 560 و 620 تومان باشیم اهداف میان مدتی سهم بالاتر و سهم تا قیمت های 700 تومان هم جای رشد دارد
در وسپهر خبرهای خوبی به گوش می رسد ظاهرا کار ارزیابی و ارزش گذاری سهام توسعه نیشکر به پایان خود نزدیک شده است این سهم شرکت که 40 درصد سهامش در اختیار وسپهر است سبب تحولات گسترده ای در این سهم هم از لحاظ سود سازی و هم ارزش ان ای وی می باشد همین امر این روزها سبب شده تا وسپهر با افزایش حمایت ها در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته و فعلا دو هدف قیمتی 650 و 720 تومانی دارد
امروز اخابر در منفی ها بود و حجم بدی نداشت . در مورد این سهم روزهای گذشته نیز صحبت کردیم در منفی امروز بد نبود با دید کمی سهم خاص نوسانی و بنیادی زیرنظر باشد قابلیت های خوبی در یک حرکت خاص و ویژه دارد و به خصوص اگر تحولات افزایش سرمایه مورد توجه باشد شرایط ویژه ای برای سهم ترسیم می شود یک شناسایی سود غیرعملیاتی هم دارد
حکشتی این روزها پر حجم است با فرض در نظر گرفت ن 17همت تقسیم سود در حکشتی به نظر سهم در این قیمت ها در پی به ای حوالی 6 است و این برای سهمی مثل حکشتی با این شرایط منطقی است به نظر بد نیست در این قیمت ها نیز سهم را کمی بیشتر زیرنظر گرفت فضای متفاوتی را میتواند داشته باشد کمی بیشتر سهم را باید دنبال کرد
این روزها در گروه فلزات روی و مس کمی عقب نشینی کردند ولی فباهنر شرایط جالبی را داشت .در سوی دیگر فزر هم خوب بود سهم این روزها مورد توجه دوباره بازار است بنیادی خوب ظاهر شده و دیدیم که فزر در 6ماهه تلفیقی 4303 ریال سود محقق کرده است این یعنی خود سهم هم قابلیت های 1000 تومان سود را دارد مشکل عمده سهم بازی ضعیف سهامدار عمده است که سهم را با چالش مواجه کرده است وگرنه سهم شرایط بدی ندارد


