گزارش بازارامروز چهارشنبه 1 شهریور 1402
در انتظار عقلانیت !
بازار امروز کمی خوش بین شده بود و امیدوار شده بود به موج عقلانیت و برگشت به تصمیمات منطقی … هرچند هنوز هم چشم ما آب نمیخورد ولی گویا با ورود جریان های نهادهای ناظر و اعتراض همه جانبه از یک تصمیم غیرمنطقی کمی گویا همه به هوش ترشده و شرایط بهتری از چشم انداز آتی حکم فرماشده است . تا این لحظه که می نویسیم خبری از اتفاقات مثبت نیست ولی گویا طی روزهای گذشته جمع بندی براین بوده که میتوان تصمیمات بهتری هم گرفت … صبح با خبر لغو عوارض آغاز شد نیمه های بازار خبرهای خودرویی شدت گرفت در ادامه بحث خوراک و بعد هم دلار 28500 که به 38میرسد و مجموع این خبرها و شایعات در کنار اثر 6همتی فروش بلوک ها از سوی صندوق توسعه باعث شد بازار امروز خوشبینانه پیش برود ولی همچنان منتظر می مانیم تا شرایط روشن و مشخص شود …
و اما سراغ بازار برویم … ببنید بارها و باره در روزهای قبل روی یک موضوع صحبت میکردیم که 2 کلمه درآن برجسته بود… فرسایش و شوک درمانی ! روزهای قبل هم مدام بیان میکردیم که به بازار حق می دهیم و رفتار بازار طبیعی است و بازهم که هنوز نتایج جلسه روشن نیست میگوییم که نتیجه اقدامات دولت به فرسایش بردن بازار بود و البته این را هم باید عرض کرد که این طبیعی است که بازار در مسیر فرسایش به این سمت حرکت کند و به طور کلی همیشه در دورههای این چنینی یکی از نشانههای برگشت بازار و نزدیک شدن به برگشت عمیق شدن فرسایش بوده که خود را در کاهش جدی حجم معاملات نشان میدهد خب این مقطع دو حالت پیش می آید یا تصمیم عاقلانه ای در راستای شوک درمانی گرفته می شود و یا نمی شود و پرونده بسته خواهد شد ولی معتقدیم اگر در چند روز و یا هفته آتی شوکی به بازار نرسد و دست و آستینی برای بازار بالا زده نشود این فرسایش عمیقتر شده و حتی ممکن است شاهد کاهش حجم معاملات به کمتر از ۳هزار میلیارد هم باشیم چیزی که اصلاً دور و غریب نیست ولی یک نکته مثبت هم دارد بهتر است هر چه هست همین امروز و فردا جمع شود و تکلیف بازار مشخص باشد بهتر است … بازار از این بلاتکلیفی باید خارج شود …
روزهای قبل از بسته کمک به بازار صحبت کردیم حالا زور عزیران به بسته نمی رسد همی ریز ریز خبرهای ریزو درشت هم میتواند جالب باشد . از خوراک بگیر تا انرژی و سوخت شرکت ها ، از تسعیر ارز بانک ها و فرمول و گزارش پالایشی ها ، از تجدید تا قیمت گذاری خودرویی ها که ای بسته اخبار خوب با جریان 6 همتی پول توسط صندوق توسعه میتواند جالب باشد .
