گزارش بازارامروزسه شنبه 7شهریور 1402
جدال در 2.1 !!
جدال جالبی در مرز شاخص 2100 شکل گرفته و فضای خاصی رادر بازار شاهد هستیم …
امروز بازار روز خاص و جالبی را داشت و در تقابل دو دیدگاه متفاوت حرکت میکرد دیدگاه اول دیدگاهی بود که تاریخ مصرف رشد بازار را چند روزه دانسته و آن را به پایان و تاریخ انقضا نزدیک میدید و حرکت امروز را فرصت خروج از بازار میدانست و البته بسیاری هم همین امروز دست به ماشه بودند تا در صورت ضعیف بودن جریان تقاضا ماشه فروش را کشیده و سود کسب شده و کاهش زخم زیان را شناسایی کنند اما دسته دوم درست در مقابل این جریان بوده و کسانی بودند که به جو بازار و اخبار و اتفاقات پیش آمده خوشبین بوده و وزنه رویدادهای خبری اعم از صحبتهای دیروز وزیر و شایعات و شنیدههای دیگر را سنگینتر و امید و امیدواری آنها را به بازار بیشتر میکرد
در واقع تقابل و جدال این دو جریان و این دو رویداد بود که امروز عرضه و تقاضا را شکل داده و فضای متفاوتی را رقم زد. تا بوده همین بوده و همیشه در مقاطع برگشت بازار بسیاری از افراد در ابتدا به برگشت و پایان اصلاح وریزش امیدوار نبوده و آن را فرصت خروج میدانند از همین روست که در ابتدای روندهای برگشتی موج تردید به بازار بسیار زیاد است و چه حیف که اکثر این افراد همان کسانی هستند که در بالای بازار هم به اصلاح اعتقاد نداشته و در میانهها و انتهای روند نزولی به فکر فروش میافتند ای کاش کمی معاملات دو هفته قبل از برگشت بازار را مرور کنید چه صندوقها و حقوقیهایی که در فروش فعال بودند …بارها و بارها این موضوع را بیان کردیم که فروش در این نقاط هنر نیست و حداقل از مدیران صندوقها و کسانی که حجم زیادی از سرمایه و مدیریت دارایی را بر عهده دارند انتظار بیشتری میرود … بگذریم
بازار امروز به حجم نگاه ویژهای داشت و حجم خوردن در این فضای بازار اتفاق مهم و رویداد خاصی است که البته امروز کمی این کاهش حجم ذهن برخی را مشغول کرده ولی این را هم باید گفت که درست در مقطعی که بازار منفی بود و روند کاهشی خبرها و بهانهها برای اصلاح یکی یکی جور میشد و اخبار منفی ریز و درشت میرسید و حالا هم درست برعکس آن روزها در روند برگشتی بازار و درست جایی که قیمتها به نقطه حداقلی رسیدند بهانهها و اخبار خوب ریز ریز میرسد و بهانه برگشت بازار جور میشود!! این رسیدن و در مدار بودن خرده خبرهای مثبت اتفاق مهمی برای بازار است که سعی میکند روحیه بازار را امیدوار و فضای فعلی مثبت را ادامه دار نگه دارد
اما رفتار بازار چه بنیادی و چه تکنیکالی در این نقاط به نظر منطقی است نقاطی که شاخص در نقطه حساس مقاومتی خود است و برای کنده شدن از این جریان به دو چیز نیاز مبرم دارد اولی جریان پول ورودیست که خود را در حجم معاملات هم نشان میدهد که البته تامین مالی ۶ همتی یک بخش آن است و حرکت جریان پول بیرون بازار بخش دیگر و دومی جریان خبر …
اما معتقدیم بازار برای کنده شدن از این نقاط ۲۱۰۰ و البته دل دل کردنهای فعلی بازار به دو شوک خبری ویژه احتیاج دارد شوک خبری اول که محتملتر است تصویب و تایید نرخ ۳۸ و یا تغییر نرخ به عنوان تسعیر رسمی بازار بوده که میتواند اثرات بسزایی در کلیت بازار داشته باشد فردا دوباره در مورد این موضوع و نفع دولت و احتمال اجرای آن صحبت خواهیم کرد و شوک دوم شوک اخبار خودرویی است که یا با افزایش نرخ و یا تجدید ارزیابی و یا واگذاری و یا اگر خوش شانس باشیم هر سه مورد میتواند مسیر بهتر و شوک قویتری را لمس کند
