گزارش بازارامروز چهارشنبه 8شهریور 1402
تردید و تجدید و تسعیر !
بازار امروز کمی شبیه بازار دیروز بود با این تفاوت که تحولات گروه بانکش بربقیه صنایع می چربید و همچنان در تلاش است تا خود را در ازاین فضا خارج کند و البته امیدواری ها و چشم انداز نسبتاخوب و روشنی پیش روی بازار است . امروز بازار نباید ناامید میشد و باید خود را سرحال و استوار نشان میداد که به نظر نشان داد … البته هنوز سردرگمی و تردید در بازار موج می زند .
بازار این روزها در نقاطی قرار گرفته که باید تعیین تکلیف کرد و وضعیت خود را تا حدودی روشن سازد البته بر همگان روشن بود که حرکت مسلسل وار و پشت هم و تکرار شونده رشد بازار برای فرار از عرضهها در اعداد بالاتر در این ایستگاه کمی توقف کرده و عرضه می شود و دست به دست شده تا انرژی لازم برای فتح اعداد بالاتر را به دست بیاورد
پس ایستادن در جا زدن و دست به دست شدن در این نقاط هم از بعد تکنیکالی هم شاخصی و هم بنیادی اتفاق لزوماً خطرناکی نیست و میتواند انرژی بازار را برای حرکات قویتر جمع کند . البته دو نکته را باید در نظر گرفت که این نقاط شبیه برزخی است که باید به هر حال تکلیف بازار به سمتی روشن شود به نظر میرسد اگر بتواند دو مولفه مهم را در روزهای آتی پیش بگیرد گذر از این برزخ به سمت قیمتهای بهتر میسر خواهد بود
رویداد اول فرو ننشستن عطش حجم معاملات است که نباید روند خطرناک نزولی و حرکت به سمت اعداد پایینتر را در پیش بگیرد البته امروز حجم و ارزش خوب بود ارزش کل معاملات امروز بازار 13.649میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 6605 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
یا به عبارت دیگر جریان پول باید همچنان سالم و سرزنده همچون پیرمردهای صبح زود پارک ملت در بازار حضور داشته باشد و انرژی لازم را برای روزهای بهتر نهفته کند البته ما هنوز در پروسه آشتی جریان پول با بازار قرار داریم و هنوز موفق به به دست آوردن دل این جریان نشدهایم
اگر به خاطر داشته باشید چند وقت پیش در مورد این موضوع صحبتهایی مطرح شد تقریبا اواسط مرداد بود که در مورد نقدینگی و موج های بی پولی در بازار صحبت کردیم و آن را به چند مرحله تقسیم نمودیم …
مرحله اول پول فعالان و حاضرین خود بازار است که در بازار فعالیت میکنند و فعال هستند که به اصطلاح سنگهای کف این رودخانه بوده و همیشه در بازار حضور دارند حالا گاهی به وضع بازار نگاه میکنند و دور میایستند و گاهی در دل این بحران و خوشی ها هستند ما در اولین فاز باید جریانی را ایجاد کنیم و اعتمادی را به وجود آوریم که همین پولهای مرحله اول بچههای بازار به گردش و به چرخش درآید.یکی از نشانههای فعال شدن این جریان این است که حجم معاملات به طور مداوم بین ۶ تا ۸ هزارمیلیارد تومان قرار داشته باشد (به نظر تازه در این مرحله هستیم و پول های فعالان بازار در حال حرکت و چرخش بیشتر در بازار است )
