گزارش بازارامروزشنبه 4شهریور 1402
شور شیرین شهریوری !
چه بازاری بود اسماعیل چه بازاری …
امروز نوبت بازی سهامداران بود و نیمه های شب بود که بار نقدیون و بدبین ها چشم ها را بستند و سهامداران بیدار شدند ! و بیداری آنها برای 2 روز متوالی اخیر یک نشانه خاص برای بازار بود . حال بازار این 2 روز خوب بود و البته امروز در ابتدا به این اشاره میکنیم که حال خوب بازار متفاوت است و با دفعات قبل کمی فرق دارد و بعد هم باید این را اذعان کرد که برای حفظ بازار هم باید راهکارهای متفاوتی را داشت . اولین تفاوت عمده در حج بود که برای اولین بار جریان پول به شکل متفاوتی درگیر شد و حجم به نزدیکی های 6 هزار رسید ارزش کل معاملات امروز بازار 15.920 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 5775 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است .
چند روز قبل در شروع گزارش ها نوشتیم که ما برای حرکت پیش رو اخبار خوب در سه چهار صنعت احتیاج داریم که مهمترین آن اخبار خودرویی، خبرهای بانکی و پالایشی است که این سه گروه موتورهای محرک بازار هستند که در کنار اخباری نظیر خوراک و انرژی و موارد دیگر میتوانند موتور بازار را روشن کرده و موتور محرک فضای فعلی باشد باز تاکید میکنیم همه چیز باید خود را در دو موضوع نشان دهد و اگر هم خبری میرسد باید بتواند اول دوام کافی را داشته باشد و بازار را برای چند روز بهبود بخشد و دوم قابلیت این را داشته باشد که بخشی از جریان پول را به سمت بازار بازگرداند بیشک این موضوع باید خود را در افزایش حجم معاملات به بالای ۶هزار میلیارد نشان دهد . ببنید در حال حاضرما 2 ایتمی که بارها و بارها در موردش صحبت کردیم را داریم یعنی دوام مثبت های بازار خوب است و دو روز است که بازار به شکل متفاوتی معامله می شود و این را امار ارقام نشان میدهد به عنوان مثال چیزی که امروز برخلاف همیشه بود جریان حجم و مهم تر از آن جریان سفارشات خرید بود که اعدادی قابل تاملی به نظر میرسد در ابتدای بازار امروز ما برتری سفارشات فروش را داشتیم به صورتی که نزدیک به 600 میلیارد تومان در سمت فروش و ۲۰۰ میلیارد تومان در سمت خرید اردر نشسته بوده ولی رفته رفته با محکم شدن صف خودرو و بهبود بازار ترغیب به خرید بیشتر شد و یک چیز را نشان داد که پول های بیرون انگار به این نتیجه رسیدند نه این بار شاید فرق میکند !
و نکته اصلی اینجاست که حوالی ساعت ۱۰ اتفاق جالبی افتاد که سفارشات خرید در سامانه معاملات شروع به رشد کرد این در حالیست که سفارشات فروش در عددی حدود ۶۰۰ میلیارد تومن ثابت شده بود و این نشان دهنده این بود که دوام جو مثبت بازار بسیار ترغیب کننده تقاضای خرید است .