به نظر ترکیب این دو سوخت جریان پول و خبر موتور محرک بازار شده و میتواند او را دوباره تا سقف ۲۴۰۰سوق دهد
هر دوی این ماجرا در اختیار سیاستگذار و حاکمیت است که البته احساس میکنیم کمی بعد از رخدادهای اخیر عقلانیت به تصمیمات برگشته و شرایط بهتر شده است دیروز صحبت وزیر اقتصاد تا حدودی این موضوع را نشان میداد و البته نکته مهم ماجرا که برگشت دوباره به فرمول بوده از دید ما مهمتر بود ،بلند مدتتر شدن جریان نرخ گزاریهاست، اگر به خاطر داشته باشید دیروز و روزهای گذشته در مورد اهمیت این موضوع برای بازار صحبت کردیم
اگر میخواهید به واقع به فضای سرمایهگذاری کمک کنید راهی جز ثبات و پیشبینی پذیر بودن ندارید چیزی که فقط و فقط شعارش را میدهید و درست عکس آن حرکت میکنید …
نمیدانیم چرا تا به امروز چنین چیزی انجام نشده اما به نظر حالا وقتش است که همه چیز برای یک مدت مشخص پیش بینی پذیر باشد از نرخ فرمول خوراک بگیر تا نرخ سوخت برق عوارض ها و سایر موارد به واقع چرا باید سرمایهگذار هر ماه و هر سال و هر فصل منتظر یک تغییر از سمت دولت باشد میتوان در یک برنامه ۵ ساله همه چیز روشن و مشخص باشد و حتی به نظر این برای سهامدار و سرمایهگذار قابل پذیرشتر است که فرض کنیم اگر قرار است چیزی هم گران شود سرمایهگذار افق و مسیر آن را بداند و با توجه به آن حرکت کند امیدواریم این موضوع یک بار برای همیشه بحث شده و کمک بزرگی به اقتصاد کشور شود .
به نظر این اتفاقات و رویدادها میتواند در بازار به عنوان یک فرصت خوب شناسایی شده و مسیر منطقی و درستی را در پیش بگیرد
و اما حرف آخر بیایید با خود فرض کنیم که این بحران اخیر چهار ماهه به پایان رسیده، به هر حال آرزو بر جوانان عیب نیست، ما قصد داریم طی چند مطلب از درسهای این بحران صحبت کنیم که تمام تلاش ما این است این موضوعات را در دو بخش خلاصه کنیم بخش اول دولت و نهادهای شبه دولتی و بخش دوم که حرفهای بسیار زیادی مانده و قرار است بیان کنیم نقش سازمان بورس است امروز در مورد بخش اول صحبت میکنیم جایی که حرکات سیاستگذار را نشانه گرفته
بعد از صحبتهای وزیر اقتصاد در نرخ خوراک ، خود به خود یاد روایت اقای لیلاز افتادیم که داشت ماجرای مش حسن و مش حسین و تراکتور و گاو و… را تعریف میکرد حتماً در گوگل سرچ کنید پیدا میشود و شنیدنش خالی از لطف نیست…
به تحولات چند ماه اخیر نگاه کنید یک تصمیم غیر کارشناسی غیر منطقی غیر اقتصادی برخی افراد که به اصطلاح باید نخبگان کشور باشند هزینه چند صد هزار میلیارد تومنی را به داراییهای دولت و مردم وارد کرده و بازار سرمایه را که اعتماد و امنیت مهمترین رکن آن است از بین میبرد و بعد از مدتی به این نتیجه میرسد که ای وای اشتباه بود و برمیگردد
اما هیچکس هزینه این مدت و این زیانی که بازار دیده را حساب نمیکند درست این موضوع هم شبیه واکسن و زمستان سخت و دلاری زدایی گشت ارشاد و سایر مواردی است که هزینههای آن را کسی حساب نکرده …
کارنامه دولتهای مختلف پر است از تصمیمات این چنینی ….