مرحله دوم مرحلهای است که جریان پول بیرونی وارد بازار میشود پولهای هوشمند، متصل!!!،پول های سرگردان سایر بازارها و سایر حوزهها به واسطه اتفاقات و تحولات مثبت راهی بازار سرمایه میشوند. بازار آنقدر باید بستر قوی امن و مثبتی را تجربه کرده باشد که این پولها در بازار حاضر شوند و البته معمولاً این جریان پول بعد از یک رشد موقت در بازار هوشیار و بیدار شده و سراغ این بازار را میگیرد (برخی معتقدیند یک سری پول به سراغ بازار امدند ولی هنوز مشخص نیست وارد این مرحله شده ایم یا خیر )
البته مرحله سومی هم وجود دارد که اوج بلند بودن بازار ماست که فقط چند ماهی در سال ۹۹ تجربه کردیم و آن هم تب فراگیر بازار سرمایه بود که فکر میکنیم با کاری که آن دولت در آن مقطع با بازار سرمایه کرد و در ادامه همین دولت چند برابرش را سر بازار درآورد بعید است به چنین مرحلهای از خوشی و لذت برسیم
پس یکی از مؤلفههای زنده بودن در این شرایط برزخی ،عدم افت حجم معاملات و فضای کاهشی آن و گرفتار نشدن در آن است
اما رویداد دوم که فکر میکنیم میتواند حامی جریان پول باشد و او را هل داده و در مسیر بهبود بازار سوق دهد بحث رسیدن اخبار خوب است ببینید از زمان برگشت بازار تا به امروز شایعات و شنیدههایی نظیر کاهش نرخ خوراک، افزایش نرخ تسعیر، کاهش عوارض و موارد این چنینی مواجه بودیم و به نظر این جریان یعنی اخبار مهم و موثر و تاثیرگذار میتواند سوخت موتور حرکت بازار از ۲۱۰۰ به ۲۴۰۰ باشد . در این مرحله احساس میکنیم این موضوع میتواند خود را در دو مؤلفه مهم خبری نشان دهد اولین مؤلفه موضوع خودروییهاست و دومی ارز…
به واقع اگر نشانههایی از این جریان در بازار و اخبار دیده شود میتوان امیدوار بود که احتمالاً یک حرکت کمی با شتابتر در روزهای آتی در بازار رخ میدهد. در مورد خودروییها دیروز کمی صحبت کردیم امروز به نکته مهم دیگری اشاره میکنیم که نه تنها خودروییها بلکه بخش بزرگی از صنایع درگیر آن خواهند بود و آن هم موضوع برنامه هفتم است که در آن به بحث تجدید ارزیابی دارایی اشاراتی شده است
به نظر رونمایی از این موضوع در هفته سوم اردیبهشت و خبرهای آن میتواند بخشی از بازار را که در مورد تجدید ارزیابی داراییها نقاط حساس و خاصی دارد را با خود همراه سازد به طور کلی خبر تجدید همواره خبر موثری در بازار بوده است البته موضوع تصویب و تایید سران قوا نیز گویا به زودی انجام خواهد شد
اما موضوع دوم بحث تسعیر ارز است که این روزها شایعات و شنیدههایی مبنی بر تغییرات سیستم ارزی کشور به گوش میرسد اول از همه نظر شخصی خود را بگوییم که احساس میکنیم دولت و حاکمیت به محض دریافت اولین سیگنال و نشانهها از نبود تهدید امنیتی داخلی نظیر سالگرد اعتراضات اخیر و با پشت سر گذاشتن آنها سراغ دو موضوع مهم خواهد رفت یکی بنزین و دیگری نرخ تسعیر که هر دو در تورم موضوع موثر و حیاتی به شمار میروند و در بازار هم اثرات بسزایی دارد
بسیاری بر این عقیدهاند که باز شدن دست کشور در فروش نفت باعث ثبات دلار در این نقاط شده است اما به نظر همین موضوع چند نرخی بودن نرخ ارز تبعات دیگری را نیز به همراه آورده که امروز بخشی از آن را در انتشار آمار تراز تجاری شاهد بودیم . در ۵ماه نخست ۲/ ۲۴میلیارد دلار بوده و صادرات به ۳/ ۱۹میلیارد دلار رسیده است. بنابراین تراز تجاری ۵ماهه ابتدایی کشور حدود منفی ۹/ ۴میلیارد دلار بوده است .
