گزارش بازارامروزدوشنبه 6شهریور 1402
اولین آزمون تقاضا !
امروز بازار پس از طی کردن یک رالی خوب و عالی در بزنگاه اهداف تکنیکالی که برای او ترسیم شده بود و در بحبوحه شناسایی سود برخی که در سود بودن یک ترمز اولیه را گرفت البته ابهامات این بسته که قرار است باز شود و بازنمی شود هم مزید برعلت شده است ولی هر چه که بود امروز بازار بعد از ریزش اخیر یک رشد معقول و منطقی و یک دست به دست همه جانبه را طی کرد تا در روزهای آتی در اولین ازمون سخت مواجه با عرضه ها قرار گیرد که احتمالا در این مرحله علاوه بر حفظ حجم باید خبرهای مثبت ادامه داری به بازار برسد .
امروز خبرهای خوبی در بازار زمزمه میشد از نرخ خوراک و فرمول بگیر تا خبرهای اوره و … ولی بازار به قطعیت بیشتر و قوی تر دراین حوزه نیازمند است و صدالبته طبیعی است که در مقطع فعلی در این شرایط کمی بعد از چند روز صعود بازار درجا زده و دست به دست شود ولی بازهم تکرار می شود که برای ادامه روند صعود به سوخت جدیدی برای بازار نیاز است که امیدواریم توجه شود.
به هرحال بازار با این فضای امروز و عرضه ها و معاملات یک ساعت اخر فردا روز خاصی را دارد و جدال عرضه و تقاضا و خوش بینی و بدبینی به شکل جدی ادامه دارد . فردا یک ساعت اول بسیار حساس و موثری را در بازار داریم و به نظر بازار میتواند فردا و چهارشنبه یک ازمون مهم داشته باشد البته یک شانس خوب برای بازار این است که هنوز خبرهای رسمی نرسیده و بازار میتواند با رسمی شدن برخی ازاین خبرها فضای بهبود را دوباره بگیرد .
بازار این روزها مشخصا با دریافت خبرهای خوب و البته در بستری از قیمتهای جذاب و ارزان حرکت میکنند و البته عرضه ها بازار را رها نکرده و فرایند دست به دست شدن هم وجود دارد و همچنان برخی محافظه کارانه به ماجرا نگاه کرده و برخی دیگر کمی خوشبینتر هستند اما در هر صورت پروسه اعتماد جریان پول به بازار باید طی شود و این پروسه یک هفتهای و چند روزه حاصل نمیشود صد البته کسانی که با بازار سر و کار دارند در صفوف اول این جریان هستند اما هنوز آن اعتماد کافی ایجاد نشده و هنوز حرف و حدیثها مختلف است
حق هم دارند … ما هنوز نمیدانیم در این بستهای که قرار است باز شود چه اتفاقاتی رخ میدهد
اما یک چیز در این روزها در بازار روشن و مشخص است و آن همین که نوع خرید بازار در این مدت بسیار متفاوت بود از ابتدا از صندوقهای اهرمی بگیر تا خودرو و یا حتی همین شستاکه دیروز و امروز لیدر تمام قد بازار شده است . این نقطه امیدواری بازار است که این چنین جریان پول فعلا با اعتماد به فضای فعلی و البته با فضای بسیار خاص بنیادی سهمها و ارزندگی که دارند حرکت کرده و حاضر به حضور در بازار است و این میتواند جریان ادامه دار داری باشد اگر از سمت دولت آسیب نبیند …
ببینید همین جریان نرخ خوراک و نرخ گاز و نرخ تسعیر و موارد دیگر هنوز قطعی نشده و همه چیز پشت پرده و حدس و گمان است البته که حرکت اسمارت مانی ها و جریان پول هوشمند به خوبی نشان دهنده این موضوع است که فرمان چرخیده و عقلانیت حکمفرما شده است اما این حکم فرمایی عقلانیت باید خود را در تصمیمات و خروجیها نیز نشان دهد که مثلاً دیروز دو اتفاق و دو خبر این موضوع را کمی امیدوارتر کرد اولی تایید معامله ایران خودرو بود و دومی بحث فرمولیزه شدن نرخ خوراک و یا امروز بحث اوره خبرمثبتی بود .