ای کاش سیاستمداران و سیاستگذاران کمی با خود بیاندیشند که اقتصاد زمین آزمون و خطا نیست، بارها و بارها عرض کردیم اقتصاد رفیق صبور اما به قول برخی یک مردادی کینهای است اگر یک سیلی به گوش او بزنید شاید صبر کند اما جایی با چند برابر قدرت بیشتر آن را به صورت شما باز میگرداند
این دوره اخیر و هزینهای که به بازار سرمایه و اقتصاد وارد کردهاید حساب کرده و سردر تمام اتاقها و روی میز خود بگذارید تا از این پس هر تصمیم اقتصادی که خواستید بگیرید حداقل با اهل فن و با دانش آن حوزه مشورت کنید
اهل فن فقط فارغ التحصیل یک دانشگاه خاص و همفکر و هم عقیده شما نیستند .بسیاری از کارشناسان این مملکت هم دلشان برای این کشور میسوزد
هر که که ریش و سیبیل داشت که بابا نیست ! هر کسی که در توییتر گل واژه های زیباتری مینوشت کارشناس نیست، هر کسی هم ژست گرفت و ضد نظام سرمایه و سرمایهداری حرف میزند طرفدار نظام و انقلاب و فقرا نیست!
اتفاق اخیر به نظر پوست خربزه همین افراد نادان بود که زیر پای سیاستگذاران رفت تا حداقل بعد از این زمین خوردن کمی محیط کارشناسی اطراف خود را بیشتر بشناسند و امیدواریم تقویت کنند …
و اما بخش دوم که به نظر برای همه ما فعالان بازار مهم است این بوده که به یک درک و شناخت کافی از محیط فعلی دولت و ساختار اقتصاد خودمان برسیم فردا مفصلتر در مورد رفتار سازمان صحبت میکنیم اما تقریباً اتفاقات اخیر به خوبی نشان داد که بخشنامه حاکمیت شرکتی چیزی جز پشم نیست و هیچ ارزش و اعتباری ندارد
این چسبندگی میز و صندلیهاست که نظرات افراد را بالا و پایین میکند نه منطق اقتصادی و حاکمیت شرکتی
دراوج بحران صدای کسی از این عزیزان در نیامد، آنها که باید دفاع میکردند در لاک دفاعی بودند و این رویداد بیش از پیش یک چیز را به همه یادآوری کرد که ای کاش آن انرژی که برای بخشنامههای حاکمیت شرکتی گذاشتید برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی و تشکل حرفه ای میگذاشتید تا حداقل یک نهاد درست و حسابی و قانونی بتواند از حق و حقوق سهامداران دفاع کند به نظر این وظیفه بعدی سازمان بورس است که در سریعترین زمان ممکن ساز و کار این کانون و این نهاد را شکل داده تا در چنین مواقع بحرانی حداقل کنار منطق و حتی کنار خود سازمان بایستد
بگذریم امروز زیاده حرف زدیم و امیدواریم بر ما بخشیده باشید سراغ بازار برویم…
ایست پالایشی ها
در نمادهای پالایشی شاهد ایست سهام این گروه بر سر مقاومت هایشان بودیم سهامی که به نظر می رسد اگر همچنان کرک اسپرد های بالای فعلی باقی بماند جای رشد قیمتی ادامه دار خوبی دارند
شپنا خبرهای بسیار خوبی دارد هر گونه اصلاحی می تواند فرصت خرید بنیادی مناسبی باشد سهمی که افزایش سرمایه سنگین ترکیبی از سود انباشته و تجدید ارزیابی را دارد و از سوی دیگر تخمین سود 180 الی 200 تومانی را به همراه دارد روند میان مدت سهم صعود قوی را گواهی می دهد
در شبندر سهم نتوانست به قیمت های 1100 تومان برسد سهم تا کف قیمتی 1000 تومان نوسان خواهد کرد اما اصلاح قیمتی چندانی را انتظار نداریم شبندری که وضعیت خوبی از نظر بنیادی داشته و شرایطش مساعد دنبال می شود