و این افزایش سفارشت خرید تا اخر بازار ادامه دار بود تا جایی که سفارشات خرید به چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و نشان از دست برتر تقاضا داشت . مهم ترین چیزی که از این موضوع میتوان نتیجه گرفت این است که بازار از حالت پنیک گذشته فاصله گرفته و بازار امروز نشان داد که در سطحی از ارزندگی قرار گرفته که به راحتی تقاضا بر عرضه غلبه میکند و آن کویر خشک و تشنه یک قطره اب میتواند ارام ارام سرحال تر باشد …
ایتم های مهمی باید در کنار هم قرار بگیرند تا باعث چرخش اماری و خوش بینی در بازار را شوند از جمله افزایش ارزش معاملات تعداد صف های خرید بالا ، سرانه خرید قوی و برتری سفارشات خرید در کنار هم از جمله سیگنال های مثبت بازار امروز بود که شاهدش بودیم ولی باید یادمان باشه این موضوع به تنهایی نمیتواند باعث برگشت بازار شود…
این موضوع را در کنار یک واقعیت کمی خاص و ازدید برخی زشت بازار بیان میکنیم …
بازار امروز یک نکته خاص و ویژه داشت که از چشم و دیده تحلیلگران دور نمانده است و آن هم وابستگی دوباره بازار به لیدر محوری و حرکت ریز و درشت خودرو است. ببینید در عین اینکه این رفتار را تایید نمیکنیم اما معتقدیم موتور این هواپیما غول پیکر چه بخواهیم و چه نخواهیم چه زشت باشد چه زیبا با سه صنعت خودرو پالایش و بانک روشن میشود و از همین روست که روشن شدن موتور خودرو برای کلیت بازار خبر خوبی است
حتی معتقدیم خبر نرخ خوراک برای بازار بهانهای برای یک تغییر است و اصل ماجرا جایی است که این سه صنعت تحول و تحرک خوبی را داشته باشند
تغییر نرخ خوراک میتواند تغییر نگاه دولت به بازار باشد اما آن سه صنعت میتوانند جریان نقدینگی را در بازار بیدار کرده و به حرکت درآورند
از همین روست که معتقدیم تحولات نرخ خوراک مهم است اخبار آن اثرات روحی روانی بسیاری بر بازار دارد و التیام بخش زخمهای عمیقی است که سیاستگذار بر تن بازار زده اما این سه صنعت و به خصوص حرکات خودرو تحولات متفاوتی را میتواند در بازار ایجاد کند چه خبرش باشد چه پولش
اما همین جا یک نکته را به عنوان هشدار بیان کنیم در عین اینکه میدانیم بازار در نقاط خوبیست ،کف بازار تا حدودی شناسایی شده و تحولات خوبی را داریم در اولین مثبتهای احتمالی روزهای آتی ما با موجهای عرضه مواجه میشویم که برای موج سواری روی این موجهای ریز و درشت چارهای جز استفاده از دو ابزار مهم نداریم یک جریان نقدینگی و تجهیز آن به خصوص تجهیز به موقع و هوشمند که نمونه آن را در جریان اخیر و معاملات خودرویی دیدیم و نکته دوم رسیدن اخبار کمکی مثبت که مثلاً موضوع نرخ تسعیر که روزهای گذشته در مورد آن صحبت شد میتواند یکی از مهمترین آن باشد گزارش بازار روزهای قبل را اگر مرور کنید متوجه خواهید شد که موضوع تغییرات سیاستهای ارزی اتفاق دوری نیست میتواند برای بازار شوک مثبت خوبی باشد
و اما برخی معتقدند تا نرخ خوراک روشن نشود بازار قطعی برنگشته و هر لحظه ممکن است تغییر را داشته باشد …
هیچ چیز در بازار بدتر است لنگ در هوا ماندن و معطل ماندن و منتظر و چشم انتظار بودن نیست بازار در شرایط فعلی مجبور است با حدس و گمان و فرضیات خود موارد را مرور کند و واقعاً هنوز درک نکردهایم که چرا نرخ خوراک و نرخ سوخت این مقدار غیرمنطقی تصمیم گیری میشود و و عجیب است که همه همچنان روی حرف خود هستند و در عین اینکه میدانند کار اشتباهی است حاضر به پذیرش اشتباه قبلی و تغییر آن نیستند که البته تا به امروز چنین چیزی دیده میشود برخی هم معتقدند دولت میخواهد این بار متفاوت ظاهر شده و تغییرات را در نرخ خوراک رقم بزند و به فرمولی شدن این نرخ و تغییر احتمالی نرخ تسعیر ارز در آن تن بدهد . به خصوص حرکت در مسیر عقلانیت نرخ تسعیر اتفاق مهمی است
