گزارش بازارامروز سه شنبه 14 شهریور 1402
ترس تعطیلات !
بازار امروز در استانه تعطیلی و در حالی که نسبتا روز خلوتی را داشت در حجم امیدوار کننده ظاهر شد و 7هزار را فتح کرد . البته امیدواری همراه با عرضه مهم ترین مشخصه بازار امروز بود و گویا بازهم خبراصلی رسید تا نشان دهد بازار با شایعات و حدس و گمان ها بیشترو بهتر حرکت میکند !
امروز بازارخوب شروع کرد و اغاز خوبی داشت ولی رفته رفته از شدت مثبت ها کاسته و بر عرضه ها افزوده شد .
امروز پرسش بسیاری این بود که چرا عرضهها در بازار شدت گرفت و دلیل این افزایش عرضهها چه بود و چرا نتواسنت فضای اول وقت را ادامه دهد . به نظر فارغ از مسائل تکنیکالی و اینکه بازار در هر رالی عرضه کنندگان خود را دارد سه دلیل عمده میتوان در مورد شدت عرضههای بازار امروز بیان کرد دلیل اول که بسیار روشن و واضح است عرضه سنگین برخی حقوقیها بود که در قیمت های مثبت اعمال شد . شهریور ماه عسل حقوقیها برای شناسایی سود و موارد شبیه آن است برخی هم ترس از تسویه اعتبار کارگزاریها را دلیل این موضوع میدانند اما هرچه که هست امروز بالای بازار با شدت بیشتری توسط برخی حقوقیها صندوقها و حتی سهامداران خردی که در سود هستند عرضه شد . تکنیکالیستها هم که بماند ۵۰ هزار به ۵۰ هزار برای شاخص و بازار مقاومت ترسیم میکنند و برخی هم با تکیه بر مقاومت 2.2 پیش رو امروز را فرصت فروش و شناسایی سود میدانستند که دوباره در قیمتهای بهتر بتوانند خرید کنند.
دلیل دوم کمی ساختاری است به قول دوستی خاورمیانه همیشه ترسناک است به خصوص وقتی در ایران باشید این ترس بیشتر میشود !! و ما هم اضافه میکنیم و این ترس وقتی مضاعف میشود که دولتی این چنین سر کار باشد که در سابقه آن تصمیمات یک شبه و بدون فکر و ناگهانی را در کارنامه خود داشته از همین رو تعطیلات پیش رو عاملی برای عرضه برخی از سهامداران و فرار از ریسک و ترسهای این چنینی بود.
و عامل سوم عدم اطمینان از تصمیمی است که گرفته شده اگر به خاطر داشته باشید چند وقت پیش و همین چند روز پیش بیان کردیم که دو عامل میتواند موتور محرک حرکت بازار شود یکی تسعیر است و دیگری جریان خودرو تسعیر ارز آن رخ داده و خودرو هنوز باقی مانده اما یک نکته وجود دارد و آن همین است که بازار یک عدم اطمینان و عدم قطعیت جدی را به واسطه تصمیمات اخیر دارند آنقدر دولت خرابکاری کرده و تصمیمات عجیب و غریب گرفته که وقتی یک تصمیم منطقی گرفته میشود بسیاری به آن بدبین شده و حتی باور نمیکند
این عدم قطعیت در رفتار و نحوه اطلاع رسانی و شرایط آن هم به وجود میآید جایی که دولت هنوز به طور مشخص اعلام نکرده آیا همه محصولات همین است یا خیر و یا برخی تصمیم میگیرند که به مخالفت از این موضوع برخیزند و جو را دوباره ملتهب کنند و در نهایت مجموع این اتفاقات و رویداده باعث یک عدم اطمینان به دولت میشود که تصمیمات منطقی او هم این چنین جلوه میکند و کسی با آن اعتماد ندارد