در شاوان وضعیت بهتر بود سهم از کف قیمتی 1800 تومان استارت برگشتی خوبی زده است با شکست قیمت های 2000 تومان سهم به سمت سطوح 2200 تومان خواهد رفت سهمی که به نظر می رسد بیشترین نفع را از رشد کرک اسپرد ها ببرد
پتروشیمی ها و خبر عالی
خبر فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها با فرض خوراک 14 سنتی و دلار 38 هزار تومانی به نرخ 5500 تومانی خواهیم رسید که با نرخ های 7000 تومانی ابلاغی فاصله خوبی داشته و همین امر ریسک سهام پتروشیمی در خصوص خوراک را برطرف می سازد
در شیراز سهم با روند مثبت خوبی همراه و همانطور که وعده داده بودیم به رنج قیمتی 2500 الی 2600 تومان رسید سهم حدود 30 درصدی برگشت داشته و به نظرمی رسد برای رشد تا سطوح بعدی هدف خود یعنی قیمت های 2800 تومان نیاز به محرک های قوی دارد
زاگرس هم به قیمت های 15 هزار تومانی رسید در گام بعدی سهم می تواند ارام ارام به سمت قیمت های 16 هزارتومانی حرکت داشته باشد این سهم بیشترین نفع را از کاهش قیمت خوراک پذیرفته و می تواند امسال هم به سود سازی خوبی دست یابد
نوری یکی از بهترین گزارش های عملکردی مرداد را در بین پتروشیمی ها به همراه داشت سهم در شرایط خوبی به سر برده و به نظر می رسد بتواند رشد قیمتی خوبی تا سطوح 15000 الی 16000 تومانی داشته باشد فروش 3 ماهه دوم سال به نسبت 3 ماهه اول سال متحول و صورت های مالی خوب 6 ماهه در پیش است در تیر با رشد فروش 112016 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۲۵۳,۸۵۱,۵۷۱ ریال است
در مرداد به 117679 میلیارد ریال رسید و نرخ ۳۰۴,۶۹۷,۵۶۱ ریال
5 ماهه 447927 میلیارد ریال بوده
مدت مشابه سال قبل 373439 میلیارد ریال بود فکر میکنیم 6 ماهه 12000 تا 13000 را بتواند محقق کند و این تحول مهمی برای سهم است .
در بین پتروشیمی ها شخارک هم شرایط خوبی در گزارش داشت سهم در تیر با فروش 10478 میلیارد ریالی رسیده است و نرخ 71 هزار تن صادرات ۸۳,۴۴۱,۲۵۵ ریال بوده . در مرداد با فروش 13503 میلیارد ریالی مواجه بوده و 72 هزار تن با نرخ ۸۹,۶۶۰,۵۸۱ ریال فروخته است
5 ماهه به عدد 49693 میلیارد ریالی رسیده . در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، چهار محموله پروپان، سه محموله بوتان، سه محموله متانول و یک محموله پنتان پلاس بارگیری شده است.
قطعه سازان طلایی
در نمادهای قطعه سازی برخی سهام این گروه گزارش های قوی از عملکرد مرداد ماه داشته و با اقبال همراه و برخی دیگر که عملکرد ضعیفی داشتند در روند اصلاحی قرار گرفتند
خپویش در مرداد ماه به اندازه کل بهار فروش داشت سهمی که یکی از بهترین گزارش های بازار را به خود اختصاص داد این سهم تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان تارگت دارد گمانه زنی سود 500 تومانی برای امسال و وضعیت تکنیکالی بسیار عالی سهم را تا اهداف بالایی پیش خواهد برد واقعا سهم گزارش خوبی زد . خپویش مرداد جالبی داشت
در تیر با روند صعودی در فروش 2698 میلیارد ریال و و مرداد با رشد خوب 4433 میلیارد ریال بوده و 5 ماهه 12073 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 7688 میلیارد ریال بود.