البته شنیده میشود که دستوراتی داده شده تا این نرخ به شکل منطقی و فرمولیزه شده ارائه شود البته توصیه میکنیم هر تغییر و فرمولی اگر قرار است ارائه شود دو چیز را باید در نظر داشت ۱ منطق داشته باشد یعنی از سر اینکه کسری بودجه را جبران کنیم و فلان جا انقدر عدد کسر داریم فرمول گذاشته نشود سعی شود با مطالعه و مقایسه ، فرمول تعیین شود و نکته دوم با ثبات باشد ای کاش این تصمیم گیران بفهمند که هر بار در آستانه بودجه چه فشار سنگینی به بازار و حتی اهالی اقتصاد میآورند یک فرمول منطقی و مشخص وجود داشته باشد و با ثبات و تکرار رویه در سالهای بعد در بودجه گنجانده شود این را به این دلیل عرض میکنیم که سرمایهگذاران بتوانند حساب و کتاب کرده و برنامهریزی کنند
کمی از گفتن این جمله خودمان تعجب کردیم چیزی که به عنوان بدیهیات مطرح است و لازمه یک فضای امن برای سرمایهگذاری را امروز باید به عنوان توصیه و خواهش به گوش دانشمندان اقتصادی برسانیم !
و اما در مورد این هفته … همیشه شهریور و مهر ماههای پرخبری برای بازار بوده سال گذشته که شهریور و مهر و تا حدودی آبان ،با غوغای اخبار ریز و درشت سیاسی و اقتصادی همراه بود اما برای بازار به نظر این دو ماه دو ماه متفاوت و احتمالا بهتر خواهد شد در این هفته که آغازگر شهریور هستیم تحولات تصمیمات مهم در مورد نرخ خوراک و نرخ تسعیر مهمترین خبر است . خبر دوم تصمیم گیری در مورد تحولات خودرویی است که وجود دارد که شامل افزایش نرخ احتمالی و تجدید میشود و خبر سوم گزارشهای ماهانه است که از امروز راهی کدال شده و البته دفعات قبل هم بیان کردیم با توجه به قطعی گسترده برق صنایع انتظار اینکه گزارشهای خاص و ویژهای داشته باشیم کمی سخت است
اما در هر صورت هفته پرخبر و احتمالاً فکر میکنیم هفته نسبتا مثبتی را برای بازار داشته باشیم بازاری که در فضای اصلاح قیمت سنگین قرار داشت و به نوعی معتقدیم با نیمچه خبرها و اتفاقات رخ داده کمی در حال کف سازیست . با این رفتار عجیب سیاست گذار و دولت خیلی جمله سخت و خاصی است که بخواهیم بیان کنیم بازار کف خود را زده است اما احساس میکنیم حتی اگر خدای نکرده !!!! این نقاط و این اتفاقات کف بازار نباشد نزدیک به این نقاط هستیم و میارزد که کمی جریان پول بیشتر درگیر بازار باشد
بسیاری معتقدند وقتی فضای بازار این چنین میشود که اخبار بد ضعیف و اخبار خوب قویتر میشود و همچنین جریان بنیادی در نقطه ای قرار گرفته که تحولات خوبی را دارد ولی در جمیع این سیگنال ها و جمع بندی باید گفت 2 سیگنال منجر به شناسایی کف بازار و رشد از این نقطه میشود یکی گرفتن زیر بازار با جریان نقدینگی و پول است که شنیده میشود ۶ همت وعده داده شده و برخی منابع دیگر از سمت سایر حقوقیها میتواند این نقش را ایفا کند و دومی موج اخبار یا همان ماجرای شوک درمانی است که شمه کوچک آن را روز چهارشنبه با شنیدن خبر تغییر نرخ خوراک و تغییر نرخ تسعیر شاهد بودیم . به نظر تلفیق این دو رویداد میتواند کف فعلی بازار را تا حدودی برای سهامداران بسته و فضای امیدوارانهای از رشد قیمت را رقم بزند .