البته گذر زمان همه چیز را روشن خواهد کرد و معتقدیم این نرخ تسعیر اثرات دوگانهای در بازار خواهد داشت یک اثر شوک محوری بود که دیروز و امروز شاهدش بودیم و بازار را از یک مقاومت جدی عبور داد و بعد یک اثر بلند مدت در بازار داریم که به نظر این اثر اثر مهمتر و خاصتری برای ما سهامداران است چرا که ماندگاری در سود منطقی شدن وضعیت شرکتها را مشخص میکند. اثر دوم که اثر بلند مدت تری است به مرور خود را در صورتهای مالی و به تبع آن قیمت سهمها نشان خواهد داد و میتواند آثار مثبتبرجا گذاشته و به اصطلاح خودمان پی به ای به بازار بدهد…
پس آثار تسعیر در کوتاه مدت به نظر اثر خود را گذاشته و در میان مدت صنایع مختلف نظیر پالایش پتروشیمی و بانک را تحت تاثیر خود قرار میدهد این آثار میتواند فضای منطقی را در صورتهای مالی وضعیت شرکتها داشته باشد از همین رو بود که در روزهای گذشته نیز از نرخ تسعیر و تصمیم آن به عنوان یک اتفاق خوب و مثبت برای بازار یاد میکردیم و مطمئن هستیم اثرات آن در سه ماهه سوم و به خصوص بعد از گزارشهای ۹ ماهه و ۱۲ ماهه شاهد خواهیم بود
موضوع دیگر در مورد پارادایم حرکت بازار است که چند روز پیش در مورد آن یک مطلب نوشتیم و بد نیست که یک بار دیگر به آن اشاره کنیم طی روزهای گذشته دو مطلب مهم در مورد سناریوهای پیش روی بازار و سپس احتمال تغییر مدل حرکت بازار قید شد توضیح در ادامه . اگر به خاطر داشته باشید ابتدا 3 سناریو قید شد و بعد هم نظرخود را گفتیم … (این مطلب برای روز یکشنبه است )
به نظر میتوان تا حدودی سه سناریوی مهم را برای شاخص و بازار در نظر گرفت سناریو اول که بسیاری آن را محتمل میدانند این است که ما از بحران رد شدیم و با آن فاصله داریم و شرایط فعلی بازار همچنان انگیزههای لازم برای رشد را دارد و بعد از یک پروسه دست به دست شدن و حجم خوردن دوباره در مسیر بهتر و قویتر و خاص تری قرار خواهد گرفت . بسیاری معتقدند بهانه جدید این رشد چیزی جز موضوع تسعیر ارز و خبرهای خودرویی نیست و با این دو خبر بازار وارد تحول جدیدی میشود . سناریوی دوم اما سناریوی زمان است بدین معنی که بازار در این محدوده زمان میخرد و فنرش را جمعتر میکند تا به رشد و مرحله بعد برسد تفاوت این مرحله با سناریوی اول این است که دوباره حجمها کم میشود و دوباره افت قیمت را خواهیم داشت که البته زیاد نیست و ممکن است در این فضا دو روز منفی و دو روز مثبت خواهد بود و خبر خاصی نمیرسد و بازار درگیر رکود میشود و حجمها کم میشود
و در نهایت سناریو سوم سناریوی بدبینانهای است که همچنان کسانی که نقد هستند به آن معتقدند و مثبت اخیر بازار را موقت و بازار را در شرایط فعلی بازار قوی نمیبینند و معتقدند خیلی زود دوباره گیس بازار افتاده در جو منفی قرار میگیرد و جو منفی احتمالاً دوباره تشدید میشود…
در همت مقطع قید کردیم : اما اگر نظر ما را بخواهید معتقدیم که با توجه به ساختار اتفاقاتی که رخ داده و فضایی که داریم خبر منفی که بخواهد بازار را با قدرت به پایین هل دهد وجود ندارد از همین رو سناریوی اول و دوم را محتملتر میدانیم و سناریو سوم را کمی از بازار دور میبینیم .