به هر حال تغییرات تسعیر ارز یک گام دیگر به سمت واقعی شدن بازار و اقتصاد خواهد بود که مزیتهای آن برای بازار سرمایه بیش از شرایط فعلی است از همین رو معتقدیم دو جریان تجدید ارزیابی و شوکهای ارزی و تغییرات آن میتواند محرکهای بعدی بازار بوده که او را از این محدوده به سمت اعداد بالاتر هدایت نماید و صد البته جریان پول را نیز بیدار کرده و با خود همراه کند
و نکته آخر در بخش اول این موضوع است که اگر این مواردی که عرض شد و یا هر اخبار دیگری در جهت مثبت به بازار نرسد باید آن سوی ماجرا را هم نگاه کرد که بازار به مؤلفههای بنیادی نظیر گزارش ها نگاه میکند که موعد و سررسید آن در اوایل مهر است در هر صورت فضای فعلی بازار موید این موضوع است که اگر نتوانیم هفتهها و روزهای آتی اخباری را در جهت تحولات مثبت در بازار پیدا کنیم ناامیدی و اخبار منفی آرام آرام در بازار رخنه کرده و او را دوباره خسته خواهد کرد
و اما در بخش دوم در ادامه مطلب دیروز به درسهایی از بحران اخیر میپردازیم ( یاد درسهایی از قرآن حاج اقا قرائتی میافتیم …یه صلوات بفرستید …)
امروز بحث ما حول سازمان بورس و نقش آن در بحران اخیر است و این موضوع را به دو قسمت تبدیل خواهیم کرد بخش اول که از دید ما مهمتر است دوران قبل از سقوط و بحران بازار است دورانی که بازار مسیر صعود را پیش گرفت و با شتاب حرکت میکرد
یک بار ماجرای این موضوع را سربسته و دربسته بیان کردیم که برخی از عزیزان خود فعال بازار سرمایه و اهالی قدیم و جدید آن به سمت نماینده ،وزیر و وکیل و هرکه به دستشان میرسید پیام دادند که آی چه نشستهاید اتفاقات سال ۹۹ در حال تکرار شدن است، بورس حبابی شده !!! بفرما امروز تحویل بگیرید حبابی که شما در ذهن خود ساخته بودید اینجا ترکید و صورت همه عزیزان خیس شده است
بعد از آن سازمان بورس هم تحت تاثیر این افراد و البته توصیههای ریز و درشت قرار گرفت و در مسیر کشیدن ترمز و کم کردن سرعت آن گام برداشت
این موضوع از دید ما دو مرحله داشت مرحله اول مرحله کم خطر ماجرا بود که سازمان با ابزارهایی که در اختیار داشت نظیر کم کردن حد نصابها اعم از ارزش تضمین و اعتبارها ، کم کردن حد نصاب سهام در صندوقهای فیکس یک گام در این مسیر برداشت در گام بعد صندوقهای تثبیت و توسعه فروشنده بازار شدند اما بسیار محافظهکارانه و در نهایت سازمان که دیده بود زورش به بازار و تقاضا نمیرسد مرحله خطرناک دوم را آغاز کرد و آن هم توصیه به حقوقیها برای عرضه سهم در بازار بود و این دقیقاً نقطه اشتباه بزرگ سازمان بود که به شکلی غیرمنطقی و غیر اصولی در بازار مداخله کرد
به خاطر داریم بزرگواری در یک جلسه بیان کرد اگر قرار باشد صندوقهای تثبیت و توسعه فروشنده محض بازار باشند به زودی این صندوقها به صندوقهای درآمد ثابت تبدیل میشوند چرا که دیگر سهمی در پورتفو نخواهند داشت که ای کاش آن مقطع این اتفاق رخ داده بود
به نظر مهمترین درسهایی که مرحله قبل از ریزش به سازمان به عنوان یک تجربه مهم داد این است که مداخلات و نظارت خود را به ابزارهایی که دارد محدود کرده و به هیچ وجه تاکید میکنیم به هیچ وجه سراغ ابزارهای بیرونی نرود
نکته منفی بعدی سازمان در آن مقطع خلاء عرضههای اولیه بزرگ و مهم بود اگر این را داشت در آن مقطع که میتوانست با عرضه حداقل سه شرکت در هفته بخشی از این عطش را کنترل کند و دستش خالی نبود…
و این یکی از درسهایی که امروز باید به آن فکر شود که سازمان باید توپخانهاش برای عرضه اعم از صندوقها سهام پروژه عرضه اولیه و موارد دیگر پر باشد که اگر بازار تقاضا گرفت و در مسیر سرعت بالا قرار داشت با این ابزار و اتفاقات نظیر عرضههای اولیه و یا حتی عرضه سهام توسط صندوقهای تثبیت و توسعه نقش سرعت گیر را بازی کرده و کمی سرعت او را بکاهد اما کاری که سازمان کرد این بود که تنش را تا کمر از شیشه ماشین بیرون آورد و با مسلسل به لاستیک ماشین بازار شلیک کرد