امروز حرف برای گفتن زیاد بود ولی فعلا سعی میکنیم کمتر حرف بزنیم قطعا اظهارنظر برخی اعضای شورای عالی بورس و تصمیمات ده گانه و … در روزهای اتی مورد توجه ما در مقدمه خواهند بود
اما به سراغ بازار امروز برویم …
خودرویی ها و استارتی دوباره
در نمادهای خودرویی شاهد روند برگشتی قوی در سهام این گروه بودیم اصرار وزارت صمت مبنی بر پیگیری ازاد سازی نرخ خودرو و رکورد شکنی در تیراژ تولیدی خودرو سبب شده تا سهام این گروه در موقعیت خوبی قرار بگیرند
ایران خودرو صف خرید خوبی بست سهمی که امیدوار به عرضه مجدد محصولاتش در بورس کالا و اما مهمتر برنامه قبضه مدیریتی شرکت توسط قطعه سازی کروز می باشد به نظر می رسد می رسد ایران خودرو شرایط بسیار خوبی داشته و بتواند بخشی از ریزش قیمتی خود را جبران نماید
در خاور هم سهم پس از اصلاح قیمتی عمیقی که داشت با روند مثبت همراه شده است خاوری که به نظر می رسد فعلا به سمت قیمت های 420 تومانی برود این سهم گزارش بسیار مهمی در خصوص عملکرد ماهانه خود دارد
خبهمن افت قیمتی سنگینی داشت سهم با برگشت روند و صف خرید مجددا در فکر رسیدن به قیمت های 200 تومان است این سهم اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و می تواند تا قیمت های 200 و سپس 220 تومان صعود نماید خبهمن در حال خرید بلوک سهام بانک ها در ایران خودرو است تا از سهامدار عمده اش یعنی کروز بتواند مدیریت ایران خودرو را در اختیار بگیرد
سرمایه گذاری ها در حال شاخص سواری
در سرمایه گذاری ها شکل گیری روند مثبت و صعودی قوی را شاهد بودیم به طوری که اکثر سهام این گروه با رونق معاملاتی خوبی همراه شدند
در وسپهر سهم به واسطه انتشار خبر مهمی در خصوص مشخص شدن ارزش گذاری توسعه نیشکر و احتمال عرضه در شهریور یا اوائل پاییز با اقبال و صف خرید همراه شد شنیده می شود ارزش گذاری توسعه نیشکر 125 همت بوده است که می تواند بر ان ای وی وسپهر تاثیرات بسیار بالایی داشته باشد این سهم اهداف قیمتی 600 الی 650 تومانی دارد
رونق خودرویی ها وساپا هم صف خرید کرده و احتمال دارد این بار سهم تا قیمت های 560 و سپس 620 تومان بالا برود وساپایی که اصلاح قیمتی بسیار بالایی داشته و اگر باز بحث واگذاری سهام سایپا داغ شود بیشترین تاثیر مثبت را این سهم خواهد پذیرفت
شستا با حمایت خوبی همراه شد و مهمان صف خرید شد این سهم تا قیمت های 125 و سپس 140 تومان جای رشد دارد سطوح قیمتی 125 تومان برای این سهم بسیار مهم بوده و باید دید ایا توان شکست این قیمت ها و رشد تا سطوح 140 تومانی را دارا می باشد
دراین گروه معتقدیم پارسان شرایط خوبی را میتواند داشته باشد و بد نیست حتی دراین قیمت ها سپس شستا خاص خواهد بود که این هفته با مجامع تاپیکو و تاصیکو حاشیه ساز می شوند به نظر خبرخوبی برای شستا خواهد بود و میتواند جالب باشد . ومهان هم شرایط جالبی را نشان داده است و در سوی دیگر وسبحان هم بد نیست وسبحان در 12ماهه به سود 702 ریالی رسیده استاین هفته تاصیکو و تاپیکو مجمع دارند و بعد از بازگشایی مهم هستند