به نظر سناریوی اول محقق شد و اگر فرض کنیم این سناریو محقق شده یک پارادایم مشخص و الگوی خاص را هم در بازار خواهیم داشت
به نظر جریان پول در بازار یک مدل مشخص را پیش گرفته و آن هم این است که مطابق رفتارهای قبل ابتدا یک دور با شرکتهای بزرگ بازار حرکت کرده و با خیال راحت و آسوده از گردنه فعلی عبور میکند و در مرحله فعلی که دست به دست شدن نمادها و بازار را دارد فضای متفاوتتری در پیش گرفته و سعی میکند قیمتها را تثبیت کند که این روزها در این فاز هستیم و بعد احتمالاً دو مرحله خاص پیش روی بازار است مرحله اول حرکت دوباره روی مدار همین سهمهای بزرگ و به اصطلاح شاخص ساز هستند که فکر میکنیم از این هفته آغاز شده و در دو هفته آتی ادامه پیدا کند و مرحله بعد چرخش سهمهای بزرگ به سمت کوچکترها و به نوعی هم وزن است که احتمالاً حرکت آنها در بازار بعد از دو مرحله رالی رشد سهمهای بزرگ بهتر خواهد شد .
و مرحله آخر چرخش پولها از شرکتهای بزرگ به کوچک است باز هم تکرار میکنیم در این مسیر که در پیش داریم توجه به سه دسته سهمها میتواند بیشتر باشد دسته اول گروهی هستند که افت بالایی را طی این مدت داشته و بیشک جریان حجم پول سراغ آنها می آید و با یک دید نوسانی در آنها حرکت میکند دسته دوم سهمهای بنیادی و نسبتا خوب بازار بوده که هم پی به ای محور بوده و هم شرایط خوبی دارند و ارزندگی آنها همه جوره توجیه کننده قیمت سهم است و دسته سوم نیز سهمهای خبر محور است نظیر آنچه این چند روز در تجارت و برخی سهم های دیگر میبینیم و یا بازی خودروییها و شرکتهای دیگر عمده توجه بازار میتواند در سلسله این چند مرحله که گفتیم به سمت این دامنه از سهمها باشد
و حرف آخر برخی معتقدند چرا باید از سیاست نرخ ارز ۳۸ دفاع کرد قبل از بیان این موضوع یک نکته را یادآور شویم همان ابتدا که داستان ۲۸ و ۳۸ پیش آمد بسیاری از افراد معتقد بودند این عدد ۲۸ تاثیری در تورم نداشته و بیشتر منجر به ایجاد رانت و سوء استفاده برای افراد مختلف خواهد شد و عدم کارایی این نرخ از همان ابتدا به خوبی مشخص بود و البته حتی همین حالا هم که دولت با محدود کردن ارز ۲۸ آن را حفظ کرده باز هم در همان مسیر گام برمیدارد
اگر ۴۲۰۰ موثر بود ۲۸ هم موثر خواهد بود آنها که طرفدار این گونه سیاستها هستند همین شش ماه اخیر را با خود مرور کنند مگر ارز ۲۸ و ۵۰۰ به کالاهای اساسی تعلق نمیگرفت، مگر نهادههای دامی ارز ترجیحی نمیگرفتند چرا قیمت مرغ و گوشت ۵۰ تا ۶۰ درصد و حتی بیشتر از دلار رشد کرد اینجاست که معتقدیم کسانی که چنین تفکرات و اعتقاداتی دارند فقط شعار می دهند و حرف میزنند و قدرت اداره یک دامداری را ندارند
ارز ۲۸ و ۵۰۰ فقط دریچه رانت را برای وارد کنندگان و تخصیص آن و همچنین فروش کالا با نرخ ارز آزاد باز گذاشت و هیچ تاثیری در سفره مردم نداشت و بیشتر سفره آن دسته از افراد که دستشان به این ارز میرسید را رنگینتر کرد هر کسی هم از نرخ ارز ترجیحی دفاع میکند به نظر دلش به حال آن سفره های رنگین میسوزد نه مردم …