خموتور اصلاح قیمتی بسیار خوبی داشته است سهم حمایت های قوی در رنج 360 الی 380 تومانی دارد این سهم فعلا روند نوسانی را در رنج قیمتی فعلی تا هدف 420 تومانی در پیش خواهد داشت سهمی که فروش متعادلی در مرداد ماه داشته وفعلا از دید بنیادی مستعد رشد قیمتی چندانی نیست
در فنر سازی زر سهم در قیمت های حمایتی 520 تومانی قرار دارد سهم در مسیر برگشتی توان رسیدن به قیمت های 560 تومان دارد این روزهای شایعاتی در خصوص احتمال عرضه بلوک مدیریتی سهم نیز توسط سایپا تقویت شده است
خودرویی ها زیر چتر حمایت
در نمادهای خودرویی شاهد حمایت قوی از سهام این گروه بودیم و سهام خودرویی نشان دادند با این حمایت ها بیشتر تمایل به رشد قیمتی دارند
در ایران خودرو حمایت ها قوی تر بود این سهم به نظر می رسد با توجه به تحرکات سهامداری خود و احتمال قبضه مدیریتی شرکت توسط گروه کروز با اقبال بسیار خوبی همراه شده است رشد قیمتی سهم تا سطوح 300 الی 320 تومان وجود دارد
سایپا روند نوسانی ارامی در پیش گرفته است خبری باید منتشر شود تا سهم پتانسیل لازم برای شکست و عبور از قیمت های 260 را به دست اورد این سهم فعلا در قیمت های 240 الی 260 تومان در نوسان بوده و روند ارامی را از سایپا انتظار داریم
خبهمن در قیمت های 200 تومان در نوسان است سهمی که اگر بلوک دوم ایران خودرو در بانک تجارت را خریداری نماید باز اقبال می تواند به سمت سطوح 220 الی 240 تومانی روانه شود سهم کف قیمتی 180تومانی را هم به عنوان حمایتی بسیار قوی بسته است
سرمایه گذاری های نوسانی
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند نوسانی خوبی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته روند میان مدت قوی صعودی به همراه دارند
در وساپا سهم صف خرید خوبی شد سهمی که بیشترین نفع را در صورت عرضه خودرویی ها خواهد برد خبر دیروز در خصوص تشکیل کمیسیونی در خصوص فروش سهام تو دلی باعث اقبال به وساپا شد سهمی که بیشترین نفع را از عرضه این سهام می برد
وسپهر قرار است در ابان ماه 5 درصد سهام توسعه نیشکر را عرضه نماید ظاهرا کار ارزش گذاری به پایان رسیده است و ارزش توسعه نیشکر 125 همت تعیین شده است با این عرضه هم ان ای وی و هم قیمت سهام وسپهر تغییرات اساسی خواهد داشت وسپهری که فعلا تارگت اولیه 650 تومانی دارد
تاپیکو در قیمت های 1600 الی 1800 تومان در نوسان است سهم که حسابی از سمت پالایشگاه ستاره متحول شده است انتظار دارد این روند برای سال جاری هم ادامه داشته باشد شکسته شدن سد قیمتی 1800 تومانی تاپیکو را به سمت سطوح 2000 تومانی سوق خواهد داد
چهارگوشه بازار
بارها بر پتانسیل های کپشیر تاکید داشتیم سهم از قیمت های 1200 تومان معرفی و در حال نزدیک شدن به سطوح 1500 تومان است امروز سهم رنج مثبت خوبی زده و صف خرید شد سهمی که تا قیمت های 1500 الی 1600 تومان فعلا جای رشد داشته اما اهداف بعدی سهم سطوح 2000 تومان خواهد بود
حخزر به دور از چشم بازار در حال معامله است هم نرخ های حمل بار شرکت رشد بالایی داشته و هم با ورود کشتی های جدید میزان حمل بار شرکت رشد بالایی را تجربه می کند ظاهرا فعال شدن 4 بندر جدید در روسیه سبب شده تا سیر حمل و نقل شرکت به سمت روسیه سوق و درامد بالایی برای سهم کسب شود سهمی که خود را اماده ورود به یک موج صعودی قوی با تارگت های 6000 و 7000 تومان می کند
کیسون همیشه با نزدیک شدن به قیمت های 200 تومان حمایت می شود سهمی که پروژه های خوبی گرفته اما همچنان مشکل سهم سود سازی مناسب است سهم نوسانات خوبی را با کف قیمتی 200 تومانی و اهداف 220 و 240 تومانی می دهد
بازهم روی فولاد تایید و تاکید داریم فولاد در گزارش مرداد 19795 میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به میانگین چهار ماه قبل 5.7% افت داشته است. جمع مبلغ فروش فولاد در دوره پنج ماهه به 103 همت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 46.3% داشته است. برای سال جاری سود 130 تومانی برای فولاد برآورد می شود که با قیمت های فعلی P/E فوروارد 4.2 واحدی بدست می آید.