درکنار این موارد تحولاتی مانند سیاستهای ارزی و ثبات در سیاستهای اقتصادی و تصمیم گیری هم میتواند به این موضوع کمک کند
و اما یک نکتهاین میان وجود دارد که به نظر باز هم این مجریان اقتصادی نظیر بازار سرمایه و وزارت اقتصاد هستند که باید آن را پایه گذاری کنند چند وقت پیش جملهای را نوشتیم که بسیاری از آن استقبال کردند و البته برخیها هم خوششان نیامد نوشتیم با وجود این سیاستها خر کله کسی را گاز نگرفته که در این کشور سرمایهگذاری کند .در عین شوخی جمله درستی بود اما اگر میخواهید به واقع به فضای سرمایهگذاری کمک کنید راهی جز ثبات و پیشبینی پذیر بودن ندارید چیزی که فقط و فقط شعارش را میدهید و درست عکس آن حرکت میکنید …
نمیدانیم چرا تا به امروز چنین چیزی انجام نشده اما به نظر حالا وقتش است که همه چیز برای یک مدت مشخص پیش بینی پذیر باشد از نرخ فرمول خوراک بگیر تا نرخ سوخت برق عوارض ها و سایر موارد به واقع چرا باید سرمایهگذار هر ماه و هر سال و هر فصل منتظر یک تغییر از سمت دولت باشد میتوان در یک برنامه ۵ ساله همه چیز روشن و مشخص باشد و حتی به نظر این برای سهامدار و سرمایهگذار قابل پذیرشتر است که فرض کنیم اگر قرار است چیزی هم گران شود سرمایهگذار افق و مسیر آن را بداند و با توجه به آن حرکت کند امیدواریم این موضوع یک بار برای همیشه بحث شده و کمک بزرگی به اقتصاد کشور شود. شنیده می شود وزیر اقتصاد تلاش هایی دراین حوزه دارد امیدواریم در جدال با سایر دانشمندان دولت موفق باشد …
و اما حرف آخر دیروز گزارش فروش دارایی یکی از بانکها منتشر شد که به نظر ابعاد تازهای از اتفاقات و رویدادها را به ما نشان میدهد. فعلاً با این موضوع کاری نداریم که ارزش این دارایی از دید برخی دو برابر قیمت پایه فعلی است و حتی فعلاً با این موضوع هم کاری نداریم که گروه بانک به واسطه داراییها که دارند بسیار زیر ارزش ذاتی هستند و این خود نشان دهنده این است که چه بلایی بر سر ارزش بازار و قیمت تابلو بانکها آمده حداقل امروز و در این بخش با این موضوعات کاری نداریم که چه بلایی بر سر گروه بانک آمده و چه پتانسیلهایی از نظر دارایی در این گروه نهفته است
بحث ما امروز چیز دیگریست…
بحث ما امروز این است که سیاستگذار و حاکمیت چه بلایی بر سر بازار سرمایه آورده است که ارزش بازار یک و یا چندین و چند شرکت با یک ملک چند ده هزار متری در تهران برابری میکند!!! باید گفت چه کردید که این حباب آهنی آن طرف وجود دارد و چه کرده اید که داراییهای ارزشمند در بازار سرمایه امروز زیر قیمت معامله میشوند؟!!!