اما این موارد قبل از چپ کردن این ماشین بود بعد از آن مدیریت بحران بازار هم ضعیف بود و مهمتر از همه اظهار نظرهایی بود که بیان میشد به نظر در مرحله بعد این مدیریت اظهار نظر ها نیز باید در مسیر درست قرار گیرد و هر کسی هر حرفی بیان نکند
نکته دیگر سازمان نتوانست یا قدرتش را نداشت که از ظرفیتهای ریز و درشت اهالی بازار در جهت حل و فصل این ماجرا کمک بگیرد و همیشه زبانش پیش مسولان کوتاه و سرش پایین بود
بگذارید راحتتر صحبت کنیم بدنه فعلی سازمان اهل جنگیدن فریاد زدن نبود و سعی میکرد همه موارد را پنهان و با مذاکره و لابیگری حل کند و قطعاً چنین راه حلی شاید جواب بدهد اما نتیجه آن طولانی و فرسایشی خواهد شد
بحران اخیر بار دیگر نشان داد که سازمان قدرت بسیج کردن ارکان و بازیگران مختلف بازار را ندارد و این نقطه ضعف سازمان در بحران اخیر بود
اینکه نتوانیم فعالان بازار را و یا ارکان سیاستگذار و تصمیم گیر در بازار را قانع کنیم و به این سمت هدایت کنیم ضعف بزرگ سازمان در مدیریت بحران اخیر بود
میشود موارد دیگر را ذکر کردم اما از حوصله همه خارج است فقط باید پذیرفت که اشتباهات متعددی در این محدوده و در این چند ماه وجود داشته که میتواند درسهای بزرگ و مهمی برای بازار در مقاطع بعدی باشد بگذریم و باز هم در این آخر هفته زیاد صحبت کردیم و سراغ بازاری برویم که امروز همین که منفی سنگینی نبود و نسبتا پر حجم بود انگار برنده بازی بوده است …
رونق بانک ها
در بانک ها امروز شاهد تحولات مثبت خوبی بودیم به طوری که اکثر نمادهای بانکی شاهد نوسانات مثبت و رو به بالای خوبی بودند
در بانک تجارت سهم با صف خرید به سمت تارگت 260 تومانی می رود در قیمت های 200 تومان این سهم معرفی شد و خبر هم فروش 3 درصد سهام ایران خودرو در مالکیتش عنوان شد البته برخی هم فروش زمین را بیان میکنند . وتجارتی که اصلاح قیمتی مناسبی داشت و به شدت جذاب شده بود
بانک ملت هم به سمت قیمت های 500 الی 520 تومانی در حرکت است سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند مثبت خوبی دارد این سهم با حمایت های صورت گرفته و تراز عالی مرداد ماه موقعیت بسیار خوبی برای رشد قیمتی ایجاد کرده است این سهم بانکی تا سطوح قیمتی عنوان شده فعلا جای نوسان مثبت دارد
ونوین در صدد شکست قیمت های 560 تومان است این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی در گروه خود داشته و با توجه به سود 3ماهه و براورد سود بالای 100 تومانی برای 6 ماهه جای رشد تا قیمت های 800 تومان را در میان مدت خواهد داشت سهم شایعات سود 200 تومانی برای امسال را دارد
دارویی های سود مدار
در نمادهای دارویی شاهد نوسانات بعضا مثبتی بودیم شرکت هایی که گزارش های خوبی داده و سود سازی بالایی دارند مورد توجه هستند
دارویی فارابی همچنان فروش رو به رشد خود را ادامه داد سهمی که در رنج قیمتی 2800 الی 3200 تومان در نوسان بوده و به این روند خود کماکان ادامه می دهد این سهم داروساز امسال 700 تومان سود و ارزش ذاتی 4200 تومانی را در میان مدت دارد دفارا با رسیدن به بیشترین مبلغ فروش امسال در مردادماه، رشد مستمر خود را برای پنجمین ماه متوالی رقم زد. جمع فروش ۵ماهه شرکت درحالی به ۹۲۵ میلیارد تومان رسید که بیش از ۲ برابر مدت مشابه سال قبل است. Eps امسال سهم حدود ۵۳۰ تومان برآورد می شود که p/e فوروارد سهم را در محدوده ۵.۷ قرار می دهد. دفارا که با دید بنیادی گزینه ای جذاب در میان دارویی هاست از نظر نموداری نیز پتانسیل رشد کوتاه مدتی دارد.