فملی، سهمی که همیشه از منظر بنیادی گزینه ای جذاب بوده، در مرداد ماه به فروش خوب 12648 میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به ماه قبل 16 درصد رشد و نسبت به میانگین ماه های گذشته 48% رشد را نشان می دهد. جمع مبلغ فروش فملی در دوره 5 ماهه به 46872 میلیارد تومان رسیده که 43 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. برای این سهم سود 128 تومانی در پایان امسال برآورد می شود که با فرض قیمت فعلی P/E سهم معادل 5.7 خواهد بود. با توجه به اصلاح قیمتی که داشته به نظر با دید میان مدت گزینه ای مناسب است.
شاملا بعد از گزارش خود مورد توجه واقع شده است . شاملا که بنیادی و نموداری جذاب به نظر می رسد، در مرداد ماه با رشد درآمد فروش همراه شد و ۱۰۷ میلیارد تومان فروش گزارش کرد که در قیاس با ماه قبل ۱۷ درصد رشد داشته است. در نهایت جمع فروش شرکت در ۵ماه ابتدایی امسال به ۴۷۵ میلیارد تومان رسیده، رقمی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۰۱ میلیارد تومان بوده است. شاملا که برای پنجمین فصل متوالی با رشد سودآوری همراه بود و در بهار ۵۵ تومان سود شناسایی کرد، انتظار می رود در پایان امسال به سود هر سهم 316 تومان برسد که با فرض قیمت فعلی p/e سهم حدود 6.2 برآورد می شود.
با افزایش احتمالی نرخ تسعیر این گروه باردیگر مورد توجه خواهد بود از وبصادر با شایعه عرضه و فروش نیشکر تا وتجارت و وبملت با تراز های خوب ارزی … به نظر وتجارت قابلیت های خوبی برای نوسان دارد و حتی این خبر زمین نشان داد افزایش از محل تجدید هم میتواند دراین گروه رخ دهد . دراینگروه ونوین هم قابلیت های 1800 تا 2000 ریال سود را دارد و سال دیگر در حوالی قبل از مجمع سهم بالای 8000 ریال را خواهد داشت و این موضوع اتفاق کمی نیست و میتواند یکی از کم ریسک ها باشد
پارسان که فکر میکینم با این خبرهای اوره و خوراک و پالایشی ها میتواند جالب باشد سهمی که امال 7000 ریال سود را دارد و میتواند کمک بزرگی برای سهامداران باشد
بعدی شستا که با 220 ریال سود احتمالی و تقسیم 200 ریالی مجمع موفقی را دارد و با این شرایط امسال سود رویایی را برای ستاره خلیج فارس دارد . بعدب غدیر است که 3700 ریال را با این شرایط قطعی دارد و قیمت های 24000 ریال قیمت های خوبی برای سهم است
در بین سهم های سیمانی سپاهان هم میتواند جالب باشد سپاها در فروردین با فروش 1386 میلیارد ریالی و اردیبهشت با عدد 2245 و خرداد با افت 1655 میلیارد ریالی مواجه بود
در 3ماهه چهارم در تیر با رشد خوب 2915 میلیارد ریال فروش داشت و مرداد 2812 میلیارد ریال بود و 2ماهه اخیر خوب بوده است و11 ماهه به عدد 17781 میلیارد ریال رسیده است
در بین دارویی ها دلر هم شرایط خوبی را دارد دلر در 3ماهه دوم در تیر به 3652 میلیارد ریال و مرداد 3805 میلیارد ریال رسیده و عدد خوبی را داشت
5ماهه 15859 میلیارد ریال بود و مدت مشابه قبل 9683 میلیاردریال بود