این نتیجه مستقیم سیاستگذاریهای دولت و حاکمیت است که موجب این باد شدن داراییها در سمت مسکن است که بدون هیچ زاد و ولد و مولد بودن همچون تکه ای گوشت افتاده و برای خود ارزش میگیرد و باز انتقاد به سیاستگذار، دولت و حاکمیت است که نتوانسته بستر امن و جذابی را فراهم کند که سرمایههای خرد و کلان مردم که اکثراً سرگردان و به دنبال حفظ ارزش است راهی یک بستر مولد و اشتغال زا شود …
حقیقت امر آگهی امروز تجارت را تلنگری برای اقتصاد کشور میدانیم که در آن ارزش یک ملک با ارزش یک بانک برابری میکند و این دقیقاً همان چیزی است که اقتصاده مشکلدار لمس میکند کسی حاضر به ایجاد کار تولیدی نمیشود و فضای این چنینی برای دلالان و سودهای سوداگری رقم میخورد در چنین شرایطی است که هر کاری کنید نمیتوانید جلوی تورم را بگیرید چون جایی برای هدایت منابع و نقدینگی در جهت بهبود وضعیت کشور ندارید در همه جای دنیا بازار سرمایه مامن جذب این منابع و ایجاد و تشکیل شرکتهای ریز و درشت و تامین مالیهای کوچک و بزرگ است اما سیاستگذار در مملکت ما اینجا هر روز چماقی بر سر بازار سرمایه کوبیده و او را تنبیه میکند و تازه به آن افتخار هم میکند !! و 4 دانشمند هم تویت می زنند و به آن افتخار میکنند!
معتقدیم انتشار آگهی فروش این ملک توسط این بانک خلاصه کارنامه سیاه چند ده سال سیاست گذاری غلط و اشتباه در حوزه اقتصاد است که امروز خود را به این شکل نشان میدهد . ای کاش با این یادگاری و دستپخت سیاست گذاری 40 ساله هم در تویتر عکس یادگاری می گرفتید
بگذریم …
سرمایه گذاری های خاص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رونق خوبی در این گروه بودیم سرمایه گذاری ها در شرایط مناسبی به سر برده و وضعیت خوبی دارند
در وسپهر خبر ارزش گذاری 125 همتی سهام توسعه نیشکر از یک سو و برنامه عرضه در پاییز از سوی دیگر سهم را با صف خرید همراه ساخت البته سهم از کف قیمتی خود 20 درصدی بالا امده و به سمت قیمت های 620 و 680 تومانی در حرکت است توسعه نیشکر حسابی ارزش پرتفو و ان ای وی وسپهر را تکان می دهد
در غدیر سهم به قیمت های بالای 2000 تومان رسید سهمی که در بازار منفی هم دل به اصلاخ نداده و حمایت های جانانه ای شد این امر نشان می دهد علاوه بر وضعیت بنیادی خوب سهم حامیان قوی هم داشته و کف سهم را بسته اند
شستا را خوب خریدند اما عرضه ها امان سهم را برید سهمی که از روز گذشته حجم معاملاتش 2 میلیارد سهم رسید که در نوع خود بی سابقه بود سهمی که اگر روند مثبت را ادامه دهد باید به مصاف قیمت های 142 تومانی برود و اگر اصلاح کند حمایت 125 تومانی دارد گفته می شود شستا 220 ریال سود محقق کرده و 200 ریال تقسیم دارد .