ارز ترجیحی جز یک شعار پوپولیستی برای پر کردن جیب برخی وارد کنندگان نبود و به نظر یکی از مهمترین و بهترین تصمیمات اخیر دولت بوده و حتی معتقدیم باید به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کرد چرا که منافع آن بیش از زیانهای آن است. حالا دیگر بر همگان روشن و مشخص شده که کسری بودجه و ناترازیهای دولت یکی از مهمترین دلایل تورمهای مزمن کشور است و ارز ترجیحی و دستوری دقیقاً همان چیزی است که موجب ایجاد کسری های بودجه و ترازهای منفی شده و شاید این چرخش هرچند دیر ولی گام بزرگی در جهت این رویداد خواهد بود
و در نهایت کسانی که از این ماجرا گلایه دارند و آن را میکوبند به نظر تئوریسینهای پهلوان پنبه فضای مجازی بوده که درک درستی از اقتصاد و کشور و اداره آن ندارند و هرچه استدلال هم میآورندبه نظر ربط بی ربط گودرز و شقایق است که نمیتواند توجیه کننده اتفاقات باشد و همین بس که نتیجه تفکرات این دسته از افراد تاکنون خود را بارها و بارها در موارد مختلف نشان داده هنوز خیلی از رجزخوانیها برای آل سقوط نگذشته، هنوز کرونا یادمان نرفته ،گشت ارشاد و واکسن و زمستان سخت را فراموش نکردیم
و اگر دست فرمان این تفکرات همچنان وجود داشت داشتیم با کل دنیا میجنگیدیم و هزینه آن را هم مردم بیچاره میدادند به خاطر داشته باشید اندک آرامش فعلی در نرخ ارز به واسطه چرخشهای سیاسی است که رخ داده و الا با دست فرمان این آقایان هر روز منافع عده قلیلی بیشتر تامین میشد و برخی سود بیشتری میبردند و اکثراً به تماشای این ماجرا میپرداختند و سفره شان کوچکتر میشد دوستی مثال جالبی میزد…
حکایت امروز ما و اقتصاد کشور و دولت ها، حکایت آن درخت سربلند پرغرور و زیبا و تناوری بود که در هر دوره یکی آمده و بلایی سر این درخت آورده شاید سید فتنه گر!! کمی مراقب او بود که تازه او هم نه خیلی ولی یادگاری های کوچکی روی آن نوشت … بعد از او اما چیزی شبیه حمله مغول ها به درخت بود و برخی با داس و تبر و اره برقی به جان او افتادند، آن که کلید در دست داشت هم به ظاهر میخواست مراقبش باشد ولی روزها آب نمیداد و شبانه بنزین و گازوئیل پای آن میریخت و خشک ترش میکرد. اما حکایت و روایت این آخریها کلاً فرق میکند… عدهای با شعار گرم کردن و گرم شدن مردم !!! تنه درخت را شکافته و آتش به تنه این درخت تناور زده و در تویتر از تلاش برای گرم کردن جامعه صحبت میکنند و لحظه به لحظه این آتش را شعله ورتر میکنند
فقط نمیدانیم چرا کسی برای خاموش کردن این آتش وارد نمیشود… طبیعیست که سرنوشت این درخت بیچاره مشخص است…
آنچه امروز برخی کم سواد و پرمدعا در قالب هر شعاری اعم از دلار زدایی، تورم و هر چیزی در حال دیکته کردن به این درخت هستند چیزی جز سوزاندن از درون آن نیست و دودش به چشم همه خواهد رفت فقط در عجبیم که این جنگل نگهبانی ندارد ؟؟
هرچند تحولات اخیر و تصمیمات چند روز گذشته کمی موج عقلانیت را نشان میدهد ولی …
بگذریم…
دارویی های خوش اقبال
در نمادهای دارویی برخی نمادها صدر نشین بوده و به واسطه تحولات مثبتشان مورد توجه واقع شده اند
در دکوثر شفاف سازی در برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و سود انباشته سبب شد تا این سهم صف خرید شود دکوثر فروش های عالی را هم به همراه داشته و به سمت سطوح قیمتی اولیه 1200 الی 1250 تومان در حرکت است
دشیمی هم شاهد نوسانات مثبت بوده و به سمت سطوح 2200 تومان می رود سهمی که سود سازی بالایی داشته و امسال براورد سود 800 تومانی و شایعات سود 350 تومانی در 6 ماهه دارد فروش شرکت متحول و جهش بیش از 200 درصدی فروش نشان از پتانسیل های بنیادی بالای سهم دارد