در اخر سراغ وکغدیر می رویم با دیدمیان مدت و بنیادی سهم خوبی است سهم امروز بارها و بارها صف خرید شد
پالایشی های امیدوار
خبر احتمال تغییر نرخ تسعیر ارز از 28500 تومان به قیمت های سامانه دوم نیمایی سبب شده تا پالایشی ها که بیشترین تاثیر را از این تغییر احتمالی می پذیرند با اقبال بالایی همراه شوند
دراین گروه فت خوب بود و کرک ها هم مثبت بودند در هفته ای که گذشت کرک اسپرد گازوئیل سولفور پایین با یک دلار رشد به 37.2 دلار رسید / کرک اسپرد بنزین و سوخت جت بدون تغییر در مرز 30 دلار ایستادند/ نفت کوره با یک دلار عقب نشینی از صفر به منفی یک دلار رسید. تمام این موارد یعنی گزارش خوب الارم خرید است از سوی دیگر بحث تسعیر 38 هم کم کم جدی شده و به زودی خبرهای ان میرسد ولی هر چه هست بازی به سود این گروه بوده
در شپنا شاهد صف خرید سنگینی بودیم سهمی که تا قیمت های 800 تومان فعلا بالا خواهد رفت اما رسیدن به قیمت های 900 و حتی 1000 تومان در میان مدت بعید نیست افزایش کرک اسپرد پالایشی ها و سود سازی مناسب این سهم در 6 ماهه سبب شده تا اقبال باز به این سهم بازگردد
شبندر قیمت های 1000 تومانی را از ان خود کرد و رشد خوبی را در پیش گرفته است تثبیت در سطوح بالای 1000 تومان باز قیمت های 1100 و 1200 تومان را برای این سهم به همراه خواهد داشت شنیده ها حاکی از توان سود سازی بالای این سهم در محدوده 200 تومان در صورت حفظ شرایط موجود دارد
شتران بتواند سد قیمتی 420 تومانی را در هم بشکند تا قیمت های 460 و سپس 520 تومان صعود خواهد کرد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و امسال براورد سود 80 الی 90 تومانی دارد با این توان سود سازی سهم می تواند در مسیر میان مدتی رو به رشد خوبی قرار بگیرد
بانک های پر سود
در نمادهای بانکی شاهد سود سازی بالای سهام این گروه بودیم به طوری که بانک ها در وضعیت خوبی به سر برده و از کف های قیمتی قوی برگشت جانانه ای زدند
در این گروه ونوین مهمان صف خرید بود همچنان تراز ماهانه سهم مثبت و انتظار برای انتشار صورت های مالی خوبی 6 ماهه بالا می باشد ونوینی که تا قیمت های 560 تومان فعلا جای رشد دارد سهمی با توان سود سازی 200 تومانی به ازای هر سهم که رشد قیمتی ادامه داری در پیش رو خواهد داشت ونوین در مردادماه 3.38 همت درآمد عملیاتی بدست آورده و هزینه عملیاتی حدود 2.47 همت. بنابراین سود خالص عملیاتی بانک 913 میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل 8% رشد داشته است. همچنین تراز بانک در مرداد 643+ میلیارد تومان بوده که نسبت به تیر 15% رشد داشته است. تراز پنج ماهه بانک به 2442+ رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 450% رشد داشته. در کل به نظر می رسد عملکرد مناسب ونوین در گزارش ماهانه در معاملات روزهای این هفته نیز تاثیر مثبت داشته باشد و سهم از محدوده کنونی به سمت قیمت 600 تومان مجدد حرکت کند.