موانع خودرویی ها
در خودرویی ها پس از اقبال روزهای اخیر امروز این گروه با روند متعادل همراه شد نکته بسیار مهم اینکه روند امروز هم کماکان مثبت اما ارام بود
در گروه خودرو لیدر این گروه یعنی ایران خودرو با تحقق معامله بلوک 3 درصدیش و خرید سهام متعلق به بانک صادرات توسط گروه بهمن تا صف خرید هم رفت و جند باری صفش عرضه شد اما در نهایت در مقابل این عرضه ها تاب نیاورده و متعادل شد ایران خودرو بر سر مقاومت قوی 280 تومانی قرار دارد
خبهمن که در قامت خریدار 3 درصدی سهام ایران خودرو ظاهر شده و قصد خرید 3 درصد دیگر از سهام متعلق به بانک تجارت در این شرکت را دارد با روند مثبت در استانه قیمت های 200 تومانی قرار گرفته است این سهم برای رشد بیشتر نیازمند حمایت ها و یا اخبار مثبت و شکسته شدن این سد قیمتی قوی دارد
سایپا نتوانست از سد قیمتی 260 تومانی عبور نماید باز بحث واگذاری سهام تو دلی خودرویی ها با اولویت سایپا مطرح شده و شنیده می شود در این خصوص کمیته ای نیز تشکیل شده است شاید خبرهای مثبت بتواند راه سهم را به سمت قیمت های 300 تومانی هموار سازد
پالایشی ها بر سر مقاومت
در نمادهای پالایشی فشار عرضه زیاد بود و پالایشی ها پس از یک دور صعودی خوب بر سر مقاومت های قوی قرار گرفته اند
شپنا برای رشد بیشتر نیاز دارد تا مقاومت قوی و سرسخت 820 تومانی را در هم بشکند این سهم وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود امسال اگر کرک اسپرد بالا بماند حتی توان رسیدن به سود 200 تومانی را دارد ظاهرا شرکت قرار است به زودی افزایش سرمایه ترکیبی از تجدید ارزیابی و سود انباشته را اجرایی نماید
شبندر هم به نظر می رسد در رنج قیمتی 1000 الی 1100 تومان فعلا روند نوسانی داشته باشد این سهم وضعیت خوبی از دید بنیادی داشته و روند میان مدتش صعودی خواهد بود اما فعلا به کمی استراحت و تجدید قوا نیاز دارد تارگت نهایی سهم فعلا سطوح 1200 الی 1250 تومان ارزیابی می شود
شتران هم کف قیمتی 420 تومانی و هدف قیمتی 460 تومانی دارد این سهم با روند مثبت خوبی همراه شده و به سمت قیمت های 460 تومان حرکت خواهد داشت شترانی که امسال براورد سود 80 الی 90 تومانی و ارزش ذاتی 560 تومانی دارد
پتروشیمی های خوشبین
خبرهایی در خصوص احتمال فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها و اعداد بین 12 تا 14 سنت بر مبنای نرخ تسعیر 38 هزار تومانی که سبب رقم خوردن نرخ خوراک 5000 الی 5500 تومانی شده و خبر بسیار خوبی برای پتروشیمی ها محسوب می شود سبب شد تا امروز روند سهام این گروه بهتر باشد
شپدیس همچنان با صف خرید 7 درصدی پیشتاز است کاهش نرخ خوراک از 7000 تومان خبر بسیار خوبی برای این شرکت محسوب می شود شپدیس در صورت عبور از قیمت های 16500 تومانی فردا تا قیمت های 18000 تومان جای برگشت و به دوران اوج خود بازخواهد گشت
نوسانات مثبت قیمت های جهانی متانول از یک سو و احتمال کاهش نرخ خوراک از سوی دیگر سبب شده تا این سهم نیز با روند مثبت به سمت قیمت های 16000 تومان روانه شود زاگرسی که این مدت با جو منفی اصلاح قیمتی بسیار بالایی را تجربه کرده بود
همچنان بازار انتظار سود سازی 700 الی 800 تومانی برای شاراک دارد اگر چه گزارش 3 ماهه زیاد جالب توجه نبود اما همچنان توان سود سازی خوبی در شاراک به واسطه افت قیمت نفتا و مواد اولیه اش شکل گرفته است این سهم فعلا تارگت اولیه 3600 تومانی داشته و هدف نهاییش سطوح 4200 تومان براورد می شود
به نظر فرمولی شدن و نرخ محاسباتی 38 برای پتروشیمی ها جدی شده و فقط سر فرمول بحث است ولی در کل با این مفروضات احتمالا نرخ گاز حوالی 5600 تا 6000 قرار میگیرد و میتواند اتفاق مهم و خوبی باشد . با این شرایط 2 بخش شرکت ها سود می برند شرکت های دسته اول که نرخ خوراک تاثیر میگیرند که زاگرس شپدیس و شیراز مهم ترین انها هستند و به نظر با توجه به جو فعلی فضای خوبی را دارند واقعا بین این گروه این 3 سهم خاص ترو بهتر هستند . اهل کمی ریسک هستید زاگرس را بهتر می بینیم در اوره ای ها نیز شرایط خوب است و این موضوع بدهکاری دولت ثبت شده و به نظر اثرات خوبی در شیراز شپدیس دارد .