دفارا هم به واسطه فروش های عالی خود به واسطه جهش قیمت انتی بیوتیک های شرکت با رشد قیمتی در صدد شکست قیمت های 3200 تومان می باشد این سهم در صورت عبور از این قیمت ها تا سطوح 3600 تومان جای رشد دارد سهم امسال سود سازی خوبی دارد
ایست پالایشی ها
در نمادهای پالایشی شاهد ایست سهام این گروه در مقابل عرضه ها بودیم پالایشی هایی که این روزها از نفت استانه 90 دلاری سود بسیار خوبی نصیبشان می شود
برای شاوان سود 600 تومانی تخمین زده می شود همین امر سبب رشد قیمتی و روند صعودی خوبی در سهم شده است شاوانی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و به سمت سطوح قیمتی 2400 و عبور از این قیمت ها و در گام بعدی رسیدن به قیمت های 2800 تومانی می رود سهم اهرم بسیار بالایی در مقابل رشد کرک اسپرد گروه دارد
در شپنا سهم نتوانست رشد بیشتری را تجربه نماید شپنایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در بین پالایشی ها هم افزایش سرمایه جذاب و هم سود سازی بالا دارد این سهم توان رسیدن به قیمت های 1000 تومان را داشته و در کف قیمتی 820 تومان فرصت خرید خوبی ایجاد خواهد کرد
شبندر هم کمی مثبت بوده و در قیمت های بالای 1150 تومان قرار گرفت این سهم می تواند با رشد قیمتی بیشتر به سطوح 1250 تومانی برسد شبندری که شایعات سود بالای 200 تومانی داشته و در وضعیت خوبی به سر می برد
به نظر دراین گروه اگر فرمول تغییری نکند و شرایط به همین شکل پیش برود و مصوبه تسعیر همه جانبه باشد به نظر هم گزارش 6ماهه اول این گروه خوب خواهد بود و هم چشم انداز 6 ماهه دوم و مثلا برخی معتقدند شپنا بالای 1800 تا 2000 ریال سود می سازد .
پتروشیمی ها و تحولات مثبت
در نمادهای پتروشیمی شاهد تحولات مثبت خوبی هستیم برچیده شدن بساط دلار 28500 تومانی و تعیین تکلیف نرخ خوراک باعث شده تا پتروشیمی ها در موقعیت خوبی قرار بگیرند
شیران با نوسانات مثبت به قیمت های بالای 500 تومان رسید سهم ارام ارام به سمت سطوح قیمتی 560 تومانی خواهد رفت سهمی که حمایت های خوبی داشته و روند بنیادی سهم نیز مثبت است به خصوص اینکه بازار انتظار دارد طبق وعده مدیران شرکت طرح توسعه اش در پایان امسال به بهره برداری برسد
در نوری سهم در حال تثبیت در قیمت های بالای 14500 تومان است در صورت شکسته شدن این سد قیمتی سهم تا سطوح 16000 تومان جای صعود خواهد داشت نوری که وضعیت بنیادی خوی داشته و سود سازی بالا و تحولاتی که در صورت های مالی 6 ماهه دارد سبب شده تا سهم مورد توجه خوبی قرار بگیرد
پارس با اینکه خبر از اغاز تعمیرات دوره ای خود داده بود باز هم مثبت بوده و خود را به قیمت های 300 تومان رساند سهم در گام بعدی مهمان قیمت های 320 تومان خواهد بود فعلا سهم در همین سطوح کمی نوسان خواهد داشت اما در گام بعدی مهمان سطوح 360 تومان خواهد شد
خودرویی های امیدوار
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت خوبی بودیم این شرکت ها فعلا بااقبال همراه و باز هم شاهد خبرهای در خصوص احتمال عرضه مازاد خودروهای شرکت ها در بورس کالا هستیم
ایران خودرو 300 تومانی شد این روزها جو مثبتی ناشی از قبضه مدیریتی این شرکت توسط گروه کروز شکل گرفته است اگر سهام متعلق به بانک تجارت به کروز برسد ایران خودرو در روند ادامه دار و مثبت خوبی قرار خواهد گرفت