دسانکو خود را به قیمت های 700 تومان رساند اگر گزارش مرداد ماه ضعیف نبود سهم جای رشد قیمتی خوبی داشت حالا هم با توجه به اصلاح قیمتی خوب سهم جای رشد تا سطوح 800 تومان را دارا می باشد به خصوص که این روزها حمایتی های مناسبی را تجربه می کند
دجابر واقعا متحول شده است فروش انتی بیوتیک شرکت با نرخ های بالا سبب شده تا 5 ماهه امسال جهش فروش را به نسبت دوره مشابه سال قبل شاهد باشیم این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش تا رسیدن به قیمت های 1800 الی 2000 تومان صعودی ارزیابی می شود
تک گل خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی بودیم تک گل هایی مثبت خوبی در این گروه معاملات مثبتی داشتند
زامیاد امروز را مثبت بود سهم گزارش فروش مردادش مناسب بوده وب ه روند نرمال فروش برگشته است امسال گمانه زنی سود 150 تومانی و قیمت های 900 الی 1000 تومان در میان مدت سهم می تواند روند صعودی ادامه داری را برای این سهم بنیادی گروه رقم بزند
خاور در انتظار گزارش ماهانه خود است شایعات منفی پیرامون افت شدید فروش در این شرکت سبب شده تا سهم اصلاح قیمتی بالایی را تجربه و قیمت سهامش تقریبا از سقف قیمتی نصف شود خاور اگر فروش خوبی در مرداد ماه داشته باشد امید به برگشت روند قوی را دارد و به قیمت های 420 و 460 تومانی باز خواهد گشت
خودرو در قیمت های 285 تومان استپ کرده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و روند نوسانی مناسبی دارد این سهم با حمایت های صورت گرفته بالای خوبی زده و به سمت قیمت های 300 الی 320 تومانی خواهد رفت بازار چشم انتظار عرضه بلوک 3 درصدی متعلق به بانک تجارت در این سهم است
در بین قطعه سازی ها نیز خپویش واقعا عملکرد خوبی داشت در تیر با روند صعودی در فروش 2698 میلیارد ریال و و مرداد با رشد خوب 4433 میلیارد ریال بوده و 5 ماهه 12073 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 7688 میلیارد ریال بود
خزر هم جذاب بود خزر خرداد 586 میلیارد ریال و تیر 999 میلیارد ریال و مرداد 591 میلیارد ریال بوده و 5 ماهه 3160 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه قبل 1833 میلیارد ریال بوده است به نظر در قطعه ساز یها این دو به همراه خکار و برخی سهم های خاص دیگر میتوانند جذاب باشند
پتروشیمی ها احیا می شوند
در نمادهای پتروشیمی برگشت قیمت خوراک از 7000 تومان به سطوح پایین تر و فرموله شدن نرخ خوراک جو مثبتی را به خصوص در بین پتروشیمی های خوراک گازی رقم زده است
در زاگرس سهم تلاش دارد تا در سطوح بالای 15600 تومان تثبیت شود سهمی که در صورت شکسته شدن این قیمت ها تا سطوح 18000 تومان رشد خواهد کرد با نرخ های فعلی خوراک سود سازی بالایی برای سهم رقم زده می شود به خصوص اینکه نوسانات مثبت را در نرخ های جهانی متانول شاهد بوده ایم
نوری شایعات سود 1000 تومانی در 6 ماهه دارد این شرکت فروشش به شدت متحول و موجودی خوبی هم دارد فروش 2 ماهه تیر و مرداد بسیار بالا رفته است و انتظارها را از سهم افزایش داده است سهمی که هدف های 14500 و 16000 تومانی را دنبال می کند
شیراز در قیمت های 2600 تومانی متعادل اما مثبت ماند انتظارها از این سهم بالا و حتی سود 600 تومانی برای سال جاری تخمین زده می شود تثبیت سهم در قیمت های بالای 2600 تومان راه را برای صعود به سمت سطوح قیمتی 3000 تومان هموار خواهد کرد
بوعلی در مرداد ماه حدود ۵۰۲۸ میلیارد تومان فروش گزارش کرد که بیشترین مبلغ فروش شرکت در سال جاری بوده است. این سهم که از منظر بنیادی گزینه ای جذاب محسوب می شود، انتظار می رود در پایان امسال ۱۰۰۰ تومان سود به ازای هر سهم محقق کند که p/e سهم را در محدوده ۵ قرار می دهد. یه نظر می رسد سهم به سوی محدوده ۵۳۰۰ تومان در حرکت است و در صورت تثبیت بالای آن می تواند در گام دوم به حوالی ۵۸۰۰ برسد.