در سوی دیگر با تغییر نرخ نیما از 28 به 38هم بخشی از شرکت ها سود می برند که جم یکی از انهاست نوری و بوعلی و پارس هم شرکت های دیگر این ماجرا هستند و این نکته خوبی برای بازار است و در واقع میتواند خبرخوبی برای بخش بزرگی از پتروشیمی بازار باشد . این را در ذهن داشته باشید و به نظر اتفاق مهمی است .
بانک های توانمند
در نمادهای بانکی شاهد روند مثبت خوبی بودیم بانک ها با پتانسیل های بنیادی خوبی همراه و برخی شاهد تحولات درونی قابلا توجهی هستند
بانک صادرات پس از فروش سهام 3 درصدی خود در ایران خودرو با جهش قیمتی 7 دصدی بازگشایی شد این سهم می تواند تا قیمت های 220 تومان صعود نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر عرضه توسعه نیشکر توسط وسپهر انجام شود امسال به سود سازی بالایی خواهد رسید
در بانک دی وصول مطالبات از یک سو و خبرهایی در خصوص مشخص شدن ارزش گذاری کوهستان پارک تا پایانپاییز این سهم را همچنان با نوسانات مثبت همراه ساخته است سهم اگر فردا هم بازار مثبت باشد توان صعود تا اهداف 125 تومانی را دارا می باشد
در بانک تجارت سهم به سطوح بالای 220 تومان صعود کرد سهم در گام بعدی ارام ارام به سمت قیمت های 240 الی 250 تومانی پیشروی خواهد داشت نکته مهم این که سهم توان بازدهی بسیار خوبی داشته و اگر وضعیت فروش بلوکش در ایران خودرو مشخص شود اقبال خوبی را در پیش خواهد گرفت
یک نکته را در مورد این گروه بگوییم که مهم است اگر نرخ تسعیر به 38 رسید به نظر به زودی این گروه نرخ بالاتری از تسعیر را در تسویه ارزی ها می گیرد و این یک تعدیل خوب برای گروه بانک است و وبملت وتجارت ونوین سود خوبی می برند . دراین گروه تراز ها هم جالب است البته تراز تجارت انقدر خوب است که فکر میکنیم باید بازنگری شود .
چهارگوشه بازار
ثتران هم در روند برگشتی خوبی قرار گرفت سهم بعد اصلاح با جو مثبت بازار همراه شده و با رشد قیمتی به سمت قیمت های 720 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت خوبی داشته و می تواند در صورت عبور از قیمت های 720 تومان مهمان سطوح 800 تومان شود
بترانس مثبت نشده برگشت زد سهمی که نشان می دهد نیاز به نقدینگی بالایی برای رشد دارد یا باید در انتظار یک محرک قوی در سهم ماند بترانسی که قرار است از تولید ون برقی تا تولید ورق هسته را در داخل کشور داشته باشد اما بازار در انتظار تحقق اخبارش است فعلا سهم کف قیمتی محکم 260 تومانی دارد
فولاد مبارکه گزارش خوبی داشت فروش 5 ماهه عالی بوده و نرخ های فروش هم کاهشی نداشته است رسیدن به سود 120 تومانی در این سهم حالا قوی تر شده است فولادی که با ارزش ذاتی 650 الی 700 تومانی خود فاصله زیادی داشته و باید دید فعلا با سد قیمتی 560 تومانی چه خواهد کرد
دراین گروه فنورد و فجر هم خوب بودند . فنورد مردادماه را با فروش ۲۷۴ میلیارد تومانی به پایان برد که در قیاس با میانگین فروش ۴ماه گذشته رشد ۲۱ درصدی داشت. در نهایت مجموع درآمد ۵ماهه شرکت به ۱۱۷۶ میلیارد تومان رسید. این سهم که از کوچک های جذاب فولادی است، با رشد ۲برابری سود به نسبت مدت مشابه، در بهار امسال ۱۲۳ تومان به ازای هر سهم محقق کرد و برآورد می شود در پایان امسال این رقم را به ۴۰۰ تومان برساند. از منظر نموداری انتظار می رود سهم از این محدوده شاهد یک رشد تا ۲۴۵۰-۲۵۰۰ تومان باشد.