اما امروز بحث ما در مورد دو رویداد دیگر هم هست که میتواند به عنوان شوکهای خاص به بازار مطرح شود که البته تقریباً میتوان گفت خیلی به بازار و صنایع ربطی نداشته و بیشتر تحولات کلان اقتصادی را هدف گرفته است و آن هم موضوع کسری بودجه و ناترازی آن و دو مقوله بسیار مهم ارز و بنزین است
در مورد بنزین سعی میکنیم بعدها باز هم حرف بزنیم ولی به طور کلی معتقدیم تا سالگرد تحولات اخیر حاکمیت خیلی تمایلی به افزایش قیمت بنزین ندارد شاید بعد از آن و در سه ماهه پایانی سال اتفاقی رخ دهد اما این موضوع بر همه اثبات شده که بنزین در فضای بحرانی قرار دارد درست شبیه ناترازی و کسری بودجه که البته حاکمیت و دولت جیب همه شرکتها را زد و هزینه گزافی به بازار سرمایه و اقتصاد و اعتماد تحمیل کرد تا بنزین را افزایش ندهد و کمی اوضاع را کنترل کند
اتفاق و رویداد دیگر موضوع ارز است نه ارز بازار آزاد که ارز ۲۸۵۰۰ ببینید پر واضح است که دولت در مسیری گام برمیدارد که سرنوشت دلار ۲۸۵۰۰ به ۴۲۰۰ نزدیک و نزدیکتر میشود و این احتمالاً طی هفتهها و ماههای پیش رو شکل جدیتری به خود خواهد گرفت و معتقدیم دولت به واسطه جبران جریان کسری بودجه به زودی حجم انبوهی از تقاضای انباشت دلار ۲۸۵۰۰ را روانه حواله نیما یا همان ۳۸۵۰۰ میکند و بدین ترتیب ارز ۲۸ شبیه همان ۴۲۰۰ سابق خواهد بود که به مصارف بسیار خاص و محدود تخصیص مییابد و البته این را هم بگوییم که منابع کافی را احتمالاً در اختیار دارد تا به طور موقت بازارهای مختلف آزاد حواله را کنترل نماید
اما این موضوع چه نفعی برای بازار دارد به نظر حرکت به سمت واقعی کردن نرخ ارز و ازادسازیهای نسبی میتواند جریان منطق و تحلیل و بهبود برخی صنایع را رقم بزند به نظر تصمیم خوب و مثبتی برای بازار است از همین رو معتقدیم این موضوع نیز اجتناب ناپذیر بوده و به عنوان یک شوک مثبت در کنار آن موارد یکی از شوک های خاص و مهم بازار شمرده میشود
این موضوع قطعی است و سوخت و سوز ندارد اما ممکن است کمی دیر و زود شود
طبق برخی شنیدهها این موضوع از هفتهها قبل آغاز شده و چراغ خاموش تخصیص ارز به برخی واردات از ۲۸۵۰۰ به ارز نیما تغییر کرده است هرچه پیش میرویم احتمالاً دامنه عدم تخصیص 28500 بیشتر میشود
یک نکته دیگر را نیز در ذهن داشته باشید گزارش های ماهانه مرداد از راه میرسد قطعاً گزارش مرداد که در اوج تابستان و قطعی برق و رکود دلار و تعطیلی شرکتها بوده گزارشهای چندان جذابی نیست اما اگر بتواند از انتظار بازار بالاتر باشد نه اینکه بگوییم عامل رشد بازار میشود خیر اما میتواند در شرایطی به کف سازی بازار و قرار گرفتن در فضای بنیادی او کمک کند. شما وقتی ببینید دارایی شما یا سهم شما اصلاح قیمت عجیبی داشته و شرایط بنیادی خوبی هم دارد شاید در این نقاط صبر کردن را به فروختن ترجیح میدهید و البته بسیاری هم حتی به دنبال خرید خواهند رفت اما هرچه که هست معتقدیم در فضای فعلی بازار قرار گرفتن در کف قیمتها و عدم ریزش اولین گام بوده و سپس باید سراغ رشد قیمتها رفت که ما در عین ارزندگی هنوز این ثبات قیمت را نداریم و هر بادی که میوزد توفانی به راه می اندازد
فعلا نمی شود چیزی گفت منتظر میمانیم تا ببینیم چه می شود …
بانک های توانمند
در نمادهای بانکی شاهد روند خوبی بودیم نوسانات مثبت در کف قیمتی سهام این گروه مشهود و به نظر می رسد بانکها در این قیمت ها جذاب باشند
در نماد ونوین سهم سعی در برگشت به قیمت های بالای 500 تومان داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند معاملاتی مناسبی را در پیش گرفته است این سهم تا قیمت های 560 تومان جای نوسان مثبت داشته و وضعیت عملیاتی بانک نیز رو به جلو است
بانک دی به کف قیمتی 100 تومانی واکنش نشان داده و برگشت زد سهمی که تا قیمت های 110 الی 115 تومانجای نوسانات مثبت را دارا بوده و با توجه به اخبار قطع بودن واگذاری پروژه کوهستان پارک سهم در وضعیت خوبی قرار دارد