بانک ملت هم سعی بر صعود تا قیمت های 500 تومان دارد سهمی بنیادی که هم افزایش سرمایه دارد و هم تحولات بنیادی و سود سازی بالا که براورد سود 140 تا 150 تومانی برای امسال در پیش رو دارد وبملت با مقاومت 460 تومانی همراه و به شرط شکست این سطوح رشد تا قیمت های 520 تومان را تجربه خواهد کرد
سامان هم با روند مثبت همراه شده است سهم به قیمت های بالای 300 تومان بازگشته و ارام ارام به سطوح 320 تومانی بازخواهد گشت این سهم تا قیمت های 360 تومان در گام بعدی هدف 400 تومانی هم خواهد داشت وضعیت عملیاتی سهم بسیار مثبت دنبال می شود
اهل نوسان هستید 3 سهم دی وپارس وسینا را کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید
فولاد سازان دست پر
در نمادهای فولاد سازان همچنان قیمت ها بالا می باشد اگر بتوانند گزارشات مناسبی هم در مرداد ماه داشته و اثرات قطعی برق را با فروش از موجودی کاور نمایند فولاد سازان هم وضعیت خوبی خواهند داشت
در فخوز سهم با این توان سود سازی بالا در قیمت های 320 تومان عالی است از نظر بنیادی سهم توان سود سازی 80 تومانی دارد و سهمی که حداقل ارزش ذاتی 400 تومانی داشته و فاصله زیادی با ارزش ذاتیش دارد گزارش های ماهانه پیش رو می تواند برای سهم راهگشا باشد
در فولاد مبارکه سهم از کف قیمتی 500 تومانی فاصله گرفت سهمی که رشدی نداشته و فقط مدت زیادی درقیمت های 500 تومانی درجا زده است این سهم اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و شایعات سود 120 تومانی برای سال جاری دارد که این توان سود سازی بالا پتانسیل های خوبی برای رشد سهم ایجاد میکند
در فنورد سهم صف خرید شد نکته مهم در سهم اینکه شرکت به عنوان تولید کننده ورق گرم افتی در قیمت محصولاتش نداشته و همچنان قیمت محصولاتش در سطوح 27 میلیون تومان در هر تن است اما قیمت قراضه مصرفی به عنوان ماده اولیه کاهشی و بدین ترتیب سهم حاشیه سودش بالاتر می رود این سهم تا قیمت های بالایی جای رشد داشته و کف سود 500 و سقف سود 600 تومانی برایش تخمین زده می شود
چهارگوشه بازار
بترانس را می توان به عنوان جا مانده اساسی در بازار دانست سهم اصلاح قیمتی عمیقی داشته و این اصلاح بر خلاف اخبار و تخولات ینیادی سهم است بترانسی که با عبور از قیمت های 260 تومان راه صعودش به سمت قیمت های 300 تومان هموار می شود
در مورد بکابل هم چند روزی است حجم های عجیب و جالبی را میخورد و ب نیست سهم زیرنظر باشد گزارش اخیرخوبی زد بکابل در تیر یک فروش خاص را ثبت کرد و در حالی که 3ماهه گذشته 8142 میلیارد ریال فروش داشت در تیر به عدد 4913 میلیارد ریال رسیده و 4ماهه 13055 میلیارد ریال فروش داشته است بعید است مرداد خوبی بزند ولی فروش بالای 300 میلیارد یعنی یک تعدیل در راه است دوشنبه یک بازدید قرار است برگزار شود و میتواند بعد از ان در بازار مهم باشد
در حخزر شنیده می شود شرکت قرار داد سنگینی برای حمل غلات از روسیه بسته است این قرارداد با نرخ های بالایی بوده و درامد و سود حخزر را برای سال جاری متحول خواهد کرد این سهم شنیده می شود امسال 1500 تومان سود و 9000 تا 10000 تومان ارزش ذاتی دارد
تپمپی در کف قیمتی 1250 تومانی معرفی و امروز سهم مهمان قیمت های 1400 تومان شد سهم تاکنون 10 درصدی بالا امده و به سمت قیمت های 1600 تومانی می رود این سهم امسال 215 تومان و سال اینده 300 تومان سود داشته و به زودی یک مجمع تقسیم سود هم خواهد داشت
نماد نیان که حدود دو ماه است به بورس وارد شده، با توجه به گزارش مرداد ماه، رشد درآمد خوبی را تجربه کرده.