سرمایه گذاری های شاخصی
در نمادهای سرمایه گذاری ها نوسانات مثبت خوبی در برخی سهام این گروه شاهد بودیم این دسته از سرمایه گذاری ها همسو با شاخص نوسانات خوبی را تجربه می کنند
وسپهر با نوسانات مثبت به سمت قیمت های 650 تومان روانه شده است حالا خبر عرضه سهام توسعه نیشکر جدی تر شده و علاوه بر توسعه نیشکر وسپهر قصد خروجج از سهام بانک صادرات و چند شرکت بورسی دیگر را دارد سهم موقعیتش تقویت و رشد خوبی را خواهد داشت
وپترو با اقبال خوبی به قیمت های 2800 تومانی رسید شنیده می شود برای امسال سود شیمی بافت بیشتر شده و وپترو کماکان توان سود سازی بالایی دارد به خصوص اینکه بحث عرضه این شرکت زیر مجموعه در فرابورس نیز مطرح است به نظر می رسد وپترو در صورت تثبیت درقیمت های بالای 2800 تومانی تا قیمت های 3200 تومان بالا برود
وساپا امروز هم مثبت بود و در استانه قیمت های 560 تومانی نوسان داشت مقاومتی که اگر شکسته شود دور صعودی قوی هوبی با اهداف قیمتی 620 و 680 تومانی در این سهم شکل خواهد گرفت نکته مثبت سهم اصلاح قیمتی بالا و پتانسیل رشد قیمتی بسیار خوب است
چهارگوشه بازار
کپشیر را بارها توصیه به خرید داشتیم امروز هم مانند دیروز سهم صف خرید شد 3 حقوقی جدید به ترکیب سهامداران درصدی کپشیر وارد شده اند و سهم بازدهی بسیار خوبی داده است به نظر می رسد شکسته شدن قیمت های 1450 تومانی سهم را تا سطوح 1600 تومان بالا خواهد برد
بازهم خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در مخابرات سهم را با اقبال و روند مثبت همراه ساخت سهم تا قیمت های 1100 و 1200 تومان جای نوسان مثبت دارد فعلا دست یابی به هدف اولیه عنوان شده 1100 تومان محتمل تر به نظر می رسد
شدوص سهم بنیادی بازار به قیمت های بالای 2000 تومان برگشت و با توجه به عملکرد عالی خود در مرداد ماه با رشد قیمتی به سمت تارگت 2200 تومانی روانه شده است با فرض سود 400 تومانی سهم ارزش ذاتی 2400 تومانی دارد
کخاک در بین کانی های غیرفلزی، امسال روند رو به رشد درآمدی داشته و درآمد 5 ماهه خود را 60 درصد افزایش داده و به فروش 501 میلیارد تومانی رسیده. سهم از بنیادی های گروه است که احتمالا امسال به سود 250 تومانی رسیده و p/e آینده نگر سهم به عدد 6 می رسد و 2 واحد بهبود میابد که با این رقم ها میتوان آن را بیشتر بررسی کرد.
بترانس در مردادماه بهتر بود و با فروش ۳۰۶ میلیارد تومان که ۳۴% بیشتر از میانگین ماههای گذشته بود، به مبلغ فروش ۱۲۲۳ میلیارد تومانی طی ۵ماهه رسید. رقمی که در مدت مشابه سال قبل ۷۹۲ میلیارد تومان بوده است. این سهم که که برآورد می شود در پایان امسال به سود تلفیقی ۶۰ تومانی برسد، با در نظر گرفتن هدف کوتاه مدت ۳۲۵۰ تومانی با دید نوسان بد نیست زیر نظر باشد.
در بازار سپید در مرداد به فروش 905 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به میانگین ماه های گذشته افزایش 5.2% را نشان می دهد. جمع مبلغ فروش سپید در دوره 5 ماهه به 4348 میلیارد تومان رسیده است که افزایش 108% را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد و عمدتا از محل افزایش نرخ محصولات بوده است. برای سال جاری سود 540 تومانی به ازای هر سهم برآورد می شود که با قیمت فعلی p/e فوروارد 5.2 واحدی بدست می آید. در نمودار سپید روندی صعودی از دو ماه گذشته ایجاد شده و در حال حرکت به سقف 3200 تومانی اردیبهشت می باشد.
در بین کاشی ها کحافظ هم خوب بود . کحافظ در مرداد به فروش 161 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل 13.8% تغییر و نسبت به میانگین ماه های گذشته رشد 29% نشان می دهد. مجموعا فروش کحافظ در دوره 5 ماهه به 661 میلیارد تومان رسیده است که رشد 32% نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد. از لحاظ سود امسال 130 تومان برای کحافظ برآورد می شود که با قیمتهای فعلی p/e حدود 5.4 واحدی برای سهم در سال جاری برآورد می شود.