در بانک تجارت هم که به زودی شاهد اگهی شدن سهم 3 درصدیش در ایران خودرو خواهیم بود و احتمالا این بلوک هم به فروش خواهد رفت سهم به قیمت های بالای 200 تومانی برگشت زد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و روند صعودی قوی را در پیش خواهد گرفت فعلا هدف اولیه سهم قیمت های 220 تومان خواهد بود در مورد تجارت هم خبرهای ریز و درشت دیگری هم وجود دارد که میتواد موثر باشد
تیک اف خودرویی ها
در نمادهای خودرویی تحولات درونی خودرویی ها از یک سو و باز گمانه زنی در خصوص ازاد سازی نرخ خودرو و حتی برچیده شدن سامانه خرید خودرو باعث اقبال در سهام این گروه شد
ایران خودرو با صف خرید خوبی همراه شد سهم روز شنبه کار سختی با قیمت های 260 تومانی دارد این سطوح در هم شکسته شود ایران خودرو به سمت قیمت های 300 الی 320 تومانی روانه می شود سهمی که در وضعیت خوبی به سر برده و احتمالا مدیریتش توسط گروه قطعه سازی کروز قبظه می شود
سایپا هم با رنج قیمتی صف خرید شد سهمی که تا قیمت های 240 الی 250 تومان بالا خواهد رفت در سایپا بیشتر بحث فروش دارایی ها و افزایش سرمایه مطرح است اگر این سهم خبری از فروش سهام تودلیش شود جای نوسانات مثبت قوی خواهد داشت
خزامیا که اصلاح قیمتی بالایی را تجربه کرده است بت نوسانات ارام و مثبت به قیمت های بالای 600 تومان رسیده و نزدیک صف خرید هم شد سهمی که تا قیمت های 650 و سپس 720 تومان جای برگشت خواهد داشت این سهم خودرویی به واسطه سود سازی بالا و گمانه زنی سود 150 تومانی با اقبال همراه شده است
سرمایه گذاری های صعودی
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت خوبی بودیم سرمایه گذاری های خاصی که اصلاح قیمتی بسیار خوبی داشته و از دید بنیادی جای افت بیشتری نداشتند
وپترو به قیمت های 2400 تومان رسید و برگشت زد سهمیکه ارزش ذاتی 3000 تومانی داشته و امسال هم شایعات سود 500 تومانی دارد ظاهرا سود شیمی بافت امسال هم صعودی و تاثیرات بسزایی بر سود و ارزش ان ای وی وپترو خواهد داشت
واتی با جهش قیمتی به سمت صف خرید رفت سهمی که امسال از طریق شیران متحول و شنده می شود سهمی 280 تومان سود سازی خواهد داشت این سهم هدف قیمتی 1450 الی 1600 تومانی داشته و در کف قیمتی قرار دارد و موقعیت بسیار خوبی برای خرید کم ریسک ایجاد کرد
در وسپهر نوسانات خوبی را شاهد بودیم سهم اصلاح 30 تا 40 درصدی داشته و به قیمت های کف قوی رسیده است اولین سطح برگشتی سهم سطوح 560 تومان ارزیابی می شود وسپهری که بازار در انتظار مشخص شدن شرایط فروش سهام شرکت های زیر مجموعه اش می باشد
پتروشیمی ها و خبرهای امیدوار کننده
در نمادهای پتروشیمی خبرهای امیدوار کننده ای را شاهد بودیم سهامی که طی نشست امروز با معاون اول رییس جمهور باز هم بحث بر سر تغییر نرخ خوراک را دارند
در پتروشیمی شیراز واکنش های مثبتی را شاهد بودیم شیراز به خوبی کف قیمتی 2200 تومانی را حفظ و به سمت قیمت های 2400 الی 2500 تومانی صعود خواهد کرد اگر اخبار خوبی از جلسه امروز برسد هفته اینده سیر نوسانات صعودی در شیراز شکل خواهد گرفت
شفن کف قیمتی 520 تومانی و دو سطح قیمتی 560 و 620 تومان را در صورت برگشت روند دارد سهم اگر چه سود عملیاتیش کاهشی بوده اما همچنان دست بالا را در شناسایی سود سنگین در شرکت های زیر مجموعه و سرمایه گذاری هایش را دارد
پارس مستحکم در قیمت های 260 تومان ایستاده است سهمی که ارام ارام در صورت مثبت شدن شرایط بازار به سمت سطوح 280 الی 300 تومانی خواهد رفت ریسک کم از خصلت های این سهم محسوب می شود پارسی که در صورت تغییر نرخ دلار 28500 تومانی به سامانه دوم نیمایی تحولات خوبی خواهد پذیرفت
جامپ قطعه سازان
در نمادهای قطعه سازی شاهد روند مثبت خوبی بودیم سهام این گروه با افزایش نرخ های دریافتی در شرایط خوبی قرار داشته و فروش های بالایی را رقم خواهند زد
خمحرکه امروز تا نزدیکی صف خرید پیشروی کرد این سهم هدف قیمتی 760 تومانی داشته و در صورت شکست این سد قیمتی تا سطوح 820 تومان پیش خواهد رفت صورت های مالی 3 ماهه چندان قوی نبود و همین امر سبب اصلاح قیمتی بالایی در این سهم شد