شرکت در 5 ماهه درآمد خود را 3 برابر کرده و به فروش 370 میلیارد تومانی رسیده است. شرکت احتمالا امسال به سود 640 تومانی به ازا هر سهم خواهد رسید. با وجود اینکه سهم رشد قیمت خوبی داشته است، بعد از اصلاح قیمت میتوان نماد را مورد بررسی قرار داد.
در بین قندی ها قنداصفهان و قشهد گزارش خاصی نداشتند ولی این خبرهای شکر انها را مورد توجه قرار داده است . قشهد با سال مالی منتهی به شهریور، در تیرماه به مبلغ فروش ۱۲۵ میلیارد تومانی رسید که در قیاس با تیرماه سال قبل رشد چشمگیری داشت و فروش ۱۰ماهه را به ۱۰۴۹ میلیارد تومان رساند. این شرکت که در ۹ماهه ۱۳۱ تومان سود برای هر سهم محقق کرده، برآورد می شود در پایان سال مالی این رقم را به بیش از ۲۰۰ تومان برساند که موجب کاهش قابل توجه p/e سهم خواهد شد. خبر توقف صادرات شکر از سوی هند و به دنبال آن انتظار افزایش شاخص قیمتهای شکر که در حال حاضر در حدود بالاترین قیمتهای چند ساله معامله میشوند، می تواند این صنعت را با یک نوسان خوب همراه کند.
یکی از گزارش های خوب تا این لحظه برای کرازی بود کرازی با حفظ روند رو به رشد فروش ماهانه خود، مرداد ماه را با درآمد ۱۱۶ میلیارد تومانی به پایان برد که ۳ درصد بیشتر از ماه قبل و ۴۳ بیشتر از میانگین فروش ۴ماهه گذشته بوده است. این شرکت که در فصل بهار ۳۰ ریال سود به ازای هر سهم ساخت، برآورد میشود در پایان امسال سود هرسهم ۲۵۰ تا ۳۰۰ ریال در انتظارش باشد. این سهم اصلاح خوبی کرده و در محدوده ۱۴۵-۱۵۰ تومان حمایت خوبی دارد که انتظار نداریم آن را از دست بدهد و به نظر از این حوالی نوسان خوبی می توان از آن گرفت.
سفانو در بین سیمانی ها خوش درخشید سفانو مرداد خوبی داشت
در فروردین با فروش 724 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت با رشد خوب 1513 میلیارد ریال شد و خرداد 1126 میلیارد ریال فروش داشت
در تیر به 955 میلیارد ریال و مرداد 1339 میلیارد ریال رسید و 5 ماهه 5659 میلیارد ریال شد و فروش مدت مشابه سال قبل 3130 میلیارد ریال بوده است به نظر هم سابیک هم ساوه هم سفانو شرایط خوبی دارند . سکرد و سهگم و سپاها نیز با دید کمی ریسکی تر جالب هستند .
در بین سیمانی ها، سدور از جمله شرکت های کوچک رشدی محسوب میشود که با توجه به روند درآمدی سهم میتوان انتظار کاهش و بهبود p/e آینده نگر سهم را در آینده داشت. نماد در 5 ماهه به درآمد حدود 200 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به قبل رشد حدود 100 درصدی داشته. از طرفی در بازه یک هفته و ماهانه بیشتر از صنعت افت قیمت تجربه کرده که همین موضوع می تواند به جذابیت سهم را بیشتر کند.