فجر که پیش بینی سود 200 تومنی به ازای هر سهم برای سال جاری دارد، در گزارش مرداد با عملکردی مناسب 610 میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به میانگین چهار ماه گذشته 7% رشد داشته و نرخ فروش ورق گالوانیزه نیز تغییر خاصی نداشته است. همچنین مجموع فروش 5ماهه 2888 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43% رشد داشته است. فجر که با p/e فوروارد زیر 4 واحد معامله میشود در چند روز اخیر نیز مورد توجه بازار قرار گرفته و از لحاظ نموداری نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و به نظر می رسد کف 700 تومان برای فجر تثبیت شده باشد.
سرود با ارزش مارکت ۳.۵ همت در سال گذشته ماهانه میانگین ۹۹ میلیارد تومان فروش گزارش کرده، در حالی که این مبلغ برای ۵ ماهه سال جاری ماهانه ۱۶۳ میلیارد تومان بوده است. این شرکت مردادماه را با فروش ۱۹۳ میلیارد تومانی پشت سر گذاشته و جمع درآمد فروش را به ۸۲۵ میلیارد تومان رسانده که ۱۱۴% بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. سرود که با رشد ۲برابری به نسبت بهار پارسال، ۲۴۵ تومان در اولین فصل شناسایی کرده، به نظر رسیدن به سود هر سهم ۷۰۰ تومانی در پایان سال ۱۴۰۲ برایش دور از انتظار نیست که با در نظر گرفتن قیمت فعلی، p/e سهم حدود ۶.۸ برآورد خواهد شد
در بین قطعاتی ها به نظر ختراک را زیرنظر داشته باشید . ختراک از دید ما خوب بود فروشش در مرداد خوب بود در تیر این عدد 2799 میلیارد ریال و مرداد 2832 میلیارد ریال شده و 5 ماهه 13279 میلیارد ریال فروش داشت .مدت مشابه قبل 8254 میلیارد ریال بوده است . به نظر بازی خوبی را داریم و بازی روی حق تقدم ختراک جالب می شود
در گروه سیمان گزارش اردستان تا اینجا در بین سایر سهم ها نظیر سفانو ساوه سابیک خوب بود در فروردین با فروش 582 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت به 775 میلیارد ریال و خرداد 932 میلیارد ریال بود
تابستان را در تیر با فروش 805 میلیارد ریالی اغاز کرد و مرداد 908 میلیارد ریال بود
5ماهه 4004 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه سال قبلش 2972 میلیارد ریال بود
سخوز هم بد عمل نکرده است تیرخوب و گرمی را داشت و با فروش 2220 میلیارد ریالی مواجه بود و مرداد 1731 میلیارد ریال بود و به عدد 8831 میلیارد ریالی رسیده است و 5875 میلیارد ریال فروش مشابه سال قبل است به نظر گزارش 6ماهه خوبی را سخوز میدهد