خاور اصلاح قیمتی بالایی داشت افت تولید و فروش به واطه تعطیلات تابستانه باعث شده تا خاور به کف قیمتی 360 تومانی برسد اما این کف قیمتی را حفظ کرده و بعید است افت بیشتری داشته باشد خاوری که اگر شاهد انتشار اخبار مثبت باشد تا قیمت های 400 تومان جای برگشت را خواهد داشت
خبهمن در سطوح قیمتی 200 تومانی قرار دارد در صورت شکسته شدن قیمت های 200 تومان سهم تا قیمت های 220 تومان جای صعود دارد خبهمنی که وضعیت خوبی از نظر بنیادی داشته اما مهمترین عاملی که می تواند سبب اقبال به سهم شود خرید سهام 3 درصدی ایران خودرو متعلق به بانک تجارت است
چهارگوشه بازار
کزغال وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته است با این شرایط سهم می تواند امسال سود سازی بالایی داشته و شایعاتی هم در خصوص سود 500 تومانی مطرح است سهم با این توان سود سازی ارزش ذاتی 3000 تومانی دارد اما در این مسیر ابتدا باید از قیمت های 2500 تومانی عبور نماید
بانک تجارت هم در حال جدال با قیمت های 260 تومان است این سطوح در شکسته شود سهم تا قیمت های 300 تومان رشد خواهد کرد اما فعلا در این سطوح مقاومتی درگیر می باشد وتجارتی که شاید عرضه و فروش بلوک 3 درصدیش در ایران خودرو بتواند زمینه را برای رشد قیمتی سهم و شکسته شدن این سد قیمتی فراهم اورد
غپاک علی رغم تایید شایعه افزایش سرمایه 1000 درصدی از تجدید ارزیابی با فشار عرضه ها همراه شده است سهمی که تا قیمت های 1800 تومان بالا امد اما فعلا نتوانسته این سطوح را بشکند سهم حمایت قوی 1600 تومانی و مقاومت 1800 و 2000 تومانی دارد
در مورد خودرویی ها با دید سهم خاص و بنیای میخواهید نگاه کنید قطعا زامیاد در این گروه شرایط بهتری دارد و بعد شاید بشود خاور را قرار داد ولی با دید نوسان همچنان خودرو لیدر اصلی بازار است . شنیده شده به زودی خبرهای تجدید دراین گروه راهی بازار می شود با دید تجدید خودرو شرایط خاص ترو بهتری دارد
به نظر اولین و مهم ترین اثر بر گروه پالایش بعد در گروه بانک خواهد بود چرا که نرخ تسعیر هم به زودی در محدوده 90% نرخ 38 قرار میگیرد و این خبرمهمی است البته در 6 ماهه این موضوع رخ نمیدهد و در 12ماهه خواهد بود ولی با این حرکت وبملت بالای 2500 ریال سود 12ماهه خواهد داشت . وتجارت و وبصادر هم شرایط خوبی میگیرند .
از دید دارایی به ارزش بازار و مارکت دو سهم اول وبصادر و بعد وتجارت در بهترین نقاط قرار دارند وبصادر به زودی با عرضه اولیه نیشکر موتورش روشن می شود و بد نیست زیرنظر باشد . وتجارت هم چند داستان مختلف دارد گویا زمین مشتری نداشت ولی دوباره اگهی می شود و در اگهی جدید احتمال ورود مشتری هست . دراین گروه ونوین با شایعات فروش یک دارایی و دریافت مبالغ ارزی و بحث تجدید مواجه است و بد نیست در بررسی باشد.
در بین سهم های بنیادی سفانو ساوه را بهتر می بینیم در کمی ریسکی تر ها سغرب و سپاهان و در بین هلدینگی ها نیز سیتا و سفارس خاص ترو بهتر بوده و سفارس را بهتر می بینیم . اگر هم خیلی اهل نوسان هستید خرید سهگمت با دید کمی صبر گزینه خوب و جالبی است برخی در مورد سبهان معتقدند سهم به زودی خبر افزایش سرمایه را منتشر میکند ولی باید کمی صبر کرد کمی فضای سهم پیچیده شده است