خزر هم به کف قیمتی خوبی رسیده بود سهم قرارداد جدیدی گرفته و امسال هم خود شرکت و هم زیر مجموعه اش به فروش و سود سازی بالایی خواهند رسید این سهم نیز وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی تا سطوح 600 تومان داشته باشد به خصوص این که وضعیت تکنیکالی سهم نیز مثبت ارزیابی می شود
خپویش عالی است سهم کف قیمتی 2000 تومان را همچون سد محکمی نگه داشته و به نظر نمی رسد افت بیشتری داشته باشد سهم بار دیگر با برگشت روند صف خرید شد این سهم تا قیمت های 2200 تومان جای نوسان مثبت دارد اگر چه انتظارات بسیار بالایی از روند میان مدتی سهم وجود دارد
چهارگوشه بازار
شپنا امروز با یک جهش قیمتی به سطوح 720 تومان رسید خبر های خوبی از این سهم شنیده می شود خم رشد سود در 3 ماهه دوم سال و هم برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در انتظار سهامداران است شپنا در صورت عبور از مقاومت فعلی مهمان قیمت های 800 تومانی خواهد بود
افزایش صادرات غلات روسیه از خزر سبب شده تا تقاضا و قیمت های حمل در حخزر به شدت بالا برود شنیده می شود امسال با توجه به سود 370 تومانی سه ماهه و شرکت توان رسیدن به سود 1500 تومانی را دارد با پی بر ای فورواارد 6 سهم ارزش ذاتی 9000 تومانی داشته که با قیمت های 5000 تومانی فعلی سهم فاصله زیادی دارد به نظر می رسد حخزر یک دور صعودی قوی دیگر به همراه داشته باشد
کپشیر ظاهرا قرار است کارخانه جدید خود با ظرفیت 14 هزار تن را سال اینده افتتاح و کارخانه فعلی خود با ظرفیت 9 هزار تن را هم همچنان نگه داشته و با ظرفیت نهایی 23 الی 24 هزار تن فعالیت نماید امسال سهم براورد سود بالای 200 تومانی و برای سال اینده براورد سود بالای 300 تومانی دارد که نشان می دهد سهم انتظارات اتی بالایی را ایجاد کرده است
وکغدیر سهم جالب است . وکغدیر با p/nav حدود 60 درصدی می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری محسوب شود. وکغدیر امسال احتمالا به ازا هر سهم خود 160 تومان سود شناسایی کند که p/e fwd شرکت به رقمی حوالی8 میرسد.
حتاید در روز آخر مرداد صدرنشین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در بازار بود و در چند روز اخیر مورد توجه بازار بوده است. همچنین در یکماه اخیر علیرغم شرایط رکودی و پرعرضه بازار، حتاید رشد مناسبی داشته و خلاف روند بازار حرکت کرده است. برای حتاید در سال مالی جاری سود 105 تومنی به ازای هر سهم برآورد می شود.
حرف و حدیث پیرامون گروه زیاد است ولی به واقع اگر خبرهای نرخ خوراک برسد و فضای خوبی دوباره حاکم شود قطعا زاگرس شپدیس شیراز 3 سهم با بازدهی خاص و خوب هستند ولی در غی راین صورت فعلا سراغ این گروه نروید و کمی صبر کنید . در خود این گروه نیز شیران شبصیر شکویا نوری پارس گزینه های بدی نیستند و کم ریسک حرکت میکنند . به خصوص مثلا وری و بوعلی و پارس با این خبرها و اگر نرخ 38 مبنا باشد میتواد جریا سود خوبی را داشته باشد
فاسمین هم میتواند جالب باشد . گزارش ماهانه ها از این جهت مهم است که شمای کلی از گزارش های 6ماهه میدهد ولی به نظر فاسمین حتی با گزارش 3ماهه خود نیز دراین قیمت ها میتواند جالب و جذاب باشد سهم هایی مثل فاسمین فسوژ فباهنر کیمیا را کمی بیشتر زیرنظر داشته باشید
در بازار گروه لاستیک را هم خوب میخرند . این گروه یک افزایش نرخ را گرفت است فزایش نرخ ۲۵% تایرهای کشاورزی بایاس در شرکت های لاستیک سازی اعلام شده که سهم حدود 40 درصدی از مجموع بایاس تولیدی کشور دارد.
این افزایش نرخ بر شرکتهای پکرمان، پارتا و پتایر تاثیرگذار است. و در واقع بیشتر تاثیر می گذارد .
در خبرها داریم که نرخ مواد اولیه این گروه به زودی 38 هزار می شود و از ان طرف یک افزایش نرخ خواهد گرفت به نظر بد نیست دراین گروه سهم هایی مثل پکرمان و یا اگر اهل ریسک هستید پاسا را زیر نظر بگیرید


